لاپاراسکوپی معده چیست

لاپاراسکوپی معده چیست

لاپاراسکوپی معده چیست
لاپاراسکوپی معده چیست

لاپاراسکوپی معده چیست موضوع این مقاله پاسخ به این پرسش است، واژه لاپاراسکوپی معده بیشتر به گوش افرادی میخورد که قصد انجام جراحی برای لاغری و کاهش وزن را دارند اما برخلاف تصور که لاپاراسکوپی معده تنها در جراحی های چاقی انجام می شود این عمل کاربردهای زیادی دارد و به دلیل شیوه انجام آن امروزه جز روش های محبوب و پرطرفدار است.

در صورتی که نیاز به عمل جراحی داشته و پزشک به شما لاپاراسکوپی معده را پیشنهاد کرده است با این مقاله همراه باشید. در این مقاله علاوه بر پاسخ به این سوال که لاپاراسکوپی معده چیست، در مورد روش ها و عمل هایی که با این نوع از جراحی قابل انجام می باشند نیز توضیحاتی را ارائه خواهیم کرد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر مقاله جراحی چاقی را مطالعه کنید. جهت مطالعه برروی لینک کلیک کنید.

اینفوگرافیک لاپاراسکوپی معده چیست

اینفوگرافیک لاپاراسکوپی معده چیست
اینفوگرافیک لاپاراسکوپی معده چیست

مقدمه

لاپاراسکوپی معده چیست
لاپاراسکوپی معده چیست

همچنین در مورد مزایا، مشکلات احتمالی و شرایطی که به نتیجه گیری بهتر از لاپاراسکوپی معده کمک می کند نیز توضیحاتی خواهیم داد. در ادامه مقاله و پاسخ به پرسش های زیر با ما همراه باشید.

لاپاراسکوپی معده چیست

لاپاراسکوپی معده نوعی از جراحی های لاپاراسکوپی است. که جراحان با ایجاد برش های کوچک روی سطح شکم و سپس وارد کردن ابزارهای جراحی از طریق آن، بر روی معده تغییراتی را انجام می دهند. 

در ادامه به سوالات زیر پاسخ خواهیم داد:

  1. جراحی چیست؟
  2. جراحی چند نوع دارد؟
  3. مزایای عمل جراحی نسبت به سایر درمان ها چیست؟
  4. لاپاراسکوپی چیست و جز کدام عمل ها محسوب می شود؟
  5. لاپاراسکوپی به چه دلایلی انجام می شود؟
  6. پیش از انجام لاپاراسکوپی بیمار چه وظایفی دارد؟
  7. مراقبت های لازم بعد از عمل لاپاراسکوپی به چه صورت است؟
  8. برای عمل هایی به سبک لاپاراسکوپی چه نوع بیهوشی انجام می شود؟
  9. لاپاراسکوپی معده چیست و چه عمل هایی با این شیوه انجام می شود؟
  10. مدت زمان مورد نیاز برای بستری بیمار در بیمارستان بعد از انجام لاپاراسکوپی معده چه مقدار است؟
  11. کدام افراد به انجام لاپاراسکوپی معده بیشتر نیاز دارند؟
  12. لاپاراسکوپی معده برای اسلیو به چه شکلی انجام می شود؟
  13. مزایای انجام جراحی اسلیو معده چیست؟
  14. در جراحی بای پس لاپاراسکوپی معده به چه شکلی انجام می شود؟
  15. بای پس معده چه مزایایی دارد؟
  16. بای پس چه تفاوت هایی با اسلیو معده دارد؟
  17. فرآیند جراحی رینگ معده با لاپاراسکوپی معده به چه صورت است؟
  18. مزایای رینگ معده چیست؟
  19. پیش نیازهای انجام جراحی به شیوه لاپاراسکوپی معده چیست ؟
  20. اصول و قواعدی که بیمار برای بعد از عمل، نیاز به اطلاع از آن ها دارد در لاپاراسکوپی معده چیست ؟

جراحی چیست؟

بعد از معاینه فرد بیمار که اولین قدم درمانی توسط پزشک است، نوع درمان براساس نیاز، شدت و نوع بیماری مشخص می شود. اولین روش درمانی که بیشتر پزشکان برای معالجه مورد استفاده قرار می دهند دارو درمانی است.

اما گاهی اوقات دارو درمانی کمکی به معالجه نمی کند و نیاز به درمان های جدی تری است که معالجه زودتر و بهتر انجام شود. یکی از درمان های مستقیم که در بیشتر بیماری ها درمان قطعی است و در مورد برخی عارضه ها به عنوان درمان اصلی استفاده می شود جراحی است.

جراحی چیست؟
جراحی چیست؟

تعریف جراحی

همان طور که گفته شد جراحی بخشی از علم پزشکی است که برای درمان یا تشخیص مورد استفاده قرار می گیرد. در عمل جراحی بخشی از بافت ها، اعضای بدن و به طور کل محلی که نیاز به تغییر مستقیم دارد برش داده می شود

و سپس با ایجاد تغییراتی در آن مشکل برطرف شده یا تشخیص داده می شود. جراحی با هدف بهبود عملکرد عضو آسیب دیده یا درمان مشکلات آن به جهت عدم اختلال در کارایی مورد استفاده قرار می گیرد.

به شخص انجام دهنده جراحی، جراح می گویند و کل این فرآیند عمل جراحی نامیده می شود که انواع مختلفی دارد. برای انجام جراحی شرایط خاص، ابزار و محل خاصی مورد نیاز است.

به دلیل اینکه در جراحی با ایجاد برش در محل مورد نظر به اعضای داخلی بدن دسترسی پیدا می شود، این کار حتما باید در محل تمام استریل و پاکیزه انجام شود تا از مشکلاتی مانند عفونت و… جلوگیری شود.

تاریخچه جراحی

جراحی های ابتدایی، همانند سایر اکتشافات ناشی از یک اتفاق بودند. جراحی به شکل امروزی و با اصولی نزدیک به فرآیند انجام در عصر امروز حدود سال 1800 میلادی شروع شد،

البته به دلیل ایجاد عفونت در جراحی های اولیه و مرگ و میر بیماران در اکثر موارد این کار تا سال 1900 میلادی با ریسک بالا انجام می شد و چندان محبوب نبود، بعد از این سال با پیشرفت ها و افزایش اطلاعات در علم پزشکی اینکار با ریسک و خطر کمتری انجام شد.

جراحی های اولیه تا قبل از سال 1893 که نخستین جراحی قلب موفق انجام گرفت بیشتر برای درمان عفونت و… مورد استفاده قرار می گرفت و کم کم جراحی ها در سایر اعضای بدن نیز انجام شد.

تاریخچه جراحی
تاریخچه جراحی

جراحی چند نوع دارد؟

همان طور که گفته شد براساس نوع بیماری، وضعیت بیمار و… انواع مختلفی پیدا می کند. تنوع جراحی ها هم در فرآیند جراحی و هم در ابزاری است که به منظور این کار مورد استفاده قرار می گیرد. در این بخش از مقاله لاپاراسکوپی معده چیست به بررسی چند نوع رایج و شناخته شده از جراحی ها خواهیم پرداخت.

جراحی الکتیو

اولین نوع عمل های جراحی، جراحی الکتیو است که انجام آن از قبل برنامه ریزی می شود. در مقابل این جراحی ها، جراحی اورژانسی قرار دارند که بنا به وضعیت بیمار بلافاصله بعد از معاینه پزشک تشخیص به جراحی داده و این فرآیند انجام می شود.

در جراحی الکتیو پزشک از قبل بخشی از درمان را برای آمادگی بیمار به منظور جراحی از روش هایی مانند دارو درمانی و… انجام می شود و در یک تاریخ مشخص بیمار را جراحی می کند. جراحی های پیوند به غیر از موارد اورژانسی از این دسته هستند که برای انجام آن ها نیاز به پیش نیازهای قبلی است.

پیشنهاد می کنیم از پست جراحی لاپاراسکوپی چیست دیدن کنید.

