بارداری با وزن 120 کیلو

بارداری با وزن 120 کیلو

بارداری با وزن 120 کیلو
بارداری با وزن 120 کیلو

اگر می خواهید در خصوص موضوع بارداری با وزن 120 کیلو اطلاعات سودمندی کسب کنید، ما را تا انتهای این مقاله همراهی نمایید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد بارداری با وزن بالا می توانید با ما در تماس باشید

09120174510

مقدمه

بارداری با وزن 120 کیلو
بارداری با وزن 120 کیلو

در این مقاله سعی داریم تا درباره بارداری با وزن 120 کیلو توضیحات جامع و کاملی را در اختیار شما قرار دهیم.

اینفوگرافیک بارداری با وزن 120 کیلو

اینفوگرافیک بارداری با وزن 120 کیلو
اینفوگرافیک بارداری با وزن 120 کیلو

همچنین در خصوص تاثیر افزایش وزن بر بارداری، وزن مجاز در این دوران، رژیم غذایی مناسب، پیامدهای حاصل از اضافه وزن بالا در بارداری، شیوه های پیشگیری از اضافه وزن در بارداری و هر سوال دیگری که ممکن است در این راستا برای شما مطرح شود، اطلاعات کاملی را ارائه می نماییم.

بارداری با وزن 120 کیلو آیا ممکن است؟

بله اما ممکن است دارای پیامدهای جدی برای مادر و جنین است.

مانند سقط جنین، دیابت بارداری، سندروم متابولیک جنین، آپنه خواب و سزارین.

آن چه در نوشتار بارداری با وزن 120 کیلو می خوانیم:

اضافه وزن چیست؟

افزایش وزن برای بارداری چه تاثیراتی را به همراه دارد؟

وزن مجاز بانوان در دوران بارداری چقدر است؟

مراقبت های ویژه در دوران بارداری را نام ببرید.

اختلالات مرتبط به اضافه وزن بالا در بارداری را ذکر کنید.

شیوه های پیشگیری از اضافه وزن در بارداری را توضیح دهید.

بانوان باردار در این دوران بایستی از چه رژیم غذایی پیروی کنند؟

تکنیک های مدیریت وزن در دوران بارداری را نام ببرید.

مسمومیت بارداری چیست و چه افرادی بیشتر در معرض ابتلا به آن قرار دارند؟

اقدامات لازم برای مهار افزایش وزن در بارداری را ذکر کنید.

نتیجه گیری

 

اضافه وزن

قبل از پرداختن به موضوع بارداری با وزن 120 کیلو، باید ابتدا با مفهوم اضافه وزن آشنا شویم. وزن اضافی به مفهوم برخورداری از تجمع چربی های انباشته در نواحی مختلف بدن است.

به منظور این که تعیین گردد شخص با افزایش وزن مواجه است، اندازه گیری های لازم بر مبنای وزن و قد شخص انجام می گیرد که در اصطلاح BMI یا شاخص توده بدنی می گویند. برهمین اساس به دلیل برخورداری فرد از یک بارداری سالم و بدون دغدغه داشتن وزن ایده آل و طبیعی قبل از بارداری و یا حتی در دوره بارداری است.

اضافه وزن
اضافه وزن

نیاز است این گروه از بانوان پیش از باروری با پیامدهای حاصل از بارداری با وزن 120 کیلو آشنایی بیشتر داشته باشند و تمام سعی خود را در این دوران حساس داشته باشند تا وزن خود را کاهش داده و از پیامدهای متعدد آن پیشگیری کنند.

بارداری با وزن 120 کیلو ممکن است پیامدهای جدی را برای مادر و جنین به همراه داشته باشد

به این علت که همان طور که همه شما می دانید، بارداری با وزن 120 کیلو ممکن است پیامدهای جدی را برای مادر و جنین به همراه داشته باشد. بهتر است بدانید که افزایش وزن سبب پیشگیری از تخمک گذاری در بانوان می شود که این امر می تواند مشکلات متعددی را به بارداری شما وارد کند، ولو در بانوانی که تخمک گذاری به شکل منظم انجام می گیرد.

لازم به ذکر است که بالا بودن میزان شاخص توده بدنی سبب باروری دیرتر در بانوان می شود. علاوه براین ممکن است اضافه وزن بر عملکرد IVF (لقاح آزمایشگاهی) تاثیرات منفی را بر جای گذارد. بنابراین هر چه مقدار بی ام آی در شخص افزایش یابد، درصد آی وی اف ناموفق نیز به مراتب افزایش خواهد یافت.

لازم به یادآوری است که در این زمینه باید با متخصصان این امر مشاوره داشته باشید. ما به شما دکتر سلیمی که معتبرترین متخصص در زمینه چاقی می باشد را پیشنهاد می نماییم.

بارداری با وزن 120 کیلو ممکن است پیامدهای جدی را برای مادر و جنین به همراه داشته باشد
بارداری با وزن 120 کیلو ممکن است پیامدهای جدی را برای مادر و جنین به همراه داشته باشد

تاثیر اضافه وزن بر بارداری

با توجه به عنوان مقاله و توضیحات ارائه شده در بخش قبلی چاقی در دوران بارداری، درصد مشکلات متعددی از جمله:

1)    مرده متولد شدن کودک و سقط های دوباره 2) سقط جنین 3) زایمان طبیعی دشوار 4) دیابت بارداری 5) پری اکلامپسیا که نشانه های آن پرفشاری در بارداری و صدمات به دیگر ارگان های بدن، به شکل عادی کلیه هاست 6) مشکل در کارکرد قلب 7) آپنه خواب 8) سزارین و پیامدهای احتمالی مانند عفونت جراحت ها

را به دنبال دارد. دکتر سلیمی به عنوان بهترین متخصص لاغری، پیروی از یک برنامه رژیم غذایی مناسب و استاندارد و همچنین انجام فعالیت های ورزشی مستمر پیش و یا حتی حین باروری را امری ضروری به منظور داشتن وزن ایده آل و پیشگیری از پیامدهای بیان شده متذکر می شوند.

تاثیر چاقی روی جنین

بارداری با وزن 120 کیلو اختلالات متعددی را برای جنین به همراه خواهد داشت نظیر:

1)    بزرگ بودن جنین و یا ماکروزومی به عبارتی بزرگ بودن به مقدار بیش از حد جنین از حالت نرمال و طبیعی و همچنین بالا بودن چربی از اندازه طبیعی آن سبب بالا رفتن سندروم متابولیک و ابتلای کودک به اضافه وزن در دوران کودکی می شود.

2)    داشتن افزایش وزن در دوران حاملگی شناسایی مشکلات مادرزادی را به روش سونوگرافی مشکل خواهد کرد.

تاثیر چاقی روی جنین
تاثیر چاقی روی جنین

وزن مجاز در طی بارداری

طبق نظر دکتر سلیمی، این که به چه میزان در طی این دوران هر بانو اجازه اضافه وزن دارد و هم شاخص توده بدنی پیش از باروری می تواند نقش به سزایی در حفظ سلامتی جنین و مادر بر عهده داشته باشد، امری مهم و ضروری در نظر گرفته می شود.

وزن مجاز در طی بارداری
وزن مجاز در طی بارداری

بهتر است در این خصوص با یک متخصص تغذیه مجرب برای تثبیت و مدیریت بیشتر وزن در ارتباط باشید.

برای آغاز، به دستورالعمل های عمومی به منظور افزایش وزن و یا چاقی در طی باروری دقت کنید:

– چنان چه افزایش وزن دارید و یک قلو باردار هستید، وزن طبیعی برای افزایش وزن در حدود پنج الی نه کیلوگرم است.(تک بچه)

– در صورتی که وزن اضافی دارید و دو و یا چند قلو باردار هستید، وزن نرمال برای افزایش وزن تقریباً بین یازده تا نوزده کیلوگرم است.

بانوانی که با افزایش وزن شدید همراه هستند، نیاز است از مقدار عنوان شده کمتر وزن بگیرند و یا در طی بارداری از طریق رژیم غذایی استاندارد و یا فعالیت های ورزشی تقلیل وزن داشته باشند.

