درمان گیاهی گاستروپارزی

درمان گیاهی گاستروپارزی

درمان گیاهی گاستروپارزی
درمان گیاهی گاستروپارزی

در این مقاله به بررسی موضوع درمان گیاهی گاستروپارزی خواهیم پرداخت.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه درمان گاستروپارزی با ما در تماس باشید.

09120174510

سلامتی انسان از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. این نعمت بزرگ الهی، از مهمترین مباحث در خصوص بدن انسان می باشد و بر همه ما روشن است که حفظ و نگهداری سلامت بدن می تواند اهمیت زیادی داشته باشد.

مقدمه

درمان گیاهی گاستروپارزی
درمان گیاهی گاستروپارزی

با این حال برخی از افراد ممکن است به دلایلی غیر قابل کنترل، دچار مشکلات مختلفی از نظر جسمی شوند و باعث به خطر افتادن سلامتی فرد گردد. هر فردی که دچار بیماری یا عارضه ای می شود، طبیعتا اقدام به درمان خود خواهد کرد تا بتواند روند طبیعی بدن خود را به دست آورد.

امروزه با گسترش زندگی شهرنشینی و استفاده از غذاهای ناسالم و …، بیشتر در معرض ابتلا به بیماری های مختلفی هستیم.

درمان گیاهی گاستروپارزی از چه گیاهانی است؟

  • استفاده از:
  1. زنجبیل
  2. نعناع
  3. گیاه بابونه
  4. ریحان
  5. گیاه شنبلیله
  6. عرق رازیانه
  7. گیاه هل

که در ادامه مقاله هرکدام را بطور مجزا توضیح داده ایم. توصیه می شود مصرف گیاهان فوق تحت نظر پزشک باشد.

از مهمترین قسمت اعضای بدن

از مهمترین قسمت اعضای بدن، سیستم گوارش انسان می باشد که نقش مهمی در دریافت مواد غذایی، رساندن انرژی به کل بدن و در نهایت سلامتی بدن خواهد داشت. اختلال در سیستم گوارشی می تواند باعث بروز مشکلات زیادی شود و فرد را دچار چالش نماید.

یکی از مشکلاتی که امروزه بسیار رایج شده است، عارضه گاستروپارزی می باشد. این بیماری مرتبط با معده انسان است که به آن فلج معده هم گفته می شود. این بیماری باعث اختلال در عملکرد سیستم گوارش و معده خواهد شد و می تواند عوارض زیادی را به همراه داشته باشد.

خوشبختانه امروزه با پیشرف تکنولوژی و علوم پزشکی، روش های درمانی زیادی برای درمان بیماری های مختلف از جمله گاستروپارزی وجود دارد. با این حال بسیاری از افراد تمایل دارند از طریق درمان گیاهی و رژیم های غذایی به درمان این معضل بپردازند.

ما در این مقاله قصد داریم تا در ابتدا به بررسی بیماری گاستروپارزی بپردازیم و در خصوص علائم و نشانه های آن نکات مهمی را یادآور شویم. همچنین در ادامه به بررسی موضوع اصلی مقاله یعنی درمان گیاهی گاستروپارزی بپردازیم که از اهمیت زیادی برخوردار است.

پیشنهاد می کنیم از پست گاستروپارزی چیست دیدن کنید.

نکته قابل توجه این است که این بیماری می تواند اختلالات زیادی از جمله چاقی را به وجود بیاورد

نکته قابل توجه این است که این بیماری می تواند اختلالات زیادی از جمله چاقی را به وجود بیاورد و از طرفی لازم است برای کاهش وزن و حتی درمان گاستروپارزی، برای افرادی که از چاقی شدید رنج می  برند، از روشی به نام جراحی چاقی استفاده شود.

ما در این مقاله نیز به بررسی جراحی چاقی و انواع آن می پردازیم و نکات مهمی را اشاره خواهیم کرد. با این حال شما می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص بیماری گاستروپارزی و همچنین جراحی چاقی، با یکی از بهترین متخصصین این حوزه یعنی جناب آقای دکتر مهدی سلیمی تماس حاصل فرمایید و راهنمایی های لازم را دریافت کنید. دکتر سلیمی، معتبرترین متخصص انواع جراحی چاقی به شمار می آید.

گاستروپارزی چیست؟

بیماری گاستروپارزی نوعی عارضه در ناحیه معده می باشد که نام دیگر این بیماری، فلج معده نام دارد. این بیماری با اختلال سیستم گوارشی همراه است که در آن تحرکات لازم در قسمت معده به حداقل خود خواهد رسید و یا عملکردی از خود نشان نمی دهد.

به هر حال برای انجام عمل هضم و جذب غذا، معده و عضلات آن باید فعالیت داشته باشد و گاستروپارزی باعث می شود که این تحرکات از بین برود و یا به حداقل خود برسد.

انقباض و انبساط عضلات معده از اهمیت زیادی برای هضم غذا برخوردار است و لازمه انجام عمل له شدن غذا و هضم آن، بستگی به عملکرد ماهیچه های معده دارد.

گاستروپارزی چیست؟
گاستروپارزی چیست؟

این بیماری یکی از اختلالات شایع گوارشی است که امروزه بسیار مورد توجه عموم مردم قرار گرفته است و برای درمان آن لازم است اقداماتی از جمله درمان گیاهی گاستروپارزی صورت گیرد.

علائم گاستروپارزی

بیماری گاستروپارزی با علائمی نیز همراه است که این علائم می تواند برای هر فردی متفاوت باشد. از جمله علائمی که ممکن است هر فردی گرفتار آن شود، نفخ بیش از اندازه، حالت تهوع خفیف یا شدید، احساس سیری زودرس، داشتن سوزش معده و دردهای خفیف در ناحیه معده و …، می باشد.

عموما چنین علائمی را می گویند که فرد سوء هاضمه دارد که در واقع فلج معده به نوعی از سوء هاضمه گفته می شود. عوامل زیادی باعث تشدید این بیماری خواهند شد که از جمله آن می توان به مصرف مواد جامد، غذاهای پرچرب، غذاهای خام و نوشیدنی های گاز دار اشاره کرد و باعث بروز دردهای شدیدتر در ناحیه معده می گردد.

