درمان دیابت حاملگی

درمان دیابت حاملگی

درمان دیابت حاملگی
درمان دیابت حاملگی

از مشکلاتی که در دوران حاملگی برای بسیاری از زنان به وجود می آید دیابت است و درمان دیابت حاملگی از جمله مسائلی است که از اصلی ترین دغدغه ها در بیشتر زنان است. درمان دیابت حاملگی روش های مختلفی دارد که با مراجعه به یک پزشک خوب در این زمینه به سادگی انجام می شود.

مقدمه

درمان دیابت حاملگی
درمان دیابت حاملگی

در صورتی که قصد دارید در مورد درمان دیابت حاملگی اطلاعاتی کسب کنید و روش های درمانی و عللی که باعث ابتلا به دیابت دوران حاملگی را می شود را به طور کامل بشناسید با توضیحات ارائه شده در این مقاله همراه باشید.

انواع راه های درمان دیابت حاملگی چیست؟

  1. داشتن رژیم غذایی مغذی (غذاهای پر فیبر و کم چربی و قند و سرشار از سبزیجات، غلات کامل و پروتئین بدون چربی)
  2. ورزش 
  3. تزریق انسولین
  4. مصرف داروی های خوراکی مانند: (گلوکوفاژ ( متفورمین ) و گلیناز (گلیبورید))

در ادامه به سوالات زیر پاسخ خواهیم داد:

دیابت چیست؟

چند نوع دیابت وجود دارد؟

چه عللی فرد را به دیابت مبتلا می کنند؟

دیابت چه مشکلاتی را در بدن به وجود می آورد؟

دیابت حاملگی چیست؟

دیابت حاملگی از ماه چندم آغاز می شود؟

دیابت حاملگی تا چه حد خطر سقط جنین را افزایش می دهد؟

دیابت دوران حاملگی از کدام نوع است؟

تشخیص دیابت حاملگی به چه صورت است؟

دیابت حاملگی چه عوارضی دارد؟

دیابت حاملگی به چه صورت درمان می شود؟

زنان حامله ای که به دیابت حاملگی مبتلا هستند چه برنامه غذایی را باید پیروی کنند؟

نحوه تحت نظر گرفتن جنین در دیابت حاملگی چگونه است؟

خطر ابتلا به دیابت حاملگی چگونه افزایش پیدا می کند؟

دیابت حاملگی بعد از زایمان تا چه مدت باقی می ماند؟

ابتلا به دیابت حاملگی چند درصد دیابت در آینده را افزایش می دهد؟

شیوع دیابت حاملگی در دنیای امروز به چه صورت است؟

ورزش چه تاثیری در کنترل دیابت حاملگی دارد؟

جهت جلوگیری از ابتلا به دیابت حاملگی چه کارهایی کمک کننده است؟

در صورت ابتلا به دیابت حاملگی چه تغییراتی در روند حاملگی رخ می دهد؟

درمان دیابت حاملگی در طب سنتی به چه صورت است؟

درمان دیابت حاملگی به شکل دارویی به چه صورت انجام می گیرد؟

چه مواد غذایی در زمان ابتلا به دیابت حاملگی ممنوع است؟

دیابت چیست؟

دنیای صنعتی امروز باعث رایج شدن بیماری های زیادی شده است که دیابت یکی از آن هاست. بیماری دیابت امروزه یکی از بیماری های شایع به خصوص در کشورهای پیشرفته است که افراد در سنین مختلف را درگیر خود می کند. این بیماری در کشورهای پیشرفته مانند آمریکا چیزی حدود دویست هزار نفر را در سال به خود درگیر می کند.

ساز و کار بدن در زمان ابتلا به دیابت

بدن به طور معمول هر غذایی که خورده شده و وارد دستگاه گوارش می شود را هضم می کند. سپس این غذاهای هضم شده به مولکول های قندی و گلوکز تبدیل شده و صرف انرژی برای انجام کارها و فعالیت های روزمره می شود.

در عین حال هورمونی به نام انسولین که از پانکراس ترشح می شود در سلول های بدن تاثیر گذاشته و باعث می شود سلول ها گلوکز آزاد شده از غذاها را وارد خود کنند و از این طریق برای فعالیت های خود کسب انرژی داشته باشند.

گاهی اوقات، به دلیل اختلالاتی در فعالیت پانکراس و ترشح انسلوین و هم چنین عدم اثرگذاری انسولین و خود مقاومتی در سلول ها و سایر دلایل گلوکز و قند وارد سلول ها نشده و در خون تجمع می کند. تجمع و افزایش قند در خون در نهایت منجر به پیدایش بیماری دیابت می شود.

دیابت و مشکلات بدن

بیماری های زیادی در اثر دیابت به وجود می آیند و هم چنین بسیاری از بیماری ها با وجود دیابت شدت پیدا می کنند. بیماران قلبی که به دیابت نیز مبتلا هستند در مجموع دو برابر بیماران قلبی دیگر احتمال مرگ و میر دارند و هم چنین احتمال سکته و کما در این دسته از بیماران بیشتر از سایر بیماران قلبی است که به مشکلات دیگر مبتلا نیستند.

پیشنهاد می کنیم از مقاله غربالگری دیابت بارداری دیدن کنید.

زمان بروز علائم

با توجه به این که بیماری دیابت انواع مختلفی دارد که گاهی تشخیص آن تا چند ماه زمان می برد علائم در هر نوع متفاوت است. گاهی اوقات علائم به طور شدید بروز می کند و در بعضی افراد نیز علائمی وجود نداشته و تنها در آزمایش خون مشخص می شود.

با این حال بارزترین مشکل در بیماران دیابتی که معمولا از ابتدای ابتلا بروز می کند تکرر ادرار است. هم چنین این بیماران بیشتر از سایرین به خشکی دهان و تشنگی دچار می شوند.

بیشتر بیماران دیابتی احساس خستگی به طور ناگهانی را تجربه می کنند و تغییرات وزن نیز گاهی ممکن است اتفاق بیفتد. با توجه به این که تا چه حد در تشخیص علائم دقیق عمل شود می توان بیماری را با سرعت و ساده تر درمان کرد.

زمان بروز علائم
زمان بروز علائم

چند نوع دیابت وجود دارد؟

دو نوع دیابت به طور شناخته شده و رایج به طور کلی وجود دارد، با این حال انواع دیگری از دیابت نیز ممکن است به طور موقت بروز پیدا کنند. از جمله این دیابت ها می توان به دیابت حاملگی اشاره کرد. هم چنین برخی از بیماری ها نیز می توانند ابتلا به دیابت را منجر شوند.

دیابت نوع یک

گروهی که بیشتر در معرض ابتلا به دیابت نوع یک می باشند، کودکان، نوجوانان و افراد زیر سی سال را تشکیل می دهند. بروز دیابت نوع یک معمولا زمانی اتفاق می افتد که پانکراس ترشح انسولین را به طور کامل انجام نمی دهد.

این بیماری معمولا از طریق علائم تشخیص داده می شود، این علائم شامل خستگی شدید، تشنگی و گرسنگی بیش از حد علی رغم غذا خوردن، کاهش وزن، بی حوصلگی، تکرر و افزایش حجم غیر عادی ادرار و… می باشد.

افرادی که به این نوع از دیابت مبتلا هستند باید به طور مستمر انسولین تزریق کنند و این تزریق چون توسط خود بیماران انجام می شود یک دوره آموزشی تزریق دارو نیز می گذرانند. هم چنین این افراد تا درمان بیماری و بعد از آن باید از برنامه صحیح غذایی پیروی کنند. به علاوه فعالیت و ورزش باید به برنامه روتین و روزمره مبتلایان به دیابت نوع یک تبدیل شود.

