درمان قطعی دیابت در آلمان

درمان قطعی دیابت در آلمان

درمان قطعی دیابت در آلمان
درمان قطعی دیابت در آلمان

در این مقاله قصد داریم درمان قطعی دیابت در آلمان را برای شما عزیزان مورد بررسی قرار دهیم :

روز به روز لیست داروهایی که بیماران دیابت مصرف می کنند تا بتوانند میزان قند خونشان را کنترل کنند رو به افزایش است ، بیماری دیابت دارای دو مشکل اساسی است.

حتما توجه داشته باشید یکی از موثرترین راهکارها در درمان دیابت نوع 2، بای پس معده است.

 

درمان قطعی دیابت در آلمان
درمان قطعی دیابت در آلمان

یکی این است که بدن به اندازه لازم انسولین تولید نمی کند و دیگری اینکه بدن انسولین تولید می کند و لی ارگان های بدن در برابر آن از خود مقاومت نشان می دهند.

امروزه با توجه به پیشرفت های علمی پزشکی داروهای زیادی برای بیماری دیابت کشف شده است اما نمی توان گفت مصرف دارو به تنهایی می تواند موجب درمان قطعی دیابت گردد، یکی از مهم ترین علائم در پیدایش بیماری دیابت پرخوری بیش از حد و چاقی است

لذا اگر بیمار در کنار مصرف دقیق دارو شیوه زندگی خود را نیز تغییر دهد می تواند به طور قطع دیابت را درمان کند، در این مقاله می خواهیم بدانیم در کنار مصرف دارو چگونه می توانیم دیابت را درمان کنیم پس تا آخر مقاله با ما همراه باشید:

پیشنهاد می کنیم صفحه درمان قطعی دیابت نوع 1 در ایران و درمان قطعی دیابت در ترکیه را مطالعه کنید.

در این مقاله به سوالات ذیل پاسخ خواهیم داد:
  • دیابت چیست و هدف از درمان قطعی دیابت و کنترل متابولیک به چه صورت می باشد؟
  • چگونه می توان روش های درمان قطعی دیابت نوع یک را شناسایی کرد؟
  • برنامه های غذایی که در درمان قطعی دیابت تاثیر گذار است کدامند؟
  • آیا فعالیت ها بدنی در درمان قطعی دیابت تاثیرگذار است ؟
  • برای کنترل قند خون در بیماران دیابتی چه داروهایی باید مصرف کرد؟
  • عمل های جراحی که موجب درمان قطعی دیابت می شوند کدامند؟

 

 دیابت چیست و هدف از درمان قطعی دیابت و کنترل متابولیک به چه صورت می باشد؟

به بالا رفتن میزان قند خون در بدن دیابت می گویند، افزایش میزان قند خون در بدن به گونه ای است که سوخت و ساز گلوکز به شدت کاهش می یابد ( به عنوان مثال از نظر علمی ممکن است میزان گلوکز به 1/11 میلی مول در لیتر برسد )

 دیابت چیست و هدف از درمان قطعی دیابت و کنترل متابولیک به چه صورت می باشد؟
دیابت چیست و هدف از درمان قطعی دیابت و کنترل متابولیک به چه صورت می باشد؟

حال این سوال پیش می آید با بالا رفتن قند خون در بدن چه اتفاقی می افتد؟ وجود قند زیاد برای مدت طولانی در خون موجب از بین رفتن رگ های بدن خواهد شد و بر روی سایر اعضای بدن مانند کلیه و چشم و اعصاب اثر منفی بر جای می گذارد.

یکی از شایعترین بیماری های غدد در بین تمام مردم جهان دیابت می باشد

که در سراسر دنیا به شکل های مختلفی در افراد به وجود می آید یکی از دلایل شایع در پیدایش این بیمار اضافه وزن و چاقی است.

هنگامی که میزان قندن خون افزایش می یابد می بایست بدن بتواند از طریق انسولینی که تولید می کند میزان این قند را کنترل و آن را به انرژی تبدیل کند ولی در افرادی دیابتی به دلیل اینکه پانکراس و یا لوزالمعده توانایی تولید انسولین را ندارد و یا اینکه بدن در برابر انسولین تولید شده مقاومت می کند لذا سوخت و ساز در بدن صورت نمی گیرد .

منبع اصلی تولید انسولین در بدن پانکراس می باشد ، پانکراس با تولید انسولین زمینه جذب انرژی از طریق قند موجود در خون را برای سلول های بدن فراهم می کند . لذا هنگامی که پانکراس قادر به تولید انسولین نباشد و یا اینکه بدن در برابر انسولین تولید شده از خود مقاومت نشان دهد سلول های بدن منبع انرژی دیگری را استفاده می کنند که موجب اختلال شده و باعث تولید سم در بدن نیز می گردد.

هنگامی که بدن نتواند قند را وارد روند سوخت و ساز کند میزان گلوکز در خون بالا رفته و باعث تکرر ادرار و تشنگی در فرد بیمار می شود ، و تنها راه درمان آن این است که مقدار قند خون را کنترل کرد.

شما در حال مطالعه مقاله درمان قطعی دیابت در آلمان هستید

بیماری دیابت دارای عوارض بسیار شدید برای سایر اعضای بدن می باشد از جمله :

  • ضعیف شدن بینایی
  • کم کاری شدن کلیه ها
  • تاثیر منفی بر سسیستم قلبی
  • عروق و سیستم اعصاب
  • دیابت سیستم ایمنی بدن را ضعیف خواهد کرد
  • افزایش حساسیت به عفونت مانند عفونت مثانه
بیماری دیابت دارای عوارض بسیار شدید برای سایر اعضای بدن می باشد از جمله :
بیماری دیابت دارای عوارض بسیار شدید برای سایر اعضای بدن می باشد از جمله :

تاثیر چاقی بر دیابت :

یکی از علل اصلی در پیدایش دیابت ( به خصوص دیابت نوع 2) چاقی است ، با بالا رفتن وزن بدن و بی تحرکی و جمع شدن چربی می توان زمنیه را برای پیدایش دیابت آماده کرد

پزشکان بر این باورند که افزایش وزن در سنین جوانی و کنترل نکردن آن موجب پیدایش دیابت در میانسالی می شود

البته این بدان معنا نیست که پیدایش دیابت بر اثر چاقی و اضافه وزن را مختص سنین بالا دانست در برخی افراد ممکن است به دلیل چاقی بیش از حد دیابت در دوران کودکی و نوجوانی بروز کند

و اما دلیل اینکه چاقی باعث دیابت می شود چیست ؟ چاقی موجب می شود که در عملکرد سلول های پانکراس خلل وارد شود در نتیجه بدن در برابر انسولین از خود مقاومت نشان داده و باعث پیدایش دیابت در بدن می شود .

انواع دیابت :

در حالت کلی دیابت به سه دسته اصلی تقسیم می شود که در ادامه بررسی هر کدام به صورت جداگانه می پردازیم :

  • دیابت نوع یک 2- دیابت نوع دو 3- دیابت بارداری

شما در حال مطالعه مقاله درمان قطعی دیابت در آلمان هستید

دیابت نوع 1 :

این دیابت به طور معمول در سنین کودکی و نوجوانی آغاز می شود ولی این امکان نیز وجود دارد در سنین بالاتر خود را نشان دهد، دیابت نوع یک ریشه ژنتیکی دارد و علایم بالینی آن سریعا خود را نشان می دهند ، دیابت نوع 1 نوع شایع این بیماری می باشد حدود 15 دصد افراد دیابتی به این نوع دیابت مبتلا هستند .