هر فردی باید معیار مصرف مواد غذایی خود را بداند

هر فردی باید معیار مصرف مواد غذایی خود را بداند و اگر متوجه شود که به سیری زودرس مبتلا است، ممکن است این مورد نشان دهد که فلج معده به سراغ او آمده است. بنابراین لازم است با دکتر سلیمی مشورت های لازم را انجام دهد و با انجام اقدامات درمانی مناسب از جمله درمان گیاهی گاستروپارزی و یا دارو، اقدام به درمان آن نماید.

یکی از مشکلاتی که افراد بسیار چاق به آن مبتلا می شوند، همین عارضه گاستروپارزی می باشد که برای چنین افرادی توصیه می شود که از جراحی چاقی به عنوان بهترین روش استفاده کنند تا علاوه بر کاهش وزن، به بهبود وضعیت گوارشی خود کمک زیادی کنند.

جناب آقای دکتر مهدی سلیمی به عنوان متخصص جراحی چاقی می تواند راهنمایی های لازم را در این خصوص انجام دهد.

هر فردی باید معیار مصرف مواد غذایی خود را بداند
هر فردی باید معیار مصرف مواد غذایی خود را بداند

علل گاستروپارزی

دلایل و علت های زیادی می تواند باعث بروز بیماری گاستروپارزی شود و افراد را دچار این نوع عارضه نماید. از جمله علل اصلی ایجاد بیماری فلج معده عبارتند از:

  • داشتن بیماری دیابت (لطفا از پست درمان دیابت بدون دارو دیدن کنید.)
  • داشتن عفونت های مختلف داخلی
  • اختلالات غددی در بدن از جمله کم کاری تیروئید که می تواند منجر به چاقی هم شود.
  • اختلالات در بافت های بدن مانند اسکلرودرما
  • بیماری هایی نظیر تضعیف سیستم ایمنی بدن
  • بیماری های عصبی و عضلانی که باعث عملکرد نادرست ماهیچه های بدن از جمله معده می شود.
  • استرس و اضطراب فراوان که بسیار شایع است.
  • اختلال در وضعیت خوردن و آشامیدن و مصرف غذا در زمان های نامناسب
  • وجود برخی از تومورها و سرطان ها و از طرفی استفاده از روش هایی مانند پرتوردمانی و … که می تواند باعث ایجاد فلج معده شود.

برخی از جراحی های سیستم گوارشی از جمله جراحی در قسمت روده و یا معده هم می تواند باعث ایجاد آسیب دیدگی شدید در بافت های معده و عضلات آن شود که می تواند باعث عدم تحرک سیستم ماهیچه ای معده شود.

انقباض و انبساط ماهیچه های معده، نقش مهمی در عملکرد کلی بدن دارد

انقباض و انبساط ماهیچه های معده، نقش مهمی در عملکرد کلی بدن دارد و در واقع انرژی و سوخت رسانی به بدن از طریق مواد غذایی می باشد که باید توسط معده دریافت و هضم شود. اختلال در آن می تواند باعث بروز مشکلات جدی شود.

امروزه با استفاده از روش های درمانی مختلفی می توان اقدام به درمان گاستروپارزی نمود. به عنوان مثال، جراحی گاستروپارزی از جمله آنان است که البته با عوارضی می تواند همراه باشد و لازم است در حین استفاده از چنین روش هایی، از روش های درمانی دیگری مانند درمان گیاهی گاستروپارزی، به مشورت و صلاحدید پزشک انجام شود.

برخی از داروها می تواند تخلیه معده را به تاخیر اندازد و همین موضوع باعث ایجاد فلج معده شود و لازم است از روش های ذکر شده برای درمان آن استفاده کرد. به عنوان مثال داروهایی که مخدر می باشند، می تواند در عملکرد معده مشکل ایجاد کند و از طرفی برخی از داروهای اعصاب و داروهای افسردگی هم می تواند در عملکرد عضلات معده اختلال ایجاد کند.

نباید اقدام به مصرف خودسرانه انواع داروها نمود

بنابراین نباید اقدام به مصرف خودسرانه انواع داروها نمود و لازم است در صورت داشتن ناراحتی گوارشی، قبل از هر اقدامی برای مصرف داروهای مختلف برای بیماری های مختلف، با پزشک متخصص گوارش مشورت نمود و متوجه شد که آیا این داروها برای بدن و معده مضر است یا خیر.

از دیگر دلایلی که می تواند باعث بروز مشکل گاستروپارزی شود، اختلالات در مصرف مواد غذایی و بی اشتهایی عصبی بوده که باعث ایجاد اخلال در تخلیه معده می شود.

یا به عنوان مثال افرادی که در زمان های نامناسب مانند قبل خواب اقدام به مصرف غذا می کنند، با مشکل تخلیه معده روبرو هستند و معده نمی تواند عملکرد طبیعی خود را داشته باشد.

غذاهایی مانند غذاهای پرچرب، غذاهای دارای فیبر زیادی مانند سبزیجات خام نیز می تواند در عملکرد معده تاثیر داشته باشد

غذاهایی مانند غذاهای پرچرب، غذاهای دارای فیبر زیادی مانند سبزیجات خام نیز می تواند در عملکرد معده تاثیر داشته باشد. زیرا فیبر خاصیت دیرهضمی دارد یا غذاهای خام به کندی هضم خواهد شد و مصرف بیش از اندازه آنان می تواند باعث بروز مشکل در عملکرد عضلانی معده و تخلیه معده شود.

نباید این موضوع را نادیده گرفت که معده یکی از مهمترین عضوهای حیاتی بدن است و باید همه تلاشمان را انجام دهیم تا این عضو حیاتی دچار مشکل نشود. امروزه متدهای درمانی مختلفی برای درمان فلج معده وجود دارد که می توان هم از داروهای شیمیایی بهره برد و هم از روش درمان گیاهی گاستروپارزی استفاده کرد و در کنار آن اقدام به اصلاح رژیم غذایی نمود.

