رژیم لاغری برای 25 کیلو اضافه وزن

رژیم لاغری برای 25 کیلو اضافه وزن

رژیم لاغری برای ۲۵ کیلو اضافه وزن
رژیم لاغری برای ۲۵ کیلو اضافه وزن

در این مقاله موضوع رژیم لاغری برای 25 کیلو اضافه وزن را مورد بررسی قرار می دهیم. همراه ما بمانید.

شاید همه ما به دنبال این هستیم که بدانیم چگونه روزی یک کیلو وزن کم کنیم و یا چگونه 30 کیلو کاهش وزن در 2 ماه را تجربه کنیم.

حتی گاهی ذهنمان پا را فراتر گذاشته و به دنبال این هستیم که چگونه ۴۰ کیلو وزن کم کنیم ؟

خوب  با نگاه اول متوجه می شویم که انجام این کار با رژیم غذایی بسیار سخت است  و شاید باید به دنبال روش هایی مثل اسلیو معده و یا بای پس معده باشیم.

در واقع این روش ها جزو روش های تهاجمی و جراحی معده برای لاغری محسوب می شوند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد رژیم لاغری می توانید با ما در تماس باشید

09120174510

رژیم لاغری برای 25 کیلو اضافه وزن با شرایط فرد و میزان چاقی مشخص می شود. در صورتی که اضافه وزن بیمار بیشتر از 25 کیلو باشد، کاهش وزن و لاغری با رژیم پروسه ای سخت و زمانبر خواهد داشت و برای دستیابی به تناسب اندام از طریق رژیم باید تلاش زیادی کرد.

مقدمه

رژیم لاغری برای 25 کیلو اضافه وزن
رژیم لاغری برای 25 کیلو اضافه وزن

برای کاهش وزن در مقادیر بالا و اجرای رژیم لاغری برای 25 کیلو اضافه وزن باید به پزشکی متخصص مراجعه کرد. همچنین آشنایی با شرایط بدنی و نیازهای فرد برای حفظ انرژی و سلامت بدن در حین اجرای رژیم نیز اهمیت زیادی دارد.

اینفوگرافیک رژیم لاغری برای 25 کیلو اضافه وزن

اینفوگرافیک رژیم لاغری برای 25 کیلو اضافه وزن
اینفوگرافیک رژیم لاغری برای 25 کیلو اضافه وزن

در این مقاله به معرفی بهترین رژیم لاغری برای 25 کیلو اضافه وزن و نکات مهم در مورد لاغری از این طریق صحبت خواهیم کرد. اما توجه داشته باشید در صورتی که رژیم لاغری برای 25 کیلو اضافه وزن، اثر مطلوبی نداشت، باید از انواع جراحی چاقی کمک گرفت.

چگونگی رژیم لاغری برای 25 کیلو اضافه وزن

رژیم کاهش وزن 25 کیلو به یکباره میسر نبوده و کار راحتی نمی باشد. پزشکان برای کاهش وزن 25 کیلو جراحی چاقی را توصیه می کنند.

که باعث کاهش کالری دریافتی و افزایش کالری مصرفی می شود. پزشکان بعد از انجام عمل جراحی برنامه غذایی را برای بیماران تجویز می کنند.

که وعده های زیاد با حجم کم از اولویت های برنامه غذایی می باشد.

عناوین مقاله:

تقسیم بندی محدوده های وزنی چند نوع و به چه صورت است؟

چاقی چند نوع دارد؟

چه مسائلی باعث بروز چاقی می شوند؟

مشکلات چاقی چیست؟

چرا افراد برای لاغری و کاهش وزن تلاش می کنند؟

روش های رایجی که برای کاهش وزن استفاده می شوند، کدامند؟

رژیم لاغری چیست و چرا انتخاب اول افراد برای کاهش وزن است؟

اصول یک رژیم لاغری خوب چیست؟

در چه شرایطی می توان از رژیم لاغری نتیجه گرفت؟

رژیم لاغری برای 25 کیلو اضافه وزن به چه صورت است؟

آیا می توان تنها با رژیم لاغری 25 کیلو اضافه وزن را کاهش داد؟

مشکلات کاهش وزن بالا با رژیم غذایی چیست؟

در کاهش وزن با مقادیر بالا روش های کمکی رژیم غذایی چیست؟

بهترین روش برای کاهش وزن در میزان بالا کدام است؟

ارتباط رژیم لاغری با جراحی چیست؟

پیش از جراحی لاغری نیاز به چه اقداماتی است؟

بعد از جراحی لاغری چه مراقبت هایی نیاز است؟

بهترین جراحی هایی که برای کاهش 25 کیلو وزن اضافه کاربردی هستند، کدامند؟

مزایای جراحی لاغری نسبت به رژیم لاغری برای 25 کیلو اضافه وزن و دیگر روش ها چیست؟

در صورت بروز مشکل در طول رژیم لاغری برای 25 کیلو اضافه وزن چه اقدامی باید انجام شود؟

چگونه می توان بعد از رژیم لاغری برای 25 کیلو اضافه وزن، از بازگشت وزن جلوگیری کرد؟

پیشنهاد می کنیم از پست چگونه در یک هفته 10 کیلو لاغر شویم دیدن کنید.

تقسیم بندی محدوده های وزنی چند نوع و به چه صورت است؟

برای شروع یک رژیم لاغری برای 25 کیلو کاهش وزن و رسیدن به اندام ایده آل، ابتدا باید با وضعیت بدنی خود آشنایی داشته باشید و اطمینان حاصل کنید که با کاهش این میزان از وزن اضافه، به اندام و شرایط متناسب خواهید رسید. برای اطمینان از این موضوع نیاز به محاسبه شاخص توده بدنی و مشخص کردن محدوده وزنی است.

تقسیم بندی محدوده های وزنی چند نوع و به چه صورت است؟
تقسیم بندی محدوده های وزنی چند نوع و به چه صورت است؟

شاخص توده بدنی چیست؟

هر فرد با توجه به وضعیت استخوان بدنی و سیستم بدنی خود باید وزن مشخصی داشته باشد.

با وارد کردن اطلاعات دقیق خود در فرم هوشمند زیر می توانید شاخص توده بدنی خود را محاسبه کنید.

[fcp-bmi-calculator]

در صورتی که مقدار وزن از میزان مشخصی بیشتر شود، فرد به چاقی و در صورتی که کمتر باشد، سوء وزن مبتلا می شود.

این مسئله با فاکتورهایی مانند قد، وزن فعلی و … مشخص می شود که تمام آن ها به شکل راحت تر در فرمولی به نام شاخص توده بدنی جمع می شوند.

شاخص توده بدنی چیست؟
شاخص توده بدنی چیست؟

شاخص توده بدنی روشی است که در آن قد و وزن با توجه به سن، جنسیت، استخوان بندی و سابقه بیماری های فرد به هم تقسیم می شوند و اعدادی از آن حاصل می شود که در جدول مخصوص جای گرفته و وضعیت بدنی فرد را مشخص می کند.

با توجه به نتایج این فرمول و مشخص شدن دقیق وضعیت بدنی، بیمار می تواند هدف خود برای وزن مناسب را مشخص کرده و اقدامات لازم برای دستیابی به این هدف را مشخص می نماید.

محدوده های مشخص شده در شاخص توده بدنی

بعد از مشخص کردن پارامترهای فرمول و تنظیم جدول شاخص توده بدنی، شرایط فعلی فرد در محدوده های مشخص این جدول قرار می گیرد و وضعیت بدنی را مشخص می کند. وضعیت بدنی ممکن است نرمال بوده یا در محدوده چاقی و اضافه وزن قرار داشته باشد. همچنین برخی افراد به طور کل دچار کمبود وزن هستند.

به غیر از محدوده سلامت وزن، سایر محدوده های وزنی خطرناک هستند و هر چقدر شدت آن ها افزایش پیدا کند، خطرات وارده به سلامت فرد بیشتر می شود. به خصوص عارضه چاقی، می تواند زمینه ساز بیماری های مختلف شود و در صورتی که از شدت گرفتن آن جلوگیری نشود، به مرگ بیمار منجر شود.

