رژیم لاغری شکم

فهرست مطالب

با موضوع رژیم لاغری شکم در خدمت شما هستیم.

همه افراد حتی با داشتن وزن مناسب در پی شیوه های جهت حذف بافت های چربی انباشته در ناحیه شکم هستند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد اسلیو معده و بای پس معده با ما در تماس باشید.

09120174510

مصرف مواد غذایی فرآوری شده و پرچرب، مصرف نوشیدنی های حاوی کالری بالا مانند نوشابه، فست فودها و یا مصرف انواع خوراکی ها بیش از نیاز کالری روزانه بدن از مهمترین عوامل اضافه وزن به خصوص چاقی شکمی به شمار می آید.

مقدمه

رژیم لاغری شکم
رژیم لاغری شکم

اینفوگرافیک رژیم لاغری شکم

اینفوگرافیک رژیم لاغری شکم
اینفوگرافیک رژیم لاغری شکم

لاغری، مخصوصاً حذف چربی های شکمی سبب بهبود کارکرد عروق خونی می شود و خواب بهتر و با کیفیت تری را برای فرد به همراه دارد. با ما همراه باشید تا درخصوص رژیم لاغری شکم توضیحات لازم را ارائه دهیم.

همچنین توصیه می کنیم، مقاله چگونه فقط شکم را لاغر کنیم را مطالعه کنید.

رژیم لاغری شکم 

  • رژیم لاغری شکم با مصرف پروتئین بیشتر
  • رژیم لاغری شکم با مصرف غذای مملو از فیبر
  • رژیم لاغری شکم با حذف کربوهیدرات ها
دسترسی به سایر رژیم های مرتبط

رژیم دوکان

رژیم میوه

رژیم کانادایی

رژیم فستینگ

رژیم آب

رژیم ارتشی

رژیم شوک

رژیم شیر آنجلینا جولی

رژیم شیر و موز

رژیم جنرال موتورز

رژیم غذایی پروتئین

نمونه رژیم غذایی برای دیابتی ها

رژیم تخم مرغ

شکم بخشی است که نسبت به دیگر بخش های بدن با حجم بسیاری از تجمع چربی ها مواجه است

در واقع شکم بخشی است که نسبت به دیگر بخش های بدن با حجم بسیاری از تجمع چربی ها مواجه است.

شاید جهت دستیابی به تناسب اندام در یک بازه زمانی کوتاه مایلید بخشی از این چربی ها را از طریق شیوه های متعدد از دست دهید به همین منظور قصد داریم در این مقاله به بهترین راهکارها در رژیم لاغری شکم بپردازیم.

داشتن کمر باریک و اندامی مناسب با رعایت از یک برنامه رژیم غذایی سالم به همراه انجام فعالیت های ورزشی پیوسته به داشتن عمر طولانی به شما کمک می کند. بالا بودن دور کمر ریسک ابتلا به دیابت، مشکلات قلبی عروقی و همینطور بروز انواع سرطان ها را تا حد قابل توجهی افزایش می دهد.

در ادامه به سوالات زیر پاسخ خواهیم داد:

چربی شکم چیست؟

توصیه های رژیم لاغری شکم را نام ببرید؟

تاثیر رژیم غذایی گیاهی در آب کردن چربی های شکم چیست؟

مواد غذایی غیرمجاز در برنامه رژیم لاغری شکم چیست؟

علل اصلی شاخص توده بدنی بالا چیست توضیح دهید؟

جراحی لیپوساکشن شکم چیست و چه اثراتی را در کاهش وزن به همراه دارد؟

بعد از جراحی Liposuction رعایت از چه برنامه غذایی الزامی است؟

چربی شکم

وجود لایه های نازکی از بافت های چربی در پیرامون اندام های بدن، جهت فراهم کردن انرژی مورد نیاز روزانه امری الزامی است. ولیکن چربی دریافتی بایستی از طریق گروه های غذایی سالم و روغن های مفید به میزان اندک و معینی باشد.

انباشته شدن بافت های چربی در نواحی متعدد بدن، مورد مهمی است که عدم توجه به آن می تواند پیامدهای منفی را به همراه داشته باشد، بنابراین بایستی اقدامات پیشگیرانه لازم انجام شود.

چربی شکم
چربی شکم

بافت های چربی که در قسمت تحتانی عضلات شکم انباشته می شوند از چربی های شکمی هستند که اضافه بر بروز بیماری های مرتبط به عارضه چاقی، اندام نامتناسبی را برای شما همراه خواهد داشت.

در راستای تکمیل اطلاعات خود، مقاله علت چاقی شکم در کودکان و آیا قرص چربی خون باعث لاغری می شود را مطالعه کنید.

پیشنهاد می کنیم از پست غذاهای رژیمی برای کاهش وزن و قرص متفورمین و لاغری شکم و دیدن کنید.

مهمترین اختلالاتی که ممکن است چربی های موجود در این ناحیه سلامتی فرد را تهدید کند

مهمترین اختلالاتی که ممکن است چربی های موجود در این ناحیه سلامتی فرد را تهدید کند مشکلات قلبی عروقی، دیابت، انواع سرطان ها و سایر مشکلات است. کارکرد عروق با وجود این چربی ها دچار مشکل می شود.

اشخاصی که با حجم بسیاری از این چربی ها در ناحیه شکم مواجه هستند با اختلالاتی همچون آپنه خواب روبرو می شوند.

بنابراین چربی های شکمی بایستی از طریق شیوه های متعدد نظیر تغییر در شیوه زندگی، تمرینات فیزیکی مستمر و استفاده از یک برنامه رژیم غذایی کم کالری و استاندارد بتدریج از بین برد زیرا حذف آنها پروسه طولانی را می طلبد.

چنانچه در زمان بستن دکمه شلوار با مشکل مواجه هستید، شاید با تجمع آب و یا نفخ معده در این محدوده همراه باشید که بهتر است تحت نظر متخصصین گوارش نسبت به رفع مشکلات فوق اقدام کنید.

مهمترین اختلالاتی که ممکن است چربی های موجود در این ناحیه سلامتی فرد را تهدید کند
مهمترین اختلالاتی که ممکن است چربی های موجود در این ناحیه سلامتی فرد را تهدید کند

توصیه های رژیم لاغری شکم

به منظور اینکه معده را به مصرف گروه های غذایی سالم و مفید عادت دهید و شکمی تخت و صاف داشته باشید رعایت نکاتی که در زیر متذکر می شویم الزامی است:

توصیه های رژیم لاغری شکم
توصیه های رژیم لاغری شکم

پرهیز از مصرف نوشیدنی ها و مواد غذایی حاوی شکر

مواد غذایی که دارای شکر اضافی هستند جزء گروه های غذایی ناسالم محسوب می شوند. بررسی های پزشکی انجام شده حاکی از آن است که سوخت و ساز بدن بر اثر مصرف این نوع محصولات غذایی دچار مشکل می شود.

پنجاه درصد شکر را Glucose و مابقی دیگر آن را Fructose تشکیل می دهد و باید گفت که سوخت و ساز فروکتوز فقط از طریق کبد انجام می شود. زمانی که شما شکر تصفیه شده بسیاری را در طی روز میل می کنید، فروکتوز حجم زیادی از کبد را اشغال می کند و تمامی آن به بافت های چربی تبدیل می شود.

پرهیز از مصرف نوشیدنی ها و مواد غذایی حاوی شکر
پرهیز از مصرف نوشیدنی ها و مواد غذایی حاوی شکر

طبق نظر اغلب کارشناسان تغذیه مصرف بیش از اندازه شکر اضافه شده به بیشتر خوراکی ها سبب می گردد بدن به تدریج با تجمع چربی های انباشته در ناحیه شکم مواجه شود. شکر علاوه بر افزایش چربی شکم و همینطور کبد، سبب مقاومت بدن در مقابل Insulin hormone و اغلب بیماری های مربوط به متابولیک می شود.

مصرف شکر های مایع ضررهای بیشتری را برای فرد به دنبال دارند

البته مصرف شکر های مایع ضررهای بیشتری را برای فرد به دنبال دارند. از لحاظ مغز کالری مایع همچون کالری جامد نیست و زمانی که این نوشیدنی ها را میل می کنید، بیشترین کالری را وارد بدن خواهید کرد.