این امر سبب می گردد که درصد نوزاد با وزن بسیار زیاد در این دوره حساس تقلیل یابد. افزایش وزن بسیار جنین در حاملگی را (ماکروزومی جنین) می گویند که بیشتر در بارداری با وزن 120 کیلو مشاهده می شود.

تقلیل وزن در طی باروری و یا وزن اضافی به میزان اندک، خطر زایمان زودرس را تا حد بسیار کاهش می دهد. زایمان های زودرس در این گروه از بانوان سبب عدم وزن نرمال و مناسب جنین می شود.

پزشک معالج شما با تعیین میزان مجاز برای افزایش وزن می تواند شما را تشویق به پیشگیری از چاقی در دوران بارداری کند که بسیار حائز اهمیت است. شما با مراجعه به دکتر سلیمی می توانید اطلاعات بیشتری به دست آورید.

مراقبت های ویژه در طی بارداری

بارداری با وزن 120 کیلو به مراقبت های ویژه ای نیاز دارد که پزشک معالج با دقت تمام، بیمار را تحت درمان قرار می دهد. ممکن است از بیمار درخواست شود تا اقداماتی را برای حفظ سلامتی بدن انجام دهد:

مراقبت های ویژه در طی بارداری
مراقبت های ویژه در طی بارداری

آزمایش سریع دیابت بارداری

برای بانوانی که بارداری آن ها با وزن بالغ بر 120 کیلو است و درصد ریسک ابتلا به عارضه دیابت بارداری در آن ها بسیار است، تست غربالگری و یا آزمایش چالش گلوکز را توصیه می کنند. این آزمایش بین هفته بیست و چهار تا بیست و هشت بارداری به بانوان باردار تجویز می گردد.

چنان چه شخص با افزایش وزن مواجه باشد، شاید پزشک معالج انجام تست غربالگری را زودتر از موعد به بیماران پیشنهاد کند. در صورتی که نتیجه آزمایش در شخص بیمار طبیعی باشد، درصد این که آزمایش فوق مجدداً بین هفته (بیست و چهارم تا بیست و هشتم) تکرار شود، بسیار است.

اما اگر نتایج به دست آمده از آزمایش غربالگری غیر طبیعی باشد، تست مجدد در بیماران امری الزامی است. در برخی موارد جراح متخصص زنان و زایمان به این گروه از بیماران توصیه می کنند تا میزان گلوکز خون خود را کنترل و بازبینی کنند.

جهت کسب اطلاعات بیشتر مقالات زیر را مطالعه کنید:

آزمایش سریع دیابت بارداری
آزمایش سریع دیابت بارداری

تغییرات سونوگرافی جنین

به طور معمول سونوگرافی طبیعی جنین در هفته ی هجده تا بیستم بارداری برای برآورد آناتومی جنین صورت می گیرد. امواج حاصل از سونوگرافی به آسانی به بافت های چربی موجود در شکم نفوذ نخواهد کرد، برهمین اساس افزایش وزن در این دوران بر کیفیت سونو اثر می گذارد.

به این ترتیب شاید نیاز باشد تا به مجرب ترین متخصصین سونوگرافی برای انجام این تغییرات مراجعه نموده و یا از سیستم سونو با بیشترین امکانات استفاده و تست های مربوطه را مجدداً تکرار کنید.

غربالگری آپنه خواب

یکی از مشکلات خواب (آپنه خواب) است که سبب می گردد تنفس شخص به شکل مکرر در طی خواب قطع شود. بانوان مبتلا به بیماری فوق در این دوره حساس در معرض مشکل پری اکلامپسیا و دیگر مشکلات قرار می گیرند.

احتمالاً به علت بارداری با وزن 120 کیلو، در نخستین ویزیت با پزشک معالج به بیمار تست غربالگری توصیه می شود. چنان چه تشخیص این بیماری ارائه گردد، شاید پزشک معالج از بیمار بخواهد تا برای درمان به متخصص خواب به منظور معالجه فوق مراجعه کرده و اقدامات پیشگیرانه لازم را در این راستا انجام دهد.

پیشنهاد می کنیم از پست غربالگری دیابت بارداری دیدن کنید.

اقدامات لازم برای داشتن بارداری سالم

شما با انجام اقداماتی که در زیر به آن متذکر می شویم، می توانید تاثیرات حاصل از چاقی در دوران بارداری را کاهش دهید و با انجام آن صحت و تندرستی خود و جنین را ضمانت کنید. این قبیل اقدامات عبارتند از:

وقت قبلی از پزشک معالج:

اگر با شاخص توده بدنی بالا همراه هستید و مایلید باردار شوید، لازم است در این خصوص با پزشک معالج خود مشورت کنید. ممکن است وی پیش از بارداری، ویتامین های لازم را برای این گروه از بیماران توصیه کند و بیمار را به مجرب ترین متخصص تغذیه برای حفظ سلامتی بدن و داشتن یک برنامه رژیم غذایی مناسب ارجاع دهد تا پیش از حاملگی به وزن ایده آل و طبیعی خود دست یابید.

البته ممکن است بیمار به مجرب ترین متخصصین چاقی نیز ارجاع داده شود که در این راستا ما به شما دکتر سلیمی را به عنوان بهترین جراح متخصص لاغری توصیه می کنیم. ویتامین های مورد نیاز شامل:

ویتامین (A)، (B2)، (B6)، (B7)، (B9)، (B12)، ویتامین (C)، (D)، (E)، (K) است که مصرف آن در این دوران برای بیماران امری ضروری محسوب می شود.

وقت قبلی از پزشک معالج:
وقت قبلی از پزشک معالج:

برخورداری از رژیم غذایی سالم و استاندارد:

برای این که از یک برنامه رژیم غذایی مطلوب پیروی کنید، بایستی به متخصصین تغذیه و رژیم مراجعه کنید تا از افزایش وزن پیشگیری کنید. لازم به ذکر است که در طی بارداری با وزن 120 کیلو میزان بیشتری به کلسیم، فولیک اسید، آهن و دیگر مواد مغذی نسبت به قبل نیاز دارید.

استفاده منظم ویتامین پیش از حاملگی می تواند تا حد قابل توجهی فقدان ویتامین ها را تلافی کند. براساس شرایط تندرستی تان، چنان چه احتیاج به مواد غذایی و یا داروهای خاصی دارید، از ویتامین های تجویز شده توسط پزشک معالج استفاده کنید، به طور نمونه چنان چه به عارضه دیابت مبتلا هستید، بایستی با پزشک خود گفت و گو کنید تا در این خصوص راهنمایی های لازم را برای درمان به شما ارائه کنند.

فعال بودن:

با پزشک معالج خود در خصوص ورزش های مناسب در زمان بارداری مانند ایروبیک سبک، پیاده روی و شنا گفت و گو کنید.

پرهیز از مواردی که می تواند برای شما دردسر ساز باشد:

چنان چه سیگار می کشید، از پزشک معالج در ترک سیگار یاری بگیرید. به هیچ وجه نبایستی مواد مخدر و یا مشروبات الکلی استفاده کنید. بهتر است پیش از شروع هر معالجه و استفاده مکمل های غذایی مورد نیاز از پزشکان اجازه بگیرید.

بالا بودن شاخص توده بدنی در بارداری سبب افزایش درصد اختلالات موجود برای مادر و جنین می شود. برای تقلیل اضطراب با پزشک معالج خود گفت و گو کنید. وی می تواند کنترل بیشتری روی موقعیت پزشکی شما، رشد و صحت کودک داشته باشد و به بیمار کمک کند تا از افزایش وزن پیشگیری کند.

پرهیز از مواردی که می تواند برای شما دردسر ساز باشد:
پرهیز از مواردی که می تواند برای شما دردسر ساز باشد:

سقط جنین

همان طور که در قسمت تاثیر بارداری با وزن 120 کیلو متذکر شدیم، یکی از مشکلات رایج در بین این گروه از بیماران که با افزایش وزن مواجه هستند، سقط جنین است. اغلب متخصصین بر این باورند که اکثر سقط ها در بین بانوانی بیشتر مشاهده می شود که اطلاع کافی از بارداری خود ندارند.

