جراحی متابولیک چاقی

جراحی متابولیک چاقی

جراحی متابولیک چاقی
جراحی متابولیک چاقی

امروز با موضوع جراحی متابولیک چاقی در خدمت شما هستیم.

چاقی یک بیماری است و در عین حال بیماری های زیادی را در بدن به وجود می آورد، یکی از روش های درمان این مشکل جراحی متابولیک چاقی است که از طریق آن می توان هم با چاقی مبارزه کرد و هم بسیاری از بیماری هایی که ناشی از چاقی هستند یا چاقی ممکن است آن را به مراحل حاد و جدی برساند کنترل کند.

مقدمه

جراحی متابولیک چاقی
جراحی متابولیک چاقی

به خصوص در زمینه بیماری دیابت چاقی و اضافه وزن می تواند از مهم ترّین فاکتورها برای شدت گیری آن و رسیدن این بیماری به مراحل حاد و خطرناک برای بدن باشد. جراحی متابولیک چاقی، که با نام جراحی کاهش وزن نیز شناخته می شود نه تنها در لاغری و کاهش وزن تاثیر بسیار زیادی دارد بلکه از طریق آن می توان تا حد زیادی بیماری دیابت را نیز کنترل کرد.

در این مقاله قصد داریم برای افرادی که آشنایی خاصی با بیماری دیابت و تاثیراتی که چاقی بر این بیماری داشته ندارند توضیحاتی را ارائه دهیم و هم چنین در مورد جراحی متابولیک چاقی و روش و تاثیرات درمانی این روش بر چاقی و دیابت توضیحاتی را ارائه دهیم. جهت کسب اطلاعات بیشتر، مقاله رژیم لاغری برای 25 کیلو اضافه وزن را مطالعه کنید.

جراحی متابولیک چاقی چیست؟

عمل های جراحی که باعث کاهش یا درمان شرایط متابولیکی همانند چاقی مفرط و بیماری های مرتبط با آن است جراحی متابولیک چاقی گویند.

عمل های جراحی لاغری یا باریاتریک بهترین درمان چاقی مفرط است پس نوعی عمل متابولیکی چاقی است.

در ادامه به سوالات زیر پاسخ خواهیم داد:

چاقی چیست؟

روش های تشخیص چاقی چیست؟

چه عواملی باعث ابتلای فرد به چاقی می شود؟

چاقی چه بیماری هایی را به وجود می آورد؟

ارتباط دیابت با چاقی به چه صورت است؟

خطرات بیماری دیابت چیست؟

روند رشد چاقی در ایران و جهان به چه صورت است؟

چاقی چند شکل دارد؟

بیشترین دلایل برای کاهش وزن و لاغری چیست؟

روش های مرسوم لاغری چیست؟

چرا افراد نمی توانند از روش های مرسوم لاغری نتیجه بگیرند؟

موانع کاهش وزن و لاغری چیست؟

در انتخاب ساده ترین روش برای لاغری چه فاکتورهایی باید در نظر گرفته شود و بهترین روش کدام است؟

جراحی چاقی چیست؟

متداول ترین روش های جراحی چاقی چیست؟

جز کاهش وزن جراحی چاقی به چه مواردی کمک می کند؟

روش های جراحی برای درمان دیابت و میزان بهبودی در این روش ها به چه صورت است؟

جراحی متابولیک چیست؟

جراحی متابولیک برای چه افرادی مناسب است؟

تاثیر جراحی متابولیک در درمان دیابت نوع دو به چه صورت است؟

جراحی متابولیک چاقی چند نوع دارد؟

مزایای جراحی متابولیک چاقی چیست؟

 

چاقی چیست؟

چاقی، معضل و بیماری مهمی است که امروزه تمام جهان درگیر آن هستند. این مشکل به حدی جدی شده که بسیاری از جوامع از پایه و در مدارس خود روش ها و راهکارهای مبارزه با این مشکل را آغاز کرده و به عنوان یک سیاست جدی پیگیری می کنند.

چاقی به صورت ناگهانی بروز نمی کند و با علائمی همراه است که توجه به آن ها می تواند مانع بروز شود اما در صورت بروز مبارزه با آن و درمان کامل بسیار مشکل است و گاها بسته به میزان چاقی سال ها زمان نیاز دارد.

چاقی در لغت

فربگی، چاقی، پرگوشتی و… همگی به یک معنا هستند و حالتی در بدن را تعریف می کنند که در آن وزن بیش از حد نرمال بالا رفته و ظاهر فرد به طور کامل تغییر می کند.

البته این اصطلاح در گذشته به تجمع بیش از حد هر چیزی گفته می شد اما امروزه صرفا به افرادی که دچار تجمع چربی و بافت چربی بیش از حد شده اند اطلاق می شود. چاقی ممکن است در هر سنی بروز کند و حتی از دوران کودکی و به طور مادرزاد زمینه های آن در فرد وجود داشته باشد و بعد از گذشت زمان میزان آن در اثر اشتباهات سبک زندگی فرد افزایش پیدا کند.

پیشنهاد می کنیم از پست جراحی چاقی و دیابت دیدن کنید.

تعریف علمی چاقی

تمام مواد غذایی مصرفی انسان برای کسب انرژی سلول ها و برخورداری از انرژی و توانایی برای فعالیت های روزمره صرف سوخت و ساز می شود. در شرایط مختلف و به دلیل اتفاقات گوناگون ممکن است این سوخت و ساز اتفاق نیفتاده و مواد غذایی مصرفی به جای جذب در بدن تجمع پیدا کند.

به خصوص در زمان مصرف مواد غذایی خاص که هضم آن ها سخت تر است این اتفاق بیشتر رخ می دهد. در این حالت غذای باقی مانده و مصرف نشده توسط سلول ها به صورت چربی در بدن ذخیره می شود. هنگامی که بافت چربی در بدن بیش از حد شود وزن اضافه شده و چاقی اتفاق می افتد.

در واقع، چاقی حالتی در بدن است که تجمع چربی در بخشی از بدن بیشتر از سایر بخش ها اتفاق افتاده و آن قسمت دچار برآمدگی شود. در این حالت در درجه اول وزن بدن افزایش پیدا کرده و نسبت به قد و فیزیک بدنی فرد، ظاهر بدن دچار تغییراتی می شود. بسته به نوع چاقی و دلیل رخ دادن آن تجمع چربی در بعضی اندام ها ممکن است بیشتر رخ دهد.

تعریف علمی چاقی
تعریف علمی چاقی

روش های تشخیص چاقی چیست؟

فیزیک و ظاهر بدنی افراد با هم متفاوت است. بسته به اینکه استخوان بندی فرد به چه شکلی باشد و چه ضخامتی داشته باشد تیپ و ظاهر افراد تفاوت پیدا می کند. بنابراین نمی توان هر حالتی را چاقی دانست.

توجه به وزن

اولین روش که بسیاری از افراد، برای تشخیص چاقی از آن استفاده می کنند وزن کشی و بررسی تغییرات وزن است. معمولا اضافه شدن وزن افراد در نهایت به چاقی منجر می شود.

البته هر اضافه وزنی چاقی نیست. چاقی به حالتی در بدن گفته می شود که وزن حدود 20 درصد از محدوده نرمال افزایش پیدا کند و در صورتی که میزان افزایش وزن کمتر از این باشد فرد می تواند با روش های ساده آن را جبران کند. البته توجه به تغییرات وزنی در برخی موارد می تواند روش قطعی و درستی برای تشخیصی چاقی نباشد و در برخی افراد با خطا روبرو شود.