دیابت نوع 1 :
دیابت نوع 1 :

در این نوع دیابت بدن قادر به تولید انسولین نبوده لذا بر این اساس می بایست بیمار درمان آن را به صورت جدی دنبال کند زیرا در غیر اینصورت باعث بروز عوارض جبران ناپذیری می باشد

زیرا هنگامی که میزان قند خون افذزایش پیدا می کند و انسولین نیز برای سوخت این میزان قند و تبدیل آن به انرژی وجود ندارد در نتیجه سیستم ایمنی بدن تضعیف شده و به راحتی ویروس های مختلف می توانند به بدن وارد شوند و این خود آغازگر مشکلات و عوارض بعدی این نوع دیابت است.

علائمی که در فرد نشان دهنده دیابت نوع 1 است عبارتند از :

  • تشنگی مکرر
  • خشکی و بوی بد دهان
  • تکرر ادرار
  • افزایش اشتها در مقابل کاهش وزن بی دلیل
  • کمبود انرژی و خواب آلودگی

همچنین دیابت نوع 1 باعث پیدایش مشکلات پوستی در این بیماران می شود که از جمله می توان به موراد ذیل اشاره کرد :

علائمی که در فرد نشان دهنده دیابت نوع 1 است عبارتند از :
علائمی که در فرد نشان دهنده دیابت نوع 1 است عبارتند از :
  • عفونت های باکتری و قارچی
  • خشکی و خارش پوست
  • کاهش شدید گردش خون

معمولا دخترانی که به این نوع دیابت مبتلا می شوند دچار عفونت و قارچ های شدید در ناحیه تناسلی می شوند و کودکان نیز ممکن است در ناحیه ران و شکم دچار سوزش شوند که نوعی عفونت قارچی به نام کاندیدا آلبیکانس می باشد.

شما در حال مطالعه مقاله درمان قطعی دیابت در آلمان هستید

عوارض خطرناک دیابت نوع 1 عبارتند از :

  • کاهش شدید قند خون
  • بی حسی و یا احساس سوزش شدید در ناحیه پاها
  • ضعیف شدن چشم ها و تاری دید و بی هوشی های مداوم
عوارض خطرناک دیابت نوع 1 عبارتند از :
عوارض خطرناک دیابت نوع 1 عبارتند از :

چاقی و دیابت نوع 1 :

چاقی در پیدایش دیابت نقش اساسی دارد، اما ارتباط چاقی با دیابت نوع 1 در مقایسه با ارتباط آن با دیابت نوع 2 به مراتب کمتر می باشد هر اندازه که میزان چربی دربدن بیشتر شود فرد به انسولین بیشتری برای سوخت و ساز نیاز دارد

و در نتیجه موجب می شود که میزان انسولین در بدن نیز به مراتب کمتر شود ، که این امر موجب می شود که بیمار نیاز به تزریق انسولین بیشتری داشته باشد و در مقابل به دلیل پرخوری نیز وزن به شدت افزایش می یابد

چاقی و دیابت نوع 1 :
چاقی و دیابت نوع 1 :

که این روند موجب تغییر در فشار خون و لیپیدها خون در بیماران دیابتی نوع 1 می گردد به این معنا که در برابر انسولین هم مقاوم می شوند

اضافه وزن ایجاد شده خطرات قلبی – عروقی را برای این افراد در پی دارد که می توان با استفاده از درمان های شدید قند خون را تنظیم نمود و از این طریق میزان این خطرات را کاهش داد.

دیابت نوع 2 :

افرادی که به این نوع دیابت مبتلا می شوند محدود سنی خاصی را ندارند علائم آن به گونه است که ممکن است بیشتر افرادی که به ان مبتلا هستند از وجود آن اطلاعی نداشته باشند

این نوع دیابت در برابر انسولینی که پانکراس تولید می کند مقاومت نشان می د هد و اجازه تجزیه و تحلیل کربوهیدرات ها و تبدیل ان به انرژی را به بدن نمی دهد علاوه بر این مورد دیابت نوع 2 با بالا بردن میزان قند خون موجب بروز بیماری های قلبی و بینایی شده و سایر اعضای بدن به مرور آسیب های جدی وارد می کند.

چاقی و دیابت نوع 2 :

در قسمت بالا گفتیم که یکی از علل اصلی مبتلا شدن به بیماری دیابت چاقی است که این مورد در پیدایش دیابت نوع 2 شدت بیشتری دارد

لذا بر این اساس چنین می توان گفت که افراد چاق بیش از سایرین در معرض ابتلا شدن به این بیماری قرار دارند ، دیابت نوع 2 را یا نام دیابت مقاوم در برابر انسولین نیز می شناسند و افراد بزرگسال در معرض ابتلا به آن قرار دارند.

افراد چاق به دلیل این که دارای سلول های باف چربی بیشتری هستند لذا بیش از اندازه نیز خود موراد مصرفی را دریافت و ذخیره می کنند و هنگامی که دچار استرس می شوند این سلول ها ملتهب می شوند که در پی آن باعث آزاد سازی پروتئینی به نام سیتوکینز شده که این امر موجب می شود از جذب انسولین ممانعت کند

البته قابل ذکر است که التهاب سلولی علاوه بر این که اجازه جذب انسولین را نمی دهد موجب بروز بیماری های قلبی نیز می شود .

لذا چنین می توان نتیجه گرفت که استرس موجب افزایش میزان فشار خون در بدن می شود و همچنین باعث ایجاد گلوکز در بدن خواهد شد ، لذا بیشتر افراد چاق و دارای اضافه وزن برای فرار از استرس و اضطراب به غذا خوردن و پرخوری روی می آورند.

پرخوری ناشی از استرس علاوه بر این که باعث اضافه وزن می شود در خطر ابتلا به انواع بیماری های قلبی عروقی – نارسایی های کلیوی و… نیز قرار خواهد گرفت.

لذا این افراد می بایست با رعایت رژیم غذایی مناسب انجام فعالیت های ورزشی از بروز چاقی که موجب مختل شدن اعضای بدن می شود جلوگیری کنند.

بر این اساس چنین می توان جراحی متابولیک را به عنوان تنها راه درمان قطعی دیابت نوع 2 دانست.

صفحه درمان قطعی دیابت نوع دو را مطالعه کنید.

دیابت حاملگی:

نوع دیگر دیابت دیابت حاملگی است که برای زنان رخ می دهد ، در دیابت حاملگی میزان قند خون از حد متعادل خود بیشتر خواهد شد ، همانگونه که می دانید بدن انسان به قند نیاز دارد و از تجزیه و تحلیل قند برای تولید انرژی استفاده می کند

ولی قند زیاد هم برای بدن ضرر دارد و باعث بروز بیماری دیابت می شود، زنانی که باردار هستند باید این را بدانند که مصرف مواد قندی زیاد دارای عوارض برای جنین می باشد.

خطر ابتلا به دیابت بارداری چقدر است ؟

زنان باردار در صورتی که یکی از علامت های ذیل را داشته باشند می بایست پزشک خود را در جریان گذاشته و آزمایش دیابت بارداری انجام دهند :

  • اضافه ورن بیش لز حد
  • فشار خون
  • پایین بودن سطح کلسترول
  • بالا بودن سطح گلیسیرید
  • سابقه زایمان نوزاد چاق
  • سابقه خانوادگی دیابت
خطر ابتلا به دیابت بارداری چقدر است ؟
خطر ابتلا به دیابت بارداری چقدر است ؟

از نشانه های مبتلا شدن به دیابت بارداری می توان تکرر ادرار- عفونت دستگاه تناسلی- خستگی و تشنگی زیاد- و تار شدن بینایی اشاره کرد.