بهتر است بدانید مصرف نوشیدنی های حاوی شکر اضافی ریسک اضافه وزن در کودکان را تا شصت درصد در هر وعده افزایش می دهد به همین منظور رعایت رژیم لاغری شکم از همان دوران کودکی الزامی است.

بهتر است از نوشیدنی های انرژی زا، آبمیوه های غیر طبیعی و نوشیدنی های حاوی شکر در برنامه رژیم غذایی خود بپرهیزید. میوه های سالم و ارگانیک به دلیل فیبر بسیار بالا، پیامدهای منفی Fructose را تا حد بسیار کاهش می دهند. مقدار فروکتوزی که از طریق میوه بدست می آورید در برابر شکر تصفیه شده اندک است.

مصرف شکر های مایع ضررهای بیشتری را برای فرد به دنبال دارند
مصرف شکر های مایع ضررهای بیشتری را برای فرد به دنبال دارند

رژیم لاغری شکم با مصرف پروتئین بیشتر

یکی از درشت مغذی های مهم در امر لاغری پروتئین است. Protein میل به خوردن مواد غذایی را تا شصت درصد کاهش می دهد همچنین سوخت و ساز بدن را بین (80-100 Kcal) در طی روز افزایش و به دریافت

(-441 Kcal) روزانه کمک می کند. درصورتی که هدف اصلی شما از لاغری، افزودن پروتئین به برنامه غذایی است ممکن است این تغییرات اقدام موثری باشد.

بهتر است بدانید مصرف پروتئین علاوه بر لاغری از اضافه وزن دوباره در فرد پیشگیری می کند. پژوهش های علمی بیانگر این است که Protein ماده غذایی مفید در مقابل حذف بافت های چربی موجود در ناحیه شکم است.

رژیم لاغری شکم با مصرف پروتئین بیشتر
رژیم لاغری شکم با مصرف پروتئین بیشتر

به این ترتیب اشخاصی که در برنامه غذایی خود پروتئین بیشتری استفاده می کنند با چربی شکمی کمتری همراه خواهند بود. در اغلب نتایج بدست آمده از بررسی های صورت گرفته، به منظور اثربخشی و حذف چربی های شکم بایستی در حدود بیست و پنج الی سی درصد از تمام کالری روزانه شما به مصرف پروتئین اختصاص یابد.

توصیه اغلب کارشناسان تغذیه به مبتلایان به اضافه وزن بالا این است که در برنامه رژیم غذایی خود استفاده از گروه های غذایی که حاوی پروتئین هستند مانند غلات سبوس دار، فرآورده های لبنی، آجیل، حبوبات، گوشت قرمز، ماهی، تخم مرغ و غذای دریایی را تا حد بسیار افزایش دهید زیرا از بهترین منابع پروتئینی به شمار می آیند.

رژیم لاغری شکم با حذف کربوهیدرات ها

کاهش مصرف Carbohydrates مناسب ترین شیوه تقلیل چربی های موجود در ناحیه شکم است. اغلب پژوهش های انجام شده مسئله فوق را تایید کرده اند. با حذف کربوهیدرات ها از برنامه رژیم غذایی شما به تدریج با تقلیل اشتها و در نهایت کاهش وزن روبرو خواهید شد.

گفتنی است مقدار لاغری که از طریق مصرف محدودتر کربوهیدرات ها در برنامه غذایی رعایت می شود به نسبت رژیم های دارای کمترین چربی بین دو تا سه برابر راندمان موثرتری را به همراه دارد.

این برنامه غذایی سبب تقلیل سریع آب موجود در بدن می شود و خیلی سریع اثرات مثبت آن را مشاهده خواهید کرد و لاغری قابل توجهی را در یک بازه زمانی کوتاه تجربه می کنید.

رژیم لاغری شکم با حذف کربوهیدرات ها
رژیم لاغری شکم با حذف کربوهیدرات ها

در حقیقت رژیم های غذایی که با حذف کربوهیدرات ها همراه هستند چربی های موجود در ناحیه کبد، پیرامون بدن و حتی شکم را مورد هدف قرار می دهند. پرهیز از پاستا، نان سفید و … که از جمله کربوهیدرات های تصفیه شده محسوب می شوند برای لاغری شکم بسیار توصیه می شود، مخصوصاً چنانچه مصرف این گروه از مواد غذایی را در سطح بالای نگه دارید.

به این ترتیب، در صورتی که مایلید وزن قابل توجهی را در یک مدت کوتاه از دست دهید، بهتر است روزانه پنجاه گرم از کربوهیدرات های روزانه خود را کاهش دهید. این امر با قرار گرفتن بدن شما در شرایط Ketosis سبب کاهش اشتها و روند چربی سوزی می شود.

رژیم لاغری شکم با مصرف مواد غذایی مملو از فیبر

بیشتر فیبرهای رژیمی که در برنامه غذایی مصرف می کنید قابل گوارش نیستند. بطور معمول مصرف بسیار فیبر برای لاغری مفید است. لازم به توضیح است که ساختار تمامی فیبرها برابر نیست.

بیشتر فیبرهای محلول و و چسبنده برای حذف بافت های چربی موجود در بدن موثر هستند. در واقع فیبرهای فوق با پیوستن با آب سبب تشکیل ژل ضخیمی در معده و همینطور روده ها می شوند.

رژیم لاغری شکم با مصرف مواد غذایی مملو از فیبر
رژیم لاغری شکم با مصرف مواد غذایی مملو از فیبر

ژل فوق با حرکت آهسته مواد غذایی در اثنا عشر و معده از جذب و سرعت گوارش غذاها می کاهد و در نهایت سبب عدم اشتها و حس سیری مضاعف در فرد می شود.

طبق بررسی های صورت گرفته خوردن (14g) فیبر مازاد به طور مستمر در برنامه غذایی دریافت کالری روزانه را تا 10% کاهش و همچنین در طی چهار ماه تقلیل وزن 2 kg را به همراه دارد.

شما از طریق میوه و سبزیجات می توانید فیبر مورد نیاز روزانه بدن را تامین کنید. از دیگر منابع عالی سرشار از فیبر میتوان به حبوبات و بعضی از غلات مانند بلغور جو اشاره کرد. Glucomannan از مکمل های فیبری است که خاصیت چسبندگی بسیاری دارد و مصرف آن در برنامه رژیم غذایی لاغری قابل توجهی را به دنبال دارد.

تقلیل مقدار کالری دریافتی مخصوصاً در زمان عصر

جهت چربی سوزی بدن، مخصوصاً چربی های انباشته در ناحیه شکم، بایستی میزان کالری دریافتی روزانه خود را کاهش و یا با افزایش تمرینات فیزیکی بخش بسیاری از آن را از دست دهید.

برای تقلیل وزن (500g) در طی هفته، بایستی در حدود 3500 Kcal از مواد غذایی را کاهش دهید که این امر با تقلیل 500 Kcal از انواع خوراکی های روزانه امکانپذیر است.

حذف بسیار کالری می تواند اثر وارونه داشته باشد زیرا رژیم های لاغری کم کالری سبب تشدید فعالیت آنزیم های چربی انباشته در بدن می شود و مقدار چربی سوزی را تقلیل می دهد.

تقلیل مقدار کالری دریافتی مخصوصاً در زمان عصر
تقلیل مقدار کالری دریافتی مخصوصاً در زمان عصر

کاهش بسیار کالری علاوه بر تقلیل تراکم ماهیچه های فاقد چربی سبب کاهش آزاد سازی Thyroid hormone می شود

همچنین، کاهش بسیار کالری علاوه بر تقلیل تراکم ماهیچه های فاقد چربی سبب کاهش آزاد سازی Thyroid hormone می شود و در نهایت سبب افت فعالیت سوخت و ساز بدن می شود و لذا، کمترین کالری را در طی روز از دست می دهید. اضافه بر کاهش مصرف کالری دریافتی بایستی به زمان بندی خوردن مواد غذایی دقت بسیار داشته باشید.

توصیه کارشناسان تغذیه تقسیم وعده های غذایی به پنج الی شش وعده در طی روز است که این امر سبب می گردد روند سوخت و ساز بدن فعالیت خود را ادامه و به مصرف نشاسته و یا شیرینی جات رغبت کمتری داشته باشد.