جراحی تشخیصی

از دیگر انواع جراحی می توان جراحی تشخیصی را نام برد. جراحی تشخیصی به منظور تشخیص بیماری و شدت آن مورد استفاده قرار می گیرد. در این جراحی معمولا عضوی که اختلال در آن تشخیص داده می شود تحت جراحی قرار می گیرد که این فرآیند به منظور پیدا کردن علت اصلی اختلال انجام می شود.

آمپوتاسیون

در نهایت این جراحی یک قسمت از بدن یا یکی از اندام ها بنا به نیاز و تشخیص پزشک قطع می شود تا از بروز مشکلات جدی تر جلوگیری کند. به عنوان مثال در بیماران دیابتی گاهی اوقات به دلیل عفونت در پا، نیاز به قطع این عضو است تا از پخش شدن عفونت در بدن جلوگیری شود. این جراحی یک زیرشاخه نیز دارد که در آن عضو قطع شده به دلیل حوادث مختلف تحت یک عمل، مجددا متصل می شود. در دیگر شیوه ای از این جراحی برای درمان بیماری و اختلالات یکی از اعضای بدن تحت جراحی تغییر شکل قرار می گیرد که از انواع آن جراحی بینی را می توان مثال زد.

جراحی باز

متداول ترین نوع جراحی جراحی باز است. این جراحی با یک برش بزرگ در سطح مورد نظر با شکافتن پوست و عضلات بدن به منظور دسترسی به اعضای داخلی انجام می شود. این جراحی به دلیل دسترسی بهتر پزشک به اعضای داخلی بدن راحت تر است اما به دلیل بالا بردن احتمال عفونت و… خطرات خاص خود را نیز دارد.

جراحی سرپایی

جراحی سرپایی، به جراحی اطلاق می شود که بیمار در آن نیازی به بستری نداشته و چند ساعت بعد از جراحی مرخص می شود. این جراحی از نظر زمانی حدود یکساعت زمان میبرد و اغلب بدون نیاز به بیهوشی و با بیحسی انجام می شود. بیشتر جراحی های زیبایی از نوع سرپایی هستند.

لاپاراسکوپی

نوع دیگری از جراحی ها که یکی از مثال های آن موضوع این جراحی است، جراحی لاپاراسکوپی می باشد. این جراحی برای کم کردن خطرات جراحی باز مورد استفاده قرار می گیرد و در بسیاری از موارد جایگزین جراحی باز می شود. امروزه تمرکز بر این شیوه به دلیل مزایا و خطرات کمتر بیشتر از سایر جراحی هاست.

لاپاراسکوپی
لاپاراسکوپی

جراحی براساس اندام

در نهایت جراحی ها علاوه بر تقسیم بندی های گفته شده براساس اندام و عضوی که تحت عمل قرار می گیرد نیز نامگذاری می شوند. به عنوان مثال جراحی قلب، کبد، کلیه و… .

جراحی براساس اندام
جراحی براساس اندام

مزایای عمل جراحی نسبت به سایر درمان ها چیست؟

در بسیاری از بیماری ها جراحی می تواند درمان قطعی باشد اما به دلیل شرایط این روش و فرآیند انجام آن افراد تا حد امکان آن را به تعویق می اندازند. با این حال این روش مزایای زیادی دارد که در صورت آشنایی با آن ها انتخاب جراحی به عنوان روش درمانی اصلی ساده تر می شود.

درمان قطعی

اولین مزیت انتخاب جراحی برای درمان بجای سایر روش ها مانند دارو درمانی و… قطعی تر شدن درمان است. در شرایطی که امکان انجام جراحی وجود داشته باشد بهتر است بیمار به جای استفاده از دارو و… جراحی را انتخاب و انجام دهد.

ساده ترین مثال در این مورد جراحی دندان زمانی است که درگیر عفونت شده. در این وضعیت بجای درمان هایی مانند استفاده از مسکن و جرم گیری و… می توان با جراحی درد و مشکلات ناشی از این عارضه را به طور قطعی درمان کرد.

تسریع روند درمان

در بسیاری از بیماری ها با انجام جراحی روند درمان تسریع پیدا می کند. به عنوان مثال در بیماری های قلبی می توان با استفاده از دارو وضعیت ضربان، فشار خون و به طور کل قلب را ثابت نگه داشت اما در صورت انجام جراحی می توان مشکلات قلبی مانند گرفتگی عروق و… را به طور کل درمان کرد.

تشخیص دقیق تر

گاهی اوقات جراحی های تشخیصی می توانند نوع بیماری و مشکل را به طور دقیق مشخص کنند. به عنوان مثال در آسیب های مغزی، مانند لختگی در خون می توان بجای عکس برداری و… از جراحی استفاده کرد تا محل دقیق لختگی مشخص شده و درمان بنا به تشخیص قطعی و سریع تر انجام شود.

کاهش خطرات بیماری

در نهایت جراحی می توان خطرات اکثر بیماری ها را کاهش دهد. به عنوان مثال در بیماری های کلیوی، به خصوص در بیماران دیابتی انجام جراحی پیوند کلیه می تواند نیاز به دیالیز و… را کاهش دهد.

کاهش خطرات بیماری
کاهش خطرات بیماری

لاپاراسکوپی چیست و جز کدام عمل ها محسوب می شود؟

همان طور که در بخش قبل گفته شد عمل جراحی انواع مختلفی دارد که این تنوع براساس فرآیند یا نوع انجام جراحی است. از دیگر تقسیم بندی جراحی ها می توان به یک تقسیم بندی کلی دیگر آن ها اشاره کرد که به آن تهاجمی یا کم تهاجم می گویند. تفاوت این دو شیوه در مقدار برش و نحوه انجام آن است.

در جراحی های تهاجمی که عمل باز جزئی از آن هاست برش ایجاد شده وسیع است و بعد از جراحی مراقبت ها بیشتر و دوران نقاهت طولانی تر است، در مقابل جراحی های کم تهاجم آسیب کمتری ایجاد کرده و دوران نقاهت آن ها در بدترین حالت یک هفته است که جراحی های انجام شده به شیوه لاپاراسکوپی جز این نوع هستند.

اولین جراحی لاپاراسکوپی

جراحی لاپاراسکوپی تاریخچه چندان طولانی مدتی ندارد با این حال از زمان انجام جز جراحی های محبوب به خصوص برای پزشکان است. اولین بار جراحی لاپاراسکوپی در سال 1902 روی یک سگ انجام شد. نخستین نمونه انسانی برای این جراحی، به منظور تشخیص حدود 50 سال بعد تحت عمل جراحی قرار گرفت.

اولین نمونه درمانی این جراحی نیز در سال 1981 توسط پزشکی آلمانی مورد استفاده قرار گرفت. بعد از این این جراحی شناخته شده تر شد و با گذشت سال ها بیشتر مورد توجه قرار گرفت و طیف گسترده تری از درمان ها مانند جراحی کیسه صفرا، جراحی کلیه و… با این شیوه انجام گرفتند.

جراحی لاپاراسکوپی

حال که با تاریخچه این جراحی آشنا شدید بد نیست که در مورد فرآیند انجام این جراحی نیز توضیحاتی داده شود. در جراحی لاپاراسکوپی بسته به محل جراحی و اندامی که تغییرات روی آن انجام می شود چند برش یک سانتی روی محل مشخص ایجاد می شود. این برش ها برای ورود ابزار و وسایل لاپاراسکوپی به بدن زده می شوند.

اصلی ترین وسیله و ابزار مشترک در تمام جراحی های لاپاراسکوپی لوله ای است که دوربین به آن متصل می شود. این دوربین کمک می کند که پزشک به اعضا و اندام های داخلی بدن تسلط داشته باشد. دیگر برش ها برای ورود سایر ابزار جراحی مورد استفاده قرار می گیرند. این جراحی اغلب با بیهوشی کوتاه مدت یا بیحسی کلی بسته به نوع عمل انجام می شود.