دیابت نوع دو

از دیگر انواع دیابت، نوع دوست. این نوع از دیابت، مهم ترین نوع دیابت است و چون تمام افرادی که به این بیماری مبتلا می شوند از بزرگسالان هستند به بیماری بزرگسالی نیز معروف است. این نوع، شایع ترین نوع دیابت است به حدی که می توان گفت حدود نود درصد مبتلایان به دیابت به دیابت نوع دو دچار هستند.

در بدن افرادی که به دیابت نوع دو مبتلا هستند ابتدا انسولین به شکل عادی و به مقدار کافی ترشح شده اما بعد از مدتی موثر واقع نشده و نسبت به قند دریافتی بسنده نیست. هم چنین این بیماری و اختلال به علت مقاومت بدن به انسولین ایجاد می شود که عامل اصلی ابتلا به هایپرگلیسمی یا افزایش شدید قند خون است. افرادی که دچار چاقی هستند بیشتر از سایرین در معرض ابتلا به این نوع از دیابت هستند.

دیابت حاملگی

از دیگر انواع دیابت، دیابت حاملگی است که در دوران بارداری بروز پیدا کرده و به صورت افزایش قند خون در بدن است. در این شرایط نیز مانند دو نوع قبلی معمولا ترشح انسولین تحت تاثیر قرار می گیرد و باعث تجمع گلوکز و قند در خون می شود. تمام انواع دیابت قابل درمان هستند.

البته برای درمان دیابت باید به پزشکی مراجعه کرد که در زمینه درمان این بیماری تجربه لازم را داشته باشد. دکتر سلیمی از پزشکان حاذق در زمینه درمان دیابت، به خصوص درمان دیابت حاملگی می باشند.

دیابت حاملگی
دیابت حاملگی

چه عللی فرد را به دیابت مبتلا می کنند؟

دلایل مختلفی در هر نوع از دیابت باعث بروز این بیماری می شوند. معمولا علل ابتلا به دیابت در هر نوع از آن متفاوت است و علل مختلف نیز باعث شدت متفاوت بروز این مشکل می شوند.

علل ابتلا به دیابت نوع یک

در دیابت نوع یک که بیشتر نوجوانان به آن دچار می شوند بدن توانایی تولید انسولین را ندارد. دیابت نوع یک از نوع بیماری های خود ایمنیست به همین دلیل سیستم ایمنی بدن به اشتباه آنتی بادی ها و سلول های التهابی ای تولید می کند که به بافت های اصلی بدن آسیب می رساند.

در این نوع از دیابت سلول های پانکراس یا لوزالمعده که انسولین تولید می کنند توسط سیستم ایمنی دشمن شناخته شده و مورد حمله قرار می گیرند و تخریب می شوند.

این اتفاق باعث پایین آمدن سطح انسولین خون شده یا تولید انسولین را به طور کلی قطع می کند. دیابت نوع یک ترکیبیست از عوامل ژنتیکی و محیطی. افرادی که به این نوع از دیابت مبتلا هستند در تمام طول عمر وابسته به انسولین هستند و برای زنده ماندن و جلوگیری از آسیب های ناشی از این بیماری باید روزانه انسولین مصرف کنند.

علل ابتلا به دیابت نوع دو

ابتلا به دیابت در دیابت نوع دو در مرحله اتفاق می افتد. در مرحله اول یا مرحله پیش دیابتی سلول های بدن به انسولین مقاومت می شوند. در واقع، علی رغم این که پانکراس کماکان تولید و ترشح انسولین را انجام می دهد سلول ها پاسخ درستی به تولید انسولین نداده و این ماده توانایی تجزیه گلوکز و وارد کردن آن به خون را ندارد. بعد از این مرحله گلوکز در خون جمع شده و دیابت اتفاق می افتد.

در دیابت نوع دو موارد ژنتیکی، محیطی و تغذیه و اضافه وزن نقش اصلی را در ابتلا بیمار ایفا می کنند. بر خلاف نوع یک بیماری دیابت تغذیه نادرست تاثیر زیادی در ابتلا به این دیابت دارد. ممکن است فردی با پیش زمینه خانوادگی کاملا سالم تنها به دلیل تغذیه اشتباه به این نوع از دیابت مبتلا شود.

باید به این نکته توجه کرد که نه تنها مواد قندی، بلکه مواد نشاسته ای نیز می توانند باعث تجمع قند و گلوکز در خون شوند. در واقع تنها با قطع مصرف قند نمی توان از ابتلا به دیابت نوع دو جلوگیری کرد و درمان یا پیشگیری از این دیابت نیازمند یک رژیم مناسب است.

علل ابتلا به دیابت نوع دو
علل ابتلا به دیابت نوع دو

دیابت چه مشکلاتی را در بدن به وجود می آورد؟

دیابت از جمله بیماری هایی است که هم مشکلات به خصوص خود را در بدن به وجود می آورد و هم می تواند زمینه ساز یا تشدید کننده سایر بیماری ها باشد. به همین دلیل کنترل و درمان هر نوع از دیابت و پیشگیری از ابتلا به آن بسیار ضروری است.

کمای دیابتی

یکی از مشکلات جدی که افراد در نتیجه دیابت به آن مبتلا می شوند کمای دیابتی است. کمای دیابتی دارای دو نوع مختلف است که بسته به شدت و نوع دیابت می توان به هر کدام از این دو مبتلا شد.

البته کمای دیابتی معمولا آخرین مرحله این بیماری است و در بیمارانی رخ می دهد که دیابت در آن ها پیشرفته بوده و روند درمانی به کندی یا با سهل انگاری صورت می گیرد.

کمای دیابتی معمولا به طور ناگهانی رخ می دهد اما در بعضی از افراد علائمی نیز دارد. افزایش بیش از حد قند خون در افراد مستعد به بیماری دیابت یا دیابتی ها باعث ابتلا به این مشکل می شود.

کمای دیابتی نوع خفیف این مشکل است که با علائمی هم چون سرگیجه، سردرد، خستگی، ضعف و بی حالی و خشکی دهان همراه است. نوع شدید کمای دیابتی که هایپر اوسمولار نام دارد نیز این علائم را به طور شدید تر دارد و در صورت ابتلا به آن وضعیت بیمار خطرناک خواهد شد. هر نوع از کمای دیابتی در صورت طولانی شدن ممکن است منجر به مرگ بیمار شوند.

هیپوگلیسمی

هیپوگلیسمی از دیگر مشکلاتی است که بیماران دیابتی به آن مبتلا می شوند. البته هیپوگلیسمی نه فقط در بیمارانی که دچار افزایش قند خون هستند بلکه در افرادی که قند خون آن ها به طور معمول از حد نرمال پایین تر است نیز اتفاق می افتد.

معمولا قند خون پایین هنگامی که شدت پیدا کند باعث حمله درونی بدن به سلول ها می شود. نشانه های هیپوگلیسمی، تپش قلب، ضعف و لرزش، گرسنگی و… می باشد.

برخلاف کمای دیابتی که جز آخرین مشکلاتی است که در اثر دیابت بروز پیدا می کنند هیپوگلیسمی در صورت نوسانات شدید قند خون خیلی زود رخ می دهد و در حالات شدید هر نوع از دیابت نیز وجود دارد.

البته ممکن است فرد در مدت زمانی طولانی به این مشکل مبتلا باشد و علائم و اثرات آن به یک باره بروز کنند. از جمله اثرات این مشکل، تاثیر بر فشار خون است. معمولا افراد دیابتی که به هیپوگلیسمی دچار هستند تنگی رگ ها و افزایش فشار خون دارند.