وعده صبحانه بایستی اصلی ترین وعده روزانه شما باشد زیرا این وعده به استمرار سوخت و ساز بدن کمک بسیار می کند و در نهایت شما با حذف چربی های بیشتری در ناحیه شکم همراه خواهید شد.

عدم مصرف مشروبات الکلی

یکی از مهمترین مواردی که در رژیم لاغری شکم موثر است، عدم مصرف مشروبات الکلی است زیرا هر گرم الکل حاوی 7 Kcal است. کبد بخش بسیاری از الکل را تبدیل به Acetate می کند که در مسیر خون رها می شود.

عدم مصرف مشروبات الکلی
عدم مصرف مشروبات الکلی

بررسی های انجام شده بیانگر این است که اولویت بدن در افزایش متابولیسم نسبت به چربی بیشتر به Acetate است و در نهایت با خوردن این نوشیدنی پرکالری روند چربی سوزی بدن متوقف می شود.

همچنین، مصرف این نوشیدنی قبل از وعده اصلی غذایی و یا در زمان مصرف آن سبب می گردد تا مقدار کالری دریافتی تا حد بسیار افزایش یابد و علت اصلی آن ممکن است تاثیر اشتهاآور این نوشیدنی مضر باشد.

مصرف چربی مفید

از اصلی ترین قسمت های برنامه رژیم لاغری که به منظور حذف سریع بافت های چربی موجود در ناحیه شکم پیشنهاد می شود، مصرف چربی های مفید است.

خوردن مواد غذایی پرکالری و فرآوری که از طریق روغن های غیر سالم تهیه می شوند به تدریج سبب انباشته شدن چربی در نواحی مختلف بدن به خصوص شکم و یا پهلوها می شود.

روغن کنجد، هسته انگور و زیتون جایگزین مناسبی برای روغن های ناسالم هستند. در متدی نوین روغن نارگیل را به منظور حذف چربی های شکم جایگزین کلیه روغن های ناسالم کردند که راندمان قابل توجهی را به همراه داشت.

مصرف چربی مفید
مصرف چربی مفید

مصرف این روغن سرعت سوخت و ساز بدن را تا حد بسیار افزایش می دهد و در از بین بردن چربی های شکم مفید است. افرادی که به دنبال رژیم لاغری شکم هستند بایستی جهت داشتن شکمی تخت و صاف از مصرف فست فودها بپرهیزند. هرچند خوردن این نوع مواد غذایی پرکالری می تواند پیامدهای منفی را به دنبال داشته باشد.

مصرف آب فراوان

آب فاقد کالری است و فواید مصرف آن برای همه افراد مشخص شده است. مصرف آب به حس سیری شما کمک می کند. اگر می خواهید در طی روز چربی سوزی بیشتری داشته باشید می توانید آب سرد فراوان بنوشید.

به این دلیل که دمای بدن هر انسان گرم است و نوشیدن آب سرد سبب افزایش کالری سوزی می شود. بهتر است بدانید نوشیدن دو لیتر از این نوشیدنی مفید و سالم سبب سوزاندن (70 Kcal) انرژی در طول روز خواهد شد.

همچنین نوشیدن آب در فعالیت کلیه ها موثر بوده و باعث دفع مواد زائد بدن می شود. چربی های موجود در بدن از طریق کبد به انرژی تبدیل می شوند که این مورد یکی از مهمترین وظایف این عضو است.

مصرف آب فراوان
مصرف آب فراوان

کالری سوزی بیشتر با مصرف Capsaicin

پژوهش های متعددی بیانگر این است که گرمای بدن با مصرف Capsaicin افزایش می یابد و این امر در سوزاندن بیشتر چربی ها و کربوهیدرات ها مفید است. سطح فعالیت سوخت و ساز بدن با مصرف فلفل که حاوی کپسایسین است تا بیست و پنج درصد افزایش می یابد.

بهتر است بدانید اثر metabolic بدن هفتاد و پنج تا نود دقیقه پس از خوردن Capsaicin به بیشترین حد خود می رسد و این روند تا سه ساعت ادامه می یابد. مصرف فلفل در سرکوب کردن اشتها موثر بوده و منجر به کاهش مقدار کالری مصرفی در وعده های بعدی غذایی می شود.

مصرف Vitamin D در فصل زمستان و تاثیر آن در رژیم لاغری

این ویتامین که محلول در چربی است معمولاً در مواد غذایی نظیر ماهی، زرده تخم مرغ، فرآورده های لبنی و جگر به وفور یافت می شود. اغلب افراد از طریق نور خورشید این ویتامین مورد نیاز بدن را بدست می آورند. گفتنی است فقدان ویتامین فوق در افزایش چربی انباشته در بدن و اضافه وزن موثر است.

مصرف Vitamin B

درصورتیکه هدف اصلی شما حذف بافت های چربی موجود در بدن است، شیوه موثر دیگر که می تواند در کاهش وزن اثرات مثبتی را به همراه داشته باشد برنامه غذایی است که حاوی مقادیر بسیاری از ویتامین (B) است.

اغلب این ویتامین ها در تبدیل کربوهیدرات ها، پروتئین ها و همینطور چربی های غذایی تاثیر بسزایی دارد. همچنین بیشتر ویتامین های نامبرده مزایای بسیاری را بر روی لاغری دارند.

مصرف Vitamin B
مصرف Vitamin B

بطور مثال، Vitamin B3 مناسب آن گروه از بیمارانی است که بیشتر بودن اندازه دور کمر آنها بر اثر مقاومت بدن به Insulin hormone است. البته Vitamin B6 هم به منظور جذب مطلوب Zinc (روی)، از مهمترین مواد مغذی در لاغری است که مصرف آن الزامی است.

مصرف محصولات غذایی حاوی Vitamin C

رابطه مستقیمی بین افت Vitamin C در خون و تجمع چربی های مخصوصاً در ناحیه کمر وجود دارد. به هر حال خوردن این ویتامین جهت لاغری بسیار مفید است. انجام تمرینات فیزیکی با بالا بودن این ویتامین در بدن سبب افزایش چربی سوزی بدن می شود.

بررسی های انجام شده حاکی از آن است که اشخاصی که با کمبود این ویتامین در بدن همراه هستند با یک ساعت دویدن برروی تردمیل در مقایسه با افرادی که دارای ویتامین سی بالای هستند تقریباً بیست و پنج درصد چربی کمتری را از دست می دهند. جهت تولید Carnitine مصرف Vitamin C نیاز است، این ترکیب چربی را به انرژی تبدیل می کند و در نهایت سبب انرژی زایی بدن می شود.

پرهیز از نمک

با اینکه مصرف سدیم جهت تنظیم بعضی از عملکردهای بدن مهم است، ولیکن بیشتر سبب تجمع آب موجود در بدن می شود. بافت های پیرامون کمر که معمولاً آب بسیاری در این ناحیه انباشته می شود، به تدریج سبب بروز چربی های شکم می شود. برای مزه دار کردن غذای خود بهتر است ادویه را جایگزین نمک کنید.

در اغلب مواد غذایی فرآوری شده و بسته بندی نظیر مواد غذایی یخ زده، سبزیجات کنسروی و غلات بسته بندی شده نمک پنهان وجود دارد که مصرف آنها با جذب بسیاری از آب همراه است، لذا، مراقب خوردن این نوع محصولات غذایی باشید.

معالجه التهاب شکم

رابطه مستقیمی بین التهاب، چربی شکم و افزایش هورمون استرس یا Cortisol وجود دارد. چربی های موجود در ناحیه شکم پیامدهای منفی را بر روی سیستم بدن به همراه دارد.

به این علت که در داخل بدن برخی مواد شیمیایی وجود دارد که متابولیسم بدن و همینطور اشتها را با مشکل مواجه می سازد. به همین دلیل مواد غذایی ضد التهاب برای از بین بردن چربی های شکم و خرد کردن بافت های چربی بسیار مفید است.

در انتها متذکر می شویم یکی از اصلی ترین موارد در تجمع چربی های موجود در ناحیه شکم، نشستن بسیار است. با ماشینی شدن زندگی امروز شما به وضوح می توانید مورد فوق را در تمامی رده های سنی مختلف مشاهده کنید.