جراحی لاپاراسکوپی
جراحی لاپاراسکوپی

لاپاراسکوپی به چه دلایلی انجام می شود؟

همان طور که در توضیح جراحی لاپاراسکوپی گفته شد در این روش چند برش نازک در سطح بدن ایجاد می شود که از طریق آن لوله نازک چراغ و دوربین و ابزار وارد بدن می شوند.

پیش از ابداع این روش و استفاده از آن جراحی ها به صورت باز و تهاجمی انجام می شدند امروزه اما جایگزین جراحی باز در بیشتر عمل ها، روش لاپاراسکوپی است. پیش از پاسخ به پرسش لاپاراسکوپی معده چیست در مورد برخی عمل ها که به این شیوه قابل انجام هستند توضیحاتی داده خواهد شد.

جراحی صفرا

یکی از جراحی هایی که می توان آن را به وسیله لاپاراسکوپی انجام داد جراحی کیسه صفراست. در برخی افراد کیسه صفرا به دلیل وجود سنگ و… دچار آسیب می شود که در این شرایط معمولا پزشک خارج کردن کیسه صفرا از بدن را به عنوان درمان بیمار توصیه می کند که برای سادگی و کاهش خطرات، به روش لاپاراسکوپی انجام می شود، از دیگر جراحی های مشابه با کیسه صفرا آپاندیس است که این عضو نیز در صورت نیاز با لاپاراسکوپی برداشته می شود.

جراحی کلیه

یکی دیگر از عمل هایی که انجام آن برای سادگی و ایمنی بیشتر با روش لاپاراسکوپی قابل انجام است، جراحی های مرتبط با کلیه است. پیوند کلیه و اهدای آن از فردی به فرد دیگر، جراحی کلیه ها، مثانه، میزنای و…. از روش لاپاراسکوپی استفاده می شود.

جراحی روده

روده ها از دیگر اندام هایی هستند که در صورت نیاز به جراحی آن ها می توان از روش لاپاراسکوپی استفاده کرد. به عنوان مثال در مشکلاتی مانند چسبندگی روده و… به منظور درمان از جراحی لاپاراسکوپی روده استفاده می شود.

جراحی زنان

بسیاری از جراحی های مربوط به زنان با استفاده از روش لاپاراسکوپی قابل انجام هستند. به عنوان مثال جراحی های که برای بستن لوله های رحمی انجام می گیرد یا جراحی های دهانه و داخل رحم به منظور برطرف کردن عفونت ها و… با استفاده از لاپاراسکوپی به سادگی قابل انجام سات. همچنین تشخیص توده های سرطانی در این اندام ها نیز با استفاده از شیوه لاپاراسکوپی انجام می شود.

جراحی های لاغری

از دیگر درمان هایی که به منظور انجام آن از لاپاراسکوپی استفاده می شود می توان به جراحی های لاغری به خصوص جراحی های مرتبط با معده اشاره کرد. لاپاراسکوپی معده برای جراحی های لاغری معمولا با انواع روش های برش و حذف بخشی از معده یا قرار دادن اجسام خارجی در معده به منظور کم کردن حجم آن و کمک به کاهش وزن مورد استفاده قرار می گیرد.

تشخیص

در نهایت لاپاراسکوپی ممکن است به دلایل تشخیصی نیز انجام شود. به عنوان مثال در بیمارانی که بعد از تصادفات دچار خونریزی داخلی در اندام هایی می شوند که در عکس برداری به طور دقیق مشخص نمی شود برای پیدا کردن محل دقیق زخم ها از لاپاراسکوپی استفاده می شود.

تشخیص
تشخیص

پیش از انجام لاپاراسکوپی بیمار چه وظایفی دارد؟

هرچند جراحی لاپاراسکوپی به دلیل نوع و شیوه انجام ساده بوده و عوارض کمی دارد اما مانند هر جراحی دیگری نیاز به آمادگی های قبلی به منظور تجربه یک جراحی بی خطر و ایمن دارد. در این قسمت مقاله لاپاراسکوپی معده چیست در مورد وظایف بیماران پیش از انجام جراحی توضیح خواهیم داد.

پیش از انجام لاپاراسکوپی بیمار چه وظایفی دارد؟
پیش از انجام لاپاراسکوپی بیمار چه وظایفی دارد؟

ارائه لیست داروهای مصرفی به پزشک

اولین وظیفه بیمار به منظور کسب آمادگی برای انجام جراحی به شیوه لاپاراسکوپی ارائه لیستی از داروها و سوابق بیماری و جراحی خاص به پزشک معالج و جراح است.

به عنوان مثال برخی بیماران به مواد بیهوشی و بی حسی مانند لیدوکائین حساسیت دارند که در صورت وجود این ماده برای بیهوشی آن ها مشکلات جبران ناپذیر مانند به کما رفتن بیمار نیز محتمل است به همین منظور حساسیت های دارویی این چنینی پیش از اقدام برای لاپاراسکوپی باید به اطلاع پزشک برسد.

یا در مورد مشکلاتی مانند خونریزی ها در صورتی که بیمار داروهای خاص رقیق کننده مصرف می کند باید این نکته به پزشک گفته شود تا بعد از برش و بخیه اقدامات لازم به منظور ترمیم سریع تر پوست انجام شود.

در صورت مصرف آسپرین، وارفارین و تمام داروهای از این دست نیز پزشک باید اطلاعات کامل داشته باشد تا از بروز هرگونه مشکل و خطر جلوگیری شود.

همچنین بیشتر عمل های جراحی برای زنان باردار خطر سقط جنین را به همراه دارند اما گاهی اوقات به دلیل شرایط خاص بیماری پزشک ناگریز است که جراحی را انجام دهد در صورتی که نیاز به لاپاراسکوپی در زمان بارداری به خصوص ماه های ابتدایی که ظاهر مادر نشان نمی دهد باشد این مسئله نیز باید به پزشک گفته شود.

آمادگی های لازم جهت عمل

از دیگر وظایف بیمار ایجاد آمادگی های مورد نیاز برای بالا بردن ایمنی جراحی است. یکی از آمادگی ها انجام برخی آزمایشات است که در ابتدای معاینات به بیمار گفته می شود و نتیجه آن ها باید به پزشک ارائه شود. همچنین بیمار از شب قبل از عمل به منظور تجربه عملی ساده تر باید یک سری موارد را رعایت کند.

به عنوان مثال مصرف غذای سبک، قطع مصرف برخی داروها یا شروع به مصرف برخی داروهای خاص، حضور در بیمارستان یا محل جراحی صبح روز لاپاراسکوپی و… از مهم ترین آمادگی هایی هستند که یک بیمار متقاضی لاپاراسکوپی به هر دلیلی باید برای انجام عمل فراهم کند.

مراجعه به متخصص بیهوشی

به عنوان آخرین مرحله از اقدامات پیش از عمل لاپاراسکوپی، بیمار موظف است که به یک متخصص بیهوشی که معمولا از طرف پزشک جراح معرفی می شود مراجعه کند. مراجعه به متخصص بیهوشی به منظور انتخاب نوع بیهوشی و تشخیص مدت زمانی است که بیمار باید در بیهوشی به سر ببرد.

بیمارانی که دارای مشکلات قلبی هستند در بیهوشی طولانی مدت احتمال به خطر افتادن دارند به همین دلیل متخصص بیهوشی نوع مناسب را بسته به شرایط آن ها انتخاب می کند. متخصص بیهوشی نیز نیاز به آزمایشاتی دارد که بسته به وضعیت بیمار ممکن است در حد آزمایشات جراح و عمومی بوده یا در سطح تخصصی تر مورد نیاز باشد.

مراجعه به متخصص بیهوشی
مراجعه به متخصص بیهوشی

مراقبت های لازم بعد از عمل لاپاراسکوپی به چه صورت است؟

لاپاراسکوپی معده چیست این پرسش و پاسخ آن موضوعی است که در این متن به طور مفصل به آن خواهیم پرداخت و در این بخش به طور کلی تر در مورد مجموعه مراقبت ها و اقداماتی که توسط بیمار، خانواده و همراهان و پزشک قابل انجام است تا مشکلات بعد از عمل لاپاراسکوپی به حداقل رسیده و بیمار دوران نقاهت را سریع تر و ساده تر طی کند صحبت خواهیم کرد.

