ارتباط چاقی و کبد چرب

ارتباط چاقی و کبد چرب

ارتباط چاقی و کبد چرب
ارتباط چاقی و کبد چرب

در این مقاله قصد داریم تا در خصوص ارتباط چاقی و کبد چرب، اطلاعاتی برای شما داشته ‌باشیم.

چاقی میزانی است که به وسیله Body mass index یا BMI محاسبه می شود.

گاهی چاقی می تواند، منجر به بیماری کبد چرب (Fatty Liver ) شود.

هرچند این تنها عارضه چاقی نیست.

برای مثال ارتباط چاقی با کیست تخمدان نیز جزو عوارض احتمالی چاقی مفرط است.

همچنین شواهد زیادی نیز در مورد ارتباط چاقی و سرطان موجود است.

اما باید بدانید که هر نوع چاقی باعث این اتفاق نخواهد شد.

برای این منظور مقاله مهم انواع چاقی و اضافه وزن را مطالعه کنید.

اگر شما نیز نیازمند دریافت این اطلاعات و افزایش آگاهی خود می‌باشید، با ما در ادامه این مبحث همراه باشید.

برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید با ما در تماس باشید

09120174510

همه ما می‌دانیم که چاقی امروزه یکی از نگران‌کننده‌ترین معضلات زندگی افراد شده است. روز به ‌روز تعداد آمار افرادی که دچار چاقی و اضافه ‌وزن بسیار می‌شوند، در جامعه ما بیشتر خواهد شد.

مقدمه

ارتباط چاقی و کبد چرب
ارتباط چاقی و کبد چرب

اینفوگرافیک ارتباط چاقی و کبد چرب

اینفوگرافیک ارتباط چاقی و کبد چرب
اینفوگرافیک ارتباط چاقی و کبد چرب

ارتباط چاقی و کبد چرب

مراحل آسیب به کبد با اضافه وزن و چاقی:

ارتباط چاقی و کبد چرب
ارتباط چاقی و کبد چرب

 

مطالبی که در این مقاله قصد بررسی آن‌ها را داریم، عبارتند از:

چاقی و اضافه ‌وزن چیست؟

چاقی ها زمینه ساز بیماری های مختلف

مهم‌ترین عوامل اصلی چاقی چه می‌باشد؟

عدم کیفیت خواب

تخمدان پلی کیستیک

ترک سیگار

کم ‌کاری تیروئید

کمبود فیبر در بدن

عوارض چاقی و اضافه‌ وزن

کبد چرب چیست؟

آمار تاثیر چاقی بر کبد چرب

مهم‌ترین علائم و نشانه‌های پیدایش کبد چرب چیست؟

علائم پیشرفت و وخامت کبد چرب

مراحل شکل ‌گیری کبد چرب به چه صورت می‌باشد؟

کبد چرب ساده

استئاتوهپاتیت غیر الکلی

فیبروز کبدی

سیروز کبدی

نسخه مرگ‌بار کبد چرب

شیوع بیماری کبد چرب چگونه می‌باشد؟

نقش ژنتیک در کبد چرب

عدم وجود علائم تشخیص کبد چرب

دلیل اصلی پیدایش کبد چرب چیست؟

تغییرات ناگهانی در بدن

عدم پاسخ‌ دهی بدن به انسولین

عوامل خطرزا برای بیماری کبد چرب

در چه گروه‌های سنی ابتلا به کبد چرب بیشتر می‌باشد؟

افراد مستعد به ابتلای کبد چرب

ارتباط چاقی و کبد چرب چیست؟

خطر کبد چرب در شکم‌های بزرگ

شناخت بیشتر ارتباط چاقی و کبد چرب

شناخت شاخصه های چاقی

افزایش چاقی و بیماری کبد چرب

تشخیص پیدایش بیماری کبد چرب چگونه است؟

معاینات بدنی تشخیص کبد چرب

آزمایش خون برای تشخیص کبد چرب

تصویربرداری برای تشخیص کبد چرب

سونوگرافی برای تشخیص کبد چرب

ارتباط چاقی و کبد چرب باعث پیدایش چه عوارضی خواهد شد؟

پیامدهای منفی اثرات چاقی بر کبد چرب

چگونه می‌توان کبد چرب را درمان کرد؟

عملکرد مفید برای درمان کبد چرب

پیشگیری از بیماری کبد چرب چگونه ممکن می‌باشد؟

راهکارهای مختلف برای پیشگیری کبد چرب

جمع ‌بندی مطالب

اگر می خواهید درباره قرص ها بدانید، مقالات زیر را مطالعه کنید:

  1. قرص امگا ۳ برای دیابتی ها
  2. قرص پیوگلیتازون برای چیست
چاقی‌

البته این‌ موضوع نه ‌تنها در جامعه ما، بلکه در اغلب کشورهای غربی نیز بسیار نگران ‌کننده می‌باشد. با گذشت زمان و پیشرفت تکنولوژی، معضل چاقی ها روز به‌ روز در حال افزایش می‌باشد و این کاملاً طبیعی است که اغلب افراد چاق، برای کنترل اضافه‌ وزن خود به‌ دنبال راهکارهای مختلفی باشند.

زیرا بروز چاقی‌ها نه‌ تنها می‌تواند روی زیبایی اندام آن‌ها تأثیرگذار باشد، بلکه از جنبه سلامتی، بیماری‌های مختلفی را در بر خواهد داشت.

اگر به جزئیات مربوط به چاقی‌ها پی ببرید، خواهید دانست که عوارض بسیار زیادی بر اثر اضافه ‌وزن ها در بدن شکل می‌گیرد و به‌ همین دلیل است که افراد به‌ دنبال راهکاری برای رسیدن به کاهش وزن می‌باشند. یکی از مهم‌ترین عوارضی که در پی چاقی‌ها پدید می‌آید، کبد چرب می‌باشد.

در واقع دلیل اصلی که بیماری کبد چرب در بدن افراد دیده خواهد شد، چاقی و اضافه ‌وزن می‌باشد و این دو موضوع روی یکدیگر کاملاً اثربخش می‌باشند.

اما طبق تخصص‌های دکتر سلیمی به عنوان معتبرترین متخصص جراحی لاغری، ارائه راه‌ حل‌های متعدد می‌تواند به شما کمک کند تا برای درمان کبد چربی که از طریق چاقی‌ها شکل ‌گرفته است، به نتایج خوبی برسید.

چاقی‌
چاقی‌

با ما در ادامه این مبحث همراه باشید تا بیشتر درباره ارتباط چاقی و کبد چرب بگوییم تا بتوانید از طریق عملکردهای درمانی که توسط دکتر سلیمی به ‌عنوان یک پزشک با مهارت پیشنهاد می‌شود، بهره کافی را ببرید.

چاقی و اضافه ‌وزن چیست؟

قبل از این که اطلاعاتی درباره ارتباط چاقی و کبد چرب برای شما فراهم سازیم، در ابتدا باید به درک درستی از چاقی‌ها و اضافه ‌وزن برسید.

زیرا برخی از افراد هنوز باور ندارند که به‌ عنوان افراد چاق در جامعه شناخته می‌شوند. هنگامی ‌که مصرف غذاها در طول روزمره برای افراد افزایش پیدا می‌کند، هیچ ‌گونه تعادلی بین انرژی دریافتی و انرژی مصرفی افراد وجود نخواهد داشت.

چاقی و اضافه ‌وزن چیست؟
چاقی و اضافه ‌وزن چیست؟

در نهایت به ‌مرور زمان این اتفاق باعث ایجاد چاقی ها خواهد شد. در کنار وجود چاقی‌ها، مساله‌ نگران ‌کننده، پیدایش انواع بیماری‌های مختلف همچون بیماری‌های قلبی عروقی، فشار خون بالا، دیابت نوع ۲، سرطان‌ها، کبد چرب و دیگر موارد می‌باشد.

در چند سال اخیر به‌ حدی تعداد آمار افراد چاق افزایش پیدا کرده ‌است که پزشکان همواره به ‌دنبال توصیه‌های مفیدی برای افراد و رسیدن آن‌ها به کاهش وزن می‌باشند.

زیرا معضل چاقی به نسبت معضل لاغری رواج بسیار زیادی داشته ‌است و توانسته افراد را با مشکلات و معضلات بسیار زیادی روبرو کند.

چاقی ها زمینه ساز بیماری های مختلف

در عصر جدید، یکی از دلایل اصلی بیماری ها، چاقی های افراد می‌باشد. البته نباید از ارتباط چاقی و کبد چرب نیز غافل شد. زیرا کبد چرب به ‌خودی‌ خود بر اثر چاقی‌ها می‌تواند یک عامل بزرگ نگران ‌کننده به حساب آید.

چاقی ها زمینه ساز بیماری های مختلف
چاقی ها زمینه ساز بیماری های مختلف

درست است که اضافه‌ وزن و چاقی‌ها مسئله‌ ای غیر قابل پیشگیری می‌باشد و برخی از افراد هیچ ‌گونه توجهی به آن ندارند، اما با وجود چاقی‌ها می‌توان از راهکارهای مختلف برای رسیدن به کاهش وزن استفاده کرد.

هنگامی ‌که چاقی در بدن افراد اتفاق می‌افتد، به‌ مرور تک ‌تک بیماری‌های مختلف در بدن شکل می‌گیرد. برخی از افراد تصور می‌کنند که هیچ ارتباطی بین بروز بیماری‌های مختلفی همچون کبد چرب و چاقی وجود ندارد.

