چگونگی تشخیص دیابت

فهرست مطالب

در این مقاله می خواهیم روش های چگونگی تشخیص دیابت را مورد ارزیابی قرار دهیم. لطفا تا انتهای این مقاله علمی پزشکی، ما را همراهی نمایید.

چگونگی تشخیص دیابت
چگونگی تشخیص دیابت

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد دیابت می توانید با ما در تماس باشید

09120174510

به طور کلی  تست دیابت به روش های مختلفی انجام می ‌شود. هر کدام از این روش ها فرآیند مخصوص خودشان را دارند.

اینفوگرافیک چگونگی تشخیص دیابت

اینفوگرافیک چگونگی تشخیص دیابت
اینفوگرافیک چگونگی تشخیص دیابت

هر کدام از روش های چگونگی تشخیص دیابت، نتیجه نهایی با پارامترهای مجزا دارد که سبب می شود تا هر کدام از آن ها ویژگی های جداگانه ای داشته باشند.  در ادامه این متن، قصد داریم تا به موضوع دیابت، اقسام آن و چگونگی تشخیص دیابت بپردازیم.

انواع روش برای چگونگی تشخیص دیابت

  1. تست قندخون ناشتا
  2. تست تحمل گلوکز خوراکی
  3. تست دیابت تصادفی
  4. تست دیابت بارداری
  5. آزمایش ادرار

 

فهرست مطالب:

دیابت چیست؟

چگونه از پیش دیابت پیشگیری کنیم؟

علائم دیابت را بیان نمایید.

چه افرادی به دیابت مبتلا می شوند؟

تغذیه مناسب برای پیشگیری از دیابت را عنوان نمایید.

رژیم غذایی مناسب

مواد غذایی مفید برای دیابتی ها

روش های درمان دیابت

مکانیسم های کاهش قند خون را معرفی نمایید.

عوارض دیابت چیست؟

اثرات دیابت

دوری از دیابت

روش های چگونگی  تشخیص دیابت

سخن آخر

 

دیابت چیست؟

همان  طور که همه ما می دانیم، زمانی که بدن یک فرد به اندازه کافی انسولین تولید کند، او به بیماری دیابت  مبتلا خواهد شد. در واقع منظور از انسولین هورمونی است که توسط پانکراس در بدن ترشح می ‌شود. این هورمون می تواند قند را بگیرد و آن را به سلول های بدن منتقل کند.

پیشنهاد می کنیم از پست درمان دیابت جدید دیدن کنید.

دیابت چیست؟
دیابت چیست؟

در این صورت بدن از قند به عنوان انرژی استفاده می کند. افرادی که به این بیماری مبتلا شده اند، یا در بدن خود انسولین کافی ندارند و یا این هورمون در بدن آن ها ترشح پیدا نمی کند.

در این صورت سلول ها از قند موجود در خون استفاده نمی کنند و میزان قند خون یا گلوکز بالا می رود. پس از گذشت زمان، این بیماری به اعضای بدن آسیب وارد می کند.

به طور کلی دیابت به دو دسته تقسیم بندی می شود

به طور کلی دیابت به دو دسته تقسیم بندی می شود. دسته یک دیابت نوع یک و دسته دوم  دیابت نوع دو. در دیابت نوع یک، انسولین مورد نیاز بدن ترشح نمی شود. این بیماری می تواند ارثی باشد و یا عوامل محیطی روی مبتلا شدن به این بیماری تاثیر بگذارد.

هر فردی در هر سنی ممکن است به این بیماری مبتلا شود. البته دیابت نوع ۱ در بین جوانان و کودکان شایع ‌تر است. منظور از دیابت نوع ۲ دیابتی است که به انسولین وابستگی ندارد.

این دیابت در جهان بسیار شایع است. علت به وجود آمدن دیابت نوع ۲ این است که  بدن در مقابل انسولین از خود مقاومت نشان می دهد. دیابت نوع دوم بیشتر در بین بزرگسالان رایج است. به دلیل کم شدن تحرک و تغذیه نامناسب و اضافه وزن، دیابت جوانان رو به افزایش است.

دیابت بارداری

نوع دیگری از دیابت وجود دارد که خانم های باردار به آن مبتلا می‌ شوند که به آن دیابت بارداری می گویند. این بیماری زمانی رخ می دهد که یک خانم باردار در طول بارداری خود برای اولین بار با افزایش قند خون مواجه شود.

نشانه های این نوع دیابت پس از زایمان از بین خواهد رفت اما افرادی که به دیابت بارداری مبتلا می شوند، در آینده   مستعد مبتلا شدن به دیابت نوع ۲ هستند. پیش از آن که فرد به بیماری دیابت مبتلا شود، به بیماری پیش دیابت مبتلا می ‌شود.

در واقع در بیماری پیش دیابت، میزان قند خون طبیعی بیشتر از حد طبیعی است اما به اندازه دیابت نرسیده است. پیشگیری از این بیماری  بسیار مهم است‌‌. مسئله مهم این است که این بیماری قابل برگشت است. یعنی افرادی که به پیش دیابت مبتلا شوند، با انجام ورزش و تغییر در رژیم و عادت های زندگی می توان این بیماری را از بین برد.

چگونه از پیش دیابت پیشگیری کنیم؟

برای پیشگیری از پیش دیابت  باید موارد زیر را رعایت کرد:

  •   استرس کنترل شود.
  •   ترشح هورمون های بدن با اختلال مواجه نشود.
  •   تغذیه مناسب وجود داشته باشد و غذاهای سالم مصرف شود.
  •   از مواد غذایی که قند و نشاسته دارند، کمتر استفاده شود و  به جای آن ها از مواد غذایی که دارای فیبر هستند، در رژیم غذایی خود گنجانده شود.
  •   ورزش مداوم و داشتن ۱۵۰ دقیقه پیاده روی در هفته
  •   تند راه رفتن تاثیر زیادی روی پیشگیری از ابتلا به پیش دیابت دارد.
  •   کاهش وزن هم تاثیر زیادی روی پیشگیری از ابتلا به دیابت دارد. کم کردن ۵ تا ۷ درصد از وزن خود می تواند جلوی ابتلا به دیابت را بگیرید.
چگونه از پیش دیابت پیشگیری کنیم؟
چگونه از پیش دیابت پیشگیری کنیم؟

علائم دیابت

قبل از هر چیزی باید با علائم بیماری دیابت آشنا شویم تا در صورت مشاهده این علائم، هر چه زودتر به پزشک مراجعه کنیم. آشنایی با چگونگی تشخیص دیابت به شما کمک می کند تا از عوارض این بیماری در امان بمانید.

زمانی که به پزشک مراجعه می کنید، باید از پیشرفت این بیماری جلوگیری کنید اما متاسفانه همه انسان ها به طور کامل با چگونگی تشخیص دیابت آشنا نیستند. در ادامه متن، به این مورد خواهیم پرداخت.

به طور کلی افرادی که این علائم را دارند، باید هر چه زودتر به پزشک مراجعه کنند. همچنین اگر این افراد علائم دیابت را ندارند اما به اضافه وزن مبتلا هستند، باید به پزشک مراجعه کنند.

همچنین اگر افراد علائم دیابت را ندارند و این بیماری در خانواده آن ها ارثی است، باز هم باید به پزشک مراجعه کنند و با چگونگی تشخیص دیابت آشنا باشند.

برخی از علائم بیماری دیابت عبارتند از:

  •   پرخوری
  • کاهش وزن
  • تکرر ادرار
  • مشکلات بینایی
  • عدم بهبود زخم
  • عدم بهبود عفونت در بدن
  • خستگی بیش از حد
  •   تاری دید
  • خشکی دهان به طور غیر طبیعی
  • گرسنگی مداوم

دیابت نوع دو به سختی شروع می شود

دیابت نوع دو به سختی شروع می شود، به همین علت چگونگی تشخیص دیابت نوع دو دشوار است. به هر حال ممکن است مبتلایان به دیابت نوع دو علائم مبتلایان به دیابت نوع یک را اما به صورت خفیف تر داشته باشد. بعضی از افرادی که به نوع ۲ مبتلا هستند، ممکن است که برخی از علائم آن را نداشته باشند.