علاوه بر آن، روشی نیز وجود دارد که مختص افرادی می باشد که از چاقی شدید رنج می برند و تجمع چربی ها در اندام های مختلف بدن از جمله معده می تواند باعث اخلال در عملکرد تخلیه معده شود. این روش جراحی چاقی نام دارد که مزیت های زیادی را در پی دارد.

یکی از بهترین متخصصین حوزه جراحی چاقی که می تواند کمک زیادی در خصوص درمان اضافه وزن و همچنین درمان گاستروپارزی نماید، جناب آقای دکتر مهدی سلیمی می باشد  که می توانید با مراجعه به ایشان، از راهنمایی های مفید دکتر سلیمی، استفاده کافی ببرید.

درمان گیاهی گاستروپارزی

برای درمان بیماری گاستروپارزی می توان از روش های مختلفی استفاده کرد که امروزه استفاده از روش های گیاهی توانسته است نتیجه خوبی را به فرد منتقل کند. ما در ادامه به بررسی درمان گیاهی و برخی از مواد گیاهی که می تواند در درمان گاستروپارزی تاثیر بگذارد، خواهیم پرداخت:

در ابتدای کار لازم است با پزشک متخصص مشورت های لازم را انجام دهید

قبل از هر گونه اقدامی برای درمان هر عارضه ای لازم است با پزشکی متخصص مشورت کنید تا بتوانید بر اساس شرایط بیماری خود و شرایط جسمی خود، بهترین روش درمانی را انتخاب کنید.

زمانی که دکتر سلیمی تشخیص های لازم را انجام دهد، به شما خواهد گفت که چه مواد غذایی باید مصرف شود و چه مواد غذایی نباید مورد مصرف قرار گیرد و از طرفی، درمان های گیاهی مانند درمان های شیمیایی و دارویی از اهمیت زیادی برخوردار بوده و تشخیص پزشک متخصص اولین شرط هر گونه اقدامی خواهد بود.

استفاده از زنجبیل

گیاه زنجبیل یکی از بهترین گیاهان دارویی محسوب می شود که کمک زیادی به هضم غذا و فعالیت معده خواهد کرد. زنجبیل دارای مواد مغذی می باشد که می تواند باعث افزایش ترشحات اسید معده شود و ماده ای موثر در هضم ماده غذایی به شمار می رود. دمنوش زنجبیل می تواند به عنوان گزینه مناسبی مورد نظر قرار گیرد.

استفاده از زنجبیل
استفاده از زنجبیل

نعناع

نعناع نوعی گیاه محسوب می شود که سرشار از خواص دارویی طبیعی است. استفاده از برگ های نعناع می تواند خاصیت زیادی برای معده داشته باشد. نعناع باعث جلوگیری از نفخ و درد معده خواهد شد و باعث می شود که سردی معده از بین برود.

همچنین افرادی که علاوه بر فلج معده، به بیماری های دیگر دچار هستند، می توانند برای بهبود وضعیت گوارش خود از نعناع استفاده کنند. نعناع را می توان هم به صورت خام و هم به صورت چای استفاده کرد و از خواص آن بهره مند شد.

به طور طبیعی شما می توانید با استفاده از داروهای گیاهی مناسب برای معده و یک رژیم غذایی سالم، مشکلات معده خود را درمان کنید. با این حال حتما با پزشک خود مشورت کنید.

با مشورت پزشک می توانید مقدار مصرف نعناع را کنترل کنید و بر اساس شرایط خود و تشخیص پزشک، اقدام به مصرف آن کنید. نعناع از جمله بهترین روش های درمان گیاهی گاستروپارزی می باشد.

از طرفی نعناع می تواند برای افرادی که جراحی چاقی را انجام داده اند، مناسب باشد و باعث بهبود وضعیت گوارش خود بعد از جراحی شوند. جناب آقای دکتر مهدی سلیمی به عنوان متخصص جراحی چاقی می تواند راهنمایی های لازم را انجام دهد.

گیاه بابونه

گیاه بابونه یکی از بهترین و موثرترین گیاهان دارویی می باشد که می تواند برای عارضه های معده مورد استفاده قرار گیرد و تاثیر زیادی در کاهش التهاب معده، بهبود زخم معده، ورم معده داشته و همچنین می تواند در تقویت عضلات معده موثر باشد و فلج معده را تا حد زیادی درمان کند. چای بابونه از جمله نوشیدنی های گیاهی می باشد که می توان به وسیله بابونه اقدام به تهیه آن کرد و مصرف نمود.

مصرف این چای می تواند در هنگام صبح و قبل از صبحانه باشد و تاثیر زیادی در عملکرد روزانه سیستم گوارش خواهد داشت. همچنین برای مصرف بابونه حتما با پزشک متخصص خود مشورت کنید و از مصرف بی رویه آن خودداری کنید. زیرا می تواند باعث ایجاد حساسیت های مختلف شود.

ریحان

ریحان نوعی گیاه دارویی محسوب می شود که از طعم بسیار خوبی هم برخوردار است. گیاه ریحان خاصیت ضد اسپاسم دارد و در درمان فلج معده بسیار موثر است و می تواند باعث کاهش درد در ناحیه معده و تقویت عضلات معده برای هضم غذا شود.

گیاه شنبلیله

گیاه شنبلیله را می توان از دیگر روش های درمان گیاهی گاستروپارزی به حساب آورد که البته می تواند تاثیر زیادی در زخم معده داشته باشد و درمان نماید. اما این گیاه لازم است به همراه دیگر گیاهان  دارویی مورد استفاده قرار گیرد.

می توان گیاه شنبلیله را با آب حل نمود و سپس دانه های آن را فشار داد تا حل شود و با اضافه کردن کمی عسل می توان اقدام به مصرف آن کرد و از خواص بی نظیر آن بهره مند شد.