روش های پیشگیری از دیابت بارداری :

برای جلوگیری از مبتلا شدن به دیابت بارداری می بایست موراد ذیل را دربرنامه روزمره خود قرار دهید :

زنان باردار می بایست از برنامه تغذیه ای مناسبی پیروی کنند و مواد غذایی را مصرف کنند که سطح قند خونشان را در حد نرمال نگه دارند بهتر میزان مصرف شیرینی جات را کاهش دهید

و در طی شبانه روز 3 وعده غذایی و 3 میان وعده داشته باشید سعی کنید که بیشترین میزان مصرف مواد غذاییتان شامل غذاهای فیبردار مانند سبزیجات و میوه ها باشد.

روش های پیشگیری از دیابت بارداری :
روش های پیشگیری از دیابت بارداری :

حتما در برنامه روزانه خود انجام فعالیت ورزشی سبک را قرار دهید تا از این طریق بتوانید میزان قند خونتان را پایین نگه دارید ورزش هایی مانند پیاده روی و شنا برای دوران بارداری مناسب می باشند.

حتما در برنامه غذاییتان مصرف پروتئین را قرار دهید ، زیرا مصرف پروتئین در کنار کربوهیدرات ها موجب متعائل نگه داشتن قند خون می شود از جمله غذاهای پروتئین دار می توان به مرغ- ماهی- بوقلمون- تخم مرغ و حبوبات اشاره کرد.

از چربی های غیر اشباع مانند روغن زیتون – کره بادام زمینی و… استفاده کنید.

از خوردن نوشیدنی و غذاهای که دارای قند زیادی هستند اجتناب کنید.

مصرف مواد غذایی حاوی نشاسته را در بر نامه غذاییتان محدود کنید مانند سیب زمینی- نان سفید- برنج سفید

اهداف درمان قطعی دیابت و کنترل متابولیک به چه صورت است ؟

هدف از درمان قطعی دیابت کاهش قند خون و رسیدن به روند عادی یک زندگی معمولی در بیماران دیابتی است ، همچنین از بین بردن عوارض ناشی از آن مانند بیماری های قلبی و عروقی و کنترل فشار خون بالای از دیگر اهداف درمان است ، اولین مرحله از درمان دیابت این است که ابتدا اهداف درمان را برای بیمار دیابتی شرح دهید.

 

چگونه می توان روش های درمان قطعی دیابت نوع یک را شناسایی کرد؟

برای این که بتوان هر نوع بیماری را درمان کرد می بایست ابتدا نوع بیماری و دلایل مبتلا شدن به آن را شناسایی کرد.

پزشکان برای درمان دیابت نوع 1 اولین کاری که انجام می دهند این است که میزان قند خون ناشتای بیمار را اندازه گیری می کنند

پزشکان این توانایی را دارند با استفاده از تست خون میزان قند خون در 2 الی 3 ماه گذشته بیمار را نیز بررسی کنند ، انجام تست قند خون می بایست در طی دو روز به صورت جداگانه انجام شود البته پزشکان از طریق تست تحمل گلوکز نیز می توانند این بیماری تشخیص و شناسایی کنند.

را ه های جلوگیری از بروز دیابت نوع یک :

همان گونه که گفتیم علل پیدایش دیابت نوع 1 در بدن افراد ژنتیکی می باشد اگر شما در خانواده خود فرد دیابتی دارید می بایست برای مبتلا نشدن به آن به صورت جدی تری به آن توجه کنید و برای این که بتوان از بروز این بیماری به صورت قطعی جلوگیری کرد می بایست مراحل مختلفی را با دقت انجام دهید

اولین مرحله می بایست میزان سطح قند خون خود را به صورت مرتب اندازه گیری و کنترل نمایید که برای انجام این کار می بایست یک قطره خون را از طریق یک خراش ریز در نوک انگشت بر روی نوار تست قرار دهید

سپس نوار را در داخل دستگاه قرار داده و نتیجه به دست آمدن میزان قند خون را به شما اعلام خواهد کرد و شما می توانید با توجه به این تست و همچنین برنامه ریزی های دقیق در زندگی روزمره از بروز دیابت جلوگیری کنید  .

انجام این تست به افرادی که در معرض این نوع دیابت هستند کمک می کند که بتوانند میزان قند خون خود را کنترل نمایند  که در پی آن فرد انرژی لازم را به دست آورده و با مشکلات پوستی و بیماری های قلبی روبرو نخواهد شد.

آیا انداره گیری مداوم گلوکز می تواند راهی برای درمان قطعی دیابت نوع 1 باشد ؟

اندازه گیری سطح گلوکز در درمان دیابت نوع 1 بسیار تاثیر گذار است برای این کار استفاده از یک سنسور می توان میزان گلوکز خون را در هر ثانیه اندازه گیری کرد ، اطلاعات این اندازه گیری بر روی دستگاه ثبت می شوند

در حقیقت دستگاه میزان گلوکز خون را تا 72 ساعت نگهداری می کند و بیمار با استفاده از نتایجی که از این تست بعه دست آمده می تواند مطابق دستور پزشک روند درمانی را در پیش بگیرد

البته ذکر این نکته نیز شایان ذکر است که این دستگاه تنها مقدار گلوکز را اندازه می گیرد و نمی توان آن را جانشین دستگاه تست خون دانست.

یکی دیگر از روش های درمان دیابت نوع یک که معمولا اکثریت افرادی که به این نوع دیابت مبتلا هستند از آن استفاده می کنند تزریق انسولین است به عبارت ساده تر بیماران دیابتی نوع 1 می بایست حتما انسولین تزریق کنند .

انجام این تزریق می بایست چند بار در طی یک شبانه روز صورت گیرد و میزان و اندازه تزریق توسط پزشک مطابق با آزمایشات صورت گرفته تعیین می شود

هدف از تزریق انسولین در بیماران دیابتی نوع 1 جلوگیری از بالا رفتن سطیح قند خون از حالت طبیعی است.

میزان تزریق انسولین در بیماران دیابتی مختلف با هم متفاوت است ( تزریق میان انسولین برای هربیماری به یک صورت است می تواند خفیف – متوسط و یا شدید باشد که همانطور که پیشتر گفتیم میزان آن را پزشک تعیین می کند

و نباید به هیچ عنوان در تزریق مقدار آن زیاده روی کنید) بیمار می بایست برای تشخیص اثر نمودن انسولین در بدن به نشانه هایی که در بدن پدیدار می شود توجه داشته باشد ممکن است گاهی انسولین موجب شود که میزان سطح قند خون به میزان زیادی کاهش یابد که این خود خطرناک می باشد

در این صورت بدن واکنش نشان خواهد داد که نشانه های آن عبارتند از :

1- پایین آمدن میزان هوشیاری و ایجاد تشنج 2- ضعف و رنگ پریدگی همراه با عرق زیاد 3- از دست دادن تعادل در تکلم و تفکر 4- هماهنگ نبودن حرکت عضلات 5- خستگی و بی حالی

حال اگر بدن در برابر تزریق انسولین دچار چنین واکنش هایی شد می بایست سعی کنید که واکنش به وجود آمده را دفع کنید افرادی دیابتی می بایست حتما برای جلوگیری از چنین حالت هایی حداقل 10 گرم کربوهیدرات به همراه داشته باشند.

کربوهیدرات موجب می شود میزان قند خون به سرعت افزایش پیدا کند و از ایجاد هر نوع واکنش بدن در برابر انسولین جلوگیری خواهد کرد .

کربوهیدرات مصرفی برای این مورد می تواند یکی از موارد ذیل باشد :

  • یک فنجان شیر 2- دو قاشق کشمش 3- چند آب نبات و یا 3 عدد قرص گلوکز 4- نصف استکان آب میوه و یا نوشابه های غیر رژیمی

در صورتی که از کربوهیدرات استفاده نشود حجم قند محول در خون بالا رفته و ممکن منجر به بیهوشی بیمار دیابتی گردد ، اطرافیان بیمار می بایست با تمامی وانش هایی که ممکن است بر اثر تزریق انسولین به وجود آید آشنا باشند و می بایست نحوه تزریق گلوکاگون نیز یاد گرفته باشند زیرا در چنین حالتی که بیمار دیابتی بیهوش می شود با تزریق گلوکاگون به زیر پوست می تواند بهبود یابد.