در صورتی ‌که چاقی به‌ عنوان یک عامل اساسی برای بیماری‌های مختلف به حساب می‌آید و در واقع به ‌عنوان منشأ تمامی بیماری‌ها شناخته می‌شود.

چاقی‌ها باعث می‌شود تا کمبود ویتامین و ریز مغذی‌ها در بدن افراد به وجود آید. البته راه‌ حل‌های بسیار زیادی برای رسیدن به وزن دلخواه و عدم شکل‌گیری کبد چرب برای افراد وجود دارد.

از نظر دکتر سلیمی، اگر بخواهید به یک وزن ایده‌آل دست پیدا کنید، باید از بهترین روش موجود استفاده کنید تا چاقی‌ها مجدداً بازگشت نداشته باشد و فرد بدون داشتن هیچ ‌گونه عوارضی، به نتایج دلخواه و درمان بیماری‌های مختلف بر اثر چاقی برسد.

مهم‌ترین عوامل اصلی چاقی چه می‌باشد؟

قطع به ‌یقین می‌توان درباره ارتباط چاقی و کبد چرب نظر داد. زیرا مهم‌ترین عامل اصلی برای پیدایش بیماری‌های مختلف، چاقی و اضافه ‌وزن های بسیار زیاد می‌باشد.

مهم‌ترین عوامل اصلی چاقی چه می‌باشد؟
مهم‌ترین عوامل اصلی چاقی چه می‌باشد؟

اغلب پزشکان بر این باورند که عوامل بسیار پنهان دیگری به‌ غیر از تغذیه بسیار زیاد و عدم تحرک باعث بروز چاقی‌ها در بدن خواهد شد. برای شناخت این مسئله بهتر است تا از عوامل مؤثر دیگر چاقی‌ها برای شما بگوییم.

پیشنهاد می کنیم از پست عمل اسلیو معده و کبد چرب دیدن کنید.

عدم کیفیت خواب

اغلب افرادی که تا دیرهنگام بیدار می‌مانند، بیشتر شانس چاقی و بروز کبد چرب را خواهند داشت. زیرا مدت ‌زمان بیدار ماندن افراد باعث مصرف بیشتر ریزه‌خواری ها خواهد شد.

به‌ همین دلیل، کالری مصرفی افراد در طول روز افزایش پیدا می‌کند. به‌ غیر از آن، عدم کیفیت خواب می‌تواند باعث تغییر در هورمون‌های احساس گرسنگی و اشتها گردد و فرد در زمان دیرتر احساس سیری خواهد داشت.

به ‌همین دلیل است که می‌توان گفت که کم‌خوابی می‌تواند نشانه‌ای برای بروز چاقی‌ها باشد و به ‌مرور زمان افراد را دچار کبد چرب نیز خواهد کرد. از طریق این‌ موضوع می‌توان به ارتباط چاقی و کبد چرب پی‌ برد.

عدم کیفیت خواب
عدم کیفیت خواب

تخمدان پلی کیستیک

یکی از مشکلات هورمونی که در اغلب زنان در سنین باروری رایج می‌باشد، شکل‌گیری تخمدان پلی کیستیک می‌باشد.

شکل‌گیری این بیماری در قالب کیست‌های بسیار کوچک در تخمدان بانوان می‌باشد و باعث از بین رفتن تعادلات هورمونی می‌تواند روی چرخه‌ی قاعدگی اثرگذار باشد و اغلب بانوان را دچار این معضل کنند.

بدن این دسته از افراد به انسولین مقاومت پیدا خواهد کرد و باعث چاقی خواهد شد. هنگامی‌ که چربی‌های اضافی در شکم جمع گردد، کبد چرب نیز به وجود خواهد آمد و در کنار آن افراد را در معرض خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی قرار خواهد داد.

ترک سیگار

اغلب افرادی که در یک دوره‌ی زمانی سیگار را ترک می‌کنند، بر اساس آمار انجام ‌شده، حدوداً کمتر از ۴ تا ۵ کیلوگرم دچار افزایش وزن خواهند شد.

زیرا عدم استفاده از نیکوتین می‌تواند احساس گرسنگی در بدن افراد را بیشتر کند و فرد، غذای بیشتری در طول روز مصرف خواهد کرد. در کنار آن سوخت ‌و ساز بدن کندتر خواهد شد و میزان کالری‌های دریافتی افراد به‌ هیچ ‌وجه سوزانده نخواهد شد.

فرد بعد از ترک سیگار امکان دارد که بیشتر به مصرف غذاهای حاضری و پرچرب و غذاهای فست فودی روی بیاورد. وجود این غذاهای پرچرب می‌تواند عامل مؤثری برای به وجود آمدن کبد چرب در بدن افراد باشد.

ترک سیگار
ترک سیگار

کم ‌کاری تیروئید

در شرایطی که هورمون تیروئید قابلیت ترشح کافی را نداشته باشد، در بدن افراد احساس گرسنگی بسیار زیادی رخ خواهد داد.

این مسئله باعث مصرف مواد غذایی خواهد شد و به‌ مرور زمان سبب اضافه ‌وزن خواهد شد و سوخت‌ و ساز کمتری در هنگام عدم تیروئید کافی در بدن اتفاق می‌افتد و احتمال افزایش وزن از این طریق بیشتر خواهد شد.

حتی اگر به میزان بسیار کمی عملکرد تیروئید کاهش پیدا کند، امکان افزایش وزن وجود دارد و این مسئله می‌تواند ارتباط چاقی و کبد چرب را فراهم کند و افراد را به این معضل نگران ‌کننده نیز دچار کند.

کمبود فیبر در بدن

امکان دارد برنامه‌های غذایی افراد فاقد هر گونه فیبر باشد. این مسئله می‌تواند تاثیر بسیاری روی افزایش وزن و چاقی داشته باشد و افراد را به ‌مرور زمان دچار کبد چرب کند.

زیرا فیبر و مصرف آن در طول روزمره برای کنترل اشتها بسیار مهم است و می‌تواند در مدت ‌زمان طولانی‌تری باعث سیری شود.

طبق تحقیقات، نشان‌ داده‌ شده که دریافت ۱۴ گرم فیبر در طول روز می‌تواند باعث کاهش دادن ده ‌درصد از کالری‌های دریافتی گردد. به‌ همین دلیل، مسئله مصرف مواد غذایی تاثیر بسیار زیادی روی کنترل وزن و چاقی ها خواهد داشت.

با این ‌دست از مسائل ذکر شده می‌توان دریافت که هر کدام از عوامل مختلف می‌توانند برای چاقی تاثیرگذار باشند و در نهایت باعث پیدایش بیماری‌ها و عوارض متعددی باشند. حال در ادامه مقاله، به برخی از عوارض چاقی ها اشاره خواهیم کرد.

عوارض چاقی و اضافه‌ وزن

اهمیت بسیار زیادی در پی پیشگیری از چاقی ها وجود دارد. زیرا پیدایش آن‌ها می‌تواند خطرات بسیاری را در افراد چاق به دنبال داشته باشد. ممکن است که چاقی‌ها باعث مشکلات و عوارض گوناگون شود.

عوارض چاقی و اضافه‌ وزن
عوارض چاقی و اضافه‌ وزن

کبد چرب چیست؟

برای این ‌که به ارتباط چاقی و کبد چرب پی ببریم، در ابتدا باید شناخت درستی از بیماری کبد چرب داشته باشید. مشخصه اصلی که برای شکل‌گیری این بیماری در نظر گرفته می‌شود، این است که سلول‌های چربی بسیار زیادی در کبد تجمع پیدا کرده‌اند که سبب به وجود آمدن کبد چرب شده است.

تعریف دقیق‌تر و اصولی‌تری که برای کبد چرب در نظر گرفته می‌شود، این است که هنگامی ‌که چربی‌های بیش ‌از اندازه‌ای در کبد یافت می‌گردد، دلایل مختلفی از تجمع این چربی‌ها وجود دارد.

البته در بسیاری از مواقع، وجود این چربی‌ها براثر چاقی‌ها می‌باشد که به این بیماری، کبد چرب غیر الکلی گفته می‌شود.

یعنی فرد از طریق مصرف الکل دچار بیماری کبد چرب نشده‌ است، بلکه وجود چاقی‌ها و اضافه ‌وزن و سبک زندگی اشتباه باعث پیدایش بیماری کبد چرب در بدن فرد شده ‌است.

حال در هنگامی ‌که دلیل اصلی شکل‌گیری بیماری کبد چرب چاقی‌ها و اضافه‌ وزن می‌باشد، امکان پیشرفت این بیماری نیز وجود دارد و ممکن است که آسیب‌های برگشت‌ناپذیر و خطرناکی را به‌ همراه داشته باشد.

به ‌همین دلیل است که باید شناخت کلی و دقیقی در رابطه با این بیماری و آسیب‌های آن داشته باشید تا بتوانید فوراً آن را کنترل کنید.

کبد چرب چیست؟
کبد چرب چیست؟

زیرا اگر شدت این بیماری رو به وخامت برود، کنترل کردن آن بسیار دشوار می‌باشد و مشکلات مختلفی را پیش پای افراد خواهد گذاشت.

آمار تاثیر چاقی بر کبد چرب

در واقع قطع به‌ یقین می‌توان در باره ارتباط چاقی و کبد چرب نظر داد. زیرا آمار کلی که برای تمامی افراد دچار کبد چرب گرفته‌ شده است، نشان می‌دهد که پیدایش چربی‌های موجود در کبد بر اثر عدم استفاده از رژیم‌های غذایی درست و سبک زندگی نادرست می‌باشد.