به عنوان مثال در افرادی که ورزش های سنگین، به خصوص بدنسازی انجام می دهند در بدن عضله سازی اتفاق می افتد که این عضله ها باعث افزایش وزن می شوند اما فرد دچار چاقی نشده و هم چنان دارای تناسب اندام و ظاهر مناسب است.

تغییرات سایز

افرادی که اقدام به بررسی وزن خود کرده و به دنبال تشخیص چاقی هستند معمولا از تغییرات سایز خود به این موارد نیاز پیدا می کنند. تغییرات سایزی معمولا با تنگ یا گشاد شدن لباس قابل تشخیص است.

هم چنین با اندازه گیری قسمت های مختلف و مشخص بدن در دوره های مختلف مانند دور کمر، بازوها و… در صورت افزایش اندازه ها می توان متوجه چاقی شد. البته این روش نیز می تواند گاهی باعث اشتباه شود. چون در افراد به دلیل بیماری های مختلف ممکن است ورم در نواحی مختلف بدن اتفاق بیفتد که فرد به اشتباه، افزایش سایز تشخیص دهد.

شاخص توده بدنی

روش قطعی، علمی و مطمئن برای تشخیص چاقی که علاوه بر تشخیص میزان چاقی وزن مناسب را نیز برای بدن مشخص می کند شاخص توده بدنی یا بی ام آی است.

در این روش از مجذور قد تقسیم بر وزن استفاده می شود. عدد حاصله در جدول مخصوص شاخص توده بدنی قرار می گیرد و بر اساس معیارهای موجود در جدول وضعیت بدنی فرد مشخص می شود.

در این جدول و شاخص تمام وضعیت های بدنی از کمبود وزن، تا وضعیت نرمال و وضعیت اضافه وزن و چاق قرار دارد. این محاسبه به فرد کمک می کند که علاوه بر تشخیص دقیق وضعیت بدنی، مقدار مناسب وزن خود را نیز تشخیص داده و مقدار کاهش وزن برای رسیدن به تناسب اندام نیز مشخص شود.

شاخص توده بدنی
شاخص توده بدنی

چه عواملی باعث ابتلای فرد به چاقی می شود؟

چاقی به علل مختلفی اتفاق می افتد. در برخی افراد، زمینه های چاقی به طور مادرزادی وجود داشته و کم ترین تغییر در زندگی می تواند این عامل را افزایش دهد. در برخی افراد اما بیماری، سبک اشتباه زندگی و اشتباهات فردی باعث اضافه شدن وزن می شود. آشنایی با این عوامل در افرادی که دچار چاقی نیستند به ثبات وزن و ماندن در محدوده نرمال و به افرادی که دارای این مشکل هستند به کاهش راحت تر و تناسب  اندام سریع تر کمک می کند.

تغذیه اشتباه

اولین و مهم ترین دلیل که باعث چاقی تمام افراد می شود تغذیه اشتباه است. حالت های مختلفی در تغذیه اشتباه وجود دارد که باعث اضافه وزن و چاقی فرد می شود.

اولین حالت تغذیه اشتباه مصرف غذاهای نامتناسب با یکدیگر است. به عنوان مثال مصرف موادی مانند گوشت و ماست باعث تغییر و اختلال در معده می شود که این عامل جذب و هضم غذا را تحت تاثیر قرار می دهد. تغذیه اشتباه در حالت بعدی پرخوری است. پرخوری، مصرف بیش از حد توان بدن برای هضم غذاها می باشد.

در واقع بدن در هر وعده می تواند مقداری معین از غذای مصرفی را هضم کند و برای مصرف سلول ها استفاده شود، هنگامی که مصرف غذا بیشتر از این حد شود تجمع چربی اتفاق می افتد. میزان مشخص مصرف کالری مورد نیاز بدن است.

کالری دریافتی باید به میزانی باشد که فرد توانایی انجام فعالیت های روزمره و… را داشته باشد. مصرف بیشتر در صورت سوزانده نشدن فرد را به چاقی و افزایش وزن مبتلا می کند.

تحرک کم

همان طور که گفته شد بدن به طور روزانه از غذاها و مواد مصرفی کالری دریافت می کند. ساده ترین مواد غذایی مانند چای نیز دارای کالری مشخصی می باشند.

برای تناسب اندام و کاهش وزن نیاز است که کمتر از حد نیاز بدن کالری مصرف می شود که این عامل مشکلاتی را در انرژی فرد به وجود می آورد. به منظور جلوگیری از این مسئله می توان با تحرک مناسب و کافی بخشی از کالری باقیمانده را سوزانده و از تجمع آن به شکل چربی جلوگیری کرد.

در برخی افراد این فعالیت و تحرک به حدی کم می شود که کمترین میزان کالری دریافتی نیز مصرف نشده و سوزانده نمی شود. این عامل باعث چاقی و اضافه وزن می شود.

مشکلات هورمونی

دیگر مسئله ای که باعث چاقی افراد می شود مشکلات هورمونی است. مردان و زنان ممکن است به دلیل مشکلات هورمونی به چاقی مبتلا شوند اما درصد چاقی زنان نسبت به مردان در چاقی به این علت بیشتر است. زنان، در دوره های مختلف زندگی خود دچار مشکلات هورمونی زیادی می شوند.

از جمله می توان به دوران یائسگی اشاره کرد. در این دوران هورمون ها در بدن دستخوش تغییر شده و فرد با مقداری اضافه وزن روبرو می شود که در صورت عدم کنترل آن این چاقی افزایش پیدا می کند. مشکلات هورمونی هم چنین می توانند در دوران جوانی زنان و دوران قاعدگی رخ دهند.

در این دوران نیز هم هورمون ها و تغییر در آن ها و هم افزایش آب میان بافتی باعث چاقی می شود که عدم کنترل تغذیه باعث چاقی ادامه دار می شود. برخی داروها، مانند داروهای استفاده شده در فعالیت های ورزشی، داروهای درمانی و… هم چنین ممکن است باعث اضافه وزن افراد در اثر مشکلات هورمونی در بدن شوند.

ارث

چاقی هم چنین در برخی افراد به دلایل مختلف ارثی بروز پیدا می کند. در واقع در این افراد مشکلاتی که به چاقی منجر می شوند از زمان تولد در فرد وجود داشته است. زمینه های ارثی، ممکن است مشکلات هورمونی باشند یا بیماری های مختلف. به عنوان مثال برخی افراد از دوران کودکی و به طور مادرزاد دچار مشکلات تیروئیدی هستند.

از جمله بیماری ها و مشکلات تیروئیدی که باعث چاقی افراد می شود کم کاری تیروئید است. در این حالت معمولا فرد توانایی سوزاندن کالری های دریافتی را نداشته یا توان بدن در انجام این کار به شدت کم می شود که در دراز مدت باعث چاقی و اضافه وزن می شود. افرادی که زمینه ارثی چاقی و اضافه وزن را دارند با کمتری اشتباه و عدم کنترل در تغذیه و تحرک دچار چاقی می شوند.

ارث
ارث

چاقی چه بیماری هایی را به وجود می آورد؟

چاقی یک بیماری است. در واقع هر تغییر غیرعادی در بدن یک بیماری است. چاقی نیز به این دلیل که باعث تغییر ظاهر فرد می شود و تغییراتی در سیستم ایمنی و وضعیت داخلی بدن به وجود می آورد یک بیماری محسوب می شود. البته چاقی می تواند بیماری های دیگری را نیز زمینه ساز شده یا تشدید دهد.

