آیا استرس باعث لاغری میشود

آیا استرس باعث لاغری میشود

آیا استرس باعث لاغری میشود
آیا استرس باعث لاغری میشود

در این مقاله قصد داریم به این پرسش پاسخ دهیم که آیا استرس باعث لاغری میشود .

استرس یک عامل بسیار سمی برای بدن انسان است. امروزه به خاطر مشکلات مالی و اجتماعی فراوان عوامل استرس زا در محیط جامعه به شدت افزایش یافته است.

برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید با ما در تماس باشید

09120174510

استرس و اضطراب می توانند عمکلرد تمامی سیستم های بدن را دچار اختلال کنند.

برای مثال در اینجا بخوانید که علائم بیماری دیابت عصبی چیست؟

یکی از اصلی ترین سیستم های بدن که در اثر استرس دچار اختلال می شود، سیستم گوارش است.

مقدمه

آیا استرس باعث لاغری میشود
آیا استرس باعث لاغری میشود

شاید بارها در زندگی در اثر استرس دچار مشکلات گوارشی شده باشید و این سوال برای شما پش آمده باشد که آیا استرس باعث لاغری میشود یا خیر؟

اینفوگرافیک آیا استرس باعث لاغری میشود

اینفوگرافیک آیا استرس باعث لاغری میشود
اینفوگرافیک آیا استرس باعث لاغری میشود

در این مقاله قصد داریم به این پرسش پاسخ دهیم. دکتر مهدی سلیمی به عنوان برترین جراح لاغری تهران پاسخگو سوالات شما هستند.

آیا استرس باعث لاغری میشود؟

اضطراب و استرس تأثیر بسزایی در کاهش وزن و یا افزایش وزن دارند.

در بعضی مواقع استرس سبب می شود فرد به وعده های غذایی ناسالم  روی آورده و یا کم اشتها شود.

برای بعضی از اشخاص ممکن است میل به خوردن را بطور کل از دست بدهند، که در نتیجه باعث لاغری آنها می شود.

جهت کسب اطلاعات بیشتر مقاله چاقی ناشی از استرس را مطالعه کنید.

در ادامه موارد زیر را بررسی خواهیم کرد:

عوارض استرس

اثرات مخرب استرس بر بدن

استرس و کاهش وزن چه ارتباطی با هم دارند؟

علائم کاهش وزن ناشی از استرس

چرا استرس باعث کاهش وزن می شود؟

تاثیر استرس بر سیستم گوارشی

استرس و کوتاهی در خوردن غذا

انتقال های عصبی باعث سوخت و ساز زیاد می شود

ارتباط استرس و کاهش وزن: بی انگیزه شدن

چه موقع کاهش وزن می تواند نشانه بدی باشد؟

چاقی ناشی از استرس

چرا استرس باعث ایجاد چاقی می شود؟

عوارض چاقی با منشأ استرس

چه عواملی در چاقی ناشی از استرس دخیل هستند؟

چه روش هایی برای درمان چاقی ناشی از استرس وجود دارد؟

جراحی چاقی چیست؟

فواید جراحی چاقی چیست؟

انواع جراحی چاقی

کدام نوع جراحی برای هر فرد مناسب است؟

توصیه های قبل از جراحی چاقی

جمع بندی

 

عوارض استرس

در بروز استرس عوامل فراوانی دخیل هستند. نکته کلیدی هنگام بروز استرس کنترل و مدیریت استرس است. درصورتی که استرس در مراحل اولیه کنترل نشود، صدمات جبران ناپذیری به فرد وارد می کند.

همانطور که گفتیم علائم و عوارض استرس از فردی به فرد دیگر متفاوت است. از جمله این عوارض می توان به سردرد، سرگیجه، مشکلات مربوط به معده و مشکلات گوارشی اشاره کرد.

در صورتی که فرد استرس مزمن داشته باشد در دراز مدت هورمون کورتیزول در بدن او به مقدار زیاد ترشح می شود. اثرات ترشح این هورمون در کوتاه مدت قابل چشم پوشی است ولی اگر به صورت طولانی مدت ترشح شود؛ عوارض ناگواری خواهد داشت.

ترشح بلند مدت کورتیزول می تواند سبب بروز مشکلاتی نظیر سردرد، بیماری گوارشی مانند زخم معده، چربی خون بالا و بروز مشکلات خواب شود.

اثرات مخرب استرس بر بدن

پیش از آنکه به این پرسش پاسخ دهیم که آیا استرس باعث لاغری میشود یا خیر؟ قصد داریم تاثیرات استرس بر بدن را بررسی کنیم. گاهی اوقات این تاثیر آنچنان زیاد است که نمی توان از آن چشم پوشی کرد.

بدن افراد مختلف در برابر استرس ممکن است واکنش های بسیار متفاوتی از خود نشان دهد. اگر میزان استرس فرد زیاد باشد می تواند منجر به بروز عوارض جدی و بیماری های مختلف شود. با شناخت تاثیرات استرس بر بدن به راحتی می توانید علائم آن را شناسایی کنید و کنترلش کنید.