حتی ممکن است این افراد چندین سال به دیابت نوع ۲ مبتلا باشند اما از آن آگاه نشوند. نیمی از این افراد پس از چندین سال علائم دیابت را مشاهده می کنند و از وجود این بیماری باخبر می شوند.

این گونه از افراد اگر از قبل با علائم دیابت آشنا باشند، خیلی سریع تر از بیماری خود آگاه می شوند. با این که در حال حاضر دیابت یک درمان قطعی ندارد، اما راه های مختلفی برای کنترل و کاهش آن شناخته شده است. در صورت تمایل می توانید در مورد چگونگی تشخیص دیابت اطلاعات بیشتری کسب کنید.

به همین علت انسان ها باید از درمان های مناسب دارویی کمک بگیرند و آموزش های صحیح را به کار بگیرند. همچنین تغییر در شیوه زندگی تاثیر زیادی در جلوگیری از مبتلا شدن به این بیماری دارد. از آنجا که دیابت درمان ندارد، باید با عوارض قند بالا و چگونگی تشخیص دیابت آشنا شد و با این بیماری مدارا کرد.

دیابت نوع دو به سختی شروع می شود
دیابت نوع دو به سختی شروع می شود

چه افرادی به دیابت مبتلا می شوند؟

تا اینجای مطلب با علائم و انواع بیماری دیابت و اهمیت چگونگی تشخیص دیابت آشنا شدیم. در اینجا با یک سوال روبرو می شویم،  این که چه کسانی به بیماری دیابت مبتلا می شوند؟ افرادی که یک یا چند نمونه از موارد زیر را داشته باشند، ممکن است به دیابت مبتلا شوند.

  •   افرادی که تحرک کمی دارند.
  •   افرادی که سابقه دیابت بارداری دارند.
  •   افرادی که نوزادی با وزن بالا به دنیا آورده‌اند.
  •   افرادی که بستگان درجه یک آن ها سابقه دیابت دارند.
  •   افرادی که فشار خون بالا دارند و در حال درمان آن هستند.
  • زنانی که سندروم تخمدان پلی کیستیک دارند.
  •   افرادی که به بیماری ‌های قلبی و عروقی مبتلا هستند.
  • افرادی که دارای چربی خون بالا هستند.
  •   افرادی که به بیماری های مربوط به مقاومت به انسولین مبتلا هستند.
  •   افرادی که دارای سن بالای 50 سال هستند.

اگر جزو افراد مستعد ابتلا به بیماری دیابت هستید، هر چه زودتر اقدامات لازم برای پیشگیری را انجام دهید و با چگونگی تشخیص دیابت آشنا شوید. پیشگیری از بیماری  دیابت در سه مرحله انجام می شود.

پیشگیری اولیه

اولیه، ثانویه و ثالثیه. پیشگیری اولیه به اقداماتی گفته می شود که برای جلوگیری از بروز دیابت انجام می دهیم. این مرحله را افرادی که در معرض ابتلا به این بیماری هستند، باید انجام بدهند. یعنی باید فعالیت هایی مانند ورزش منظم و کم کردن وزن، قند پایین و داشتن یک رژیم غذایی با کمترین چربی و مصرف بیشتر میوه و سبزیجات داشته باشند.

منظور از پیشگیری ثانویه اندازه گیری قند خون به طور منظم است. زمانی که قند خون یک فرد اندازه گیری شود، با توجه به میزان قند خونی که دارد، می‌تواند رژیم غذایی خود را کنترل کند و یا حتی اصول زندگی خود را تغییر دهد تا احتمال ابتلا به دیابت را کاهش دهد.  مرحله بعد یعنی مرحله ثالثیه، مرحله جلوگیری از پیشرفت دیابت بعد از مبتلا شدن به آن است.

در واقع زمانی که فردی به دیابت مبتلا می شود، هزینه ای به جامعه تحمیل می‌شود. برای پیشگیری از این هزینه ها و پیشگیری از عوارض دیابت باید این مرحله را به خوبی انجام داد. آشنایی با چگونگی تشخیص دیابت می تواند تاثیر زیادی روی کاهش هزینه ها داشته باشد.

پیشگیری اولیه
پیشگیری اولیه

تغذیه مناسب برای پیشگیری از دیابت

برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری باید علاوه بر آشنایی با چگونگی تشخیص دیابت،  با غذاهایی که سبب بالاتر رفتن قند خون می شوند، آشنا شوید. در این قسمت از مطلب به معرفی غذاهایی که قند خون را بالا می برند، آشنا خواهیم شد.

نشاسته:

مواد غذایی که دارای نشاسته هستند، تا حد قابل توجهی قند خون را بالا می برند. موادی مانند سیب زمینی و غلات پاک شده مانند آرد سفید و برنج سفید و نان سفید دارای نشاسته هستند.

سبزیجات:

سبزیجاتی که کنسروی هستند، افزودنی های زیادی به آن ها اضافه می شود. معمولا به این سبزیجات نمک و سس و مقدار زیادی کره افزوده می شود. وجود این مواد غذایی کنار همدیگر خطر ابتلا به دیابت را افزایش می دهد.

میوه ها:

میوه های کنسرو شده و یا کمپوت ها معمولا دارای افزودنی هایی مانند میوه های خشک شده و شکر و انواع پاستیل و مربا و ژله و آب میوه هستند. پس می توانند خطر ابتلا به بیماری دیابت را افزایش دهند.

پروتئین ها:

موادی مانند قسمت چرب گوشت، مثل قلوه گاه و دنده و همچنین گوشت سرخ شده، کالباس، سوسیس، پنیر پر چرب، بیکن، انواع گوشت پرندگان و ماهی سرخ شده می توانند قند خون را بالا ببرند.

لبنیات:

از بین لبنیات، ماست پر چرب، خامه، شیر پر چرب، بستنی پرچرب و پنیر پرچرب سبب بالا رفتن قند خون می شوند.

چربی و شیرینی جات:

هر ماده ای که چربی ترانس داشته باشد، یعنی حجم زیادی از چربی اشباع شده است. پس مصرف آن ها بسیار خطرناک است. به خصوص افرادی که هم دیابت دارند و هم به مشکلات قلبی مبتلا هستند، باید از این مواد استفاده کنند.

نوشیدنی ها:

نوشیدنی هایی مانند آب میوه تازه و نوشیدنی های که از ترکیب آب میوه ها به دست آمده اند، قهوه با شکر، کافی میت، نوشیدنی های انرژی زا، نوشابه های گازدار.

نوشیدنی ها:
نوشیدنی ها:

رژیم غذایی مناسب

همان طور که گفتیم، یکی از راه هایی که به کاهش عوارض دیابت کمک می کند، توجه به رژیم غذایی است.  البته دقت کنید که یک رژیم غذایی ثابت برای همه افرادی که به دیابت مبتلا هستند، وجود ندارد. اما به هر حال غذایی که می‌خوریم، تاثیر زیادی روی میزان قند خون ما دارد.

همچنین انرژی و احساسی که در طول روز داریم، با توجه به غذایی که خوردیم، تعیین می شود. پس توجه به رژیم غذایی به اندازه چگونگی تشخیص دیابت اهمیت دارد.این که بدن ما به چه نوع غذایی نیاز دارد، به سن و جنسیت و میزان فعالیتی که در روز داریم، بستگی دارد. در واقع هیچ ماده غذایی وجود ندارد که همه مواد مغذی را در خود داشته باشد.

به همین علت باید غذاهای مناسبی را در رژیم غذایی خود بگنجانیم. در واقع قبل از آشنایی با چگونگی تشخیص دیابت باید یاد بگیریم که چه غذاهایی برای بدن ما مفید است و چه غذاهایی مضر. رژیم غذایی اگر شامل تمامی گروه های مواد غذایی شود، می تواند به سلامت بدن کمک کند.

باید از رژیم غذایی استفاده کرد که شامل مواد نشاسته ای و پروتئینی بشود

در واقع باید از رژیم غذایی استفاده کرد که شامل مواد نشاسته ای و پروتئینی بشود. اما هر کدام از این مواد را به اندازه مورد نیاز بدن دریافت کند.