بستری کوتاه مدت و بررسی وضعیت بیمار

بعد از انجام عمل لاپاراسکوپی بسته به عضو جراحی شده ممکن است نیاز به چند ساعت تا چند روز بستری بیمار در محل بیمارستان وجود داشته باشد. در زمان بستری بیمار وضعیت وی به طور کامل از نظر ابتلا به درد و عارضه های بعد از عمل بررسی می شود.

همچنین محل بخیه ها به منظور اطمینان از نظافت و عدم خونریزی تحت نظر قرار می گیرد. در بررسی بیمار در بستری اولیه، بیمار از نظر داشتن سردرد، تب، حالت تهوع، ترشح و خونریزی در محل بخیه ها، ادرار و… تحت نظر قرار می گیرد تا در صورت مشاهده مشکل در هر کدام از موارد ذکر شده اقدامات لازم به موقع انجام شوند.

استراحت مطلق

بعد از ترخیص از بیمارستان بهتر است بیمار تا 48 ساعت و بسته به نوع و محل جراحی تا 72 ساعت در استراحت مطلق به سر ببرد. استراحت مطلق وضعیتی است که در آن بیمار تنها برای انجام شخصی ترین کارها از بستر برمی خیزد و در بقیه مواقع در جای خود دراز می کشد. در 72 ساعت اولیه در برخی جراحی ها مانند پیوند کلیه، حتی نشستن نیز ممکن است منجر به درد شدید در پهلوی بیمار شود.

عدم انجام فعالیت های سنگین

به منظور کاهش خطرات بعد از لاپاراسکوپی، به عنوان مثال کاهش درد و کشیدگی بخیه ها به بیماران توصیه می شود که تا 2 هفته بعد از عمل از فعالیت های سنگین پرهیز کنند. به عنوان مثال در مردان و زنان متاهل، انجام رابطه زناشویی در هفته های ابتدایی بعد از عمل ممنوع می باشد تا فرد کمترین آسیب و درد را در محل بخیه های خود تجربه کند.

استفاده از داروهای تجویز شده

بعد از سپری کردن دوره استراحت مطلق معمولا بیماران می توانند  از جای برخاسته و به فعالیت های روزمره بپردازند، اما گاهی اوقات به دلایلی مانند کم بودن آستانه تحمل درد، شغل خاص بیمار و…. نیاز است که روند بهبودی سریع تر و یا با استفاده از یک روش کمکی انجام شود که در این صورت پزشک بعد از عمل داروهایی را برای بیمار تجویز می کند. مصرف این داروها برای تسریع روند بهبودی باید به طور دقیق و بدون احمال و فراموشی انجام شود.

مراجعه به موقع جهت کشیدن بخیه ها

بعد از سپری کردن حداقل دو هفته بیمار به منظور انجام برخی معاینات و کشیدن بخیه ها باید به پزشک مراجعه کند. بیشتر ماندن بخیه ها در بدن ممکن است مشکلاتی مانند عفونت و… را به همراه داشته باشد به همین دلیل بیمار موظف است در زمان تعیین شده از قبل برای این منظور به پزشک مراجعه کند.

مراجعه به موقع جهت کشیدن بخیه ها
مراجعه به موقع جهت کشیدن بخیه ها

برای عمل هایی به سبک لاپاراسکوپی چه نوع بیهوشی انجام می شود؟

یکی از پرسش های رایج متقاضیان جراحی لاپاراسکوپی بعد از پرسش لاپاراسکوپی معده چیست سوال در مورد روش های بیهوشی است که برای انجام جراحی لاپاراسکوپی مورد استفاده قرار می گیرند. در این بخش برخی از متداول ترین روش های بیهوشی به منظور انجام این عمل معرفی خواهند شد.

بیهوشی عمومی

امن ترین، رایج ترین و پر مصرف ترین نوع بیهوشی به منظور انجام عمل لاپاراسکوپی بیهوشی عمومی است. در این شیوه بیهوشی یک لوله مخصوص در نای قرار می گیرد. این لوله که یکی از ویژگی های آن انعطاف پذیر بودن است در سرتاسر نای قرار گرفته و از طریق آن بیهوشی اتفاق می افتد.

داروی مخصوصی که برای بیهوشی به شیوه عمومی استفاده می شود موجب خواب عمیق چند ساعته بیمار می شود. در حین خواب بیمار، هیچگونه درد، فشار و عارضه ای ناشی از اصابت ابزار جراحی به سطح بدن احساس نمی کند.

این ماده مخصوص از طریق تزریق وارد جریان خون می شود و پیش از تزریق آن، با استفاده از یک ماسک اکسیژن که کل دهان و بینی را پوشش می دهد تنفس بیمار تحت کنترل قرار می گیرد.

برای تسریع اثرگذاری ماده بیهوشی، از یک کاتتر وریدی استفاده می شود. چون ممکن است در طول خواب عمل تنفس با مشکل مواجه شود، لوله قرار داده شده در نای مانع از قطع شدن تنفس بیمار حتی برای چند لحظه می شود. ماده انتخابی برای بیهوشی بیمار در هر فرد متفاوت است و انتخاب آن از طریق آزمایشاتی که توسط جراح و متخصص بیهوشی انجام شد صورت می گیرد.

بی حسی نخاعی

یکی دیگر از روش های بیهوشی به منظور انجام جراحی لاپاراسکوپی روش بی حسی نخاعی است که در برخی انواع این جراحی مورد نیاز است. در این روش ماده بی حسی از طریق نخاع و از سمت کمر وارد جریان خون بیمار می شود. برای تزریق این ماده بیمار باید به پهلو دراز بکشد تا سوزن به قسمت زیر قفسه سینه و نخاع وارد شود.

بی حسی، همان طور که از عنوانش پیداست مانند بیهوشی کامل نبوده و بیمار درد احساس نمی کند اما به دلیل هوشیاری نسبی ممکن است جهت حرکت دستگاه ها در سطح بدن را احساس کند. بی حسی در شرایطی انجام می شود که جراحی کوتاه مدت بوده یا بیهوشی برای بیمار خطراتی مانند  به کما رفتن را به همراه داشته باشد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر مقاله بهترین زمان بارداری بعد از عمل لاپاراسکوپی را مطالعه کنید.

بی حسی نخاعی
بی حسی نخاعی

لاپاراسکوپی معده چیست و چه عمل هایی با این شیوه انجام می شود؟

لاپاراسکوپی معده چیست لاپاراسکوپی معده به چه دلایلی انجام می شود، لاپاراسکوپی معده تنها در زمینه درمان چاقی است یا علل دیگری نیز دارد، این پرسش ها و بسیاری پرسش های دیگر از این دست زمانی مطرح می شود که افراد در مورد لاپاراسکوپی معده جستجو کرده یا به دلیلی نیاز به این روش برای درمان یکی از مشکلات خود دارند. جالب است بدانید برخلاف تصور عموم تمام جراحی های لاپاراسکوپی معده هدف لاغری و کاهش وزن ندارند.

لاپاراسکوپی معده

لاپاراسکوپی معده یکی از انواع جراحی های لاپاراسکوپی است. از نظر فرآیند انجام این جراحی مشابه با دیگر انواع این روش است. برش های مورد نیاز برای لاپاراسکوپی معده روی سطح شکمی فرد زده می شود و معمولا 4 تا 5 برش به اندازه یک سانتیمتر ایجاد می شود تا ابزار جراحی از طریق آن وارد بدن شده و سپس تغییرات لازم را روی معده انجام دهند.

لاپاراسکوپی معده را بنا به نیاز و تشخیص پزشک می توان با هر دو نوع بیهوشی عمومی یا بی حسی نخاعی انجام داد، بی حسی نخاعی معمولا در موارد خاص انتخاب می شود و اغلب متقاضیان این عمل بیهوشی عمومی را برای انجام فرآیند لاپاراسکوپی معده انتخاب و انجام می دهند. لاپاراسکوپی معده به دلایل مختلفی انجام می شود.