عرق رازیانه

گیاه رازیانه یکی از گیاهان بسیار مفید برای سلامتی معده می باشد که می تواند برای تقویت عضلات معده و بیماری گاستروپارزی مورد استفاده قرار گیرد. بسیاری از پزشکان برای تجویز به بیمار، از عرق رازیانه استفاده می کنند. زیرا این گیاه می تواند تاثیر زیادی در درمان سردی معده داشته باشد و باعث زود هضم شدن غذا خواهد شد.

رازیانه را می توان هم به صورت عرق رازیانه و یا حتی می توان با چای نوشید و از آن استفاده کرد. عرق رازیانه یکی از مهمترین گیاهان دارویی برای درمان عارضه های معده می باشد.

گیاه هل

هل نوعی گیاه می باشد که از آن به عنوان یک ادویه بسیار مفید هم یاد می شود. این گیاه می تواند برای درمان عارضه های معده و درد معده مورد استفاده قرار گیرد و همچنین تاثیر خوبی در درمان فلج معده داشته باشد.

هل می تواند از بروز نفخ، تهوع، استفراغ و دیر هضمی غذا جلوگیری کند و به عنوان گیاهی موثر در درمان گیاهی گاستروپارزی مورد استفاده قرار گیرد.

موارد بالا تنها بخشی از درمان گیاهی بیماری فلج معده می باشد و شما می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص اطلاع از نحوه مصرف هر یک از گیاهان فوق، از دکتر سلیمی مشورت های لازم را دریافت کنید.

رژیم غذایی برای درمان گیاهی گاستروپارزی

حال که با درمان گیاهی گاستروپارزی آشنا شدیم، این موضوع را باید اشاره کنیم که درمان چنین بیماری هایی صرفا به وسیله دارو چه از نوع شیمیایی و چه گیاهی، انجام نخواهد شد و حتی در صورت انجام جراحی هایی نظیر جراحی چاقی، باید از رژیم غذایی مختلفی استفاده شود که پزشک متخصص تشخیص های لازم را خواهد داد.

موارد مختلفی نیز برای درمان فلج معده وجود دارد و لازم است اصلاحات مهمی در خصوص وضعیت غذایی فرد ایجاد شود که ما در ادامه به بررسی آن خواهیم پرداخت:

خوردن وعده های غذایی کوچکتر

لازم است تعداد وعده های غذایی افزایش یابد و در عین حال حجم مصرفی هر وعده کنترل پیدا کند که پرخوری رخ ندهد. چنین کاری می تواند باعث تقویت عضلات معده و ماهیچه های آن شود و همچنان باعث هضم سریعتر مواد غذایی خواهد شد.

جویدن کامل و صحیح غذا

طبیعتا جویدن درست غذا، تاثیر زیادی در فرایند هضم ماده غذایی خواهد داشت و تا زمانی که غذا به اندازه کافی در دهان جویده نشود، معده تلاش زیادی خواهد کرد که بتواند غذا را به قسمت های کوچکتر تبدیل کند و هضم نماید و به همین دلیل معده می تواند دچار مشکلات زیادی شود.

جویدن کامل و صحیح غذا
جویدن کامل و صحیح غذا

اجتناب از دراز کشیدن در طول و بعد از غذا

بسیاری از افراد عادت نادرستی دارند که بعد از مصرف غذا اقدام به دراز کشیدن می کنند. لازم است این نکته را بگوییم که بعد از مصرف هر وعده غذایی، باید از دراز کشیدن اجتناب کرد. زیرا این کار باعث هضم دیرتر غذا توسط معده می شود و غذا در معده باقی خواهد ماند و می تواند باعث بروز بیماری های مختلف از جمله فلج معده شود.

نوشیدن مایعات بین وعده های غذایی

این مورد می تواند با تشخیص پزشک انجام شود و در هنگام مصرف مواد غذایی، از مایعات استفاده شود تا فضای معده پر شود و معده سریعا تخلیه گردد.

مصرف روزانه مکمل

در برخی از مواقع لازم است برای درمان بیماری گاستروپارزی علاوه بر درمان گیاهی گاستروپارزی و رژیم غذایی، از مکمل های مختلفی استفاده شود تا بدن دچار کمبود مواد مغذی نشود. این مواد مغذی تاثیر زیادی در عملکرد معده خواهد داشت.

اجتناب از مصرف برخی غذاها

تغییر در مصرف مواد غذایی از اهمیت زیادی برخوردار است و لازم است اصلاحات مهمی صورت گیرد. به همین دلیل از مصرف برخی از غذاها باید خودداری کرد. زیرا چنین غذاهایی، دیرتر هضم خواهد شد. از جمله موارد منع مصرف مواد غذایی برای درمان بیماری گاستروپارزی عبارتند از:

غذاهای پرچرب:

این نوع از غذاها از چربی زیادی برخوردار بوده و خاصیت چربی این است که دیرتر هضم شود و همین مورد می تواند برای معده مشکل ساز شود. استفاده از غذاهای پرچرب باید محدود شود تا فرایند هضم مواد غذایی تسریع پیدا نماید.

استفاده از غذاهای پر فیبر هم باید محدود شود

زیرا فیبر خاصیت دیر هضم دارد و همین موضوع می تواند برای معده مشکل ساز شود. مواد غذایی مانند سبزیجات، میوه های مختلف نظیر سیب و پرتقال و توت و …، یا غلات و نان نیز از غذاهای پر فیبر است که باید در مصرف آن احتیاط نمود و از پزشک متخصص، مشورت های لازم را دریافت کرد.

غذاهایی که به راحتی قابل جویدن نیستند:

اگر جویدن غذا آسان نباشد، با رسیدن به معده به اندازه کافی تجزیه نمی شوند. نمونه هایی از این خوراکی ها شامل آجیل، دانه ها، ذرت و پاپ کورن است.

استفاده از غذاهای جامد که زیاد قابل جویدن نیست. این غذاها می تواند در روند هضم معده مشکلاتی ایجاد کند و تا مدت ها در معده باقی بماند. از جمله مواد غذایی جامدی که هضم آن سخت است، می توان به انواع آجیل ها، ذرت، دانه های لوبیا و … اشاره کرد که هر کدام از آن ها باید به مقدار محدودی مصرف شود.