طبق تحقیقات صورت گرفته تقریباً سی الی چهل درصد از بارداری ها که با این عارضه مواجه هستند، هیچ زایمانی در آن ها صورت نمی گیرد. زیرا اغلب بانوان بیش از آن که مطلع شوند و یا طبق نتایج آزمایش، پزشک آن ها را مطلع سازد، سقط جنین دارند. اغلب سقط ها در سیزده هفته نخست (سه ماهه اول) حاملگی رخ می دهد. از نشانه های سقط جنین در بانوان می توان به:

1)    خونریزی 2) درد و ناراحتی 3) عدم احساس بارداری متذکر شد.

در ادامه می توان بیان کرد که ناهنجاری های ژنتیکی، مشکلات تیروئیدی، دیابت، افزایش وزن بالغ بر صد کیلو، شیوه زندگی، اختلالات جسمانی متعدد، مشکلات انعقاد خون از متداول ترین دلایلی است که منجر به سقط جنین در بیماران می شود.

سقط جنین
سقط جنین

دیابت بارداری

دیابت بارداری یکی دیگر از مشکلات حاصل از بارداری با وزن 120 کیلو است که در این بخش، توضیحات بیشتری را ارائه می دهیم. به طور معمول این بیماری نشانه های خاصی را به همراه ندارد. اما بعضی از نشانه های خفیف آن شامل خستگی، خرناس در زمان خواب، تشنگی بسیار، تاری دید و تکرر ادرار است.

از نظر متخصصین، دلیل اصلی بیماری فوق در بانوان به طور کامل مشخص نیست. اما تغییرات هورمونی و یا بالا بودن شاخص توده بدنی می تواند در بروز دیابت بارداری نقش مهمی را به همراه داشته باشد.

در هنگام حاملگی، بدن شخص برخی هورمون ها نظیر HPL و هورمون هایی که سبب افزایش مقاومت انسولین می شود را به مراتب بیشتر از قبل تولید می کند. هورمون های فوق روی جفت تاثیر زیادی را بر جای می گذارند و از سقط جنین جلوگیری می کنند.

به مرور، میزان هورمون های فوق در بدن بیشتر می شود و در نهایت شاید باعث ایجاد مقاومت به هورمون انسولین شود. هورمون انسولین نقش تنظیم میزان گلوکز خون در بدن را بر عهده دارد.

در این دوران بدن به تدریج در مقابل هورمون انسولین مقاوم تر می شود و مقدار قند بیشتری در خون بر جای می ماند. چنان چه مقاومت به این هورمون افزایش یابد، میزان گلوکز خون غیر نرمال شده و در نتیجه این پروسه سبب بروز دیابت بارداری در شخص می شود.

افرادی که بیشتر در معرض دیابت بارداری هستند

درصد دچار شدن به دیابت بارداری در موقعیت های ذکر شده به مراتب افزایش می یابد:

1)    رده سنی بیش از بیست و پنج سال 2) پرفشاری 3) سوابق خانوادگی ابتلا به این بیماری 4) بالا بودن شاخص توده بدنی پیش از بارداری 5) بارداری با وزن 120 کیلو 6) حاملگی چند قلو 7) تولد نوزادان دارای وزن بالا 8) ابتلا به عارضه فوق در گذشته 9) سقط جنین 10) تقلیل و یا افزایش گلوکوکورتیکوئیدها 11) آکانتوز نیگریکنس، PCOS و یا دیگر اختلالات متعدد که ارتباط مستقیمی با مقاومت انسولین به همراه دارند.

بهتر است این گروه از بیماران در ماه های نخست بارداری از لحاظ ابتلا به این بیماری بیشتر مورد بررسی و ارزیابی قرار گیرند. چنان چه پارامترهای خطرساز برای نوع دو دیابت را به همراه داشته باشید، دکترتان در معاینات نخست قبل از زایمان موقعیت بیمار را بازبینی خواهد کرد. از پارامترهای خطرساز می توان به:

بالا بودن شاخص توده بدنی، بالا بودن تری گلیسیرید خون، تقلیل HDL، عدم تحرک، پرفشاری، پیش دیابت و غیره در بیماران متذکر شد.

افرادی که بیشتر در معرض دیابت بارداری هستند
افرادی که بیشتر در معرض دیابت بارداری هستند

انواع دیابت بارداری

در مجموع دیابت بارداری به دو گروه دسته بندی می شود:

گروه نخست، فقط با پیروی از یک برنامه رژیم غذایی مناسب مهار و کنترل می گردد. اما گروه دوم، شخص بایستی برای مهار دیابت از داروهای خوراکی و یا تزریق انسولین در طی روز استفاده کند.

انواع دیابت بارداری
انواع دیابت بارداری

معالجه دیابت بارداری

اگر بر اثر افزایش وزن به دیابت بارداری گرفتار شدید، معالجه شما به میزان گلوکز خون در طی روز بستگی خواهد داشت. در اغلب مواقع، پزشک معالج از بیمار درخواست می کند تا میزان گلوکز خون خود را پیش و پس از استفاده مواد غذایی با دستگاه های مخصوص قند خون اندازه گیری کنید تا از این طریق وضعیت شما با فعالیت های ورزشی منظم و تغذیه مفید و استاندارد مدیریت و کنترل گردد.

در برخی مواقع به بیمار تزریق انسولین در طی روز پیشنهاد می شود. تنها ده الی بیست درصد از بانوان مبتلا به عارضه فوق برای مهار مشکلشان به تزریق انسولین به صورت منظم احتیاج دارند.

برای اندازه گیری مقدار گلوکز خون بایستی از دستگاهی استاندارد که پزشک معالج توصیه نموده است، استفاده کنید. شاید تزریق انسولین تا هنگام زایمان به فرد بیمار توصیه شود.

مطابق وعده های غذایی و همچنین فعالیت های ورزشی منظم، در خصوص شیوه و زمان تزریق از دکتر خود سوال بپرسید تا از تقلیل گلوکز خون پیشگیری گردد. دکتر سلیمی به شما متذکر خواهد شد که در هنگام کاهش شدید گلوکز خون و یا بالا رفتن آن، مناسب ترین اقدامات را انجام دهید.

معالجه دیابت بارداری
معالجه دیابت بارداری

تغذیه دوران ابتلا به دیابت بارداری

با توجه به عنوان مقاله، باید در خصوص رژیم غذایی این گروه از بیماران اطلاعاتی را در اختیار شما قرار دهیم. رمز مدیریت و کنترل دیابت بارداری (رژیم غذایی متعادل) است. در حقیقت بانوان مبتلا به عارضه فوق بایستی دقت ویژه به مقدار پروتئین، کربوهیدرات و چربی مصرفی در وعده های غذایی خود داشته باشند.

تغذیه استاندارد هر صد و بیست دقیقه یک بار به بیماران فوق کمک میک ند تا کنترل بیشتری روی میزان گلوکز خون داشته باشند. تنها بایستی چهل تا پنجاه درصد از کربوهیدرات ها انرژی دریافتی شما را در طی روز تشکیل دهد. تلاش کنید تا بیست الی بیست و پنج درصد از انرژی لازم را به روش پروتئین و بیست و پنج تا سی و پنج درصد را با استفاده از چربی های سالم موجود در مواد غذایی تهیه کنید.

کربوهیدرات های سالم شامل میوه هایی با گلوکز اندک، غلات کامل، سبزیجات حاوی نشاسته، برنج قهوه ای، عدس، لوبیا، نخود فرنگی و دیگر حبوبات هستند که بیماران مجاز به مصرف آن به میزان مناسب در وعده های غذایی می باشند. در مورد پروتئین ها نیز بایستی متذکر شویم که بانوان باردار در طی روز به شصت گرم پروتئین نیاز دارند.