حذف معده برای لاغری

یکی از دلایل انجام لاپاراسکوپی معده حذف کردن بخشی از معده به منظور کاهش وزن و لاغری است. در این روش همراه با ابزار لاپاراسکوپی معده، یک قیچی و تیغ مخصوص نیز وارد بدن می شود تا معده را از محل تعیین شده برش داده و از بدن فرد خارج کنند. لاپاراسکوپی معده به این شکل و این منظور معمولا در عمل های مختلفی مورد استفاده قرار می گیرد که اسلیو معده و بای پس معده دو نوع شناخته شده آن هستند.

قرار دادن جسم خارجی در معده برای لاغری

از دیگر دلایل انجام لاپاراسکوپی معده که بازهم با هدف لاغری و کاهش وزن انجام می شود می توان به قرار دادن برخی ابزارهای خارجی در داخل یا اطراف معده برای پرکردن و کاهش حجم آن اشاره کرد.

در این شیوه که مرسوم ترین آن رینگ معده و بالون معده است از طریق لاپاراسکوپی معده، دو وسیله سیلیکونی مخصوص دورتادور معده یا داخل آن قرار می گیرند که به کنترل حجم و در نتیجه کنترل غذا خوردن کمک می کنند.

قرار دادن جسم خارجی در معده برای لاغری
قرار دادن جسم خارجی در معده برای لاغری

تشخیص و درمان سرطان معده

اما یکی از دلایل استفاده از لاپاراسکوپی معده که نسبت به باقی دلایل کمتر شناخته شده است اما کمکی بزرگ در علم پزشکی است استفاده از این شیوه به منظور تشخیص سرطان معده و درمان آن است.

از طریق لاپاراسکوپی معده، موقعیت سرطان و نوع  آن مشخص می شود. به عنوان مثال در صورت خوش خیم بودن یا بد خیم بودن شرایط عمل متفاوت خواهد بود. بنا به نیاز ممکن است لاپاراسکوپی معده در این مورد تنها یک روش تشخیصی بوده و برای درمان از دیگر روش های جراحی استفاده شود.

جهت کسب اطلاعات بیشتر مقاله هزینه عمل لاپاراسکوپی در تهران را مطالعه کنید.

تشخیص و درمان سرطان معده
تشخیص و درمان سرطان معده

مدت زمان مورد نیاز برای بستری بیمار در بیمارستان بعد از انجام لاپاراسکوپی معده چه مقدار است؟

همان طور که گفته شد، لاپاراسکوپی معده چیست یک پرسش کلی است و در کنار این سوال، بیمار معمولا پرسش های زیاد دیگری نیز از جراح خواهد شد.

یکی دیگر از دغدغه های مهم بیماران که به منظور انجام برنامه ریزی های بهتر بعد از عمل نیز ایجاد می شود، مدت زمانی است که بیمار باید بعد از انجام لاپاراسکوپی معده در بیمارستان بستری بماند. نکته مهمی که در مورد مدت زمان بستری در بیمارستان بعد از لاپاراسکوپی معده وجود دارد این است که شرایط بیمار تا حد زیادی در تعیین این مسئله دخیل می باشد.

مدت زمان بستری در صورت عدم مشاهده عوارض

در صورتی که بیمار تمام مراقبت ها و آزمایشات لازم پیش از عمل لاپاراسکوپی معده را به طور کامل انجام داده باشد و از سلامت کامل فیزیکی نیز برخوردار باشد ممکن است هیچگونه عارضه ای بعد از عمل در وی مشاهده نشود. در این شرایط معمولا بیمار 24 تا 48 ساعت در بیمارستان بستری می شود.

دلیل بستری به این مقدار در درجه اول معاینات پزشک و پرستاران هرچند ساعت یک بار برای اطمینان از سلامت کامل بیمار است و بعد از آن بیمارانی که تعویض سوندها در ساعات اول برای خانواده و بیمار سخت است که این کار توسط پرستاران به موقع و به سادگی انجام می شود.

مدت زمان بستری در صورت مشاهده عوارض بعد از لاپاراسکوپی معده

اما گاهی اوقات بیمار چند ساعت بعد از عمل با درد در ناحیه بخیه ها مواجه می شود یا دچار سردرد و حالت تهوع می شود. این حالت به خصوص در لاپاراسکوپی معده به منظور ورود یک جسم خارجی به داخل بدن بیشتر مشاهده می شود.

به منظور ایجاد آمادگی بهتر بیمار ممکن است نیاز به تزریق دارو یا کمک پزشک و پرستاران باشد که در این صورت بیمار باید در بیمارستان حضور داشته باشد. در صورت مشاهده عارضه های اولیه پزشک بیمار را برای مدت بیشتری تحت نظر قرار می دهد، با این حال در این شرایط نیز بیشتر بیماران بیشتر از 72 ساعت نیاز به بستری در بیمارستان ندارند و بعد از این زمان آمادگی ترخیص و استراحت در منزل را پیدا می کنند.

مدت زمان بستری در صورت مشاهده عوارض بعد از لاپاراسکوپی معده
مدت زمان بستری در صورت مشاهده عوارض بعد از لاپاراسکوپی معده

کدام افراد به انجام لاپاراسکوپی معده بیشتر نیاز دارند؟

لاپاراسکوپی معده یک روش درمانی است که برای بیشتر افرادی که نیاز به جراحی معده دارند قابل انجام می باشد. در واقع تمام افرادی که کاندیدای انجام جراحی معده هستند می توانند به جای استفاده از جراحی باز از این شیوه برای ایمنی بیشتر و انجام راحت تر عمل استفاده کنند اما برخی گروه ها اولویت بیشتری در استفاده از لاپاراسکوپی معده دارند که به شرح زیر می باشند.

افراد با بی ام آی 40 به بالا

بیشترین گروه نیازمند به لاپاراسکوپی معده برای درمان افرادی هستند که به چاقی مبتلا می باشند. به خصوص در چاقی با شاخص توده بدنی بالا، جراحی باز خطرات و ریسک بیشتری دارد.

شاخص توده بدنی معیاری است که با تقسیم قد و وزن بیمار میزان چاقی و مقدار مورد نیاز برای کاهش وزن وی را مشخص می کند. در صورتی که این میزان بیشتر از 40 باشد فرد به درجه ای از چاقی مبتلاست که درمان آن باید فوری انجام شده و در غیراینصورت احتمال خطرات جدی وجود دارد. لاپاراسکوپی معده در این افراد به منظور انجام جراحی های لاغری بسیار مفید می باشد.

بیماران با بی ام آی 30 به بالا

اما گاهی اوقات شاخص توده بدنی فرد به 40 نمی رسد اما به بیماری هایی مانند بیماری قلبی و فشار خون مبتلاست که هرچقدر چاقی بیشتر احتمال جدی شدن آن نیز بیشتر می شود. در این شرایط نیز فرد می تواند با استفاده از یکی از جراحی های لاغری به شیوه لاپاراسکوپی معده مشکلات خود را درمان کند.

بیماران مشکوک به سرطان معده

اما جز این گروه ها، بیمارانی که مشکوک به سرطان معده هستند نیز نیاز به لاپاراسکوپی معده دارند تا وضعیت غده سرطانی در آن ها مشخص شده و درمان و برداشتن غده به موقع انجام شود. افراد با این شرایط نیز در اولویت انجام لاپاراسکوپی معده قرار دارند.

بیماران مشکوک به سرطان معده
بیماران مشکوک به سرطان معده

لاپاراسکوپی معده برای اسلیو به چه شکلی انجام می شود؟

حال که به پرسش لاپاراسکوپی معده پاسخ دادیم بد نیست که در مورد برخی روش هایی که به وسیله لاپاراسکوپی معده انجام می شوند نیز توضیحاتی را ارائه دهیم.

بنابراین تا انتهای این مقاله همراه باشید زیرا ممکن است روش مورد نظر شما در توضیحاتی که در ادامه بیان خواهیم کرد معرفی شده باشد. نخستین جراحی معده که با روش لاپاراسکوپی معده انجام می شود و در مورد آن توضیحاتی ارائه خواهیم کرد اسلیو معده می باشد.