کربوهیدرات مصرفی برای این مورد می تواند یکی از موارد ذیل باشد :
کربوهیدرات مصرفی برای این مورد می تواند یکی از موارد ذیل باشد :

یک روش دیگر برای از بین بردن چنین واکنش هایی پمپ انسولین می باشد که البته استفاده از پمپ انسولین مطابق با نظر و صلاحدید پزشک می باشد، پمپ انسولین دستگاهی است که از طریق یک لوله باریک که در زیر پوست قرار می گیرد به صورت کاملا برنامه ریزی شده انسولین مورد نیاز را به بدن تزریق خواهد کرد.

مشکلانی که در طولانی مدت برای بیماران دیابتی نوع یک به وجود می آیند کدامند؟

میزان بالای حجم قند خون می تواند باعث بروز آسیب های جدی برای سایر اعضای بدن شود ، همانگونه که پیش تر نیز گفتیم یکی از شاخه های اصلی دیابت ، دیابت نوع 1 می باشد

بیماری های قلبی -نارسایی کلیوی -سکته مغزی -تاری دید و یا نابینایی کامل -بیماری های لثه و تخریب دندان – تخریب عصب های دست ، پا و. . . .. از جمله مشکلاتی  است که ممکن است در دراز مدت در اثر این نوع بیماری برای افراد مبتلا به وجواد آید.

مشکلانی که در طولانی مدت برای بیماران دیابتی نوع یک به وجود می آیند کدامند؟
مشکلانی که در طولانی مدت برای بیماران دیابتی نوع یک به وجود می آیند کدامند؟

برنامه های غذایی که در درمان قطعی دیابت تاثیر گذار است کدامند؟

با در پیش گرفتن برنامه غذایی خاص می توان به راحتی دیابت را به صورت قطعی درمان کرد.

البته این بدان معنا نیست که سایر فعالیت ها که به کنترل قند خون کمک می کند کنار گذاشته شود بلکه پیروی از برنامه غذایی اصولی در کنار دیگر اقدامات و فعالیت ها تاثیر فراوانی در درمان دیابت دارد ، برای درمان می بایست موارد ذیل را رعایت نمایید :

  • کنترل وزن :

همانوگه که می دانید چاقی با دیابت ارتباط مستقیمی دارد و حدود 60 الی 90 درصد افرادی که به بیماری دیابت نوع 2 مبتلا شده اند دارای اضافه وزن می باشند ، حتی در مواردی برخی افراد که قد و وزنشان متناسب است

ولی بافت چربی دارند و چاق هستند نیز در معرض ابتلا به دیابت و یا این که به آن مبتلا هستند ، میزان گردش خون در افراد چاق متعادل نبوده و چربی ها علاوه بر این که وظیفه اساسی در پاتوژنیک دیابت دارند موجب اعمال تغییراتی در چربی خون- فشار خون شده و خطر مبتلا شدن به بیماری های قبلی را دو برابر می کند.

کنترل وزن :
کنترل وزن :

لذا بر این اساس هدف اصلی از درمان دیابت نوع 2 با برنامه غذایی کمتر نمودن بافت چربی به وسیله پایین اوردن میزان کالری دریافتی به حداکثر 500 کالری و همچنین افزایش مصرف کالری با انجام فعالیت بدنی مانند ورزش می باشد.

کاهش وزن در افرادی که دیابت نوع 2 مبتلا هستند در کنترل ﮔﻠﯿﺴﻤﯿﮏ  و اﻟﮕﻮی  ﻟﯿﭙﻮﭘـﺮوﺗﺌﯿﻦ ﻫﺎی ﭘﻼﺳﻤﺎ بسیار موثر بوده و علاوه براین موجب کاهش ﻫﯿﭙـﺮﺗـﺮی  ﮔﻠﯿﺴﺮﯾـﺪﻣﯽ ، ﮐﻠﺴﺘـرول در ایرن افراد می شود که مزیت آن عدم استفاده از داروهای کاهش دهنده فشار خون است.

افراد چاق مبتلا به دیابت نوع 2 می بایست به این نکته توجه داشته باشند اگر چه پیروی از برنامه غذایی کم کالری به سرعت موجب کاهش وزن می شود ولی در حالت معمول این کاهش وزن موجب کم شدن توده ماهیچه می شود

و در صورتی که پیروی از این برنامه غذایی را کنار بگذارید این احتمال وجود دارد که وزنتان دو برابر افزایش پیدا کند ، لذا میزان کالری دریافتی روزانه می بایست به گونه ای تنظیم گردد که بیمار دیابتی به وزن در حد اعتدال برسد.

  • کربوهیدرات های مصرفی :

حدود 50 درصد کالری هایی که بدن دریافت می کند را کربوهیدرات ها تشکیل می دهند که حدود 10 الی 15 قندها و مابقی نیز مواد غذایی مرکب می باشد ( البته میزان گفته شده مطابق یک برنامه غذایی اصولی می باشد)

مواد غذایی حاوی کربوهیدرات در بالا بردن قند خون اثرات گوناگونی دارند (البته بعد ار خودرن غذا) برای این که بدانیم مواد غذایی در افزایش قندخون در بیماران دیابت تاثیر دارند یا خیر از شاخص گلیسمی استفاده می کنند.

طریق پخت- نوع نشاسته و ترکیب غذایی و طریقه اماده کردن آن ها در تعیین شاخص گلیسمی تاثیر گذار است .

  • میزان چربی مصرفی :

تقریبا حدود 30 درصد کالری های مورد نیاز بدن از طریق دریافت چربی ها تامین می شود که در یک تقسیم بندی میزان دریافتی این چربی ها را می توان به سه دسته تقسیم کرد که شامل یک سوم چربی های اشباع شده – یک سوم از اسیدهای چرب با یک باند مضاعف- و در نهایت دسته سوم یک سوم اسیدهای چرب چند باند مضاعف می باشد.

چربی های امگا 3 در کاهش پربی موجود در خون بسیار تاثیر گذار هستند چربی های امگا 3 شلمل اسید های چرب غیر اشباع هستند که می توان موارد زیر را به عنوان منابع مهمی از ان ها مثال زد : ماهی چرب- روغن آفتابگردام- مغزها (فندق- گردو- بادام و … )

در یک برنامه غذایی متعال برای کاهش وزن بههتر است میزان کلسترول دریافتی 200 میلی گرم در روز باشد و بیشتر از 300 گرم نیز افزایش پیدا نکند.

  • پروتئین ها :

حدود 15 درصد از کالری دریافتی روزانه باید شامل مصرف پروتیین ها شود که انتخاب درست این است که از هر دو نوع پروتیین گیاهی و حیوانی همزمان استفاده شود در افرادی که دارای شرایط خاص هستند مانند بارداری- سالمندی – استرس و… بدن میزان پروتیین بیشتری را برای مصرف نیاز دارد . بیمارن دیابتی که نفروپاتی نیز مبتلا هستند می بایست یه میزان کمتری پروتیین را در برنامه غذایی خود قرار دهند.

  • فیبر غذایی

فیبرها خود بر دو نوع اند : فیبرهای محلول و فیبرهای نامحلول . فیبرها تاثیر فراوانی در کنترل گلیسمیک دارند.

فیبرهای محلول در آب دارای ویژگی کاهش دهنده کلسترول می باشند لذا به افراد مبتلا به دیابت توصیه می شودر از غذاهایی که دارای فیبر بالایی هستند استفاده کنند مانند سبزی ها- میوه ها- حبوبات و…

  • ویتامین ها و مواد معدنی :

افرادی که از یک رژیم غذایی کامل پیروی می کنند نیازی نیست از مکمل های ویتامینی استفاده کنند زیرا یک رژیم غذایی متعادل تمامی نیازهای فرد از انواع ویتامین ها و مواد معدنی را تامین می کند.