به طور مثال بدن به گوشت، تخم مرغ، ماهی، حبوبات و همچنین نان، برنج، میوه، سبزیجات،و لبنیات، نان و چربی نیاز دارد و باید همه آن ها را به اندازه لازم دریافت کند.افرادی که به دیابت مبتلا شده اند‌، علاوه بر چگونگی تشخیص دیابت باید به مواد غذایی که مصرف می کنند هم دقت زیادی بکنند.

باید از رژیم غذایی استفاده کرد که شامل مواد نشاسته ای و پروتئینی بشود
باید از رژیم غذایی استفاده کرد که شامل مواد نشاسته ای و پروتئینی بشود

مواد غذایی مفید برای دیابتی ها

در این قسمت از مقاله، به معرفی برخی از مواد غذایی که برای این بیماری مفید است، خواهیم پرداخت.

سبزیجات و نشاسته ها:

  • سیب زمینی شیرین کبابی
  • سبزیجات منجمد بخار پز
  • غلات کامل مانند برنج سبوس دار، جو دو سر و کینوآ
  • سبزیجات کنسرو شده بدون نمک اضافی
  • سبزیجات تازه مانند کلم پیچ خام و یا اسفناج
  • غذا هایی که دارای غلات کامل هستند و هیچ شکر اضافه ای ندارند.

پروتئین و میوه ها:

  • میوه های تازه
  • تخم مرغ
  • مارمالاد و مربا بدون شکر یا کم شکر
  • ماهی یا غذاهای دریایی
  • میوه های کنسرو شده یا منجمد که شکر اضافه ای ندارند.
  • پروتئین های گیاهی مانند خشکبار و حبوبات
  • گوشت مرغ با سایر پرندگان

چربی ها و شیرینی جات:

  • روغن زیتون و روغن هسته انگور
  • منابع طبیعی از روغن های گیاهی مانند دانه های آفتابگردان
  • غذاهایی که چربی امگا ۳ دارند، مانند ماهی

لبنیات و نوشیدنی ها:

  • آب ساده که طعم دار نباشد.
  • ماست کم چرب
  • چای تلخ به همراه یک برش لیمو
  • پنیر کم چرب
  • قهوه بدون شیر یا همراه با شیر کم چرب و شیرین کننده های مجاز
  • شیر با یک و نیم درصد چربی

مرحله بعد پس از چگونگی تشخیص دیابت، آشنایی با درمان این بیماری است. البته همان طور که گفتیم، دیابت درمان ندارد و ما باید بتوانیم به خوبی با آن مدارا کنیم. خوشبختانه موارد زیادی وجود دارند که از بالا رفتن قند خون جلوگیری می کنند.

لبنیات و نوشیدنی ها:
لبنیات و نوشیدنی ها:

روش های درمان دیابت

برای درمان دیابت بدون استفاده از دارو می ‌توان از ادویه‌ ها و گیاهان مختلفی در رژیم غذایی استفاده کرد. قبل از هر چیزی برای این که بتوانیم گیاهان و ادویه ها را برای درمان دیابت بشناسیم، باید با چگونگی تشخیص دیابت آشنا باشیم و نیز سبک زندگی خود را تغییر دهیم.

برای مداوا کردن بیماری دیابت، باید روش های زیر را انجام دهیم.

  •    همان طور که گفتیم رژیم غذایی باید مناسب و صحیح باشد. افرادی که دارای بیماری دیابت هستند، باید با پزشک متخصص برای رژیم غذایی خود مشورت کنند.
  •    خواب کافی داشته باشند.
  •    تا حد امکان استرس را کاهش دهند.
  •    همچنین برای درمان این بیماری باید مصرف سیگار را قطع کرد.
  •    تا جایی که ممکن است وزن را کاهش داد.

افرادی که به بیماری دیابت مبتلا هستند، باید از انسولین استفاده کنند. در دیابت نوع ۲ باید از قرص ها و داروها استفاده کرد. البته همان طور که چگونگی تشخیص دیابت به روش های مختلفی انجام می شود، چگونگی  درمان یا کنترل کردن این بیماری هم به روش های مختلفی انجام می شود. تمامی قرص ها و داروهایی که برای این بیماری به کار گرفته می شوند، مکانیسم خاصی را دارند.

برای مداوا کردن بیماری دیابت، باید روش های زیر را انجام دهیم.
برای مداوا کردن بیماری دیابت، باید روش های زیر را انجام دهیم.

مکانیسم های کاهش قند خون

در این قسمت از مطلب به معرفی مکانیسم های کاهش قند خون خواهیم پرداخت.

همان طور که می دانید، انسولین سبب کاهش قند خون می شود. پس مکانیسم اول برای کاهش قند خون، تحریک پانکراس است. در واقع زمانی که پانکراس توسط دارو و قرص ها تحریک شود، در داخل بدن فرد مصرف کننده انسولین بیشتری آزاد و یا تولید می شود که با افزایش انسولین،  قند بیشتری در بدن فرد بیمار سوزانده می شود. در نهایت قند خون او پایین می آید.

روش بعدی مهار تولید و یا آزاد سازی گلوکز است. در واقع کبد در بدن انسان گلوکز تولید می کند و زمانی که مقدار گلوکز بیشتر از حد مجاز باشد، قند خون فرد افزایش پیدا می کند، اما زمانی که تولید گلوکز توسط کبد محدود شود، قند خون کاهش پیدا می کند.

پیشنهاد می کنیم از پست جراحی افراد دیابتی دیدن کنید.

افزایش حساسیت سلول ها به انسولین

مکانیسم بعدی که سبب پایین آمدن قند خون می شود، افزایش حساسیت سلول ها به انسولین است. در واقع زمانی که در بدن انسان ها انسولین ترشح می شود، قند خون به سلول های بدن می رسد اما گاهی اوقات سلول های بدن نسبت به انسولین مقاومت زیادی نشان می دهند.

یعنی نمی توانند انسولین را بپذیرند. اگر قرص ها و داروهایی به منظور بهبود حساسیت سلول ها به انسولین مورد استفاده قرار بگیرد،  بخش زیادی از قند خون بدن به سلول ها می رسد و در نهایت قند خون کاهش پیدا می کند.

روش دیگری که می تواند سبب کاهش قند خون شود، جذب گلوکز در کلیه ها است. همان طور که می دانید، در کلیه ها مواد زائدی که در بدن وجود دارد، گرفته می ‌شود و به مثانه می رود و از بدن فرد خارج می شود. زمانی که گلوکز در کلیه جذب شود، همراه با مواد زائد بدن به کلیه می ‌رود و از بدن خارج می شود و در نهایت قند خون افزایش پیدا نمی‌ کند.

تنظیم سرعت عبور مواد غذایی در داخل معده

مکانیسم دیگری که سبب بالا رفتن قند خون می شود، تنظیم سرعت عبور مواد غذایی در داخل معده است. در واقع زمانی که انسان ها  مشغول غذا خوردن هستند، غذا از طریق مری به معده آن ها می رسد. در معده آنزیم هایی ترشح می شود که به هضم غذا کمک می‌ کند.

در این مرحله مواد مغذی که در غذا وجود داشته است، وارد خون می شود و مواد زائد آن به روده رفته و از بدن خارج می شود. اگر سرعت عبور مواد غذایی مناسب باشد، قند خون افزایش پیدا نمی کند.

یکی دیگر از راه های تنظیم انسولین قند خون این است که مواد قندی توسط آنزیم های معده مهار شود. در واقع هر چقدر که مواد قندی بیشتر در بدن تجزیه شوند، گلوکز بیشتری در بدن تولید شده و در نهایت قند خون افزایش پیدا می کند.

معمولا هر کدام است از داروهایی که برای دیابت مورد استفاده قرار می گیرند، دارای یک یا چند روش از روش های فوق می باشند. به طور مثال امپاگلیفلوزین، متفورمین،‌ ذسیتا گیلپین و سیتا گیلپین از انواع این داروها هستند.

دقت کنید که برای درمان و مداوا با دیابت نباید از هر دارویی استفاده کرد.

