هزینه آزمایش دیابت بارداری

هزینه آزمایش دیابت بارداری

هزینه آزمایش دیابت بارداری
هزینه آزمایش دیابت بارداری

امروز با موضوع هزینه آزمایش دیابت بارداری با شما هستیم.

اگر به دیابت مبتلا هستید همین الان با ما تماس بگیرید.

09120174510

بیماری بسیار مرسومی در بین جوامع امروزی شکل گرفت که دیابت نام دارد. دیابت به دلیل نبودن میزان کافی از هورمون‌ های انسولین تشکیل می شود. زیرا این هورمون باعث می‌شود بتوانیم قند خون را در بدن خود کنترل کنیم

هزینه آزمایش دیابت بارداری
هزینه آزمایش دیابت بارداری

اما به ‌علت نبود آن بدن با مشکلاتی رو به رو می‌شود که در نهایت به آن بیماری دیابت می‌گوییم. یکی از رایج ‌ترین انواع دیابت در زمان بارداری می باشد که یکی از مهم‌ ترین انواع دسته بندی دیابت در دنیای پزشکی شناخته شده ‌است که حدوداً 3.3 درصد از تمامی بانوان باردار با این مشکل رو به رو هستند.

مطالعه مقاله غربالگری دیابت بارداری اکیدا به شما توصیه می شود.

البته باید بگوییم فرقی ندارد که دیابت شما از کدام نوع دیابت باشد می‌توانید با تحقیق و جستجو و کسب کردن اطلاعات کافی در رابطه با موضوع دیابت در بارداری سلامت خود را برای خود و جنین خود بیشتر تضمین کنید.

ما قصد داریم در این مقاله در رابطه با موضوع دیابت بارداری و هزینه ‌های آزمایش دیابت بارداری برای شما صحبت کنیم. برای کسب اطلاعات بیشتر و جلوگیری از مشکلات احتمالی می توانید مطالبی که برایتان در نظر داریم را مطالعه بفرمایید.

آنچه در این مقاله قرار است مطالعه کنید :
  1. دیابت بارداری چیست ؟
  2. علائم خاموش در دیابت بارداری
  3. دلایل دیابت بارداری چیست ؟
  4. چه افرادی خطر ابتلا به دیابت بارداری را دارند
  5. علت انجام آزمایش چالش گلوکز
  6. چگونگی تشخیص دیابت بارداری با آزمایش گلوکز
  7. آزمایش تحمل گلوکز چگونه انجام می‌شود
  8. مشکلات بعد از انجام تست تحمل گلوکز
  9. هزینه آزمایش دیابت بارداری
  10. انواع مختلف دیابت بارداری
  11. تاثیرات دیابت در دوران بارداری
  12. چگونگی پیشگیری از دیابت بارداری
  13. ورزش مناسب و تحرک کافی
  14. چگونگی درمان دیابت بارداری
  15. افراد مبتلا به دیابت بارداری باید چه چیزهایی مصرف کنند
  16. عوارض جانبی دیابت بارداری چیست ؟
  17. جلوگیری قطعی از دیابت بارداری
  18. تحت نظر بودن جنین برای پیشگیری از عوارض دیابت بارداری
  19. تاثیر دیابت بارداری بعد از زایمان
  20. خطر تبدیل دیابت بارداری به دیابت نوع دوم
  21. نکات لازم برای مراقبت بعداز زایمان افراد دیابتی
  22. جمع ‌بندی مطالب

دیابت بارداری چیست ؟

امکان دارد بسیاری از زنان باردار در طول دوره بارداری خود سطح و میزان قند خون آن ها نسبت به قبل بیشتر شود که به آن دیابت بارداری میلیتوس گفته می شود.

دیابت بارداری چیست ؟
دیابت بارداری چیست ؟

این اتفاق ممکن است در هفته بیست و چهارم یا بیست و هشتم بارداری برای مادران بیفتد. در طول دوره بارداری ممکن است جفت هورمون ‌هایی را ترشح کند که به واسطه آن می‌تواند قند خون مادر را بالا ببرد.

به ‌طورکلی و در حالت معمولی و لوزالمعده برای این‌ که بتواند از افزایش قند خون جلوگیری کند ، به نسبت کافی می‌تواند تولید انسولین کند.

دیابت بارداری چیست ؟
دیابت بارداری چیست ؟

اما ممکن است تولید انسولین در بدن اتفاق نیفتاد و به همین دلیل است که میزان قند خون مادران باردار افزوده می‌شود و این حالت برای آن ‌ها منجر به دیابت بارداری می شود.

شما می‌توانید با استفاده از پزشکان و متخصصان برای کنترل قند خون خود در دوران بارداری تحت نظر باشید تا بتوانید نوزادی سالم را به دنیا بیاورید.

باید این نکته را به خاطر داشته باشید که اگر مبتلا به دیابت بارداری شدید به این دلیل نمی‌باشد که شما قبل از دوران بارداری از بیماری دیابت رنج می‌بردید و یا بدن شما قند خون را بالا می‌برده است. دیابت بارداری احتمال مبتلا شدن به دیابت نوع دوم را بیشتر می ‌کند.

به همین دلیل است که  باید بسیار مواظب باشید در دوران بارداری بتوانید سطح قند خون خود را کنترل کرد تا منجر به بیماری دیابت نوع دوم نشوید. ممکن است دیابت قبل از بارداری برای شما وجود داشته باشد

ولی به دلیل این‌ که دیابت نوع دوم بوده باشد ، قابل شناسایی نبوده و در طی دوران بارداری شما بعد از آزمایش های مکرری که به علت جنین در شکم خود انجام داده اید ، شناسایی شود.

باید بدانید در صورت عدم درمان شدن دیابت در بارداری ممکن است در سال ‌های متوالی برای شما مشکلاتی در رابطه با دیابت نوع دوم به وجود بیاید.

پس تا می‌توانید باید به فکر پیشگیری و درمان دیابت بارداری باشید و همین‌ طور لازم است بدانید اگر آن را خوب مدیریت نکنید ، جنین شما نیز می‌تواند به این بیماری مبتلا شود و بسیار برای او خطرناک می باشد. از همین جهت هم مادر هم جنین دچار عوارض ‌های زیادی در دوره بارداری و بعد از زایمان نیز می‌شوند.

شما در حال مطالعه مقاله هزینه آزمایش دیابت بارداری هستید

علائم خاموش در دیابت بارداری

علائم خاموش در دیابت بارداری
علائم خاموش در دیابت بارداری
  • تاری در بینایی

باید بگوییم دیابت در بارداری هنگامی رخ می‌دهد که هورمون ‌های بارداری و تنظیم قند خون دچار مشکلاتی می‌شود. به ‌طورکلی تشخیص این عارضه و دیابت در نوع بارداری بسیار مشکل می باشد.

زیرا علائمی نزدیک به علائم بارداری دارد که بسیار پنهان هستند و دیده نمی‌شوند. از همین راستا می باشد که باید خانم ‌های باردار حتماً انجام آزمایش‌ های بارداری را ضروری بدانند.

زیرا به واسطه آن می‌توانند دیابت بارداری را تشخیص دهند. برای انجام این آزمایش به مادران باردار یک مایع بسیار شیرین خورانده می‌شود ، تا واکنش بدن آن ها را با قند وارد شده تشخیص بدهند و متوجه شوند که بدن آن ها با قند چه برخوردی نشان می دهد.

تاری در بینایی
تاری در بینایی

اما تعدادی از نشانه ‌هایی وجود دارند که اگر شما با آن مواجه شدید می‌توانید با پزشک متخصص تماس بگیرید و در رابطه با علائم خود از او سوال بپرسید.

یکی از نشانه ‌های مهمی که می‌‌توان در این رابطه نام ‌برده تار شدن دید در مادران می باشد.

هنگامی‌که گلوکز خون میزان قابل‌توجهی بالا باشد و افزایش یافته باشد، ساختار چشم را تحت تأثیر خود قرار می‌دهد و از این جهت می‌تواند بر روی چشم و قرنیه چشم و تمرکز کردن آن تاثیرگذار باشد.

از این جهت است که افراد تاری دید را تجربه می‌کنند. اگر قند آن ‌ها همیشه بالا باشد بعد از خوردن یک وعده غذای کامل می‌توانند با مشکلات بینایی و دید رو به رو می شوند و فورا بعد از این که قند خون شما کنترل شود حالت بینایی شمام به‌ صورت عادی و معمول می شود.

شما در حال مطالعه مقاله هزینه آزمایش دیابت بارداری هستید

  • احساس تشنگی زیاد

در حالت عادی در خانم ‌های باردار حالت تشنگی طبیعی می باشد. زیرا برای افزایش حجم خون و کمک کردن به کلیه ‌ها برای خارج کردن مواد های اضافی در بدن باعث تشنگی زیاد می‌شود و بدن این بانوان همواره به آب نیاز دارد.