مناسب ترین منبع پروتئین حاوی مرغ، گوشت فاقد چربی، توفو یا خمیر سویا، ماهی است. روغن آووکادو، زیتون، آجیل بی نمک و دانه ها نیز چربی های سالمی هستند که بانوان مبتلا به دیابت بارداری مجاز به مصرف آن در برنامه رژیم غذایی خود هستند. این گروه از بیماران با پیروی از این برنامه رژیم غذایی می توانند با کاهش وزن خود و مهار عارضه فوق کمک زیادی کنند.

فشار خون بالا در بارداری

از دیگر تاثیرات بارداری با وزن 120 کیلو، به فشار خون بالا در این دوران حساس اختصاص دارد. ممکن است شیوه زندگی نامطلوب در این دوره حساس سبب افزایش فشار خون در بانوان باردار شود.

داشتن شاخص توده بدنی بالا و عدم فعالیت از پارامترهای کلی بروز پرفشاری است. درصد افزایش فشار خون در بانوانی که نخستین حاملگی را تجربه می کنند به مراتب بیشتر مشاهده می شود.

اما این عارضه در حاملگی های بعدی کمتر خواهد بود. درصد افزایش فشار خون در بانوانی که بیش از یک جنین باردار هستند، بسیار است. زیرا بدن این گروه از بیماران فشار بسیاری را متحمل می شود.

البته سن مادر هم از پارامترهای تاثیرگذار دیگر در افزایش فشار خون محسوب می شود. یعنی بانوان باردار بالای رده سنی چهل سال بیشتر در برابر این عارضه قرار می گیرند.

استفاده از شیوه های IVF، درصد افزایش فشارخون را در بانوان باردار تا حد بسیار افزایش می دهد. بانوانی که پیش از حاملگی به دلیل افزایش وزن بسیار با پرفشاری خون مواجه هستند، در مقابل افرادی که فشارخون نرمال و استاندارد دارند، در این دوره حساس بیشتر در برابر این ریسک قرار دارند.

فشار خون بالا در بارداری
فشار خون بالا در بارداری

انواع فشارخون در دوران بارداری

فشارخون مزمن

ممکن است در برخی مواقع بانوان پیش از حاملگی با افزایش فشار خون مواجه باشند که این عارضه، فشارخون مزمن نامیده می شود که با داروهای مخصوص معالجه می گردد. همچنین متخصصین پرفشاری که در هفته بیستم حاملگی در شخص نمایان می شود را نیز همچون فشارخون مزمن لحاظ می کنند.

فشارخون بارداری

به طور معمول عارضه فوق از هفته بیستم پس از حاملگی آغاز شده و بعد از زایمان به طور کامل دفع می گردد و متداول ترین بیماری آن دردهای زایمان است. چنان چه این عارضه پیش از هفته سی ام مشخص نگردد، درصد ابتلای پری اکلامپسی در شخص بیمار افزایش می یابد.

فشارخون مزمن همراه با Preeclampsia

نوع دیگر عارضه فوق، هنگامی است که بیمار پیش از بارداری به فشار خون مبتلا باشد و پس از حاملگی در آزمایش ادرار وی پروتئین مشاهده شود و یا در دوره حاملگی خود با سایر پیامدها مواجه گردد.

پری اکلامپسی

یکی از اختلالات حاصل از بارداری با وزن 120 کیلو به پری اکلامپسی اشاره دارد. عارضه فوق می تواند سبب بروز صدمات جدی به سایر اندام های بدن مانند کلیه و مغز در بیماران شود.

Preeclampsia به فشارخون حاصل از بارداری و یا توکسمی هم معروف است. پری اکلامپسی به همراه تشنج در شخص به اکلامپسی تبدیل می شود که ممکن است منجر به مرگ فرد شود. با پیشگیری های لازم و مراقبت های درمانی کامل پیش از زایمان و انجام ویزیت های منظم پزشک معالج، می توان نشانه های این بیماری را شناسایی کرد:

پری اکلامپسی
پری اکلامپسی

سردرد پیوسته 2) وجود پروتئین در آزمایش ادرار 3) ورم غیرعادی در ناحیه دست و پا

موارد مهم به منظور دنبال کردن فشارخون در دوره بارداری

شیوه های متعددی برای تعقیب نمودن فشار خون در طی بارداری وجود دارد:

بهتر است دستگاه فشارخون مناسبی را برای پیگیری عوارض خود تهیه کنید. بسیاری از دستگاه های فوق روی بازو و یا مچ دست بیمار قرار می گیرد. به منظور اطمینان از دقت دستگاه، بهتر است به دکتر سلیمی نشان دهید و با دستگاهی که پزشک برای اندازه گیری فشارخون شما استفاده می کند مطابقت دهید.

روش دیگر این است که به شکل منظم به مراکز درمانی که این دستگاه را در اختیار دارند، مراجعه حضوری داشته باشید تا فشار خون شما را اندازه گیری نمایند.

بهتر است روزانه در یک بازه زمانی مشخص، فشارخون خود را اندازه گیری کنید تا از این طریق از دقت و درست بودن عملکرد آن اطمینان کامل حاصل کنید. پیوسته دستگاه را تنها ر روی یک بازوی خود در حالی که صاف نشسته اید، قرار دهید.

به مدت هر چهار ساعت فشارخون خود را به دلیل حساس بودن موقعیت تان اندازه گیری کنید. چنان چه هر بار روند افزایشی داشت و یا با نشانه فشارخون بالا مواجه بودید، بهتر است پزشک معالج خود را مطلع سازید.

جلوگیری از پرفشاری در دوران بارداری

طبق عنوان مقاله، عوامل خطرناک و متداول پرفشاری، نظیر اضافه وزن و سوابق افزایش فشارخون را با کمک تمرینات فیزیکی سبک و برنامه رژیم غذایی متعادل و استاندارد می توان تا حد بسیار کاهش داد. اما در این دوره، بالا بودن شاخص توده بدنی غیر قابل پرهیز است.

پیشنهاد می شود بانوان باردار با دکتر خود در این زمینه گفت و گو کنند تا از اضافه وزن نرمال و ایده آل این دوره اطلاع یابند و دقت بسیار به آن داشته باشند.

جلوگیری از پرفشاری در دوران بارداری
جلوگیری از پرفشاری در دوران بارداری

بهتر است بدانید که رژیم غذایی در هر بانوی باردار با توجه به شرایط جسمی و وزنی متفاوت بوده است. لازم است در این خصوص با مجرب ترین متخصصین تغذیه مشورت کنید تا براساس وزن فعلی و قدتان مناسب ترین برنامه رژیم غذایی را برای شما تجویز کنند.

متخصصین به بیماران متذکر می شوند که برای تقلیل ریسک ابتلا به پرفشاری بایستی کلیه اقدامات مورد نیاز که مرتبط به اضافه وزن آن هاست را در این راستا انجام دهند. بایستی الکل، سیگار، پرخوری بیش از حد و مصرف مواد غذایی غیراستاندارد مانند فست فودها که سبب افزایش فشارخون در شخص می شود، خودداری کنید.

بارداری سبب تغییر هورمون ها و همچنین تغییرات جسمی و روانی در فرد می شود. تغییرات فوق می تواند سبب استرس و اضطراب در شخص باردار شود که این امر مهار و کنترل پرفشاری را سخت تر و غیرممکن می کند. بهتر است متدهای تقلیل استرس نظیر مراقبه و یوگا را در این مدت تجربه کنید.

نکات کلیدی در خصوص کنترل فشار خون در بارداری

معمولا فشارخون بالا در دوره بارداری به ناهنجاری های جدی در شخص منجر نمی گردد. بنابراین، چنان چه معالجه و مهار نگردد، می تواند به تدریج هم برای جنین و هم مادر دردسرساز باشد. در حال حاضر مشکلات فشار خون حاصل از پرفشاری در بانوان باردار دومین دلیل مرگ و میر در این گروه از بیماران ایالات متحده شناخته می شود.

پیوسته بهتر است درباره نگرانی های خود با پزشک معالج خود مشورت کنید تا با بیان دستورالعمل های پزشکی، راهنمایی های لازم را به شما ارائه کنند.