دقت کنید که برای درمان و مداوا با دیابت نباید از هر دارویی استفاده کرد. داروهای گفته شده همگی تاثیر زیادی روی دیابت دارند اما هر دارویی مناسب هر فردی نیست.

به همین علت علاوه بر این که برای  چگونگی تشخیص دیابت از پزشک کمک می گیریم، باید برای استفاده از داروی درمان دیابت هم از پزشک کمک بگیریم. همان طور که می دانید، میزان قند خون برای تمام افراد یکسان نیست و همین مسئله تا حدودی  چگونگی تشخیص دیابت را سخت می کند.

به همین علت پزشک باید با توجه به بیماری های زمینه ای و مشخصات دیگری مانند جنس و میزان قند خون بیمار و وزنی که دارد، داروی مناسبی را برای کنترل قند خون او تجویز کند. در این صورت روند کنترل بیماری به خوبی انجام می شود.

دقت کنید که برای مقابله با این بیماری تنها  چگونگی تشخیص دیابت مهم نیست. در واقع زمانی که با چگونگی تشخیص دیابت آشنا شدید، باید بتوانید به خوبی این بیماری را کنترل کنید.

کنترل دیابت نباید خودسرانه انجام شود. پزشک های ماهر زیادی در سراسر کشور مشغول خدمت رسانی به بیماران هستند که با کمک گرفتن از آن ها می توانید با این بیماری مقابله کنید.

دقت کنید که برای درمان و مداوا با دیابت نباید از هر دارویی استفاده کرد.
دقت کنید که برای درمان و مداوا با دیابت نباید از هر دارویی استفاده کرد.

عوارض دیابت

اگر همه انسان های جهان از عوارض دیابت آگاه باشند، همگی هر چه زودتر به یادگیری چگونگی تشخیص دیابت خواهند پرداخت تا هر چه زودتر بتوانند این بیماری را کنترل کنند.

بعضی از افراد عقیده دارند که بیماری همیشه برای دیگران است و به چنین بیماری ‌هایی مبتلا نمی شوند. در حال حاضر با توجه به شرایط کنونی که در سراسر دنیا حاکم است، وجود این افراد بیشتر از قبل به چشم می خورد.

انسان هایی که پروتکل های بهداشتی را رعایت نمی کنند و تصور می کنند که بیماری کرونا آن ها را تهدید نمی‌کند، به این بیماری مبتلا شده و علاوه بر آسیب هایی که به خود می رسانند، اطرافیان خود را هم درگیر می کنند. در واقع علت مقاومت افراد، عدم آشنایی و یا عدم تحقیق درباره چگونگی تشخیص دیابت، این است که تصور می کنند بیماری آن ها را تهدید نمی‌ کند.

در واقع اگر با شرایط و عوارض این بیماری آشنا شوند، می توانند جان خود را نجات دهند. بیماری دیابت هم مانند هر بیماری دیگری عوارض خاص خودش را دارد.

اگر پس از آشنایی با روش های چگونگی تشخیص دیابت با عوارض این بیماری آگاه شدید، باید برای درمان کردن آن وارد عمل شوید تا به عوارض دیابت دچار نشوید.

اگر در طولانی مدت قند خون خود را کنترل نکنید

اگر در طولانی مدت قند خون خود را کنترل نکنید، اثرات جبران ناپذیری روی اعضای بدن شما گذاشته می ‌شود. به طور کلی عوارض بیماری دیابت به دو دسته تقسیم می شود؛ دسته اول عوارض کوتاه مدت و دسته دوم عوارض بلند مدت.

در ادامه مطلب به معرفی این عوارض خواهیم پرداخت. عوارض کوتاه مدت دیابت عبارتند از:  کمای دیابتی، هیپوگلیسمی. عوارض بلند مدت دیابت عبارتند از: نابینایی، آسیب های کلیوی، پای دیابتی، عفونت لثه و دندان،  عوارض عصبی، بیماری های قلب و عروقی.

پیشنهاد می کنیم از پست 2hpp در آزمایش خون چیست؟ دیدن کنید.

اگر در طولانی مدت قند خون خود را کنترل نکنید
اگر در طولانی مدت قند خون خود را کنترل نکنید

عوارض کوتاه مدت

کمای دیابتی:

اگر قند خون بیشتر از اندازه مجاز باشد، ممکن است خون اسیدی شود که به این پدیده منو اسیدوز دیابتی گفته می شود. زمانی که قند خون خیلی بیش از اندازه مجاز باشد، ممکن است فرد به کمای دیابتی برود. متاسفانه بعضی از افراد با چگونگی تشخیص دیابت آشنا هستند اما در مورد کنترل کردن این بیماری  آگاهی های لازم را کسب نمی کنند.

در واقع اگر فردی که به دیابت مبتلا شده است، انسولین و قرص های تجویز شده را دریافت نکند و یا رژیم غذایی نا مناسبی داشته باشد، ممکن است به کمای دیابتی مبتلا شود.

ممکن است فردی قند خون بسیار بالایی داشته باشد اما  نشانه های بالا رفتن قند خون را حس نکند. به همین علت است که گفته می ‌شود تنها با اندازه گیری قند خون توسط دستگاه یا در آزمایشگاه ها می ‌توان متوجه بالا یا پایین بودن قند خون شد.

در واقع اصلی‌ ترین و رایج ترین روش چگونگی تشخیص دیابت به کمک جواب آزمایش انجام می شود. اگر قند خون فردی افزایش پیدا کرده است، باید دقت کند و در فواصل کمتری قند خون خود را اندازه گیری کند. همچنین اگر ‏کتون در ادرار او وجود داشت، باید با پزشک خود در میان بگذارد.

این فرد باید همانند قبل مصرف قرص و یا انسولین خود را ادامه دهد. در این شرایط باید مایعات بدون قند بیشتری بنوشد. اگر کتون در ادرار او وجود نداشت، می تواند فعالیت بدنی زیادی انجام دهد تا از این طریق خون خود را کاهش دهد.

هیپوگلیسمی:

به یکی دیگر از عارضه های کوتاه مدت دیابت، هیپوگلیسمی گفته می شود. در این عارضه  قند خون از میزان مجاز کمتر است. قند خون پایین سبب مرگ یا بیهوشی خواهد شد. عوامل مختلفی مانند مصرف بیش از اندازه انسولین و یا مصرف بیش از حد قرص ها و فعالیت فیزیکی زیاد و یا حذف وعده غذایی می تواند سبب کاهش قند خون شود.

پیشنهاد می کنیم از پست درمان دیابت بارداری با انسولین دیدن کنید.

عوارض بلند مدت

 نابینایی:

نابینایی از عوارض بلند مدت بیماری دیابت به حساب می آید. کسی که کنترل بیماری خود را از دست بدهد، قند خون او افزایش پیدا می کند. در واقع افرادی که از چگونگی تشخیص دیابت آگاه می ‌شوند و متوجه مبتلا بودن یا نبودن می شوند، باید دو مسئله را رعایت کنند.

مسئله اول این است که اگر قند خون آن ها  مجاز بود و به بیماری دیابت مبتلا شده بودند، رژیم غذایی خود را رعایت کنند تا در آینده هم به این بیماری مبتلا نشوند.

افرادی که به بیماری دیابت مبتلا شده اند هم باید این بیماری را کنترل کنند. در صورتی که قند خون خود را کنترل نکند، تاثیرات منفی روی چشم آن ها گذاشته می شود و در نهایت سبب می شود که عروق شبکیه چشم آسیب ببیند. وقتی این مسئله ادامه دار باشد، این فرد دچار مشکل می شود و در واقع با تاری دید روبرو خواهد شد.

آسیب کلیه:

یکی از مشکلاتی که به علت دیابت به وجود می آید، آسیب های کلیوی است. در واقع زمانی که قند خون فرد افزایش پیدا می کند، کلیه های او آسیب می بینند و فرد برای ادامه حیات خود مجبور به انجام دیالیز خواهد بود.