اسلیو

همان طور که در بخش های قبل گفته شد، اسلیو معده یکی از جراحی های لاغری است که امروزه از طریق لاپاراسکوپی معده به روشی کاملا ایمن و بی خطر انجام می شود.

شیوه و فرآیند انجام لاپاراسکوپی معده در عمل اسلیو و نتیجه گیری مثبت از آن باعث محبوبیت بالای این روش نسبت به دیگر شیوه های لاغری و کاهش وزن مانند رژیم غذایی، ورزش و… شده است.

لاپاراسکوپی معده در جراحی اسلیو با هدف برداشتن بخشی از معده انجام می شود. در این روش، یک قسمت مشخص از معده از بدن فرد بیمار خارج می شود. مقدار باقیمانده به حدی است که فرد کمتر غذا خورده، زودتر سیر می شود و کالری سوزی بیشتر می شود و در نتیجه لاغری اتفاق می افتد.

انواع اسلیو

اسلیوی که به روش لاپاراسکوپی معده دارای دو نوع مختلف نیز می باشد. اولین نوع عمل اسلیو معده ، اسلیو تنگ است. در این نوع از عمل اسلیو معده بخش بیشتری از معده حذف می شود.

در واقع چیزی حدود 70-80 درصد معده بیمار برداشته می شود و مقدار باقیمانده به حدی است که اشتهای بیمار برای مصرف غذا به شدت کاهش پیدا می کند. در مقابل اسلیو تنگ، اسلیو گشاد قرار دارد.

اسلیو گشاد نیز همانند اسلیو تنگ با شیوه لاپاراسکوپی معده انجام شده و مقدار باقیمانده معده در آن بیشتر است و اکثرا به 40 درصد می رسد. این مدل برای افرادی که نیاز به کاهش وزن کمتری دارند مناسب تر است.

جهت کسب اطلاعات بیشتر مقاله دوران نقاهت بعد از لاپاراسکوپی را مطالعه کنید.

مزایای انجام جراحی اسلیو معده چیست؟

در ادامه توضیحات لاپاراسکوپی معده چیست گفته شد که یکی از روش هایی که به این شیوه و با فرآیند لاپاراسکوپی در معده انجام می شود اسلیو است، اسلیو امروزه یکی از روش های محبوب برای لاغری و کاهش وزن می باشد که دلیل این محبوبیت مزایای این روش است.

اصلی ترین مزیت جراحی اسلیو معده این است که این عمل جراحی به شیوه لاپاراسکوپی انجام می شود، با این حال این روش مزایای زیاد دیگری نیز دارد که برخی از مهم ترین آن ها به شرح زیر می باشند.

کاهش وزن سریع

یکی از مزایای دیگر اسلیو معده علاوه بر فرآیند انجام آن مقدار  کاهش وزنی است که فرد در این روش پیدا می کند. بیشتر افرادی که این جراحی را انجام می دهند چیزی حدود 80-90 درصد وزن خود را از شش ماه تا یک سال بعد از جراحی از دست می دهند. به خصوص در هفته های اول این کاهش وزن بسیار سریع است، به حدی که اکثر بیماران کاهش وزن یک کیلو به طور روزانه را در هفته اول بعد از این جراحی تجربه می کنند. این مقدار علاوه بر راحتی، باعث انگیزه بیشتر فرد نیز می شود.

دوران نقاهت کوتاه

به دلیل فرایند انجام اسلیو به شیوه لاپاراسکوپی معده معمولا دوران نقاهت بعد از این روش بسیار کوتاه است. اکثر بیمارانی که اسلیو معده انجام می دهند نهایتا تا 2 هفته بعد از انجام آن به فعالیت های روزمره خود باز می گردند. همچنین در روزهای ابتدایی بعد از اسلیو فرد مشکلات کمتری دارد.

کمترین تغییر بدنی

از دیگر مزایای اسلیو معده می توان به کمترین میزان تغییر بدنی در این روش اشاره کرد. مسیر هضم و جذب غذا در اسلیو تغییری نمی کند و این برای افرادی که تمایلی به این تغییر ندارند یک مزیت مهم محسوب می شود.

کمترین تغییر بدنی
کمترین تغییر بدنی

در جراحی بای پس لاپاراسکوپی معده به چه شکلی انجام می شود؟

در بخش لاپاراسکوپی معده چیست یکی دیگر از روش هایی که به شیوه حذف معده برای لاغری انجام می شد بای پس معرفی شد. بای پس از نظرات زیادی به روش اسلیو شباهت دارد با این حال یک عمل کاملا مستقل است که برای لاغری قابل انتخاب و انجام می باشد و فرآیند انجام آن از طریق لاپاراسکوپی معده به کم خطرترین شکل ممکن انجام می شود. نکته اصلی در مورد بای پس تغییر مسیر هضم غذا در این نوع است که مفصلا در مورد آن توضیح خواهیم داد.

تعریف بای پس

همان طور که گفته شد بای پس و اسلیو تا حد زیادی به هم شباهت دارند. در این شیوه نیز با استفاده از لاپاراسکوپی معده بخش مشخصی از معده فرد بیمار برش داده شده و از بدن خارج می شود که مقدار باقیمانده گنجایش کمتری در دریافت غذا داشته و در نتیجه فرد زودتر سیر و لاغر می شود.

یک تفاوت مهم در بای پس نسبت به اسلیو این مسئله است که در جراحی بای پس، علاوه بر برداشتن بخشی از معده مسیر گوارش و هضم غذا نیز تغییر پیدا می کند. با انجام جراحی بای پس، مسیر ورود غذا از معده به روده کوتاه تر می شود که این مسئله هضم و خروج اضافات مواد غذایی از بدن را ساده تر می کند.

تاریخچه بای پس

اولین بار این جراحی در سال های 1960 معرفی و انجام شد. البته معرفی این روش در ابتدا برای لاغری نبود و بیشتر برای بیماران زخم معده که ناچار به برداشتن بخشی از معده که دچار زخم و خونریزی بود انجام می گرفت، اما با مشاهده این مسئله که این افراد تنها با بای پس بدون هیچ تغییر و تلاش خاصی اشتهای کمتری پیدا کرده و لاغر شده اند موجب شد که جرقه استفاده از آن برای لاغری در ذهن پزشکان ایجاد شود.

بای پس و لاپاراسکوپی معده

همان طور که گفته شد بای پس نیز روشی است که برای انجام آن از لاپاراسکوپی معده استفاده می شود. به منظور این روش ابتدا بیمار تحت یکی از روش های بی حسی یا بیهوشی قرار می گیرد و بعد از آمادگی چند برش در سطح شکمی بیمار ایجاد می شود. اندازه این برش ها نهایتا 1 سانت است و تعداد آن ها بسته به نیاز پزشک تعیین می شود اما حداقل 3 برش برای لاپاراسکوپی معده در بای پس نیاز است.

با ورود دوربین مخصوص به داخل بدن پزشک موقعیت معده، اندام های اطراف و بخشی که نیاز به حذف دارد را مشخص می کند. بعد از تعیین این عامل با قیچی و ابزار مخصوص معده برداشته و از بدن خارج می شود. بعد از دوخت مقدار باقیمانده معده و تغییر مسیر روده ها، ابزار از بدن خارج شده و محل برش ها بخیه می شود.

بای پس و لاپاراسکوپی معده
بای پس و لاپاراسکوپی معده

بای پس معده چه مزایایی دارد؟

همان طور که گفته شد عمل بای پس معده دارای شباهتهای زیادی به جراحی اسلیو می باشد به همین دلیل این عمل نیز دارای مزایای مختلفی است که بخشی از آنها با جراحی اسلیو مشترک بوده و بخشی از آنها متفاوت و منحصر و عمل بای پس می باشد.

