پرسش و پاسخ بای پس معده

فهرست مطالب

در این مقاله به موضوع پرسش و پاسخ بای پس معده می پردازیم.

عمل جراحی بای پس معده یکی از عمل های لاغری است که در آن کاهش حجم معده و روده اتفاق می افتد در این مقاله درباره تاریخچه این عمل، شیوه های انجام آن و همچنین تاثیر این عمل بر کاهش وزن می پردازیم.

همینچنین توصیه میکنم حتما ویدیو گفتگو با کسانی که لاغر شدند رو ببنید.

پرسش و پاسخ بای پس معده
پرسش و پاسخ بای پس معده

پرسش و پاسخ بای پس معده 

  • آیا بای پس معده برای همه مناسب است؟

خیر برای افرادی که شاخص توده بدنی آنها بالای 30 باشد.

  • آیا بای پس معده عوارض دارد؟

عوارض جانبی کمی دارد اما از نظر سلامتی بدن بدون عوارض است و فقط عوارضی همچون تغییر سبک زندگی و رژیم غذایی و نقاهت بلند مدت را می توان نامبرد.

پیشنهاد می کنیم از مقاله پرسش و پاسخ جراحی اسلیو پست دیدن کنید.

در این مقاله به سوال های زیر پاسخ می دهیم.

تاریخچه عمل بای پس معده چیست؟

عمل بای پس چگونه انجام می شود؟

مزیت انجام عمل به با کمک لاپاراسکوپی چیست؟

تفاوت عمل بدون دستگاه با عمل با دستگاه لاپاراسکوپی چیست؟

کاهش وزن توسط عمل بای پس چگونه انجام می شود؟

عمل بای پس برای چه کسانی باید انجام شود؟

مراقبت بعد از عمل بای پس چیست؟

تاریخچه عمل بای پس معده

برای این که در مورد پرسش و پاسخ عمل بای پس صحبت کنیم باید در مورد تاریخچه این عمل نیز توضیح دهیم. در گذشته چاقی کمتر بود اما بعد از صنعتی شدن جامعه های مختلف تحرک آدم ها کمتر شد.

تاریخچه عمل بای پس معده
تاریخچه عمل بای پس معده

و این مسئله سبب شد تا افزایش وزن اتفاق بیفتد.  در نتیجه می توان گفت یکی از عوارض صنعتی شدن و آسان شدن کار های مختلف این بود که دیگر برای انجام کارها کالری مصرف نمی شد این گونه انسان ها دچار افزایش وزن می شدند. افزایش وزن شاید در ابتدا جدی گرفته نمی شد. اما پس از مدتی با صنعتی شدن بیماری های مختلف بشر افزایش یافت.

پیشنهاد می کنیم از پست مرگ در اثر عمل بای پس معده دیدن کنید.

چاقی تاثیر منفی روی سلامتی دارد

تحقیق های مختلف و پژوهش جدید نشان داده است که چاقی می تواند تاثیر بسیار منفی بر روی سلامتی داشته باشد. پژوهشگران دریافتند چاقی مفرط می تواند تاثیر های به شدت منفی بر اعضای مختلف بدن و عملکرد صحیح ارگان های بدن بگذارد.

این گونه سلامت قلب و عروق و کلیه ها و همچنینی بخش های دیگر نیز  تهدید می شود.  با انجام این تحقیق های مختلف پژوهشگران سلامت مردم عادی نیز متوجه اهمیت میزان تناسب وزن بدن بر سلامت خودشان شدند. همچنین دریافتند چاقی می تواند چه آسیب هایی به سلامت ان ها وارد بکند.

به همین دلیل به روش های مختلف خواستند روش هایی را پیش بگیرند که چاقی خود را درمان کنند. چاقی می توانست علت های مختلفی داشته باشد اما هم روش نوع چاقی با رژیم و ورزش قابل جبران نیست.

در ضمن این که تحرک داشتن و ورزش کردن می تواند به مرور زمان سبب کاهش وزن در افراد شود. اما در بعضی مواقع به علت وخامت اوضاع باید راه حلی پیدا شود که درمان های چاقی با سرعت بیش اری انجام شود.