اثرات مخرب استرس بر بدن
اثرات مخرب استرس بر بدن

تاثیر استرس بر پوست

مطالعات زیادی در مورد تاثیر استرس بر پوست و بروز آکنه انجام شده است. با اینکه نتیجه این مطالعات تاثیر استرس بر آکنه پوست را تایید می کنند ولی مکانسیم عمل آن هنوز ناشناخته است.

یکی از عوامل اصلی در بروز آکنه افزایش سطح چربی پوست است. به عنوان مکانیسم پیشنهادی محققان می گویند استرس باعث افزایش فعالیت غدد چربی می شود.

افزایش غدد چربی به نوبه خود سبب افزایش چربی پوست و بروز آکنه پوست می شود. استرس همچنین باعث ترشح مواد ضد التهاب می شود. در نتیجه علائم آکنه بیشتر تشدید می شوند.

پیشنهاد می کنیم از مقاله تاثیر چاقی بر سلامت روان دیدن کنید.

تاثیر استرس بر معده

استرس و اضطراب چرخه ترشح هورمون ها را دچار اختلال می کنند، تعداد تنفس را افزایش می دهند و ضربان قلب را بیشتر می کنند. وقوع این عوامل سبب به هم ریختن سیستم گوارش می شود.

هنگامی که با استرس مواجه می شوید به دلیل فعال شدن اعصاب سمپاتیک، در معده اسید بیشتری ترشح می شود. ترشح اسید بی رویه می تواند منجر به بروز ریفلاکس معده شود. استرس به صورت مستقیم باعث ایجاد زخم معده نخواهد شد ولی زمینه بروز این مشکل را فراهم می کند.

از جمله سایر مشکلات ناشی از استرس در دستگاه گوارش می توان به اسهال، تهوع  استفراغ و یبوست اشاره کرد که اکثر افراد با آن مواجه شده اند.

تاثیر استرس بر روده

سیستم گوارشی مخصوصا روده ارتباط تنگاتنگی با سیستم عصبی مرکزی دارند. استرس در دراز مدت باعث ایجاد درد یا اختلال در عملکرد روده می شود.

اگر نحوه و سرعت حرکات غذا در روده در اثر استرس تغییر کند، مشکلاتی نظیر یبوست یا اسهال ایجاد خواهد شد. ماهیچه های روده نقش مهمی در جذب غذا دارند. استرس با انقباض مزمن این ماهیچه ها می تواند درد شدیدی در ناحیه روده ایجاد کند.

تاثیر استرس بر جنین

یکی از دغدغه های خانم های بار دار این است که آیا استرس می تواند سلامت فرزندشان را به خطر بیاندازد و اینکه در دراز مدت آیا استرس باعث لاغری میشود؟

خانم های باردار باید اطلاع داشته باشند که استرس برای آن ها مانند سم است و ممکن است سلامت جنینشان را به خطر بیاندازد.

استرس همچنین می تواند روند رشد جنین را کند یا باعث بروز تولد زوردرس نوزاد شود. در صورتی که نوزاد به صورت زودرس متولد شود، مستعد ابتلا به بیماری های مختلف خواهد بود.

از جمله این بیماری ها می توان به زردی، مشکلات قلبی عروقی، فشار خون بالا و قند خون اشاره کرد. در موارد شدید استرس می تواند حتی منجر به مرگ جنین و تولد جنین با وزن بسیار پایین شود.

به همین دلیل خانم های باردار باید از عوامل استرس زا کاملا آگاهی داشته باشند و سعی کنند تا جایی که ممکن است از این عوامل دوری کنند.

تاثیر استرس بر جنین
تاثیر استرس بر جنین

تاثیر استرس بر بدن بانوان و خون ریزی قاعدگی

هیپوتالاموس که در مغز قرار گرفته است وظیفه تنظیم چرخه قاعدگی را بر عهده دارد. عوامل بیرونی مانند فعالیت فیزیکی، خواب و استرس بر روی عملکرد هیپوتالاموس تاثیر گذار هستند. هویپوتالاموس با ترشح هورمون های استروژن و پروژسترون چرخه قاعدگی را تنظیم می کند.

هنگام بروز استرس بدن شروع به ترشح زیاد کورتیزول می کند. ترشح زیاد کورتیزول بسته به شرایط بدنی فرد می تواند عوارض مختلفی از جمله تعویق در چرخه قاعدگی، طولانی شدن این چرخه یا در موارد شدید تر، باعث قطع شدن چرخه قاعدگی شود.

یکی از مواردی که بانوان با آن رو به رو هستند سندرم پیش از قاعدگی یا PMS است که کورتیزول می تواند علائم آن را بیشتر و آزاردهنده تر کند. در صورتی که در چند ماه گذشته با تشدید PMS رو به رو شده اید؛ حتما به پزشک مراجعه کنید.

تاثیر استرس بر قلب

استرسی حادی که تبدیل به استرس مزمن شود در دراز مدت زمینه ساز بروز بیماری های قلبی مختلفی می شود. استرس مزمن از طریق ترشح بیشتر هورمون کورتیزل و ایجاد تپش قلب می تواند باعث بروز مشکلاتی نظیر فشار خون بالا، حمله قلبی و سکته مغزی شود.