نشستن های طولانی به علت کار خاص خود می تواند در عامل اصلی بزرگ شدن شکم موثر باشد، لذا، توصیه می شود با مشاوره با کارشناسان این حوزه اقدامی مناسب جهت داشتن فعالیت های ورزشی مطلوب پیدا کنید.

بهتر است در فواصل زمانی مشخصی چند قدمی را راه بروید

بهتر است در فواصل زمانی مشخصی چند قدمی را راه بروید. انجام تمریناتی که سبب درگیر شدن شکم و یا حتی پهلوها می شود در چنین مواردی الزامی است.

توصیه می شود تمرینات مناسبی پس از ساعات کاری و یا پیش از آن جهت رفع مشکل فوق در نظر بگیرید این امر به شما کمک می کند تا علاوه بر عدم تحرک از تجمع چربی های موجود در این ناحیه پیشگیری کنید.

طبق نظر اغلب کارشناسان تغذیه بهترین اقدام جهت حذف بافت های چربی شکمی انجام تمرینات فیزیکی مناسب است. البته دقت داشته باشید تمرینات فوق بایستی در کنار یک برنامه رژیم غذایی کم کالری و مفید باشد.

اگر مایلید فرایند چربی سوزی در این ناحیه را تثبیت و تسریع بخشید بهتر است به تمامی نکات تغذیه ای که در این بخش اشاره کردیم دقت و توجه بسیار داشته باشید.

بهتر است در فواصل زمانی مشخصی چند قدمی را راه بروید
بهتر است در فواصل زمانی مشخصی چند قدمی را راه بروید

تاثیر رژیم غذایی گیاهی و لاغری شکم

همانطور که در بخش های قبلی بیان کردیم یکی از مهمترین موارد در رژیم لاغری شکم خوردن مواد غذایی گیاهی است که دارای بیشترین پروتئین هستند. Protein از اساسی ترین مواد مغذی ضروری بدن به شمار می آید که در از دست دادن وزن مفید است.

متخصصین تغذیه مصرف پروتئین را به دلیل تغییر در هورمون های اشتها و همینطور عدم اشتها و بالا بردن سوخت و ساز بدن به تمامی افرادی که به دنبال برنامه های رژیم لاغری هستند توصیه می کنند.

برخی از میوه ها و سبزیجات به دلیل آب و فیبر بالای که دارند می توانند در رژیم های که مختص لاغری شکم هستند موثر باشند زیرا شما با مصرف آنها زمان طولانی تری را با حس سیری مضاعف همراه هستید.

غذاهای گیاهی که دارای فیبر و پروتئین بالای هستند عبارتند از:

1)    عدس 2) نخود 3) کینوا و دانه تاج خروس 4) بادام 5) اسفناج 6) پنیر کاتیج 6) کلم بروکلی 7) دارچین 8) جودوسر 9) لوبیا 10) کاهو

در ادامه متذکر می شویم جهت اثربخشی بیشتر در امر لاغری می توانید از ورزش های خاصی که مختص لاغری شکم است استفاده کنید.

پیاده روی، دویدن، وزنه زدن، کاردیو (ورزش های اینتروال)، یوگا و یا حرکات ورزشی پیلاتس از موثرترین تمریناتی هستند که در کنار یک برنامه غذایی استاندارد می تواند به حذف سریع بافت های چربی انباشته در ناحیه شکم کمک بسیار کند.

در حال حاضر در اغلب کلینیک های لاغری دستگاه های متعددی وجود دارد که چربی های موضعی موجود در ناحیه شکم را می توان در یک بازه زمانی کوتاه بوسیله این دستگاه ها حذف کرد. Truesculpt از جمله دستگاه های است که به منظور حذف بافت های شکمی موثر است.

دستگاه فوق با حرارتی که در این ناحیه ایجاد می کند سبب از بین بردن چربی های انباشته می شود. لازم به توضیح است که مبتلایان به شاخص توده بدنی بیش از چهل کیلوگرم که به چاقی مفرط مبتلا هستند می توانند از مزایای ترو اسکالپ بهره مند شوند.

خوراکی های غیرمجاز در رژیم لاغری شکم

شما بایستی به منظور حذف چربی های شکم این گروه از مواد غذایی را از برنامه رژیم لاغری شکم خود حذف و یا مصرف آن را کاهش دهید.

نان سفید: قند موجود در این نان بسیار بالا است و با مصرف آن شما دچار افزایش گلوکز خون خواهید شد و ممکن است یک باره با کاهش آن مواجه شوید که این امر سبب تشدید احساس گرسنگی شما می شود. نان سبوس دار، سنگک، بربری جایگزین مناسبی برای نان سفید هستند.

آب میوه: قند موجود در نوشیدنی های طبیعی در حد نوشابه است. شما با مصرف 1 لیوان آب میوه تقریباً در حدود صد کالری انرژی وارد بدن می کنید. میوه های تازه می تواند جایگزین مناسبی باشد. هرچند میوه ها حاوی قند طبیعی هستند ولیکن همانطور که گفتیم علاوه بر قند، در بردارنده فیبر هستند که اغلب در رژیم های کاهش وزن مصرف آنها توصیه می شود. Fiber سبب می گردد تا گوارش میوه ها دیرتر انجام شود.

خوراکی های غیرمجاز در رژیم لاغری شکم
خوراکی های غیرمجاز در رژیم لاغری شکم

انواع فست فودها و سیب زمینی سرخ کرده: در طبخ بیشتر فست فودها و همینطور سیب زمینی از روغن های ناسالم استفاده می شود که این امر سبب حذف مواد مغذی موجود در این خوراکی ها می شود. افرادی که به دنبال کاهش وزن سریع هستند بایستی از مصرف این مواد غذایی بپرهیزند. بهتر است برای آب کردن چربی های شکم از غذاهای آب پز و یا بخارپز استفاده کنید.

تغییر در عادات نادرست برای لاغری شکم

همه افراد در مصرف مواد غذایی عادات نادرستی دارند که ترک و یا تغییر در آنها می تواند در لاغری و حفظ سلامتی بدن اثرات مثبتی را به همراه داشته باشد. در واقع صرف نظر از عادات نادرست، تمایل به روش های سالم و تغییر در شیوه زندگی است.

پیروی از برخی از دستورالعمل های غذایی می تواند در تقلیل وزن و لاغری موثر باشد. بطور مثال بهتر است برای طبخ مواد غذایی نخست میزان روغن مصرفی را اندازه بگیرید و سعی کنید بیشتر غذاها را به صورت کبابی و یا بخارپز میل کنید.

از سس های کم چرب و یا فاقد چربی برای سالاد خود استفاده کنید. بشقاب های کوچک تر را برای صرف مواد غذایی انتخاب کنید. از خوردن غذا در جلوی تلویزیون خودداری کنید زیرا این امر سبب پرخوری شما می شود.

نکته مهمی که در انتها متذکر می شویم این است که کالری مواد غذایی دریافتی روزانه خود را محاسبه کنید، این امر به شما کمک می کند که برحسب کالری مورد نیاز خود در طی روز غذا میل کنید و از پرخوری و مصرف خوراکی ها و یا نوشیدنی های که دارای کالری بالای هستند بپرهیزید.

توصیه می کنیم، مقاله لاغری با حذف ناهار را مطالعه بفرمایید.

چاقی (Obesity)

زمانی که بیش از نیاز بدن در هر وعده غذا میل می کنید، اعتدال میان کالری مصرفی و همینطور دریافتی به هم می ریزد و شخص به تدریج با افزایش وزن مواجه خواهد شد. در برابر این اضافه وزن، انواع سرطان ها، دیابت، مشکلات قلبی عروقی، آپنه خواب نمایان می شود.

در حال حاضر بالا بودن شاخص توده بدنی چند سالی است که در بین تمامی رده های سنی مختلف با روند صعودی همراه است. طبق نظر دکتر مهدی سلیمی متخصص جراح عمومی یکی از علل اصلی مرگ و میرها بالا بودن BMI و ابتلا به عارضه چاقی است.