میزان و اندازه مصرف مواد معدنی و ویتامین های مورد نیاز بدن افرادی که در رژیم کاهش وزن هستند ابتدا اندازه گیری شده و در برنامه غذایی آن ها گنجانده می شود و چنانچه نیاز باشد مصرف مکمل نیز به وی توصیه خواهد شد بهه عنوان مثال در دوران بارداری بدن به ویتامین های بیشتری نیاز دارد.

نکاتی که افراد دیابتی می بایست در رژیم غذایی خود رعایت کنند به قرار ذیل است :

  • رژیم غذایی می باریست مناسب با شرایط فرد تنظیم شود.
  • برای کنترل میزان قند خون بیمار می بایست وعده های غذایی را به صورت منظم و مطابق با برنامه مصرف کند ذکر این نکته نیز حائز اهمیت است که افراد دیابتی می بایست علاوه بر سه وعده غذایی اصلی چندین میان وعده نیز داشته باشند. مخصوصا بیمارانی که شب ها نیز انسولین تزریق می کنند می بایست قبل از خواب یک وعده ساده مانند یک لیوان شیر را در برنامه غذایی خود قرار دهند این امر در درمان قطعی بینار تاثیر گذار است.
  • تنوع غذایی در بیماران دیابتی بسیار مثمر ثمر است، برنامه غذایی افراد دیابتی باید به گونه ای تنظیم شود که در طی روز تمامی گروهای غذایی را به اندازه لازم مصزف کنند ، این کار علاوه بر این که به برنامه غذایی تنوع می بخشد کلیه نیازهای تغذیه ای فرد را نیز تامین خواهد کرد.
نکاتی که افراد دیابتی می بایست در رژیم غذایی خود رعایت کنند به قرار ذیل است :
نکاتی که افراد دیابتی می بایست در رژیم غذایی خود رعایت کنند به قرار ذیل است :

آیا فعالیت ها بدنی در درمان قطعی دیابت تاثیرگذار است ؟

بیماران دیابتی برای رسیدن به درمان قطعی می بایست در کنار رژیم غذایی اصولی فعایت بدنی اصولی نیز داشته باشند ، برنامه ورزشی این افراد می بایست بر مبنای وضعیت بیماری – میزان پیشرفت آن و تناسب بدنی و طریقه درمانی دارویی وی برنامه ریزی و تنظیم گردد.

انجام فعالیت های ورزشی به صورت مرتب نه تنها از مبتلا شدن به دیابت نوع 2 پیشگیری می کند بلکه اولین گام برای درمان آن نیز محسوب می شود ، انجام فعالیت ورزشی در کنار رژیم غذایی مناسب موجب کاهش وزن در این افراد شده و خطرات مبتلا شدن به بیماری های قلبی عروقی که از علل اصلی مرگ در افراد دیابتی است جلوگیری می کند

آیا فعالیت ها بدنی در درمان قطعی دیابت تاثیرگذار است ؟
آیا فعالیت ها بدنی در درمان قطعی دیابت تاثیرگذار است ؟

پلاسما نقش اساسی در کاهش میزان غلظت خون و تجزیه و سوخت ذخایر چربی سلولی دارد و بالا رفتن میزان حساسیت انسولین موجب ادامه یافتن استفاده از گلوکز در عضلات اسکلتی می شود.

ورزش و رعایت رژیم غذایی :

همانطور که پیشتر نیز به آن اشاره کردیم یکی از علل اصلی در پیدایش دیابت چاقی می باشد لذا فعالیت های بدنی و ورزش در انواع دیابت و درکنار آن پیروی از رژیم غذایی مناسب علائه برای این که موجب کاهش وزن می شود بلکه میزان قندخون را تنظیم و در کلیه مراحل بیماری دیابت (تشخیص- درمان و بهبودی) بسیار تاثیر گذار است.

ورزش و رعایت رژیم غذایی :
ورزش و رعایت رژیم غذایی :

این روند برای بیمارانی که تحت درمان انسولین هستند بسیار مثمر ثمر می باشد و تا حد بسیار زیادی موجب کاهش مصرف انسولین در این بیماران خواهد شد. ، هنگامی که فرد در حال انجام فعالیت ورزشی است بیش از هر زمان دیگری عضلات بدن برای تامین انرژی سوخت و ساز قندی دارند.

چه نوع ورزش هایی به افراد دیابتی توصیه می شود :

همانگونه که همه ما می دانیم ورزش تاثیر فراوانی در کاهش وزن و چاقی در افراد دیابتی دارد ، پزشکان توصیه می کنند که این افراد فعالیت های ورزش را انتخاب کنند که میزان سوخت و ساز بدن به شدت بالا ببرد

به عنوان مثال ورزش های پیاده روی- ورزش های گروهی (والیبال-تنیس- بسکتبال- شنا) دوچرخه سواری را می توان نام برد .

چه نوع ورزش هایی به افراد دیابتی توصیه می شود :
چه نوع ورزش هایی به افراد دیابتی توصیه می شود :

حتما به این نکته نیز توجه داشته باشید که افراد دیابتی می بایست از انجام نرمش های طولانی مدت و استقامتی پرهیز کنند زیرا که موجب بی حالی در این افراد می شود.

نکات ورزشی برای افراد مبتلا به دیابت :

یکی از بخش های مهم و اساسی یک زندگی سالم ورزش می باشد و اهمیت این رکن مهم در زندگی افراد دیابتی دو برابر می باشد زیرا که در ورزش قند اضافی که در خون وجود دارد را تجزیه می کند و انرژی لازم را به عضلات می رساند

و این بهترین راه برای کاهش میزان قند خون در این افراد می باشد نیازی نیست برای اینکه از مزیت های ورزش بهره لازم را ببرید ورزش های سنگین انجام دهید و یا اینکه مسیر طولانی را بدوید

تنها با کمی تلاش می توانید بسیاری از مشکلاتی را که به دلیل بیماری دیابت برایتان به وجود امده را از بین ببرید ، افراد دیابتی که قصد دارند با ورزش بیماری خود را درمان کنند و بهبود یابند لازم است که به نکات ذیل توجه لازم را داشته باشند :

  • افراد مبتلا به دیابت نوع 2 : یک تست قند خون انجام دهید

قبل و بعد از ورزش میزان قند خون خودتان را کنترل کنید ، اگر چنانچه قبل از شروع ورزش میزان قند خونتان کمتر از حد معمول بود حتما یک میان وعده میل نمایید

به عنوان مثال می توانید یک سیب یا پرتقال و یا کمی نان که جذب سریعی دارند بخورید سپس بعد از گذشت 15 دقیقه دوباره سطح قند خونتان را کنترل کنید اگر میزان آن برای ورزش کافی بود می توانید فعالیت ورزشی خود را شروع کنید

افراد مبتلا به دیابت نوع 2 : یک تست قند خون انجام دهید
افراد مبتلا به دیابت نوع 2 : یک تست قند خون انجام دهید

ولی اگر مجددا میزان قند خونتان پایین بوده می بایست مجددا 15 گرم کربوهیدرات مصرف کرده و بعد از گذشت 15 دقیقه مجددا قند خونتان را کنترل کنید (به این روند قانون 15/15 می گویند) . اگر چنانچه قبل از ورزش میزان قند خونتان بالا بود بهتر است قبل از شروع ورزش میان وعده پروتیینی مصرف کنید.