مشکل در کلیه ها

کلیه ها حساس ترین عضو بدن نسبت به دیابت هستند. معمولا مشکلات دیابتی بیشتر در این عضو خود را نشان داده و ضعف و از دست رفتن کارایی در این عضو اتفاق می افتد. آسیب کلیه ها گاهی به حدی جدی می شود که کلیه به طور کامل از کار افتاده و فرد برای انجام اعمال حیاتی بدن که توسط کلیه صورت می گیرد ناچار به انجام دیالیز یا پیوند کلیه می شود.

سایر مشکلات

دیابت می تواند مشکلات دیگری را نیز در بدن به وجود آورد، ضعف بینایی و کوری، زخم های دیابتی در پا، مشکلات عروقی و حتی سقط جنین یا به دنیا آمدن نوزاد نارس از جمله مشکلاتی هستند که انواع دیابت می توانند زمینه ساز آن ها باشند. به جهت درمان مشکلات دیابتی بهترین کار درمان دیابت است. به خصوص در زنان باردار اهمیت این موضوع چند برابر است. دکتر سلیمی یکی از بهترین پزشکان در زمینه درمان دیابت حاملگی می باشند.

سایر مشکلات
سایر مشکلات

دیابت حاملگی چیست؟

دیابت یک بیماری بسیار مهم و شایع به خصوص در دنیای امروز است. صنعتی شدن کارها و کم شدن تحرک در مشاغل و هم چنین تغییر سبک تغذیه از غذاهای سالم به غذاهای فست فودی و پر کربوهیدرات باعث به وجود آمدن مشکلات و بیماری های مختلفی شد که از جمله آن ها می توان به دیابت اشاره کرد.

دیابت حاملگی

یکی از شایع ترین مشکلاتی که زنان باردار به آن مبتلا می شوند دیابت حاملگی است. تقریبا 3 درصد از زنان در طول دوران بارداری خود دیابت حاملگی را تجربه می کنند. این دیابت می تواند از هر دو نوع یک و دو باشد.

با این حال از هر نوع و به هر دلیلی این بیماری هم برای مادر و هم برای جنین خطرناک است و باید کنترل شده و درمان شود. نمی توان دلیلی را به طور قطعی برای ابتلا به دیابت در زمان حاملگی مشخص کرد با این وجود می توان گفت که اصلی ترین دلیل ابتلا به این بیماری در دوران حاملگی تغییرات هورمونی بدن و تاثیراتی است که این تغییرات بر بدن فرد می گذارند.

ساز و کار بدن در زمان دیابت حاملگی

تغییرات هورمونی و تاثیراتی که حاملگی در بدن می گذارد باعث به هم خوردن تعادل قند خون در بدن می شود و میزان این ماده را در بدن کاهش یا افزایش می دهد. به طور کلی بدن در زمان مصرف خوراکی قند و گلوکز موجود در آن را برای مصرف سلول ها و سوخت و ساز و انرژی مورد استفاده قرار می دهد و گلوکزی که در خون به جریان می افتد میزان خطرناکی ندارد.

اما در زمان دیابت بدن توانایی ورود به اندازه گلوکز به سلول ها را نداشته و گلوکز به جای به جریان افتادن در خون تجمع پیدا می کند. این ورود گلوکز به سلول ها توسط هورمون انسولین اتفاق می افتد.

هورمون انسولین در به جریان انداختن قند در خون کمک می کند. در زمان بارداری به دلیل اتصالاتی که جفت بین جنین و مادر به منظور تغذیه از خون برقرار می کند بضعی هورمون های دیگر نیز ترشح می شوند که بر کار انسولین اثر گذاشته و اختلال ایجاد می کنند.

در نتیجه این اتفاق انسولین توانایی ورود گلوکز به سلول ها را از دست می دهد و دیابت حاملگی رخ می دهد. با رشد جنین ترشح این هورمون ها بیشتر شده و در نتیجه دیابت نیز افزایش پیدا می کند و اثرات آن بر بدن مادر و جنین مشخص می گردد.

ساز و کار بدن در زمان دیابت حاملگی
ساز و کار بدن در زمان دیابت حاملگی

دیابت حاملگی از ماه چندم آغاز می شود؟

دوران حاملگی علی رغم شیرینی و لحظات خوبی که دارد مشکلاتی را نیز برای برخی از زنان به همراه دارد. یکی از مشکلات شایع این دوران دیابت حاملگی است. تقریبا 3 تا 6 درصد از زنان باردار به دیابت حاملگی مبتلا می شوند و در 3 درصد آن ها این دیابت به مرحله شدید خود می رسد و بر مادر و جنین اثر می گذارد.

به طور کلی، زمان مشخصی برای ابتلا به این دیابت وجود ندارد اما می توان با بررسی علائم و آشنایی با آن ها در هر کدام از بازه های زمانی دوران بارداری احتمال این بیماری را مشخص کرد.

سه ماهه اول بارداری

در سه ماهه اول رشد جنین آنقدر زیاد نیست که تغییرات زیادی را در هورمون های بدن مادر به وجود بیاورد. با این حال ممکن است فرد به مرحله پیش دیابتی نوع دو رسیده و درگیر شود. معمولا در این زمان با گرفتن تست هایی که میزان تحمل بدن مادر به نگهداری گلوکز در خون را مشخص می کند می توان احتمال وجود در مرحله پیش دیابتی را مشخص کرد. این تست اگر کمی بالاتر از نرمال باشد احتمال ابتلای مادر به دیابت را به پزشک می دهد.

سه ماهه دوم بارداری

در ماهه دوم بارداری بیشتر دیابت نوع یک دیده می شود و نشانه های آن تغییر رشد جنین نسبت به سه ماهه اول است. معمولا جنین هایی که به این نوع از دیابت در دوران حاملگی مبتلا می شوند در سه ماهه اول رشد خوبی داشته و به سرعت رشد می کنند اما در سه ماهه دوم نسبت به شرایط عادی و هم چنین سه ماهه اول رشد چندانی ندارند.

در این شرایط معمولا پزشک آزمایشات لازم را برای بررسی احتمال ابتلا مادر به دیابت نوع یک تجویز می کند. دیابت در سه ماهه دوم بارداری معمولا در هفته های بیست وچهارم تا بیست و هشتم بارداری بیشتر دیده می شود. دیابت حاملگی در این زمان می تواند با علائمی جزئی خود را نشان دهد که فرد با احساس کردن اولین علائم موظف است به پزشک مراجعه کند.

لطفا از پست هزینه آزمایش دیابت بارداری دیدن کنید.

سه ماهه سوم بارداری

در سه ماهه سوم بارداری معمولا نشانه های دیابت خود را به شکل بازر نشان می دهند. معمولا پیش از این زمان پزشک و مادر نشانه های ضعیف را تشخیص می دهند

اما در افرادی که هیچ نشانه خفیفی نداشته یا به آن توجه نمی کنند این علائم در سه ماهه سوم به شکل شدید بروز پیدا می کنند که از جمله آن ها می توان به تشنگی شدید و غیرعادی مادر اشاره کرد. هم چنین ادرار بیشتر شده و مادر به طور مکرر این احساس را دارد.

حالت تهوع و تاری دید از  دیگر علائم دیابت حاملگی در این بازه هستند. در صورت تشخیص به موقع درمان دیابت حاملگی به سرعت و به ساده ترین شکل ممکن انجام می گیرد. در تشخیص به موقع پزشک نقش مهمی دارد بنابراین با احساس اولین نشانه ها باید به پزشک خوب مراجعه کرد. از پزشکان خوب و با تجربه در این زمینه می توان از دکتر سلیمی نام برد.