پای دیابتی:

زمانی که قند خون کنترل نشود و فردی که دیابت دارد از پاهای خود مراقبت نکند، زخم هایی در پاهای او ایجاد می شود.  این زخم ها عوارض جبران ناپذیری را به دنبال دارند. به همین منظور افراد باید هر گونه زخم در پاهایشان را جدی بگیرند. در غیر این صورت این زخم ها می توانند پاها را از کار بیندازند و یا سبب قطع آن ها شوند.

به همین منظور مبتلایان به بیماری دیابت علاوه بر این که قند خود را کنترل می ‌کنند، باید هر روز پاهای خود را معاینه کنند تا در صورت وجود زخم، هر چه زودتر برای درمان آن وارد عمل شوند. مسئله دیگری که باید به آن توجه کرد، کفش است. کفشی که فرد مبتلا به دیابت آن را می پوشد، باید مناسب و استاندارد باشد تا هیچ خطری پاهای او را تهدید نکند.

بیماری های قلبی و عروقی:

بیماری های قلبی و عروقی مشکل دیگری است که برای افراد مبتلا به دیابت ایجاد می شود. افرادی که پس از چگونگی تشخیص دیابت از بیماری خود آگاه شوند اما دیابت خود را کنترل نکنند، خطراتی مانند سکته مغزی و حمله قلبی و فشار خون بالا آن ها را تهدید می ‌کند. پس زمانی که به کمک روش های چگونگی تشخیص دیابت از وجود این بیماری مطلع شدیم، باید قند خون خود را کنترل کنیم.

عوارض عصبی:

عوارض عصبی یکی از عوارض بلند مدت بیماری دیابت است. در واقع زمانی که فرد، قند خون بالایی داشته باشد، اعصاب حسی و حرکتی اندام های او مانند پاها دچار آسیب می شود.

در این موارد، بی حسی و گزگز را در اندام های خود احساس می کند. یکی دیگر از عوارض عصبی دیابت که تنها برای آقایان وجود دارد، ناتوانایی جنسی است. پس از این که به کمک روش های چگونگی  تشخیص دیابت از وجود این بیماری آگاه شدید، حتما باید قند خون خود را کنترل کنید تا به عوارض آن دچار نشوید.

 عفونت لثه و دندان:

یکی دیگر از مشکلاتی که افراد مبتلا به دیابت به آن  گرفتار می ‌شوند، عفونت لثه و دندان است. این افراد بیشتر در معرض خطر شکستگی و لق شدن دندان و پوسیدگی آن قرار دارند. به همین دلیل این افراد باید بیش از سایرین، بهداشت دهان و دندان را رعایت کنند. زیرا وجود عفونت در لثه اگر درمان نشود، می ‌تواند آسیب های جدی به دهان و دندان و لثه ها وارد کند.

پیشنهاد می کنیم از پست آزمایشات قبل از عمل اسلیو دیدن کنید.

عفونت لثه و دندان:
عفونت لثه و دندان:

اثرات دیابت

در قسمت قبل با اهمیت چگونگی تشخیص دیابت و همچنین عوارضی که این بیماری ممکن است برای بیماران ایجاد کند، آشنا شدیم. در این قسمت از نوشتار، قصد داریم تا با اثرات دیابت روی بدن آشنا شویم.

در واقع برای جلوگیری از اثرات منفی دیابت باید به طور موثر آن را مدیریت کرد. حتما شما هم شعار پیشگیری بهتر از درمان است را شنیده اید. در ابتدا باید تمام تلاش خود را انجام دهیم تا به این بیماری مبتلا نشویم.

اما زمانی که فردی به بیماری دیابت مبتلا شد، قبل از هر چیزی باید به زودی از بیماری خود آگاه شود. آشنایی با روش های چگونگی تشخیص دیابت می تواند در این امر به ما کمک کند.

تشخیص به موقع

در واقع زمانی که دیابت به موقع تشخیص داده شود، آسیب ‌هایی مانند آسیب کلیه، آسیب عصبی و بیماری‌های قلبی کمتر سلامتی بیماران را تهدید می کند.

مواد قندی که از طریق خوردن و آشامیدن وارد بدن انسان می شوند، باید تجزیه شوند و به انرژی تبدیل شوند و به سلول ها کمک کنند. یعنی باید شرایطی وجود داشته باشد که قند موجود در بدن به سلول ها برود.

برای انجام چنین کاری به لوزالمعده نیاز داریم که با ترشح انسولین، روند استخراج قند خون و ارسال آن به سلول ها را به راحتی انجام دهد.

ممکن است فردی که به دیابت مبتلا شده است، در بدن او هیچ انسولینی تولید نشود و یا بدن بیمار نتواند از  انسولین تولید شده استفاده کند. در اینجا روش های جایگزینی در بدن استفاده می شوند. در واقع در  این صورت چربی به انرژی تبدیل می شود.

تشخیص به موقع
تشخیص به موقع

تاثیرات منفی در بدن

زمانی که به کمک هورمون های جایگزین، چربی به انرژی تبدیل شود، مواد شیمیایی و سمی در بدن تولید می شود. این مواد شامل کتون ها و اسیدها هستند. با افزایش اسیدها در بدن،  بیماری به نام منو اسیدوز دیابتی ایجاد خواهد شد که در قسمت های قبلی متن به این موضوع اشاره کردیم.

در واقع زمانی که فرد دیابتی احساس خستگی  مداوم داشته باشد، ممکن است به کتواسیدوز دیابتی مبتلا شده باشد. شاید برایتان جالب باشد که بدانید افرادی که قند خون  بسیار بالایی دارند، ممکن است نفس آن ها هم بوی شیرینی داشته باشد.

در این صورت کتون بالا در خون آن ها وجود دارد. زمانی که میزان قند خون زیاد باشد و کتون در ادرار وجود داشته باشد، یعنی فرد به کتواسیدوز دیابتی مبتلا شده است. اگر فرد بیمار با مشکل به وجود آمده مبارزه نکند، ممکن است هوشیاری خود را از دست بدهد و یا حتی ممکن است مرگ او را تهدید کند.

سندروم هایپرگلیسمی

مشکل دیگری که برای مبتلایان به دیابت به وجود می آید، سندروم هایپرگلیسمی است. در واقع در سندروم هایپرگلیسمی، فردی که به دیابت مبتلا شده است، قند خون بسیار بالایی دارد و معمولا احساس تشنگی و کم آبی بسیاری دارد و ممکن است هوشیاری خود را از دست دهد.

هایپرگلیسمی معمولا در افرادی که با چگونگی تشخیص دیابت آشنا نبودند و از وجود این بیماری آگاه نبوده اند، به وجود می آید. البته ممکن است که برخی از مبتلایان به این بیماری با چگونگی تشخیص دیابت آشنا باشند  و از وجود این بیماری در بدن خود آگاه باشند اما نتوانند به درستی آن را کنترل کنند.

عوامل دیگری مانند سکته و یا حمله قلبی و یا عفونت نیز می تواند سندروم هایپرگلایسمی را ایجاد کند. زمانی که میزان قند خون بالا باشد، مشکلات زیادی برای فرد به وجود خواهد آمد. علاوه بر اهمیت چگونگی تشخیص دیابت باید به اهمیت پیشگیری هم توجه کنیم.

سندروم هایپرگلیسمی
سندروم هایپرگلیسمی

آسیب به کلیه ها

برای پیشگیری از بیماری باید قبل از بروز دیابت از زیاده روی در خوردن شکلات و شیرینی جلوگیری کنیم. همان طور که در  قسمت قبل به شما گفتیم، دیابت آسیب های زیادی به کلیه وارد می ‌کند و علت آن این است که توانایی کلیه برای فیلتر کردن مواد دفعی و ضایعاتی خون را تحت تاثیر قرار می دهد.

به همین علت اگر مقدار زیادی پروتئین در ادرار وجود داشته باشد، می تواند نشاندهنده عدم کارکرد مناسب کلیه باشد. افرادی که به دیابت مبتلا هستند، از آسیب های کلیوی رنج می برند که معمولا دچار بیماری نفروپاتی دیابتی شده اند.