محدوده های مشخص شده در شاخص توده بدنی
محدوده های مشخص شده در شاخص توده بدنی

چاقی چند نوع دارد؟

همان طور که گفته شد، یکی از محدوده های مشخص شده در روش شاخص توده بدنی، چاقی است. بعد از افزایش وزن و گذشتن از محدوده وزنی نرمال، فرد ابتدا دچار اضافه وزن می شود.

با افزایش بی رویه و بدون کنترل وزن، اضافه وزن به چاقی تبدیل می شود. با ورود به مرحله چاقی و این محدوده وزن، هر چقدر فرد افزایش وزن داشته باشد، وضعیت حادتر و خطرناک تر می شود و نیاز به درمان ضرورت بیشتری پیدا می کند. چاقی انواع مختلفی دارد.

انواع چاقی از نظر فرم بدنی

از انواع و دسته بندی های چاقی می توان به چاقی براساس فرم بدنی اشاره کرد. فرم و اشکال بدنی افراد چاق براساس تجمع چربی ها در بدن، انواع مختلفی دارند.

چاقی سیبی یکی از اشکال چاقی در بدن افراد است که تجمع چربی در آن، بیشتر در شکم، پهلوها و کمر اتفاق می افتد. چاقی گلابی شکل، فرم دیگری از چاقی است که چربی در آن بیشتر در قسمت های پایین تنه، باسن و ران ها تجمع پیدا کرده و بالاتنه سایز نرمال دارد.

چاقی پرتقالی شکل، چاقی مستطیلی، مثلث وارونه، ساعت شنی و … دیگر اشکال چاقی در بدن هستند که در اثر تجمع چربی ها در قسمت های مختلف بدن، برای افراد ایجاد می کنند. شکل چاقی به نوع تغذیه، میزان فعالیت های بدنی، ژنتیک و … بستگی دارد.

انواع چاقی از نظر ایجاد بیماری

دیگر دسته بندی چاقی، انواع چاقی از نظر ابتلا یا عدم ابتلا به بیماری های مختلف هستند. چاقی در برخی افراد ایجاد بیماری کرده و در برخی افراد تنها زمینه بیماری را ایجاد می کند و فرد به طور بالفعل در سلامت کامل به سر می برد.

البته تمام افرادی که به چاقی مبتلا هستند، زمینه ابتلا به بیماری های مختلف به خصوص بیماری های مفصلی مانند درد زانو و کمر در آن ها وجود دارد اما در برخی افراد که با وجود چاقی، تحرک بدنی آن ها بالاست و استخوان بندی سالمی دارند، احتمال بروز این مشکلات کمتر می شود.

انواع چاقی از نظر سلول های چربی

در نهایت سلول های چربی نیز چاقی را به انواع مختلفی تقسیم می کنند. سرعت تولید و افزایش تعداد سلول های چربی یکسان نیست و در شرایط مختلف فرق می کند.

در سنین کودکی، افراد استعداد بیشتری برای ابتلا به چاقی دارند اما به همان نسبت، لاغری در آن ها نیز زودتر اتفاق می افتد اما در افراد بزرگسال، سرعت تولید و افزایش سلول های چربی کمتر است و به همان نسبت کاهش وزن نیز پروسه سخت تری دارد.

انواع چاقی از نظر سلول های چربی
انواع چاقی از نظر سلول های چربی

چه مسائلی باعث بروز چاقی می شوند؟

اضافه وزن و چاقی، تجمع غیر طبیعی و بیش از اندازه سلول ها و بافت چربی در قسمت های مختلف بدن است. حتی اگر تجمع چربی ها به صورت یکنواخت اتفاق بیفتند نیز زمانی که وزن فرد از میزان نرمال 19 درصد افزایش داشته باشد، فرد چاق محسوب می شود و این مقدار، 15 کیلو بیشتر از وزن نرمال است.

هر چقدر این عدد بیشتر شود، چاقی خطرناک تر می شود. پیش از توضیح بهترین روش و رژیم لاغری برای 25 کیلو اضافه وزن، در مورد دلایل بروز چاقی در بدن صحبت خواهیم کرد.

پیشنهاد می کنیم از پست راز لاغری سریع دیدن کنید.

مصرف کالری بیش از مقدار مجاز

چاقی یک اتفاق ناگهانی نیست. به عبارت دیگر اتفاقی یک شبه نیست و به مرور زمان با افزایش تعداد سلول های چربی و تبدیل آن ها به بافت چربی، فرد ابتدا به اضافه وزن و سپس به چاقی مبتلا می شود.

یکی از علل ابتلا به چاقی مصرف بیش از حد کالری است. کالری انرژی لازم سلول ها برای انجام فعالیت ها و زنده ماندن است که با مصرف مواد غذایی تامین می شود.

زمانی که کالری دریافتی متناسب با کالری مصرفی سلول ها برای انجام فعالیت ها باشد، وزن نرمال باقی می ماند. اما وقتی کالری بیش از حد مجاز یا متناسب با فعالیت های فرد مصرف می شود، کالری اضافه و باقیمانده در بدن به صورت سلول های چربی در بدن تجمع پیدا می کنند.

ژنتیک

ژنتیک دیگر عاملی است که باعث بروز چاقی در افراد می شود. اشخاصی که پدر یا مادر آن ها مبتلا به چاقی مفرط هستند و چاقی یک عارضه خانوادگی در آن هاست، شانس بیشتری در ابتلا به چاقی دارند.

البته نمی توان به طور دقیق گفت که چاقی یک عارضه ژنتیکی است، چون این مسئله تنها به سلول های چربی و سرعت ازدیاد آن ها بستگی دارد.

اما برخی از مسائل موجب چربی سازی بیشتر و افزایش تعداد سلول های چربی در بدن می شوند که این مسائل ممکن است زمینه ژنتیکی داشته باشند مانند بیماری ها.

سبک زندگی

سبک زندگی در بروز چاقی به اندازه عوامل قبلی تاثیرگذار است. همان طور که گفته شد، در صورتی که کالری دریافتی از مواد غذایی مصرف نشده و توسط سلول ها دریافت نشوند، فرد به چاقی مبتلا شده و مصرف کالری توسط سلول ها با افزایش تحرک بیشتر می شود.

بنابراین می توان گفت که افراد کم تحرک، کالری سوزی کمتری داشته و در نتیجه آن چاقی با احتمال بیشتری اتفاق می افتد. ساعت خواب نامنظم، عدم فعالیت بدنی، مصرف دخانیات و … از جمله مسائلی هستند که در سبک زندگی باعث چاقی می شوند.

تغذیه نادرست

تغذیه نادرست، دیگر عامل ابتلا به چاقی در افراد است. به عنوان مثال برخی از مواد معدنی دریافتی از غذاها کالری بالاتری داشته اما ارزش غذایی کمی دارند و فرد را سیر نمی کنند.

در نتیجه فرد علاوه بر مصرف آن غذا، نیاز به مصرف مواد غذایی دیگر نیز دارد. به عنوان مثال شیرینی جات در این دسته هستند یا مصرف ناسالم و نادرست مواد غذایی از دیگر مسائلی هستند که باعث چاقی افراد می شوند.

حذف وعده های غذایی به طور خودسرانه، غذا خوردن در ساعات پایانی شب و … از جمله عوامل ابتلا به چاقی در بیماران می باشند.

مشکلات هورمونی

در نهایت مشکلات هورمونی آخرین عامل ابتلا به چاقی هستند. مشکلات هورمونی ممکن است به طور ژنتیک اتفاق افتاده یا در اثر ابتلا به بیماری های مختلف ایجاد شوند.

کم کاری تیروئید، تخمدان پلی کیستیک و … از عواملی هستند که ترشح منظم هورمون ها را تحت تاثیر قرار می دهند. برخی هورمون ها در بدن، نقش مهمی در سوخت و ساز دارند و زمانی که این هورمون ها کمتر تولید شوند، سوخت و ساز بدن نیز کاهش پیدا کرده و اضافه وزن زودتر اتفاق می افتد.