این بیماری روز به‌ روز در ملل غربی جهان رو به ‌گسترش می‌باشد و اغلب افراد با سنین پائین به دلیل وجود چاقی‌ها نیز دچار کبد چرب شده‌اند.

اما طبق آمار انجام‌ شده، بیشترین محدوده سنی که در کنار چاقی‌ها دچار کبد چرب می‌باشند، بین ۳۵ تا ۵۰ سال می‌باشد. این عارضه می‌تواند نگرانی‌های بسیار زیادی همچون بروز بیماری‌های قلبی را همراه داشته باشد.

از نظر دکتر سلیمی به ‌عنوان یک پزشک حاذق، ارتباط چاقی و کبد چرب می‌تواند عامل نگران ‌کننده‌ای برای به وجود آمدن بیماری‌های دیگر باشد.

به‌ همین دلیل فرد باید هر چه زودتر چاقی‌های موجود در بدن خود را کنترل کند تا باعث عدم شکل‌گیری بیماری‌های دیگری به‌ غیر از کبد چرب باشد.

کبد چربی که بر اثر چاقی‌ها به وجود می‌آید

کبد چربی که بر اثر چاقی‌ها به وجود می‌آید، شباهت بسیار زیادی به سندرم متابولیسم دارد و به ‌عنوان ناهنجاری‌های این ‌چنینی شناخته خواهد شد.

به ‌مرور زمان این کبد چرب می‌تواند باعث افزایش فشار خون، افزایش تری گلیسرید در خون و کاهش مقاومت انسولین باشد.

حال با شناخت کلی بیماری کبد چرب، باید در رابطه با جزئیات مربوط به ارتباط چاقی و کبد چرب نیز بدانید تا در اسرع وقت اقدامات لازم را برای کاهش چربی‌ها و اضافه ‌وزن خود فراهم ‌سازید.

دکتر سلیمی در این مواقع به بیماران خود استفاده از جراحی‌های چاقی را پیشنهاد خواهد داد. هر چند که بهتر است برای اطلاعات بیشتر با ایشان مشاوره داشته باشید.

کبد چربی که بر اثر چاقی‌ها به وجود می‌آید
کبد چربی که بر اثر چاقی‌ها به وجود می‌آید

مهم‌ترین علائم و نشانه‌های پیدایش کبد چرب چیست؟

هنگامی‌ که درک درستی از ارتباط چاقی و کبد چرب پیدا می‌کنید، ممکن است هنوز به وجود این بیماری در بدن خود پی نبرده باشید.

به ‌همین دلیل طبق تشخیص دکتر سلیمی و اطلاعات ایشان در رابطه با بیماری کبد چرب که بر اثر افزایش وزن اتفاق می‌افتد، برخی از نشانه‌ها را در ادامه این مطلب برای شما خواهیم گفت تا با مشاهده این دسته از علائم، فورا اقدامات درمانی برای برطرف نمودن چاقی های خود را انجام بدهید.

  • داشتن احساس درد در بخش فوقانی راست شکم
  • داشتن احساس کسالت و خستگی بسیار در طول روز
  • بزرگ شدن بیش ‌از اندازه کبد یا طحال شما توسط معاینه پزشک
  • داشتن تورم در نواحی شکم
  • زرد شدن پوست و چشم و بیماری یرقان
مهم‌ترین علائم و نشانه‌های پیدایش کبد چرب چیست؟
مهم‌ترین علائم و نشانه‌های پیدایش کبد چرب چیست؟

علائم پیشرفت و وخامت کبد چرب

موارد ذکر شده به ‌عنوان مهم‌ترین نشانه‌های کبد چرب شناخته می‌شوند. اما اگر شما هیچ اطلاعات درستی در رابطه با ارتباط چاقی و کبد چرب نداشته باشید و همچنان رویه اضافه ‌وزن شما رو به پیشرفت باشد، قطعا علائم و نشانه‌های نگران ‌کننده‌تری به‌ غیر از این موارد در بدن شما اتفاق خواهد افتاد.

زیرا شما همچنان از سبک زندگی نادرستی پیروی می‌کنید که این مسئله باعث افزایش چاقی ها در بدن خود شما خواهد شد و می‌تواند ارتباط مستقیمی با کبد چرب و وخیم‌تر کردن اوضاع آن داشته باشد.

در صورت عدم توجه و رسیدگی برای چاقی‌ها، امکان دارد کبد چرب به سیروز تبدیل گردد که علائم آن متفاوت‌تر از حالت عادی می‌باشد. مهم‌ترین علائم و نشانه‌های آن در صورت عدم درمان چاقی‌ها، شامل موارد زیر خواهد شد.

علائم پیشرفت و وخامت کبد چرب
علائم پیشرفت و وخامت کبد چرب

البته از نظر دکتر سلیمی، اگر در زمان مناسبی پی به چاقی‌های خود ببرید و راهکارهای درمانی را همچون جراحی‌های چاقی پیش بگیرید، می‌توانید در درمان کبد چرب موفق باشید و از بروز موارد ذکر شده در ادامه این مبحث جلوگیری کنید.

  • خون‌ریزی داخلی
  • نگهداری مایعات
  • سردرگمی ذهنی
  • عملکرد نادرست کبد

مراحل شکل‌گیری کبد چرب به چه صورت می‌باشد؟

قبل از این که اطلاعاتی در باره ارتباط چاقی و کبد چرب برای شما داشته ‌باشیم، باید از مراحل شکل‌گیری کبد چرب نیز آگاه شوید. در ادامه این مطلب، به بررسی این مراحل خواهیم پرداخت تا بدانید که به وجود آمدن این بیماری چگونه می‌تواند مشکل‌ساز باشد.

کبد چرب ساده

هنگامی ‌که صحبت از کبد چرب ساده می‌شود، یعنی چربی‌های بسیار زیادی در سلول‌های کبدی تجمع یافته‌اند که ممکن است بروز این چربی‌ها به میزان حاد نرسیده باشد و نگران ‌کننده نباشد.

از طریق آزمایش‌های مختلفی که به دلیل بیماری‌های دیگر روی بدن افراد انجام می‌گیرد، میزان چربی‌های ساده کبد قابل ‌تشخیص خواهد بود.

زیرا در غیر این صورت، هیچ ‌گونه نشانه دیگری برای پیدایش کبد چرب ساده در بدن دیده نخواهد شد. اگر فرد هیچ‌ گونه درمان مؤثری برای این راهکار نداشته باشد و همچنان رویه چاقی و اضافه ‌وزن وی رو به پیشرفت باشد، قطعاً مراحل پیشرفته ‌تری از کبد چرب به وجود خواهد آمد.

در صورت پیدایش کبد چرب ساده، هیچ ‌گونه التهابی در کبد دیده نمی‌شود. به‌ همین دلیل است که باعث عدم آسیب رسیدن به کبد می‌شود و نام آن را بیماری کبد چرب ساده می‌گویند.

تعداد چربی‌های موجود در این بیماری بسیار کمتر می‌باشد و اصولاً پیدایش این بیماری باعث به وجود آمدن عوارض بسیار نگران ‌کننده‌ای نخواهد شد،

البته در صورتی ‌که اقدامات لازم را برای درمان چاقی و اضافه ‌وزن ها انجام بدهد. در غیر این صورت، امکان دارد تا به مراحل پیشرفته‌تری تبدیل گردد که باعث بروز عوارض خواهد شد.

کبد چرب ساده
کبد چرب ساده

استئاتوهپاتیت غیر الکلی

هنگامی ‌که اصلاحات و هپاتیت کبد چرب اتفاق می‌افتد، یعنی التهابات کبد رو به ‌افزایش می‌رود و باید حتما این بیماری را جدی بگیرید.

طبق آمار انجام‌ شده از مردم انگلیس، می‌توان گفت که حدوداً ۵ درصد از تمامی جمعیت این کشور دچار این نوع از بیماری کبد چرب می‌باشند.

اما مسئله مهم این است که این افراد باید فورا درمان‌های کافی را برای برطرف نمودن مشکلات کبد چرب انجام بدهند. در این نوع از کبد چرب، به‌ غیر از این‌ که چربی‌ها باعث التهاب خواهند شد، سلول‌های کبدی نیز دچار آسیب می‌شوند.

به‌ مرور زمان این نوع از کبد چرب می‌تواند باعث بروز سلول‌های کبدی فیبروز گردد. در واقع هیچ‌ گونه رسیدگی به بیماری کبد چرب انجام ‌نشده است و چاقی‌ها و اضافه ‌وزن ها رو به ‌افزایش می‌باشد و این مسئله می‌تواند باعث سیروز یا سرطان کبد گردد.

به ‌همین دلیل توصیه می‌کنیم تا در هنگام تشخیص کبد چرب، فورا از روش‌های درمانی که پزشکان برای شما در نظر می‌گیرند، استفاده داشته باشید.

مهم‌ترین راهکار درمانی، کنترل اضافه‌ وزن می‌باشد. زیرا ارتباط چاقی و کبد چرب بسیار است و می‌تواند منجر به مراحل پیشرفته ‌تر این بیماری گردد.