هم استرس حاد و هم استرس مزمن هر دو می توانند روند گردش خون در بدن انسان را دچار اختلال کنند و به دیواره های عروق خونی مخصوصا عروق قلبی آسیب زیادی وارد کنند. یکی دیگر از عوارض استرس مزمن افزایش سطح کلسترول خون است.

تاثیر استرس بر قلب
تاثیر استرس بر قلب

تاثیر استرس بر مغز

هیپوکامپ مغز یکی از مراکزی است که در مسائل مربوط به حافظه و احساسات فرد اثر گذار است. همچنین نقش مهمی در یادگیری دارد.

مطالعات نشان داده اند که استرس زیاد سبب ترشح کورتیزول بیش از حد می شود و همین عامل باعث کوچکتر شدن سایز هیپوکامپوس و تاثیر در حافظه و احساسات فرد می شود.

در طی آزمایشاتی که در این زمینه بر روی موش ها انجام شد مشخص شد که موش هایی که سطح استرس بالاتری داشتند در دراز مدت از نظر سلول های عصبی آسیب بیشتری دیده بودند.

تاثیر استرس بر فشار خون

یکی از واکنش های بدن نسبت به شرایط استرس زا ترشح بیشتر هورمون است. در نتیجه این ترشحات فشار خون و ضربان قلب افزایش می یابد و عروق خونی تنگ تر می شوند.

بسیاری از متخصصین اذغان داشته اند که استرس به تنهایی نمی تواند باعث ایجاد فشار خون بالا شود ولی واکنش بدن افراد به استرس، نقش مهمی در ایجاد فشار خون بالا و سکته های قلبی دارد.

تاثیر استرس بر فشار خون
تاثیر استرس بر فشار خون

بعضی از افراد هنگام مواجهه با عوامل استرس زا به سمت رفتارهای ناسالمی کشیده می شوند که این رفتارها زمینه ساز ایجاد فشار خون بالا هستند. از جمله این رفتارها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کشیدن سیگار
  • خوردن الکل زیاد
  • مصرف غذاهای مضر و ناسالم

در صورتی که با استرس مواجه شوید با شناسایی عامل استرس زا و کنترل استرس خود، به راحتی می توانید از بروز مشکلات ناشی از آن مانند فشار خون بالا پیشگیری کنید. استرس مزمن می تواند عملکرد بسیاری از ارگان ها از جمله قلب و کلیه را با مشکل رو به رو کند.

تاثیر استرس بر دیابت

افراد دیابتی با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می کنند. استرس از دو طریق می تواند بر علائم بیماران دیابتی تاثیر گذار باشد.

اولی اینکه افراد دیابتی در اثر مواجهه با عوامل استرس زا ممکن است رفتارهای ناسالمی از خود بروز دهند، مثلا شروع به پرخوری عصبی کنند یا از الکل برای کاهش استرس خود استفاده کنند. دوم اینکه افزایش استرس با افزایش ترشح هورمون کورتیزل همراه است.

یکی از تاثیرات مهم کورتیزول افزایش قند خون است که برای افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ نوعی سم محسوب می شود.

تاثیر استرس بر خواب

استرس می تواند موجب ترشح هورمون های ستیز و گریز مانند آدرنالین و کورتیزول شود. این هورمون ها در واکنش به شرایط استرس زا ترشح می شوند و بدن را برای مقابله با این شرایط در حالت آماده باش قرار می دهد.

انسان همواره در طول چرخه تکامل خود از این سیستم برای محافظت در برابر عوامل خطرزای بیرونی استفاده کرده است.

امروزه به دلیل وجود مشکلات مالی و اجتماعی فراوان این چرخه به شدت فعال شده است و یکی از عوارض فعال شدن دراز مدت این چرخه بی خوابی است. بی خوابی در حال حاضر به یکی از مشکلات رایج در افراد جامعه تبدیل شده است.

جهت کسب اطلاعات بیشتر مقاله دیابت نوع دو ناشی از کدام عارضه چاقی می باشد  و سریعترین راه درمان دیابت و علائم ابتلا به دیابت را مطالعه کنید.

تاثیر استرس بر کاهش وزن

در این بخش قصد داریم به این پرسش ها پاسخ دهیم که آیا استرس باعث لاغری میشود؟ چه رابطه ای بین استرس و کاهش وزن وجود دارد؟

شاید به این باور اعتقاد داشته باشید که استرس بر روی کاهش وزن تاثیرگذار نیست. در پاسخ باید بگوییم باور شما اشتباه است.

استرس نه تنها می تواند باعث کاهش وزن بلکه در بعضی از افراد می تواند منجر به اضافه وزن و چاقی شود. در ادامه ارتباط بین استرس و کاهش وزن، سپس تاثیر استرس بر چاقی و روش های درمانی آن را بررسی می کنیم.

تاثیر استرس بر کاهش وزن
تاثیر استرس بر کاهش وزن

استرس و کاهش وزن چه ارتباطی با هم دارند؟

همانطور که گفتیم اثر استرس بر اساس وضعیت فرد و واکنش بدن او در برابر عوامل استرس زا نمایان می شود. در بعضی افراد سبب کاهش وزن در بعضی سبب افزایش وزن خواهد شد.