سه ماهه سوم بارداری
سه ماهه سوم بارداری

دیابت حاملگی تا چه حد خطر سقط جنین را افزایش می دهد؟

به طور کلی بیماری دیابت خطرات زیادی را برای بدن در پی دارد. این بیماری هم می تواند خود زمینه ساز مشکلات و بیماری ها شود و هم می تواند بیماری های دیگر را تشدید کند.

در افرادی که به بیماری های دیگر مانند بیماری های قلبی یا تنفسی مبتلا هستند دیابت خطرناک تر است و هم چنین افرادی که دچار اضافه وزن هستند نیز بیشتر از سایرین در معرض مشکلات بیماری دیابت می باشند. این بیماری ها هم چنین در زنان باردار نیز خطرات زیادی را به همراه دارد بنابراین باید به موقع تشخیص داده شده و درمان شود.

لطفا از پست بارداری با وزن 120 کیلو دیدن کنید.

دیابت بارداری و سقط جنین

دیابت را مرگ خاموش نیز می نامند چون ممکن است علائم آن تا زمان وخیم شدن بیماری بروز پیدا نکرده و بعد از وخیم شدن نیز با کمای ناگهانی و در نهایت مرگ فرد بروز کند، بنابراین پزشکان همواره در مورد این بیماری، پیشگیری و درمان آن توصیه های زیادی را کرده اند.

دیابت حاملگی به خصوص در سه ماهه سوم یا آخر بارداری خطرناک تر است و در صورتی که تا این زمان دیابت بدون کنترل ادامه پیدا کند و در این دوران نیز برای درمان آن تلاشی نشود می تواند خطرات زیادی را به همراه داشته باشد. بیشترین و مهم ترین خطر این بیماری در صورت شدت گرفتن در سه ماهه آخر سقط جنین است.

به طور کلی مادرانی که در سه ماهه آخر بارداری خود رژیم مناسبی را دنبال نکرده و در مصرف غذاها کنترلی ندارند و مبتلا به دیابت نیز می باشند بیشتر در معرض خطر سقط جنین هستند. به خصوص در ماه های 6 و 7 بارداری، مادرانی که به دیابت مبتلا هستند باید تحت نظر پزشک رژیم مناسبی را دنبال کنند تا از خطرات این بیماری بر جنین در امان بمانند.

دیابت بارداری و سقط جنین
دیابت بارداری و سقط جنین

دیابت دوران حاملگی از کدام نوع است؟

به طور کلی بیماری دیابت دارای دو نوع است که در تمام افراد چه به صورت عادی و چه در اثر بیماری یکی از دو نوع بروز پیدا می کند. در زنان باردار نیز بسته به پیش زمینه ها و سوابق خانوادگی و همچنین تغییرات هورمونی بدن ممکن است یکی از دو نوع بیماری دیابت بروز پیدا کند.

دیابت نوع یک در بارداری

دیابت نوع یک یکی از انواع خود ایمنی بیماری ها محسوب می شود. در دیابت نوع یک بیمار به تزریق هرروز انسولین نیاز دارد به این دلیل که بدن توانایی تولید و ترشح انسولین را نداشته یا انسولین تولیدی به حدی کم است که تاثیر چندانی در رساندن گلوکز به سلول ها ندارد.

معمولا افرادی که به این نوع از دیابت مبتلا هستند در طول روز بیشتر از سایرین آب می نوشند و هم چنین ممکن است دچار ضعف و بی حالی های ناگهانی شوند.

کاهش وزن نیز در این افراد به طور ناگهانی و به شدت رخ می دهد. بیشتر زنانی که به دیابت نوع یک در حاملگی مبتلا می شوند این بیماری را در سه ماهه دوم تجربه می کنند. در واقع با اثراتی که رشد جنین بر هورمون ها می گذارد تاثیر انسولین به حدی کم می شود که بدن دیگر این هورمون را ترشح نمی کند.

دیابت نوع دو در بارداری

دیابت نوع دو، یکی از انواع دیگر بیماری دیابت است که در دوران حاملگی نیز احتمال بروز آن وجود دارد. دیابت نوع دو نسبت به نوع یک رایج تر است و مشکلات تغذیه ای نیز می توانند زمینه ساز آن باشند. علائم این بیماری هم چنین نسبت به نوع یک گسترده تر و متفاوت تر است و حتی می تواند به صورت عفونت کلیه و مثانه بروز کند.

معمولا افراد بالای سی سال بیشتر در معرض ابتلا به این نوع از دیابت هستند. در مادران تغذیه اشتباه در سه ماهه اول در کنار تغییرات هورمونی که در بدن به وجود می آید می تواند زمینه ساز این نوع از دیابت باشد. در صورتی که هر کدام از انواع دیابت تا سه ماهه آخر کنترل نشود خطراتی را برای مادر و جنین به وجود آورند.

دیابت نوع دو در بارداری
دیابت نوع دو در بارداری

تشخیص دیابت حاملگی به چه صورت است؟

دیابت حاملگی به طور معمول بدون علامت خاصی به وجود می آید. به همین دلیل پزشکان برای تشخیص به موقع و جلوگیری از مشکلات این بیماری برای زنان باردار در سه ماهه دوم و در هفته های 24 تا 28 تست و آزمایشات مربوط به بررسی قند خون را برای تمام زنان باردار تجویز می کنند.

معمولا این آزمایش در یک یا دو مرحله انجام می شود و نحوه انجام آن با استفاده از محلول های قندی می باشد که با غلظت های مختلف از پنجاه تا صد گرم مورد استفاده قرار می گیرند.

تعداد زنانی که دیابت بارداری را با علائم شدید تجربه می کنند بسیار ناچیز است

تعداد زنانی که دیابت بارداری را با علائم شدید تجربه می کنند بسیار ناچیز است و به ندرت مشاهده می شود که افزایش قند خون در تست های معمولی به شدت زیاد مشاهده شود به همین دلیل تشخیص آن به سادگی ممکن نیست و برای به موقع انجام شدن انجام آزمایش قند خون در سه ماهه دوم برای تمام مادرانی که پیش از این دیابت در آن ها تشخیص داده نشده است ضروری می باشد.

بیشتر مادران علائم این بیماری را با تغییرات معمول حاملگی اشتباه می گیرند یا علائم دیابت را بر پایه سایر بیماری ها گذاشته و چندان جدی نمی گیرند با این حال برخی علائم مانند تشنگی غیر معمولی و تکرر ادرار بیشتر از زمان ها و هم چنین تاری دید می توانند به مادر در مورد ابتلا به دیابت حاملگی هشدار داده تا روند درمان به موقع انجام گیرد.

البته نکته ای که در این جا حائز اهمیت است انجام درمان دیابت حاملگی زیر نظر یک پزشک خوب و با تجربه است که علاوه بر تشخیص به موقع روند درمان نیز به بهترین شکل ممکن اتفاق بیفتد. دکتر سلیمی را می توان به عنوان یکی از بهترین پزشکان در زمینه تشخیص و درمان دیابت حاملگی نام برد.

تعداد زنانی که دیابت بارداری را با علائم شدید تجربه می کنند بسیار ناچیز است
تعداد زنانی که دیابت بارداری را با علائم شدید تجربه می کنند بسیار ناچیز است

دیابت حاملگی چه عوارضی دارد؟

دیابت به طور کلی جز بیماری های خطرناک است. این بیماری به خصوص زمانی که در افرادی با شرایط خاص رخ دهد خطراتی چند برابر خواهد داشت. یکی از گروه های خاص که در اثر ابتلا به دیابت ممکن است آسیب های جبران ناپذیری ببینند زنان باردار و جنین آن ها هستند. جنین حتی در بدترین شرایط ممکن است به مرگ دچار شود. آشنایی با خطرات دیابت حاملگی می تواند تا حد زیادی به جدی گرفتن این بیماری توسط مادران کمک کند.