اما با توجه به تحقیقات انجام شده و گفته پزشکان بیشتر شدن احساس تشنگی در خانم‌ های باردار یکی از علت‌ های بسیار مهم برای تشخیص دیابت بارداری می باشد.

هنگامی که قند خون بالا می رود بسیاری از سلول ‌های بدن آب درخواست می‌کنند تا بتوانند قندی که در خون وجود دارد را به واسطه آب رقیق کنند.

احساس تشنگی زیاد
احساس تشنگی زیاد

همچنین باید گفت افزایش قند خون  بر روی کلیه‌ ها تاثیر به سزایی دارد و مانع جذب آب توسط کلیه‌ ها می‌شود. به همین دلیل است که باید اطمینان حاصل کنید که در دوران بارداری به میزان کافی آب به بدن شما می ‌رسد و باید بسیار آب بنوشید تا بدن شما به کم ‌آبی دچار نشود.

از همین جهت پزشکان توصیه می‌کنند بانوان در دوران بارداری حدوداً 10 لیوان آب میل کنند. اگر میل شما در دوران بارداری بیشتر از این مقدار آب می باشد، بهتر است با پزشک خود حتماً مشورت کنید.

شما در حال مطالعه مقاله هزینه آزمایش دیابت بارداری هستید

  • تکرر ادرار

بانوان باردار به دلیل افزایش جریان خون در بدن خود احتیاج بیشتری به دستشویی دارند و زیاد به آن مراجعه می‌کنند. به همین دلیل است که گردش خون بالا باعث میزان افزایش تولید ادرار می شود.

یکی دیگر از علت‌ هایی که باعث ادرار بیش از حد می‌شود فشار آوردن جنین بر روی مثانه مادر می باشد به همین دلیل است در حالت عادی خانم ‌های باردار احساس ادرار زیادی دارند

تکرر ادرار
تکرر ادرار

اما بانوان بارداری که از مشکل دیابت در دوران حاملگی رنج می‌برند ، بیشتر از حد معمول نسبت به افراد عادی این احساس را دارند. به دلیل این‌که کلیه‌ ها به خاطر قند بالا به آن‌ ها فشار آورده و دچار مشکلاتی می‌شود و باعث می ‌شود که کلیه‌ ها سخت‌ تر کار کنند.

به همین دلیل است که می‌تواند تولید ادرار را به حداکثر رسانده و بسیار آزار دهنده می باشد. در همین راستا که برایتان ذکر کردیم قند بالاتر می‌رود و بر روی ادرار بسیار مؤثر است.

از همین جهت باعث به وجود آمدن یک چرخه بسیار آزاردهنده می شود. ادرار بیشتر باعث کم ‌آب شدن بدن مادران باردار می‌شود و از همین جهت نوشیدن آب را برای این افراد بیشتر و بیشتر می‌کند.

  • خستگی و بی حالی

در بارداری به علت تغییرات هورمون طبیعی می باشد که شما احساس خستگی و بی‌حالی کنید. اما خستگی‌ هایی که افراطی می باشد و بیش از حد شما را کلافه می‌کند می‌تواند یکی دیگر از دلایل بسیار مهم دیابت در بارداری باشد.

هنگامی که قند خون بالا می‌رود و سلول ‌ها و مولکول ‌های درون بدن نمی‌توانند برای برای تولید کردن انرژی مواد مغذی و اکسیژن را به صورت همیشگی دریافت و ذخیره کنند

خستگی و بی حالی
خستگی و بی حالی

به همین دلیل می باشد که به بدن خانم ‌های باردار احساس خستگی می‌کند و آن ‌ها را مجبور به استراحت می کند و همیشه کسل و ناراحت هستند. در صورت بروز خستگی های شدید حتماً با پزشک خود مشورت کنید.

شما در حال مطالعه مقاله هزینه آزمایش دیابت بارداری هستید

  • کاهش وزن ‌های غیر طبیعی در صورت داشتن اشتهای بالا

همه ما می ‌دانیم که یکی از علائم دیابت ها در انواع مختلف دیگر دیابت چاقی می باشد. اما در رابطه با دیابت بارداری و وزن یک رابطه بسیار معکوس و گول زننده وجود دارد.

بر اساس مطالعات انجام‌ شده اکثر بانوانی که به دیابت بارداری مبتلا هستند ، قبل از این ‌که باردار شوند اضافه وزن ‌های بسیاری را تجربه کرده اند. شما می بایست قبل از بارداری مراقب وزن خود باشید و در هنگام بارداری نیز نباید اجازه دهید که وزن شما زیاد از حد اضافه شود.

کاهش وزن ‌های غیر طبیعی در صورت داشتن اشتهای بالا
کاهش وزن ‌های غیر طبیعی در صورت داشتن اشتهای بالا

اما کم شدن وزن در دوران بارداری نیز موردی بسیار خطرناک و مشکوک می باشد که نباید این عارضه اتفاق بیفتد.

اگر شما در دوره بارداری خود دارای کاهش وزن شوید بسیار امری خطرناک می باشد و باید این موضوع را با پزشک معالج خود در میان بگذارید.

در هنگام دیابت بارداری سلول ‌ها نمی‌توانند به ‌‌عنوان یک سوخت از قند استفاده لازم را ببرند. بدن افراد کم بودن انرژی را یک نوع گرسنگی می‌ داند و باعث تحریک شدن اشتها می شود.

از همین جهت است که این روند را مشکل‌ ساز می‌کند و تمام غذایی که خورده می شود به ‌درستی در بدن قابل استفاده نمی‌باشد و به واسطه ادرار از بدن دفع می‌شود.

به همین دلیل باعث کم شدن وزن در دوران بارداری می شود. طی مطالعات انجام شده خانم‌ هایی که قبلاً دچار اضافه وزن بودند و در طی بارداری دچار کاهش وزن به دلیل دیابت بارداری شده ‌اند نوزاد آن ‌ها بعد از به دنیا آمدن جثه بزرگی دارد. به طور معمول این بانوان دچار زایمان های زودرس نیز می شوند.

شما در حال مطالعه مقاله هزینه آزمایش دیابت بارداری هستید

  • ایجاد حالت تهوع

همان ‌طورکه همه ما می‌دانیم و تحقیقات نشان می دهد بالاتر از 74 درصد از بانوانی که باردار می باشند به دلیل این‌که هورمون‌ های آن ‌ها در این دوره افزایش می ‌بینند حالت استفراغ و تهوع بسیار تجربه می‌کنند.

اما حالت تهوع نیز می‌تواند یکی از علائم دیابت بارداری باشد. قند خونی که در سلول ‌ها و خون ذخیره می‌شود. سلول‌ ها و مولکول ‌ها به جهت وجود مواد سمی که کتون نام دارد نمی‌توانند از آن به ‌‌عنوان یک سوخت استفاده لازم را ببرند

ایجاد حالت تهوع
ایجاد حالت تهوع

و از همین جهت است که در خانم‌ های باردار ایجاد تهوع و استفراغ پیش می آید. لازم است بدانیم چگونه می‌توانیم تهوع بارداری را با حالت تهوع در بارداری دیابتی تشخیص دهیم.

اگر حالت تهوع به طور مکرر بعد از سه ماه باردار بودن شما باز هم تکرار شد و ادامه پیدا کرد باید نگران شوید و حتماً در این رابطه با پزشک خود صحبت کنید ، زیرا می‌تواند یکی از علت‌ های مهم دیابت در بارداری باشد.

  • عفونت ‌های پی ‌در پی

تحقیقات نشان داده ‌است که افرادی که دچار عارضه دیابت در بارداری هستند بیشتر می‌توانند دچار عفونت شوند. بارداری خودش یک عامل بسیار مهم برای ایجاد عفونت ها در قسمت دستگاه تناسلی زنانه می شود.

اگر شما دیابت در بارداری داشته باشید امکان دو برابر شدن عفونت ‌های ادراری بسیار افزایش پیدا می‌کند. قارچ‌ ها و باکتری ‌ها می‌توانند از گلوکز تغذیه و استفاده کنند

به همین دلیل است که هر چه در خون شما میزان قند بیشتری وجود داشته باشد ، تکثیر و رشد باکتری‌ ها و قارچ ‌ها بیشتر می‌شود و قند بالا باعث مختل شدن سیستم ایمنی بدن شما می‌شود و نمی‌تواند در مقابل عفونت از خود دفاع کند.

اگر در هنگام بارداری عفونت های دنباله داری را تجربه کردید برای تشخیص بهتر حتماً در رابطه با علت آن از پزشک معالج خود مشورت بگیرید.