بعضی افراد وقتی با عوامل استرس زا مواجه می شوند ممکن است وعده های غذایی سالم را از رژیم غذایی خود حذف کنند و به سمت مصرف غذاهای ناسالم کشیده شوند.

در بعضی مواقع نیز ممکن است فرد دچار کاهش اشتها شود و مصرف مواد غذایی را قطع کند. این واکنش صرفا مختص افراد بزرگسال نمی شود و کودکان نیز ممکن است به آن دچار شوند.

بسیاری از مواقع این تاثیرات جزئی است و فرد پس از مدتی به زندگی روتین خود بر می گردد. اما اگر این استرس مزمن شود، عوارض زیادی ممکن است به همراه داشته باشد.

علائم کاهش وزن ناشی از استرس

استرس مخصوصا استرس مزمن، می تواند عملکرد تمام سیستم های بدن را دچار اختلال کند و عوارض مختلفی ایجاد کند. از جمله عوارض کاهش وزن ناشی از استرس می توان به مواردزیر اشاره کرد:

  • سردرد و سرگیجه
  • مشکلات گوارشی
  • درد در نواحی مختلف بدن
  • گرفتگی عضلات
  • بد خلقی و بد اخلاقی
  • داشتن احساس ضعف و خستگی درطول روز
  • مشکلات خواب
  • ضعف حافظه
  • تپش قلب
  • کاهش میل جنسی

بعضی مواقع این موارد به صورت خفیف بروز می کنند ولی نباید از  تاثیر آن ها غافل شد. به صورت کلی استرس تاثیرات بیشتری می تواند بر روی سلامتی فرد بگذارد و شدت این تاثیرات می تواند از فردی به فرد دیگری متفاوت باشد.

علائم کاهش وزن ناشی از استرس
علائم کاهش وزن ناشی از استرس

چرا استرس باعث کاهش وزن می شود؟

افراد علاوه بر این پرسش که آیا استرس باعث لاغری میشود؟ در مورد مکانسیم کاهش وزن ناشی از استرس نیز سوال می پرسند.

در پاسخ به آن ها باید گوییم یکی از دلایل بروز کاهش وزن در اثر استرس، تغییر رفتارهای طبیعی در مواجهه با عوامل استری زای محیطی است. مثلا ممکن است هنگام غذا خوردن به خوبی تمرکز نداشته باشید و به کارهای دیگری مشغول شوید.

در صورتی که در معرض عوامل استرس زا قرار بگیرید؛ بدنتان برای مقابله با این عوامل در حالت آماده باش قرار می گیرد.

قرار گرفتن در این حالت باعث بروز تغییراتی مانند افزایش ضربان قلب، تنفس و افزایش ترشح اسیده معده می شود. قرار گرفتن در حالت آماده باش باعث افزایش سوخت و ساز بدن و در نتیجه کاهش وزن می شود.

تاثیر استرس بر سیستم گوارشی

عوامل استرس زا تاثیر زیادی بر سیستم گوارشی انسان دارد. از جمله مشکلاتی که استرس می تواند برای سیستم گوارش ایجاد کند می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • دل درد
  • حالت تهوع
  • ریفلاکس معده
  • اسهال
  • یبوست

استرس در صورتی که به حالت مزمن تبدیل شود، این بیماری ها را تشدید می کند و باعث بروز مشکلات بیشتری می شود. یکی از این مشکلات سندرم روده تحریک پذیر است.

به صورت کلی بروز این مشکلات می تواند اشتهای فرد را کاهش دهد و منجر به کاهش وزن شود. با داشتن استرس زیاد شما به خوبی نمی توانید تمرکز کنید و احتمال میل غذا خوردن خود را از دست می دهید. در بعضی مواقع اصلا فراموش می کنید که نیاز به خوردن غذا دارید.

تاثیر استرس بر سیستم گوارشی
تاثیر استرس بر سیستم گوارشی

استرس و کوتاهی در خوردن غذا

استرس می تواند اولیت های افراد را تغییر دهد و باعث شود که افراد غذا خوردن را در اولویت های آخر خود قرار دهند.

پس از مدتی فرد متوجه می شود که ساعت ها گذشته ولی او همچنان غذایی نخوره است. نخوردن غذا باعث می شود بدن شروع به مصرف چربی های بدن برای تامین انرژی کند و دچار کاهش وزن شود.

در صورتی که با عوامل استرس زا مواجه شدید سعی کنید مواد سرشار از پروتئین مانند آجیل را در دسترس خود قرار دهید و مرتب مصرف کنید تا دچار کاهش وزن نشوید.

با خوردن وعده های غذایی متنوع در طول روز می توانید تاثیرات استرس را کاهش دهید. استرس بر روی فرایند هضم و جذب غذا نیز تاثیرگذار است. همین عامل وجود رابطه تنگاتنگ بین استرس و کاهش وزن را تایید می کند.

انتقال های عصبی باعث سوخت و ساز زیاد می شود

بعضی از افراد هنگامی که با استرس مواجه می شوند شروع به انجام فعالیت های فیزیکی سنگین   می کنند. انجام ورزش با ترشح هورمون اندورفین کمک زیادی به کمتر شدن استرس می کند

ولی باید توجه داشته باشید، فعالیت خیلی شدید اثر عکس دارد و می تواند منجر به افزایش سوخت و ساز و کاهش وزن شود. در بعضی مواقع بروز استرس می تواند سبب ایجاد تیک های عصبی مانند تکان دادن پا یا جویدن اشیاء شود.