در قسمت بعدی نوشتار رژیم لاغری برای 25 کیلو اضافه وزن، مشکلات چاقی را ارزیابی خواهیم نمود. ما را دنبال نمایید.

مشکلات هورمونی
مشکلات هورمونی

مشکلات چاقی چیست؟

با چاق تر شدن و افزایش وزن، احتمال ابتلا به برخی بیماری ها در افراد ایجاد می شود. همچنین در صورتی که فرد به یک بیماری خاص مبتلا باشد، با اضافه وزن، بیماری شدت گرفته و از مرحله خفیف به مراحل حاد می رسد.

برخی از مشکلاتی که چاقی زمینه ساز بروز یا شدت گیری آن هاست، در ادامه بیان شده اند اما به این معنی نیست که در تمام افراد مبتلا به چاقی، این مشکلات وجود داشته باشد، بلکه بسته به علت چاقی، سبک زندگی و تغذیه فرد، احتمال بروز برخی بیشتر و برخی کمتر می باشد.

مشکلات چاقی چیست؟
مشکلات چاقی چیست؟

بیماری های مفصلی

بیشتر افرادی که به چاقی مبتلا هستند، به خصوص گروهی که چاقی آن ها در محدوده مفرط یا خطرناک قرار دارد، در خطر ابتلا به بیماری های مفصلی قرار دارند. بیماری های مفصلی، آسیب به مفاصل و درد شدید در آن ها هستند که بیشتر در محل مفصل زانو، کمر و در برخی افراد مفصل مچ پا ایجاد می شوند.

در محل مفاصل، یک لایه غضروفی وجود دارد که مانع سایش استخوان ها روی هم می شود. زمانی که این لایه غضروفی به علت وزن بالا نازک شده و در نهایت از بین برود، استخوان ها در محل مفصل با هم برخورد پیدا می کنند که این مسئله موجب دردهای شدید استخوانی می شود.

بیماری های قلبی عروقی

بیماری های قلبی عروقی یکی دیگر از مشکلاتی هستند که افراد چاق به آن دچار می شوند. زمانی که یک فرد به چاقی یا اضافه وزن دچار می شود، علاوه بر سلول های خونی، سلول های چربی نیز در جریان خون او حضور دارند که موجب تنگ شدن عروق و نوسان فشار خون می شوند.

نوسانات فشار خون عامل اصلی بیماری های قلبی، به خصوص سکته قلبی می باشند. همچنین افراد چاق مشکل دیگری نیز دارند که احتمال ابتلا به بیماری های قلبی را در آن ها افزایش می دهد و آن گرفتن یک لایه چربی در اطراف قلب آن هاست که تپش قلب را تحت تاثیر قرار می دهد.

سرطان

سرطان دیگر بیماری مهمی است که در افراد مبتلا به چاقی احتمال بروز آن بیشتر است. سرطان معده، مری، روده در تمام افراد، سرطان رحم، سینه و تخمدان در زنان و سرطان پروستات در مردان از انواع این بیماری هستند که احتمال بروز آن ها در افراد چاق بیشتر از سایرین است.

این مشکل به علت اختلالی که توده چربی در عملکرد اندام ها ایجاد می کند، به وجود آمده و معمولا با کاهش وزن، خطرات آن کمتر می شود.

نقرس

یکی دیگر از بیماری هایی که افراد چاق بیش از سایرین مستعد به ابتلای آن هستند، نقرس می باشد. نقرس یک بیماری التهابی است که اثر آن بیشتر در استخوان ها مشاهده می شود.

درد شدید استخوان ها ناشی از التهاب مفاصل و اندام ها از نشانه های این بیماری است. به خصوص درد ممتد و شدید در انگشت شست پا، نشانه مهم نقرس می باشد.

مصرف چربی و کلسترول احتمال ابتلا به نقرس را افزایش می دهد بنابراین افرادی که به چاقی مبتلا هستند، بیش از سایرین در خطر ابتلا به نقرس قرار دارند.

آپنه

آپنه دیگر عارضه ای است که در افراد چاق بیشتر از سایرین رخ می دهد. آپنه یا مشکلات تنفسی حین خواب می توانند باعث خر و پف شده یا فرد را به تنگی نفس کوتاه مدت حین خواب دچار کنند.

آپنه خواب، کیفیت خواب افراد را تحت تاثیر قرار داده و باعث می شود که افراد در طول خواب چندین بار از خواب پریده و بیدار شوند که در نتیجه آن فرد در طول روز احساس خواب آلودگی می کند.

آپنه
آپنه

چرا افراد برای لاغری و کاهش وزن تلاش می کنند؟

کاهش وزن چه به میزان 25 کیلو و چه بیشتر یا کمتر مزایای زیادی دارد. در افرادی که به مشکلات ناشی از چاقی مبتلا هستند، حتی کاهش چند کیلو از وزن اضافه نیز می تواند عوارض بیماری و مشکل را تا حد زیادی کاهش دهد.

مزایای زیادی برای لاغری و کاهش وزن وجود دارد که تسکین بیماری ها تنها یکی از آن هاست. سایر مزایای لاغری به شرح زیر می باشند که به خصوص در رژیم لاغری برای 25 کیلو اضافه وزن و وزن های بالاتر بیشتر دیده می شوند.

بهبود روابط

اولین دلیل تلاش افراد برای لاغری و کاهش وزن، بهبود روابط است. زمانی که فرد به چاقی مبتلاست، ظاهر او نسبت به سایر افراد با وزن ایده آل تغییر می کند و در بسیاری از افراد، این تغییرات موجب کاهش اعتماد به نفس و مشکل در ایجاد رابطه با دیگران چه روابط زناشویی و چه روابط دوستانه می شود.

با کاهش وزن و تغییرات ظاهری، حس فرد نسبت به خود بهتر می شود و توان بیشتری برای ایجاد رابطه با اطرافیان خود پیدا می کند.

بهبود کیفیت زندگی

کیفیت زندگی نیز با لاغری و کاهش وزن بیشتر و بهتر می شود. وزن اضافه به تمام اندام های بدن فشار وارد می کند. قلب به علت لایه چربی دور آن ضربان کمتری داشته و فشار خون نوسان زیادی پیدا می کند. کلیه ها به علت فشار وارده و مصرف غذای زیاد توانایی دفع سموم مواد غذایی را ندارند.

ترشح هورمون ها با مشکل مواجه شده و  به خصوص در زمان راه رفتن، فرد دچار خستگی و تنگی نفس می شود. با کاهش وزن این مشکل برطرف شده و راندمان بدنی فرد به مرور افزایش پیدا می کند.

افزایش حافظه

دیگر مزیت کاهش وزن، افزایش حافظه است. بعد از لاغری اکسیژن رسانی به سلول های مغزی بهتر انجام می شود و این مسئله نیز به بهبود فعالیت سلول های مغز و در نتیجه آن افزایش حافظه منجر می شود. توانایی یادگیری و به یادسپاری مطالب با کاهش وزن بیشتر می شود.

افزایش احتمال بارداری

زمانی که بیماران با مشکل ناباروری به پزشک مراجعه می کنند و به چاقی نیز مبتلا هستند، به عنوان اولین راه برای درمان، کاهش وزن را به بیمار توصیه می کنند.

چاقی معمولا در لقاح ایجاد مشکل می کند و با اختلالی که در ترشح هورمون ها ایجاد می کند، در آزاد کردن تخمک ها تاثیر می گذارد که موجب ناباروری می شود. با کاهش وزن و لاغری، ورود اسپرم ها به تخمدان راحت تر انجام شده و احتمال لقاح افزایش پیدا می کند.

پیشنهاد می کنیم از پست بارداری با وزن 120 کیلو دیدن کنید.