برنامه ریزی های لازم برای مراقبت های پیش از زایمان می تواند باروری سالمی را برای شما به هدیه آورد. پیش از این که حامله شوید درباره پارامترهای تاثیرگذار در افزایش فشار خون تحقیقات لازم را انجام دهید و برای تثبیت و یا کاهش آن در این دوره حساس اقدامات لازم را انجام دهید.

بهتر است سعی کنید از مصرف مواد غذایی که سبب افزایش فشار خون شما در دوران بارداری می شود، پرهیز کنید و از سالم ترین خوراکی ها و میوه ها در برنامه غذایی خود استفاده کنید. مشاوره با دکتر سلیمی را نیز فراموش نکنید.

آپنه خواب (وقفه تنفسی)

از دیگر تاثیرات بارداری با وزن 120 کیلو به وقفه تنفسی و یا آپنه خواب اختصاص دارد که می تواند بسیار خطرناک و حتی در بعضی موارد مرگبار باشد. این عارضه نوعی مشکل جدی است که به شکل پیوسته تنفس در آن قطع می گردد و مجدداً ادامه می یابد.

آپنه خواب انسدادی

شکل رایج آپنه است و زمانی در فرد رخ می دهد که عضله های ناحیه گلوی شخص، حالت شل شدگی به خود می گیرد.

آپنه خواب مرکزی

زمانی رخ می دهد که مغز شخص سیگنال های درستی به عضله های مهارکننده تنفس ارسال نمی کنند.

سندروم آپنه خواب مختلط

عارضه فوق که معروف به آپنه خواب مرکزی است، هنگامی نمایان می شود که شخص به شکل همزمان به آپنه مرکزی و یا انسدادی مبتلا است.

چنان چه براثر افزایش وزن به یکی از اختلالات فوق دچار باشید، باید پزشک معالج را در این دوره حساس مطلع سازید تا با معالجه مناسب، نشانه های حاصل از آن را تا حد بسیاری تقلیل دهد و به جلوگیری از اختلالات قلبی و دیگر پیامدهای حاصل از آن کمک کند.

نشانه های آپنه خواب

علائم آپنه خواب مرکزی و انسدادی مشترک است و همین عامل سبب می گردد که در برخی موارد، شناسایی نوع آپنه کمی سخت تر گردد. از رایج ترین نشانه های آپنه خواب مرکزی و انسدادی می توان به:

خٌرخٌر با بلندترین صدا که معمولا در آپنه انسدادی آشکار است.

تنفس ناپیوسته در طی خواب به شکلی که سایر افراد متوجه شوند.

پریدن سریع از خواب همراه با نفس تنگی که بیانگر آپنه مرکزی است.

از خواب برخاستن با گلودرد و یا دهان خشک، سردردهای صبحگاهی، تحریک پذیری و اختلالات توجه از دیگر نشانه های بارز در آپنه خواب به شمار می آید.

خواب آلودگی بسیار در طی روز نیز می توان نشانه دیگر عارضه فوق در بیماران باشد.

نشانه های آپنه خواب
نشانه های آپنه خواب

ریسک فاکتورهای خطر

وقفه تنفسی می تواند در هر شخصی به وجود آید. اما در بروز این عارضه پارامترهای خاصی دخیل است که درصد ابتلا به آن را به مراتب در فرد افزایش می دهد:

افزایش وزن:

اشخاصی که با افزایش شاخص توده بدنی همراه هستند، نسبت به سایر افرادی که دارای وزن نرمال و استاندارد هستند، چهار برابر بیشتر در معرض ابتلا به این عارضه قرار می گیرند.

توده های چربی پیرامون راه هوایی بالایی سبب بسته شدن راه تنفسی شما می شود. به همین منظور در اغلب بارداری با وزن 120 کیلو نیز مشاهده شده است که بانوان به این بیماری گرفتار هستند. البته ممکن است وقفه تنفسی در برخی از افراد دارای وزن نرمال نیز مشاهده شود.

دور گردن کلفت، مسدود بودن راه هوایی، سوابق خانوادگی، مسن بودن، مصرف سیگار، گرفتگی بینی، مصرف خواب آور، الکل و یا آرام بخش ها نیز از دیگر عوامل بروز آپنه خواب در بیماران است.

افزایش وزن غیرطبیعی در بارداری

افزایش شاخص توده بدنی و یا بارداری با وزن 120 کیلو مهمترین موضوع محسوب می شود که می تواند روی سلامت جنین و یا مادر تاثیرگذار باشد.

به دلیل این که مادر غذای مورد نیاز جنین را تهیه می کند، مجوزی برای بیشتر مصرف کردن مواد غذایی لحاظ نمی گردد. لذا برای مدیریت افزایش وزن در این دوره، راحت شدن تقلیل وزن پس از زایمان، کمک به بهبود جنین و عادات غذایی مفید را بایستی دنبال کنید.

درباره اضافه وزن در بارداری برای تمامی بانوان نمی توان نسخه برابری را تجویز نمود. اضافه وزن مطلوب برای هر شخص به پارامترهای متعددی نظیر وزن شخص پیش از بارداری و همچنین شاخص توده بدنی وی بستگی دارد. در این حوزه سلامت جنین و مادر هم نقش مهمی را به همراه دارد.

برای انتخاب مناسب ترین متد لازم است با متخصصین این حوزه مشاوره کنید. اضافه وزن بی قاعده در بارداری ریسک بروز اختلالاتی نظیر بزرگ بودن غیر عادی نوزاد را در پی خواهد داشت.

همچنین مادر با اختلالاتی که در ابتدای مقاله به آن اشاره کردیم و زایمان زودتر از موعد و یا تاخیر در دردهای زایمان مواجه می شود. بالا رفتن شاخص توده بدنی در بارداری ریسک اضافه وزن پس از زایمان را در پی دارد و ریسک ایجاد لخته خون در پریودی بعد از زایمان را به مراتب افزایش می دهد.

افزایش وزن غیرطبیعی در بارداری
افزایش وزن غیرطبیعی در بارداری

مسمومیت بارداری

مسمومیت های بارداری یکی دیگر از مشکلات بارداری با وزن 120 کیلو است که معمولا عارضه فوق در دوران بارداری در شخص رخ می دهد. بعضی از نشانه های مسمومیت فوق شامل افزایش فشار خون و مشاهده پروتئین در نتیجه آزمایش ادرار است.

چنان چه افزایش فشارخون در این دوران به علت بیماری فوق نباشد، بایستی خاطر نشان شویم که بیانگر عارضه دیگری در شخص است. مسمومیت های بارداری حاصل از افزایش وزن بر (5 الی 8%) بارداری ها اثر می گذارد.

بیمارانی که بیشتر در معرض این بیماری قرار می گیرند، عبارتند از:

–       بانوانی که برای اولین بار حاملگی را تجربه می کنند.

–       به پیشینه مسمومیت های بارداری و یا افزایش فشارخون مبتلا هستند.

–       بیمارانی که مادر و یا خواهر خود به این بیماری در این مدت گرفتار بودند.

–       بانوانی که طبق نتایج حاصل از سونوگرافی، دوره دو یا چند قلو بودن آن ها مشخص شده است.

–       بانوان بارداری که رده سنی کمتر از بیست سال و بیش از چهل سال دارند نیز مورد دیگری است که بیشتر در معرض مسمومیت بارداری قرار می گیرند.

–       بیمارانی که از بالا بودن فشارخون و یا عارضه کلیوی خود در این دوره رنج می برند.

–       بانوان بارداری که بی ام آی آن ها سی کیلوگرم و یا بالغ بر آن است و یا به عبارت دیگر با وزن صد و بیست کیلو بارداری را تجربه می کنند، با مسمومیت بارداری همراه می شوند.

علائم مسمومیت بارداری

افزایش فشارخون، آب آوردن بدن و همچنین پروتئین موجود در ادرار به عنوان نشانه های مسمومیت بارداری خفیف در بیماران شناخته می شود.