بیماری های قلبی

شایع ترین بیماری که در اثر چاقی رخ می دهد بیماری های قلبی می باشد. به طور کل می توان گفت که بیماری های قلبی در افراد دارای چاقی و اضافه وزن بیشتر از سایر افراد است. دلیل این امر مسائل مختلفی است. از جمله دلایلی که باعث بیماری های قلبی در افراد  چاق می شود تجمع بیش از حد چربی در خون و اطراف قلب است.

قلب برای پمپاژ راحت خون و گردش صحیح آن در بدن باید به حالت عادی ضربان داشته باشد. افراد دچار چاقی معمولا و در گذشت زمان دارای یک لایه چربی در اطراف قلب خود می شوند که این لایه ضربان صحیح قلب را تحت تاثیر قرار می دهد و باعث گرفتگی عروق خارج شده از قلب می شود.

این مسئله گردش خون را به اختلال انداخته و باعث بیماری های جدی در این اندام ها می شود. سکته قلبی از شایع ترین مشکلات افراد دارای چاقی و مشکلات قلبی می باشد.

بیماری های مفصلی

بیماری ها و دردهای مفصلی از دیگر مشکلات رایج در افراد دچار چاقی و اضافه وزن است. به خصوص در افرادی که چاقی آن ها در مرحله مفرط و خطرناک است دردهای مفصلی بیشتر از سایرین مشاهده می شود.

دردهای مفصلی دلایل مختلفی دارد. از جلمه دلایلی که باعث دردهای مفصلی در افراد دارای چاقی و اضافه وزن می شود ساییدگی غضروف و مفاصل در ناحیه اتصال استخوان هاست. در این حالت به خصوص در قسمت مفصل زانو و کمر ساییدگی باعث درد استخوان ها و مفاصل می شود.

هر چند این مشکل می تواند در تمام افراد بروز پیدا کرده و زمینه ساز دردهای شدید شود اما در افراد مبتلا به چاقی به دلیل فشار بیشتر به مفاصل شدت و بروز آن بیشتر و سریع تر است.

از دیگر دردهای مفصلی و استخوانی که افراد چاق بیشتر به آن مبتلا می شوند می توان به نقرس اشاره کرد که تغذیه نامناسب به خصوص مصرف بیش از حد چربی و گوشت قرمز نقش زیادی در آن دارد.

سرطان

سرطان، سرطان سینه در زنان بعد از یائسگی، سرطان روده و معده از انواع سرطان هایی هستند که چاقی می تواند وضعیت آن ها را از مرحله خفیف به مزمن و شدید برساند. هم چنین این سرطان ها ممکن است به دلیل چاقی و تغذیه اشتباه که معمولا در چاقی بی تاثیر نیست نیز رخ دهند.

دیابت

از دیگر بیماری هایی که چاقی می تواند آن ها را به وجود آورده یا باعث شدید شدن آن شود دیابت است. دیابت انواع مختلفی دارد. بیمارانی که به دیابت مبتلا می شوند در صورت چاقی علائم و مشکلات ناشی از این بیماری را زودتر دچار می شوند. به عنوان مثال مشکلات قلبی در بیماران دیابتی که همزمان به چاقی نیز مبتلا هستند بیشتر دیده شده یا مشکلاتی مانند سقط جنین در زنان باردار دارای دیابت و چاقی بیشتر رخ می دهد.

دیابت
دیابت

ارتباط دیابت با چاقی به چه صورت است؟

دیابت، یک بیماری مهم و جدی است که همانند چاقی افراد زیادی در دنیا به آن مبتلا بوده و هر ساله به مبتلایان به این بیماری افزوده می شود. انواع مختلفی از این بیماری وجود دارد که هم به صورت ارثی و هم به صورت اشتباهات در سبک زندگی ممکن است رخ دهند.

انواع دیابت

سه نوع دیابت شناخته شده وجود دارد. اولین نوع، دیابت نوع یک است که در کودکان و افراد زیر سی سال بروز پیدا می کند. این بیماری بیشتر زمینه ژنتیکی داشته و از بدو تولد بیماری یا عوامل بروز آن در فرد وجود دارند.

دیابت نوع یک، معمولا به دلیل اختلال بدن در تولید انسولین رخ می دهد. ممکن است انسولین تولید شده کافی نبوده یا به طور کل تولید آن قطع شود که تمام این مسائل قند خون را افزایش داده و در نتیجه موجب دیابت می شود.

از دیگر انواع دیابت، دیابت نوع دو است که به بیماری بزرگسالان معروف بوده و بیشتر اشتباهات تغذیه و سبک زندگی باعث آن می شود. در این حالت علی رغم تولید انسولین به مقدار کافی در بدن، سلول ها توانایی استفاده از آن را نداشته و در نتیجه قند تجمع پیدا می کند. از دیگر انواع دیابت، دیابت حاملگی است. دیابت حاملگی به دلیل تغییرات هورمونی در این دوران رخ می دهد که در بیشتر زنان بعد از زایمان و در دوران شیردهی برطرف می شود.

چاقی و دیابت

در میان عواملی که باعث دیابت، به خصوص دیابت نوع دو می شوند چاقی و اضافه وزن است. البته عوامل دیگری مانند استرس، سن، داروهای خاص، کلسترول و… نیز ممکن است باعث این بیماری شوند اما سهم چاقی در ابتلا به آن بیشتر از سایر دلایل و عواملی است که فرد را به دیابت مبتلا می کنند.

در واقع می توان گفت کمتر از 10 درصد افرادی که دیابت نوع دو دارند، وزن نرمال داشته و اکثریت به چاقی مبتلا هستند. با توجه به روند رو به رشد چاقی در جهان، بیماری دیابت نیز رو به افزایش است و همه ساله به افرادی که به این بیماری مبتلا می شوند افزوده می شود.

چاقی و دیابت
چاقی و دیابت

خطرات بیماری دیابت چیست؟

دیابت، تغییرات زیادی را در زندگی انسان به وجود می آورد. نیاز به مصرف مداوم دارو یا تزریق انسولین، چک کردن روزانه قند خون به صورت ناشتا، مشکلات مختلف بدن و… از جمله نیازهای روزمره بیماران مبتلا به دیابت است. دیابت نه تنها این مشکلات را در بدن به وجود می آورد بلکه عوارض و مشکلات جدی تری را نیز ایجاد خواهد کرد.

 نوسان فشار خون

هم دیابت نوع یک، هم دیابت نوع دو می توانند مشکلات زیادی را در وضعیت قلب به وجود بیاورند. این مشکل و اختلال در ضربان قلب باعث کاهش یا افزایش فشار خون می شود. به خصوص در دیابت نوع دو، که بدن انسولین تولید شده را مصرف نمی کند کلسترول خوب بدن کاهش پیدا کرده و جایگزین آن چربی مضر یا تری گلیسرید می شود که عروق را تنگ تر کرده و در نتیجه فشار خون را افزایش می دهد. نوسانات فشار خون مشکلات زیادی را به وجود می آورد. جدی ترین مشکل نوسانات فشار سکته و بیماری های قلبی است.

ضعف بینایی

افراد و بیماران دیابتی معمولا دچار ضعف بینایی می شوند. بیشتر افراد دیابتی معمولا در اثر آسیب های بافتی چشم به نور حساس می شوند و در بینایی آن ها اختلال به وجود می آید. ضعف بینایی در افراد دیابتی به طور ناگهانی بروز نکرده و با نازک شدن بافت های چشم در گذر زمان که معمولا در بیشتر افراد حدود 7 سال زمان می برد اتفاق می افتد. بیشتر بیماران دیابتی با تاری دید در مراحل ابتدایی روبرو شده و به مرور حتی بینایی خود را از دست می دهند که جدی ترین مشکل بینایی در افراد مبتلا به چاقی و اضافه وزن است.