جهت کسب اطلاعات بیشتر مقاله دیابت حاملگی و عوارض آن را مطالعه کنید.

ماکروزومی

رشد بیش از حد جنین یا ماکروزومی زمان اتفاق می افتد که جنین با جذب بیش از حد انسولین به صورت غیر طبیعی و بیشتر از شرایط نرمال رشد می کند. جنین درشت معمولا زایمان را برای مادر سخت می کند و احتمال زایمان طبیعی و جایگزینی سزارین را به حد زیادی افزایش می دهد.

زایمان زودرس

زایمان زودرس از دیگر اتفاقاتی است که ممکن است در اثر دیابت رخ دهد. معمولا زمانی که مادر قند خون بسیار بالایی داشته باشد و در دورانی باشد که احتمال زایمان وجود دارد، زایمان زود رس امکان پذیر تر است. البته گاهی اوقات تجویز پزشک به دلیل رشد زیاد جنین زایمان زودرس است که در هر دوحالت برای جنین ممکن است خطراتی مانند کامل نشدن ریه یا برخی از اندام های دیگر را به همراه داشته باشد.

هیپوگلیسمی

این مشکل همانند سایر بیماران دیابتی در مادران بارداری نیز احتمال دارد و بیشتر در زنانی به وجود می آید که بعد از زایمان سطح انسولین در بدن به یکباره افزایش پیدا کرده و باعث کاهش شدید قند خون می شوند. البته این مشکل ممکن است در نوزاد نیز رخ دهد و به دلیل قطع شدن از جفت به یک بار سطح انسولین در بدن بیش از نرمال شده و هیپوگلیسمی رخ دهد.

زردی

اغلب نوزادانی که مادر آن ها در دوران حاملگی به دیابت مبتلا بوده دچار تغییراتی در رنگ چشم و پوست می باشند. به خصوص زردی در نوزادانی که تازه به دنیا می آیند و مادران مبتلا به دیابت حاملگی داشته اند بسیار شایع است.

عوارض دیابت بارداری در مادر

تا این جا در مورد عوارضی که این دیابت در نوزاد یا جنین دارد صحبت شد اما این بیماری مشکلاتی را نیز ممکن است در مادران باردار به وجود بیاورد.

از جمله این مشکلات می توان به مسمومیت حاملگی یا پاره شدن ناگهانی کیسه آب اشاره کرد که موجب زایمان زودرس شده و در صورت عدم تکمیل اندام های جنین منجر به سقط جنین شود. هم چنین پاره شدن ناگهانی کیسه آب و دیابت حاملگی در مادر می تواند عفونت های ادراری به خصوص در سه ماهه دوم را منجر شود.

عوارض دیابت بارداری در مادر
عوارض دیابت بارداری در مادر

دیابت حاملگی به چه صورت درمان می شود؟

در صورت عدم کنترل دیابت حاملگی احتمال رخ دادن خطرات جدی برای مادر و جنین وجود دارد. هم چنین دیابت حاملگی می تواند روی رشد جنین نیز تاثیر گذاشته و قواعد رشد در بازه های مختلف زمانی بارداری را بر هم زند و رشد در سه ماهه اول را به شدت افزایش داده و در سه ماهه دوم به کندی انجام شود. بنابراین درمان این بیماری بسیار ضروری می باشد.

کنترل دیابت

اولین قدم برای درمان دیابت حاملگی کنترل آن است. کنترل دیابت حاملگی به معنی انجام اقدامات ضروری برای بررسی قند خون و کاهش آن در صورت بالا بودن است. معمولا بررسی قند خون هم توسط پزشک و با تجویز آزمایشات و هم توسط مادر و به وسیله دستگاه های خانگی تست قند خون امکان پذیر است. بعد از بررسی وضعیت قند خون و مشخص شدن میزان گلوکز در خون اقدامات لازم به جهت درمان دیابت حاملگی آغاز می شود.

اقدامات درمانی

به عنوان اولین اقدام به جهت درمان دیابت حاملگی پزشک رژیم مناسب غذایی را تجویز می کند. هرچند در دوران بارداری مادر به تمام گروه های غذایی نیاز دارد با این حال ممکن است بنا به تشخیص پزشک بعضی از گروه ها کاهش پیدا کرده یا به طور کامل حذف شوند. در قدم بعدی ورزش هایی برای تنظیم فعالیت غدد بدن و ترشح هورمون ها توصیه می شود.

البته ورزش در صورتی تجویز می شود که مادر محدودیتی به عنوان مثال از نظر پایین بودن جفت نداشته باشد. در صورتی که هیچ کدام از این اقدامات مفید واقع نشود پزشک تزریق انسولین را توصیه می کند.

یا داروهای خوراکی نظیر متفورمین را تجویز می کند که وضعیت دیابت کنترل شود. معمولا در این زمان کماکان وضعیت و سطح قند خون در بدن بررسی شده و پزشک با مشاهده اولین تغییرات روند درمانی را به شکل  دیگری دنبال می کند.

جهت کسب اطلاعات بیشتر مقاله درمان دیابت جدید را مطالعه کنید.

اقدامات درمانی
اقدامات درمانی

زنان حامله ای که به دیابت حاملگی مبتلا هستند چه برنامه غذایی را باید پیروی کنند؟

پیروی از یک رژیم مناسب می تواند تا حد زیادی به درمان دیابت حاملگی کمک کند. نکات مهمی در برنامه غذایی زنان حامله می تواند کمک کننده کنترل دیابت در دوران حاملگی باشد.

کنترل کربوهیدرات

یک رژیم غذایی سالم در دوران حاملگی نه تنها به کنترل و درمان دیابت حاملگی کمک می کند بلکه می تواند بسیاری از بیماری هایی که در این دوران رخ می دهد را درمان کرده و حتی وزن اضافه این دوران را کنترل کند. تغذیه سالم هم چنین به به دنیا آوردن نوزادی سالم تر کمک می کند و رشد جنین را در وضعیت بهتری قرار می دهد. اولین نکته در برنامه غذایی کنترل کربوهیدرات است. با توجه به این که بیشتر مواد غذایی که در وعده های مختلف استفاده می شوند دارای کربوهیدرات هستند توزیع آن باید به گونه ای باشد که به یک باره در قند خون تاثیر نگذارد و بدن فرصت مناسب برای هضم و استفاده از قند موجود در مواد غذایی را داشته باشد.

استفاده بیشتر از پروتئین

جایگزین بهتر کربوهیدرات، پروتئین است. پروتئین سیر کننده است و نیاز به غذا خوردن زیادی را تا حد زیادی کاهش می دهد. خوردن پروتئین در کنار کربوهیدرات می تواند به حفظ تعادل قند خون در بدن کمک کند. زنانی که به دیابت حاملگی مبتلا هستند بهتر است غذاهایی مصرف کنند که حاوی پروتئین یا کربوهیدرات های حاوی پروتئین باشند. به عنوان مثال مرغ، ماهی، تخم مرغ، آجیل و … از جمله موادی هستند که تا حد زیادی قند خون را در بدن به تعادل می رسانند.

عدم مصرف غذاهای چرب اشباع و نشاسته ای

تصور بسیاری از افراد این است که با جایگزینی نان و برنج به جای قند و شیرینی می توانند ولع خوردن این مواد را کاهش داده و از دیابت حاملگی نیز جلوگیری کنند در صورتی که مواد غذایی نشاسته دار نیز تا حدی دارای قند هستند و باعث افزایش گلوکز در خون می شوند. هم چنین چربی های اشباع یا ترانس نیز برای زنان حامله بسیار خطرناک هستند و می توانند باعث به وجود آمدن مشکلات جدی و افزایش قند خون در آن ها شود.