افزایش احتمال بارداری
افزایش احتمال بارداری

روش های رایجی که برای کاهش وزن استفاده می شوند، کدامند؟

زمانی که فرد به اضافه وزن و چاقی مبتلاست، باید از هر طریق برای کاهش وزن اقدام کند. بسته به شرایط، میزان اضافه وزن، بودجه و …، افراد روش های مختلفی را برای لاغری انتخاب می کنند.

اما نکته مهمی که باید به آن توجه کرد، سخت تر شدن روند کاهش وزن با استفاده از روش های طبیعی لاغری مانند رژیم غذایی است. با این حال بیشتر افرادی که نیاز به کاهش وزن دارند، ابتدا به سراغ این روش می روند.

روش های طبیعی کاهش وزن

روش های طبیعی برای کاهش وزن، روش هایی هستند که بدون استفاده از ابزار جانبی به لاغری بیمار منجر می شوند. شناخته شده ترین روش طبیعی کاهش وزن، رژیم لاغری است. در رژیم لاغری، فرد تنها با تغییر برنامه غذایی روزانه خود از نظر حجم و نوع مواد به وزن ایده آل می رسد.

البته این روش معمولا به افرادی توصیه می شود که اضافه وزن آن ها مقدار زیادی نداشته باشد. به عنوان مثال؛ با رژیم لاغری برای 25 کیلو اضافه وزن، کاهش وزن فرد باید چیزی حدود 1 تا 2 سال برنامه غذایی خود را تغییر دهد که این مدت برای بسیاری از افراد طولانی است و نیاز به اراده زیادی دارد.

دیگر روش کاهش وزن به صورت طبیعی، ورزش کردن است که با افزایش کالری سوزی، بیمار لاغر شده و به وزن ایده آل می رسد.

روش های غیر طبیعی کاهش وزن

برخی افراد اما به جای روش های طبیعی که کاهش وزن با آن ها طولانی تر است، از روش های غیر طبیعی برای لاغری استفاده می کنند.

از بهترین نوع این روش ها می توان جراحی لاغری را مثال زد. با انجام جراحی لاغری، فرد به سرعت کاهش وزن پیدا کرده و به وزن و اندام ایده آل می رسد. جراحی های لاغری انواع مختلفی دارند. بعضی جراحی ها چربی های بدن را از بین برده و بعضی از جراحی ها با کوچک کردن معده باعث لاغری بیمار می شوند.

کاهش وزن های زیاد با مقادیر بالا، با استفاده از جراحی لاغری به سادگی اتفاق می افتند. دیگر روش غیر طبیعی برای کاهش وزن، استفاده از داروهای لاغری است. البته داروهای لاغری به دلیل آسیبی که به معده وارد می کنند، توسط پزشکان توصیه نمی شوند.

روش های غیر طبیعی کاهش وزن
روش های غیر طبیعی کاهش وزن

رژیم لاغری چیست و چرا انتخاب اول افراد برای کاهش وزن است؟

تمام افرادی که به چاقی و اضافه وزن دچار بوده و به دنبال راهی برای لاغری هستند، به عنوان اولین روش به سراغ رژیم های لاغری می روند.

رژیم، در دسترس ترین روش برای کاهش وزن است و بسیاری از افراد حتی به صورت خودسرانه از آن استفاده می کنند که البته این شیوه به هیچ وجه توصیه نمی شود. رژیم های لاغری، انواع مختلفی نیز دارند که نتیجه گیری در بعضی از آن ها سریع تر و در بعضی دیرتر اتفاق می افتد.

رژیم لاغری و انواع آن

تمام غذاهای مصرفی فرد در طول روز، برنامه یا رژیم غذایی روزانه او را تشکیل می دهند. بیمارانی که به چاقی مبتلا هستند، باید رژیم روزانه خود را به گونه ای تغییر دهند که دریافت کالری از آن، کمتر از مقدار مصرفی روزانه آن ها باشد.

به عبارت دیگر به جای کالری سازی، کالری سوزی کنند. در چنین شرایطی، بدن با کمبود منابع انرژی مواجه شده و ناچارا از چربی ها برای تامین انرژی سلول ها استفاده می کند که این مسئله موجب لاغری و کاهش وزن بیمار می شود.

رژیم های لاغری بسته به مواد غذایی غالب در آن ها، انواع مختلفی دارند. به عنوان مثال برخی از رژیم های غذایی برپایه پروتئین هستند، در حالی که برخی دیگر بر پایه کربوهیدرات و مصرف بیشتر یا کمتر این ماده طراحی می شوند.

دلایل استفاده از رژیم

اولین دلیلی که افراد برای لاغری و کاهش وزن، رژیم غذایی را انتخاب می‌کنند، در دسترس بودن این روش است. با استفاده از رژیم لاغری، فرد نیازی به انجام عمل های جراحی و مصرف داروهای خاص ندارد و تنها با تغییراتی جزئی در برنامه روزمره خود می‌تواند کاهش وزن را تجربه کند اما این در صورتی است که اضافه وزن فرد خیلی بالا نباشد.

در مقادیر بالای اضافه وزن، لاغری از طریق رژیم غذایی پروسه ای سخت زمانبر دارد که گاهی اوقات باعث می‌شود تا افراد رژیم لاغری را نیمه کاره رها کرده و تمام وزن از دست رفته به علاوه مقادیر بالاتر، بازگشت داشته باشد.

دلایل استفاده از رژیم
دلایل استفاده از رژیم

اصول یک رژیم لاغری خوب چیست؟

کاهش وزن از طریق رژیم لاغری برای 25 کیلو اضافه وزن کار ساده ای نیست. بنابراین پزشکان به بیشتر افرادی که این میزان اضافه وزن دارند، روش های دیگر لاغری، به خصوص جراحی لاغری را توصیه می کنند.

با این حال، برخی از افراد تمایل دارند تا پیش از انجام جراحی، شانس خود را برای کاهش وزن با رژیم امتحان کنند که در این شرایط باید از یک رژیم لاغری خوب و اصولی پیروی کنند. طراحی یک رژیم لاغری خوب، اصولی دارد که به شرح زیر می باشد.

وجود تمام وعده های غذایی

برای لاغری اصولی، فرد باید پنج نوبت در روز غذا یا مواد خوراکی مصرف کند. سه نوبت وعده های اصلی غذایی یعنی صبحانه، ناهار و شام می باشند و دو نوبت میان وعده های بین صبحانه تا ناهار و ناهار تا شام را تشکیل می دهند.

بسیاری از افراد با تصور این که حذف هر کدام از این وعده ها باعث لاغری و کاهش وزن می شود، به طور خودسرانه وعده های غذایی خود را کاهش می‌دهند.

در حالی که حذف هر وعده غذایی موجب مصرف مواد خوراکی بیشتر در وعده بعدی می شود. اصل اول در یک رژیم غذایی خوب و ایده آل، برخورداری از وعده های اصلی و میان وعده ها می باشد.

البته برای لاغری و کاهش وزن، تنها باید حجم مواد خوراکی در هر وعده را متناسب با فعالیت طول روز کاهش داد. به عنوان مثال مصرف غذای کافی در وعده صبحانه، انرژی بیشتر روز را تامین می کند.

عدم حذف هیچ گروهی از هرم غذایی

اصل بعدی در تنظیم یک رژیم غذایی مناسب برای کاهش وزن و لاغری، برخورداری از تمام گروه های غذایی در رژیم لاغری است. گروه های غذایی، طبق یک هرم استاندارد به دسته های مختلفی تقسیم می شوند که گروه میوه جات و سبزیجات در قاعده این هرم و چربی و شیرینی جات در راس این هرم قرار دارد.

به این معنی که مصرف سبزیجات باید چندین برابر بیشتر از شیرینی ها باشد. اما برای کاهش وزن اصولی نباید هیچ کدام از گروه های غذایی را از رژیم لاغری حذف کرد.

بعضی افراد با تصور این که با حذف شیرینی جات و چربی ها و مصرف بیش از اندازه سبزیجات می توانند کاهش وزن و لاغری را تجربه کنند، اقدام به تنظیم رژیم های خودسرانه ناقص می‌کنند که در دراز مدت باعث آسیب به بدن به علت نیاز به گروه غذایی حذف شده می شوند.