فیبروز کبدی

تا این قسمت از مبحث، دریافتید که ارتباط چاقی و کبد چرب چقدر اهمیت دارد. حال اگر هیچ توجهی برای درمان و کنترل کبد چرب انجام نگیرد، به ‌مرور زخم‌های متعددی در اطراف کبد حاصل می‌گردد که رگ‌های خونی بسیاری در آن‌ها وجود دارند و با نام فرایند فیبروز شناخته می‌شوند.

در این شرایط، کبد می‌تواند عملکرد طبیعی خود را انجام بدهد. اما طبق آزمایشات انجام‌ گرفته، وجود این رگ‌های خونی و زخم‌ها می‌تواند عامل مؤثری برای وجود دیگر بیماری‌های مختلف باشد و نگرانی‌هایی را در بر داشته باشد. در صورت عدم کنترل این بیماری، امکان مبتلا شدن به سیروز کبدی و سرطان نیز بسیار می‌باشد.

فیبروز کبدی
فیبروز کبدی

سیروز کبدی

مرحله پیشرفته کبد چرب که به ‌عنوان حادترین شرایط در بیماران شناخته می‌شود، سیروز نام دارد. هنگامی ‌که التهابات فیبروز به دلیل چاقی‌ها و تجمع چربی‌های بسیار در سالیان سال در بدن بیمار باقی بمانند و هیچ درمانی روی آن‌ها انجام نگیرد، به ‌مرور زمان زخم‌های بسیار باعث شکل‌گیری سیروز کبدی خواهد شد.

این آسیب به‌ مرور سبب نارسایی کبدی می‌گردد. در واقع دیگر فعالیت‌ها و عملکردهای اصلی کبد به ‌درستی انجام نمی‌گیرد و عامل مؤثری بر داشتن و دلیل اصلی پیدایش سرطان کبد می‌باشد. به ‌همین دلیل است که می‌توان گفت چاقی با پیدایش سرطان کبد نیز بسیار مرتبط می‌باشد.

نسخه مرگ‌بار کبد چرب

طبق مراحلی که در رابطه با بیماری کبد چرب برای شما ذکر کردیم، قطعا سطح اطلاعات شما در این زمینه افزایش پیدا می‌کند.

اما ممکن است شما نیز به‌ دنبال دلیل اصلی پیدایش کبد چرب بگردید. باید بگوییم در صورتی‌ که با استفاده از آزمایشات مختلف متوجه کبد چرب ساده در بدن خود شوید، نباید از کنار آن بیهوده بگذرید.

زیرا این مشکل می‌تواند به‌ عنوان زنگ هشداری برای بروز بیماری‌های دیگر باشد و باعث التهابات و آسیب‌های دائمی بیشتری برای کبد گردد.

در نهایت اگر هیچ توجهی به این بیماری نداشته باشید، باعث نارسایی کبدی و مرگ خواهد شد. برای برطرف نمودن این بیماری‌ها، حذف چاقی‌ها و اضافه ‌وزن، مسئله بسیار مهمی است. زیرا دلیل پیدایش کبد چرب، تجمع چربی‌ها به دلیل چاقی‌های بیش‌ از اندازه می‌باشد.

نسخه مرگ‌بار کبد چرب
نسخه مرگ‌بار کبد چرب

در این مواقع، دکتر سلیمی به‌ عنوان یک پزشک حاذق راهنمای شماست تا بتوانید کنترل خوبی روی بیماری کبد چرب داشته باشید و از خطرات آن در امان باشید.

شیوع بیماری کبد چرب چگونه می‌باشد؟

علائم پیدایش بیماری کبد چرب در سرتاسر جهان به خصوص کشورهای غربی رو به ‌افزایش می‌باشد. طبق آماری که توسط محققین و پزشکان در رابطه با بیماران کبد چرب صورت ‌گرفته است، سالانه ۱۰۰ میلیون نفر از طریق این بیماری به عوارض بسیار زیادی دچار خواهند شد.

مسئله مهم این است که اغلب افرادی دچار بیماری کبد چرب می‌شوند که دچار چاقی و اضافه‌ وزن می‌باشند و در کنار این بیماری نیز از دیابت نوع دوم رنج می‌برند. کاملاً بدیهی است که بروز کبد چرب می‌تواند در هر گروه سنی اتفاق بیفتد و فقط مختص به افراد خاصی نیست.

اما در ادامه در باره برخی از نکاتی که در راستای شکل‌گیری این بیماری تأثیر دارد، اطلاعاتی در اختیار شما خواهیم داد.

شیوع بیماری کبد چرب چگونه می‌باشد؟
شیوع بیماری کبد چرب چگونه می‌باشد؟

نقش ژنتیک در کبد چرب

درست است که بر اساس پژوهش محققین علم می‌توان گفت که روند ایجاد کبد چرب در بسیاری از مواقع مربوط به ژنتیک و ارث افراد می‌باشد، اما نباید از ارتباط چاقی و کبد چرب غافل شد.

شرایط ژنتیک هنگامی روی کبد چرب افراد تاثیرگذار است که فرد به ‌مرور از موارد دیگری همچون چاقی و دیابت نوع ۲ برخوردار باشد.

طی آزمایشاتی که روی ۴۴ کودک مبتلا به کبد چرب انجام شد، دریافتیم که حدوداً ۱۵۰ نفر از اعضای افراد خانواده این کودکان دچار مشکل کبد چرب بوده‌ اند.

به‌ همین دلیل می‌توان گفت که ژنتیک نقش مؤثری روی این بیماری خواهد داشت. اما از نظر دکتر سلیمی، مهم‌ترین چیزی که باعث کبد چرب در بزرگسالی خواهد شد، چاقی و افزایش وزن است که افراد باید کنترل مناسبی روی وزن خود داشته باشند.

عدم وجود علائم تشخیص کبد چرب

یکی از نگران‌ کننده‌ترین مسائل در رابطه با ه ارتباط چاقی و کبد چرب و خطرات موجود آن بر این است که تا هنگامی ‌که فرد شرایط جدی را برای پیگیری این بیماری انجام نداده باشد، هیچ راهکاری برای تشخیص آن وجود ندارد.

درست است که برخی از نشانه‌ها و علائم اولیه برای کبد چرب شناخته می‌شود، اما ممکن است این اتفاقات برای برخی از افراد بسیار عادی باشد.

فقط در شرایطی می‌توان به تشخیص دقیق بروز کبد چرب پرداخت که فرد آزمایش‌های خون، آزمایش‌های سونوگرافی و سنگ صفراوی را انجام بدهد.

حالا اگر در این شرایط، بیمار هیچ توجهی به کبد چرب نداشته باشد، باعث پیشرفت این بیماری خواهد شد و می‌تواند سبب سرطان کبد گردد.

در این مواقع علائم جدی‌تری از این بیماری پیدا خواهد شد که می‌تواند افراد را درگیر کند. پیدایش سیروز کبدی باعث خون‌ریزی بیش ‌از اندازه بر اثر لخته شدن پروتئین‌ها خواهد شد و ممکن است مواردی همچون زردی رنگ پوست و چشم‌ها از نشانه‌های این بیماری باشد.

در هر صورت افراد برای پیگیری بهتر، لازم است تا از آزمایشات دوره‌ای استفاده داشته باشند. به خصوص افرادی که دچار چاقی و اضافه ‌وزن می‌باشند، بیشتر در معرض خطر کبد چرب هستند.

زیرا ارتباط چاقی و کبد چرب بر همگان ثابت شده ‌است. این افراد بهتر است از آزمایشات سالیانه استفاده داشته باشند تا در صورت وجود کبد چرب، از تخصص‌های دکتر سلیمی استفاده کنند و فورا به یک اندام مناسب برسند و از عوارض کبد چرب در امان باشند.

عدم وجود علائم تشخیص کبد چرب
عدم وجود علائم تشخیص کبد چرب

دلیل اصلی پیدایش کبد چرب چیست؟

در راستای پرداختن به ارتباط چاقی و کبد چرب باید بگوییم که هیچ دلیل ناشناخته‌ای برای پیدایش کبد چرب وجود ندارد. چیزی که کاملاً مشهود است، روابط بین چاقی و کبد چرب است.

البته در بسیاری از مواقع، اختلالات بالینی تشخیص می‌دهند که عوامل زمینه‌ای همچون بیماری دیابت نوع ۲، پرفشاری خون و دیگر موارد می‌توانند در پیدایش این بیماری نقش داشته باشند.

اما مهم‌ترین چیزی که از نظر پزشکان به خصوص دکتر سلیمی در پیدایش کبد چرب نقش دارد، چاقی و اضافه ‌وزن به خصوص در ناحیه شکم می‌باشد.

طی مطالعات پی ‌در پی که در رابطه با این مبحث داشتیم، دریافتیم که حدوداً ۷۰ درصد از بیمارانی که دچار کبد چرب شده‌اند، اغلب دارای اضافه ‌وزن به خصوص در ناحیه شکم می‌باشند.

حال اگر این افراد درگیر بیماری‌های زمینه‌ ای همچون دیابت باشند، این مسئله می‌تواند امکان مبتلا شدن به کبد چرب را بیشتر کند و تغییرات مختلف متابولیسمی در بدن این افراد بروز پیدا خواهد کرد که نشأت‌ گرفته از بیماری کبد چرب می‌باشد.

تغییرات ناگهانی در بدن

طبق گفته پزشکان و برخی تحقیقات دیگر، مواردی همچون تغذیه وریدی، تغذیه نامناسب، کاهش وزن ناگهانی، گرسنگی‌های طولانی‌ مدت نیز به ‌عنوان برخی از عوامل شکل‌گیری بیماری کبد چرب شناخته می‌شوند.