مشکلات کلیه ها

بسیاری از افراد دیابتی با مشکلات کلیوی دست و پنجه نرم می کنند. به خصوص بیماران دیابتی که به چاقی دچار هستند بیشتر از سایرین این مشکل را تجربه می کنند. افزایش قند خون و دیابت نوع دو نفرون ها را دچار اشکال کرده و باعث زخمی شدن کلیه ها می شود. اولین و رایج ترین مشکل کلیوی در بیماران دیابتی ترشح پروتئین در ادرار بیمار است.

بیشتر بیماران دیابتی در ابتدا دچار ضعف در کلیه ها شده و نیاز به دیالیز دارند که این ضعف در ادامه و در مراحل شدیدتر باعث از کار افتادن یک یا هر دو کلیه می شود و تنها روش درمانی برای این بیماران پیوند کلیه است.

ضعف اعصاب

اعصاب در سرتاسر بدن کشیده شده اند. اعصاب بدن وظایف مختلفی دارند که مهم ترین آن ها حساسیت به درد و ضربه است. در اثر این حساسیت فرد متوجه حوادث و صدمات می شود، درد را احساس می کند و به آسیب های مختلف واکنش نشان می دهد. افراد دیابتی به دلیل اختلال در فشار خون دچار مشکلات مختلفی می شوند. مهم ترین مشکل در این بیماران ضعیف شدن اعصاب است.

ضعف اعصاب در بیماران دیابتی معمولا با علائمی مانند بی حسی، عدم احساس درد و … بروز پیدا می کند. حتی در برخی افراد ضعف اعصاب باعث مشکلات گوارشی می شود که یکی از جدی ترین مشکلات بیماران دیابتی است.

مشکلات پا

در نهایت، تمام بیماران دیابتی به نوعی در پا دچار مشکل و اختلال می شوند. رایج ترین مشکل در پای بیماران دیابتی زخم پای دیابتی است. زخم در بیماران دیابتی به دلیل اختلالات گردش خون دیرتر جوش خورده و طولانی تر می شود.

هم چنین ضعف اعصاب در بیماران دیابتی باعث عدم احساس درد در پا می شود و باعث می شود فرد زخم، درد و مشکلاتی که در پا به وجود می آید را احساس نکرده و نسبت به این مسائل واکنشی نشان ندهد. مشکلات پای دیابتی در برخی بیماران دیابتی به حدی جدی می شود که فرد به قطع پا نیاز پیدا می کند.

مشکلات پا
مشکلات پا

روند رشد چاقی در ایران و جهان به چه صورت است؟

رشد چشم گیر چاقی دردنیای امروز باعث شده که این مشکل به یک دغدغه جدی در تمام دنیا تبدیل شود. رشد چاقی نه تنها در جهان، بلکه در ایران نیز به یک امر جدی تبدیل شده که خطرات زیادی را برای افراد به وجود می آورد.

آماری جهانی چاقی

زندگی انسان ها، نسبت به گذشته تغییرات زیادی داشته است. اصلی ترین تغییر در سبک زندگی افراد جایگزین شدن زندگی ماشینی به جای نیروی کار انسانی است.

هرچند پیشرفت تکنولوژی مزیت های زیادی داشته است اما مشکلاتی را نیز به وجود آورده. یکی از مشکلات مهم زندگی ماشینی و جایگزین شدن تکنولوژی و ابزار و هم چنین منازل آپارتمانی کم شدن تحرکات انسان ها شده، هم چنین بیشتر تغذیه افراد با غذاهای فست فودی و نیمه آماده اشباع شده که تمام این موارد رشد جهانی چاقی را افزایش می دهد.

به خصوص در کشورهای پیشرفته، مانند آمریکا و اروپا آمار جهانی چاقی بیشتر است که این مسئله به معضلی جدی تبدیل شده. به عنوان مثال در کشورهایی مانند چین و ژاپن برای مبارزه با این مشکل اقداماتی مانند محدوده وزنی اجباری برای دانش آموزان در مدارس مشخص شده که خروج از این محدوده باعث جریمه دانش آموز و اجبار به کاهش وزن می شود. هم چنین در بیشتر ادارات برای کارمندان امکاناتی مانند باشگاه رایگان برقرار شده که به کاهش وزن آن ها کمک می کند.

چاقی در ایران

در ایران نیز آمار چاقی نگران کننده و رو به رشد است. در کودکان و زنان به خصوص این روند بیشتر به چشم آمده و مشکل جدی تری است. تغذیه اشتباه و نامناسب در کودکان که بیشتر شامل شیرینی جات، فست فودها و… است و کم شدن فضای بازی و تحرک آن ها یکی از دلایل جدی چاقی و اضافه وزن افراد است.

هم چنین در زنان مشکلات هورمونی و… و عدم توانایی برای مقابله با آن ها باعث اضافه وزن و چاقی می شود. در ایران نیز در سال های اخیر روش های مختلفی برای مبارزه با این مشکل به وجود آمده است. هم چنین روش های کاهش وزن مختلف در جهان، در ایران نیز برای مبارزه با چاقی و کاهش وزن و لاغری انجام می گیرد.

چاقی در ایران
چاقی در ایران

چاقی چند شکل دارد؟

شکل های مختلف چاقی در واقع محل تجمع چربی در بدن و تغییرات ظاهری در اثر این مشکل است. در واقع بر اساس محل تجمع چربی و هم چنین میزان چربی تجمع پیدا کرده بدن شکل به خصوصی می گیرد که در تمام افراد یکسان نبوده و در هر فرد متفاوت است. بر این اساس چاقی را به شکل های مختلف می نامند.

چاقی گلابی شکل

یکی از شکل های رایج چاقی این فرم از چاقی است. در چاقی گلابی شکل تجمع بافت چربی بیشتر در قسمت پایین تنه اتفاق می افتد. در واقع همانند گلابی که در بالا حجم کمتری داشته و در پایین بیشترین حجم را دارد در این نوع از چاقی نیز قسمت پایین تنه محل تجمع بیشترین مقدار از چربی است.

در چاقی گلابی شکل باسن، ران ها و تا حدی پهلو ها دچار چاقی و تغییر شکل می شوند. این نوع از چاقی بیشتر در میان زنان مشاهده می شود و دلیل عمده آن کم تحرکی است. هم چنین زایمان طبیعی و بارداری که باعث بزرگ شدن باسن و رحم می شود در زنان باعث ایجاد این شکل از چاقی می شود.

استخوان بندی فرد در چاقی گلابی شکل معمولی است حتی برخی افراد علی رغم ریز نقشی و استخوان بندی کوچک ممکن است به این مدل از چاقی مبتلا شوند.

چاقی سیبی شکل

یکی دیگر از شکل های بروز چاقی در بدن چاقی سیبی شکل است. چاقی سیبی، حالتی است که تجمع چربی در سرتاسر بدن یکسان بوده و به یک نسبت است. هم چنین افراد در این نوع از چاقی دارای بدنی تنومند هستند به حدی که زنان مبتلا به این شکل از چاقی هیکلی مردانه پیدا می کنند.