عدم مصرف غذاهای چرب اشباع و نشاسته ای
عدم مصرف غذاهای چرب اشباع و نشاسته ای

نحوه تحت نظر گرفتن جنین در دیابت حاملگی چگونه است؟

به طور معمول تحت نظر گرفتن جنین در زنان بارداری که دیابت حاملگی در آن ها وجود دارد در دو تا سه ماهه آخر بارداری انجام می گیرد. البته بسته به شدت دیابت در مادر و هم چنین بروز مشکلات جانبی دیگر در اثر دیابت ممکن است این تحت نظر گرفتن زودتر نیز انجام شود. با این حال باز هم دقیق ترین بررسی از وضعیت جنین در سه ماهه آخر بارداری صورت می گیرد.

تحت نظر گرفتن جنین توسط مادر

هم مادر و هم پزشک می توانند جنین را در زمان دیابت حاملگی تحت نظر قرار دهند. معمولا برای انجام این کار توسط مادر، پزشک آموزش هایی را به مادر می دهد که با کمک آن ها تغییرات جنین را کنترل کند. به عنوان مثال تعداد حرکات جنین در طول شبانه روز می تواند در افزایش یا کاهش سطح قند خون تاثیر داشته باشد و مادر با شمارش حرکات و مشاهده تغییر در آن ها می تواند متوجه خطر شود.

مشکلات زیادی ممکن است در صورت کم شدن تحرک برای جنین به وجود آید. البته گاهی اوقات ممکن است کم شدن تحرک در اثر استراحت باشد اما در صورتی که کم تحرکی جنین مدت زیادی به طول بینجامد مادر باید به پزشک اطلاع داده و اقدامات لازم جهت کنترل وضعیت جنین انجام گیرد.

تحت نظر گرفتن جنین توسط پزشک

معمولا مادرانی که قند خون را کاهش ندهند و کنترلی در قند خون خود نداشته باشند، جنین در معرض خطرات جدی می باشد. معمولا پزشک برای بررسی وضعیت جنین در ابتدا قلب جنین را کنترل می کند و با استفاده از سونوگرافی تحرکات ضعیف و ضربان قلب جنین را بررسی می کند.

در صورتی که قند خون در دوران بارداری بررسی شود و تغییر خاصی در میزان این ماده مشاهده نشود احتیاجی به انجام آزمایش های مختلف در ماه های آخر وجود ندارد.

هم چنین پزشک در هفته های 24 تا 28 آزمایش قند خون را به منظور تحت نظر قرار گرفتن بهتر جنین برای مادر تجویز می کند و در صورت مشاهده عدم کنترل وضعیت در هفته های 29 تا 33 سونوگرافی را برای بررسی وضعیت جنین تجویز می کند.

در این مرحله نقش پزشک به منظور دادن آموزش های کافی و هم چنین بررسی بهتر وضعیت جنین بسیار ضروری است. دکتر سلیمی از بهترین پزشکان برای کنترل و درمان دیابت حاملگی می باشند.

تحت نظر گرفتن جنین توسط پزشک
تحت نظر گرفتن جنین توسط پزشک

خطر ابتلا به دیابت حاملگی چگونه افزایش پیدا می کند؟

بعضی از عوامل می توانند خطر ابتلا به دیابت حاملگی را در مادر افزایش دهند که با آشنایی با آن ها و کنترل این عوامل می توان دیابت حاملگی را درمان کرد.

چاقی

زنانی که به چاقی مبتلا هستند احتمال بیشتری در ابتلا به دیابت حاملگی دارند. زنانی که چاقی آن ها در شاخص توده بدنی بیشتر از 30 می باشد، بیش از سایرین در خطر ابتلا به دیابت حاملگی می باشند. از مهم ترین توصیه های پزشکان به زنان کاهش وزن اضافه تا حد امکان پیش از بارداری است.

سابقه های بارداری و خانوادگی

ابتلا به دیابت حاملگی در زنانی که در بارداری های قبلی خود نیز به دیابت حاملگی مبتلا می باشند بسیار بیشتر است. معمولا افرادی که در یک بارداری به دیابت حاملگی مبتلا می شوند باید از دوران ابتدایی حاملگی های بعدی وضعیت بیماری را بررسی کنند. از دیگر سوابقی که می تواند احتمال ابتلا به دیابت حاملگی را در بارداری های یک زن بدهد به دنیا آوردن نوزادی است که بیش از 4 کلیو وزن داشته است.

معمولا نوزادانی با این وزن در اثر دیابت مادر به چنین رشدی رسیده اند که این هشدار را می دهد که مادر در بارداری های بعدی نیز به دیابت مبتلا شود.

هم چنین افرادی که سابقه بیماری دیابت در خانواده آن ها وجود دارد بیش از سایرین خطر ابتلا به دیابت حاملگی را دارا هستند. مادرانی که در زایمان های قبلی خود، زایمان زودرس یا نوزادان دارای نقص و نارسی داشته اند نیز بیش از سایرین خطر ابتلا به دیابت حاملگی را دارا می باشند.

سابقه های بارداری و خانوادگی
سابقه های بارداری و خانوادگی

دیابت حاملگی بعد از زایمان تا چه مدت باقی می ماند؟

در بیشتر موارد دیابت حاملگی بعد از زایمان نوزاد و برگشتن ترشح هورمون ها در بدن مادر به شرایط عادی از بین می رود با این حال چیزی حدود 10 درصد زنان احتمال این را دارند که دیابت بارداری در آن ها بعد از زایمان نیز ادامه داشته باشد. به خصوص در هفته های اول بعد از زایمان احتمال بازگشت دیابت به حد زیادی وجود دارد. هم چنین دیابت حاملگی بعد از زایمان می تواند خطرات زیادی را به همراه داشته باشد که در ادامه به آن ها اشاره خواهیم کرد.

مراقبت ها جهت اطمینان از عدم بازگشت دیابت

به جهت اطمینان از وضعیت دیابت در بدن مادرانی که تازه زایمان کرده اند پیش از ترخیص از بیمارستان تست قند خون در دفعات مختلف انجام می گیرد. در صورتی که پاسخ تست در همه دفعات گرفته شده یکسان یا نزدیک به هم باشد احتمال وجود دیابت به طور کامل کاهش پیدا می کند. به طور کلی زنانی که زایمان می کنند تا چند ماه ابتدایی باید هر شش تا هشت هفته یک بار قند خون را کنترل کنند.

دیابت نوع دو

یکی از مشکلاتی که دیابت حاملگی بعد از زایمان می تواند زمینه ساز آن باشد، ابتلا مادر به دیابت نوع دوست. این دیابت که از رایج ترین دیابت ها در بزرگسالان است در زنانی که به دیابت حاملگی مبتلا شده اند بیشتر دیده می شود.

معمولا افرادی که در زمان حاملگی قند خون کنترل نشده ای دارند تا چند ماه بعد از زایمان ممکن است به این بیماری مبتلا شوند. به منظور اطمینان از عدم ابتلا به این دیابت در 6 هفته بعد از زایمان نیاز است که تست تحمل گلوکز انجام شود.

تغییر وزن

تغییرات وزنی از دیگر مشکلاتی است که در مادرانی که به دیابت حاملگی مبتلا هستند رخ می دهند. معمولا به جهت بررسی این مشکل تغییر وزن را در دوران بعد از زایمان بررسی می کنند و با کنترل وزن احتمال بروز دیابت بعد از زایمان را تشخیص می دهند.