در کنار این دسته از موارد و چاقی‌ها، مسئله مهم دیگری که می‌تواند در پیدایش این بیماری نقش داشته باشد، مواردی همچون برداشتن کیسه صفرا، برداشتن بخشی از روده، جراحی لوزالمعده و دیگر موارد این‌ چنینی می‌باشد.

متخصصین در این حیطه به این‌ موضوع پی برده‌اند که استفاده از برخی داروها می‌تواند تاثیر منفی روی کبد چرب داشته باشد.

تغییرات ناگهانی در بدن
تغییرات ناگهانی در بدن

ولی از همه مهم‌تر نکته‌ای که می‌تواند درصد مبتلا شدن به کبد چرب را افزایش بدهد، چاقی و اضافه ‌وزن می‌باشد و از این طریق می‌توان به ارتباط چاقی و کبد چرب پی برد.

عدم پاسخ‌دهی بدن به انسولین

بدن برخی از بیماران دچار عدم پاسخ‌دهی به تولید هورمون انسولین می‌باشد. همه ما می‌دانیم که انسولین یکی از مهم‌ترین هورمون‌های تشکیل‌ شده توسط لوزالمعده یا پانکراس می‌باشد که باعث کنترل گلوکز خون خواهد شد و نقش مفیدی در عملکردهای بدن خواهد داشت.

حال اگر بدن فرد در راستای تولید انسولین مقاومت نشان بدهد، قطعا موارد جدی در بدن افراد اتفاق خواهد افتاد. اسیدهای چرب روز به‌ روز افزایش پیدا می‌کنند که این می‌تواند به ‌عنوان یک اختلال مهم در کبد شناخته شود. در نهایت باعث پیدایی و در نهایت باعث بروز کبد چرب خواهد شد.

طی این مطالب توانستیم دریابیم که درست است که برخی از عوامل زمینه‌ ای تاثیر بسیار زیادی روی بیماری کبد چرب دارند، اما مهم‌ترین عامل، چاقی و اضافه ‌وزن است.

اگر افراد بتوانند سبک زندگی خود را تغییر بدهند و قدم مثبتی برای کنترل وزن خود بردارند، قطعا می‌توانند بیماری کبد چرب را نیز کنترل کنند.

عوامل خطرزا برای بیماری کبد چرب

  • مقاومت بدن به انسولین
  • اضافه‌ وزن و چاقی مفرط
  • افزایش چربی خون
  • افزایش قند خون
  • کم‌ کاری تیروئید
  • مصرف برخی از داروها
  • سندرم تخمدان پلی کیستیک
  • سندرم متابولیک

در این ‌راستا دکتر سلیمی به ‌عنوان یک پزشک حاذق، راهکارهای بسیار متعددی را برای رسیدن به وزن دلخواه به شما پیشنهاد خواهد داد. می‌توانید از تخصص‌های دکتر سلیمی بهره ‌مند شوید تا از وجود بیماری کبد چرب در امان باشید و دچار عوارض این بیماری نشوید.

عوامل خطرزا برای بیماری کبد چرب
عوامل خطرزا برای بیماری کبد چرب

در چه گروه‌های سنی، ابتلا به کبد چرب بیشتر می‌باشد؟

با توجه به اطلاعاتی که در زمینه ارتباط چاقی و کبد چرب دریافت کردیم، باید بدانید که هیچ رده‌ بندی سنی خاصی برای مبتلا شدن به کبد چرب وجود ندارد.

زیرا هر فردی که درگیر چاقی و اضافه ‌وزن باشد، در هر سنی احتمال مبتلا شدن به این مشکل را خواهد داشت. اما در اغلب مواقع، افرادی که دارای خصوصیت‌های زیر می‌باشند، بیشتر در معرض خطر این بیماری هستند.

  • افراد دیابتی
  • افراد مسن
  • افراد چاق
  • افرادی که دارای چربی‌های شکمی هستند.
در چه گروه‌های سنی، ابتلا به کبد چرب بیشتر می‌باشد؟
در چه گروه‌های سنی، ابتلا به کبد چرب بیشتر می‌باشد؟

افراد مستعد به ابتلای کبد چرب

برای کامل کردن این مطالب باید بگوییم که مهم‌ترین دلیلی که باعث شکل‌گیری کبد چرب خواهد شد، چاقی و بیماری‌های دیگر مربوط به چاقی شناخته می‌شود.

زیرا چاقی نیز می‌تواند تاثیر بسیاری روی پیدایش بیماری دیابت نوع ۲ داشته باشد. طبق تحقیقات انجام‌ شده، حدوداً ۴۰ تا ۸۰ درصد از افرادی که به کبد چرب دچار شده‌ اند، از مسئله دیابت نوع ۲ نیز رنج می‌بردند.

شدت چاقی این دسته از افراد به گونه‌ ای است که باید از انجام جراحی‌های چاقی بهره‌ مند شوند تا بتوانند در درمان بیماری خود موفق باشند.

ارتباط مستقیمی بین اضافه‌ وزن و بروز بیماری کبد چرب وجود دارد و هیچ سن تعیین‌ شده‌ای برای به وجود آمدن این بیماری وجود ندارد.

طبق تحقیقات دیگر که برای مبتلا شدن کودکان به کبد چرب انجام‌ گرفته است، حداقل ده‌ درصد از آمار انجام‌ شده مربوط به کودکان بین سنین ۲ تا ۱۹ سال بوده‌ است.

در غیر این صورت اغلب افراد دچار افزایش وزن بوده‌اند و باعث مشکلات حادتری از بیماری کبد چرب شده‌اند. هیچ شرایط قومیتی از پیدایش کبد چرب در بدن بیماران نخواهد بود و همه نژادها می‌توانند به این بیماری مبتلا شوند.

طی توصیه دکتر سلیمی برای این‌ که بدن خود را در برابر ایجاد این مشکل محافظت کنید، بهتر است از راهکارهایی که به شما کمک می‌کند تا وزن خود را در محدوده نرمال قرار بدهید، استفاده داشته باشید. برای شناخت این راه‌ حل‌ها می‌توانید از مهارت‌های دکتر سلیمی به‌ عنوان یک پزشک حاذق کمک بگیرید.

افراد مستعد به ابتلای کبد چرب
افراد مستعد به ابتلای کبد چرب

ارتباط چاقی و کبد چرب چیست؟

طبق مسائل گفته‌ شده، دلیل اصلی پیدایش کبد چرب ناشناخته است، اما اختلالات بسیار زیادی در این زمینه به‌ عنوان دلایل پیش‌ زمینه ‌ای می‌توانند باعث شکل‌گیری کبد چرب باشد.

از نظر اغلب پزشکان همچون دکتر سلیمی، ارتباط چاقی و کبد چرب بسیار مستقیم است. زیرا حدوداً ۷۰ درصد از بیمارانی که دچار کبد چرب هستند، درگیر اضافه‌ وزن و چاقی می‌باشند.

پس قطع به‌ یقین می‌توان گفت که چاقی ارتباط مستقیمی با پیدایش بیماری کبد چرب دارد. اما به‌ غیر از آن برخی از دلایل دیگری همچون افزایش چربی‌های خون و دیابت می‌تواند پیش ‌زمینه‌های مناسبی برای پیدایش این بیماری باشد. در کنار آن دلایل مختلف دیگری همچون حذف کیسه صفرا باعث بروز کبد چرب می‌باشد.

در حالت کلی، یکی از زیرشاخه‌های بیماری‌های متابولیک، کبد چرب شناخته می‌شود که علاوه‌ بر این ‌که چاقی‌ها یک عامل مؤثر روی پیدایش آن می‌باشند، به ‌مرور مواردی همچون فشار خون و گرفتگی عروق می‌تواند دلیل مؤثری برای پیدایش این بیماری باشد.

ارتباط چاقی و کبد چرب چیست؟
ارتباط چاقی و کبد چرب چیست؟

درست است که چاقی‌ها در بدن برخی از افراد به ‌صورت وراثتی پیش می‌آید، اما از نظر دکتر سلیمی به‌ عنوان یک پزشک با تجربه، راهکارهای مناسبی برای حذف چاقی‌ها و بهبودی بیماری کبد چرب وجود دارد.

راهکارهایی که بدون وجود هیچ‌ گونه عوارض بتوانند افراد را به یک وزن ایده‌آل برسانند، کمک بسیار زیادی در برطرف نمودن بیماری کبد چرب خواهند کرد.

در این ‌باره می‌توانید از مشاوره‌های دکتر سلیمی کمک بگیرید تا از یک راه ‌حل درست مطمئن شوید و بتوانید از جراحی‌های چاقی برای بر طرف نمودن کبد چرب و همین ‌طور اضافه وزن‌های موجود در بدن خود بهره‌ مند شوید.

خطر کبد چرب در شکم‌های بزرگ

متأسفانه زندگی‌های ماشینی و فست فودی امروزی و رواج یافتن آن‌ها باعث بزرگی شکم خواهد شد. دلیل اصلی که سبب بزرگی شکم می‌شود، تجمع چربی‌ها در نواحی شکمی است و این ‌موضوع در چند دهه اخیر روند صعودی دارد.