هرچند چاقی از طریق شیوه های متعدد قابل درمان است ولیکن اغلب اشخاص در رعایت این متد درمانی کوتاهی می کنند و ممکن است پس از مدتی با افزایش بی ام آی روبرو شوند.

چاقی (Obesity)
چاقی (Obesity)

اضافه وزن بالا سبب فقدان دریافت ریز مغذی ها و همینطور ویتامین های مورد نیاز بدن می شود که تمامی آنها با مشکلی بنام تغذیه مواجه هستند.

علل اصلی BMI بالا

با توجه به عنوان مقاله رژیم لاغری شکم قصد داریم در ادامه شما را با مهمترین ریسک فاکتورهای اضافه وزن بالا آشنا کنیم. کارشناسان تغذیه معتقدند به غیر از تحرک و مصرف مواد غذایی ناسالم فاکتورهای پنهان دیگری در بالا بودن شاخص توده بدنی موثر است که عبارتند از:

کم خوابی:

این مورد سبب می گردد تا شخص در ساعات پایانی شب به ریزه خواری روی آورد و در نتیجه مقدار کالری دریافتی روزانه افزایش می یابد. از سوی دیگر در سطح هورمون های اشتها تغییراتی ایجاد می شود که وضعیت فوق حس گرسنگی را تا حد بسیار افزایش می دهد و شخص با مصرف حجم بسیاری از مواد غذایی دیرتر سیر خواهد شد.

PCOS (تخمدان پلی کیستیک):

یکی از متداول ترین مشکلات هورمونی در بانوان که اغلب در سنین باروری رخ می دهد تخمدان پلی کیستیک است. در عارضه فوق در تخمدان ها کیست های کوچک متعددی رشد می کنند.

PCOS با بی نظمی در تعادل هورمونی اثرات منفی را بر روی چرخه قاعدگی ایجاد می کند. بانوانی که با تخمدان پلی کیستیک همراه هستند در برابر هورمون انسولین مقاوم بوده و در نهایت به مرور با افزایش بی ام آی مواجه خواهند شد.

مبتلایان به این عارضه با تجمع چربی های مازاد در ناحیه شکم روبرو می شوند که می تواند اندام نامتناسبی را برای این بانوان ایجاد کند. چاقی شکمی در این بیماران ریسک ابتلا به مشکلات قلبی را تا حد بسیار افزایش می دهد که در چنین شرایطی رعایت از یک رژیم لاغری شکم می تواند در از دست دادن بافت های چربی شکمی موثر باشد.

ترک سیگار:

به طور متوسط اشخاصی که سیگار کشیدن را ترک می کنند ممکن است بین چهار تا پنج کیلوگرم با افزایش وزن همراه شوند، به این دلیل که حذف Nicotine سبب مواردی من جمله:

–  شخص با حس گرسنگی مضاعف در طول روز مواجه خواهد شد و بیش از نیاز بدن غذا میل می کند که احتمال این روند بعد از گذشت چندین هفته کاملاً رفع شود.

–  فاقد از اینکه مقدار کالری دریافتی کاهش یابد، فرایند متابولیسم بدن آهسته تر انجام می شود.

–  مواد غذایی برای این افراد لذیذتر است که شاید منجر به پرخوری شود.

–  شخص محصولات غذایی فرآوری شده که حاوی قند بالا و چربی بسیار هستند را در وعده های اصلی غذایی مصرف می کند.

Hypothyroidism (کم کاری تیروئید):

چنانچه این هورمون به مقدار کافی ترشح نشود، شخص با سرما، ضعف و حس خستگی بسیار روبرو خواهد شد و به مرور شاهد افزایش شاخص توده بدنی می شود. کافی نبودن TSH، منجر به کاهش متابولیسم بدن و افزایش شاخص توده بدنی می شود.

بهتر است بدانید درصورتیکه عملکرد تیروئید به میزان اندک کاهش یابد احتمال اینکه شما دچار اضافه وزن شوید بسیار است. بطور معمول معالجه این عارضه سبب برگشت وزن شخص به وزن قبلی خود خواهد شد.

مصرف داروهای ضد التهابی استروئیدی:

در واقع داروهای کورتونی همچون Prednisolone منجر به اضافه وزن می شود. بیمارانی که جهت روند درمان داروهای فوق را مصرف می کنند با افزایش اشتها و همینطور تجمع مایعات در بدن که مهمترین عامل در اضافه وزن بالا است مواجه خواهند شد. البته ابتلا به بی ام آی بالا به مدت زمان و مقدار دوز داروی مصرفی بستگی دارد. در بعضی از بیماران داروهای کورتون سبب انتقال بافت های چربی در نواحی از بدن همچون شکم، پشت گردن و یا صورت می شود.

Cushing Syndrome:

اضافه وزن بالا نشانه بارز کوشینگ است که اغلب به علت استفاده از داروهای کورتون در مبتلایان به عارضه لوپوس و یا آسم به وضوح مشاهده می شود. ترشح بسیار هورمون Cortisol توسط غدد فوق کلیوی سبب ابتلای شخص به سندروم فوق می شود. ابتلا به این سندروم سبب تجمع بافت های چربی در ناحیه دور کمر، قسمت فوقانی پشت، گردن و صورت می شود.

مصرف برخی از داروهای اعصاب:

یکی دیگر از علل اصلی افزایش شاخص توده بدنی مصرف داروهای اعصاب است. بطورکلی افرادی که داروهای ضدافسردگی مصرف می کنند معمولاً به عارضه چاقی مبتلا هستند.

بررسی های صورت گرفته نشان می دهد که بعضی از بیماران بعد از بهبودی کامل ممکن است با افزایش وزن مواجه شوند. افسردگی خود به تنهایی یکی از عواملی است که منجر به تغییرات وزنی در فرد می شود.

از بین این داروها، بعضی دیگر همچون داروهای که جهت معالجه Schizophrenia و یا مشکلات دو قطبی تجویز می شوند و همچنین مصرف داروهای ضد دیابت، فشارخون ، تشنج و میگرن هم باعث افزایش بی ام آی در فرد می شود.

استرس:

هنگامی که شما در طی روز با استرس و یا اضطراب های بسیار همراه هستید مقدار ترشح هورمون Cortisol در بدن افزایش خواهد یافت. همچنین شاید جهت التیام خود در زمان اضطراب شدید به مصرف مواد غذایی ناسالم و فرآوری شده که دارای بیشترین کالری هستند روی آورید. هر دو عامل فوق درکنار هم دلیل اصلی اضافه وزن بالا است.

تفاوت بین چربی و ماهیچه در شاخص توده بدنی

شخصی که دارای قد یک و هشتاد است با رعایت از یک برنامه رژیم غذایی کم کالری و انجام تمرینات فیزیکی مستمر توانسته است (10kg) از اضافه وزن خود را از دست دهد و در برابر (10 kg) ماهیچه بسازد، پروسه لاغری به وضوح در شخص مشاهده می شود.

منتها تغییری در شاخص توده بدنی شخص ایجاد نمی شود. یکی از اصلی ترین مشکل محاسبه نمودار فوق تشخیص ندادن اختلاف بین ماهیچه ها و چربی ها است.

بطور مثال دو شخص که دارای وزن و همینطور قد یکسان هستند و یکی از آنها دارای چربی مازاد و دیگری اندامی عضلانی است در محاسبه BMI با شاخصی برابر همراه خواهند شد این در حالی است که اعتدالی بین وضعیت شخصی آنها وجود ندارد.

چنانچه شخصی با شاخص توده بدنی بالا به دلیل عدم تحرک و یا رژیم غذایی ناسالم دچار چربی سوزی شود

علاوه براین چنانچه شخصی با شاخص توده بدنی بالا به دلیل عدم تحرک و یا رژیم غذایی ناسالم دچار چربی سوزی شود، کم کم با بهبود بی ام آی روبرو می شود. در حال حاضر متخصصین تغذیه معتقدند این نمودار بیش از اینکه بتواند ابتلا به عارضه اضافه وزن را در شخص تعیین کند، می تواند چاق نبودن اشخاص را بررسی کند.