عوارض کم

در واقع پس معده نیز به دلیل انجام به شیوه لاپاراسکوپی معده عوارض بسیار کم بوده و در بسیاری از بیماران این عمل بدون هیچ عارضه ای انجام میشود. شاید شایع‌ترین عارضه بعد از عمل بای پس معده عدم تمایل بیمار به مصرف غذا به دلیل کم شدن یکباره حجم معده باشد که این مسئله نه تنها عارضه نبوده بلکه برای بسیاری از بیماران خوشایند نیز هست چون به کاهش وزن سریع آنها کمک می کند.

مقدار بالای کاهش وزن

کاهش وزن در بای پس معده به دلیل تغییر مسیر هضم غذا زودتر و بیشتر اتفاق می افتد. همچنین معده بعد از انجام جراحی بای پس سریع تر پذیرای مصرف غذاهای روزمره پیش از جراحی میشود که این مسئله برای برگشت بیمار به زندگی عادی امر مهمی می باشد.

درمان بیماری ها

چاقی می تواند منجر به مشکلات جدی بیماری‌های مختلفی شود که اندامهایی مانند معده و روده بیشتر در معرض بیماری های ناشی از چاقی قرار دارند. با عمل بای پس معده به دلیل تغییراتی که مستقیماً روی معده و روده از طریق لاپاراسکوپی معده انجام میشود بیماریهای این نواحی تا حد زیادی کنترل و درمان می شوند.

درمان بیماری ها
درمان بیماری ها

بای پس چه تفاوت هایی با اسلیو معده دارد؟

دو روشی که در بخش های قبلی مفصلا توضیح داده شد و گفته شد که هر دو به شیوه لاپاراسکوپی معده انجام می شوند دارای تفاوت ها و شباهت های مختلفی هستند. در این بخش از مقاله لاپاراسکوپی معده چیست برخی از این تفاوت ها و شباهت ها معرفی می شوند تا افرادی که قصد انتخاب یکی از این دو روش را دارند با دیدی بازتر روش مناسب خود را انتخاب و انجام دهند.

قدمت

با توجه به اینکه هر دو روش بای پس و اسلیو به شیوه لاپاراسکوپی انجام می شوند در فرآیند انجام جراحی جز مراحل و نیازها دارای شباهت هستند، اما از نظر قدمت جراحی بای پس عمر طولانی تری نسبت به اسلیو داشته و پیش از اسلیو مورد استفاده جراحان قرار می گرفته است. این قدمت موجب آزمون و خطای بیشتر این روش شده و نسبت به اسلیو جراحان احاطه بیشتری نسبت به تمام نکات مرتبط با این روش مانند عوارض، مزایا، معایب و…. دارند.

میزان کاهش وزن

از دیگر تفاوت های میان دو روش بای پس و اسلیو می توان به مقدار کاهش وزن اشاره کرد. میزان کاهش وزن بعد از عمل بای پس معده به دلیل سرعت بالاتر کاهش وزن بیشتر است، به عبارتی میزان کاهش وزن به طور کامل در بیشتر کاندیداهای بای پس تا یک سال و نهایتا یک سال و نیم است در حالیکه در متقاضیان اسلیو کل وزن اضافه تا 2 سال بعد از جراحی از بین می رود. هرچند کاهش وزن سریع برای بسیاری از افراد خوشایند است اما پایداری کاهش وزن بعد از اسلیو معده بیشتر بوده و معده زمان بیشتری برای سازگار شدن با شرایط جدید در اسلیو دارد.

عوارض

هر دو روش بای پس و اسلیو روش هایی بسیار کم عارضه هستند. یکی از عوارض طبیعی و موقت بعد از بیشتر جراحی های معده رفلاکس معده و حالت تهوع است.

این مشکل چند روز بعد از جراحی از بین می رود اما در صورتی که فرد پیش از جراحی نیز این مشکل را به طور معمول داشته است بهتر است به منظور کاهش این مشکل از بای پس استفاده کند. به دلیل تغییرات مسیر هضم احتمال رفلاکس معده بعد از بای پس بسیار کمتر از دیگر روش های جراحی می باشد.

گرسنگی

معده دارای بخشی است که مسئول ارسال هورمون گرسنگی به مغز است. در جراحی اسلیو این بخش از معده حذف می شود در نتیجه پیغام گرسنگی به مغز ارسال نشده و فرد تا زمان روتین مصرف غذا احساس نیازی به غذا پیدا نمی کند.

گرسنگی
گرسنگی

فرآیند جراحی رینگ معده با لاپاراسکوپی معده به چه صورت است؟

با مطالعه مجدد بخش پاسخ به پرسش لاپاراسکوپی معده چیست به این نکته بر میخورید که یکی دیگر از دلایلی که پزشکان از لاپاراسکوپی معده استفاده می کنند جراحی های لاغری به شکل قرار دادن یک جسم خارجی در داخل یا اطراف معده است.

این اجسام موجب کم کردن حجم معده می شوند و با کنترل مقدار باقیمانده از ظرفیت برای دریافت غذا لاغری را منجر می شوند. روشی که در این قسمت به معرفی آن خواهیم پرداخت رینگ معده است که این روش نیز با استفاده از لاپاراسکوپی معده انجام می شود.

رینگ معده چیست

رینگ یا حلقه قابل تنظیم معده یک حلقه از جنس سیلیکون و با ظاهر بسیار ساده است. این حلقه همانند یک ساعت مچی یا دستبند دورتا دور معده قرار می گیرد و موجب تبدیل شدن معده به دو بخش می شود، بخش بالایی یک کیسه کوچک و بخش پایینی یک حجم بزرگ تر از معده است.

از ویژگی های این حلقه سیلیکونی می توان به توخالی بودن آن اشاره کرد که به منظور قابلیت تنظیم اندازه به این شکل تولید می شود. به عبارتی یک سر این حلقه از بخش توخالی به یک لوله نازک و باریک متصل است که از زیرپوست رد شده و در کنار ناف قرار می گیرد. از این سر گاز مخصوص وارد حلقه شده و با بزرگ شدن حلقه موجب تنگ تر شدن آن می شود.

این مسئله اولا زمان باقی ماندن غذا در بخش فوقانی معده را بیشتر می کند و ثانیا انتقال غذا از بالا به پایین را کندتر می کند که این مسئله باعث احساس سیری طولانی مدت تر و در نتیجه لاغری بیشتر می شود. تمام این فرآیند نیز به شیوه لاپاراسکوپی معده انجام می شود.

رینگ معده چیست
رینگ معده چیست

مزایای رینگ معده چیست؟

رینگ معده همانند سایر روش های جراحی لاغری که به شیوه لاپاراسکوپی معده انجام می شوند دارای مزایایی است که برخی از آن ها به این صورت می باشند:

قابل تنظیم

اولین مزیت انجام رینگ معده برای لاغری قابلیت تنظیم آن است. در واقع در صورت نیاز به دریافت حجم بیشتری غذا می توان رینگ دور معده را گشاد تر کرد و در صورت نیاز به مصرف کمتر غذا می توان با تنگ کردن آن به سرعت دادن به روند کاهش وزن کمک کرد.

قابل بازگشت

از دیگر مزایای رینگ معده که برای بسیاری از بیماران مهم ترین مزیت این روش نیز به حساب می آید قابل بازگشت بودن آن است. به عبارتی بعد از رینگ معده در صورتی که فرد به هر دلیل از انجام این روش پشیمان شد می تواند رینگ را از دور معده خارج کرده و معده به حالت قبل باز می گردد. این مزیت تنها در روش هایی وجود دارد که یک جسم خارجی برای لاغری معده استفاده می شود.

ساده

نسبت به بسیاری از روش های به شیوه قرار گیری جسم خارجی رینگ معده دارای عوارض کمتری بوده و به شکل ساده تری انجام می شود. سادگی انجام این روش همچنین موجب کوتاه کردن دوران نقاهت این روش نیز شده است.

قابل استفاده برای افراد با اضافه وزن کمتر

از دیگر مزایای رینگ معده می توان به قابل استفاده بودن برای افراد با شاخص توده بدنی کمتر اشاره کرد. افرادی که از 25 کیلو به بالا اضافه وزن دارند جز کاندیداهای این جراحی بوده و در صورت علاقه مندی و انتخاب می توانند از طریق رینگ معده کاهش وزن را تجربه کنند.