در مقایسه با موارد دیگر، چاقی در نواحی شکم مهم‌ترین دلیل بروز کبد چرب می‌باشد که حتی اگر شما فردی چاق نباشید، اما نواحی شکم شما دارای چربی بیش ‌از اندازه باشد و بسیار بزرگ باشد، باید دقت بیشتری به ‌سلامتی خود داشته باشید.

زیرا رابطه‌ بین چاقی و کبد بسیار مهم می‌باشد. طبق نتایج انجام ‌شده توسط پژوهشگران، می‌توان درک کرد چربی‌هایی که در نواحی شکم تجمع یافته‌ اند، عامل مهمی برای پیدایش کبد چرب می‌باشند.

زیرا باعث می‌شود تا چربی‌های بسیار زیادی کبد را احاطه کند و به‌ مرور زمان اوضاع کبد وخیم‌تر خواهد شد و باعث بروز التهاب می‌گردد.

خطر کبد چرب در شکم‌های بزرگ
خطر کبد چرب در شکم‌های بزرگ

این التهابات می‌تواند آسیب‌های بسیار جدی به سلول‌های کبدی بزند و رفته‌ رفته سبب فیبروز کبدی گردد. در نهایت اگر هیچ ‌گونه رسیدگی به این‌ موضوع نشود و فرد هیچ راهکاری برای برطرف نمودن چربی و چاقی های خود در نظر نگیرد، به‌ مرور سیروز کبدی اتفاق خواهد افتاد.

از نظر محققان، اغلب افرادی که در نواحی شکم خود دچار چربی بسیار زیاد هستند، بیشتر در معرض عوارض کبد چرب می‌باشند. به‌ همین دلیل ارتباط چاقی و کبد چرب با یکدیگر می‌تواند خطرات بسیار زیادی را به دنبال داشته باشد.

از نظر دکتر سلیمی برای این‌ که از راه ‌حل‌های موجود برای کاهش وزن استفاده کنید، می‌توانید از جراحی‌های چاقی که بدون هیچ‌ گونه عوارض و بازگشت هستند، بهره‌ مند شوید.

شناخت بیشتر ارتباط چاقی و کبد چرب

در شرایطی که میزان چربی‌های شکمی در ۸۰ درصد بیماران چاق دیده شود، اما فرد دچار چاقی مفرط نباشد، این موضوع عامل مؤثری برای پیدایش کبد چرب می‌باشد. تعداد بسیاری از پزشکان پیدایش بیماری کبد چرب را به چاقی و اضافه ‌وزن ارتباط می‌دهند.

اما مسئله مهم دیگر این است که از نظر برخی محققان، برخی از افراد غیر چاق نیز در معرض خطر این بیماری وجود دارند.

این افراد تصور می‌کنند به دلیل این ‌که اندام‌های دیگر آن‌ها از شرایط خوبی برخوردار می‌باشد و دچار چاقی نیستند، هرگز دچار کبد چرب نخواهند شد.

در صورتی ‌که به عقیده پژوهشگران اگر افراد لاغر در نواحی شکم خود چربی اضافه داشته باشند، به نسبت افراد چاق بیشتر در معرض بیماری‌های مختلفی همچون کبد چرب خواهند بود.

شناخت بیشتر ارتباط چاقی و کبد چرب
شناخت بیشتر ارتباط چاقی و کبد چرب

به‌ همین دلیل اغلب افراد باید ارتباط چاقی و کبد چرب را یک مسئله مهم و جدی بشمارند و همواره به فکر سلامتی خود باشند. طبق نظر پزشکان، ابعاد در نظر گرفته ‌شده برای دور کمر بانوان باید ۹۰ سانتیمتر و برای آقایان ۱۰۰ سانتیمتر باشد.

در صورتی‌ که دور شکم شما بیشتر از ابعاد در نظر گرفته‌ شده باشد، باید نگران بیماری‌های مختلفی همچون کبد چرب، چربی خون بالا، دیابت و دیگر موارد باشید.

شناخت شاخصه های چاقی

بهترین شاخصه‌هایی که می‌تواند به شما نشان بدهد که در معرض خطر مبتلا شدن به کبد چرب هستید، شاخص توده بدنی و اندازه گرفتن دور کمر می‌باشد.

البته پژوهش‌ها و بررسی‌های تکمیلی از طریق محققان رو به انجام است تا بتوان به افراد کمک کرد که چگونه خطرات پیدایش عوارض ناشی از بیماری کبد چرب را به حداقل برسانند.

اما طبق توصیه دکتر سلیمی، اگر بتوانید به کوچک شدن شکم خود و برطرف نمودن چاقی‌های به‌ وجود آمده کمک کنید، قدم مثبتی روی عدم ابتلا به بیماری کبد چرب برداشته‌اید.

پس توصیه می‌کنیم تا روند زندگی خود را تغییر دهید و از راهکارهایی که توسط دکتر سلیمی به شما پیشنهاد می‌شود، باعث از بین بردن بیماری کبد چرب خود شوید.

افزایش چاقی و بیماری کبد چرب

مسئله نگران ‌کننده‌ای که از آمارهای مختلف به گوش ما می‌رسد، در رابطه با پیدایش بیش ‌از اندازه چاقی و کبد چرب در کشور ما ایران می‌باشد.

با توجه به ارتباط چاقی و کبد چرب، اغلب پزشکان توصیه می‌کنند که افراد توجه بیشتری به روند زندگی خود داشته باشند تا در ادامه زندگی، دچار مشکلات سلامتی نشوند. طبق آمارهای انجام ‌شده، شیوع کبد چرب بین ۷ تا ۹ درصد رو به ‌افزایش می‌باشد.

البته آمار دقیق تر آن، بالاتر از این اعداد می‌باشد. زیرا در اغلب موارد پیدایش بیماری کبد چرب بدون علامت است و برخی از افراد از وجود آن در بدن خود بی‌اطلاع هستند. به‌ همین دلیل ممکن است همچنان رویه چاقی و اضافه ‌وزن را پیش بگیرند و این مسئله باعث وخامت بیشتر کبد چرب خواهد شد.

چکاپ‌های مربوط که از طریق پزشکان انجام می‌گیرد، به افراد کمک می‌کند تا هر چه زودتر از وجود کبد چرب در بدن خود آگاه شوند و از اقدامات درمانی استفاده داشته باشند.

افزایش چاقی و بیماری کبد چرب
افزایش چاقی و بیماری کبد چرب

با شناخت این مسائل می‌توان گفت که ارتباط چاقی و کبد چرب بسیار خطرناک است و باید اضافه ‌وزن های به ‌وجود آمده در بدن خود را کنترل کنید.

برای این‌ که در این امر موفق باشید، دکتر سلیمی راهکارهای مختلفی به شما پیشنهاد خواهد داد تا به کاهش وزن اصولی برسید و از خطر کبد چرب در امان باشید.

تشخیص پیدایش بیماری کبد چرب چگونه است؟

درست است که به ارتباط چاقی و کبد چرب پی بردید و دریافتید که اغلب افراد چاق مستعد کبد چرب می‌باشند، اما همچنان قطع به یقین پیدایش این بیماری نمی‌تواند نشانه و علائم خاصی را در بر داشته باشد.

مهم‌ترین چیزی که از نظر دکتر سلیمی می‌تواند تشخیص دهد تا فردی درگیر این بیماری شده‌ است، انجام آزمایشات خون و تصویربرداری‌ها می‌باشد. البته معاینات بدنی نیز برای برخی مواقع می‌تواند تشخیص خوبی از کبد چرب داشته باشد.

معاینات بدنی تشخیص کبد چرب

هنگامی ‌که به یک پزشک برای معاینات بدنی مراجعه می‌کنید، با بررسی وضعیت شکم شما امکان پی بردن به این مشکل وجود خواهد داشت.

زیرا برخی از نشانه‌هایی همچون کاهش وزن، کاهش اشتها، خستگی‌های مکرر در طول روز می‌تواند تعیین کند که شما درگیر بیماری کبد چرب شده اید.

در کنار آن علائم، معاینات بدنی که پزشک برای شما صورت می‌دهد، باعث شناخت تورم در نواحی شکم خواهد شد که این مسئله تشخیص درستی از کبد چرب می‌باشد.

معاینات بدنی تشخیص کبد چرب
معاینات بدنی تشخیص کبد چرب

آزمایش خون برای تشخیص کبد چرب

یکی از مواردی که می‌تواند به تشخیص کبد چرب کمک کند، استفاده از آزمایشات خون می‌باشد. برای داشتن اطلاعات بیشتر در رابطه با عملکرد اصلی کبد، باید آنزیم‌های آن مورد بررسی و ارزیابی قرار بگیرند که این‌ موضوع از طریق آزمایشات خون و اندازه ‌گیری آن‌ها امکان‌پذیر نمی‌باشد.

شرایط مختلف کبد می‌تواند شرح بدهد که آیا فرد دچار کبد چرب شده‌ است و یا کبد در سلامت کافی به سر می‌برد و انجام این آزمایشات و بررسی‌های متعددی روی دیگر نواحی مختلف بدن همچون هموگلوبین، چربی خون، کلسترول، آزمایش هپاتیت و دیگر موارد خواهد داشت.

تصویربرداری برای تشخیص کبد چرب

اگر هیچ کدام از این راه‌ حل‌ها تشخیص درستی از کبد چرب نداشته باشد، برای این‌ که به وجود این بیماری در بدن خود پی ببرید، به توصیه پزشکان نیاز به تصویربرداری‌های متعدد دارید.