به عبارتی شخصی که در اندازه گیری فوق در گروه مبتلایان به عارضه bmi بالا قرار نمی گیرند، در واقع ممکن است چاق نباشند. ولیکن شخصی که در محاسبه شاخص چاق است، شاید مبتلا به اضافه وزن بالا نباشد. مخصوصاً ورزشکارانی که مقدار چربی موجود در بدن آنها کمتر از پانزده درصد است،

چنانچه دارای اندامی عضلانی هستند شاید در تقسیم بندی مبتلایان به اضافه وزن بالا قرار بگیرند. به این علت که محاسبه نمودار فوق بیانگر اضافه وزن به دلیل چربی های مازاد و یا ماهیچه ها نیست.

چنانچه شخصی با شاخص توده بدنی بالا به دلیل عدم تحرک و یا رژیم غذایی ناسالم دچار چربی سوزی شود
چنانچه شخصی با شاخص توده بدنی بالا به دلیل عدم تحرک و یا رژیم غذایی ناسالم دچار چربی سوزی شود

حال سوالی که مطرح می شود این است که آیا شاخص توده بدنی همچون یک شناسه جهت ابتلا به چاقی مورد تایید است؟

رابطه نسبتاً قوی میان شاخص توده بدنی و همینطور چربی موجود در بدن وجود دارد، ولیکن هرچند بی ام آی دو نفر مشابه باشد، ممکن است میزان بافت های چربی موجود در بدن آنها متفاوت باشد. در مجموع:

در شاخص توده بدنی برابر، بانوان مایلند به نسبت آقایان چربی بیشتری را در هر وعده مصرف کنند.

در بی ام آی مساوی، چربی موجود در بدن سیاه پوستان در مقایسه با افرادی که دارای پوست سفیدی هستند کمتر است و میتوان گفت آسیایی ها به نسبت اشخاص سفید پوست با حجم بیشتری از چربی در بدن همراه هستند.

در محاسبه شاخص توده بدنی یک جور، سالمندان به شکل میانگین مایلند حجم بیشتری از بافت های چربی در مقایسه با اشخاص بالغ جوان تر را داشته باشند.

در این نمایه ورزشکاران در مقایسه با افراد دیگری که هیچ نوع فعالیت و یا تمرین فیزیکی ندارند دارای چربی کمتری هستند.

دقت شاخص توده بدنی همچون نمودار چاقی بدن هم در اشخاص با سطح بی ام آی بالاتر و اضافه وزن بدن به مراتب بیشتر است. مبتلایانی که در محاسبه این نمایه دارای شاخص توده بدنی 35kg هستند با حجم بیشتری از چربی در بدن مواجه خواهند شد که این امر ممکن است سبب مختل شدن امور روزانه و یا شغلی در فرد شود. در واقع بافت های چربی موجود در بدن به خصوص چربی های شکمی بیانگر شاخص توده بدنی بالا است.

حال سوالی که مطرح می شود این است که آیا شاخص توده بدنی همچون یک شناسه جهت ابتلا به چاقی مورد تایید است؟
حال سوالی که مطرح می شود این است که آیا شاخص توده بدنی همچون یک شناسه جهت ابتلا به چاقی مورد تایید است؟

اقدامات موثر در کاهش BMI

در ابتدا متذکر می شویم که جهت تقلیل شاخص توده بدنی بایستی تغییراتی را در شیوه زندگی خود ایجاد کنید تا در این مسیر نسبتاً طولانی به نتیجه قابل قبولی دست یابید. موارد دیگری من جمله:

دوری از استرس:

اضطراب های شدید و دلهره یکی از مهمترین مواردی است که بدون اینکه شخص متوجه آن شود سبب چاقی می شود. اغلب اشخاص زمانیکه با این مشکل همراه هستند بیش از نیاز بدن غذا میل می کنند و یا حتی شاید به مصرف شیرینی جات بسیار روی آورند. تمامی این موارد در کنار هم سبب افزایش چربی های موجود در ناحیه شکم می شود.

لذا، بایستی در گام نخست برای لاغری سعی کنید از استرس های روزانه فاصله بگیرید. شیوه های متعددی جهت کاهش استرس فاقد از مصرف دارو وجود دارد که می تواند با کمک مشاوران مجرب در این زمینه نسبت به رفع آن اقدام کنید. در این راستا گوش کردن به موسیقی، انجام فعالیت های ورزشی، مطالعه، تمرینات تنفس شکمی و غیره می تواند در شیوه فوق موثر باشد.

خواب کافی:

خوابیدن به میزان کافی در طی روز به کاهش وزن شما کمک می کند. افرادی که از رژیم لاغری شکم برای حذف بافت های چربی موجود در این ناحیه استفاده می کنند باید به این مورد توجه داشته باشند که با اصلاح خواب خود، با توجه به نیاز بدن استراحت کنند.

حذف نکردن وعده های اصلی غذایی:

کارشناسان تغذیه توصیه می کنند برای کاهش شاخص توده بدنی هیچ وعده ی را از برنامه غذایی خود حذف کنید و بایستی در وعده های اصلی خود از گروه های غذایی سالم و کم کالری که می تواند اثرات مثبتی را در لاغری شما داشته باشد استفاده کنید.

هیچ زمان بدن را در مرحله کمبود مواد غذایی قرار ندهید زیرا این امر سبب می گردد تا بافت های چربی مازاد در بدن حفظ و به هیچ عنوان از بدن حذف نشوند.

در انتها خاطرنشان می شویم در این مسیر سخت جهت دستیابی به تناسب اندام بایستی صبور باشید. همچنین در کنار تمرینات فیزیکی صحیح غذا خوردن را یکی از عادات مهم خود قرار دهید تا بتوانید به نتیجه قابل قبولی دست یابید.

حذف نکردن وعده های اصلی غذایی:
حذف نکردن وعده های اصلی غذایی:

جراحی لاغری لیپوساکشن (Liposuction)

طبق نظر دکتر مهدی سلیمی متخصص جراحی عمومی یکی از بهترین متدهای درمانی موثر در لاغری شکم به بیمارانی که از طریق رژیم لاغری شکم به نتایج چشمگیری دست نیافته اند، انجام جراحی چاقی لیپوساکشن است.

روش فوق جهت از بین بردن چربی از بخش های به خصوصی از بدن من جمله شکم انجام می شود به همین منظور به متد فوق برداشتن چربی می گویند.

نقش مهم این جراحی از بین بردن بافت های چربی انباشته است که در واقع چربی های فوق از طریق رژیم های کم کالری و مفید و یا انجام تمرینات فیزیکی مستمر کاهش و یا از بین نرفته است.

این عمل لاغری که نوعی جراحی پیکرتراشی محسوب می شود، جراح متخصص از طریق دستگاه ساکشن بافت های چربی را از نواحی متعدد بدن به خصوص شکم که اندام نامتناسبی را در فرم ظاهری بدن به همراه دارد خارج می کنند. البته جراحی فوق در قسمت های متعددی از بدن نظیر پاها، باسن، صورت، پهلوها، شکم و حتی بازوها انجام می شود.

دقت داشته باشید این عمل لاغری روشی دائمی است

دقت داشته باشید این عمل لاغری روشی دائمی است ولیکن چنانچه مراقبت های ضروری را انجام ندهید شاید نواحی که تحت عمل جراحی قرار گرفته اند دوباره با افزایش وزن و تجمع چربی ها در بدن مواجه شوند.

هرچند این جراحی جهت تسریع در امر لاغری انجام می شود اما باید گفت که اغلب جنبه زیبایی دارد. بطور کلی Liposuction به منظور زیبایی بیشتر بدن مورد استفاده قرار می گیرد و به لاغرتر نشان دادن شما کمک می کند.

زیبایی اندام علاوه بر سلامت روان به حفظ سلامتی بدن در افراد کمک بسزایی می کند به همین دلیل افرادی که تحت این متد درمانی قرار می گیرند بعد از رسیدن به تناسب اندام حس اعتماد به نفس بیشتری را بدست می آورند.

روش انجام جراحی Liposuction

گفتیم جراحی فوق جهت از بین بردن بافت های چربی در بخش های به خصوصی از بدن انجام می شود. با توجه به نوع این عمل لاغری، انواع متعددی از وسایل جانبی Liposuction وجود دارد که به از بین بردن اثر بخش چربی ها کمک می کند.