شما در حال مطالعه مقاله هزینه آزمایش دیابت بارداری هستید

  • خرناس کشیدن

بسیاری از افراد هستند که در حالت عادی عادت به خرناس کشیدن و خر و پف کردن ندارند اما شرایط بارداری به طوری می باشد که مسیر مجرای تنفسی تنگ می‌شود و بانوان باردار امکان این‌که در خواب خرناس بکشند را بیشتر می‌کند.

اما یکی دیگر از عواملی که باعث ایجاد خرناس کشیدن می شود دیابت در بارداری می‌تواند باشد . خرناس کشیدن اصولاً به این دلیل انجام می‌شود که مجرای تنفسی بسته شده است و فرد در هنگام خوابیدن دچار کمبود اکسیژن می‌شود و نمی‌تواند به‌ راحتی اکسیژن اطراف را دریافت کند.

خرناس کشیدن
خرناس کشیدن

به همین دلیل خرناس می‌کشد. کم بودن اکسیژن نیز می‌تواند باعث شود هورمون ‌های استرس در بدن بیشتر شوند و از این جهت می‌توانند کار قند خون را در بدن دشوارتر کنند.

با توجه به این‌که علائمی مانند خر و پف کردن و خرناس کشیدن در هنگام بارداری یک امر بسیار طبیعی می باشد، اما امکان دارد یکی از علائم خاموش دیابت در بارداری باشد

به همین جهت شما باید درطول دوره بارداری خود به میزان گلوکز خود دقت داشته باشید و همیشه در رابطه با مشکلاتی که حس می‌کنید در بدن شما به‌ صورت غیرطبیعی درحال رخ دادن است ، با پزشک معالج خود صحبت کنید.

شما در حال مطالعه مقاله هزینه آزمایش دیابت بارداری هستید

دلایل دیابت بارداری چیست ؟

به ‌طورکلی علت کاملاً واضحی در رابطه با بیماری بارداری دیابت در بارداری دیده نمی‌شود اما می‌‌توان گفت که هورمون‌ها در این بیماری بسیار تاثیرگذار هستند هنگامی که باردار می‌شوید بدن بسیاری از هورمون‌ها را به تعداد بالایی تولید می‌کند هورمون‌هایی مانند لاکتوز جون جفتی انسانی باعث ایجاد مقاومت است

دلایل دیابت بارداری چیست ؟
دلایل دیابت بارداری چیست ؟

و باعث افزایش مقاومت انسولین می شوند و بر روی جفت تاثیرگذار هستن از همین جهت می‌توانند مانع سقط جنین شوند به مرور در طی دوران بارداری این هورمون در بدن بیشتر می‌شود و باعث می‌شود که بعداً فرد باردار به انسولینی که قند خون را می‌تواند تنظیم کند استقامت نشان بدهد

دلایل دیابت بارداری چیست ؟
دلایل دیابت بارداری چیست ؟

به واسطه انسولین گلوکز عرض داخل خون خروج می‌کند و به سلول‌هایی که گلوکز برای انرژی از آن‌ها استفاده می‌کند می‌رود در هنگام بارداری بدن نیز بطور عادی به انسولین مقاومت نشان می دهد و بواسطه آن گلوکز های بیشتری را در رگ‌های خونی ایجاد می کند که از این طریق این گلوکز ها به جنین انتقال داده می‌شوند

اگر میزان استقامت بدن در مقابل انسولین به حدی بسیار بالا باشد سطح گلوکز خون غیرطبیعی نشان داده می شود درنتیجه افراد به واسطه این اتفاق مبتلا به دیابت از نوع بارداری می شوند

چه افرادی خطر ابتلا به دیابت بارداری را دارند

شاخص جامع و کاملی که در رابطه با دیابت بارداری صدق می ‌کند اضافه وزن و چاق می باشد که همه چربی ‌های بدن به طور یکسان در بدن تکثیر نشده‌اند و در یک جا ذخیره شده ‌اند.

ابتلا به دیابت درهنگام بارداری به این دلیل زیاد است که تمامی چربی ‌ها در اطراف شکم ذخیره شده ‌اند و افرادی که دور شکم آن‌ ها بیشتر از 88 یا90  سانتی ‌متر می باشد بیشتر در معرض ابتلای به دیابت بارداری هستند.

چه افرادی خطر ابتلا به دیابت بارداری را دارند
چه افرادی خطر ابتلا به دیابت بارداری را دارند

خانم ‌های بالای 35 سالی که قبلاً نوزادی بیشتر از 4 کیلوگرم وزن به دنیا آورده ‌اند و سابقه خانوادگی در معلولیت داشته ‌اند نیز می‌توانند به دیابت بارداری مبتلا شوند و بیشتر در معرض خطر در رابطه با آن می باشند.

برای شما ذکر خواهیم کرد که افراد با چه نشانه ‌هایی بیشتر خطر ابتلا به دیابت در بارداری را هستند :

  • اگر سن بالای سی و پنج سال دارید
  • سابقه دیابت وراثتی بسیار تاثیرگذار می باشد
  • اگر در هنگام بارداری بیشتر از معمول اضافه‌ وزن و چاقی دارید
  • اگر چند قلو باردار می ‌باشید
  • اگر در زایمان قبلی بچه 4 کیلوگرم به بالا به دنیا آورده اید
  • ممکن است در گذشته مبتلا به دیابت بارداری بوده ‌اید
  • در گذشته نوزاد نا بالغی در بطن خود داشته ‌اید
  • ممکن است در گذشته سقط جنین داشته باشید
  • دچار سندرم تخمدان پلی کیستیک و اختلالات یا بیماری ‌های دیگری که بتواند با انسولین مقاومت نشان بدهد بوده باشید
  • نژاد های آفریقایی ، اسپانیایی ، آمریکایی ، آسیایی یا جزایر اقیانوس آرام را دارا می باشید.
برای شما ذکر خواهیم کرد که افراد با چه نشانه ‌هایی بیشتر خطر ابتلا به دیابت در بارداری را هستند :
برای شما ذکر خواهیم کرد که افراد با چه نشانه ‌هایی بیشتر خطر ابتلا به دیابت در بارداری را هستند :

علت انجام آزمایش چالش گلوکز

همان طور که ذکر کردیم در هنگام بارداری خانم‌ های باردار انسولین ترشح‌ شده در بدن آن‌ ها مقاومتی بالا دارد. سابقه دیابت برای یک خانم باردار وقتی شروع می‌شود که میزان قند خون یک خانم باردار بالا برود.

تست چالش گلوکز باید برای آزمایشات غربالگری انجام شود تا بتواند از این طریق شناسایی شود که فردی که از دیابت بارداری رنج می‌برد دارای چه مشکلاتی می باشد.

به همین دلیل اگر آزمایش چالش گلوکز نتیجه مثبتی در برداشت به این معنی نمی‌ باشد که فرد به دیابت بارداری ابتلاء دارد. اگر جواب آزمایش تست غربالگری شما مثبت بشود ، احتیاج است که آزمایش‌ های تحمل گلوکز را نیز انجام دهید.

علت انجام آزمایش چالش گلوکز
علت انجام آزمایش چالش گلوکز

آزمایش تحمل گلوکز یک آزمایش طولانی ‌تر و مطمئن تر می باشد که می‌تواند با خیال راحت به شما نشان دهد که شما دارای دیابت بارداری می باشید.

اگر به واسطه آزمایش قند خونی که توسط ادرار و به ‌صورت همیشگی صورت می‌گیرد شناسایی شود که شما دارای دیابت بارداری هستید ، پزشک شما در هفته 24 از شما درخواست آزمایش غربالگری می‌خواهد. اگر جواب غربالگری شما نرمال باشد

در هفته 24 تا 28 بارداری مجدداً باید آن را تکرار کنید. البته لازم است بگوییم اگر قبل از باردار شدن شما تشخیص داده شده که شما به دیابت بارداری دچار شدید احتیاج به غربالگری وجود ندارد. شما می‌توانید با کمک گرفتن از پزشک خود برای وضعیت دوران بارداری خود تلاش کنید که وضعیت راحت ‌تری را تجربه کنید.

چگونگی تشخیص دیابت بارداری با آزمایش گلوکز

پزشکان آمریکا برای تشخیص دادن علائم دیابت بارداری در خانم‌ های باردار برای آن‌ ها به فاصله کوتاهی تست ‌ها و آزمایش ‌های مختلفی اعم از آزمایش غربالگری را در نظر گرفته‌ اند.

اگر خانم‌ های باردار از قبل سابقه بیماری دیابت را نداشته باشند در هنگام انجام این تست ‌ها و آزمایش ‌ها قند خونشان به صورت معمولی نشان داده می شود.