نداشتن محدودیت سنی

بازه مناسب سنی برای انجام بیشتر عمل های جراحی بیشتر از 12 سال است و در مورد کودکان تا شرایط خاص جراحی انجام نمی شود. رینگ معده از این سن قابل استفاده است که از مزایای مهم آن نیز می باشد.

پیش نیازهای انجام جراحی به شیوه لاپاراسکوپی معده چیست ؟

پرسش مهمی که بعد از ارائه توضیحات بالا ممکن است ایجاد شود این است که پیش نیاز انجام جراحی های لاغری و به طور کل جراحی های معده به روش لاپاراسکوپی معده چیست و آیا همانند جراحی های کلی لاپاراسکوپی نیازی به کسب آمادگی و انجام آزمایشاتی قبل از لاپاراسکوپی معده نیز هست یا نه. در ادامه پاسخ مثبت به این سوال برخی از این پیش نیاز ها بررسی خواهند شد.

کسب اطلاع در مورد جراحی

اولین پیش نیاز در لاپاراسکوپی معده، کسب اطلاعات کامل در مورد روشی است که قرار به انجام آن است. به عنوان مثال در صورتی که جراحی اسلیو معده برای لاغری انتخاب شده باشد بهتر است در مورد شرایط انجام، مراقبت های قبل و بعد از عمل و… به طور کامل اطلاعات کسب کرد. این اطلاعات هم از طریق پزشک و هم از طریق اینترنت و… قابل دریافت می باشند و به بیمار برای کاهش استرس و آمادگی بیشتر کمک می کنند.

بودجه بندی هزینه ها

لاپاراسکوپی معده برای هر عملی مانند سایر جراحی ها هزینه هایی در بردارد. در مورد بیمه شدگان در برخی مراکز به خصوص در شاخص توده بدنی بالا بخش زیادی از هزینه توسط بیمه پرداخت می شود، با این حال بهتر است پیش از اقدام به یکی از شیوه های جراحی لاپاراسکوپی معده در مورد متوسط هزینه ها و راهکارهای مدیریت آن ها برنامه ریزی کرد.

ترک دخانیات

دخانیات می تواند از زمان بیهوشی تا  ریکاروی بیمار را به خطر بیندازد به همین دلیل بهتر است بیماران پیش از اقدام به لاپاراسکوپی معده هرگونه دخانیات را ترک کنند. به خصوص قطع مصرف سیگار و الکل برای سلامت بیمار ضروری تر می باشد.

تغییر در رژیم غذایی

گاهی اوقات نیاز است که بیمار تغییراتی در رژیم غذایی خود ایجاد کند  تا معده برای سازگاری بیشتر با شرایط بعد از لاپاراسکوپی معده آمادگی داشته باشد. این رژیم غذایی معمولا بنا به سبک غذایی بیمار می تواند تغییر در نوع و محتوای غذاها یا تغییر در مقدار غذاها باشد. ههچنین ممکن است سبک زندگی مانند خوردن غذای خانگی، خوردن غذا به موقع و… نیز در این مرحله لازم الاجرا باشد.

آزمایشات

پیش از لاپاراسکوپی معده آزمایشاتی مورد نیاز است که وضعیت بیمار را از هر نظر برای پزشک مشخص می کند. آزمایشات روتین مانند خون، ادرار، پانل خون و… در مورد تمام متقاضیان این جراحی انجام می شود و بسته به وضعیت و شرایط بیمار ممکن است آزمایشاتی از قبیل سونوی شکم و سینه، سونوی کیسه صفرا و… نیز مورد نیاز می باشد.

شرکت در جلسات مشاوره

در نهایت بیمار باید در جلسات مشاور به منظور آمادگی ذهنی برای کاهش وزن و کنترل مصرف غذاها که پیش از لاپاراسکوپی معده انجام می شود شرکت کند.

شرکت در جلسات مشاوره
شرکت در جلسات مشاوره

اصول و قواعدی که بیمار برای بعد از عمل، نیاز به اطلاع از آن ها دارد در لاپاراسکوپی معده چیست ؟

بعد از عمل لاپاراسکوپی معده معمولا بسته به شرایط بیمار از یک تا دو شب بستری در بیمارستان مورد نیاز است. در این زمان کادر درمان مراقبت های کاملی از بیمار انجام می دهند و وضعیت بیمار از نظر هوشیاری، مشکلات و رژیم غذایی را بررسی و کنترل می کنند. بعد از مدت زمان بستری در بیمارستان بیمار به منزل بازمی گردد.

در روزهای ابتدایی ورود به منزل بیمار باید از یک رژیم غذایی مایعات پیروی کند. این رژیم در 72 ساعت ابتدایی تنها شامل آب، چای کمرنگ و برخی آبمیوه های طبیعی و رقیق شده و در ادامه هفته اول شامل آب گوشت و… است.

رژیم هر هفته تا زمان شروع به مصرف طبیعی غذاها باید به طور دقیق رعایت شود. در صورت تجویز دارو توسط پزشک داروها باید به موقع و مطابق با قاعده مصرف شوند. همچنین بهتر است که بیمار در فواصل زمانی منظم جهت معاینه به پزشک مراجعه کرده و در فاصله بین مراجعات هر مشکلی را بلافاصله با پزشک در میان بگذارد.

در این مقاله تلاش شد که به پرسش لاپاراسکوپی معده چیست با ذکر مثال هایی از انواع این جراحی و چگونگی آن توضیح داده شود. همان طور که گفته شد لاپاراسکوپی معده بیشتر با روش های لاغری شناخته شده است اما در صورت نیاز یک روش تشخیصی مفید و کاربردی نیز می باشد.

اصول و قواعدی که بیمار برای بعد از عمل، نیاز به اطلاع از آن ها دارد در لاپاراسکوپی معده چیست ؟
اصول و قواعدی که بیمار برای بعد از عمل، نیاز به اطلاع از آن ها دارد در لاپاراسکوپی معده چیست ؟

مقالات زیر را حتما مطالعه کنید

2 پاسخ

  1. با اهدا سلام و تشکر ویژه از ارائه اطلاعات خوب عزیزانی که در این امر شرکت داشته اند.انشالله مورد رحمت و عنایت حضرت حق قرار گیرند. اطلاعات کامل و مفیدی رو به سمع و نظر مخاطب رسانیدند که ضمن سادگی و شیوائی تمام اطلاعاتی را که بیمار و اطرافیان میبایست داشته باشند را کامل ارائه کردند.ما فقط میتوانیم دعاگو باشیم . اما یک نکته بسیار مهم و قابل ذکر وجود دارد که برخودم لازم میدانم که به استحضار هموطنان عزیز برسانم : این مواردی که نگارنده محترم ذکر کردند فقط در روی کاغذ هست و هیچ کدام از موارد ذکر شده در میدان عمل مشاهده نمیشود !! متاسفانه بقدری برخورد بعضی از پرسنل مراکز درمانی بد, زشت؛بدور از ادب و احترام هست که واقعا اگر بیمار راه دیگری داشت حتما از تن دادن به خفتی که توسط پرسنل بیمارستان بر ایشان تحمیل میشد جلوگیری میکردند !! بیمار مستاصل و ناگزیر است و تیم مقابل در اوج اقتدارو توانمندی و با نگاهی از بالا به پائین بر بیمار و همراه میتازند!! هدفم از ابراز این مطالب اینبود که هموطنانی که بهر دلیل قرار است تحت اینگونه اعمال قرار گیرند؛ یکمرتبه سرخورده نشوند

  2. باسلام وتشکر از نویسنده محترم مطالب واژه‌ی بخشی واقعا عالی وکامل وجامع بود برایشان آرزوی موفقیت وشادی وسلامت از خداوند خواهنم موفق باشید استاد عزیزالان یک هفته است عمل اسلیو معده را توسط دکتر م… بیمارستان بقیه الله انجام دادم ولی هیچ آگاهی نداشتم بازهم سپاسگزارم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

با یک کلیک تماس بگیرید