در دسترس بودن غذاها

دیگر ویژگی یک رژیم غذایی اصولی، در دسترس بودن تمام موادی است که در رژیم قید شده اند. برخی رژیم ها بر پایه مصرف مواد کمیاب یا گران قیمت طراحی می شوند که این مسئله تهیه غذاهای موجود در رژیم را برای بیمار سخت می‌کند.

رژیم خوب باید حاوی میوه ها و سبزیجات فصل باشد و غذاهایی که در آن قرار داده می شود، متناسب با شرایط عمومی و دسترسی اکثریت افراد باشند.

منعطف

در نهایت یک رژیم خوب رژیمی است که منعطف بوده و هر زمان نیاز بود، بیمار بتواند برنامه غذایی خود را تغییر دهد. رژیم های سخت گیرانه بیمار را تنها ملزم به مصرف بعضی مواد غذایی خاص می کنند که این کار باعث خستگی بیمار از ادامه رژیم غذایی می شود.

در حالی که یک رژیم استاندارد باید دارای وعده های آزاد یا غذاهای جایگزین باشد تا در صورتی که بیمار امکان تهیه یک وعده غذایی را نداشت، بتواند به سادگی از جایگزین‌های آن استفاده کنند.

منعطف
منعطف

در چه شرایطی می توان از رژیم لاغری نتیجه گرفت؟

نتیجه گیری از رژیم لاغری سخت اما امکانپذیر است. هر چقدر اضافه وزن فرد بیشتر باشد، پروسه رژیم طولانی تر می شود اما در نهایت اگر تمام جزئیات و دستورالعمل های رژیم را به طور دقیق انجام داده باشد، می تواند به نتیجه دلخواه دست پیدا کند. برخی از نکات برای موفقیت در رژیم غذایی حائز اهمیت هستند که به شرح زیر می باشند.

اجرای دقیق

یکی از نکاتی که در نتیجه گرفتن از رژیم لاغری به بیمار کمک می کند، اجرای دقیق آن است. در تمام رژیم ها مصرف مواد غذایی مانند نان یا برنج به صورت دقیق مشخص می شود، به عنوان مثال چند قاشق برنج؛ این میزان باید دقیقا در رژیم مصرف شود، همچنین از جابجایی مواد غذایی با یکدیگر خودداری کرد.

اگر در رژیم، ذکر شده که یک وعده غذایی با نان مصرف شود، از جایگزین کردن نان با برنج خودداری کنید زیرا احتمال دریافت کالری بیشتر و  عدم لاغری وجود دارد.

عدم کاهش خودسرانه حجم غذاها

دیگر موردی که توسط بعضی از بیماران در انجام رژیم های غذایی اتفاق افتاده و مانع نتیجه گیری آن ها می شود، کاهش خودسرانه حجم مواد غذایی است. بیمار با تصور این که حذف یک میان وعده یا وعده اصلی، لاغری را سریع تر می کند، اقدام به انجام این کار برخلاف دستور پزشک می کند.

شاید در روزهای ابتدایی، مصرف غذای کمتر از حجم رژیم، روند کاهش وزن را سریع تر کند اما به مرور بدن به این وضعیت عادت کرده و فرد دیگر کاهش وزن را تجربه نمی کند.

عدم کاهش خودسرانه حجم غذاها
عدم کاهش خودسرانه حجم غذاها

تحرک

دیگر نکته مهمی که نتیجه بخشی از رژیم لاغری را سرعت می بخشد، افزایش تحرک است. تحرک بیشتر، به کالری سوزی بیشتر منجر می شود و این مسئله باعث لاغری فرد می شود. بیمارانی که از یک رژیم لاغری برای کاهش وزن پیروی می کنند، بهتر است بعد از مشورت با پزشک و تایید ایشان، فعالیت های ورزشی را نیز در کنار رژیم آغاز کنند.

مصرف داروهای تجویزی

در صورتی که پزشک برای لاغری سریع تر داروهایی را برای بیمار تجویز کند، بیمار موظف است که این داروها را به طور دقیق و مطابق با دستور العمل پزشک مورد استفاده قرار دهد.

ساعت و دوز مصرف دارو باید همان مقدار توصیه شده توسط پزشک باشد و به هیچ عنوان اقدام به بالا بردن دوز دارو نکرد. این کار گاهی اوقات مشکلات جبران ناپذیری را برای فرد ایجاد می کند. به عنوان مثال مشکلات معده نظیر زخم معده از این موارد هستند.

مصرف داروهای تجویزی
مصرف داروهای تجویزی

رژیم لاغری برای 25 کیلو اضافه وزن به چه صورت است؟

در صورتی که مقدار اضافه وزن شما بیش از 20 کیلوگرم است و برای کاهش آن رژیم لاغری را انتخاب کرده اید، باید بدانید که کاری سخت و پر زحمت در پیش دارید.

برای کاهش این مقدار از وزن اضافه باید حداقل 1 سال رژیم غذایی خود را تغییر دهید و در کنار رژیم غذایی، از ورزش نیز غافل نشوید. با این وجود، اگر هنوز هم انتخاب شما رژیم لاغری است، با این بخش همراه باشید تا از جزئیات رژیم لاغری برای 25 کیلو اضافه وزن مطلع شوید.

به حداقل رساندن کالری دریافتی

اولین گام در رژیم لاغری برای 25 کیلو اضافه وزن، تعیین مقدار کالری دریافتی است. کالری دریافتی برای این میزان کاهش وزن باید کمترین مقداری که به بدن آسیب وارد نکرده و نیازهای فرد را تامین می کند، باشد. برخلاف تصور بسیاری از افراد، در چنین شرایطی عدم دریافت کالری نه تنها باعث کاهش وزن نشده، بلکه مقاومت بدن نسبت به لاغری را نیز افزایش می دهد.

هر فرد با توجه به شرایط سلامت بدن، میزان فعالیت های اساسی و غیر قابل اجتناب روزانه و … نیاز به مقداری مشخص کالری دارد که برای کاهش وزن باید این میزان کالری را مورد استفاده قرار داد.

افزایش کالری مصرفی

در قدم بعدی، بیمار باید کالری مصرفی خود را افزایش دهد. ورزش کردن بهترین روشی است که موجب افزایش مصرف کالری می شود، به خصوص ورزش های هوازی مانند پیاده روی، دوچرخه سواری، طناب زنی و … تاثیر زیادی در کالری سوزی دارند.

چون در این ورزش ها تمام سلول ها و بخش های بدن همزمان فعالیت کرده و برای عملکرد صحیح نیاز به انرژی دارند که این انرژی با مصرف کالری دریافتی از مواد غذایی تامین می شود. زمانی که مصرف کالری همراه با کاهش دریافت آن انجام شود، احتمال لاغری و کاهش وزن بیشتر می شود.

استفاده از مواد غذایی مناسب

دیگر موردی که در رژیم لاغری برای 25 کیلو اضافه وزن باید به آن توجه کرد و در رژیم غذایی مورد استفاده قرار داد، مصرف غذاهای سالم و مناسب به میزان بیشتر است.

برخی از مواد غذایی کالری کمتری دارند اما احساس سیری بیشتری برای فرد ایجاد می کنند. برای مثال سبزیجات به خصوص سبزیجات آبدار مانند کاهو و خیار با وجود کالری بسیار پایین، حجم معده را پر می کنند که این مسئله موجب زودتر سیر شدن و دیرتر گرسنه شدن می شود.

بسیاری از پزشکان در کنار وعده های اصلی غذایی، بیمار را ملزم به مصرف سالاد سبزیجات می کنند تا با دریافت کالری کمتر، سیری و عدم نیاز به غذا زودتر ایجاد شود.