ممکن است استخوان بندی درشت در این چاقی زمینه ساز بوده و کمترین میزان چربی باعث چاقی و بد فرمی بد شود. در ایجاد چاقی به شکل سیبی، هم عوامل ژنتیکی و هم تغذیه نامناسب بیشترین تاثیر را دارند. هم چنین در این شکل از چاقی، کاهش وزن سخت تر است و دیرتر اتفاق می افتد و تنها راه انجام سریع آن استفاده از روش هایی مانند جراحی متابولیک چاقی است.

چاقی پرتقالی

چاقی پرتقالی بیشتر در میان مردان رخ می دهد و حالت آن ترکیب و حد وسطی از چاقی سیبی و گلابی شکل است. افرادی که این شکل از چاقی را مبتلا هستند دارای دست و پای ورم کرده و هم چنین شکمی بزرگ و برآمده هستند در حالیکه ممکن است در اندام هایی مانند باسن، ران، بازو و… دارای اندازه ایده آل و مطابق استخوان بندی باشند.

شبیه ترین مثال برای این شکل از چاقی زنان باردار هستند. به خصوص کودکان و پسر بچه ها بیشتر به این نوع از چاقی مبتلا می شوند. افرادی که این نوع از چاقی را دچار هستند استخوان بندی درشتی نداشته و تغذیه، کم تحرکی و بیماری هایی مانند تیروئید کم کار باعث بروز آن هستند.

چاقی موزی شکل

از دیگر چاقی هایی که بیشتر در میان افراد تیروئیدی بروز پیدا کرده و هم چنین رواج کمتری دارد چاقی به شکل موزی است. در این چاقی باسن حالت برجسته پیدا کرده در حالی که سایر قسمت ها اندازه نرمال دارند هم چنین ممکن است بنا به وضعیت بدن فرد و میزان بیماری شکم نیز کمی برآمده شود.

نکته مهم در مورد چاقی به این صورت اشتباه گرفتن این چاقی با برجستگی باسن است. در این چاقی سلولیت، ترک های پوستی و مشکلات این چنینی همراه هستند در حالیکه برجستگی باسن با ورزش، پوستی صاف و کشیده را برای فرد به وجود می آورد.

چاقی موزی شکل
چاقی موزی شکل

بیشترین دلایل برای کاهش وزن و لاغری چیست؟

چاقی یک بیماری جدی است و اصلی ترین دلیلی که افراد مبتلا به آن به دنبال لاغری و کاهش وزن هستند مقابله با این بیماری و کاهش مشکلات ناشی از آن است اما به دلایل مختلف دیگری نیز وجود دارد که افراد را به درمان و مبارزه با چاقی متمایل می‌کند.

زیبایی

بخصوص در دنیای امروز اصلی ترین عاملی که افراد برای آن به دنبال لاغری و کاهش وزن هستند زیبایی است. تغییرات ناشی از چاقی بسیار زیاد است و اصلی ترین آن ها تغییرات ظاهری بدن فرد در اثر تجمع چربی هاست که همانطور که در بخش قبل گفته شد شکل های مختلفی از چاقی را در بدن به وجود آورده و باعث برهم خوردن ظاهر طبیعی و تناسب اندام فرد می شود در این شرایط معمولاً لاغری و کاهش وزن یک روش دستیابی به شکل طبیعی بدن و زیبایی است.

درمان بیماری ها

پیشتر اشاره شد که در اثر چاقی بیماری های مختلفی مانند دیابت، مشکلات قلبی عروقی و دردهای مفصلی ممکن است بروز پیدا کنند که این عامل باعث شده که درمان بیماریها از دیگر دلایلی باشد که افراد چاق به دنبال کاهش وزن به خصوص کاهش وزن سریع خود می باشند. به خصوص افراد مسن در صورت عدم کاهش وزن و درگیر شدن بیماری زودتر به مرحله حاد بیماری میرسند بیشتر از سایرین و دیگر افراد دچار چاقی نیاز به کاهش وزن دارند.

مشکلات روحی

چاقی در بسیاری از افراد مشکلات روحی روانی مختلفی را به وجود می‌آورد به عنوان مثال در اکثر افراد که دچار چاقی هستند اعتماد به نفس کاهش پیدا کرده و ارتباط آن ها با سایرین دچار اشکال و اختلال می شود در این حالت بهترین کار کاهش وزن و دستیابی به اندام ایده آل است است در واقع هر تغییری در بدن و ظاهر فرد باعث تغییر احساس فرد نسبت به خود می شود در افراد چاق لاغری و کاهش وزن می توانند نقش زیادی را در بهبود حس فرد ایجاد کند.

اختلالات زندگی

افراد چاق معمولاً با معضل و اختلالات زیادی در زندگی روزمره خود روبرو هستند. به عنوان مثال بیشتر افراد چاق با مشکلات تنفسی به خصوص مشکلات تنفسی در در زمان خواب درگیر می‌شوند، تنگی نفس در حین خواب و در زمان دراز کشیدن به همچنین خروپف شدید از مشکلاتی است که افراد چاق به آن مبتلا هستند همچنین عدم توانایی راه رفتن در مسافت زیاد یا مشکل در بالا رفتن از پله ها از دیگر مشکلاتی است که افراد دچار چاقی و آن مبتلا هستند و برای حل آن نیاز به لاغری و کاهش وزن دارند.

اختلالات زندگی
اختلالات زندگی

روش های مرسوم لاغری چیست؟

روش های زیادی برای لاغری و کاهش وزن وجود دارد که افراد بسته به شرایط خود و همچنین میزان چاقی یکی از آن ها را انتخاب می کنند برخی از این روشها از گذشته های دور وجود داشته و برخی از این روشها چند سالی است که باب شده و برای لاغری و کاهش وزن انجام می گیرد.

بیشتر روش های قدیمی لاغری و کاهش وزن به دلایل مختلف امروزه توصیه نمی شود اما برخی افراد به عنوان اولین روش ابتدا به سراغ آنها می‌روند.

رژیم غذایی

تمام افراد دچار چاقی برای یک بار هم که شده رژیم غذایی را امتحان کرده اند رژیم غذایی که شکل حالت های مختلفی دارد معمولاً با تغییر در میزان و سبک تغذیه فرد همراه است البته این مسئله به مواردی مانند درصد چاقی و مدت زمانی که فرد به چاقی مبتلا است نیز بستگی دارد.

افرادی که دارای چاقی بیش از حد باشند معمولاً تنها با استفاده از رژیم غذایی نمی توانند وزن خود را کاهش دهند به این دلیل که بدن بعد از گذشت مدتی به روند تغییر در برنامه غذایی عادت کرده و دیگر چربی سوزی اتفاق نمی‌افتد و همچنین در افرادی که چاقی و اضافه وزن آنها میزان بالایی دارد لاغری از طریق رژیم غذایی ممکن است تا سال‌ها به طول بیانجامد.

ورزش کردن

از دیگر روش هایی که افراد برای لاغری و کاهش وزن انتخاب می‌کنند ورزش کردن است که همانند رژیم غذایی به عنوان یک روش مستقل برای لاغری کامل نیست و نیازمند یک روش مکمل برای نتیجه گیری از آن است.

همچنین به دلایل مختلفی ورزش کردن می تواند مناسب نباشد از جمله این دلایل می‌توان به منظم بودن این کار اشاره کرد که به خصوص برای افراد شاغل و افرادی که توانایی زمان گذاشتن روزانه ندارند می تواند مشکل باشد.

همچنین در ورزش کردن نیز افرادی که دچار چاقی بیش از حد هستند معمولاً نیاز به زمان طولانی برای کاهش وزن داشته و همچنین ممکن است دچار مشکلاتی مانند تبدیل شدن چربی به عضله شوند که کاهش وزن آنها و تغییرات سایزی را تحت تاثیر قرار می دهد.