با توجه به ارتباط چاقی و کبد چرب بسیار، از هر فردی که دارای مشخصه چاقی و اضافه ‌وزن می‌باشد، باید از تمامی موارد تشخیص برای شناخت بیشتر کبد چرب استفاده کند.

تصویربرداری‌های مختلف، روند شکل ‌گیری بیماری کبد چرب را برای بیمار شرح خواهند داد تا فرد بتواند فوراً از اقدامات درمانی برای کاهش وزن خود استفاده داشته باشد.

تصویربرداری از طریق ام آر آی یا سی‌تی‌اسکن انجام می‌گیرد و می‌تواند تشخیص بدهد که آسیب‌های وارد شده روی ارگان اصلی بدن یعنی کبد به چه صورت می‌باشد  و هرچه سریع‌تر به درمان بپردازد.

تصویربرداری برای تشخیص کبد چرب
تصویربرداری برای تشخیص کبد چرب

سونوگرافی برای تشخیص کبد چرب

به همان اندازه که اهمیت تصویربرداری برای پزشک در راستای تشخیص کبد چرب بسیار زیاد می‌باشد، استفاده از سونوگرافی براساس امواج صوتی که می‌تواند آن‌ها را به تصویر تبدیل کند، کاربرد بسیار بالایی روی شناخت بیماری‌های کبدی خواهد داشت.

ارتباط چاقی و کبد چرب به‌ حدی زیاد است که افرادی که دچار اضافه ‌وزن می‌باشند، باید از سونوگرافی نیز بهره‌ مند شوند تا از این راه‌ حل به تشخیص درستی از این بیماری برسند و فورا اقدامات درمانی را انجام بدهند.

به‌ غیر از این دسته از موارد ذکر شده، از موارد دیگری همچون الاستوگرافی ناپایدار، الاستوگرافی، رزونانس مگنتیک بیوپسی کبد می‌توان برای تشخیص کبد چرب استفاده کرد.

اما مهم‌ترین دلیلی که باعث می‌شود افراد از شناخت این بیماری بهره‌ مند شوند، راهکارهای درمانی می‌باشد تا هرچه سریع‌تر بیماری به‌ وجود آمده برای کبد کاهش پیدا کند و عوارض مختلف در بدن افراد اتفاق نیفتد.

مهم‌ترین نکته کم کردن چاقی‌ها و اضافه ‌وزن می‌باشد. زیرا چاقی و کبد چرب ارتباط مستقیمی دارند و در صورت تشخیص کبد چرب، قدم اول برای کاهش وزن اتفاق خواهد افتاد. فرایند متعددی توسط دکتر سلیمی به شما پیشنهاد خواهد شد تا بتوانید در کاهش وزن خود موفق باشید.

سونوگرافی برای تشخیص کبد چرب
سونوگرافی برای تشخیص کبد چرب

ارتباط چاقی و کبد چرب باعث پیدایش چه عوارضی خواهد شد؟

حال که دریافتیم که ارتباط چاقی و کبد چرب با یکدیگر بسیار زیاد استt در صورت پیشگیری نکردن و یا اضافه ‌وزن های مکرر، امکان بروز عوارض و پیامدهای منفی در بدن افراد بسیار زیاد خواهد بود و به‌ مرور زمان کبد چرب می‌تواند سبب سیروز و یا سرطان کبد گردد.

سرطان کبد دردسرها و مشکلات بسیار زیادی را در پی خواهد داشت و امکان دارد که افراد را با مرگ نیز روبرو کند.

اگر همچنان وخامت این بیماری بیشتر شود، باعث به وجود آمدن سیروز خواهد شد. سیروز یک مسئله مهم برای نارسایی کبد شناخته می‌شود و این امکان را فراهم می‌کند که ادامه حیات برای افراد دشوار باشد و حتما نیاز به پیوند کبد خواهند داشت.

ارتباط چاقی و کبد چرب باعث پیدایش چه عوارضی خواهد شد؟
ارتباط چاقی و کبد چرب باعث پیدایش چه عوارضی خواهد شد؟

قطعا چاقی‌ها در کنار این‌ که باعث پیدایش کبد چرب خواهند شد، امکان به وجود آمدن بیماری‌های قلبی عروقی دیگر را در بدن افراد فراهم خواهند ساخت. تمامی این موارد در کنار یکدیگر می‌تواند دلیل مرگ برای افراد شمرده شود.

پیامدهای منفی اثرات چاقی بر کبد چرب

به ‌غیر از تمام مسائل ذکر شده در مرحله آخر، هنگامی ‌که زخم کبدی ایجاد می‌گردد، سیروز کبد امکان‌پذیر می‌باشد. التهابات بسیار زیادی در کبد به وجود می‌آید که این مسئله بسیار نگران‌ کننده می‌باشد.

در صورتی‌ که فرد هیچ‌ گونه تلاشی برای کنترل التهابات موجود در بدن خود نداشته باشد، این التهابات گسترش پیدا می‌کند و میزان زیادی از بافت کبد را درگیر خود خواهد کرد.

پیامدهای منفی اثرات چاقی بر کبد چرب
پیامدهای منفی اثرات چاقی بر کبد چرب

اما در این شرایط بسیار نگران‌ کننده می‌باشد. طبق نظر دکتر سلیمی، اگر هیچ راهکار درمانی در این موارد اتفاق نیفتاد، امکان دارد تا پیامدهای منفی که در ادامه عنوان می‌کنیم، در بدن فرد شکل بگیرد.

  • گیجی
  • سرطان کبد
  • نارسایی کبد
  • خواب ‌آلودگی
  • ورم وریدی در مری
  • تورم رگ‌ها
  • لکنت زبان
  • خواب‌ آلودگی
  • خون‌ریزی و پارگی رگ‌ها

چگونه می‌توان کبد چرب را درمان کرد؟

دریافتیم که دلیل اصلی به وجود آمدن کبد چرب، افزایش وزن و چاقی می‌باشد. اگر این بیماری به درجه‌های حاد خود برسد، امکان به وجود آمدن مشکلات جدی و بسیار نگران ‌کننده‌ای را خواهد داشت.

به‌ همین دلیل افراد باید اقدامات لازم را برای درمان این بیماری انجام بدهند. اگر بخواهیم صادقانه در رابطه با روش‌های درمانی کبد چرب به شما بگوییم، تا به امروز هیچ‌ گونه داروی خاصی به تشخیص پزشکان برای درمان این بیماری تعیین نشده ‌است.

به ‌همین دلیل روش یک زندگی سالم می‌تواند به افراد کمک کند تا به درمان این بیماری بپردازند. مهم‌ترین موضوع، برطرف نمودن اضافه وزن‌های موجود در بدن افراد می‌باشد.

اضافه ‌وزن ها به ‌مرور زمان می‌توانند مشکلاتی همچون فشار خون بالا، دیابت یا کلسترول را در کنار کبد چرب از بین ببرند. به ‌همین دلیل معضل اصلی به وجود آمدن اغلب بیماری‌های مختلف، چاقی‌ها می‌باشند.

چگونه می‌توان کبد چرب را درمان کرد؟
چگونه می‌توان کبد چرب را درمان کرد؟

با شناخت ارتباط چاقی و کبد چرب، می‌توان کمک کرد که به یک وزن ایده‌آل رسید تا فعالیت‌های اصلی کبد به‌ درستی انجام بگیرد و هیچ‌ گونه مشکل جدی ر روی بدن افراد اتفاق نیفتد.

برای ‌این که اطلاعات بیشتری در زمینه سبک زندگی درست بگیرید، نیاز به تخصص یک پزشک ماهر همچون دکتر سلیمی خواهید داشت.

عملکرد مفید برای درمان کبد چرب

برای این ‌که با امکانات طبیعی بتوانید به درمان مناسبی از این بیماری برسید، باید فعالیت‌های بسیاری انجام بدهید. مدیریت کردن روش‌های زندگی شما و سالم زیستی می‌تواند به ‌خودی‌ خود تاثیر بسیاری برای درمان بیماری کبد داشته باشد.

همان‌ طور که در این مطلب دریافتید، ارتباط چاقی و کبد چرب باعث می‌شود تا به ‌مرور، این بیماری به مراحل پیشرفته‌تر برسد. اما به پیشنهاد دکتر سلیمی، می‌توانید از موارد زیر برای درمان بهتر این بیماری کمک داشته باشید.

کاهش وزن

مهم‌ترین تصمیمی که باید برای درمان بیماری کبد چرب بگیرید، رسیدن به یک وزن معقول و ایده‌آل می‌باشد و هدف شما باید به ‌گونه‌ای تعیین گردد تا بتوانید به شاخص توده بدنی بین عدد ۱۸٫۵ تا ۲۴٫۹ برسید.

قطعا اگر بتوانید حدوداً ده ‌درصد از وزن خود را کاهش دهید، بخش عمده‌ای از چربی‌های موجود در کبد دفع خواهد شد و این مسئله می‌تواند در راستای بهبود بیماری کبد چرب مفید باشد.

حال اگر مسئله کاهش وزن برای برخی از افراد بسیار سخت و دشوار باشد، در این مواقع بهتر است از راهکارهایی همچون جراحی‌های چاقی که توسط دکتر سلیمی به شما پیشنهاد می‌دهد، استفاده داشته باشید تا به بهترین نحو ممکن به کاهش وزن برسید. (صفحه اسلیو معده و سرطان را مشاهده کنید.)