خستگی، تهوع، سردرد، تنگی نفس، اخلال در بینایی، درد شکم، تقلیل حجم ادرار، استفراغ، کوفتگی از نشانه های مسمومیت بارداری حاد در بیماران مبتلا به شاخص توده بدنی بالا در دوران بارداری است.

فوراً بعد از بروز هرگونه درد، فقدان بسیار حجم ادرار، سردرد و مشکل در بینایی، دکتر سلیمی را مطلع سازید. دکترتان با مدیریت کردن حجم ادرار، فشارخون و بازبینی عملکرد تست خون از ابتلای شما به مسمومیت بارداری مطلع می شود. ممکن است پزشک معالج برای شناسایی دقیق تر تست هایی مانند:

علائم مسمومیت بارداری
علائم مسمومیت بارداری

1) کنترل کارکرد کلیه ها 2) اندازه گیری مقدار استفاده نوزاد از جریان خون 3) سونوگرافی برای مهار رشد جنین

را به این گروه از بیماران تجویز کنند.

شیوه های معالجه مسمومیت بارداری

معالجه بیماری فوق رابطه مستقیمی با زمان باقیمانده از زایمان دارد. اگر زایمان شما نزدیک است و جنین رشد کافی داشته است، پزشک معالجتان برای حفظ سلامتی جنین و مادر درصد این که زایمان زودرس را به شما توصیه کند، بسیار است. چنان چه از مسمومیت های خفیف بارداری رنج می برید و یا رشد جنین به اندازه کافی نبوده است، دکترتان دستورالعمل های زیر را متذکر می شود:

1)    دراز کشیدن و استراحت نمودن به سمت چپ 2) کاهش مصرف نمک 3) تشدید کنترل ها و مراقبت های پزشکی 4) مصرف هشت لیوان آب در طی روز است. در صورتی که از نوع حاد این بیماری رنج می برید، ممکن است پزشک معالج داروهای مهارکننده فشارخون، تغییر سبک رژیم غذایی، استراحت مطلق و استفاده مکمل های مناسب را به بیماران برای معالجه و مهار بیشتر بیماری تجویز کنند.

جلوگیری از مسمومیت بارداری

شیوه خاصی برای جلوگیری از این عارضه برای بیماران مبتلا به مشکل فوق وجود ندارد. متخصصین براین باورند که با پیروی از نکات مهمی که در زیر متذکر می شویم، می توان تا حد بسیار زیادی از بروز عارضه فوق جلوگیری کرد:

1)    محدود کردن استفاده از نمک 2) ورزش و داشتن تحرک 3) دی هیدراته نگه داشتن بدن 4) استراحت 5) پرهیز از مواد غذایی سرخ کردنی 6) منع مصرف نوشیدنی های کافئین دار و الکل

در مجموع می توان بیان کرد کاهش وزن می تواند تا حد قابل توجهی از بروز مسمومیت بارداری در بانوان باردار دارای وزن 120 کیلو پیشگیری کند. زیرا اگر عارضه فوق بلافاصله معالجه و یا مدیریت نگردد، عرصه گرفتار شدن مادر به مشکلات کبدی، کلیوی و قلبی عروقی نیز فراهم می گردد.

این عارضه می تواند سبب عدم رسیدن خون مورد نیاز به جفت در این دوره حساس شود. چنان چه خون لازم برای جنین تامین نگردد، فرزند با عدم دریافت اکسیژن و خوراکی های لازم مواجه خواهد شد که نتیجه حاصل از آن می تواند کم وزن بودن نوزاد را به همراه داشته باشد.

جلوگیری از مسمومیت بارداری
جلوگیری از مسمومیت بارداری

پیامدهای حاصل از بارداری با وزن 120 کیلو برای جنین

پیامدهای افزایش وزن در بارداری برای جنین به زایمان زودتر از موعد یعنی بیش از هفته سی و هفتم و ریسک بالا رفتن مرده زایی اشاره کرد. همچنین می تواند سبب اختلالات جنینی مانند مشکل لوله عصبی همچون خارج شدن نخاع گردد.

چنان چه بی ام آی شخص بیش از چهل کیلوگرم باشد، این عارضه در مادرانی که BMI آن ها کمتر از سی کیلوگرم است، سه برابر بیشتر خواهد بود.

البته اختلالات فوق ممکن است در هر بانوی بارداری که به عارضه افزایش وزن مبتلا نیست نیز مشاهده شود. بایستی به این مسئله دقت داشته باشید که مشکلات فوق در افراد دارای بی ام آی سی کیلوگرم و یا بیشتر به مراتب افزایش می یابد، اما اغلب بانوان باردار دارای افزایش وزن می توانند زایمان راحت و نوزاد سالمی را به دنیا آورند.

مدیریت وزن قبل از بارداری

قبل از این که مادر شدن را تجربه کنید، بهتر است BMI خود را تحت نظر پزشک معالج خود اندازه گیری کنید تا چنان چه با افزایش وزن مواجه هستید، فعالیت های ورزشی را دنبال کنید.

ممکن است در نظر گرفتن بی ام آی در زمان بارداری اندازه گیری دقیقی به شمار نیاید. اگر با افزایش شاخص توده بدنی همراه هستید، مناسب ترین شیوه برای حفظ بهبود خود و جنین کاهش وزن قبل از بارداری است. با دستیابی به وزن ایده آل، می توانید درصد بارداری طبیعی را تا حد بسیار افزایش دهید و ریسک اختلالات ناشی از افزایش وزن را در این دوران کاهش دهید.

بهتر است با مشاوره با متخصص تغذیه و راهکارهای مناسب برای تقلیل وزن از بارداری با وزن 120 کیلو خودداری کنید و اقدامات لازم را در این زمینه انجام دهید. این گروه از بیماران بایستی قبل از بارداری در خصوص شیوه های تقلیل وزن یافته های کاملی را کسب کنند تا این پروسه سخت را با حفظ سلامتی به آسانی پشت سر گذارند.

چنان چه قبل از تقلیل وزن حامله شدید، به هیچ عنوان نگرانی و استرسی را به خود راه ندهید. اغلب بانوانی که با افزایش شاخص توده بدنی مواجه هستند، فاقد از هر گونه عارضه، بارداری سالمی را پشت سر می گذارند. اما بایستی گفت که بالا بودن وزن در شخص، درصد بروز بعضی از اختلالات بارداری را که در ابتدای مقاله به آن متذکر شدیم را تا حد بسیار افزایش می دهد.

مدیریت وزن قبل از بارداری
مدیریت وزن قبل از بارداری

اضافه وزن در بارداری

اگر با شاخص توده بدنی بالغ بر سی کیلوگرم روبرو بوده و باردار هستید، بهتر است اقدام به کاهش وزن در این دوره نکنید، زیرا شاید این امر خطراتی را به دنبال داشته باشد. هیچ دلیلی مبنی براین که تقلیل وزن در این دوره حساس سبب افت ریسک فاکتورهای حاصل از اضافه وزن بالا می شود، موجود نیست.

مناسب ترین متد برای حفظ سلامتی جنین و مادر به کلیه ویزیت های پزشکی بیمار بستگی دارد تا متخصصین سلامت، ماما و یا پزشک معالج شما بتواند اقدامات لازم را در این راستا به منظور حفاظت از سلامتی هر دوی شما انجام دهد.

این کادر درمانی می توانند مشکلات حاصل از افزایش وزن در این دوران را کنترل نموده و برای پیشگیری و یا روبرو شدن با هر عارضه، بهترین راهکارها را به بیماران ارائه دهند. برای این امر ضروری است تا شیوه های تقلیل وزن در این دوران را به صورت منظم دنبال کنید و روزانه فعالیت های ورزشی را انجام دهید.

به منظور مشاوره در خصوص رژیم غذایی سالم و مفید و چگونگی تمرینات فیزیکی مناسب در این دوره بایستی به مجرب ترین متخصصین سلامت، تغذیه و رژیم مراجعه کنید.

لازم به توضیح است که داشتن تمرینات فیزیکی سبک در این دوره به جنین صدماتی را وارد نمی کند، بلکه به سلامتی بیشتر مادر و جنین کمک زیادی می کند و سبب تسهیل پروسه زایمان در شخص می شود.