چگونگی تشخیص دیابت بارداری با آزمایش گلوکز
چگونگی تشخیص دیابت بارداری با آزمایش گلوکز

پزشک در طول هفته‌ های بیست و چهار تا بیست و هشت بارداری موظف است که آزمایش غربالگری را برای بانوان باردار انجام دهد تا از صحت و سلامت آن‌ ها مطمئن شوند.

به همین واسطه توسط آزمایش غربالگری می‌‌توان تشخیص داد که آیا فرد دچار دیابت بارداری می باشد یا خیر.

البته برخی از متخصصین و پزشکان هستند که با آزمایش گلوکز این تست را شروع می‌کنند.

برای انجام تست گلوکز آمادگی نیاز نیست. برای انجام این تست یک محلول بسیار شیرین به نام محلول گلوکز را مادران باردار می‌نوشند و به مدت یک ساعت صبر می‌کنند تا بعد از آن تست گلوکز از آن‌ ها انجام بگیرد.

اگر به واسطه خوردن محلول گلوکز میزان قند خون این افراد بیشتر باشد ، پزشک مجدداً یک آزمایش تست تحمل گلوکز خوراکی را به مدت سه ساعت انجام می دهد.

این تست دارای دو مرحله می باشد البته برخی از پزشکان هستند که چالش گلوکز را در نظر نمی‌گیرند و فقط یک آزمایش دو ساعته تحمل گلوکز را انجام می ‌دهند که فقط یک مرحله دارد.

آزمایش 1 مرحله ای :

در مرحله یک  دکتر آزمایش قند خون را به‌ صورت ناشتا می‌گیرد. بعد از انجام این آزمایش باید یک محلول که دارای 75 گرم کربوهیدرات می باشد را میل کنید. بعد از آن یک الی دو ساعت آزمایش قند خون را دوباره تکرار می‌کنند. اگر شما هرکدام از موارد زیر را در جواب آزمایش خود داشته باشید به دیابت بارداری دارید.

  • میزان قند خون ناشتا از ۹۲ میلی گرم در دسی لیتر بیشتر باشد
  • میزان قند خون یک ساعت از ۱۸۰ میلی گرم در دسی لیتر بیشتر باشد
  • میزان قند خون دو ساعت از ۱۵۳ میلی گرم در دسی لیتر بیشتر باشد

 

آزمایش 2  مرحله‌ ای :

برای انجام آزمایش دو مرحله‌ای احتیاج به ناشتا بودن نیست و شما باید بعد از نوشیدن یک نوشیدنی با 50 گرم قند آزمایش قند خون بدهید.

اگر میزان قند خون شما از 130 میلی لیتر در دسی ‌لیتر بیش تر باشد و یا 140 میلی‌گرم در دسی ‌لیتر باشد ، تست مجدداً تکرار خواهد شد و از شما یک تست دیگر می گیرند.

در آزمایش بعدی پزشک به شما می‌گوید که باید یک آزمایش به‌ صورت ناشتا بدهید و از شما درخواست می‌کند که یک محلول با 100 گرم قند را میل کنید

حدوداً سه ساعت بعد مجدداً از شما آزمایش قند خون تکرار می شود. اگر نتیجه این آزمایش مانند موارد زیر باشد، شما به بیماری دیابت در بارداری مبتلا هستید.

  • میزان قند خون ناشتا بالا تر یا برابر ۹۵ mg/dL یا ۱۰۵ mg/dL
  • میزان قند خون یک ساعته بالا تر یا برابر ۱۸۰ mg/dL یا ۱۹۰ mg/dL
  • میزان قند خون دو ساعته بالا تر یا برابر ۱۵۵ mg/dL یا ۱۶۵ mg/dL
  • میزان قند خون سه ساعته بالا تر یا برابر ۱۴۰ یا ۱۴۵

این آزمایش و تست باید در شرایطی که شما غذا میل کرده باشید و غیره ناشتا باشید یا در هر صورت دیگری در هر ساعت و هر روز ممکن است انجام داده شود.

در هنگام آزمایش باید در حالت نشسته باشید و فعالیت بدنی شدیدی نداشته باشید. همچنین باید از نوشیدن قهوه و یا چای قبل از انجام آزمایش پرهیز کنید. ممکن است عوارضی مانند تهوع برای شما صورت بگیرد.

اگر استفراغ کردید نتیجه قابل اطمینان و قابل ‌قبولی از تست گلوکز شما به دست نخواهد آمد و این آزمایش باید متوقف شود و روز دیگری دوباره تکرار شود.

اگر میزان قند خون اندازه‌گیری شما بیشتر از140 میلی‌گرم در دسی‌ لیتر باشد باید مرحله دوم انجام این آزمایش را انجام دهید.

آزمایش تحمل گلوکز چگونه انجام می‌شود

برای انجام تست گلوکز مادر باردار باید حدوداً هشت ساعت ناشتا باشد. به‌ طورکلی برای انجام آزمایشات از فرد درخواست می‌کنند که از شب قبل ، بعد از شامی که میل کرده است چیزی مصرف نکرده باشد و بعد از آن از خوردن و آشامیدن هر چیز دیگری پرهیز کرده باشد.

به واسطه این اتفاق نتیجه مطلوب‌تری در تحمل گلوکز برای فرد دیده می شود. صبح روز بعد انجام این آزمایش برای او صورت می‌گیرد. برای انجام آزمایش ابتدا یک نمونه خون برای میزان دقیق قند خون فرد به‌ صورت ناشتا گرفته می‌شود.

 

بعد از آن محلولی که حاوی 100گرم گلوکز خوراکی می باشد را باید بنوشد.

بعد از آن در میزان سه ساعت ، سه سه بار آزمایش خون به صورت هر یک ساعت یک ‌بار از شما تمدید می‌شود.

تا با این استفاده از آن میزان قند خون شما را مورد آزمایش قرار بدهند. به این دلیل که این آزمایش چند ساعت طول می‌کشد حتماً ممکن است بی‌ حوصله شوید و کلافه شوید.

زیرا باید در اتاق انتظار منتظر باشید تا جواب آزمایش شما آماده شود. به همین جهت باید مقداری خوراکی همراه خود داشته باشید چون بعد از گرفتن آخرین نمونه آزمایش حتماً احساس گرسنگی می‌کنید.

بعد از جواب ‌دهی آزمایش و تست شما اگر حداقل دو مورد از میزانی که اندازه‌ گیری شد بیش از حد معمول باشد پزشک متخصص برای شما دیابت بارداری را قطعی می‌داند و لازم می‌داند که توصیه ‌ها و اقدام‌ های لازم را برای شما در نظر بگیرد.

مشکلات بعد از انجام تست تحمل گلوکز

امکان دارد بعضی از خانم‌ های باردار بعد از این‌که محلول گلوکز را میل کردند دچار حالت تهوع شوند و حتی ممکن است گاهی استفراغ صورت بگیرد. اگر شما آزمایش گلوکز را باید انجام بدهید

امکان دارد با خوردن ماده غذایی در چند ساعت اخیر قبل از آزمایش گلوکز و غربالگری برای رفع حالت تهوع شما بسیار مفید و پرکاربرد باشد و بتواند این حالت را از شما دور نگه دارد.

البته باید بگوییم اگر بعد از نوشیدن کمی از محلول دچار حالت تهوع شدید و حس خوبی را نداشتید باید مجدداً روز دیگری مراجعه کرده و این آزمایش را دوباره انجام دهید.

باید گفته شود حالت تهوع و استفراغ در هنگام آزمایش ‌های 3 ساعته تحمل گلوکز بسیار مرسوم تر می باشد. زیرا محلولی که در این آزمایش برای شما مورد استفاده قرار می‌گیرد

تا بتواند تشخیص دهد که شما دارای دیابت بارداری هستید یا خیر ، حدوداً دو برابر شیرینی مایع اولیه را دارد و میزان قند مورد نظری که در آن محلول وجود دارد دو برابر نسبت به مایعی که در آزمایش غربالگری استفاده گردید می باشد

پیشنهاد می‌کنیم که حتماً این مایع را با معده خالی بنوشید تا از تهوع و استفراغ برای شما جلوگیری کند و بتوانید آزمایش تان را به‌خوبی به سرانجام برسانید.

هزینه آزمایش دیابت بارداری

این تست یکی هم مهم ترین و پرکاربرد ترین تست ها برای سلامت مادر و فرزند می باشد. از همین جهت از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

همه خانم های بارداری که می خواهند آزمایشات مربوط به دیابت بارداری را انجام دهند ممکن است دغدغه این را داشته باشند که هزینه آزمایش دیابت بارداری چگونه می باشد. به طور معمول انجام آزمایشات غربالگری و چالش گلوکز قند خون در بین هفته ‌های 24 الی 28 بارداری صورت می گیرد.