مصرف مشروبات الکلی:

الکل برای معده سم می باشد و لازم است به طور کلی از مصرف آن خودداری کرد.

شما در حال مطالعه مقاله درمان گیاهی گاستروپارزی می باشید.

مصرف اصولی مواد غذایی مغذی

استفاده از مواد غذایی مغذی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و افرادی که با مشکلات هضم و جذب ماده غذایی روبرو هستند، باید با مراجعه به متخصص تغذیه، اقدام به دریافت رژیم غذایی مناسب خود نمایند تا بتوانند علاوه بر مصرف اصولی مواد غذایی مغذی، از خواص آن برخوردار شوند و درمانی مناسب برای بیماری هایی نظیر فلج معده انجام دهند.

از جمله مواد غذایی که لازم است برای درمان بیماری فلج معده استفاده شود، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

استفاده از انواع میوه ها و سبزیجات:

این نوع مواد غذایی باید به صورت اصولی و طبق برنامه مصرف شود و از مصرف بیش از حد آن خودداری شود. زیرا میوه ها و سبزیجات حاوی فیبر هستند و لازم است برای برخورداری از فواید آن، اقدام به مصرف آن نمود.

از جمله آن ها می توان به انوع مخلوط میوه و سبزیجات به صورت پوره، میوه های کنسروی مانند هلو و گلابی، انواع آب میوه های طبیعی، استفاده از مواد غذایی مانند سوپ که در آن سبزیجات به صورت کامل پخته باشد.

استفاده از مواد غذایی دارای کربوهیدرات و نشاسته مانند چیپس ذرت، انواع غلات و گندم، سیب زمینی های پخته شده و شیرین، نان سفید و … می تواند مهم باشد.

استفاده از انواع گوشت و تخم مرغ و لبنیات

استفاده از انواع گوشت و تخم مرغ و لبنیات مانند پنیر کم چرب، تخم مرغ پخته، گوشت پوره شده، شیر کم چرب، ماست کم چرب، مرغ پخته شده، تن ماهی و … می تواند مفید واقع شود.

موارد بالا می تواند از جمله روش های استفاده از مواد غذایی برای درمان فلج معده به همراه درمان گیاهی گاستروپارزی باشد. لازم به گفتن است که برای مصرف چنین مواد غذایی باید به صورت دائم کنترل وزنی انجام شود و اگر فردی دارای چاقی شدید باشد، بهتر است در ابتدا اقدام به کاهش وزن خود کند که جراحی چاقی جزو بهترین روش ها محسوب می شود و جناب آقای دکتر مهدی سلیمی به عنوان بهترین متخصص جراحی چاقی، می تواند راهنمایی های لازم را در این خصوص انجام دهد.

استفاده از انواع گوشت و تخم مرغ و لبنیات
استفاده از انواع گوشت و تخم مرغ و لبنیات

سایر گزینه های درمانی فلج معده

مهمترین اقدام در خصوص درمان بیماری فلج معده، استفاده از انواع رژیم های غذایی و همچنین روش درمان گیاهی گاستروپارزی می باشد. اما گاهی این روش ها جوابگو نخواهد بود و شدت بیماری به حدی زیاد است که لازم است از روش های دیگر استفاده کرد که از جمله این روش ها می توان به مصرف دارو اشاره کرد.

استفاده از داروهای شیمیایی می تواند اولویت بعدی پزشکان باشد تا بتوان اقدام به درمان این عارضه نمود. داروهایی مانند اریترومایسین یا سایر داروها می تواند به بهبود وضعیت معده کمک کند و عضلات از کار افتاده معده را تحریک نماید تا معده بتواند سریعتر مواد غذایی را تخلیه نماید و به روده وارد شود.

سایر گزینه های درمانی فلج معده
سایر گزینه های درمانی فلج معده

از طرفی داروهای شیمایی با مقدار مصرف مشخص و تعیین شده ای باید مورد استفاده قرار گیرد و این داروها نباید مانع این شود که فرد نتواند از روش های گیاهی یا غذایی استفاده کند، بلکه به عنوان یک روشی مکمل محسوب شده که می تواند برای درمانی بیماری گاستروپارزی مورد استفاده قرار گیرد.

عوارض فلج معده یا گاستروپارزی چیست؟

داشتن بیماری فلج معده یا همان گاستروپارزی می تواند مشکلات زیادی را به وجود بیاورد و با نمایان شدن علائم این بیماری، باید به فکر درمان آن افتاد.

از جمله مشکلات و عوارض بیماری فلج معده می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ایجاد ضعف در عضلات مختلف بدن
  • کاهش میزان حجم ادرار
  • کاهش یافتن فشار خون
  • ایجاد ضعف شدید در سیستم ایمنی بدن
  • بالارفتن تعداد ضربان قلب
  • تنفس پی در پی و شدید که گاهی می تواند شدیدتر شود.
  • عدم تعادل در آب بدن و کمبود آب در بدن

بیماری فلج معده با ماندن مواد غذایی در معده همراه است که می تواند به مدت طولانی مدتی در آن باقی بماند. این کار باعث می شود که باکتری های مضر زیادی در معده رشد کند و باعث ایجاد حالت هایی نظیر تهوع، استفراغ، نفخ شدید و … شود. حتی در دراز مدت باعث خواهد شد که زخم معده گریبانگیر فرد شود. این بیماری برای افرادی که دارای دیابت هستند و یا از  چاقی شدید رنج می برند، می تواند مشکل ساز باشد.

بیماری گاستروپارزی می تواند میزان گلوکز خون را دستخوش تغییراتی کند

بیماری گاستروپارزی می تواند میزان گلوکز خون را دستخوش تغییراتی کند که این امر می تواند برای افرادی که دیابت دارند، مضر باشد.

زمانی که اولین علائم این بیماری برای فرد پدیدار می شود، لازم است در اولین اقدام به پزشک متخصص مراجعه کرد تا معاینه های لازم انجام شود تا با تشخیص پزشک، اقدام به درمان نمود که درمان گیاهی گاستروپارزی و یا رژیم غذایی در اولویت های اول قرار دارد و در صورت حل نشدن موضوع، روش های دیگری نیز به کار رود.