  • افراد مبتلا به دیابت نوع 2 به بدن خود گوش کنید

اگر شما برای کاهش میزان گلوکز خود از دارو استفاده می کنید و پس از مصرف احساس ضعف دارید و در حین ورزش این وسوسه به سراغتان می آید که آن را رها کنید این می تواند به دلیل پایین بودن میزان قندخون باشد

لذا در چنین مواقعی ابتدا قند خون خود را چک کرده سپس از کربوهیدرات های زود جذب مانند آب میوه استفاده کنید که این امر موجب می شود که مجددا احساس طبیعی داشته باشید.

شما در حال مطالعه مقاله درمان قطعی دیابت در آلمان هستید

  • به افراد مبتلا به دیابت نوع 2 سریعا سوخت رسانی کنید :

یکی از مهم ترین بخش های وعده غذایی آن چیزی است که بعد از ورزش می خورید ، برای جلوگیری از کاهش میزان قند خون می بایست بعد از ورزش حتما سوخت رسانی کنید زیرا در زمان ورزش تمامی ذخایر قندی تخلیه می شود و می بایست مجددا تجدید گردد

به افراد مبتلا به دیابت نوع 2 سریعا سوخت رسانی کنید :
به افراد مبتلا به دیابت نوع 2 سریعا سوخت رسانی کنید :

به بیمارن دیابتی نوع 2 توصیه می شود که به ازای هر 30 درقیقه ورزش 15 گرم کربوهیدرات مصرف کنند به عنوان مثال می توانید یک عدد سیب و یا یک لیوان شیر مصرف کنید. ماست یونانی و تخم مرغ آب پز نیز موراد مناسبی برای سوخت رسانی در بین ورزش هستند.

  • آب رسانی برای افراد مبتلا به دیابت نوع 2 :

بیماران دیابتی همیشه باید بیش از اندازه ای که برای مصرف مایعات برایشان در نظر گرفته شده مصرف کنند آب موجب رقیق شدن خون می شود و مواد اضافی رانیز به وسیله کلیه ها دفع خواهد کرد . هرگز زمانی را تشنه هستید ورزش را آغاز کنید بهتر است قبل از شروع ورزش دو لیوان آب بنوشید و در زمان ورزش هر 20 دقیقه یک بار نیز آب بنوشید .

  • برای لذت بردن ورزش کنید

همانطور که گفتیم ورزش کردن موجب می شود میزان قند خون را در افراد دیابتی کاهش دهد ، برای این که نتیجه مطلوب را از ورزش به دست آورید نیاز نیست ورزش های بسیار سنگین خارج از حد تواناییتان را نتخاب کنید ، ورزش کردن شما باید به گونه ای باشد که در حین انجام از آن لذت ببرید .

شما در حال مطالعه مقاله درمان قطعی دیابت در آلمان هستید

  • کمتر بنشینید، بیشتر حرکت کنید

حتی اگر ساعاتی از روز را به ورزش کردن اختصاص داده اید نباید مابقی روز را بنشینید و فعالیتی نداشته باشید ، نشستن بیش از 90 دقیقه در روز بر روی سلامت افراد مبتلا به دیابت نوع 2 تاثیر منفی دارد

به عنوان مثال اگر از ساعت 9 الی 5 کار می کنید سعی کنید هر 10 دقیقه یک بار از پشت میز خود بلند شوید و حرکت کنید.

کمتر بنشینید، بیشتر حرکت کنید
کمتر بنشینید، بیشتر حرکت کنید
  • ورزش را تقسیم کنید :

به جای این که یک ورزش طولانی مدت خسته کننده انجام دهید می توانید ان را چند ورزش که در زمان های کوتاهی انجام شود تقسیم کنید به عنوان مثال در زمان تایم های استراحت اداری چندین بار از پله های بالا بروید.

  • بعد از وعده های غذایی اصلی پیاده روی کنید

بعد از اینکه وعده غذایی خود را میل کردید برای این که قند خونتان بالا نرود و عضلات هم بتوانند از آن بهره ببرند پیاده روی کنید

بعد از خوردن وعده غذایی ابتدا 20 الی 25 دقیقه استراحت کنید و سپس به مدت 15 دقیقه پیاده روی رو شروع کنید شاید از نظر شما این کار ساده باشد و نتوان آن را ورزش کامل دانست ولی تاثیر گذاری بالایی بر روی بدن دارد.

شما در حال مطالعه مقاله درمان قطعی دیابت در آلمان هستید

  • برای ورزش از کفش خوب استفاده کنید

یکی از مهم تریم عوارضی که بیماری دیابت دارد کاهش خون رسانی به پا می باشد این بدین معنا است اگر در زمان ورزش پا تاول پیدا کند ممکن است به خوبی بهبود نیابد

برای ورزش از کفش خوب استفاده کنید
برای ورزش از کفش خوب استفاده کنید

یکی از مهم ترین قانون هایی که افراد دیابتی در زمان ورزش می بایست به ان توجه کنند محافظت از پاها از طریق انتخاب و استفاده از کفش مناسب است ضمنا حتما بعد از هر تایم ورزشی پاهایتان را بررسی کنید در صورت هرگونه مشکلی به پزشک خود اطلاع دهید.

  • وزنه بزنید

در ورزش کردن حتما دمبل را در راس کار خود قرار دهید اگر چه انجام ورزش های هوازی و قدرتی هرکدام به نوبه خود تاثیر فراوانی در کاهش قند خون دارند ولیکن انجام هر دوی این ها باهم و سه بار در هفته تاثیرات مثبت دو برابری را در پی دارد

به هر میزان که بتوانید بافت عضلانی را در ورزش های قدرتی افزایش دهید به همان میزان می توانید سوخت و ساز بدنتان را افزایش دهید .

و از جنبه دیگر موجب می شود که کالری بیشتری را بسوزانید. سوخت کالری های اضافی موجب می شود که میزات قند خون در حد تعادل قرار بگیرد.

شما در حال مطالعه مقاله درمان قطعی دیابت در آلمان هستید

  • حتما با خود برگه و یا کارت شناسایی به همراه داشته باشید

حتما از یک نشانه که نمایانگر این باشد که شما بیمار دیابتی هستید استفاده کنید ایم کار باعث می شود تا اگر دچار هر گونه مشکلی شدید دیگران با آگاهی قبلی بتوانند به شما کمک کنند حتما اطلاعات داروییتان را داخل کیف خود قرار دهید و اگر چنانچه انسولین مصزف می کنید یا خیر حتما در قسمت اطلاعات داروییتان قید کنید.

  • قبل از انجام هر عملی حتما مشورت کنید

قبل از این که برنامه ورزشی و نوع ورزشتان را تغییر دهید حتما از قبل با پزشک خود مشورت کنید این کار برای افراد دیابتی بسیار ضروری است توصیه می شود افرادی که بالای 35 سال سن دارند و از بیماری دیابت رنج می برند قبلاز این که هر گونه فعالیت ورزش را شروع کنند یک معاینه کامل فیزیکی و تست ورزشی را انجام دهند.

این تست به گونه است که در حالی که 10 دقیقه روی تردمیل راه می روید قلب و فشار خون شما را ارزیابی می کنند و نتیجه آن می تواند در انتخاب نوع قعالیت ورزشی به شما کمک کند.

  • افزایش معاینه در طول هفته

توصیه می شود به مدت 3 تا 5 روز در هفته را فعالیت ورزشی داشته باشید ، 150 دقیقه ورزش هوازی و 75 دقیقه فعالیت شدید ورزشی در هفته می تواند در درمان دیابت بسیار تاثیر گذار باشد.