نام دیگر چالش گلوکز قند خون HCT می‌ باشد. همان طور که برایتان شرح دادیم آزمایش غربالگری گلوکز برای بررسی دیابت بارداری تجویز می‌ شود ، هزینه آزمایش دیابت بارداری به ‌صورت متغیر می ‌باشد

و برای هر فرد با توجه به ساختار عمومی جامعه و بازار کار پزشکان متغیر است و مسئله‌ای تثبیت ‌شده و ثابتی نمی ‌باشد.

در رابطه با این موضوع می ‌توانید اطلاعات بسیار مفیدی از طریق پزشک معالج خود دریافت کنید تا بتوانید هزینه‌ های ناشی از دیابت بارداری را تجزیه و تحلیل کنید و با استفاده از برآورده کردن هزینه آزمایش دیابت بارداری بتوانید هر چه سریع تر اقدام به انجام این آزمایش کنید.

مسلماً با توجه به چالش گلوکز تک مرحله‌ای و دو مرحله‌ای هزینه آزمایش دیابت بارداری شما متغیر و وابسته به نوع آزمایش شما می باشد.

پزشک متخصص شما با تجویزی که برای شما انجام می‌ دهد تا بتواند میزان قند خون شما را در دوران بارداری تشخیص دهد و از این طریق سلامت شما و جنین درون بطن شما را تامین کند ، می ‌تواند آزمایشات تک مرحله ‌ای و دو مرحله ‌ای را برای شما انجام دهد.

در همین راستا هزینه ‌های وابسته به آزمایش دیابت بارداری با توجه به نوع آزمایش شما تشخیص داده می‌ شود. همان طور که برایتان ذکر کردیم آزمایش تحمل گلوکز از طریق ادرار می باشد و بعد از نوشیدن ماده گلوکز می‌توانند خون شما را نیز تست کنند.

ممکن است بر اثر مشکلاتی مانند حالت تهوع و استفراغ مجبور باشید آزمایش را مجدداً تکرار کنید و یا ممکن است جواب آزمایش برای پزشک مورد نظر شما قابل ‌قبول نبوده و اطمینان ‌بخش نیست.

در این صورت شما باید آزمایش را دوباره تکرار کرده و به همین واسطه هزینه آزمایش دیابت بارداری ممکن است برای شما مجدد باشد، ولی باز هم تشخیص آن با پزشک معالج شما می باشد.

هزینه ‌های مربوط به دیابت بارداری با توجه به پزشکی که شما انتخاب می‌کنید و کلینیک ‌های دولتی و خصوصی که شما برای انجام آزمایش انتخاب می کنید ، مشخص می شود.

ممکن است شما از خدمات بیمه برای انجام آزمایش خود استفاده کنید که این نیز در روند هزینه آزمایش دیابت بارداری شما بسیار تاثیر گذار خواهد بود.

در هر صورت نمی‌توان هیچ قیمت دقیق و واضحی در رابطه با آن بیان کرد. توصیه ‌ها و پیشنهاداتی که پزشک مورد نظر شما در رابطه با انجام آزمایش دیابت بارداری و هزینه ‌های مربوط به آن می‌تواند برای شما بسیار مفید و موثر در جهت هزینه آزمایش دیابت بارداری شما باشد.

پس با توجه به مطالب ذکر شده هزینه آزمایش دیابت بارداری شما ممکن است بسته به عواملی که برایتان عنوان می کنیم، بستگی داشته باشد :

  • پزشک مورد نظر
  • نوع آزمایشی که پزشک برای شما در نظر گرفته است (دو مرحله ای ، یک مرحله ای )
  • مراکز و کلنیک هایی که ممکن است آزمایش شما تحت نظر آن ها باشد
  • خدمات بیمه ای

انواع مختلف دیابت بارداری

دیابت بارداری به دو دسته تقسیم می‌شود که دسته اول نوع A1 و دسته دوم نوع A2 هستند. دیابت بارداری نوع اول A1 فقط با استفاده از رژیم می ‌تواند بر طرف شود. ولی در مورد گروه دوم دیابت بارداری A2 باید برای درمان آن  باید  انسولین و یا داروهای خوراکی دیگری را استفاده کرد. تا بتوان روند بهبودی کامل را کسب کرد.

تاثیرات دیابت در دوران بارداری

شما نباید از بیماری دیابت در بارداری وحشت داشته باشید. در دنیای امروز اکثر زنانی که دیابت بارداری داشته‌ اند کودکانی سر زنده و سالم به دنیا آورده اند.

پزشکان متخصصی هستند که با استفاده از در نظر گرفتن شرایط شما و جواب ‌های آزمایش با استفاده از رژیم و ورزش درمانی و یا اگر نیاز باشد تزریق انسولین ، می‌توانند قند خون مادران را به حالت نرمال تثبیت کنند.

اما اگر به با استفاده از مواردی که برایتان ذکر کردیم نتوانند قند خون مادر را کنترل کنند ، عواقب و خطرات بسیاری را با خود به ‌همراه خواهد داشت که می‌تواند موجب آزار مادر و کودک شود.

بیشترین نگرانی که در دیابت در نوع بارداری وجود دارد این می ‌باشد که با با توجه به قند خون بالای مادر، قند خون جنین نیز بالا برود. به همین سبب است که لوزالمعده جنین باید بتواند گلوکز های اضافی را بسوزاند و بتواند انسولین بیشتری از خود ترشح کند.

ماكروزومي

به واسطه تمامی این اتفاقات باعث می‌شود که جنین چربی زیاد تری را از خود تولید کند و به همین سبب وزن جنین علی‌ الخصوص در قسمت بالا تنه افزوده می شود. اگر بالا تنه جنین وزن بیشتری داشته باشد و افزایش وزن در آن ناحیه رخ دهد باعث مشکلی به نام ماكروزومي می باشد.

کودکانی که به ماكروزومي مبتلا هستند امکان دارد که بسیار بزرگ‌ تر از حد معمولی کودکان دیگر باشند. به صورتی که نمی‌توانند زایمان طبیعی به دنیا بیایند یا هنگام زایمان سر جنین در کانال وارد می‌شود

اما شانه ‌هایش از آن عبور نمی‌کنند. این وضعیت ديستوشي شانه نام گذاری شده است که پزشک متخصص می‌تواند برای به دنیا آوردن جنین و خارج کردن آن از رحم از روش ‌ها و کارایی‌ های خاص دیگری استفاده کند.

در هنگام زایمان طبیعی ممکن است به واسطه این اتفاق شکستگی استخوانی و آسیب به اعصاب ها وارد شود که در هر دو صورت مشکلات کودکان به ‌صورت 99 درصد بدون این‌که عوارض دائمی برای آن ‌ها به جای بگذارد، درمان می شود.

البته خیلی نادر است که در برخی موارد ممکن است به دلیل این‌که در هنگام زایمان اکسیژن کافی به جنین نمی‌ رسد ، بعد ها دچار مشکلات مغزی شود.

مانور هایی که پزشک مورد نظر برای به دنیا آوردن جنین ممکن است انجام دهد آسیب ‌هایی به ناحیه مهبل مادر وارد می کنند. به دلیل مشکلات پیش آمده ممکن است پزشک قبل از به دنیا آمدن جنین تشخیص بزرگ بودن بیش از حد آن را بدهد و در این صورت جنین باید از طریق سزارین به دنیا بیاید.

خوشبختانه اگر دیابت حاملگی پیشگیری شود و بتوان آن را کنترل کرد درصد بسیار کمی از جنین ها هستند که بیش از حد و بزرگ‌ تر از حد معمول می‌شوند.

لازم است بدانید بلافاصله بعد از به دنیا آمدن کودک ممکن است قند خون او بسیار پایین بیاید به این دلیل که بدن کودک هنوز هم درحال تولید کردن مقدار بسیاری انسولین می باشد.

به همین سبب می باشد که فوراً در اتاق زایمان با استفاده از آزمایشات و قند خونی که از جنین گرفته می شود ، می‌توانند آن را کنترل کنند.

جنین با قند خون پایین

در صورتی‌که جنین دارای قند خون پایینی باشد به سرعت باید با شیر مادر و یا شیر خشک تغذیه شود تا بتواند قند خون افت شده را بازسازی کند.

اگر افت شدید قند خون داشته باشد امکان دارد به کودک گلوکز وریدی داده شود. کودکانی که از این عارضه رنج می‌برد ممکن است به یرقان نوزادی مبتلا شوند.

زیرا در آن ‌ها پلي سيتمي یعنی بالا بودن میزان گلبول ‌های قرمز خون و هيپو كلسمي یعنی پایین بودن کلسیم خون بیشتر از حد معمول می باشد.