داروهای لاغری

بخصوص چند سال قبل استفاده از داروهای لاغری یکی از روش های بسیار مرسوم برای لاغری و کاهش وزن بودکه امروزه به دلایل زیادی توصیه نمی شود. در برخی افراد داروهای لاغری حتی باعث کاهش وزن آنها به مقدار زیاد می‌شد اما مشکلات زیادی مانند زخم معده نیز در ادامه برای فرد به وجود می آمد این مسائل باعث عدم استفاده و توصیه به استفاده از داروهای لاغری توسط پزشکان امروزی گردیده است.

برای لاغری و کاهش وزن روش های دیگری نیز امتحان می شوند مانند استفاده از گن های لاغری یا دمنوش های مختلف اما هیچ روشی به اندازه جراحی های چاقی به خصوص جراحی متابولیک چاقی باعث کاهش وزن و لاغری فرد در مدت زمان کوتاه نمی شود.

پیشنهاد می کنیم برای یادگیری خواندن جواب ازمایش خون، مقالات زیر را مطالعه کنید:

  1. معنی blood sugar در آزمایش خون
  2. 2hpp در آزمایش خون چیست؟
داروهای لاغری
داروهای لاغری

چرا افراد نمی توانند از روش های مرسوم لاغری نتیجه بگیرند؟

همانطور که گفته شد علی‌رغم اینکه روش‌های مرسوم لاغری انتخاب اول برای تمام افرادی است که از لاغری و کاهش وزن دارند اما این روش ها به دلایل مختلف بی‌نتیجه مانده یا نیمه کاره رها می شود.

خستگی

مهمترین عامل برای نیمه کاره ماندن روش های مرسوم لاغری خستگی ناشی از طولانی شدن کاهش وزن می باشد. چه با استفاده از رژیم لاغری و چه با ورزش کردن کاهش وزن به خصوص در افرادی که دچار چاقی شدید و شاخص توده بدنی آنها عدد بالایی دارد زمان زیادی نیاز دارد که این مسئله برای بسیاری از افراد جدی ترین دلیل ناتمام گذاشتن روش لاغری و کاهش وزن است.

عمومی بودن روش

روش های مانند رژیم و ورزش کردن روش های عمومی هستند که در تمام افراد به طور یکسان انجام شده و تغییری در ساختار بدن فرد به وجود نمی آورند این مسئله در بسیاری از افراد باعث عدم کاهش وزن میشود در حالیکه توصیه پزشکان امروزی و تحقیقات آنها نشان دهنده این است که گاهی اوقات نیاز به تاثیر گذاری مستقیم بر سلول های چربی و حتی ایجاد تغییر در معده است تا فرد بتوانند وزن خود را کاهش داده و به اندام ایده آل دست پیدا کند.

سختی

بیشتر روش های مرسوم لاغری و کاهش وزن روش های سخت و چالش برانگیز است که باعث تغییرات زیاد در سبک زندگی افراد می شود. به عنوان مثال بیشتر افرادی که از طریق رژیم غذایی اقدام به کاهش وزن خود می کنند برای مدت نسبتاً طولانی بسته به وزن خود نیاز به تغییر سبک غذایی و پیروی از یک برنامه غذایی متفاوت با سایر اعضای خانواده دارند که این مسئله کار ساده ای نیست و ممکن است دچار حالت هایی مانند وسوسه و دیگر مشکلات برای فرد شود که در نهایت منجر به نیمه کار گذاشتن روش لاغری میشود.

سختی
سختی

موانع کاهش وزن و لاغری چیست؟

افراد برای لاغری و کاهش وزن موانع زیادی دارند که البته بیشتر این موانع در روش های قدیمی و رایج لاغری به عنوان یک سد و مشکل عمل می کند و روش های امروزی مانند جراحی متابولیک چاقی کمتر با آن روبرو هستند اما به هر حال آشنایی با این موانع می تواند بعد از انجام جراحی و کاهش وزن تا حد زیادی مانند چاقی مجدد فرد شود.

پیشنهاد می کنیم از پست جراحی معده برای لاغری دیدن کنید.

هزینه بالا

اصلی‌ترین مانعی که برای کاهش وزن و لاغری در روش‌های مرسوم لاغری و همچنین سایر روشهای لاغری وجود دارد هزینه بالا است. در روش‌های مرسوم لاغری بیشتر افراد به دلیل ترس از عدم نتیجه گیری حاضر و انجام هزینه بالا برای لاغری و کاهش وزن خود نیستند

همچنین در روش هایی مانند جراحی متابولیک چاقی نیز ترس از عدم نتیجه دادن جراحی باعث عدم تمایل افراد به انجام آن و در نتیجه باقی ماندن چاقی و اضافه وزن می شود در حالی که باید به این نکته توجه شود که هرچند بعضی از روش های جراحی متابولیک چاقی نیاز به هزینه اولیه زیادی دارند

اما لاغری و کاهش وزن از طریق آنها به طور قطعی و دائمی اتفاق می‌افتد در حالی که در روش هایی مانند باشگاه یا ورزش کردن و همچنین رژیم غذایی فرد باید به طور دوره ای هزینه کرده و ممکن است به محض قطع روش وزن از دست رفته باز گردد.

بی انگیزگی

در برخی موارد فرد بعد از مدتی دچار ثبات وزنی مقطعی می شود. در واقع برای یک مدت زمان معمولا نامشخص فرد کاهش وزن این دارد که این مسئله به حد زیادی باعث بی‌انگیزگی فرد از کاهش وزن و لاغری شده و حتی گاهی اوقات فرد مجدداً به سبک زندگی اشتباه خود بازگشته و وزن از دست رفته باز میگردد.

در این حالت جراحی متابولیک چاقی به عنوان یک روش قطعی برای لاغری و کاهش وزن می تواند یک انتخاب مناسب باشد که فرد از طریق آن تا رسیدن به وزن دلخواه و ایده آل خود به طور مرتب کاهش وزن داشته و کاهش وزن در اکثر جراحی ها دائمی می باشد.

نیاز به تلاش و دقت زیاد

از دیگر موانع جدی برای کاهش وزن و لاغری می توان به نیاز به تلاش و دقت زیاد توسط فرد در برخی از روشهای لاغری اشاره کرد. به عنوان مثال در برنامه غذایی فرد باید مطابق یک رژیم مشخص غذا را به اندازه مصرف کرده و در برخی موارد حتی نوع پخت آن نیز باید روشی خاص و مشخص باشد همچنین در ورزش کردن فرد باید ساعتی از روز را برای این کار اختصاص دهد که در افراد شاغل این مسئله کار ساده ای نیست و نیاز به دقت و برنامه‌ریزی دارد.

به خصوص در مورد ورزش کردن در صورت قطع یا وقفه چند روزه در انجام آن ممکن است کاهش وزن دچار مشکل شود تمام این مسائل از موانع مهم کاهش وزن و لاغری به خصوص در روش های رایج این کار می باشند.

نیاز به تلاش و دقت زیاد
نیاز به تلاش و دقت زیاد

در انتخاب ساده ترین روش برای لاغری چه فاکتورهایی باید در نظر گرفته شود و بهترین روش کدام است؟

روشهای مرسوم لاغری گفته شد همچنین موانعی که بر سر راه این روش‌ها وجود دارد و به طور کل موانعی که باعث عدم لاغری و کاهش وزن افراد می‌شود نیز بیان شد. امروزه بیشتر افراد روش هایی را برای کاهش وزن و لاغری ترجیح می دهند که زودتر آنها را به نتیجه دلخواه می رساند.