این کاهش وزن نه ‌تنها می‌تواند برای درمان بیماری کبد چرب به شما کمک کند، بلکه بسیاری از بیماری‌های دیگر از بدن شما دفع خواهد شد.

کاهش وزن
کاهش وزن

رژیم‌های غذایی سالم

به تشخیص دکتر سلیمی، بعد از استفاده از جراحی‌های چاقی، فرد باید تعادل کافی را در مصرف غذاهای سالم رعایت کند تا از کبدی سالم برخوردار شود.

مصرف مواد غذایی مفیدی همچون پروتئین‌ها، سبزیجات و کربوهیدرات‌ها کمک می‌کند تا فرد مجدداً دچار بیماری کبد چرب نشود و کاهش یافتن میزان مصرف قندها و چربی‌ها و نمک در طول وعده‌های شبانه ‌روز یکی از نکات مهمی است که از نظر اغلب پزشکان به شما پیشنهاد خواهد شد.

ورزش منظم

داشتن فعالیت‌های کافی در طول روزمره می‌تواند کمک بسیار زیادی به درمان بیماری کبد چرب کند. عدم تحرک مسئله مهمی است که باعث شکل‌گیری چاقی‌ها خواهد شد.

به‌ همین دلیل می‌توان به ارتباط چاقی و کبد چرب پی برد. اگر فردی حداقل در طول هفته ۵۰ دقیقه ورزش با شدت بالا داشته باشد، نتیجه خوبی روی عملکردهای کبد دریافت خواهد کرد.

ورزش‌هایی همچون دوچرخه‌ سواری و پیاده‌روی از مهم‌ترین این ورزش‌ها شناخته می‌شوند که می‌توانید از آن‌ها نتایج خارق‌العاده‌ای را دریافت کنید.

ترک کردن سیگار

برخی از افراد عادت به سیگار کشیدن دارند. اما برای بهبودی کبد چرب، ترک سیگار نیز به‌ خودی‌ خود اثر بسیار زیادی روی عدم ابتلا به بیماری‌های قلبی و سکته‌های مختلف خواهد داشت. به‌ همین دلیل در کنار کاهش وزن، به شما توصیه می‌کنیم برای سلامتی بیشتر، سیگار را نیز ترک کنید.

آب کردن شکم

می‌توان دریافت که ارتباط مستقیمی بین چاقی شکم و کبد چرب وجود دارد. به ‌همین دلیل با کاهش یافتن میزان حجم شکم و از بین بردن چربی‌های موضعی دور شکم، می‌توانید در برطرف نمودن مشکل کبد چرب موفق باشید.

یکی از روش‌های مهمی که می‌تواند در از بین بردن چربی‌های شکم به شما کمک کند، جراحی چاقی است که توسط دکتر سلیمی انجام می‌گیرد.

این جراحی‌ها بدون وجود هیچ ‌گونه عوارض می‌تواند در کاهش وزن افراد نقش داشته باشند. البته در صورتی می‌توانید از مزایای این روش برخوردار شوید که انجام این روش‌ها توسط یک پزشک با مهارت صورت‌ گرفته باشد.

دکتر سلیمی به ‌عنوان یک متخصص در راستای کاهش دادن چربی‌های شکم، راهکارهای مختلفی را پیش پای شما خواهد گذاشت تا بتوانید از این موارد در درمان بیماری کبد چرب، سلامت بدن خود را تضمین کنید.

آب کردن شکم
آب کردن شکم

پیشگیری از بیماری کبد چرب چگونه ممکن می‌باشد؟

با وجود شناخت ارتباط چاقی و کبد چرب، می‌توان گفت که پیدایش این بیماری فرایند زندگی افراد را مختل خواهد کرد و خطرات بسیار زیادی را در پی خواهد داشت.

حال برای این‌ که سطح اطلاعات شما در زمینه پیشگیری این بیماری افزایش پیدا کند، باید اطلاعاتی در اختیار شما قرار بدهیم.

از نظر دکتر سلیمی، راهکارهایی همچون استفاده از رژیم‌های غذایی درست در راستای تغییر سبک زندگی و فعالیت‌های جسمانی می‌تواند راهکارهای شناخته‌ شده برای جلوگیری از پیدایش بیماری کبد چرب باشد.

پیشگیری از بیماری کبد چرب چگونه ممکن می‌باشد؟
پیشگیری از بیماری کبد چرب چگونه ممکن می‌باشد؟

برای این ‌که همیشه در سلامت باشید، باید دقت بیشتری به غذاهای مصرفی خود در طول روز داشته باشید تا دچار چاقی و اضافه ‌وزن که عامل مؤثری برای پیدایش کبد چرب می‌باشد، نشوید.

مصرف مواد غذایی همچون میوه‌ها، سبزی‌ها و غلات ها به شما کمک بسیار زیادی در کنترل وزن خواهد کرد. البته مصرف چربی‌های سالم هیچ مانعی ندارد و باید مصرف کربوهیدرات‌های پالایش‌ شده را به کمترین حد برسانید.

تلاش کنید تا همیشه در محدوده وزنی سالم باقی بمانید اما اگر دچار اضافه‌ وزن یا چاقی بسیار هستید، باید برای فرآیند کاهش وزن نیز بکوشید.

راهکارهای مختلف برای پیشگیری کبد چرب

برای رسیدن به کاهش وزن، راهکارهای بسیار زیادی به شما پیشنهاد خواهد شد. در صورتی‌ که اضافه‌ وزن شما به ‌غیر از راهکارهای طبیعی با هیچ روش دیگری به کاهش وزن نرسیده ‌است، بهتر است از یک پزشک متخصص در این‌ باره کمک بگیرید.

زیرا کبد یکی از عضوهای حیاتی بدن به حساب می‌آید و اضافه ‌وزن و چاقی‌ها در صورت افزایش می‌تواند نگرانی‌های بسیاری را روی سلامتی داشته باشد.

راهکارهای مختلف برای پیشگیری کبد چرب
راهکارهای مختلف برای پیشگیری کبد چرب

این دسته از موارد به شما کمک می‌کند تا از بروز بیماری کبد چرب پیشگیری کنید. اما همچنان برخی از روش‌های دیگر در این‌ رابطه ذکر خواهد شد تا شما بتوانید در راستای جلوگیری از این بیماری، موفق باشید.

  • از وعده‌های غذایی سالم استفاده داشته باشید. زیرا مصرف غذاهای سالم به‌ عنوان کلید محافظت از بدن شما شناخته می‌شوند.
  • افراد چاق که دارای چربی بسیار هستند، باید هر چه زودتر برای برطرف نمودن چاقی‌های خود تلاش کنند.
  • داشتن یک رژیم غذایی متعادل باعث در محدوده نگه‌ داشتن وزن سالم خواهد شد.
  • ورزش‌های منظم و با برنامه‌ ریزی می‌تواند افراد را در محدوده سالم وزنی نگه دارد.

جمع ‌بندی مطالب

تا این قسمت از مقاله، تلاش کردیم تا به ارتباط چاقی و کبد چرب پی ببریم. با تمامی اطلاعاتی که در این مبحث گرد یکدیگر آوردیم، می‌توان درک کرد که رابطه مستقیمی بین اضافه‌ وزن و بیماری‌های مختلفی همچون کبد چرب وجود دارد.

البته چاقی و اضافه ‌وزن نه ‌تنها روی مشکلات کبدی تاثیرگذار است، بلکه باعث پیدایش بیماری‌های مختلف دیگری همچون فشار خون بالا، دیابت نوع ۲ و مشکلات قلبی عروقی نیز خواهد شد.

امکان دارد که کبد چرب در بدن بسیاری از افراد با هیچ علائم و نشانه ‌ای بروز پیدا نکند. ولی افراد باید به دلیل داشتن اضافه ‌وزن و چاقی، احتیاط بیشتری برای این‌ مورد داشته باشند و از آزمایشات مختلف استفاده کنند تا در صورت وجود هر گونه مشکل، فوراً از اقدامات درمانی که توسط دکتر سلیمی پیشنهاد خواهد شد، استفاده داشته باشند.

در حالت کلی نمی‌توان هیچ سن مشخصی برای پیدایش بیماری کبد چرب در نظر گرفت. همه افراد مستعد مبتلا شدن به این مشکل می‌باشند.

وخیم شدن اوضاع کبد

در صورتی‌ که هیچ‌ گونه از علائم و نشانه‌های موجود آن را جدی نگیرید، اوضاع کبد چرب روز به‌ روز وخیم‌تر خواهد شد و امکان دارد که فرد را دچار سرطان کبدی کند.

پیروی کردن شما از یک سبک زندگی درست و کاهش وزن‌های اصولی، کمک خواهد کرد تا دچار عوارض مشکل‌ ساز نشوید و سرطان در بدن شما ریشه نداشته باشد.

برای این ‌که از مشکلات کبدی مطمئن شوی،د از آزمایشات دوره‌ای خوب غافل نشوید و از راهکارهای مختلف تلاش کنید تا بخشی از وزن خود را کاهش دهید.

با توجه به اطلاعاتی که در این مقاله ذکر شد، می‌توانید از تخصص‌های دکتر سلیمی به‌ عنوان یک پزشک حاذق برای رسیدن به کاهش وزن استفاده داشته باشید.

امید آن است که با شناخت بیشتر ارتباط چاقی و کبد چرب، هیچ‌ گاه افراد دچار مشکلات و خطرات جدی این بیماری نشوند.

مقالات زیر را حتما مطالعه کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

با یک کلیک تماس بگیرید