متاسفانه این بیماری تا زمانی که پیشرفته نشده باشد، علائمی از خود نشان نمی دهد.  به همین علت است که گفته می‌شود افرادی که به دیابت مبتلا هستند، باید به پزشک کلیه مراجعه کنند تا از ابتلا به نفروپاتی دیابتی جلوگیری کنند‌. یکی دیگر از مشکلات برای افراد مبتلا به دیابت، فشار خون بالا است.

در واقع زمانی می گوییم فرد فشار خون بالایی دارد  که فشار بیشتری به قلب او وارد شود. همین مسئله سبب می‌ شود تا رسوبات چربی در دیواره های رگ های خونی ایجاد شود.

رسوبات در دیواره های رگ ها

در واقع زمانی که رسوباتی در دیواره های رگ ها ایجاد می شود، خطراتی مانند آترواسکلروز و یا سفتی رگ های خونی ایجاد خواهد شد. طبق آن چه که موسسه ملی دیابت و بیماری های قلبی و عروقی و کلیوی گفته است؛ دیابت  شانس بیماری های قلبی و سکته مغزی را افزایش می دهد.

به همین علت پس از پرداختن به چگونگی تشخیص دیابت باید به مانیتورینگ قند خون توجه زیادی کرد. افرادی که بیماری دیابت در خانواده آن ها ارثی است، باید به طور مرتب قند خود را چک کنند

و همچنین وزن خود را پایین بیاورند تا به بیماری های گفته شده مبتلا نشوند. همچنین افرادی که در معرض ابتلا به دیابت هستند، باید هر چه زودتر سیگار را ترک کنند

زیرا زمانی که در یک بدن مضرات سیگار و دیابت در کنار هم وجود داشته باشند، مشکلات زیادی به وجود خواهد آمد. در واقع این افراد را بیماری های مربوط به جریان های خونی و بیماری های قلب و عروق تهدید خواهند کرد.

نوروپاتی دیابتی

زمانی که جریان خون کاهش پیدا کند، دست ها و پاها دچار درد هنگام حرکت می‌ شوند‌. در واقع رگ های خونی باریک ممکن است دچار مشکلاتی شوند.

یعنی ممکن است دست ها و پاها حس لامسه را از دست دهند و یا حتی  نتوانند حرارت را حس کنند. در این صورت گفته می شود که فرد به نوروپاتی دیابتی مبتلا شده است. یعنی حس لامسه در دست و پای او کاهش یافته است. از بین رفتن حس لامسه در دست و پا خطرات زیادی را برای انسان ایجاد می‌کند.

زیرا ممکن است آسیب ها و عفونت هایی در دست و پا وجود داشته باشد اما فرد متوجه آن ها نشود. به همین علت است که در قسمت قبل پای دیابتی را به عنوان یکی از عوارض دیابت نام بردیم.

نوروپاتی دیابتی
نوروپاتی دیابتی

زمانی که جریان خون در یک ناحیه ضعیف باشد و آسیب دیده باشد، با وجود یک زخم کوچک ممکن است خطرات جبران ناپذیری را به وجود بیاورد.

یکی از مشکلاتی که دیابت برای بدن انسان به وجود می آورد، مربوط به پوست است

شاید برایتان جالب باشد که بدانید یکی از مشکلاتی که دیابت برای بدن انسان به وجود می آورد، مربوط به پوست است. پوست بزرگترین ارگان بدن است. زمانی که مشکلی برای پوست انسان به وجود بیاید، کل بدن تحت تاثیر قرار گرفته است.

هنگامی که قند خون افزایش پیدا کند، آب بدن کاهش پیدا می کند. کم آبی سبب خشکی پوست و مشکلاتی از این قبیل خواهد شد. افراد مبتلا به دیابت برای این که از خشک شدن پوست خود جلوگیری کنند، باید پس از استحمام  پاهای خود را به طور کامل به کمک  کرم مرطوب کننده و یا روغن چرب کنند.

دقت کنید که نباید به هیچ زخم و ضایعه ای در بدن بی توجه بود. زیرا زمانی که به زخم هایی که در بدن وجود دارد اهمیت ندهید، زمینه رشد میکروب های زیادی را فراهم کرده اید.

در نهایت قارچ ها و باکتری ها در بین انگشتان پا، انگشتان دست، زیر بغل و گوشه های دهان رشد کرده و زخم های بزرگتری ایجاد می شود. همچنین مشکلاتی مانند خارش و سرخی، پوست فرد بیمار را آزار می دهد.

همچنین اگر فشار زیادی به پا وارد شود، زخم هایی روی پای او ایجاد خواهد شد که زمینه وجود عفونت را فراهم می کند. افرادی که با توجه به روش های چگونگی تشخیص دیابت از وجود این بیماری در بدن خود آگاه شدند، باید هر چه زودتر پاهای خود را بررسی کنند و در صورت وجود زخم برای بهبود آن وارد عمل شوند.

دوری از دیابت

اگر شما جزو افرادی هستید که جواب آزمایش قند خون آن ها در محدوده مجاز  است، از لحاظ قند خون هیچ مشکلی ندارید و به بیماری دیابت مبتلا نیستید.

البته دقت کنید که روش های پیشگیری از ابتلا به دیابت را باید انجام دهید تا در آینده به این بیماری گرفتار نشوید. افرادی که دارای قند خون بیشتر از ۱۲۶ هستند و یا افرادی که پس از مصرف ۱۰۵ گرم شربت گلوکز، قند خون بالای 200 داشته باشند، به بیماری دیابت مبتلا شده اند.

دقت کنید که آزمایش های تست قند خون ناشتا انجام می شود اما برای آزمایش تحمل گلوکز باید پس از خوردن شربت گلوکز، آزمایش انجام شود. بعضی از اوقات که فرد دارای قند خون بالای ۲۰۰ است، ممکن است مشکلاتی مانند پر نوشی و یا پر ادراری را تجربه نکند.

در ابتدای این متن در مورد افرادی که به پیش دیابت مبتلا شده اند، صحبت کردیم. در واقع به افرادی که قند خون آن ها بین قند خون طبیعی و قند خون دیابتی است، بیماران پیش دیابتی گفته می شود. یعنی هر فردی که قند خون او بین ۱۰۰ تا ۱۲۶ باشد، به این بیماری مبتلا شده است.

دوری از دیابت
دوری از دیابت

افرادی که به پیش دیابت مبتلا هستند نیازی به درمان ندارند

این افراد در آینده دیابت خواهند گرفت و بدن آن ها دچار اختلال گلوکز شده است. افرادی که به پیش دیابت مبتلا هستند،  نیازی به درمان ندارند اما باید به کمک روش هایی از ابتلا به دیابت جلوگیری کنند.

یعنی آن ها باید زندگی خود را تغییر دهند و عادات اشتباه غذایی خود را ترک کنند. متاسفانه آمار چاقی در همه جوامع افزایش یافته و همین مسئله سبب مبتلا شدن افراد زیادی به دیابت شده است.

به همین علت باید به تناسب اندام خود اهمیت بدهید تا از ابتلا به چنین بیماری هایی جلوگیری کنید. ممکن است که افرادی دارای قند خون بیشتر از 126 باشند اما علامتی نداشته باشند. حتی ممکن است تا موقعی که قند خون آن ها به بیشتر از 170 برسد، چیزی را احساس نکنند.

اما به طور معمول زمانی که قند خون از ۱۸۰ بیشتر می شود، فرد احساس تشنگی زیاد می کند و آب بیشتری می نوشد و در نهایت ادرار بیشتری دفع می کند.

ممکن است که افرادی دیابت داشته باشند و از آن‌ بی خبر باشند

ممکن است که افرادی دیابت داشته باشند و از آن‌ بی خبر باشند و قند خون بالای آن ها در حال صدمه زدن به بافت های بدن ایشان باشد. در این حالت دیابت به طور پنهانی به کلیه ها و چشم ها و اعصاب و عروق آسیب وارد می ‌کند.

ممکن است افراد به طور اتفاقی با انجام آزمایش خون که یکی از روش‌ های چگونگی تشخیص دیابت است، متوجه بالا بودن قند خون خود می ‌شوند و یا برخی دیگر از افراد به خاطر مشکلاتی که برای آن ها به وجود می آید، از بالا بودن قند خون خود مطلع می شوند.