رابطه استرس و خواب به صورت یک چرخه است. استرس باعث بی خوابی می شود و بی خوابی به نوبه خود سبب کاهش تمرکز، اشتها و کاهش وزن  فرد می شود. وجود این عوامل نیز کیفیت خواب را تحت تاثیر قرار می دهند.

ارتباط استرس و کاهش وزن: بی انگیزه شدن

یکی از پاسخ های طبیعی به بروز استرس از دست رفتن انگیزه است. به دلیل عوامل استرس زا ممکن است تمام انرژی و تمرکز خود را معطوف به آن ها کنید و به فعالیت هایی مانند غذا خوردن نپردازید.

پس از آن به نوع غذا و میزان غذای خود اهمیت نمی دهید و حتی وعده های غذایی خود را کاهش می دهید. در صورتی که با این مشکل مواجه شدید حتما با پزشک مشورت کنید.

ارتباط استرس و کاهش وزن: بی انگیزه شدن
ارتباط استرس و کاهش وزن: بی انگیزه شدن

چه موقع کاهش وزن می تواند نشانه بدی باشد؟

حال که پاسخ این سوال که آیا استرس باعث لاغری میشود یا خیر را یافتید باید بدانید چه مواقعی لاغری ناشی از استرس نگران کننده است؟

در صورتی که به علت استرس چند کیلو از وزن خود را از دست دهید، مشکلی خاصی برای شما ایجاد نمی شود. اما اگر به طور ناگهانی دچار کاهش وزن شدیدی شوید باید در اسرع وقت به پزشک مراجعه نمایید.

در صورتی که در مدت شش ماه الی یکسال بیشتر از ۶ درصد از وزن خورد را از دست دهید، حتما باید پیگیر مشکل خود شوید. در صورتی که با علائم زیر مواجه شدید باید در اسرع وقت با پزشک مشورت کنید:

  • کاهش وزن بدون انجام فعالیت سنگین
  • داشتن سردردهای طولانی مدت
  • سرگیجه آزار دهنده
  • وجود احساس گیجی و منگی
  • مصرف الکل یا سیگار به مقدار زیاد در اثر استرس

با مراجع زود هنگام به پزشک می توانید از بروز عوارض بیشتر پیشگیری کنید.

چاقی ناشی از استرس

به همان اندازه که افرد مختلف از متخصص تغذیه در مورد لاغری ناشی از استرس و اینکه آیا استرس باعث لاغری میشود؟ سوال می پرسند، افراد مستعد چاقی این سوال را مطرح می کنند که شباعث چاقی میشود یا نه؟

امروزه به دلایل مختلف چاقی به یکی از بیماری های رایج بین افراد مختلف جامعه تبدیل شده است. چاقی علاوه بر اینکه زمینه ساز بروز بیماری های مختلف از جمله فشارخون و چربی خون بالا است سطح کیفیت زندگی فرد را نیز تحت تاثیر قرار می دهد

و موجب می شود اعتماد به نفس فرد برای حضور در جامعه کاهش یابد. استرس یکی از عوامل اصلی و تاثیر گذار در بروز چاقی و اضافه وزن است.

فرد مبتلا به چاقی در ابتدا باید با رعایت رژیم غذایی مناسب و انجام ورزش روزانه منظم، تلاش کند وزن خود را کاهش دهد. در صورتی که فرد با انجام این کارها موفق به کاهش وزن خود نشد بهترین گزینه برای او انجام عمل جراحی چاقی است.

چاقی ناشی از استرس
چاقی ناشی از استرس

جراحی چاقی توسط فلوشیپ جراحی انجام می شود. دکتر مهدی سلیمی به عنوان بهترین جراح چاقی تهران و ایران همواره پذیرای بیماران مختلف از سرتاسر کشور است.

پس اگر در اثر استرس دچار اضافه وزن و چاقی شده اید این فرصت بین نظیر را از دست ندهید و در اولین فرصت به ایشان مراجعه کنید.

در ادامه عوامل استرس زایی که منجر به چاقی می شود را به شما معرفی می کنیم و برای رفع آن ها رویکردهای درمانی مختلفی را به شما معرفی می کنیم.

چرا استرس باعث ایجاد چاقی می شود؟

دکتر سلیمی همواره در پاسخ به این پرسش به بیماران خود پاسخ می دهند که هورمون های کورتیزول تاثیر زیادی در ایجاد چاقی دارد. بدن در پاسخ به عوامل استرس زا به صورت همزمان هورمون کورتیزول و آدرنالین ترشح می کند.

در اثر افزایش این هورمون ها در بدن، قند موجود در خون افزایش می یابد تا انرژی لازم برای مقابل با شرایط استرس زا فراهم شود. مقابله با شرایط استرس زا انرژی زیادی از بدن می گیرد.