سرعت بالا کاهش وزن

در تمامی امور در دنیای امروز سرعت حرف اول را می زند کاهش وزن و لاغری نیز از این قاعده مستثنا نیست و روش‌هایی که از طریق آنها بتوان در کوتاه ترین زمان با چاقی مقابله کرد مناسب ترین روش برای لاغری می باشند.

همانطور که گفته شد از طریق رژیم و ورزش کردن علاوه بر تلاش زیاد و مشکلات دیگر سرعت کاهش وزن نیز به خصوص در افراد دارای چاقی مزمن کندتر می شود. از سریعترین روش ها برای لاغری جراحی متابولیک چاقی است که به شیوه‌های مختلفی انجام شده و تمام شیوه های آن فرد را در کوتاهترین زمان ممکن به وزن ایده آل خود می رسانند.

سادگی

از دیگر فاکتورهای مهم برای انتخاب راحت ترین و ساده ترین روش کاهش وزن و لاغری سادگی انجام روش است. مشغله های امروزی باعث می شود که افراد توانایی برنامه ریزی و دقت در روش لاغری خود را نداشته باشند یا زمانی برای این برنامه ریزی و انجام دقیق برنامه وجود نداشته باشد بنابراین روشی که بتوان بدون هیچ برنامه خاصی و تلاش زیاد از جانب خود فرد به لاغری دست پیدا کرد می تواند مناسب ترین روش برای لاغری و کاهش وزن باشد.

کاهش وزن زیاد

هر چند در تمام روشهای لاغری فرد ممکن است میزانی کاهش وزن داشته باشد اما بهترین روش لاغری و کاهش وزن روشی است که از طریق آن فرد بتواند بیشترین میزان کاهش وزن را داشته باشد. یکی از روش هایی که امروزه برای بیشترین میزان کاهش وزن در برخی افراد کاهش تمام وزن اضافه بسیار مناسب است جراحی متابولیک چاقی می باشد.

کاهش وزن زیاد
کاهش وزن زیاد

جراحی چاقی چیست؟

همانطور که گفته شد یکی از روش‌هایی که از طریق آن فرد می‌تواند در کوتاه‌ترین زمان ممکن به بیشترین میزان لاغری و کاهش وزن دست پیدا کرده و همچنین این لاغری و کاهش وزن دائمی بوده و در اثر گذشت زمان بازگشت نداشته باشد جراحی چاقی می باشد.

تعریف جراحی چاقی

جراحی چاقی همانند سایر جراحی ها روشی است که از طریق تغییرات مستقیم در بدن فرد دچار لاغری و کاهش وزن میشود. جراحی چاقی پیشتر یک جراحی باز بود که در آن یک برش نسبتاً وسیع در سطح شکم فرد ایجاد می‌شد و تغییرات معده یا تخلیه چربی ها از آن طریق انجام می‌شد

اما امروزه بیشتر جراحی های چاقی از طریق لاپاراسکوپی انجام می شود که تنها نیاز به چند برش کوچک داشته که از طریق آنها لوله مخصوص لاپاراسکوپ وارد بدن شده و هرگونه اقدام لازم برای جراحی چاقی انجام میگیرد.‌ همانند سایر جراحی ها، جراحی های چاقی نیز نیاز به بی حسی یا بیهوشی داشته و ممکن است فرد برای چند ساعت یا چند روز نیاز به بستری داشته باشد.

انواع جراحی های چاقی

به طور کل تمام جراحی‌های چاقی به دو دسته تهاجمی و غیر تهاجمی تقسیم می شوند. در روش های تهاجمی همانند جراحی های معمولی فرد تحت بیهوشی و بی حسی قرار گرفته و با ایجاد برش در سطح بدن جراحی انجام شده و بعد از انجام آن نیاز به بخیه زنی وجود دارد در حالی که در جراحی های غیر تهاجمی تنها بی حسی استفاده می شود و جراحی به صورت خارجی و تاثیر غیر مستقیم در سلول‌های چربی انجام می گیرد.

انواع جراحی های چاقی
انواع جراحی های چاقی

متداول ترین روش های جراحی چاقی چیست؟

همانطور که گفته شد روش های جراحی چاقی به طور کلی به دو دسته تهاجمی و غیر تهاجمی تقسیم می شود اما خود این دسته بندی ها دارای روش‌ها و شیوه‌های مختلفی است که با توجه به وضعیت فرد یکی از آنها را می توان برای جراحی چاقی انتخاب کرد.

لیپوساکشن

از انواع جراحی های چاقی ساکشن یا لیپوساکشن است که در آن از طریق لاپاراسکوپی و وارد کردن یک لوله مخصوص ابتدا چربی های یک نقطه از بدن تخریب شده و سپس از طریق یک دستگاه مکش مخصوص از بدن خارج می شود بعد از انجام این کار بیمار نیاز به استفاده از یک لباس مخصوص دارد تا بدن شکل مناسب خود را پیدا کرده و تناسب اندام و لاغری اتفاق بیفتد.

لیپوساکشن معمولاً با یک بی حسی کلی یا در برخی موارد بیهوشی اتفاق می افتد اما نیاز به بستری طولانی نداشته و فرد بسته به آمادگی بدنی خود می تواند خیلی زود به زندگی عادی بازگردد.

رینگ معده

از روش‌های جراحی چاقی رینگ معده است که در آن یک حلقه سیلیکونی دور معده قرار میگیرد این حلقه که در ابتدا هم سایز معده است دارای یک لوله نازک می باشد که به زیر پوست و نزدیک ناف کشیده میشود. خاصیت این حلقه رینگ تو خالی بودن آن است و دلیل اتصال به لوله مخصوص امکان اضافه کردن گاز به اطراف حلقه یا خارج کردن گاز از داخل حلقه است که سایز حلقه را تغییر داده و در نتیجه در حجم معده تغییر ایجاد می کند این مسئله باعث تغییر در میزان مصرف و شرایط هضم غذا می شود که منجر به لاغری فرد می‌گردد.

اسلیو معده

از دیگر روش های جراحی چاقی روش اسلیو معده است که در آن بخشی از معده فرد حذف شده و برداشته می شود که این بخش بیشترین حجم معده را تشکیل داده و بعد از آن فرد کمتر غذا خورده و زودتر سیر می شود که تمام این موارد در نهایت منجر به لاغری و کاهش وزن می گردند.

اسلیو معده
اسلیو معده

جز کاهش وزن جراحی چاقی به چه مواردی کمک می کند؟

اصلی‌ترین دلیل و علت انجام جراحی‌های چاقی کاهش وزن فرد و رسیدن به اندام ایده آل و وزن دلخواه است اما به دلایل دیگری نیز ممکن است پزشکان جراحی لاغری را به بیمار توصیه کنند.

نیاز به عمل جراحی

ممکن است فرد به دلیل چاقی زیاد امکان انجام جراحی های مختلف را نداشته باشد در واقع در بعضی موارد فرد نیاز به جراحی قلب یا جراحی های اینچنینی دارد که چاقی و اضافه وزن مانع انجام صحیح آن می شوند در این شرایط پزشکان برای لاغری در کوتاه ترین زمان از جراحی های چاقی در ابتدا استفاده کرده تا امکان جراحی اصلی به وجود آید.