افسردگی

مادران مبتلا به دیابت بارداری بیشتر از سایر مادران در خطر ابتلا به افسردگی بعد از زایمان هستند. در صورت افسردگی حتی در میزان شیردهی مادر نیز تغییرات اساسی به وجود می آید به همین منظور باید وضعیت دیابت را به طور مرتب بررسی کرد.

افسردگی
افسردگی

ابتلا به دیابت حاملگی چند درصد دیابت در آینده را افزایش می دهد؟

یکی از نگرانی های بیشتر زنانی که در دوران حاملگی به دیابت مبتلا هستند خطر ابتلای مجدد به این بیماری بعد از زایمان یا زایمان های بعدی است. بسیاری از زنانی که بعد از زایمان به پزشک مراجعه می کنند در مورد احتمال ابتلا به دیابت بعد از زایمان سوال دارند.

پاسخ به این سوال مثبت است و زنانی که در دوران بارداری خود به دیابت حاملگی مبتلا هستند احتمال بیشتری برای ابتلا به دیابت بعد از زایمان دارند. به خصوص دیابت نوع دو در این دسته از زنان احتمال بیشتری برای بروز دارد.

تقریبا یک سوم زنانی که در دوران حاملگی به دیابت مبتلا هستند درمان می شوند و مابقی زنان که دو سوم آن ها را تشکیل می دهند بعد از زایمان کماکان دیابت خواهند داشت.

در مورد ابتلا زنان به دیابت بعد از حاملگی این امکان نیز وجود دارد که زنانی که به دیابت نوع یک در دوران بارداری مبتلا هستند بعد از زایمان تا 5 سال بعد از آن به دیابت نوع یک مبتلا شوند.

بررسی این موضوع باید توسط پزشک مجرب و با تجربه در این زمینه صورت بگیرد که در صورت وجود علائم برای احتمال وجود دیابت اقدامات کنترلی لازم به موقع انجام گیرد. یکی از پزشکان خوب در زمینه کنترل و  درمان دیابت حاملگی دکتر سلیمی می باشند.

ابتلا به دیابت حاملگی چند درصد دیابت در آینده را افزایش می دهد؟
ابتلا به دیابت حاملگی چند درصد دیابت در آینده را افزایش می دهد؟

شیوع دیابت حاملگی در دنیای امروز به چه صورت است؟

شیوع دیابت حاملگی در کشورهای مختلف متفاوت است. دلیل این تفاوت تغییری است که در سبک زندگی مردم هر منطقه وجود دارد. با توجه به عواملی که در ابتلا به بیماری دیابت تاثیرگذار هستند احتمال شیوع این نوع از دیابت در دنیا متفاوت است.

به طور کلی شیوع  دیابت حاملگی در زنانی که در خانواده آن ها سابقه انواع دیابت وجود دارد بیشتر می باشد. نکات زیادی در ابتلا به دیابت تاثیر دارد که در مورد دیابت حاملگی نیز می توانند تاثیر گذار باشند.

مصرف دارو و انسولین

برخی از داورها ممکن است باعث بروز بیماری دیابت شوند. این داروها در صورتی که در زنان پیش از بارداری استفاده شوند احتمال شیوع دیابت بارداری را افزایش می دهند.

در دنیای امروز استفاده از داروهای هورمونی ضد بارداری رواج زیادی داشته است. این داروها سطح هورمون ها در بدن را تغییر می دهند که در زمان بارداری به دلیل تغییر بیشتر در هورمون ها می تواند زمینه ساز ابتلا به دیابت حاملگی شود.

هم چنین بعضی از پزشکان برای افزایش احتمال بارداری به خصوص در زنانی که به مشکل ناباروری مبتلا هستند تزریق انسولین را توصیه می کنند که این تزریق می تواند باعث ابتلا به دیابت حاملگی شود.

زنان دارای اضافه وزن

زنانی که دارای اضافه وزن هستند احتمال بیشتری برای ابتلا به دیابت دارند. با توجه به این که شیوع چاقی در دنیای صنعتی امروز که تحرک افراد کمتر شده و برای راحتی کارها مصرف غذاهای فست فودی و نیمه آماده بیشتر شده است بالاتر رفته، خطرات و مشکلاتی که در اثر چاقی به وجود می آیند نیز بیشتر رخ می دهند.

از جمله این مشکلات می توان به دیابت حاملگی اشاره کرد. زنانی که پیش از بارداری دارای اضافه وزن هستند احتمال بیشتری برای ابتلا به دیابت حاملگی دارند. به طور کلی می توان گفت شیوع دیابت حاملگی در کشورهای صنعتی بیشتر از سایر کشورها می باشد.

زنان دارای اضافه وزن
زنان دارای اضافه وزن

ورزش چه تاثیری در کنترل دیابت حاملگی دارد؟

هر چند ورزش نمی تواند به طور کامل دیابت حاملگی را درمان کند اما می تواند اثرات آن را تا حد زیادی کاهش دهد. ورزش در انواع مختلف دیابت تاثیر گذار است البته شیوه تاثیرگذاری ورزش بر هر نوع دیابت بسته به شدت آن متفاوت است.

به عنوان مثال در دیابت نوع دو ورزش و فعالیت بدنی باعث می شود که انسولین مصرفی کاهش پیدا کند و از عوارض بیماری هایی که در اثر این نوع از دیابت رخ می دهند جلوگیری کند.

در صورتی که این فعالیت بدنی و ورزشی در کنار یک رژیم غذایی درست انجام شوند حتی می تواند بدون مصرف دارو دیابت نوع دو را کاهش دهند.

دیابت حاملگی نیز با ورزش تا حد زیادی قابل کنترل است

دیابت حاملگی نیز با ورزش تا حد زیادی قابل کنترل است. البته در مورد ورزش به منظور درمان دیابت حاملگی و کنترل آن باید به این نکته توجه کرد که ورزش منعی برای مادر نداشته باشد.

در بعضی از مادران به دلیل مشکلاتی مانند پایین بودن جفت و جنین هرگونه فعالیت بدنی خطرناک است و معمولا پزشک استراحت مطلق را تجویز می کند که در این شرایط باید ورزش کردن با تجویز پزشک انجام شود. اثراتی که ورزش روی کنترل دیابت حاملگی دارد به وسیله کنترل وزن صورت می گیرد.

ورزش کردن می تواند باعث کنترل وزن و جلوگیری از افزایش زیادی وزن شده و هم چنین مقاومت گیرنده های انسولین در سلول ها را کاهش دهد که باعث تاثیر بهتر انسولین بر سلول ها و ورود راحت تر گلوکز به آن ها شده و قند خون را کنترل کند.

البته ورزش به منظور کنترل دیابت حاملگی باید زیر نظر پزشک و با بررسی قند خون انجام شود و در صورت کاهش یا افزایش قند خون از محدوده های مجاز تعیین شده توسط پزشک این فعالیت متوقف شود.

دیابت حاملگی نیز با ورزش تا حد زیادی قابل کنترل است
دیابت حاملگی نیز با ورزش تا حد زیادی قابل کنترل است

جهت جلوگیری از ابتلا به دیابت حاملگی چه کارهایی کمک کننده است؟

بعضی اقدامات می توانند ابتلا به دیابت حاملگی را تا حد زیادی کاهش دهند. از جمله این اقدامات می توان به کاهش وزن در زنانی اشاره کرد که بی ام آی یا شاخص توده بدنی آن ها بیش از 30 است. این افراد بیش از سایرین خطر ابتلا به دیابت حاملگی را دارند در نتیجه باید وزن اضافی خود را پیش از بارداری کاهش دهند تا از خطراتی که این اضافه وزن در بارداری به وجود می آورد جلوگیری کنند.