وعده های زیاد اما با حجم کم

در نهایت برای کاهش وزن در مقادیر بالا از طریق رژیم لاغری، باید تعداد وعده های غذایی را افزایش داد. اما حجم هر وعده را تا حد امکان کم کرد. در لاغری به میزان بالا، پزشکان مصرف غذا را هر دو ساعت یک بار توصیه می کنند

اما جز وعده های اصلی، سایر وعده ها باید از سبزیجات، میوه های مجاز، مغزیجات و سایر خوراکی هایی که کالری پایینی داشته اما انرژی مورد نیاز برای فرد را تامین می کنند، استفاده کرد.

وعده های زیاد اما با حجم کم
وعده های زیاد اما با حجم کم

آیا می توان تنها با رژیم لاغری، 25 کیلو اضافه وزن را کاهش داد؟

هنگامی که صحبت از کاهش وزن به مقدار زیاد می شود، سوالات زیادی برای بیماران ایجاد می گردد. نگرانی بیشتر بیماران در این زمینه امکان کاهش وزن زیاد تنها با استفاده از رژیم های لاغری است. به عنوان مثال تنها با رژیم لاغری، 25 کیلو وزن را کاهش داد.

نیاز به رژیم سخت

یکی از مسائلی که در مورد رژیم غذایی وجود دارد، کاهش انگیزه و توانایی بیماران در رژیم های طولانی است. مقدار مجاز کاهش وزن در بیماران دچار چاقی 2 تا 4 کیلوگرم در ماه است که این میزان برای ۲۵ کیلو اضافه وزن چیزی حدود ۱۲ ماه زمان می برد.

همچنین در بیمارانی که به اختلالات تیروئید مبتلا بوده یا به علت شرایط شغلی، امکان فعالیت بدنی به میزان بالا را ندارند، مدت زمان لازم برای کاهش این مقدار از وزن بیشتر می شود.

همچنین دیگر مشکلی که رژیم های غذایی دارند، ایجاد مقاومت بدنی نسبت به یک رژیم خاص بعد از مدتی و اتفاق افتادن استپ وزنی یا توقف کاهش وزن است. در این شرایط اگر بیمار به موقع اقدام نکرده و در کوتاه ترین زمان از استپ وزنی خارج نشود، احتمال بازگشت وزن از دست رفته بیشتر است.

با توجه به این مسائل، پزشکان معمولا به بیمارانی که نیاز به این مقدار کاهش وزن دارند، رژیم غذایی را توصیه نمی کنند. بهترین روش برای کاهش وزن به مقدار زیاد جراحی لاغری، به خصوص جراحی های کوچک کردن معده است که علاوه بر کاهش وزن سریع و در مقدار بالا، احتمال بازگشت وزن نیز در آن ها بسیار پایین است.

25 کیلو کاهش وزن با استفاده از جراحی لاغری چیزی حدود 6 ماه زمان می برد. در صورتی که در کنار جراحی فعالیت های ورزشی نیز به مقدار کافی انجام شوند، این پروسه سریع تر خواهد بود.

نیاز به رژیم سخت
نیاز به رژیم سخت

مشکلات کاهش وزن بالا با رژیم غذایی چیست؟

زمانی که اضافه وزن مقدار زیادی داشته و فرد به چاقی مفرط مبتلا باشد، برای کاهش وزن با رژیم غذایی نیاز به رژیمی سخت است. اما رژیم های سخت همیشه مناسب نیستند و گاهی اوقات مشکلات زیادی برای افراد ایجاد می کنند. برخی از مشکلاتی که کاهش وزن به مقدار زیاد با رژیم های سخت و گاها غیر اصولی ایجاد می کند، در ادامه معرفی شده اند.

مشکلات کبدی

یکی از مشکلات رژیم های سخت و غیر اصولی، مشکلات کبدی است. کبد محل سم زدایی بدن است و زمانی که مواد غذایی به شکل مناسب مصرف شوند، این کار به خوبی انجام می شود

اما برخی بیماران به منظور لاغری و کاهش وزن، از رژیم های یکنواخت استفاده می کنند که این کار باعث عدم ترشح برخی آنزیم ها توسط کبد و اختلال در عملکرد آن می شود.

در رژیم های یکنواخت، کبد به جای سم زدایی، سموم را در بدن آزاد می کند که این مسئله باعث ایجاد مشکلات جدی برای فرد می شود.

آسیب به روده ها

دیگر مشکلی که رژیم های سخت برای کاهش وزن در مقادیر بالا برای افراد ایجاد می کند، آسیب به روده هاست. خشکی روده ها یکی از مشکلات جدی بیمارانی است که به چاقی مفرط دچار بوده و برای لاغری به دنبال استفاده ار رژیم های سخت هستند.

آسیب به روده ها
آسیب به روده ها

در کاهش وزن با مقادیر بالا، روش های کمکی رژیم غذایی چیست؟

کاهش وزن در مقادیر زیاد مانند 25 کیلو اضافه وزن تنها با رژیم غذایی امکانپذیر نیست و اگر بتوان فقط با استفاده از رژیم وزن اضافه را کاهش داد، فرد بعد از لاغری دچار مشکلات زیادی می شود.

بنابراین بیشتر پزشکان توصیه می کنند که حتی اگر بیمار قصد کاهش وزن مقادیر بالا با رژیم غذایی را داشته باشد نیز، از روش های کمکی استفاده کند.

داروهای کنترل اشتها

اولین روش کمکی برای نتیجه گیری از رژیم غذایی، کنترل اشتها به وسیله داروهای مختلف است. برخی از داروها خاصیت کاهش اشتها دارند و با کم کردن میل فرد به مصرف مواد غذایی به لاغری او کمک می کنند.

بعضی از داروهای لاغری نیز چربی سوز بوده و با سوزاندن چربی های دریافت شده از مواد غذایی، به اثربخشی بیشتر رژیم غذایی کمک می کنند.

ورزش

مهم ترین توصیه پزشکان در انجام رژیم و دریافت حداکثر نتیجه از آن، ورزش در کنار رژیم است. پزشک معمولا به بیمارانی که امکان انجام ورزش های سخت یا هوازی مانند پیاده روی را ندارند نیز ورزش های ساده خانگی را توصیه می کند تا کاهش وزن فرد زودتر انجام شود.

مصرف مکمل

در یک رژیم غذایی سخت به مقدار بالا، احتمال بروز مشکلاتی مانند ریزش مو، ضعیف شدن ناخن ها و … وجود دارد. بنابراین پزشک در طول رژیم غذایی، مکمل هایی را برای فرد تجویز می کند. این مکمل ها مانع بروز مشکلات گفته شده برای بیمار می شوند.

مصرف مکمل
مصرف مکمل

بهترین روش برای کاهش وزن در میزان بالا کدام است؟

همان طور که گفتیم، بیشتر پزشکان به بیمارانی که اضافه وزن آن ها بیشتر از 20 کیلوگرم است، استفاده از جراحی را به جای دیگر روش های کاهش وزن توصیه می کنند. جراحی های لاغری مزیت زیادی دارند که مهم ترین آن کاهش وزن سریع در مقادیر بالاست. همچنین احتمال بازگشت وزن با این روش بسیار پایین است.

به خصوص با پیشرفت تکنولوژی، روند انجام جراحی لاغری بسیار ساده تر از گذشته شده است. در گذشته برای جراحی معده، از جراحی باز استفاده می شد.

به این صورت که یک برش بزرگ روی سطح شکم و زیر ناف ایجاد می شد و سپس پزشک به صورت مستقیم بخش مورد نظر معده را برش داده و از بدن خارج می کرد.

اما در جراحی های امروزی، روش لاپاراسکوپی جایگزین جراحی باز شده است. این روش تنها با چند سوراخ بسیار کوچک در حد یک سانت روی شکم انجام می شود.

بهترین روش برای کاهش وزن در میزان بالا کدام است؟
بهترین روش برای کاهش وزن در میزان بالا کدام است؟

از طریق این برش ها، ابزار جراحی شامل دوربین لاپاراسکوپی، ابزارهای جراحی مانند چاقو، قیچی، پنس و … وارد بدن شده و بخش مشخصی از معده حذف و از بدن خارج می شود. این روش کم خطرتر، سریع تر و دوران نقاهت بسیار کوتاهتری نسبت به جراحی باز دارد و روند جراحی لاغری را ساده تر می کند.