ممکن است مبتلایان به این بیماری برای درگیری اعصاب و کلیه و یا قلب و  عروق  به پزشک مراجعه ‌کنند و متوجه وجود این بیماری بشوند.

بدترین حالت زمانی است که فرد به این بیماری مبتلا شده است و به بدن او آسیب می رسد، اما از وجود آن بی خبر است. به همین علت همه  انسان ها باید به طور مداوم روش های چگونگی  تشخیص دیابت را به کار گیرند و در  وجود این بیماری آگاه شوند.

ممکن است که افرادی دیابت داشته باشند و از آن‌ بی خبر باشند
ممکن است که افرادی دیابت داشته باشند و از آن‌ بی خبر باشند

نکات مهمی که همه باید بدانیم

به طور کلی تمامی انسان های بالای ۴۵ سال باید هر سه سال یک بار آزمایش قند خون بدهند. افرادی که اضافه وزن دارند یا به فشار خون مبتلا هستند و یا خانم هایی که در دوران بارداری قرار دارند

و همچنین خانم هایی که به اختلال تخمک گذاری دچار شده اند، حتی اگر در سنین کمتر باشند نیز باید با فاصله های کوتاه تری یکی از روش های چگونگی تشخیص دیابت مانند آزمایش قند خون را انجام بدهند.

اگر این افراد از قند خون بالای خود آگاه شوند، می‌ توانند هر چه زودتر از عوارض آن جلوگیری کنند. در روش های چگونگی تشخیص دیابت، میزان گلوکز و قندهای محلول در خون تعیین می ‌شود و با توجه به اندازه آن، فرد از  ابتلا و عدم ابتلا به دیابت آگاه می شود.

به همین منظور افراد باید تست دیابت را انجام دهند. البته دقت کنید که اگر  در خانواده شما یک بیماری ارثی است، باید هر چه زودتر  این آزمایش را انجام دهید. انجام این تست در واقع  یک روش چگونگی تشخیص دیابت به حساب می آید.

اگر علائم قند خون را مشاهده کردید، بدون معطلی برای انجام این تست وارد عمل شوید.  به طور کلی به روش هایی روش چگونگی تشخیص دیابت گفته می‌شوند که میزان گلوکز قند موجود در خون را بررسی کند. این آزمایش ها مقدار مشخصی را به ما اعلام می کند.

بیماری دیابت یکی از رایج ترین بیماری های سراسر جهان است

بیماری دیابت یکی از رایج ترین بیماری های سراسر جهان است. متاسفانه آماری که از افراد مبتلا به دیابت در کشور ما به دست آمده است، نشان می دهد که شیوع این بیماری در ایران بیشتر از آمار جهانی است.

به همین علت نتیجه می گیریم که در کشور ما از روش های چگونگی تشخیص دیابت کمتر استفاده می شود. خوشبختانه در سطح کشور ما آزمایشگاه های زیادی وجود دارد که همه آن ها بهترین خدمات را به بیماران ارائه می دهند.

تست دیابت یکی از آزمایش های پر تکرار است که در آزمایشگاه های کشور به بهترین نحو انجام می شود. حتما با خواندن این متن متوجه شده اید که دیابت بیماری بسیار خطرناکی است و اگر به موقع تشخیص داده نشود، خطرات زیادی را برای افراد به وجود می آورد که جبران ناپذیر هم هستند.

معمولا تست قند خون فرد از افرادی که باردار هستند هم گرفته می شود و آزمایش های مربوطه روی نمونه خون انجام می شود تا میزان قند خون بیمار به دست بیاید. توجه کنید که آشنایی با روش های چگونگی تشخیص دیابت قبل از بارداری از اهمیت زیادی برخوردار است. اگر خانم باردار از وجود دیابت آگاه نباشد، مشکلات زیادی برای او به وجود می آید.

بیماری دیابت یکی از رایج ترین بیماری های سراسر جهان است
بیماری دیابت یکی از رایج ترین بیماری های سراسر جهان است

روش های چگونگی تشخیص دیابت

به طور کلی  تست دیابت به روش های مختلفی انجام می ‌شود. هر کدام از این روش ها فرآیند مخصوص خودشان را دارند. هر کدام از روش های چگونگی تشخیص دیابت نتیجه نهایی با پارامترهای مجزا دارد که سبب می شود تا هر کدام از آن ها ویژگی های جداگانه ای داشته باشند. در این قسمت از مقاله، با انواع روش های چگونگی تشخیص دیابت آشنا می شویم.

تست قند خون ناشتا

روش اول چگونگی تشخیص دیابت، انجام تست قند خون ناشتا است. تست قند خون یک آزمایش ساده و ارزان است. در این آزمایش گلوکز موجود در خون زمانی که فرد ناشتا است، اندازه گیری می شود.

همان طور که گفتیم، افرادی که دارای سن ۴۵ سال یا بیشتر هستند، توصیه می‌شود که هر سه سال یک بار این آزمایش را انجام دهند. این تست به سادگی انجام می شود، پس برای انجام آن هیچ استرسی نداشته باشید.

دقت کنید که اگر برای آگاهی از وضعیت قند خون خود از روش های چگونگی تشخیص دیابت استفاده می کنید، نباید هیچ استرسی به خود وارد کنید. زیرا ممکن است با افزایش استرس، هورمون های بدن شما دچار اختلال شود و قند خون بالاتر از حالت عادی بشود. برای انجام این آزمایش باید حداقل هشت ساعت از خوردن و نوشیدن پرهیز کرده باشید.

هر فردی با توجه به جواب آزمایش می تواند از وجود یا عدم وجود دیابت آگاه شود. همان طور که گفتیم، افرادی که قند خون آن ها بیشتر از ۱۲۶ میلی گرم  در دسی لیتر باشد، به دیابت مبتلا شده اند و همچنین افرادی که قند خون آن ها کمتر از ۷۰ میلی گرم در دسی لیتر باشد، دارای قند خون بسیار پایینی هستند و این مسئله می تواند برای آن ها خطراتی را ایجاد کند.

تست قند خون ناشتا
تست قند خون ناشتا

تست تحمل گلوکز خوراکی

آزمایش دیگری که یکی از روش های چگونگی تشخیص دیابت به حساب می آید، آزمایش دیابت از  نوع تحمل گلوکز خوراکی است. در واقع برای انجام این تست دیابت باید زمان بیشتری صرف کنید.

اما توجه کنید که تست تحمل گلوکز دقت بسیار بالایی دارد. نتیجه ای که از  آزمایش دیابت گلوکز خوراکی به دست می‌آید، از آزمایش قبلی که به آن اشاره کردیم، قابل استنادتر است.

لازم به ذکر است که معمولا برای چگونگی تشخیص دیابت حاملگی هم از همین نوع آزمایش استفاده می شود.  در این آزمایش فرد باید ناشتا باشد و تا ۸ ساعت چیزی نخورده باشد.

در این آزمایش باید دو ساعت صبر کرد. آزمایش تحمل گلوکز خوراکی به این صورت انجام می شود که سطح قند خون فرد بیمار گرفته می‌ شود و پس از آن یک نوشیدنی به نام شربت گلوکز به فرد داده می شود و پس از سپری شدن دو ساعت، سطح قند خون مجددا اندازه گیری می شود.

اگر نتیجه به دست آمده کمتر از ۱۴۰ میلی گرم در دسی لیتر باشد، فرد به دیابت مبتلا شده است اما اگر نتیجه به دست آمده بین  ۱۴۰ تا ۱۹۹ باشد، به این معنی است که فرد به پیش دیابت مبتلا شده است. اما اگر نتیجه آزمایش 200 گرم در دسی لیتر و یا بیشتر باشد، یعنی فرد به دیابت مبتلا شده است.

تست تحمل گلوکز خوراکی
تست تحمل گلوکز خوراکی

آزمایش ادرار

یکی دیگر از روش های چگونگی تشخیص دیابت، انجام آزمایش ادرار است. توجه کنید که پزشک در صورتی که شک کند که بیمار به دیابت نوع یک مبتلا شده است، از این آزمایش استفاده می کند.