رژیم غذایی مناسب از دیگر مواردی است که تا حد زیادی می تواند به پیشگیری از ابتلا به دیابت بارداری کمک کند. یک رژیم مناسب که در آن قند، نشاسته و کربوهیدرات به اندازه کافی و مناسب مصرف شود می تواند قند خون را کنترل کرده و دیابت حاملگی را نیز پیشگیری کند.

به منظور جلوگیری از ابتلا به دیابت حاملگی زنان می توانند فعالیت های فیزیکی و ورزش را در برنامه روزانه خود داشته باشند. ورزش هم در کنترل وزن تاثیر داشته و هم هورمون ها را در سطح متعادل نگه می دارد. برنامه زندگی از نظر زمان خواب، غذا خوردن و… نیز باید تنظیم باشد تا زنان کمتر در معرض ابتلا به دیابت حاملگی قرار گیرند.

جهت جلوگیری از ابتلا به دیابت حاملگی چه کارهایی کمک کننده است؟
جهت جلوگیری از ابتلا به دیابت حاملگی چه کارهایی کمک کننده است؟

در صورت ابتلا به دیابت حاملگی چه تغییراتی در روند حاملگی رخ می دهد؟

افرادی که به بیماری دیابت در دوران حاملگی مبتلا می شوند دچار تغییرات زیادی در این دوران می شوند. از جمله تغییراتی که دیابت حاملگی در زنان حامله منجر می شود تغییر در روند رشد نوزاد است. افزایش ورود انسولین به تغذیه جنین از خون مادر باعث رشد بیشتر جنین می شود.

این رشد در زنانی که در سه ماهه اول به دیابت نوع یک مبتلا هستند به شکل چشم گیری انجام می گیرد و گاهی باعث تولد نوزادانی تا 5 کیلوگرم می شود.

معمولا هنگامی که یک زن در دوران حاملگی خود علی رغم وجود دیابت حاملگی تحت درمان و نظارت قرار گیرد هم نوزادی سالم به دینا می آورد و هم احتمال وجود دیابت بعد از زایمان در وی به شدت کاهش پیدا م یکند.

معمولا پزشک با استفاده از رژیم و فعالیت های ورزشی مناسب دیابت حاملگی را کنترل می کند که از سطحی خاص تجاوز نکرده و افزایش پیدا نکند.

دیابت حاملگی همچنین می تواند باعث آسیب به جنین شود. نوزادانی که مادران دیابتی داشته اند از نظر وزنی از سایر نوزادان درشت تر هستند از این رو زایمان طبیعی برای مادر بسیار دشوار می شود و در صورت زایمان طبیعی گاهی ممکن است به اندام تناسلی مادر آسیب وارد شده و پس از زایمان دچار عفونت شود.

در نوزاد نیز دیابت حاملگی ممکن است باعث کاهش قند خون به میزان زیاد و مشکلاتی مانند تنفس سخت شود. نوزادانی که مادران دیابتی دارند هم چنین ممکن است زودتر از سایر نوزادان به دنیا آمده و در بعضی موارد نارس و دارای نقص هایی باشند.

درمان دیابت حاملگی در طب سنتی به چه صورت است؟

در بعضی موارد می توان با طب سنتی تا حدی دیابت حاملگی را کاهش داد. البته درمان دیابت حاملگی به طور کامل گاهی اوقات به وسیله طب سنتی امکان پذیر نیست و باید مراقبت های خاصی توسط پزشک انجام گیرد تا بیمار به طور کامل درمان پیدا کند. در بسیاری از مناطق اولین درمان برای دیابت حاملگی طب سنتی است.

بسیاری از افراد هنگامی که علائم دیابت حاملگی را احساس می کنند به عنوان اولین قدم اقدام به مصرف داروهای گیاهی می کنند. برخی از داروهای گیاهی می توانند در متابولیسم بدن تاثیر گذار باشند و در نتیجه سوخت و ساز سلول ها و فعالیت غدد را تحت تاثیر قرار دهند و از این رو باعث افزایش یا کاهش تولید انسولین شوند که به تمام این دلایل برای کنترل دیابت حاملگی نیز استفاده می شوند.

البته در مورد استفاده از داروهای گیاهی و طب سنتی برای درمان دیابت حاملگی یا کنترل آن باید به وضعیت جنین توجه کرد. برخی از داروها ممکن است باعث تغییرات شدید در سلامت جنین شده و حتی باعث سقط جنین شوند که این امر تا حد زیادی به سلامت مادر بستگی دارد.

به همین دلیل مصرف این مواد نیز باید زیر نظر پزشک انجام گیرد. پزشکان خوب در صورت امکان کنترل دیابت حاملگی با داروهای گیاهی این موارد را به بیمار خود معرفی می کنند. دکتر سلیمی را می توان به عنوان یکی از بهترین پزشکان در زمینه کنترل و درمان دیابت حاملگی معرفی کرد.

درمان دیابت حاملگی در طب سنتی به چه صورت است؟
درمان دیابت حاملگی در طب سنتی به چه صورت است؟

درمان دیابت حاملگی به شکل دارویی به چه صورت انجام می گیرد؟

دیابت حاملگی را مانند سایر انواع دیابت می توان به وسیله دارو نیز کنترل کرد. البته با توجه به وضعیت خاصی که زنان در دوران بارداری پیدا می کنند درمان دیابت حاملگی به وسیله دارو تنها زمانی صورت می گیرد که کنترل و درمان با استفاده از رژیم غذایی و ورزش پاسخ مثبتی نداده باشد.

درمان دیابت حاملگی به شکل دارویی به چه صورت انجام می گیرد؟
درمان دیابت حاملگی به شکل دارویی به چه صورت انجام می گیرد؟

دیابت حاملگی در مراحل ابتدایی با رژیم غذایی و تعیین محدودیت هایی در بدن انجام می گیرد و در صورتی که با دیگر موارد نتوان دیابت حاملگی را کنترل کرد پزشک از درمان های دارویی مانند متفورمین یا انسولین استفاده می کند.

درمان دیابت حاملگی به شکل دارویی به چه صورت انجام می گیرد؟
درمان دیابت حاملگی به شکل دارویی به چه صورت انجام می گیرد؟

چه مواد غذایی در زمان ابتلا به دیابت حاملگی ممنوع است؟

زنان باردار بهتر است برای کنترل و درمان دیابت حاملگی از مصرف بعضی از مواد غذایی خودداری کنند یا به طور کنترل شده تر مصرف این مواد را انجام دهند. به عنوان مثال مصرف قند و شکر در زنانی که به دیابت حاملگی مبتلا هستند بهتر است تا حد زیادی کاهش یافته و به صفر برسد.

هم چنین مصرف نمک و غذاهای چرب فست فودی یا سرخ کردنی نیز در این زنان باید به شدت کاهش پیدا کند تا از بروز هر مشکل و افزایش دیابت جلوگیری شود. از دیگر مواد غذایی ممنوع برای زنان دارای دیابت حاملگی غذاهایی حاوی چربی ترانس است. البته مصرف نشاسته نیز به دلیل قند پنهانی که دارد باید کنترل شده انجام شود.

چه مواد غذایی در زمان ابتلا به دیابت حاملگی ممنوع است؟
چه مواد غذایی در زمان ابتلا به دیابت حاملگی ممنوع است؟

در انتهای این مقاله از شما دعوت می کنیم از پست حاملگی بعد از عمل اسلیو معده دیدن کنید.

مقالات زیر را حتما مطالعه کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

با یک کلیک تماس بگیرید