ارتباط رژیم لاغری با جراحی چیست؟

هنگامی که صحبت از جراحی لاغری برای کاهش وزن می شود، بسیاری از افراد تصور می کنند که بعد از انجام جراحی، وزن خود به خود کاهش پیدا کرده و هیچ نیازی به تغییر سبک تغذیه یا سبک زندگی نیست. اما چنین نبوده و جراحی تنها روند کاهش وزن را سریع تر می کند. اما نیاز به تغییراتی در سبک زندگی برای نتیجه گیری از آن الزامی است.

ارتباط رژیم لاغری با جراحی

رژیم لاغری بخشی از جراحی است که قبل و بعد از آن مورد نیاز است. پیش از انجام جراحی، رژیم به منظور آماده سازی معده با شرایط جدید بعد از جراحی مورد نیاز است و بیمار باید مصرف مواد غذایی نامناسب را تا حد زیادی کاهش دهد.

برای مثال؛ مصرف چربی و قندها حداقل یک هفته پیش از جراحی باید به حداقل برسد تا بیمار برای انجام جراحی آمادگی کامل پیدا کند. اما بعد از انجام جراحی لاغری نیز نیاز به رژیم غذایی و تغییر سبک تغذیه است.

بعد از جراحی و کوچک شدن معده، فرد توانایی مصرف غذا به اندازه سابق را ندارد اما ذهن هنوز نیاز به مصرف غذا به مقدار قبل را داشته و هنوز وضعیت جدید معده از نظر حجم و شرایط را پذیرش نکرده است.

در چنین شرایطی با تغییر رژیم غذایی و اضافه کردن تدریجی مواد غذایی به برنامه، معده و ذهن به طور همزمان برای پذیرش وضعیت جدید آماده می شوند.

رژیم غذایی بعد از جراحی مرحله به مرحله است و از غذاهای ساده و مایعات آغاز و به غذاهای روزمره و معمولی ختم می شود. در صورتی که سبک تغذیه به مرور تغییر نکند، فرد دچار مشکلات زیادی مانند رفلاکس معده می شود.

ارتباط رژیم لاغری با جراحی
ارتباط رژیم لاغری با جراحی

پیش از جراحی لاغری، نیاز به چه اقداماتی است؟

رژیم لاغری برای 25 کیلو اضافه وزن، زمانی نتیجه بخش خواهد بود که همراه با جراحی لاغری استفاده شود. به عبارت دیگر فرد ابتدا جراحی را انجام داده و سپس رژیم به عنوان بخشی از جراحی مورد استفاده قرار گیرد.

در این شرایط، نتیجه گیری از رژیم بیشترین حد خواهد بود و لاغری سریع تر اتفاق می افتد. برای انجام جراحی لاغری، فرد نیاز به آمادگی های مختلفی دارد.

اقدامات قبل از جراحی لاغری

اولین اقدام پیش از عمل جراحی به منظور لاغری و کاهش وزن، انجام آزمایشاتی است که وضعیت دقیق بیمار را برای پزشک مشخص می کند. از جمله این آزمایشات می‌توان به آزمایش خون اشاره کرد که آزمایش روتین قبل از تمام جراحی هاست و کمبود ویتامین های بدن را مشخص می کند.

وقتی برای انجام جراحی، کمبود شدید ویتامین وجود داشته باشد، پزشک پیش از انجام جراحی با تجویز ویتامین، فقر آن را جبران کرده و خطرات عمل را کاهش می دهد.

همچنین در جراحی لاغری، پزشک باید از وضعیت غدد و هورمون های بیمار اطمینان حاصل کند. در صورتی که چاقی به علت مشکلات هورمونی یا اختلالات غدد مانند کم کاری تیروئید باشد، حتی جراحی لاغری نیز نتیجه بخش نخواهد بود و ابتدا باید مشکلات غدد برطرف شود.

اقدامات قبل از جراحی لاغری
اقدامات قبل از جراحی لاغری

مشخص کردن وضعیت بیمار برای بیهوشی دیگر اقدامی است که پیش از انجام جراحی لاغری انجام می شود. به منظور این کار ضربان قلب و حساسیت بیمار نسبت به ماده های مختلف بیهوشی بررسی می شود تا برای بیهوشی از همان دارویی استفاده شود که بیمار کمترین آلرژی را به آن دارد.

در نهایت بیمار باید از نظر ذهنی نیز آماده کاهش وزن و لاغری باشد تا بتواند سبک زندگی خود را مطابق با شرایط بعد از عمل تغییر دهد. این کار با مراجعه به روانپزشک انجام می‌شود.

بعد از جراحی لاغری، چه مراقبت هایی نیاز است؟

همانند مراقبت های پیش از جراحی، مراقبت هایی نیز بعد از جراحی وجود دارند که باعث لاغری سریع تر بیمار می شوند. رعایت مراقبت های بعد از جراحی به خصوص برای زودتر سپری کردن دوران نقاهت، اهمیت زیادی دارد.

بعد از جراحی لاغری، چه مراقبت هایی نیاز است؟
بعد از جراحی لاغری، چه مراقبت هایی نیاز است؟

مراقبت های بعد از جراحی لاغری

اولین مراقبت و مهم ترین اقدام بعد از جراحی، رعایت رژیم غذایی مناسب است. رژیم غذایی بعد از جراحی ابتدا بسیار ساده و حاوی مایعات بدون قند و طبیعی و به مرور شامل غذاهای جامد می شود.

بنابراین به هیچ عنوان نباید بعد از انجام جراحی بدون اجازه پزشک، مواد غذایی رژیم را تغییر داد. دیگر اقدامی که بعد از جراحی لاغری مورد نیاز بوده و به بهبودی سریع تر بیمار کمک می کند، کاهش فعالیت های بدنی حداقل تا چند روز اول بعد از عمل است. در روزهای اول بعد از جراحی بیمار تنها مجاز به مصرف مایعات است، بنابراین ممکن است سطح انرژی بسیار پایین باشد.

با شروع مصرف مواد غذایی جامد، انرژی بدن به مرور افزایش پیدا کرده و در صورت تایید پزشک، امکان انجام فعالیت های ورزشی وجود دارد. فعالیت های ورزشی بعد از جراحی باعث سرعت گیری کاهش وزن می شوند.

بیمار بعد از جراحی باید در زمان های مشخص به پزشک مراجعه کند. در مراجعات بعد از عمل، وضعیت کاهش وزن بیمار بررسی شده و در صورتی که به علت تغییر در رژیم غذایی، فرد دچار مشکلاتی مانند یبوست و … شده باشد، اقدامات درمانی با تجویز داروی مناسب انجام می شود.

البته در اولین مراجعه، وضعیت بخیه های بیمار نیز بررسی می شود و در صورت لزوم، بخیه ها به طور دستی کشیده می شوند. همچنین در بیشتر افراد برای خروج مایعات از بدن، پزشک از درن استفاده می کند که این درن نیز معمولا بعد از یک هفته و در مراجعه اول از بدن خارج می شود.

بهترین جراحی هایی که برای کاهش 25 کیلو وزن اضافه کاربردی هستند، کدامند؟

جراحی های لاغری انواع مختلفی دارند. اسلیو، بای پس، رینگ یا حلقه معده و بالن معده از جمله روش هایی هستند که برای کاهش وزن با استفاده از جراحی لاغری می توان از آن ها استفاده کرد. در این بخش از مقاله رژیم لاغری برای 25 کیلو اضافه وزن، در مورد این روش ها صحبت خواهیم کرد.

اسلیو معده

اسلیو معده یکی از روش های جراحی لاغری است که برای کاهش وزن به میزان زیاد و سرعت بالا می توان از آن استفاده کرد. در جراحی اسلیو، بخش مشخصی از معده حذف و از بدن بیمار خارج می شود. تقریبا 60-80 درصد از حجم معده بیمار با توجه به میزان چاقی در اسلیو از بدن خارج می شود.