بارداری

چاقی و تغییرات ناشی از چاقی در بسیاری از زنان مانع باروری آنها میشود. بسیاری از زنانی که برای بارداری به پزشک مراجعه می‌کنند در قدم اول به کاهش وزن آنها توصیه می شود در افرادی که چاقی در آن ها میزان زیادی دارد معمولاً لاغری از طریق جراحی اتفاق می‌افتد که فرد هم سریع‌تر به وزن ایده آل رسیده و هم زودتر توانایی بارداری پیدا می کند.

بارداری
بارداری

روش های جراحی برای درمان دیابت و میزان بهبودی در این روش ها به چه صورت است؟

همانطور که گفته شد بیماری دیابت به خصوص دیابت نوع ۲ بیشتر از هر عاملی به علت تغذیه نامناسب رخ می‌دهد به خصوص چاقی در صورتی که پیش از بیماری دیابت در فرد وجود داشته باشد علائم و مشکلات دیابت را شدیدتر می کند به منظور مقابله با این مشکلات علی الخصوص در افرادی که دیابت در آنها دیرتر تشخیص داده میشود و احتمال شدید شدن مشکلات در مدت زمان کوتاه تر وجود دارد روش های جراحی چاقی مانند جراحی متابولیک چاقی بیشتر توصیه می شود

چون سریعتر فرد را به وزن مناسب رسانده و از خطرات ناشی از  چاقی و دیابت توأمان جلوگیری می‌کند، هم چنین لاغری و کاهش وزن خود می تواند تا حدی از مشکلات بدن و مشکلات دیابت کاهش دهد از این رو نیز جراحی چاقی می تواند روشی مناسب برای مقابله با این بیماری در کنار درمان چاقی باشد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر، مقاله درمان دیابت جدید را مطالعه کنید.

روش های جراحی برای درمان دیابت و میزان بهبودی در این روش ها به چه صورت است؟
روش های جراحی برای درمان دیابت و میزان بهبودی در این روش ها به چه صورت است؟

جراحی متابولیک چیست؟

جراحی متابولیک مجموعه ای از جراحی‌ها است که هدف از انجام آن مقابله با تمام بیماری های متابولیکی به خصوص بیماری هایی مانند دیابت نوع ۲ و چاقی می باشد.

سندروم متابولیک

همانطور که از نام این سندروم پیداست سندروم متابولیک اختلالات و مشکلاتی که در متابولیسم بدن وجود دارد را شامل می‌شود. بیشترین علت بروز این اختلالات چاقی و کم تحرکی ناشی از چاقی می باشد همچنین عوامل مانند سن بالا و ژنتیک نیز ممکن است در این مشکل دخیل باشند.

اختلالات متابولیسم مشکلات زیادی را در بدن به وجود می آورد که شایع‌ترین آنها افزایش کلسترول و فشار خون و همچنین افزایش قندخون می باشد که در صورت عدم کنترل آن ممکن است به سکته قلبی و مغزی منتهی شود.

جراحی متابولیک

هر گونه جراحی که به منظور مقابله و درمان مشکلات متابولیکی و اختلالات در اثر متابولیسم نامناسب انجام شود جراحی متابولیک نامیده می شود. جراحی متابولیک چاقی و روش های جراحی درمان چاقی که فرد را در کوتاه‌ترین زمان به وزن ایده‌آل رسانده و در نتیجه این کاهش وزن بیشتر بیماری هایی که وابسته چاقی هستند درمان پیدا می کنند یک روش درمان متابولیک به حساب می آیند.

جراحی متابولیک
جراحی متابولیک

جراحی متابولیک برای چه افرادی مناسب است؟

جراحی متابولیک چاقی برای همه افراد امکان‌پذیر است اما در برخی افراد اولویت انجام این جراحی بالاتر است.

افراد دارای چاقی خطرناک

همانطور که در ابتدای مقاله گفته شد در شاخص توده بدنی چاقی انواع مختلفی دارد که آخرین مرحله آن چاقی مفرط یا خطرناک است در این مرحله بیشتر بیماری های ناشی از چاقی با سرعت و احتمال بیشتری بروز پیدا می کنند. افرادی که در این محدوده چاقی هستند و شاخص توده بدنی آنها بیشتر از ۳۰ می باشد در اولویت انجام جراحی متابولیک چاقی می‌باشند.

بیماران خاص

چاقی در بسیاری از افراد بیماری های مختلف را به وجود می آورد از شایع ترین بیماری های ناشی از چاقی می توان به دیابت اشاره کرد همزمانی دیابت و چاقی می تواند مشکلات مختلف مانند افزایش فشار خون و سکته قلبی و مغزی و در بدترین حالت مرگ فرد را منجر شود که جراحی متابولیک چاقی یک روش سریع برای مقابله با این مشکل می باشد.

بیماران خاص
بیماران خاص

تاثیر جراحی متابولیک در درمان دیابت نوع دو به چه صورت است؟

بیماری دیابت به خصوص دیابت نوع دو یک بیماری ناشناخته در بسیاری از جنبه ها برای پزشکان و پژوهشگران است که هنوز روش قطعی برای درمان آن به وجود نیامده اما بسیاری از روش ها می توانند این بیماری را تا حد زیادی کنترل کنند.

در واقع بسیاری از روش‌های درمانی می‌تواند فرد را به مرحله استراحت در دیابت برسانند در واقع فرد برای مدت زمان زیاد می تواند با استفاده از این روش ها بدون مصرف دارو قند خود را در محدوده نرمال نگه دارد جراحی متابولیک چاقی در کنار کاهش وزن فرد می تواند در دیابت نیز تأثیرگذار باشد به این دلیل که دیابت رابطه مستقیم و تنگاتنگی با چاقی دارد.

تاثیر جراحی متابولیک در درمان دیابت نوع دو به چه صورت است؟
تاثیر جراحی متابولیک در درمان دیابت نوع دو به چه صورت است؟

جراحی متابولیک چاقی چند نوع دارد؟

جراحی متابولیک چاقی بیشتر از طریق جراحی های رایج لاغری انجام می‌شود. رایج ترین شیوه برای جراحی متابولیک چاقی عمل اسلیو معده است که فرد را در زمان کوتاه به کاهش وزن رسانده و در نتیجه بیماری های متابولیکی مانند دیابت را در کوتاه ترین زمان کنترل کرده و کاهش می دهد.

از دیگر روشها می توان بای پس معده را معرفی کرد. بای پس معده نیز مانند اسلیو فرد را در کوتاه‌ترین زمان به وزن دلخواه خود رسانده و این مسئله باعث درمان بیماری های متابولیکی در زمان کوتاه تر می شود.

جراحی متابولیک چاقی چند نوع دارد؟
جراحی متابولیک چاقی چند نوع دارد؟

مزایای جراحی متابولیک چاقی چیست؟

جراحی متابولیک چاقی یا جراحی های لاغری معمولاً کاهش وزن دائمی و ثابتی دارند یا حداقل افزایش وزن در آنها دیرتر اتفاق افتاده و تنها در شرایطی که سبک زندگی فرد به شدت اشتباه باشد رخ می‌دهد به همین دلیل نه تنها وزن و اندام فرد تا آخر عمر وضعیت متناسبی دارد بلکه مشکلات ناشی از چاقی نیز به طور کل کنترل و درمان می شوند.

مزایای جراحی متابولیک چاقی چیست؟
مزایای جراحی متابولیک چاقی چیست؟

همچنین به این دلیل که لاغری و کاهش وزن در این روش با سرعت بیشتر و میزان بالاتری اتفاق می افتد احتمال درمان سریع تر وقتی طرح مشکلات مختلف مانند بیماری های متابولیکی بالاتر است.

مقالات زیر را حتما مطالعه کنید

32 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

با یک کلیک تماس بگیرید