هنگامی که عامل استرس زا رفع شد و بدن به حالت قبلی خود برگشت، مقدار قند خون بدن به شدت افت می کند. در این مرحله کورتیزول برای جبران انرژی مصرف شده وارد عمل می شود. کورتیزول از دو روش این کار را انجام می دهد:

کورتیزول و قند

در ابتدا کورتیزول باعث می شود این پیام به مغز مخابره شود که بدن نیاز زیادی به مصرف انرژی دارد. آسان ترین و در دسترس ترین ماده برای تامین انرژی بدن قند یا گلوگز است.

با آزاد شدن گلوگز میزان قند خون به شدت بالا می رود. بدن برای مقابله با افزایش بی رویه قند شروع به ذخیره کردن آن می کند. قند ذخیره شده در نواحی مختلف بدن از جمله شکم و پهلو به صورت چربی ذخیره می شود.

همین عامل زمینه ساز بروز چاقی و اضافه وزن می شود و فرد را دچار مشکلات بی شماری می کند. به صورت خلاصه در شرایط استرس زا کوتیزول ترشح می شود، نیاز به مصرف قند افزایش می یابد، قند بیشتری می خورید، قند اضافی به صورت چربی در بدن ذخیره می شود و دچار اضافه وزن و چاقی می شوید.

کورتیزول و تاثیر روی سوخت و ساز

در مواقعی که با شرایط استرس زا رو به رو می شوید در صورتی که حتی اگر قند مصرف نکنید کورتیزول با تاثیر بر چرخه سوخت و ساز و کاهش سوخت و ساز، سعی می کند از کاهش وزن شما جلوگیری کند. برای فهمیدن اثر کورتیزول بر میزان سوخت و ساز بدن تحقیقی در آمریکا انجام شد.

کورتیزول و تاثیر روی سوخت و ساز
کورتیزول و تاثیر روی سوخت و ساز

در این تحقیق برای افراد مورد آزمایش غذاهای پرکالری، پر قند و پرچرب آماده شده بود. پس از خوردن این غذاها مشخص شد میزان سوخت و ساز در افرادی که در طول روز گذشته با استرس رو به رو بودند، به میزان چشم گیری از سایر افراد کمتر بود.

عوارض چاقی با منشأ استرس

بیماری چاقی خود زمینه ساز بروز بسیاری از بیماری ها است. حالا تصور کنید اگر چاقی در اثر استرس ایجاد شود و همزمان با استرس وجود داشته باشد، چه مشکلاتی ایجاد می کند. از جمله عوارض چاقی با سر منشا استرس می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • قند خون
  • سکته قلبی و مغزی
  • ناتوانی جنسی
  • بیماری های تنفسی و ریوی
  • احساس گرفتگی و درد در عضلات
  • التهاب مفاصل

بروز سرطان های مختلف نیز ارتباط زیادی با چاقی ناشی از استرس دارد. برای مقابله با استرس فرد باید روحیه بالایی داشته باشد. به همین دلیل افراد چاقی که همزمان با داشتن استرس، سرطان    می گیرند، مشکلات زیادی برای غلبه بر سرطان خواهد داشت.

حتی چاقی گاهی باعث ریزش مو می شود. در اینجا تاثیر چاقی بر ریزش مو را مطالعه کنید.

چه عواملی در چاقی ناشی از استرس دخیل هستند؟

عوامل مختلفی در چاقی ناشی از استری تاثیرگذار هستند. با شناسایی و کنترل این عوامل می توانید از بروز چاقی پیشگیری کنید. این عوامل عبارتند از:

  • تغییر محل زندگی
  • تغییر محل کار یا مدرسه
  • داشتن بیماری های زمینه ای مختلف
  • استرس تحمیل شده از طرف خانواده
  • نداشتن اعتماد به نفس کافی

علاوه بر موارد بالا خوردن بعضی از داروها و مود غذایی تاثیر زیادی در ایجاد چاقی دارند. داروهایی که برای چربی سوزی مصرف می شوند، داروهای آسم و تیروئیدی می توانند منجر به افزایش استرس و چاقی شوند. همچنین خوردن مشروبات الکی تاثیر زیادی در بروز چاقی عصبی دارد.

چه عواملی در چاقی ناشی از استرس دخیل هستند؟
چه عواملی در چاقی ناشی از استرس دخیل هستند؟

چه روش هایی برای درمان چاقی ناشی از استرس وجود دارد؟

همانطور که قبلا گفتیم انجام ورزش منظم و رعایت رژیم غذایی مناسب، بهترین روش درمانی چاقی ناشی از استرس هستند.

دکتر مهدی سلیمی به عنوان با تجربه ترین جراح چاقی در ابتدا برا بیماران خود رعایت رژیم غذایی و سبک زندگی سالم را توصیه می کنند.

در صورتی که در انجام این کار فرد موفق نباشد، توصیه به انجام جراحی چاقی می کنند. در بخش بعد سبک زندگی سالمی که با رعایت آن می توانید تا حدود زیادی به وزن ایده آل خود برسید را معرفی می کنیم، سپس به بررسی جراحی های چاقی خواهیم پرداخت.

افرادی که دارای اضافه وزن  و چاقی هستند هم معمولا این سوال را مطرح می کنند که آیا استرس باعث لاغری میشود. همانطور که قبلا توضیح داده ایم استرس باعث لاغری می شود ولی به عنوان درمان چاقی به هیچ وجه توصیه نمی شود.