بهتر است بدانید بافت های چربی حذف شده، هرگز مجدداً در بخش معالجه شده رشد نخواهند کرد، لذا، حذف بافت های چربی در این روش دائمی است. هنگامی که بیماران تحت این عمل با اضافه وزن مواجه می شوند، چربی دوباره برمی گردد ولیکن در بخش های معالجه شده، تجمع می یابد.

در لیپوساکشن محدودیت های درباره مقدار خارج کردن چربی ها وجود دارد. به این صورت که بیشترین مقدار حذف چربی در حدود چهار لیتر است. در برخی موارد مقدار فوق تنها از یک بخش به خصوصی مانند شکم از بدن انجام می شود ولیکن در برخی از بیماران ممکن است از بخش های دیگری من جمله کمر، باسن و یا ران ها گرفته شود که این موضوع به شرایط جسمی بدن هر فرد بستگی دارد.

چنانچه جهت دستیابی به نتایج قابل قبول نیاز به خارج کردن بیش از چهار لیتر چربی باشد، به منظور تقلیل پیامدهای بعد از جراحی احتمال دارد این متد لاغری بالغ بر دو بار بر روی فرد انجام شود.

حال با توضیحات ارائه شده ممکن است این سوال مطرح شود که آیا Liposuction متدی موثر برای آب کردن شکم است؟

زمانی که فرد به اضافه وزن بالا مبتلا می شود و بدن با حجم بسیاری از بافت های چربی همراه است، طبق نظر دکتر مهدی سلیمی این امکان را دارد که برای برطرف کردن مشکل فوق از این تکنیک جراحی بهره مند شود.

شما می توانید از این تغییرات ظاهری برای مدت طولانی بهره مند شوید. توصیه می شود پیش از انجام هر اقدامی با جراحان متخصص که در این زمینه از تخصص و مهارت کافی برخوردار هستند مشاوره های لازم را انجام دهید و نسبت به مراقبت های قبل و بعد از جراحی و همینطور نتایجی که این روش جراحی به همراه دارد اطلاعات لازم را دریافت کنید.

زیرا عملکرد حاصل از جراحی بایستی با سطح توقع بیمار از کاهش وزن همخوانی داشته باشد، به بیان دیگر شخص بیمار بایستی از روند این عمل انتظار غیر معمولی داشته باشد بلکه بعد از لیپوساکشن جهت رسیدن به نتایج قابل توجه در حذف بافت های چربی شخص بایستی از فعالیت های ورزشی مستمر و برنامه رژیم غذایی سالم و مفید استفاده کند.

مهمترین دلایل انجام جراحی Liposuction

در حقیقت این تکنیک درمانی به دلایل پزشکی و همینطور زیبایی بر روی بیماران واجد شرایط انجام می شود. رایج ترین عاملی که سبب می گردد اشخاص از این روش جراحی استفاده کنند، انباشته شدن بافت های چربی در نواحی به خصوصی از بدن مانند شکم است که رعایت از رژیم های لاغری که در ابتدای مقاله اشاره کردیم موثر نبوده است.

بنابراین چنانچه تمرینات فیزیکی و همینطور استفاده از یک برنامه غذایی کم کالری و متعادل را طبق نظر متخصصین تغذیه تجربه کرده اید و همچنان در حذف بافت های چربی موجود در ناحیه شکم به نتایج چشمگیری دست نیافته اید، انجام جراحی فوق می تواند روشی تاثیرگذار باشد.

البته شما از این روش درمانی می توانید جهت تقلیل تولید چربی، بهبود موقعیت سلامتی، افزایش حس اعتماد به نفس و همینطور تحریک رشد Collagen نیز بهره مند شوید.

عوامل متعددی وجود دارد که به دلیل آنها شخص می تواند از جراحی لیپوساکشن بهره مند شود

عوامل متعددی وجود دارد که به دلیل آنها شخص می تواند از جراحی لیپوساکشن بهره مند شود ولیکن متداول ترین علت، از بین بردن چربی های سخت در بدن است. اغلب بیمارانی که تحت این تکنیک جراحی قرار می گیرند، فقط به دلیل لاغری و حذف بافت های چربی متد فوق را برمی گزینند.

این روش درمانی در از بین بردن بافت های چربی امری تاثیرگذار به شمار می آید و شیوه های نوین و در عین حال تکنولوژی ها این فرصت را برای بیماران تهیه کرده اند که به شیوه ی مطمئن، موثر و غیر تهاجمی بافت های چربی انباشته در بدن را خارج کنند.

در انتها خاطرنشان می شویم که Liposuction متدی برای لاغری نیست و شخص بیمار هیچ وقت نمی تواند جراحی فوق را جایگزین تمرینات فیزیکی و یا تغییر در شیوه زندگی کند.

افراد کاندیدای جراحی لیپوساکشن

معیارهای به خصوصی در نظر گرفته می شود که بایستی از سوی افراد واجد شرایط جراحی فوق رعایت شود. این عمل جراحی جهت اشخاص سالمی که دارای بی ام آی بین نوزده تا بیست و هفت کیلوگرم هستند گزینه درمانی مناسبی است.

بطور معمول لیپوساکشن به مبتلایان به اضافه وزن بالا که شاخص توده بدنی آنها در طبقه بندی افراد مبتلا به چاقی مفرط قرار دارد پیشنهاد نمی شود. شخصی کاندیدای مناسبی جهت انجام عمل لیپو است که با رعایت از تمامی دستورالعمل های پزشکی نتوانسته است بخشی از چربی های انباشته را از دست دهد و این عامل سبب عدم تناسب اندام او شده است.

به این ترتیب چنانچه شاخص توده بدنی فرد سالم در محدوده (19-27 kg) باشد فرد می تواند از مزایای این روش جراحی بهره مند شود البته در شرایطی که دارای پوستی قابل انعطاف و سفتی باشد.

این افراد بایستی سیگار مصرف نکنند و در موقعیت سلامت مطلوبی قرار داشته باشند. لازم به ذکر است که شرط مهم انجام لیپوساکشن داشتن توقع واقع بینانه از جراحی است.

مزیت های جراحی Liposuction

نخست لازم است متذکر شویم شما با هدف حذف چربی های شکمی از طریق لیپو و رعایت مراقبت های قبل و بعد از آن مسیر طولانی را بایستی دنبال کنید که به تحقیقات بیشتری توسط جراحان متخصص احتیاج دارید.

شما با انجام این روش علاوه بر مزایای جسمی و احساسی که حاصل از جراحی فوق بدست می آورید می توانید در روند سلامتی خود شاهد اثرات مثبتی باشید. از مزیت های جراحی لیپوساکشن می توان به:

بهبود حس اعتماد به نفس 2) معالجه اثربخش بخش های از بدن 3) تحریک رشد کلاژن 4) تناسب اندام میان قسمت های متعددی از بدن 5) بهبود در زندگی اجتماعی 6) معالجه اختلالات مرتبط به تعریق بسیار 7) بهبود موقعیت سلامت 8) وقفه تولید بافت های چربی در نواحی خاصی 9) معالجه مشکلاتی مانند Gynecomastia (ژنیکوماستی) اشاره کرد.

مزیت های جراحی Liposuction
مزیت های جراحی Liposuction

مراقبت های پس از جراحی Liposuction

بیمارانی که با رعایت رژیم لاغری شکم تغییری در آب کردن چربی های موجود در این ناحیه مشاهده نکرده اند و کاندیدای مناسبی جهت انجام جراحی لیپوساکشن هستند بایستی با توجه به نوع و معیار جراحی مراقبت های خاصی را رعایت کنند.

هنگامی که بیمار تحت بی حسی موضعی قرار می گیرد می تواند همان روز ترخیص و دوران نقاهت را در منزل سپری کند.

اما بیمارانی که تحت بیهوشی عمومی جهت انجام لیپو قرار می گیرند طبق تشخیص دکتر مهدی سلیمی فوق تخصص لاپاراسکوپی پیشرفته به منظور مراقبت های بیشتر به بستری در بیمارستان به مدت یک شب نیاز دارند.