نظارت بر افزایش وزن در بارداری

چنان چه قبل از تقلیل وزن، مادر شدن را تجربه می کنید، برای انجام تست دیابت بارداری تحت آزمایش های لازم قرار می گیرید. شاید پزشک معالج، شما را به متخصص بیهوشی ارجاع دهد تا درباره تقلیل دردهای زمان زایمان مشاوره های لازم را به شما ارائه دهد. درصد این که شما در این دوران به اپیدورال احتیاج داشته باشید، بسیار زیاد است.

زیرا در خصوص بانویی که افزایش وزن بالغ بر صد کیلو دارد، درصد بسیاری وجود دارد که مورد جراحی سزارین قرار گیرد و شاید تجویز این دارو برای شما کمی دشوار و سخت باشد. باید در مورد گزینه های زایمان آسان تر به دلیل داشتن افزایش وزن بالا با پزشک معالج خود مشورت کنید. احتمال دارد مامای شما زایمان در آب را برای شما مناسب ترین گزینه در نظر گیرد.

اغلب بانوانی که بارداری با وزن 120 کیلو را تجربه می کنند، نیاز به سزارین دارند. نیاز است در مجهزترین مراکز درمانی و بیمارستان ها زایمان انجام گیرد، زیرا دسترسی راحت تر به مواظبت و نظارت پزشکی و همچنین تقلیل درد در موارد لزوم برای بیماران وجود دارد.

نظارت بر افزایش وزن در بارداری
نظارت بر افزایش وزن در بارداری

رژیم غذایی متعادل در بارداری

روشن است که دریافت یک برنامه رژیم غذایی تقلیل وزن در این دوره و افت بسیار وزن از وصول کالری کافی و تامین ویتامین های لازم ممانعت می کند و در نتیجه می تواند یک بارداری سالم را با اختلالات بسیار مواجه سازد.

برای حل عارضه فوق و مهار وزن در این دوره پیشنهاد می شود از همان مراحل نخست حاملگی با یک متخصص تغذیه در ارتباط باشید و از دستورالعمل های پزشکی و رژیمی توصیه شده وی پیروی کنید. همچنین استفاده از متدهای ذکر شده در زیر تا حد بسیار در مدیریت وزن شما در بارداری تاثیرگذار خواهد بود:

اطلاع از مقدار کالری لازم

با توجه به این که تمامی بانوان باردار احتیاج ندارند تا به یک اندازه وزن خود را بالا ببرند، به این ترتیب بایستی به این موضوع دقت داشته باشید که روزانه به چه میزان کالری دریافتی برای تامین انرژی خود و جنین نیاز دارید.

باید در این باره با دکتر سلیمی مشورت کنید تا اطلاعات لازم را در اختیار شما قرار دهد. برای مدیریت وزن در این دوران هیچ زمان به دنبال رژیم های غذایی کم کربوهیدرات همچون مواردی که اغلب سلبریتی ها از آن پیروی می کنند، نروید. به این علت که این رژیم های غذایی در بارداری به متخصصین و پزشکان بسیاری برای کنترل بیشتر شخص، مستلزم امکانات بسیار است.

مصرف وعده های غذایی کم حجم

مصرف وعده های غذایی کوچکتر، هم در این دوران و هم پیش از بارداری و یا بعد از آن مناسب ترین راه حل معرفی می شود. مصرف وعده غذایی اندک به شخص کمک می کند تا مدیریت بیشتری روی میزان غذایی مصرفی خود در طی روز داشته باشید.

به خصوص در این دوره که امری الزامی تلقی می شود. مصرف بیش از اندازه مواد غذایی در یک وعده سبب بی حالی فرد باردار می شود و وی را بیشتر تحت فشار قرار می دهد.

مصرف مواد غذایی سالم

با توجه به این که بارداری مستلزم پیروی از یک برنامه رژیم غذایی مناسب و کم کالری است، باید مواد غذایی استاندارد و مفید مورد نیاز این دوران را متذکر شویم:

1)    سبزیجات و میوه های تازه 2) لبنیات و شیر کم چرب 3) غلات کامل 4) روغن فندق، زیتون و کانولا که به عنوان چربی های غیراشباع شناخته می شوند، به عنوان سالم ترین و مفید ترین محصولات غذایی به شمار می آیند که مادران باردار در این دوران مجاز به مصرف آن هستند.

در ادامه نیاز است تا محصولات غذایی غیراستاندارد که بایستی برای مهار وزن در این دوران از مصرف آن خودداری کنیم را متذکر شویم:

مصرف مواد غذایی سالم
مصرف مواد غذایی سالم

محصولات غذایی حاوی گلوکز بسیار 2) نوشیدنی ها و مواد غذایی حاوی شکر و یا انواع شربت ها 3) مواد غذایی فرآوری شده مانند پفک، چیپس، کیک، بستنی، آب نبات، شیرینی (مصرف هرازگاه آن ها بلامانع است) 4) مصرف نمک سبب خودداری آب موجود در بدن می شود.

لذا، از مصرف بیش از اندازه آن در وعده های غذایی پرهیز کنید. 5) مصرف چربی های غیر استاندارد مانند کره، مارگارین، انواع سس های سالاد، مایونز و غیره. انجام فعالیت های ورزشی در بارداری تاثیر به سزایی در تقلیل وزن بانوان باردار به همراه دارد.

انجام فعالیت های ورزشی

فقط به علت بارداری نبایستی از داشتن تحرک و یا انجام فعالیت های ورزشی خودداری کنید. زیرا انجام آن برای مدیریت وزن امری ضروری محسوب می شود. اغلب مربیان ورزشی توصیه می کنند تا روزانه شش ساعت به شکل فشرده به انجام فعالیت های ورزشی بپردازید.

البته بین چهل و پنج تا پنجاه و پنج دقیقه انجام ورزش های هوازی و پس از آن سه بار روزانه به مدت شصت دقیقه یوگا و یا پیلاتس می تواند تاثیرات مثبتی را روی وزن شما به همراه داشته باشد.

روشن است که انجام تمرینات ورزشی بسیار کاربردی و مثمر ثمر برای هر شخص است اما پیش از انجام آن بهتر است به دلیل شرایط خاص خود با پزشک معالج خود گفت و گو کنید و یا با دکتر سلیمی مشورت نمایید.

بانوان باردار در هفته به دو الی سه ساعت فعالیت های ورزشی ایروبیک در حد متوسط برای تثبیت وزن نیاز دارند. درباره ورزش های مناسب این دوران بهتر است با دکترتان مشورت و راهنمایی های لازم را دریافت کنید.

تعیین آگاهانه در مصرف مواد غذایی

شیوه زندگی سالم با مواد غذایی مصرفی تماماً در ارتباط است. ممکن است مصرف یک پیتزای مملو از پنیر پیتزا هوس شما را در این دوران تامین کند، اما بایستی متذکر شویم که نه برای مادر و نه جنین هیچ مواد غذایی را تامین نمی کند و فایده ای ندارد.

بنابراین هر زمان که انتخاب شما محصولات غذایی سالم است، در واقع شما با حفظ احترام به خود و جنین تصمیم آگاهانه ی را می گیرید و در نتیجه می توانید به داشتن وزن نرمال و طبیعی نیز کمک بسیار کنید.

پذیرفتن تغییرات

ارج نهادن به بدن به مفهوم پذیرفتن آن است، بالا رفتن شاخص توده بدنی در بارداری امری طبیعی است و در حقیقت برای حفظ سلامتی جنین الزامی است. بهتر است تلاش کنید وزن اضافی خود را پس از وضع حمل تقلیل دهید.

در مدیریت وزن در این دوره و تقلیل وزن پس از زایمان به هیچ عنوان استرس و نگرانی نداشته باشید، بلکه در این راستا اولویت نخست سلامت و تندرستی جنین است.