فعالیت های ورزشی را در برنامه روزانه خود بگنجانید

یکی از اصلی ترین روش های غلبه بر چاقی و اضافه وزن انجام فعالیت فیزیکی روزانه است. با انجام این کار قادر خواهید بر عوارض ناشی از چاقی و استرس به راحتی غلبه کنید.

البته همانطو که قبلا گفتیم از فعالیت های خیلی شدید باید خودداری کنید. پیاده روی آهسته یا ورزش های با شدت فعالیت متوسط برای شما مناسب هستند. اصل مهم و کلیدی در ورزش، تدام داشتن آن است.

رژیم غذایی خود را اصلاح کنید

مصرف کربوهیدارت ها و چربی های زیاد، کمکی به کاهش وزن شما نمی کند. با مصرف غذاهای سالم و زود هضم، فشار زیاد وارد شده به سیستم گوارشی را کاهش دهید.

ذرت بو داده و سبزیجات تازه می توانند گزینه های خوبی برای افزودن به رژیم غذایی شما باشند. این غذاها علاوه بر راحتی در هضم به تقویت سیستم گوارش شما کمک زیادی می کنند. به مرور زمان خرید مواد غذایی مفید را در برنامه خود قرار دهید تا این کار به عادتی مفید در شما تبدیل شود.

آب کافی بنوشید

خوردن آب کافی تاثیر زیادی در سلامت و کاهش وزن شما دارد. خیلی از افراد وقتی احساس تشنگی می کنند، آن را با احساس گرسنگی اشتباه می گیرند و شروع به خوردن غذاهای مختلف می کنند.

می توانید زمانی که احساس گرسنگی داشتید ابتدا مقداری آب مصرف کنید در صورت رفع نشدن احساس گرسنگی، غذا بخورید.

البته در این مرحله نیز بهتر است به جای صرف وعده های غذایی اصلی، از میان وعده های سالم و مقوی استفاده کنید.

فعالیت های آرامش بخش انجام دهید

تهیه کردن لیست فعالیت هایی که برای شما لذت بخش هستند در این زمینه کمک زیادی به شما می کند. این فعالیت ها در افراد مختلف، متفاوت است. خواندن کتاب، دیدن فیلم، انجام یوگا و… از جمله این فعالیت ها هستند.

انجام فعالیت های آرامش بخش باعث کاهش کورتیزول و در نتیجه کاهش وزن می شوند. در صورتی که انجام موارد بالا در کاهش وزن کمکی به شما نکرد بهترین گزینه برای شما جراحی چاقی است.

فعالیت های آرامش بخش انجام دهید
فعالیت های آرامش بخش انجام دهید

جراحی چاقی چیست؟

جراحی چاقی عملی است که پزشک به وسیله آن با ایجاد تغییر در سیستم گوارشی سعی در کاهش وزن افراد دارد. امروزه جراحان چاقی از روش لاپاراسکوپی پیشرفته عمل جراحی چاقی را انجام می دهند.

جراحی چاقی برای افرادی که به هر دلیل قادر به کاهش وزن خود نشده اند، گزینه بسیاری خوبی است. در ادامه فواید و انواع مختلف جراحی چاقی را به شما معرفی می کنیم.

فواید جراحی چاقی چیست؟

اضافه وزن و چاقی مفرط، زمینه ساز بروز بسیاری از بیماری ها مانند فشار خون و چربی خون بالا هستند. چاقی به دلیل تجمع چربی در عروق خونی می تواند زمینه ساز بروز سکته قلبی شود.

فواید جراحی چاقی چیست؟
فواید جراحی چاقی چیست؟

افراد چاق به راحتی می توانند در سریع ترین زمان ممکن وزن خود را کاهش دهند و به وزن ایده آل خود برسند. بیماری های زیر در اثر چاقی ایجاد می شوند که با انجام جراحی چاقی می توان مانع از بروز آن ها شد:

  • مشکلات قلبی عروقی
  • قند خون
  • سکته مغزی و قلبی
  • ناباروری
  • آپنه خواب
  • آسم
  • التهاب مفاصل

انواع جراحی چاقی

تا الان پاسخی کامل و جامع به این پرسش داده ایم که آیا استرس باعث لاغری میشود؟ اکنون میخواهیم دقیقا نقطه مقابل آن یعنی چاقی ناشی از استرس را درمان کنیم.

همانگونه که اشاره کردیم در حال حاضر از روش لاپاراسکوپی پیشرفته برای انجام جراحی چاقی استفاده می کنند.

در لاپاراسکوپی جراح با ایجاد سوراخ های ریزی در سطح شکم، وسایل جراحی و دوربین را داخل شکم فرد می کند و عمل جراحی را انجام می دهد.

به همین دلیل میزان تهاجم جراحی کمتر می شود و فرد پس از جراحی در زمان کوتاه تری به زندگی عادی خود برمی گردد.

روش های مختلفی برا انجام جراحی است. تشخیص بهترین روش برعهده پزشک و برا اساس شرایط شما است. این روش ها عبارتند از:

اسلیوه معده

اسلیو معده یکی از جدیدترین و محبوب ترین جراحی های چاقی است که سالیانه افراد زیادی به دکتر سلیمی جهت انجام آن مراجعه می کنند.