متوسط مدت بهبودی این جراحی در حدود شش هفته است و ممکن است بعضی از بیماران به دلیل شرایط جسمی و محدوده تحت درمان احتیاج به زمان بیشتری داشته باشند. البته بعضی دیگر از بازه زمانی فوق سریعتر بهبودی خود را بدست می آورند. به این ترتیب شما در روزهای:

اول تا سوم:

بانداژهای الاستیکی و همینطور گن بایستی در ناحیه شکم شخص بیمار پیچیده شود. این امر منجر به تقلیل کبودی و ورم حاصل از جراحی می شود. دقت داشته باشید پوشیدن گن به فرم دهی بیشتر شکم شما کمک می کند.

ممکن است درد بسیاری را در این گام بعد از جراحی تحمل کنید که با مصرف داروهای مسکن می توانید بخشی از ناراحتی و مشکل خود را تسکین دهید. در این مدت از انجام اموری که می تواند برای شما خسته کننده باشد بپرهیزید.

انجام برخی حرکات به علت استفاده از گن در این ناحیه تا حدی محدود می شود لذا، بهتر است برای نگهداری از فرزند کوچک خود در دوران ریکاوری از یک همراه کمک بگیرید.

روز چهارم تا چهاردهم:

با ورود به این گام درد و ناراحتی شخص بیمار به تدریج تقلیل می یابد. بطور معمول فرد بایستی در این بازه زمانی دوران نقاهت خود را در منزل پشت سر گذارد و پوشیدن لباس های فشرده مانند گن را فراموش نکند. بعد از اتمام این دوره بیشتر بیماران می توانند با اجازه جراح معالج امور روزانه و شغلی خود را انجام دهند.

هفته سوم تا پنجم:

بطور معمول بیمار در مرحله فوق درد و ناراحتی را احساس نخواهد کرد، فقط ورم و کبودی اندکی در این نواحی مشاهده می شود که امری کاملاً طبیعی است.

در این گام می توانید عملکرد حاصل از جراحی را در محدوده درمان مشاهده کنید ولیکن بایستی به این نکته توجه داشته باشید که عملکرد فوق نهایی نیست به این علت که کبودی و حتی ورم پس از جراحی به طور کامل دفع نشده است.

در این بازه اجازه انجام تمرینات فیزیکی و همینطور فعالیت های جسمی را دارید اگرچه پیش از انجام هر اقدامی بایستی مشاوره های لازم را با دکتر مهدی سلیمی در خصوص انجام این عمل جراحی لاغری انجام دهید.

با ورود به هفته ششم از جراحی لیپوساکشن کبودی و یا حتی ورم اندکی را در ناحیه شکم مشاهده خواهید کرد که ممکن است این علائم در بعضی از بیماران بطور کامل برطرف شده باشد. در این مرحله بیمار به پوشیدن گن دیگر نیازی نخواهد داشت و پیامدهای نهایی حاصل از جراحی در ناحیه شکم به وضوح مشاهده می شود.

هفته سوم تا پنجم:
هفته سوم تا پنجم:

رژیم غذایی پس از جراحی Liposuction

با اینکه جراحی Lipomatic و Liposuction از شیوه های دائمی محسوب می شوند، ولیکن داشتن یک برنامه غذایی سالم و کم کالری می تواند در ماندگاری و حفظ این روش درمانی تاثیرگذار باشد.

به این علت که شاید شخص دوباره با تجمع چربی ها مجدداً همچون قبل با چربی های شکمی مواجه شود. به منظور برخورداری از یک برنامه تغذیه ی متعادل بعد از جراحی نیاز نیست تا بعضی از خوراکی ها را از رژیم غذایی خود حذف و یا غذایی کمتری میل کنید.

مهمترین شرط داشتن رژیم سالم و مفید است که در این رابطه در ادامه شما به مهمترین نکات پس از جراحی بیشتر آشنا خواهیم کرد که شامل:

آب فراوان بنوشید. مصرف آب نقش موثری در تقلیل گرسنگی و همینطور دفع مواد زائد بدن دارد.

برای داشتن انرژی بیشتر از کربوهیدرات های نظیر نان، برنج و جو سبوس دار و یا حتی ماکارونی های حاوی سبوس در برنامه غذایی پس از جراحی استفاده کنید.

غذاهای که حاوی فیبر فراوان هستند را در برنامه غذایی خود استفاده کنید

غذاهای که حاوی فیبر فراوان هستند را در برنامه غذایی خود استفاده کنید. برای سریعتر و بیشتر پر شدن شکم خوردن سبزیجات و میوه های تازه را در رژیم غذایی خود افزایش دهید و از سوی جذب خوراکی های نامبرده را تا حد امکان کاهش دهید.

برای بهبود ماهیچه ها پروتئین بسیار میل کنید.

حتماً تحت نظر کارشناسان تغذیه از گروه های غذایی استفاده کنید که سرشار از ویتامین هستند. در صورتیکه به منظور لاغری مصرف مواد غذایی مورد نیاز خود را کاهش داده اید بایستی ویتامین بسیاری را دریافت کنید.

در انتها متذکر می شویم جهت حفظ نتایج Liposuction بایستی به دستورالعمل های پزشکی پس از جراحی دقت و توجه بسیار داشته باشید تا در یک دوره کوتاه به نتایج دائمی دست یابید. در این راستا بایستی:

وعده های اصلی غذایی خود را محدودتر کنید

وعده های اصلی غذایی خود را محدودتر کنید و به جای مصرف وعده های بزرگتر آنها را به چهار الی پنج وعده کوچکتر تقسیم کنید.

انجام تمرینات ورزشی منظم و مستمر اهمیت بسزایی در لاغری پس از لیپوساکشن شکم دارد. با تغییر در شیوه زندگی خود مانند پرهیز از نشستن های طولانی مدت و عدم مصرف نوشیدنی های پرکالری و مضر بخشی از وزن اضافی خود را از دست دهید.

دقت داشته باشید که عامل اصلی اضافه وزن بالا پرهیز از استرس است. اضطراب های شدید روزانه باعث افزایش هورمون Cortisol و در نهایت تمایل به مصرف شیرینی جات و غذاهای فرآوری شده و غیر سالم می شود.

مصرف فست فود، تنقلات و شیرینی جات پس از جراحی نبایستی تبدیل به عادت روزانه شود، بهتر است در این راستا با مجرب ترین متخصصین تغذیه در ارتباط باشید.

وعده های اصلی غذایی خود را محدودتر کنید
وعده های اصلی غذایی خود را محدودتر کنید

نتیجه گیری

در این مقاله سعی کردیم مهمترین موارد در برنامه رژیم لاغری شکم را متذکر شویم. به منظور حذف چربی های شکم شما بایستی تغییراتی را در شیوه زندگی خود در کنار تمرینات فیزیکی منظم ایجاد کنید.

معمولاً رژیم های که جهت آب کردن چربی شکم توصیه می شوند کمی زمانبر هستند لذا، شما بایستی صبور باشید و در این راستا با حاذق ترین متخصصین تغذیه مشاوره های لازم را انجام دهید.

دکتر مهدی سلیمی یکی از مجرب ترین جراحان چاقی و متابولیک مناسب ترین شیوه جهت حذف چربی های شکمی را انجام جراحی لیپوساکشن توصیه می کنند که البته جهت بهره مندی از مزایای آن بایستی به مراقبت های قبل و بعد از جراحی توجه بسیار داشته باشید.

در پایان توصیه می کنیم، مقاله جنجالی لاغری در دو روز را مطالعه کنید.

دکتر مهدی سلیمی

دکتر مهدی سلیمی

دکتر سلیمی متخصص جراحی عمومی و فوق تخصص لاپاروسکوپی پیشرفته و جراحی چاقی و متابولیک. عضو انجمن بین المللی جراحان چاقی(IFSO) شماره نظام پزشکی 100674 دکتر مهدی سلیمی جراح چاقی با سال ها تجربه در کنار شماست تا به راحتی به وزن دلخواه خود برسید. توجه داشته باشید تلاش شما در جراحی های چاقی نیز بسیار موثر است.
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

لطفا جهت دریافت مشاوره با ما تماس بگیرید

٠٩١٢٠١٧٤٥١٠

آخرین مقالات

به اشتراک بگذارید

پشتیبانی و سئو سایت توسط آلمانت

با یک کلیک تماس بگیرید