اگر نتوانیم دیابت بارداری را کنترل و پیشگیری کنیم ، امکان دارد قلب جنین نیز به طور معمول کار نکند و تأثیراتی بر روی آن داشته باشد.

طبق تحقیقات و مطالعات انجام شده دیابت در دوران بارداری می تواند خطر مرده به دنیا آمدن جنین در دو ماه آخر بارداری را افزایش دهد. باید گفته شود که دیابت بارداری می‌تواند ابتلا به پره اكلامپسي را چند برابر کنند و از این جهت نیز خطرآفرین باشد.

از عوارض کلی که دیابت بارداری می تواند برای مادران و جنین شان داشته باشد موارد زیر را برایتان عنوان می کنیم:

  • اضافه بودن وزن نوزاد بعد از تولد
  • از بین رفتن نوزاد در چهار هفته آخر بارداری
  • همچنین زایمان زود هنگام و سندرم زجر تنفسی نوزاد
  • افت قند خون نوزاد بدو تولد
  • احتمال تشنج بعد از زایمان
  • ابتلا به چاقی زیاد در مادران
  • خطر پیدایش دیابت نوع دو برای مادران
  • نارسایی قلبی در نوزادان را افزایش می‌دهد
  • ابتلا به فشار خون
  • زایمان ‌های سخت و طاقت افزا
  • عفونت ‌های رحمی و عفونت ادراری

طی تحقیقات به ‌عمل ‌آمده توسط متخصصان کشف شده ‌است ، مادرانی که قبل یا در هنگام بارداری خود دیابت بارداری دارند و از این عارضه رنج می برند با میزان افزایش قند خون خود در هنگام ماه‌ های اولیه بارداری ممکن است نوزادانی با نارسایی قلبی به دنیا آورد.

در همین راستا اگر دیابت در هنگام حاملگی و قبل از حاملگی درمان نگیرد ممکن است خطر سقط، ناهنجاری، معلولیت جنین و ابتلا به کودک به دیابت در بزرگ‌ سالی را به همراه داشته باشد.

چگونگی پیشگیری از دیابت بارداری

باید بتوانیم برای پیشگیری از دیابت بارداری سبک زندگی خود را عوض کنیم و فعالیت‌ های فیزیکی و رژیم‌ های غذایی مناسبی را برای خود در نظر بگیریم تا بتوانیم ایجاد این بیماری را در خود به تعویق بیاندازیم و از آن جلوگیری کنیم. پس مواردی که لازم است در رابطه با پیشگیری از بیماری دیابت بارداری بدانید را برای شما عنوان می کنیم:

  • تغییر سبک زندگی
  • استفاده از غذای مناسب در ساعت معین
  • داشتن تحرک و ورزش های هوازی
  • رژیم غذایی مناسب
  • بیشتر روحیه ‌ای شاداب و کم کردن استرس و نگرانی
چگونگی پیشگیری از دیابت بارداری
چگونگی پیشگیری از دیابت بارداری

اگر شما با رعایت کردن موارد بالا همچنان دیابت بارداری را داشتید به محض بروز مشکلات ناشی از دیابت بارداری به پزشک معالج خود مراجعه کنید تا با استفاده از رژیم و برنامه غذایی که برایتان تهیه می‌کند ، بتواند با استفاده از شاخص توده بدنی ، وزن گیری و قدتان را در دوران بارداری تنظیم کند.

پزشک مورد نظر با توجه به قد و وزنی که شما دارا می ‌باشید ،می‌تواند رژیم غذایی مناسبی در هنگام بارداری برای شما در نظر بگیرد. بهترین رژیم ‌های غذایی رژیم ‌هایی هستند که شامل تمامی گروه غذایی می‌شوند و باید دارای پروتئین ‌ها ، کربوهیدرات ‌ها، سبزیجات ها و غیره باشند.

نکاتی می‌تواند به شما کمک کند که از دیابت بارداری در بدن خود جلوگیری کنید را به شما توصیه می‌کنیم :

  • کم شدن مصرف چربی‌ ها به خصوص چربی‌ های اشباع‌ شده و روغن را پیشنهاد می‌کنیم.
  • استفاده از چربی ‌های اشباع نشده که از ماهی و روغن‌ های مفید به دست می‌آیند، بسیار پرکاربرد می باشد. مانند روغن زیتون ، روغن مغزها ، روغن آواکادو سالم ‌ترین چربی‌ ها می‌ باشند.
  • استفاده از ماهی سالمون و تن ماهی برای تامین اسید های چرب امگا 3 بدن
  • استفاده زیاد از اسید های چرب امگا 3 برای رفع التهاب و کمک کردن به سلامتی در قلب و مغز
  • البته مصرف ماهی در بارداری باید رعایت شود و به هفته‌ای بیش از 350 گرم استفاده نشود
  • آب‌ پز کردن مواد غذایی به جای سرخ کردن، حتی می‌توانید آن ‌ها را کباب کنید
  • تا حد امکان پرهیز از غذا های فست فود و سرخ‌ شده همینطور غذا های شور
  • استفاده از نخود ،سبزیجات برگ ‌دار بسیار مفید می باشد
  • استفاده از میوه ‌ها و سبزیجات تازه را در برنامه غذایی خود حتماً بگنجانید، زیرا هم کربوهیدرات هم قند دارد.
  • استفاده از سبزی مانند کرفس بسیار مناسب می‌ باشد
  • مصرف آب ‌میوه‌های طبیعی به جای نوشابه بسیار مفید تر است
  • پرهیز از مصرف بی‌ رویه قند ، برنج، ماکارانی ،شیرینی، کیک ،شکلات
  • جایگزین نان جو به جای نان‌ های دیگر
  • استفاده از غلات کم شکر و فیبردار در صبحانه
  • پرهیز کردن در استفاده از سس برای سالاد و استفاده روغن زیتون برای جایگزینی سس

ورزش مناسب و تحرک کافی

در صورتی‌که پزشک شما منعی در رابطه با ورزش و پیاده ‌روی برای شما مطرح نکرده باشد، می ‌توانید روزانه 30 دقیقه پیاده ‌روی تند را در برنامه خود داشته باشید و گزینه بسیار مناسبی در رابطه با جلوگیری از دیابت بارداری می باشد.

ورزش مناسب و تحرک کافی
ورزش مناسب و تحرک کافی

همچنین به واسطه ورزش کردن می‌توانید کاهش وزن بسیاری را داشته باشید و وزن خود را در تثبیت کنید. از همین جهت از اهمیت ویژه‌ای برخوردار می باشد. حتی اگر قصد شما از ورزش کردن کم کردن وزن نباشد می‌تواند هورمون‌ های انسولین و حساسیت آن در بدن شما را سلامتی و بهبود ببخشد.

به همین جهت برای ورزش کردن مجبور نیستید که حتماً به باشگاه بروید می‌توانید با پیاده ‌روی ‌های ساده ، رژیم ‌های غذایی معمولی زندگی مفید و سرحالی را تجربه کنید.

ساده‌ ترین راه برای کم کردن وزن پیاده‌ روی به مدت 30 دقیقه در طول روز می باشد تا از این جهت بتوانید زندگی سالم ‌تری را داشته باشید و از دیابت بارداری جلوگیری کرده باشید.

چگونگی درمان دیابت بارداری

درمان برای دیابت بارداری بستگی به میزان قند خون در سطح طول روز می باشد. در اغلب موارد پزشک پیشنهاد می‌کند که در هنگام بعد از وعده ‌های غذایی و قبل از وعده‌ های غذایی تست قند خون انجام دهید و با توجه به ورزش و رژیم غذایی مناسب سالم خوری بتوانید از دیابت بارداری خود را کنترل کنید.چ

چگونگی درمان دیابت بارداری
چگونگی درمان دیابت بارداری

ممکن است در صورت لزوم نیاز داشته باشید که تزریق انسولین انجام دهید. پزشک تشخیص می‌ دهد که با استفاده از تزریق انسولین بتوانید بر میزان قند خون خود اطلاع دقیقی داشته باشید و از این‌جهت نیز می‌تواند دستگاه‌ های مخصوصی که به واسطه آن می‌‌توان گلوکز را اندازه‌گیری کرد را به شما معرفی می‌کند

و توصیه می‌کند از آن نیز استفاده کنید. پزشک متخصص به شما توصیه می‌کند که در موقع افت قند خون یا افزایش بیش از حد آن چه کار هایی را می‌توانید برای کنترل و درمان آن انجام دهید.

حتی ممکن است تا زمان تولد نوزاد برای شما انسولین تجویز کند که بستگی به نظر شخصی پزشک معالج شما دارد و می‌توانید در این رابطه بیشتر از او پرس ‌و جو کنید.