تغذیه مناسب با تامین خواسته های مورد نیاز

همان طور که در بخش های قبلی متذکر شدیم، بارداری به مفهوم مصرف مواد غذایی بیشتر نیست. در واقع (20g پروتئین) اضافه و (300 k.kcal) انرژی اضافی مقداری است که به منظور بالا رفتن وزن مناسب هر خانم باردار به آن نیاز دارد. در این دوران به غیر از مواد غذایی ذکر شده، بدن به ویتامین (B12)، اسید فولیک و کلسیم نیز احتیاج دارد.

برای فراهم نمودن پروتئین بدن می توانید از آجیل های فاقد نمک و به همین منظور برای تامین انرژی مازاد از غلات و یا شیر صبحانه در وعده های غذایی با توجه به مقدار مشخص شده نیاز مصرفی خود در طی روز استفاده کنید.

البته ماست و تخم مرغ نیز منبع غنی از ویتامین D، پروتئین و کلسیم به شمار می آیند. اگر به دنبال مقادیر بسیار زیادی از اسید فولیک هستید، ما به شما اسفناج را معرفی می کنیم که بایستی در برنامه رژیم غذایی خود بگنجانید. برای تامین آهن لازم بدن نیز می توانید فرآورده های گوشت قرمز را جایگزین کنید.

لزوم تقلیل وزن در بانوان دارای اضافه وزن

براساس مطالعات صورت گرفته، بانوانی که دارای اضافه وزن بالا هستند، چنان چه مایلند کودک سالمی را متولد کنند، بایستی کاهش وزن داشته باشند. طبق تحقیقات صورت گرفته برای بالا بردن صحت و تندرستی جنین، راهکارهای کلی در خصوص اضافه وزن مادر در بارداری بایستی با وزن آن ها مطابقت داده شود.

مطالعات فوق حاکی از آن است که نبایستی به کلیه مادران پیشنهاد کنیم که ماهانه به مقدار مشخصی وزن بگیرند و مقدار اضافه وزن در هر بانوی باردار براساس وزن قبل از بارداری و افزایش وزنی که در این مدت داشته است، متفاوت می باشد.

در حال حاضر راهکارهای مناسبی به زنان باردار ارائه می گردد

در حال حاضر راهکارهای مناسبی به زنان باردار ارائه می گردد که تنها برای آن گروه از زنانی مناسب است که در محدوده وزن استاندارد و طبیعی قرار دارند، این در حالی است که اغلب بانوان باردار از همان روزهای نخست حاملگی با عارضه ی افزایش وزن مواجه هستند. رابطه فشرده ای میان جنین و مادر وجود دارد.

به این صورت که به طور معمول مادرانی که با کاهش وزن روبرو هستند، نوزادان لاغرتر و یا کم وزن تری را زایمان و بانوان دارای اضافه وزن بالا طبیعتا نوزادان بیش از چهار کیلو را به دنیا می آورند.

بهتر است بدانید که وزن نوزادان مهمترین معیار در برآورد سلامت آن هاست. با توجه به این که نوزادان لاغر بیشتر در معرض خطراتی از جمله مشکلات تنفسی، فلج مغزی و غیره قرار می گیرند، نوزادان دارای اضافه وزن نیز با اختلالاتی مانند کاهش بسیار گلوکز خون مواجه هستند.

به منظور این که نوزاد با وزن طبیعی به دنیا آید، بایستی ماهانه طبق شاخص توده بدنی مادر که در ابتدای حاملگی به دست آمده است، میزان وزنی که به تدریج اضافه می کند و وزن نوزاد در معاینات منظم و غیره، موارد مورد نیاز خود را در این راستا طبق نظر متخصصین دریافت کند.

شیوه های پیشگیری از اضافه وزن در دوران بارداری

با توجه به عنوان مقاله فوق، بانوان باردار بایستی در این دوران میزان وزن مشخصی را تنها به مقدار وزن جنین و همچنین مایع اطرافش اضافه کنند.

در این راستا به بانوان بارداری که با شاخص توده بدنی بالایی همراه هستند، بایستی متذکر شویم که در بارداری نسبت به بانوانی که دارای وزن نرمال و طبیعی هستند، افزایش وزن کمتری را داشته باشند. در چنین مواقعی دنبال نمودن یک رژیم غذایی متناسب و متعادل بسیار حائز اهمیت است.

به این علت که بانوان باردار به علت تامین خون بیشتر، مایع آمنیوتیک، وزن جنین و چربی انباشته برای زایمان و شیردهی و بعضی از پارامترهای دیگر دچار افزایش وزن می شوند. موردی که در این مدت بایستی بسیار مراقب باشید، افزایش وزن است که نبایستی به دلیل ذخیره دریافت کالری های غیر مفید باشد.

با مصرف مواد غذایی سالم، مادرانی که دارای افزایش وزن هستند، می توانند در حذف چربی های غیر سالم تاثیرگذار باشند و فقط به دلیل زایمان راحت تر و رشد طبیعی جنین وزن مشخصی را اضافه کنند.

پیشنهاد می کنیم از پست آیا چاقی مانع بارداری میشود دیدن کنید.

به بانوان دارای شاخص توده بدنی بالا پیشنهاد می شود که در این دوران نسبت به افراد دارای وزن طبیعی اضافه وزن کمتری را داشته باشند

به بانوان دارای شاخص توده بدنی بالا پیشنهاد می شود که در این دوران نسبت به افراد دارای وزن طبیعی اضافه وزن کمتری را داشته باشند. آن ها باید در برنامه رژیم غذایی خود کالری کمتر و مواد مغذی بسیار را حذف و یا کمتر مصرف کنند، علاوه بر این غذاهای فری و یا کبابی را جایگزین محصولات غذایی سرخ شده کنند.

این گروه از بانوان که دارای بی ام آی بالایی هستند، احتیاجی ندارند تا برای تثبیت و یا تقلیل وزن در این دوره حساس رژیم های سرسخت را دنبال کنند. بلکه بایستی از خوراکی های حاوی مواد مغذی و همچنین کم کالری در برنامه غذایی خود استفاده کنند. آن ها باید روزانه از میان وعده های حاوی غذاهای کم کالری و در عین حال سالم به منظور حفظ سلامتی خود و جنین مصرف کنند.

البته شاید در مواقعی که شما از همان روزهای نخست باروری با افزایش وزن بسیار مواجه هستید، پزشک معالج شما به منظور پیشگیری از بروز پیامدهای حاصل از اضافه وزن بالا، استفاده از چربی های اشباع و قندها و سایر خوراکی های این گروه از مواد غذایی را منع و یا مصرف آن را محدود کنند.

بانوان دارای شاخص توده بدنی بالا

بانوان دارای شاخص توده بدنی بالا بیشتر بایستی از مواد غذایی طبخ شده خانگی به همراه سالادهای حاوی سبزیجات سبز و همچنین نان و یا برنج قهوه ای در برنامه غذایی خود استفاده کنند.

همان طور که در بخش های قبلی متذکر شدی،م این گروه از بانوان علاوه بر رژیم غذایی استاندارد بایستی در طی روز پیاده روی و یا فعالیت های ورزشی مناسبی را نیز دنبال کنند. به طور معمول اشخاص به دلیل اشتهای کاذب در این دوران دچار افزایش وزن بسیار می شوند که این مورد در بانوان بارداری که دچار ویار شدید هستند، بسیار است.

شما با مراجعه به دکتر سلیمی به عنوان بهترین متخصص لاغری و مشاوره با ایشان، می توانید اطلاعات ارزشمندی را کسب نمایید.

نتیجه گیری

بارداری با وزن 120 کیلو می تواند مشکلاتی را برای بانوان باردار به همراه داشته باشد. البته در برخی موارد نیز ممکن است شخص را هیچ عارضه ای تهدید نکند و فرزند سالمی را به دنیا آورد. به همین منظور اغلب متخصصین به این گروه از بیماران، رژیم غذایی مناسب و فعالیت های ورزشی مستمر روزانه را توصیه می کنند تا از این طریق سلامتی مادر و جنین حفظ گردد.

نتیجه گیری
نتیجه گیری

 

https://b2n.ir/y01582

مقالات زیر را حتما مطالعه کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

با یک کلیک تماس بگیرید