لازم به گفتن است که بیماری هایی نظیر چاقی به خصوص چاقی شدید می تواند باعث بروز بیماری گاستروپارزی شود. زیرا افرادی که از چاقی شدید برخوردار هستند، با تجمع چربی ها در بافت های مختلف بدن از جمله معده روبرو خواهند بود که می تواند باعث تخریب عضلات معده و عملکرد ضعیف آن شود و فلج معده رخ دهد.

بنابراین چنین افرادی در وهله اول باید اقدام به کاهش وزن نمایند و بهترین راه برای آنان، استفاده از جراحی چاقی توسط دکتر سلیمی می باشد که می تواند ظرف مدت زمان کوتاهی، فرد به کاهش وزن برسد و از طرفی این جراحی با اصلاح سیستم گوارش انسان به خصوص معده همراه است که می تواند تاثیر زیادی در روند درمانی بیماری گاستروپارزی داشته باشد.

بیماری گاستروپارزی می تواند میزان گلوکز خون را دستخوش تغییراتی کند
بیماری گاستروپارزی می تواند میزان گلوکز خون را دستخوش تغییراتی کند

جناب آقای دکتر مهدی سلیمی به عنوان یکی از بهترین متخصصین حوزه جراحی چاقی می تواند راهنمایی های لازم را در این خصوص انجام دهد.

به همین دلیل ما در ادامه مقاله درمان گیاهی گاستروپارزی قصد داریم به بررسی مسئله مهمی در خصوص اضافه وزن و چاقی بپردازیم و در نهایت جراحی چاقی و تاثیرات آن را مورد بررسی دقیق قرار دهیم.

شاخص توده بدنی چیست؟

در این مقاله به بررسی موضوعی پرداختیم که به سیستم گوارشی انسان ربط دارد و عارضه های مختلفی نیز می تواند باعث ایجاد اخلال در عملکرد معده و سیستم گوارشی شود. بسیاری از بیماری های گوارشی می تواند از منشا دیگری سرچشمه بگیرد که چاقی یکی از این موارد است.

اما این که چگونه می توانیم بگوییم که یک فرد از چاقی رنج می برد، در ابتدا لازم است بررسی درستی از وضعیت بدنی او صورت گیرد تا متوجه شویم که آیا فرد از اضافه وزن برخوردار است یا خیر. این کار توسط معیاری به نام شاخص توده بدنی انجام می شود.

شاخص توده بدنی به عنوان یک معیار و سنجش برای اندازه گیری میزان چربی های موجود در بدن مورد استفاده قرار می گیرد. شاخص توده بدنی که به اختصار به آن BMI گفته می شود، نوعی سنجش و معیاری محسوب شده که نشان می دهد، وضعیت بدنی فرد در چه حالتی قرار دارد و به میزان تجمعات چربی اشاره خواهد کرد.

شاخص توده بدنی چیست؟
شاخص توده بدنی چیست؟

این شاخص از نسبت وزن به قد به دست خواهد آمد و هر چقدر میزان عدد به دست آمده بیشتر باشد، فرد در معرض چاقی شدیدتری قرار دارد.

شاخص توده بدنی از بازه های عددی تشکیل شده است که این بازه ها ثابت بوده و هر فردی با اندازه BMI خود می تواند به مقایسه با این بازه ها بپردازد و در نهایت متوجه شود که در چه بازه وزنی قرار دارد.

ما در ادامه به بررسی شاخص توده بدنی خواهیم پرداخت:

  • اگر فردی دارای شاخص توده بدنی زیر عدد 18.5 باشد، این موضوع نشان می دهد که فرد از لاغری شدیدی برخوردار است و لازم است اقدامات لازم برای افزایش وزن خود را انجام دهد.
  • اگر فردی دارای شاخص توده بدنی در بازه عددی بین 18.5 تا 24.9 باشد، این مورد می تواند نشان دهد که فرد در وضعیت بسیار مناسب بدنی قرار دارد و در واقع لازم است با رعایت موارد غذایی و ورزش، در راستای تثبیت وضعیت بدنی خود اقدامات مهمی را انجام دهد.
  • حال اگر فردی دارای شاخص توده بدنی در بازه عددی بین 25 تا 29.9 باشد، این موضوع بدان معنی است که فرد در محدوده چاقی و اضافه وزن قرار دارد و البته می تواند با استفاده از رژیم های غذایی به کاهش وزن خود برسد.
  • اما اگر فردی دارای شاخص توده بدنی بالاتری یعنی در بازه عددی بین 30 تا 34.9 باشد، این موضوع می تواند هشدار دهد که فرد در معرض چاقی شدید قرار دارد و باید از روش های درمانی مطمئن تری مانند جراحی چاقی استفاده کند تا بتواند به کاهش وزن برسد.
  • اما خطرناک ترین نوع شاخص توده بدنی مختص افرادی می باشد که شاخص بدنی آنان از عدد 35 به بالا می باشد و این موضوع نشان می دهد که فرد، چاقی شدیدی دارد. در این نوع از چاقی، احتمال بروز بیماری هایی نظیر گاستروپارزی وجود دارد و نمی توان از روش هایی مانند درمان گیاهی گاستروپارزی استفاده نمود و لازم است در ابتدا با جراحی چاقی به حل معضل اضافه وزن پرداخت و در نهایت به درمان مشکل فلج معده پرداخت.

جناب آقای دکتر مهدی سلیمی به عنوان بهترین متخصص جراحی چاقی می تواند اقدامات لازم برای انجام جراحی چاقی را انجام دهد و راهنمایی های لازم را در اختیار شما عزیزان قرار دهد.

جراحی چاقی چیست؟

در این مقاله بارها از جراحی چاقی گفته شد. حال می خواهیم بدانیم که جراحی چاقی چیست و چه کاربردی دارد. جراحی چاقی یکی از بهترین روش های درمانی بیماری چاقی و اضافه وزن می باشد که می تواند منجر به کاهش وزن و لاغری در افراد شود.