همچنین قسمتی از معده که مسئولیت ارسال پیغام گرسنگی به مغز را دارد نیز از بدن خارج می شود. در عمل اسلیو، لاغری و کاهش وزن زودتر از دیگر روش ها اتفاق می افتد.

بای پس معده

بای پس معده، دیگر روشی است که برای کاهش وزن سریع از آن استفاده می کنند. بای پس معده تا حدی مشابه اسلیو است و در آن حجم معده به طور دائمی تغییر می کند با این تفاوت که با وصل کردن معده به روده کوچک و کاهش مسیر هضم، از باقی ماندن غذا در بدن و تبدیل آن به چربی جلوگیری می شود.

بای پس معده را می توان بهترین روش بعد از اسلیو برای کاهش وزن بیشتر از 20 کیلوگرم دانست. در اسلیو و بای پس معده، بیشتر مقدار اضافه وزن در 6 ماه ابتدایی کاهش پیدا کرده و باقی اضافه وزن تا 1 سال به طور کامل کم می شود.

رینگ معده

رینگ معده، دیگر نوع جراحی های لاغری است که می توان برای کاهش وزن از آن استفاده کرد. در رینگ معده، یک حلقه سیلیکونی دورتادور معده قرار می گیرد.

این حلقه با گازی مخصوص، قابلیت تنگ و گشاد شدن داشته و حجم دریافت غذا در معده را تغییر می دهد. با استفاده از رینگ معده نیز می توان وزن اضافه را با سرعت زیادی کاهش داد. رینگ معده معمولا یک سال در بدن باقی می ماند و بعد از این مدت اگر نیاز به ماندن رینگ باشد، پزشک رینگ را با حلقه ای جدید جایگزین می کند.

بالن معده

در نهایت روش بالون معده نیز روشی کاربردی برای کاهش وزن و لاغری سریع در جراحی های لاغری است. بالن تا حدی شبیه به رینگ معده است و در آن از ابزاری سیلیکونی استفاده می شود.

با این تفاوت که به جای قرار گرفتن دورتادور معده، در داخل معده قرار می گیرد. بالن معده نیز با استفاده از گاز مخصوص یا مایعی مخصوص پر می شود. تغییرات حجم بالن معده، حجم معده را تغییر می دهند و در میزان مصرف غذا تاثیر می گذارند.

بالن معده
بالن معده

مزایای جراحی لاغری نسبت به رژیم و دیگر روش ها چیست؟

نسبت به تمام روش های لاغری، جراحی مزایای بیشتری دارد. به همین دلیل پزشکان به بیمارانی که قصد اضافه وزن در مقدار زیاد را دارند، حتی با انتخاب رژیم نیز، رژیم بعد از جراحی را توصیه می کنند. برخی از مزایای جراحی لاغری به شرح زیر می باشند.

بهبود سریع بیماری ها

اولین مزیت استفاده از جراحی های لاغری نسبت به سایر روش ها، بهبود سریع تر بیماری هاست. مشکلات مفصلی، مشکلات قلبی، عروق، نقرس و … در صورتی که به علت چاقی ایجاد شده باشند، با کاهش وزن سریع به وسیله جراحی خیلی زود درمان می شوند.

کاهش مشکلات معده

کاهش مشکلات معده دیگر مزیت جراحی های لاغری است. یکی از رایج ترین مشکلات مبتلایان به چاقی، رفلاکس معده و بازگشت اسید معده به داخل بدن است که با کاهش وزن و لاغری از طریق جراحی های لاغری این مشکل برطرف می شود. قدرت عضله مری و معده بعد از کاهش وزن بالا از طریق جراحی تا حد زیادی افزایش پیدا می کند.

افزایش متابولیسم و سوخت و ساز بدن

دیگر مزیت جراحی های لاغری، افزایش متابولیسم است. عملکرد بسیاری از اندام های بدن بعد از جراحی و کاهش وزن از طریق آن بهبود پیدا می کند که این مسئله تاثیر مستقیم در سوخت و ساز و کاهش وزن دارد. چربی سوزی از طریق جراحی لاغری سریع تر و راحت تر اتفاق می افتد.

بهبود روحیه بیمار

یکی دیگر از مشکلات افراد مبتلا به چاقی، عدم احساس رضایت نسبت به ظاهر خود است که با کاهش وزن و لاغری، این مشکل به طور کامل برطرف می شود. افزایش اعتماد به نفس و روحیه بیمار یکی از مهم ترین مزایای جراحی های لاغری است که به بهبود روابط دوستانه و زناشویی منجر می شود.

کاهش وزن ماندگار

در نهایت، کاهش وزن بعد از انجام جراحی لاغری ماندگار است. با استفاده از روش های مختلف جراحی، به خصوص روش هایی که حجم معده را به طور دائمی کاهش می دهند، مصرف غذا تا پایان عمر کاهش پیدا می کند که این مسئله موجب می شود حتی در صورت افزایش و بازگشت وزن نیز این مقدار بسیار ناچیز باشد.

کاهش وزن ماندگار
کاهش وزن ماندگار

در صورت بروز مشکل در طول رژیم لاغری برای 25 کیلو اضافه وزن، چه اقدامی باید انجام شود؟

در صورتی که بیمار در اجرای رژیم لاغری برای 25 کیلو اضافه وزن، چه بعد از جراحی و چه با رژیم مستقل دچار مشکل شود، باید فورا به پزشک مراجعه کند. البته تمام مشکلات نیاز به مراجعه حضوری به پزشک ندارند.

به عنوان مثال ضعف در بعضی از ساعات روز، یکی از مشکلات رایج بعد از رژیم لاغری برای این میزان کاهش وزن است که این مشکل با مصرف اولین وعده غذایی برطرف می شود.

مشکلاتی که نیاز به مراجعه فوری به پزشک دارند، مسائلی مانند حالت تهوع دائمی، عدم میل نسبت به مصرف غذا چند روز متوالی، درد شدید معده بعد از مصرف هر خوراکی حتی نوشیدن آب و … می باشند.

با بروز چنین مشکلاتی باید فورا به پزشک مراجعه کرد چون ممکن است عارضه ایجاد شده ناشی از نشت معده و عدم بخیه زنی صحیح آن بعد از جراحی باشد.

در صورت بروز مشکل در طول رژیم لاغری برای 25 کیلو اضافه وزن، چه اقدامی باید انجام شود؟
در صورت بروز مشکل در طول رژیم لاغری برای 25 کیلو اضافه وزن، چه اقدامی باید انجام شود؟

چگونه می توان بعد از رژیم لاغری برای 25 کیلو اضافه وزن، از بازگشت وزن جلوگیری کرد؟

در آخرین بخش از مقاله رژیم لاغری برای 25 کیلو اضافه وزن، یکی از دغدغه های مهم بیماران بعد از جراحی را بررسی خواهیم کرد.

بسیاری از بیماران بعد از انجام جراحی لاغری، در مورد بازگشت وزن نگرانی دارند. بازگشت وزن اتفاق خوشایندی نیست و در صورتی که به موقع از آن جلوگیری نشود، تمام یا بیشتر وزن از دست رفته باز می گردد.

برای جلوگیری از این موضوع بهتر است که رژیم غذایی تا زمانی که به یک سبک و عادت غذایی تبدیل شود، ادامه پیدا کند.

همچنین با افزایش فعالیت های ورزشی، کالری سوزی بدن را افزایش داد. استفاده از داروهایی که موجب کاهش جذب کالری می شوند نیز دیگر اقدامی است که از بازگشت وزن بیمار بعد از رژیم و جراحی جلوگیری می کنند.

در پایان توصیه می کنیم مقاله جذاب روش 15 کیلو لاغری در دو ماه را مطالعه کنید.

https://cutt.ly

مقالات زیر را حتما مطالعه کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

با یک کلیک تماس بگیرید