افراد مبتلا به دیابت بارداری باید چه چیزهایی مصرف کنند

همان طور که برایتان شرح دادیم بهترین راه برای مبارزه کردن و درمان با دیابت بارداری یک رژیم غذایی مناسب و منحصر به ‌فرد می ‌باشد. خانم‌ های بارداری که از بیماری دیابت بارداری رنج می‌برند باید با کربوهیدرات ‌ها میانه خوبی داشته باشند

افراد مبتلا به دیابت بارداری باید چه چیزهایی مصرف کنند
افراد مبتلا به دیابت بارداری باید چه چیزهایی مصرف کنند

و از همین جهت 40 الی 50 درصد کربوهیدرات ، 20 الی 25 درصد پروتئین ، 25  الی 35 درصد چربی ‌ها را در مواد غذایی خود داشته باشند و غذای خود را به ‌صورت منظم در نظر داشته باشند . تا از این جهت بتوانند میزان سطح قند خون خود را کنترل و به آن کمک بهینه ‌ای کنند.

کربوهیدرات‌ ها

خانم‌ های باردار باید به طور معمول در طول روز حدود 120 الی 195 گرم کربوهیدرات استفاده کنند که باید آن را در میان وعده‌ های غذایی خود تقسیم کنند.

استفاده از غذا هایی که حاوی کربوهیدرات می باشد در فاصله ‌های مختلف غذایی باعث می‌ شود که قند خون کنترل شود و از افزایش آن پیشگیری می کند.

پزشک معالج شما می ‌تواند تعیین کند که شما در طول روز چه مقدار کربوهیدرات دریافت کنید و در این رابطه توصیه می‌ کنیم که با پزشک معالج خود حتماً صحبت بفرمایید تا برنامه مفیدی در رابطه با تغذیه شما بدهد. موادی که دارای کربوهیدرات هستند،  شامل موارد زیر می شوند :

  • سبزیجات نشاسته ‌دار
  • برنج قهوه ای
  • غلات کامل
  • میوه ‌های کم قند
  • حبوبات مثل نخود ، لوبیا، عدس و غیره

پروتئین‌ ها

خانم ‌های باردار باید بدانند که استفاده پروتئین برای آن‌ ها بسیار نیاز می باشد. پزشک معالج آن حتماً به آن ‌ها توصیه می‌کند که در طول روز به میزان 60  گرم پروتئین دریافت کنند. مواد غذایی که سرشار از پروتئین می باشد شامل :

  • لبنیات
  • ماهی
  • گوشت بدون چربی

چربی ‌ها

چربی‌ های اشباع شده نیز برای بدن مفید می باشند و لازم است که در طول روز خانم ‌های باردار برای جلوگیری از دیابت بارداری از آن استفاده کنند. اما شما باید بتوانید به اندازه کافی چربی ‌ها را به برنامه غذایی خود اضافه کنید و غذا هایی که سرشار از چربی حذف کنید و چربی های مفید را جایگزین آن کنید. مانند :

  • روغن زیتون
  • روغن آواکادو
  • آجیل های خام

عوارض جانبی دیابت بارداری چیست ؟

همان‌ طورکه می‌ دانید اگر دیابت بارداری کنترل نشود و به ‌موقع متوجه آن نشویم ممکن است عوارض و خطرات بسیاری در طول دوره بارداری برای مادر و جنین داشته باشد و می‌تواند سلامتی آن ‌ها را به خطر بیندازد. مشکلاتی که ممکن است در رابطه با دیابت بارداری رخ دهد و عوارض ناشی از آن شامل موارد زیر می باشد :

امکان ابتلا به دیابت نوع دوم در آینده

  • دیس توشی شان
  • افت قند خون
  • مشکلات تنفسی و قلبی
  • وزن بالا و چاقی

از همین جهت شما باید بتوانید درمان دیابت بارداری را بسیار جدی بگیرید.

عوارض جانبی دیابت بارداری چیست ؟
عوارض جانبی دیابت بارداری چیست ؟

جلوگیری قطعی از دیابت بارداری

این‌که بتوانیم یک درمان و جلوگیری قطعی در جهت بارداری دیابت بارداری داشته باشیم ، غیرممکن است. اما با استفاده از ترک عادت ‌های ناسالم می ‌توانیم از پیشرفت این بیماری به ‌شدت جلوگیری کرده.

اگر شما یک خانم باردار هستید و یا قصد دارید در آینده باردار شوید اگر فاکتورهای دیابت را که برایتان ذکر کردیم دارا می باشید از الان سعی کنید که سالم زندگی کنید، ورزش کنید و غذا های مفیدی که برای بدنتان نیاز است را استفاده کنید.

فعالیت های مکرر می‌تواند بسیار مفید برای جلوگیری قطعی از دیابت بارداری باشد و حتی پیاده‌ روی‌ های بسیار کوتاه نیز تأثیر جدی خواهند گذاشت. اگر می‌خواهید در آینده باردار شوید و اضافه وزن بالایی دارید

سعی کنید ابتدا با کمک یک پزشک تغذیه به تناسب اندام دلخواه خود برسید ، حتی کم شدن اندکی از وزن شما می‌تواند بسیار مؤثر در روند دیابت باشد.

تحت نظر بودن جنین برای پیشگیری از عوارض دیابت بارداری

با توجه به میزان دیابت بارداری و این‌که مادر چه مشکلات مختلفی در رابطه با بارداری دارد ، امکان دارد پزشکی که تحت نظر اوست توجه بیشتری در دو یا سه ماه آخر بارداری به جنین داشته باشد و او را تحت نظر بگیرد.

در این رابطه پزشک آموزش‌ های لازمی به مادر می دهد که به چه صورت در سه ماهه آخر بارداری میزان دفعات تحرک جنین را شمارش کند و اگر کاهش تحرکی از طرف جنین بود بلافاصله پزشک را خبر کند.

تحت نظر بودن جنین برای پیشگیری از عوارض دیابت بارداری
تحت نظر بودن جنین برای پیشگیری از عوارض دیابت بارداری

اگر میزان قند خون بررسی و کنترل نشود و تعادل خود را حفظ نکند و به حدی بالا باشد ، مجبوریم که در دوران بارداری از انسولین استفاده کنیم و یا ممکن است مشکلات دیگری مانند : نیاز به کنترل قلب جنین و یا سونوگرافی ‌های دوره‌ای در هفته ‌های 32 وجود داشته باشد.

اما اگر میزان قند خون به تزریق انسولین احتیاج نداشته باشد و بتوان آن را در حد مجاز نگه داشت ، مادر دیگر مشکلی ندارد و امکان این که تا چند هفته آخر برداری با زایمان خود مشکلی نداشته باشد و به راحتی بتواند مشکلات خود را برطرف کند، بسیار زیاد است .

البته ممکن است پزشک معالج شما هفته‌ های 29 تا 33 برای جنین شما یک سونوگرافی به منظور اندازه‌گیری وزن جنین درخواست کنند

که در این ‌صورت اگر جنین بیش از اندازه بزرگ باشد امکان دارد که انسولین برای شما تجویز شود.

اگر پزشک مشکوک شود که جنین شما نرمال نمی ‌باشد و بیش از حد بزرگ می باشد سونوگرافی دیگری در هنگام زایمان برای شما انجام می دهد. اگر چه باید گفته شود که سونوگرافی هایی که در هنگام زایمان رخ می‌دهد بسیار دقیق نیستند

اما با توجه به آن پزشک شما تشخیص می‌دهد که زایمان شما به ‌صورت عادی انجام شود یا سزارین بهتر است. نکته پر اهمیتی که وجود دارد این است که اگر دیابت بارداری در نیمه اول بارداری اتفاق افتاده باشد احتمال دارد که بیمار از قبل بارداری به دیابت دچار بوده است

اما به علت پنهان بودن نتوانسته آن را تشخیص دهد در این موارد پزشک معالج شما یک اكوكارديوگرافي از قلب جنین می‌خواهد تا بتواند به این واسطه خطر نقص زایمانی و نا هنجاری‌ های قلبی را تشخیص دهد.

در هشت هفته اول حاملگی بدن جنین شکل گرفته به همین دلیل است که اكوكارديوگرافي را در این زمان از شما درخواست می کند.

تاثیر دیابت بارداری بعد از زایمان

همه خانم ‌های بارداری که در دوران بارداری خود از دیابت رنج می‌برند این سوال دارند که بدانند آیا بعد از زایمان دیابت بارداری آن‌ ها همچنان پا برجاست یا خیر.