در این روش بخش زیادی از معده فرد برداشته می شود. بخش باقی مانده به شکل موز یا آستین(اسلیو) در می آید.

به همین دلیل به آن عمل اسلیو معده می گویند. معده جدید دارای حجم کمتری است. به همین دلیل فرد زودتر احساس سیری می کند و از مصرف غذای بیشتر دست می کشد. پس از چند هفته فرد می تواند کاهش وزن خوبی داشته باشد.

بای پس معده

در بای پس معده جراح معده را به دو بخش بالایی کوچک و پایین بزرگ تقسیم می کند. سپس قسمتی از ابتدای روده باریک را برش می دهد و به بخش بالایی کوچک متصل می کند.

در این روش علاوه بر کاهش حجم معده، روده نیز دستکاری می شود و فرد به غذای کمتری برای سیر شدن نیاز دارد و مقدار کالری که جذب می کند نیز کمتر می شود. از این طریق می تواند وزن خود را کاهش دهد.

بالون معده

در روش بالون گذاری،  جراح بالونی سلیکونی را با آب یا آب نمک پر می کند و در درون معده فرد قرار می دهد. این کار باعث کاهش اشتها و کاهش وزن فرد می شود.

پس از قرار دادن بالون فرد باید سبک زندگی اش را تغییر دهد و روزانه به ورزش بپردازد. مدت زمان ماندن بالون در معده فرد حداکثر ۶ ماه است و پس از آن جراح به روش آندوسکوپی آن را خارج می کند.

بالون معده
بالون معده

کدام نوع جراحی برای هر فرد مناسب است؟

انتخاب بهترین نوع جراحی بر اساس شرایط و نظر فرد و نظر متخصص جراحی چاقی صورت می گیرد. دکتر مهدی سلیمی به عنوان برجسته ترین جراح چاقی ایران قبل از عمل با انجام معاینات دقیق وضعیت بیمار را مشخص می کنند

و بر اساس وضعیت بیمار و مشورت با او بهترین روش جراحی را به او پیشنهاد می کنند. همچنین ایشان مشاوره های قبل از عمل و پس از عمل جراحی چاقی را به بیمار ارائه می دهند تا عمل به بهترین نحو ممکن انجام شود و فرد پس از عمل در کوتاه ترین زمان به زندگی روتین خود برگردد.

توصیه های قبل از جراحی چاقی

برای اینکه بهترین نتیجه ممکن را از جراحی های چاقی بگیرید بهتر است موارد زیر را رعایت کنید:

  • اطلاع از انواع مختلف جراحی چاقی و شرایط هر کدام از آن ها کمک زیادی به شما می کند. پزشکان جراح چاقی با تجربه از جمله دکتر مهدی سلیمی می توانند بهترین منبع برای کسب این اطلاعات باشند.
  • تجربه و مهارت پزشک در نتیجه جراحی بسیار تاثیر گذار است. به همین دلیل در انتخاب پزشک خود خیلی دقت کنید. با سرچ عبارت دکتر مهدی سلیمی می توانید به رزومه و شهرت ایشان در زمینه جراحی چاقی دسترسی کامل پیدا کنید.
  • امکانات و تجهیزات کلینیک یا بیمارستان نیز تاثیر زیادی در نتیجه عمل دارند. به همین دلیل سعی کنید مکانی را برای جراحی انتخاب کنید که از به روز ترین و پیشرفته ترین تجهیزات جراحی استفاده می کنند.
  • امروزه به دلیل محبوبیت بسیار زیاد جراحی چاقی، افرادی شروع به تبلیغات گسترده و غیر واقعی در مورد عمل های جراحی چاقی کرده اند. مواظب باشید در دام چنین افرادی نیافتید.
توصیه های قبل از جراحی چاقی
توصیه های قبل از جراحی چاقی

جمع بندی

در این مقاله با تاثیر استرس در بخش های مختلف بدن آشنایی پیدا کردید. همچنین به این پرسش پاسخ دادیم که آیا استرس باعث لاغری میشود یا خیر.

متوجه شدید که استرس مزمن می تواند باعث ایجاد چاقی یا لاغری در فرد شود. با شناسایی عوامل استرس زا می توانید از بروز آن ها جلوگیری کند.

در صورتی که به دلیل استرس طولانی مدت دچار اضافه وزن و چاقی شده باشید در ابتدا باید به وسیله انجام فعالیت ورزشی منظم و رعایت رژیم غذایی وزنتان را کاهش دهید.

پس از شش ماه در صورتی که موفق به انجام این کار نشدید بهترین گزینه برای شما انجام جراحی های چاقی است. جراحی چاقی انواع مختلفی دارد و مهارت و تخصص پزشک تاثیر زیادی در نتیجه جراحی دارد. به همین دلیل باید در انتخاب پزشک خود نهایت دقت را به خرج دهید.

دکتر مهدی سلیمی با داشتن سابقه درخشان در زمینه جراحی چاقی و انجام تعداد زیاد جراحی چاقی در طول سال، بهترین گزینه ممکن برای شما است.

https://cutt.ly/2KANEF5

مقالات زیر را حتما مطالعه کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

با یک کلیک تماس بگیرید