جراحی چاقی در واقع به ایجاد تغییرات اساسی در سیستم گوارش انسان خواهد پرداخت و این تغییرات باعث خواهد شد که فرد بتواند در طی مدت زمانی کوتاه به کاهش وزن برسد.

همچنین تغییرات در سیستم گوارش انسان به وسیله جراحی چاقی، می تواند در درمان برخی از بیماری های گوارشی مانند فلج معده مورد استفاده قرار گیرد. جراحی چاقی با هدف قرار دادن کالری های دریافتی از مواد غذایی، سعی بر کنترل ورودی مواد غذایی و دریافت کالری از آن خواهد داشت.

این روش درمانی در واقع نوعی روش کم تهاجم و با کمترین عارضه است که بیشترین نتیجه بخشی را نسبت به سایر روش های درمانی کاهش وزن خواهد داشت.

جراحی چاقی چیست؟
جراحی چاقی چیست؟

جراحی چاقی از انواع مختلفی تشکیل شده است که هر کدام از آن ها می تواند با توجه به شرایط بیمار و تشخیص پزشک مورد استفاده قرار گیرد.

جراحی چاقی در واقع با استفاده از متدهای جدید درمانی سعی بر این موضوع دارد که بتواند علاوه بر درمان چاقی شدید، به درمان برخی از بیماری های مرتبط با چاقی از جمله بیماری های قلبی و عروقی، دیابت، سرطان، فشار خون، مشکلات گوارشی و … بپردازد که نوعی مزیت محسوب می شود. جناب آقای دکتر مهدی سلیمی به عنوان متخصص جراحی چاقی می تواند راهنمایی های لازم را در این خصوص انجام دهد.

هدف از جراحی چاقی چیست؟

جراحی چاقی می تواند اهداف مختلفی را دنبال کند و این روش درمانی به عنوان یکی از موثرترین روش های درمانی چاقی برای افرادی به کار خواهد رفت که از چاقی شدید رنج می برند. اولین هدف و مهمترین هدف جراحی چاقی، کاهش وزن و لاغری برای افرادی است که از شاخص توده بدنی بسیار بالایی برخوردار هستند و راهی جز جراحی چاقی برای حل معضل خود ندارند.

همچنین جراحی چاقی خواهد توانست به درمان بیماری های مرتبط با چاقی بپردازد که در مبحث قبلی به آن اشاره شد. بر کسی پوشیده نیست که چاقی شدید می تواند امراض مختلفی را به همراه داشته باشد و حتی برخی از بیماری های گوارشی مانند گاستروپارزی هم می تواند از چاقی نشات بگیرد. بنابراین می توان گفت که یکی از اهداف مهم جراحی چاقی، درمان بیماری های مختلفی می باشد.

جراحی چاقی، صرفا به لاغری و حل مشکلات جسمی نخواهد پرداخت، بلکه می تواند تاثیر زیادی در بهبود عملکرد رفتاری و حتی درمان بیماری های روحی و روانی کمک زیادی کند. چاقی و اضافه وزن با عدم تناسب اندام همراه است.

هدف از جراحی چاقی چیست؟
هدف از جراحی چاقی چیست؟

این معضل می تواند باعث کاهش اعتماد به نفس افراد شود و بیماری های مختلفی مانند افسردگی و … را به وجود بیاورد. جراحی چاقی خواهد توانست که علاوه بر تناسب اندام و کاهش وزن، به بهبود وضعیت روحی افراد کمک کند و اعتماد به نفس از دست رفته افراد را به حالت قبل خود بازگرداند.

جناب آقای دکتر مهدی سلیمی به عنوان متخصص جراحی چاقی که تخصص و تجربه بسیار بالایی در زمینه این روش درمانی دارد، می تواند اقدامات لازم را برای انجام جراحی چاقی و توضیحات بیشتر به شما عزیزان انجام دهد.

حال در ادامه مقاله درمان گیاهی گاستروپارزی، به بررسی انواع جراحی چاقی خواهیم پرداخت:

انواع جراحی چاقی

جراحی چاقی از انواع مختلفی تشکیل شده است که هر کدام از آن ها می تواند با توجه به شرایط جسمی بیمار و تشخیص پزشک مورد استفاده قرار گیرد.

انواع جراحی چاقی
انواع جراحی چاقی

جراحی چاقی به وسیله دستگاهی به نام دستگاه لاپاراسکوپی انجام می شود که مزیت آن، کم تهاجم بودن و جراحت کم آن می باشد. در ادامه به بررسی انواع جراحی چاقی خواهیم پرداخت:

عمل اسلیو معده

جراحی اسلیو معده یکی از موثرترین و بهترین روش های جراحی چاقی می باشد. این روش درمانی جزو پرتقاضاترین و محبوب ترین روش های درمانی بیماری چاقی بوده و اغلب پزشکان جراح، از این روش درمانی برای حل مشکل چاقی و اضافه وزن استفاده می کنند.

عمل اسلیو معده
عمل اسلیو معده

جراحی اسلیو معده با تمرکز بر ساختار معده انسان اقدام به درمان افراد خواهد کرد. روش عمل اسلیو معده بدین گونه است که در ابتدا به وسیله دستگاه لاپاراسکوپی، برش های کوچکی روی شکم بیمار ایجاد می شود و لوله های لاپاراسکوپی وارد بدن بیمار می شود.

جهت کسب اطلاعات بیشتر مقاله قلیون کشیدن بعد از عمل اسلیو و جراحی معده برای لاغری را مطالعه کنید.

در بخش ابتدایی جراحی، معده فرد به بخش های مختلفی تقسیم خواهد شد

در بخش ابتدایی جراحی، معده فرد به بخش های مختلفی تقسیم خواهد شد و در نهایت بخش بسیار بزرگی از معده از بدن بیمار خارج می شود.

معده باقی مانده در بدن بیمار، به شکل لوله ای شکل است. هدف از این کار این است که حجم معده به طرز چشمگیری کاهش پیدا کند و فرد با مصرف مقدار کمی از غذا، احساس سیری پیدا کند.