احتمالاً جواب این سوال منفی می باشد. درصد بسیار کمی از بانوان باردار هستند که مبتلا به دیابت های بارداری بعد از زایمان باشد. طبق تحقیقات به‌ عمل‌آمده توسط محققین و متخصصین بیشتر این زنان قبل از حاملگی و بارداری دیابت را تشخیص نداده بودند.

تاثیر دیابت بارداری بعد از زایمان
تاثیر دیابت بارداری بعد از زایمان

البته برای اطمینان حدوداً شش تا دوازده هفته بعد از زایمان باید میزان قند خون نیز محاسبه شود. این آزمایشات همچنان باید به ‌صورت ناشتا صورت بگیرد و مثل تمامی آزمایشات خون و حداقل از دوازده سال قبل چیزی نباید میل کرده باشید.

خطر تبدیل دیابت بارداری به دیابت نوع دوم

تمام بانوان بارداری که از دیابت رنج می‌برند به طور حتم نگرانی‌ هایی دارند و می‌خواهند بدانند که آیا بعد از دیابت بارداری خطر ابتلا به دیابت برای آن‌ ها چه میزان است.

باید بگوییم خطر ابتلا بانوان بارداری که از بیماری دیابت رنج می‌برند بعد از زایمان حدود دو سوم می‌باشد و بسیاری از آن ‌ها بعد از زایمان و وزن حمل تبدیل به دیابت نوع دوم شده ‌اند.

طبق مطالعات انجام شده تعداد کمی که حدود 50 درصد از بانوان بوده‌ اند به دیابت حاملگی مبتلا می‌شوند و بعد از پنج سال اول زایمان خود به دیابت نوع دوم دچار می‌شوند.

خطر تبدیل دیابت بارداری به دیابت نوع دوم
خطر تبدیل دیابت بارداری به دیابت نوع دوم

شرایطی وجود دارد که این افراد بتوانند دیابت بارداری خود را متوقف کرده و از بروز دیابت نوع دوم پیشگیری کنند که برای شما آن‌ها را شرح می‌دهیم.

  • اضافه ‌وزن و چاقی نکته بسیار مهمی است که ممکن است در این روند تاثیر به سزایی داشته باشد
  • تشخیص زود هنگام دیابت در اوایل بارداری بسیار کمک کننده می باشد
  • اگر دوران بارداری از انسولین استفاده کرده‌ اید و قند بالایی داشت این مسلماً به دیابت نوع دوم دچار می شوید

پزشکی که شما تحت نظر او قرار دارید باید هر چند وقت یک ‌بار از شما آزمایش قند خون بخواهد. اگر زایمان شما به ‌صورت طبیعی انجام شده باشد باید تا سه سال روند آزمایش دادن را برای پزشک معالج خود تکرار کنید.

پایین نگه داشتن وزن بسیار تاثیرگذار است و می‌تواند ورزش مکمل خوبی برای برطرف کردن دیابت نوع دوم باشد همچنین امکان دارد که بیمار از قرص ‌های ضد بارداری خودداری کند.

نکات لازم برای مراقبت بعد از زایمان افراد دیابتی

در هنگام روز هایی نزدیک به زایمان بانوان که از دیابت بارداری رنج می‌برند باید گلوکز خون آن ‌ها کنترل شود. برای این‌که در روند زایمان خود نگرانی و استرسی نداشته باشید باید از پزشک معالج خود راهنمایی و کمک بگیرید.

بعد از این‌که نوزاد خود را به دنیا آوردید ، مراقبت ‌هایی که بعد از زایمان نیاز است حتماً انجام دهید تا از این طریق بتوانید به وزن سالم برسید.  هر روز ورزش کنید ، پیاده‌ روی کنید و رژیم غذایی خود را حتماً رعایت کنید.

با توجه به وضعیت بدن بعد از وزن هم باید کنترل گلوکز خون را نیز داشته باشیم تا بتوانید سلامتی کامل را بعد از بارداری دیابتی داشته باشید.

جمع ‌بندی مطالب

در این مطالب قصد داشتیم در رابطه با هزینه ‌های آزمایش دیابت بارداری برای شما صحبت کنیم. اول از همه باید می ‌دانستیم دیابت بارداری چیست و چگونه در بدن یک خانم باردار شکل می گیرد.

به واسطه شکل‌گیری دیابت بارداری علائمی که ممکن است افراد با توجه به آن‌ ها متوجه شوند که دارای دیابت بارداری هستند چه می باشد.

جمع ‌بندی مطالب
جمع ‌بندی مطالب

سعی کردیم این علائم را با شرح و توضیح کامل در اختیار شما عزیزان قرار دهیم تا به واسطه مطالعه کردن آن اطلاعات عمومی و سطح دانایی شما بالاتر رفته و بتوانید بهتر از علائم و جزئیات دیابت در بارداری اطلاعات کسب کنید.

همچنین دلایل وجود دیابت بارداری را برای شما شرح دادیم. همه خانم ‌های باردار علاقه‌مندند اطلاعات بیشتری در رابطه با دیابت بارداری بدانند و بفهمند چگونه و چه افرادی در خطر ابتلا به دیابت بارداری قرار دارند.

سعی کردیم با استفاده از مطالب و اطلاعاتی که در اختیار شما قرار می‌دهیم افرادی که خطر ابتلا به دیابت بارداری دارند را شناسایی کرده تا با استفاده از آن از بروز مشکلات دیابت بارداری برای بانوان جلوگیری کنیم.

همچنین باید بدانید اگر باردار هستید یا قصد دارید در آینده باردار شوید چگونه بتوانید تشخیص دهید که آیا شما دیابت بارداری دارید یا خیر.

به واسطه آزمایش ‌های مهمی که انجام می‌گیرد و تست غربالگری می‌توانید تشخیص دیابت بارداری را برای خود آسان ‌تر کرده و از طریق پزشک معالج شما کمک‌ های به سزایی برای شما وجود داشته باشد. دیابت بارداری دو نوع مختلف داشت که دسته اول A1 و دسته دوم A2 بود.

باید بدانیم که دیابت در دوران بارداری چه تأثیراتی بر روی مادر و جنین او می‌گذرد تا به واسطه اطلاعات مهمی که داریم از پیشرفت این بیماری و وجود آن جلوگیری کنیم.

همچنین برای شما شرح دادیم به واسطه چه کارهایی می‌توانید از دیابت بارداری جلوگیری و پیشگیری کرده و سبک زندگی خود را تغییر داده با استفاده از غذاهای مناسب و داشتن تحرک و ورزش های مناسبی که در دوران بارداری انجام می دهید ، می‌توانید پیش‌گیری ‌های لازم را برای جلوگیری از دیابت بارداری انجام دهید و سلامت خود و کودک خود را از این جهت تضمین کنید.

حتماً راه کار های مهمی در رابطه با درمان دیابت بارداری وجود دارد ، که برای شما آن‌ ها را ذکر کردیم تا به واسطه آن بتوانید دیابت بارداری خود را درمان کنید.

تحت نظر یک پزشک متخصص

شما باید تحت نظر یک پزشک متخصص باشید تا بتوانید عوارض دیابت بارداری را برای جنین خود تحت نظر بگیرید و به واسطه آن فرزندی سالم را به دنیا آورید.

ممکن است بعد از زایمان تأثیراتی در روند زندگی شما گذاشته باشد که به واسطه مراقبت ‌هایی که انجام می‌دهید می‌توانید این تأثیرات را کم‌ رنگ کنید.

در هنگام بارداری زمان مناسبی را برای خودتان دارید تا به واسطه آن بتوانید تحقیقات بسیار و اطلاعات و نکات مهمی در رابطه با کودکتان و بعد از تولد او به دست بیاورید.

تحت نظر یک پزشک متخصص
تحت نظر یک پزشک متخصص

طبق تحقیقاتی که نشان داده شده است شیر مادر می‌تواند خطر ابتلا به دیابت در کودکان تازه متولد شده را کمتر کند. اغلب دیابت بعد از زایمان از بین می‌روند و به حالت عادی برمی‌گردند

ولی چیزی که ممکن است شما را نگران کند سلامتی جنین و سلامتی کودک شما می باشد که باید مراقبت ‌های لازم را در برابر او انجام دهید تا بتوانید کودک خوبی داشته باشید.

برای این اطمینان هرچند وقت یک ‌بار آزمایش دهید. در مطالب بالا سعی کردیم اطلاعات جامع و کاملی در رابطه با دیابت بارداری برای شما داشته باشیم. امیدواریم که با مطالعه این مطالب به درک درست و راه کارهای مناسبی از پیشگیری و درمان دیابت بارداری رسیده باشید.

صفحه دیابت بارداری در سه ماهه اول را مطالعه کنید.

مقالات زیر را حتما مطالعه کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

با یک کلیک تماس بگیرید