شما در حال مطالعه مقاله درمان قطعی دیابت در آلمان هستید

  • در انتخاب زمان ورزش دقت کنید

در حقیقت بهترین زمان لازم برای ورزش 1 الی 3 ساعت بعد از خوردن وعده غذایی است زمانی که قند خون افزایش پیدا می کند اگر از انسولین استفاده می کنید حتما باید قبل از شروع میزان قند خونتان را کنترل کنید

اگر قند خونتان پایین بود یک میان وعده کوچک میل کنید و بعد از 30 دقیقه مجددا قند خونتان را چک کنید و سپس در صورت متعادل بودن ورزشتان را شروع کنید .

بیمارانی که انسولین مصرف می کنند به مدت 6 الی 12 ساعت بعد از ورزش ممکن است دچار کاهش قند خون شوند.

  • شروع کردن حرکت

تمامی افرادی که بیماری دیابت دارند نه تنها ورزش خطرناک نمی باشد بلکه در درمان قطعی آن ها نیز بسیار تاثیرگذار است، فعالیت ورزشی و برنامه غذایی در کنار هم موجب کاهش وزن و کاهش قند خون می شود

ولی در هر صورت برای وارد شدن به یک روتین ورزشی احتیاط لازم است اگر شما جز ان دسته از افرادی هستید که سالهاست ورزش نگرده اید و اکنون که بیماری دیابتتان تشخیص داده شده تصمیم به ورزش گرفته اید جای هیچ گونه نگرانی نیست حرکات ورزشی را به آرامی شروع کنید

و به مرور پیشرفت خواهید کرد رعایت این نکات به شما کمک می کند ورزش را به آسانی شروع کرده و در نهایت یک برنامه ورزشی مفید را بری خود پیاده سازی کنید.

شما در حال مطالعه مقاله درمان قطعی دیابت در آلمان هستید

  • روی فعالیت های کلی تمرکز کنید

هرگز کارهای منزل را عنوان حرکت ورزشی تلقی نکنید بسیاری از افراد میزان و شدت ورزش را افزایش داده در حالی میزان کالری را کاهش می دهند .

  • با یک همراه ورزش کنید

ورزش با یک همراه موجب می شود که از ورزش لذت ببرید این مورد مخصوصا برای بالای 60 سال توصیه می شود، آمار گرفته شده از تحقیقاتی که در این مورد صورت گرفته نشان داده محیطی که در آن ورزش می کنید می بایست دارای عامل تشویق کننده باشد .

با یک همراه ورزش کنید
با یک همراه ورزش کنید

برای کنترل قند خون در بیماران دیابتی چه داروهایی باید مصرف کرد؟

داروهای دیابت نوع 1 :

انسولین :

داروی مورد استفاده بیماران دیابت نوع 1 انسولین است ، این بیماران با تزریق انسولین ، میزان انسولینی که برای کنترل نمودن قند خون نیاز است برای بدن تامین می کنند .

در چنین شرایطی بیمار انسولین را در زیر پوست تزریق می کند تزریق انسولین معمولا در بیمارستان انجام می شود البته می توان انسولین را به صورت پودری در اختیار بیمار قرار داد

البته اکنون اکثریت بیماران خود در منطل در ساعت های معینی تزریق را انجام می دهند با این کار میزان انسولینی که پانکراس نمی تواند آن را تامین کند به بدن بیمار تزریق می شود، میزان و زمان های تزریق توسط پزشک تجویز می شود. انسولین به عنوان اصلی ترین دارو مورد استفاده بیماریان دیابتی نوع 1 می باشد.

شما در حال مطالعه مقاله درمان قطعی دیابت در آلمان هستید

سایر داروها برای دیابت نوع 1 :

یکی دیگر از داروهای مورد استفاده دیابت نوع 1 متفورمین است ولیکن بهتر است بدانید این دارو در اصل برای دیابت نوع 2 می باشد ولی در دیابت نوع 1 نیز مصرف می شود سایر داروهای غیر انسولینی تزریقی برای دیابت نوع 1 به قرار ذیل است :

  • تقلید کننده های اینکرتین، این دارو بعد از وعده های غذایی مورد استفاده قرار می گیرد و موجب می شود تحریک و انتشار انسولین می شود.
  • آنالوگ آمیلین
  • گلوکاگون ، از این دارد برای میزن قند خون بهبود یابد مورد استفاده قرار می گیرد گاهی ممکن است سطح قند خون به دلیل استفاده از انسولین به شدت کاهش یابد لذا از این دارو استفاده می شود.

شما در حال مطالعه مقاله درمان قطعی دیابت در آلمان هستید

داروهای دیابت نوع 2 :

در دیابت نوع 2 نیز در شرایطی که بخواهند میزان گلوکز را در سطح بالایی مدیریت کنند از انسولین استفاده می کنند و تنها هنگامی در دیابت نوع 2 از انسولین استفاده می شود که سایر درمان ها نتیجه ای نداشته باشد . زنان بارداری که به دیابت نوع 2 مبتلا می شوند برای اینکه اثرات این بیماری بر روی جنین تاثر نداشته باشد از انسولین استفاده می کنند.

برخی افراد مبتلا به دیابت با وجود تغییراتی که در شیوه زندگی خود داده اند اما همچنان میزان قند خونشان بالا است این افراد از داروهای غیر انسولینی برای کاهش قند خون خود استفاده می کنند البته اکثریت این دارو ها برای تاثیر گذاری بیشتر به صورت ترکیبی استفاده می شوند.

سولفونیل اوره :

این دارو موجب بهبود یافتن ترشح انسولین موجود در خون می شوند داروهای ذیل برای این منظور مورد استفاده قرار گرفته و عوارض جانبی بسیار کمتری دارند :

  • گلیمپراید (Amaryl)
  • گلیپیزید (Glucotrol)
  • گلیبورید (DiaBeta, Glynase, Micronase)

سولفونیل اوره هیا قدیمی که برای بهبود ترشح انسولین مورد استفاده قرار می گرفتند شامل موارد ذیل است :

  • کلرپروپامید (Diabinese)
  • Acetohexamide
  • تولازامید (Tolinase)
  • تولبوتامید (Orinase, Tol-Tab)

شما در حال مطالعه مقاله درمان قطعی دیابت در آلمان هستید

مگلیتینیدها :

این دارو نیز باعث بهبودی در انتشار انسولین می شوند از این دارو ها همزمان با وعده های غذایی استفاده می شود

  • رپاگلیدین (Starlix)
  • رپاگلیدین (Prandin)

بیگوآنید:

عملکر این دارو به گونه ای است که موجب اثر بخشی هر چه بیشتر انسولین می شوند این دارو موجب کاهش میزان گلوکز ترشح شده در بدن می شود این دارو فقط در ایالات متحده امریکا مورد استفاده قرار می گیرد.

شما در حال مطالعه مقاله درمان قطعی دیابت در آلمان هستید

تیازولیدین دیون ها :

این دارو از مقاومت بافت های سلولی در برابر اثرات انسولین می کاهد ، معمو لا از این داروها در مواردی که بسیار حساس و امنیتی باشد استفاده می کنند ذکر این نکته نیز حائز اهمیت است که بیمارانی که دارای مشکلات قلبی هستند نباید از این دارو استفاده کنند

  • پیوگلیتازون (Actos)
  • رزیگلیتازون (Avandia)

مهارکننده های آلفا گلوکوزیداز :

این دارو از طریق کمک به هضم کربوهیدرات ها و جذب ان ها میزان سطح گلوکز خون را پس از وعده های غذایی کاهش می دهد.

  • آکاربوز (Precose)
  • میگلیتول (Glyset)
  • بازدارنده DPP

شما در حال مطالعه مقاله درمان قطعی دیابت در آلمان هستید

نوع جدید تری از داروهای مهار کنندع نیز وارد بازار شده که یکی از مهمترین اثرات آن جذب آرام گلوکز می باشد.