این کار باعث خواهد شد که بدن برای تامین انرژی مورد نیاز خود، از چربی های انباشته شده در بدن استفاده کند تا بتواند سوخت مورد نیاز خود را تامین کند.

این کار باعث افزایش چربی سوزی شده و در طی مدت زمان کوتاهی، فرد به کاهش وزن دلخواه خود خواهد رسید. جناب آقای دکتر مهدی سلیمی به عنوان متخصص جراحی چاقی می تواند راهنمایی های لازم را در خصوص انجام جراحی اسلیو معده انجام دهد.

شما در حال مطالعه مقاله درمان گیاهی گاستروپارزی، می باشید.

عمل بای پس معده

از دیگر روش های جراحی چاقی که مانند اسلیو معده مورد توجه عموم مردم و پزشکان قرار دارد، جراحی بای پس معده است.

این جراحی علاوه بر تغییرات در قسمت معده، به تغییرات در بخش روده کوچک خواهد پرداخت و هدف از این کار این است که مسیر ورود و خروج مواد غذایی کمتر شود و در نهایت منجر به هضم سریعتر مواد غذایی خواهد شد.

در روش جراحی بای پس معده، در ابتدا به وسیله دستگاه لاپاراسکوپی، معده بیمار به دو بخش کوچک و بزرگ تقسیم خواهد شد و سپس بخش بزرگ معده از بدن بیمار خارج می شود و بخش کوچک باقیمانده معده به روده کوچک متصل خواهد شد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر مقاله مراقبت بعد از عمل بای پس معده را مطالعه کنید.

عمل بای پس معده
عمل بای پس معده

البته قبل از فرایند اتصال، تغییراتی در سیستم روده کوچک ایجاد می شود تا فرایند دفع مواد غذایی سریعتر انجام شود. این جراحی باعث خواهد شد که علاوه بر کاهش مصرف مواد غذایی، هضم سریعتری نیز اتفاق خواهد افتاد و فرد می تواند در طی مدت زمانی کوتاه به کاهش وزن دلخواه خود دست پیدا کند.

شما می توانید برای انجام جراحی بای پس معده با مراجعه به مطب جناب آقای دکتر مهدی سلیمی، راهنمایی های لازم را دریافت نمایید.

بای پس با سوئیچ اثنی عشری

از دیگر روش های جراحی چاقی که از پیچیدگی بیشتری هم برخوردار است، جراحی بای پس با سوییچ اثنی عشری می باشد.

در این روش جراحی، در ابتدا به روش اسلیو معده، معده فرد به بخش مختلفی تقسیم خواهد شد و بخش بزرگی از معده برداشته می شود. سپس با تغییراتی در روده کوچک، عمل بای پس صورت خواهد گرفت.

بای پس با سوئیچ اثنی عشری
بای پس با سوئیچ اثنی عشری

اما مهمترین قسمت این روش جراحی، برداشتن کیسه صفرا از بدن بیمار می باشد. هدف از این کار این است که ترشح هورمون گرسنگی به حداقل برسد.

هورمون گرسنگی تاثیر زیادی در کنترل اشتها دارد و کاهش ترشح آن می تواند منجر به مصرف کمتر مواد غذایی شود و در نهایت در طی مدت زمانی کوتاه، فرد می تواند به کاهش وزن دلخواه خود دست پیدا کند.

شما در حال مطالعه مقاله درمان گیاهی گاستروپارزی می باشید.

حلقه دور معده

از روش های کم کاربرد در جراحی چاقی، حلقه گذاری معده می باشد. این روش جراحی کمتر مورد استفاده قرار می گیرد. زیرا عوارضی را در پی دارد که به همین دلیل، پزشکان، از این روش درمانی کمتر استفاده می کنند.

در این روش جراحی، حلقه ای در قسمت ابتدایی معده قرار داده می شود و این کار باعث کاهش حجم معده و در نتیجه کاهش میزان مصرف مواد غذایی خواهد شد.

این جراحی با عوارضی همراه است که از جمله آن می توان به التهاب در ناحیه مری و ریه اشاره کرد و به همین دلیل از روش های جراحی چاقی دیگری برای کاهش وزن استفاده می شود.

حلقه دور معده
حلقه دور معده

موارد بالا به صورت خلاصه در خصوص انواع جراحی چاقی می باشد که شما می توانید برای کسب اطلاعات کامل تر و جامع تر، با جناب آقای دکتر مهدی سلیمی تماس حاصل فرمایید و راهنمایی های لازم را در این خصوص دریافت نمایید.

نتیجه گیری

ما در این مقاله به بررسی یکی از عارضه های شایع در سیستم گوارش انسان یعنی گاستروپارزی پرداختیم. این بیماری به نام فلج معده شناخته می شود که با تحلیل رفتن عضلات و ماهیچه های معده همراه است که می تواند مشکلات زیادی را به وجود بیاورد.

ما در این مقاله به بررسی عوارض و مشکلات این بیماری پرداختیم و همچنین به روش های درمانی آن از جمله درمان گیاهی گاستروپارزی و رژیم های غذایی و … پرداختیم.

نتیجه گیری
نتیجه گیری

امروزه روش های درمانی مختلفی برای درمان چنین عارضه هایی استفاده می شود که پزشک متخصص می تواند تشخیص درست را در این زمینه داشته باشد.

در ادامه مقاله به بررسی موضوعی پرداختیم که می تواند به صورت مستقیم بر عارضه فلج معده تاثیر بگذارد و آن هم چاقی می باشد و افرادی که از چاقی شدید رنج می برند، لازم است برای کاهش وزن و درمان بیماری های مختلف از جراحی چاقی استفاده کنند که در انتهای مقاله به آن پرداخته شد.

با این حال شما می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص انجام جراحی چاقی، با یکی از بهترین متخصصین این حوزه یعنی جناب آقای دکتر مهدی سلیمی تماس حاصل فرمایید و راهنمایی های لازم را دریافت کنید.

در پایان صفحه داروی گیاهی لاغری قوی را ببینید.

مقالات زیر را حتما مطالعه کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

با یک کلیک تماس بگیرید