در قسمت های ابتدایی این متن به طور مفصل توضیح دادیم که انسولین می تواند  قند موجود در خون را به سلول های بدن برساند و از این طریق انرژی مورد نیاز سلول ها را تامین کند. اما اگر چنین اتفاقی می‌افتد و بدن فرد برای  این که بتوانند انرژی مورد نیاز سلول های خود را تامین کند، باید از چربی ها استفاده کند.

در صورتی که از چربی ها به عنوان سوخت سلول ها استفاده شود، کتون در بدن تولید می شود. اگر چنین اتفاقی در بدن بیمار بیفتد، به کمک  آزمایش ادرار دکتر می تواند این بیماری را تشخیص دهد. زمانی که پزشک برای درمان بیمار خود از این روش چگونگی تشخیص دیابت استفاده کند، در واقع باید نتیجه آزمایش را  مورد بررسی قرار بدهد.

در صورتی که میزان کتون بادی ها از متوسط تا زیاد در ادرار وجود داشته باشد، یعنی  بدن فرد بیمار به اندازه کافی انسولین تولید نمی کند و بدن او از چربی برای سوخت سلول ها استفاده می کند و ناچار است که انسولین دریافت کند‌.

آزمایش ادرار
آزمایش ادرار

تست دیابت بارداری

یکی دیگر از روش های چگونگی تشخیص دیابت، آزمایش دیابت بارداری است. همان طور که از نام این آزمایش مشخص است، برای این که متوجه شویم خانم باردار به دیابت بارداری مبتلا شده است یا خیر، از این آزمایش استفاده می شود.

دقت کنید که زنان بارداری که در معرض ابتلا به این بیماری قرار دارند، باید با فاصله کمی یکی از روش های چگونگی تشخیص دیابت را انجام دهند.

معمولا پزشکان از آزمایش برای انجام تست دیابت بارداری استفاده می کنند که در دو مرحله انجام می شود. آزمایش اول همانند آزمایش تحمل گلوکز است. یعنی خانم باردار شربت مصرف کند و مدتی بعد سطح قند خون وی اندازه گرفته می شود.

اکنون نتیجه به دست آمده مورد بررسی قرار گرفته می شود. افرادی که دارای قند خون بین ۱۳۰ تا ۱۴۰ میلی گرم در دسی متر هستند، یعنی قند خون آن ها نرمال است. افرادی که نتیجه به دست آمده برای آن ها از ۱۴۰ بیشتر باشد، ممکن است به دیابت مبتلا شده باشند.

این دسته از افراد باید آزمایش تکمیلی را انجام دهند. مرحله دوم چگونگی تشخیص دیابت بارداری آزمایش تکمیلی است. برای انجام این آزمایش فرد باید یک شب چیزی نخورده باشد. در آزمایش تکمیلی، خانم باردار باید یک محلول با غلظت گلوکز بالا را میل کند و سپس تست قند خون او در سه بار و به مدت سه ساعت بررسی می شود.

اگر‌ از بین این آزمایش ها دو آزمایش نتیجه مناسبی داشته باشد، یعنی فرد باردار به دیابت مبتلا نشده است

اگر‌ از بین این آزمایش ها دو آزمایش نتیجه مناسبی داشته باشد، یعنی فرد باردار به دیابت مبتلا نشده است و اما اگر دو عدد از این سه آزمایش نتیجه مطلوبی نداشته باشد، یعنی به دیابت بارداری مبتلا شده است. هموگلوبین گلیکات یک روش های چگونگی تشخیص دیابت است. در این آزمایش بیماران نیاز به ناشتا بودن ندارند.

به کمک آزمایش هموگلوبین گلیکات می ‌توان  میزان قند خون در بدن در گذر زمان را تعیین کرد. در واقع نتیجه  این آزمایش مشخص می کند که در بدن  فرد بیمار  در دو ماه گذشته چه میزان گلوکز به گلبول‌ های قرمز خون  رسیده است.

به علت این که گلبول های قرمز خون عمر سه ماهه دارند، این آزمایش تا سه ماه را می تواند مشخص کند. توجه کنید که اگر نتیجه آزمایش هموگلوبین گلیکات کمتر از  5.7 درصد باشد، فرد به دیابت مبتلا شده است

اما اگر نتیجه به دست آمده بین 5.7 و 6.4 باشد، یعنی این فرد در آستانه ابتلا به دیابت قرار دارد یا به پیش دیابت مبتلا شده است. اما  اگر نتیجه بیشتر از شش و نیم باشد، یعنی این فرد به دیابت مبتلا شده است.

اگر‌ از بین این آزمایش ها دو آزمایش نتیجه مناسبی داشته باشد، یعنی فرد باردار به دیابت مبتلا نشده است
اگر‌ از بین این آزمایش ها دو آزمایش نتیجه مناسبی داشته باشد، یعنی فرد باردار به دیابت مبتلا نشده است

تست دیابت تصادفی

یکی دیگر  از روش های چگونگی تشخیص دیابت،  تست دیابت تصادفی است. در این تست بر خلاف آزمایش های قبل، نیازی به 8 ساعت چیزی نخوردن نیست و در هر زمان و هر ساعتی می توان آن را انجام داد و ناشتا بودن برای تست دیابت تصادفی هیچ اهمیتی ندارد. روش هایی که در بالا به آن اشاره کردیم، همگی روش های چگونگی تشخیص دیابت به حساب می آید.

روش دیگری هم وجود دارد که در ادامه این متن به آن خواهیم پرداخت. افرادی که قصد دارند تا به کمک روش های چگونگی تشخیص دیابت از وجود یا عدم وجود دیابت در بدن خود آگاهی یابند، باید مراحلی را انجام دهند. در این قسمت از متن به معرفی این موارد خواهیم پرداخت.

قبل از هر چیزی یک نوار کشی پلاستیکی، بالای بازوی بیمار بسته می شود

قبل از هر چیزی یک نوار کشی پلاستیکی، بالای بازوی بیمار بسته می شود و به کمک این نوار کشی که به آن گرو گفته می شود، حرکت خون می ایستد و  پزشک بهتر می تواند خون بیمار را دریافت کند.

اکنون باید  محل داخل شدن سوزن به ورید، با پنبه و الکل استریل شود.

در مرحله سوم، سوزن را به داخل رگ فرو می برند و این کار، کار آسانی نیست. به همین علت ممکن است که این مرحله چندین بار اتفاق بیفتد تا یک رگ مناسب پیدا شود.

در مرحله آخر باید گرو از روی دست بیمار باز شود و قسمت سوزن خورده بانداژ شود.

پیشنهاد می کنیم از پست معنی blood sugar در آزمایش خون دیدن کنید.

قبل از هر چیزی یک نوار کشی پلاستیکی، بالای بازوی بیمار بسته می شود
قبل از هر چیزی یک نوار کشی پلاستیکی، بالای بازوی بیمار بسته می شود

سخن آخر

همان طور که گفتیم، یک روش دیگر برای چگونگی تشخیص دیابت وجود دارد که بسیار آسان تر از روش های قبلی انجام می شود. در طی این آزمایش افراد به کمک دستگاه تست قند خون از چگونگی وضعیت قند خون خود آگاه می شوند. این آزمایش  یکی از در دسترس ترین روش های چگونگی تشخیص دیابت به حساب آمده و همانند آزمایش ناشتا انجام می شود.

منبع:

w57288

دکتر مهدی سلیمی

دکتر مهدی سلیمی

دکتر سلیمی متخصص جراحی عمومی و فوق تخصص لاپاروسکوپی پیشرفته و جراحی چاقی و متابولیک. عضو انجمن بین المللی جراحان چاقی(IFSO) شماره نظام پزشکی 100674 دکتر مهدی سلیمی جراح چاقی با سال ها تجربه در کنار شماست تا به راحتی به وزن دلخواه خود برسید. توجه داشته باشید تلاش شما در جراحی های چاقی نیز بسیار موثر است.
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

لطفا جهت دریافت مشاوره با ما تماس بگیرید

٠٩١٢٠١٧٤٥١٠

آخرین مقالات

به اشتراک بگذارید

پشتیبانی و سئو سایت توسط آلمانت

با یک کلیک تماس بگیرید