  • Nesina alogliptin
  • لیناگلیپتین (Tradjenta)
  • ساکساگلیپتین (Onglyza)
  • سیتاگلیپتین (Januvia)

داروهای ترکیبی خوراکی:

امروزه بیشتر از داروهای ترکیبی برای اثر بخشی بهتر و نیز مصرف در وعده های کمتر استفاده می شود که این داروها عبارتند از :

  • Alogliptin و متفورمین
  • Alogliptin و pioglitazone
  • Glipizide و متفورمین
  • Glyburide و متفورمین
  • Linagliptin و متفورمین
  • Pioglitazone و glimepiride
  • Pioglitazone و متفورمین
  • Repaglinide و متفورمین
  • Rosiglitazone و glimepiride
  • Rosiglitazone و متفورمین
  • Saxagliptin و متفورمین
  • Sitagliptin و متفورمین

شما در حال مطالعه مقاله درمان قطعی دیابت در آلمان هستید

عمل های جراحی که موجب درمان قطعی دیابت می شوند کدامند؟

  • درمان دیابت با پیوند لوزالمعده :

یکی دیگر از راه های درمان قطعی دیابت نوع 1 پیوند لوزالمعده می باشد البته در این نوع عمل می بایست ابتدا سیستم دفاعی بیمار را تا حد امکان تضعیف نمود تا از این طریق سلول های ایمنی عضو پیوندی را برگشت نزنند

لذا ممکن است مصرف داروهای تضعیف کننده سیستم ایمنی دارای عوارضی مانند عفونت شدید باشد ، البته این جراحی پیوندی برای کلیه افراد دیابتی مناسب نمی باشد

درمان دیابت با پیوند لوزالمعده :
درمان دیابت با پیوند لوزالمعده :

از سوی دیگر عمل جراحی پیوند لوزالمعده عمل سخت و مشکلی است ، این عمل معمولا برای افرادی توصیه می شود که به دلیل بیماری دیابت به نارسایی کلیوی نیز مبتلا شده اند در حقیقت این افراد در طی یک عمل جراحی دو عمل پیوندی کلیه و لوزالمعده را انجام می دهند.

شما در حال مطالعه مقاله درمان قطعی دیابت در آلمان هستید

  • پیوند جزایر لانگرهانس :

یکی دیگر از روش ها برای درمان قطعی دیابت استفاده از سلول های بتا می باشد در این نوع جراحی سلول های بنیادی یک فرد بالغ را برای بیمار دیابتی پیوند خواهند داد از این روش برای درمان قطعی دیابت نوع 1 استفاده می شود

در این عمل سلول های بتا را به صورت کاملا حساس و دقیق از لوزالمعده جدا می کنند و سپس از طریق سیاهرگ کبدی و با استفاده از بی حسی موضعی آن را به داخل کبد فرد دیابتی تزریق خواهند کرد در هنگام عمل جراح از طریق دستگاه رادیوگرافی مسیر و محل تزریق را تعیین می کنند

در این نوع جراحی نیز بیمار می بایست از داروهای تضعیف کننده سیستم ایمنی استفاده کند تا از رد نمودن عمل پیوند ممانعت شود .

از جمله مشکلاتی که در این درمان وجود دارد کمبود سلول های بتا و عضو پیوندی در دسترس است ، داروهایی که برای رد پیوند در این بیماران استفاده می شود عوارض بالایی دارد که یکی از مهم ترین آن ها عوارض کلیوی می باشد درحالی که در بیماران دیابتی سلامت کلیه بسیار حائز اهمیت است .

در خصوص کمبود سلول های بتا مشکلی که وجود دارد این است که هر بیمار دیابتی برای اینکه به میزان قند خون طبیعی در حد متوسط برسد به سلول های بتا لوزالمعده 2 فرد اهداکننده نیاز دارد و دلیل آن این است که پزشکان تنها قادرند میزان 50 درصد از سلول های بتا قابل پیوند را از لوزالمعده جدا کنند.

امید است در آینده نزدیک با پیشرفت علم این نوع جراحی به نوعی درمان راحت و امیدوار کننده برای بیمارن دیابتی تبدیل شود.

شما در حال مطالعه مقاله درمان قطعی دیابت در آلمان هستید

  • سلول های بنیادی :

نوعی جراحی دیگر که برای درمان قطعی دیابت نوع 1 می توان به کار برد استفاده از سلول های بنیادی می باشد، سلول های بنیادی این ویژگی را دارند که می توانند به راحتی به سلول های بالغ بدن تبدیل شوند

سلول های بنیادی از جنین انسانی تهیه می شود البته می توان این سلول ها را از فرد بالغ نیز تهیه نمود ، از نظر تئوری و به زبان ساده چنین می توان گفت که سلول های بنیادی جنین را در خارج از بدن پرورش می دهند

و سپس با استفاده از روش هایی مانند فاکتور رشد آن ها را به سلول های انسولین ساز تبدیل می کنند ، سلول های بنیادی را در صورتی می توان برای درمان قطعی دیابت به کار برد که توانایی انتشار انسولین را داشته باشند

مقالات زیر را حتما مطالعه کنید

17 پاسخ

  1. سلام من خواهرزادم سه سالشه و تازه فهمیدیم دیابت نوع یک مبتلاشده،توراخدا درمان قطعیش روپیداکنید بسیار ممنونم ازهمه پزشکهای زحمت کشمون

  2. سلولهای بنیادی در کدام کشورها و کدام کلینیک چگونه شرایط انجام میشه ثبت‌نام چگونه

  3. سلام تشکر می کنم بسیار مفید بود. من دیابت نوع دو دارم روزانه ۲۰۰۰میلیگرم میتفورمین باضافه ۳ میلی گرم گلیمپراید مصرف می کنم. متوسط قند خونم بین ۸ تا ۸ و نیم در طی ۳ ماه است، ۷۰ ساله هستم ، دو سوال دارم:
    ۱- آیا می توانم ۱۰۰۰ میلی گرم به میتفورمین اضافه کنم، در ۳ وعده هر وعده ۱۰۰۰میلی گرم؟
    ۲- آیا مصرف روزانه یک عدد قرص زردچوبه که من گاهی آنرا مصرف می کنم یا بعضی گیاهان داروئی محلی دیگر که گاهی توصیه می شوند، با داروهائی که پزشک تجویز کرده است، تداخل نمی کند؟

  4. دختری ۲۳ ساله مبتلا ب دیابت نوع اول ازشهر ارومیه هسم دوس دارم با پسری دیابت نوع اول داره ازدواج کنم =———هرکسی ک خاس میتونه با شماره تلفن درج شده تماس بگیره

    1. سلام این خانم که میگه از ارومیه هستم دروغ میگه میخواد سر کیسه تون بکنن همش دروغ میگه زنگ نزنید

  5. من ۷ سال دیابت ۲ داشتم. ناشتا ۲۵۰ بودم. گاهی۳۰۰ میشدم. پیش هر دکتری رفتم بهتر نشدم. سرانجام سال سال ۹۷ با طب سنتی درمان شدم. فک کنم ۶ ماه طول کشید. الان شکرخدا خیلی خوبم. همه چی میخورم قندم ۱۰۵ الی ۱۲۰ هست. شماره خودمه

    1. سلام میشه بگید دقیقا چیکار کردین
      منم دیابت نوع ۲ دارم ولی هر چی دکتر رفتم خوب نشدم
      اگ میتونی بهم کمک کن

    2. من 10 سال دیابت دارم 25 سالمهو بهتون پیشنهاد میکنم به دکتر اسدالله رجب مراجعه کنید من همیشه تحت نظر ایشون بودم.

  6. سلام دوستان عزیز
    ببینید داروهای گیاهی خیلی خوبن ولی تنها نمیشه استفاده کنید
    گول این حرف هارو نخورید
    کدام داروی گیاهی انسولین به اندازه کافی تولید میکنه؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

با یک کلیک تماس بگیرید