به همین دلیل جراحی های مختلفی برای درمان چاقی به وجود اند یکی از این جراحی های که برای ر مانند چاقی استفاده می شد جراحی بای پس معده بود در ادامه برای  به یکی از سوال های اصلی پرسش و پاسخ بای پس معده می پردازیم تا بررسی کنیم  چه کسی اولین بار این جراحی را انجام داد.

چاقی تاثیر منفی روی سلامتی دارد
چاقی تاثیر منفی روی سلامتی دارد

اولین فردی که جراحی بای پس معده را انجام داد

اگر پرسش و پاسخ بای پس معده داشته باشیم یکی را سوال های که مطرح می شود این است که افراد مختلف ممکن است بپرسند اولین نفری که جراحی بای پس معده را انجام داد چه کسی بود

اگر بخواهیم در این مورد توضیح دهیم باید گفت این جراحی توسط دو نفر از پزشک های متخصص که جراح های پیشرو در علم پزشکی بودند که تحقیق ها و مطالعات زیادی برای این که روش جراحی ایجاد کند تا به کمک آن بتوان به افرادی  که بیماری چاقی مفرط مبتلا هستند کمک کنند.

اولین فردی که جراحی بای پس معده را انجام داد
اولین فردی که جراحی بای پس معده را انجام داد

ایتو و میسون

ایتو و میسون اولین نفر هایی بودند که این حراجی را بر روی معده انجام دادند مس از این که روش که توسط خود آن ها نیز ابداع شده بود در طی جراحی در سال هزار و نهصد و شصت و هفت میلادی یعنی نیمه دوم قرن بیستم انجام شد پژوهشگر های مختلف و خود ایتو و میسون منتظر بودند که ببیند نتیجه این عمل جراحی چگونه خواهد شد.

پس از انجام عمل و بررسی وضعیت پس از جراحی و همچنین آزمایش های مختلف این شیوه خرید که توسط ایتو و میسون به وجود آمده بود نتیجه های موفقیت آمیزی را برای کاهش وزن حاصل کرد.

پس از آن جراح های دیگر در مکان های دیگری نیز این جراحی را  برای کاهش وزن انجام دادند و بعد از این که در دانشگاه آیووا برای اولین بار باید پس معده انجام شد و نتیجه بسیار امید بخشیدی رو حاصل گرد.

پزشک ها و متخصص های دانشگاه دیگر نیز این روش جدید را به عنوان یکی از شیوه های جراحی پذیرفتند که می تواند در علم طب برای درمان بیماری چاقی مفرط بسیار فایده داشته باشد. در ادامه درباره این نوع جراحی بیشتر توضیح می دهیم.

ایتو و میسون
ایتو و میسون

بای پس معده

یکی از سوال هایی که می تواند در پرسش و پاسخ بای پس معده پرسیده شود این است که این عمل به چه شیوه هایی قابل انجام است اگر بخواهیم در این مورد توضیح دهیم باید گفت. از زمانی این که این عمل برای اولین بار در نیمه دوم قرن بیستم در دانشگاه آیووا انجام شد تا به امروز تغییراتی را داشته به گونه ایی که دو شبوه عمل بای پس به وجود آمده است.

یکی از شیوه های این عمل که در گذشته نیز وجود داشته و تا به امروز نیز ادامه دارد شبوه عملی هست که به آن شیوه جراحی باز گفته می شود.

اما این جراحی از جراحی است که تغییراتی داشته و شیوه دیگری از عمل جراحی بای پس معده  نیز به وجود آمده که به کمک دستگاه لاپاراسکوپی انجام می شود این عمل به دلیل مزیت هایی که نسبت به شیوه دیگر جراحی بای پس دارد به وجود آمده است اما همچنان در بعضی از مواقع ممکن است بسته به شرایط بیمار و تشخیص پزشک متخصص نوع اول جراحی بای پس معده بر روی بیمار انجام شود.

پس در نتیجه می توان گفت عمل بای پس در امروزه بعد از حدود گذشت پنجاه سال از به وجود آمدنش به دو شیوه انجام داد که نتیجه هر دو عمل که شیوه متفاوت دارند یکسان است و می تواند برای بیمار هایی که چاقی مفرط دارند مفید باشد در ادامه درباره شیوه اول جراحی بای پس توضیح می دهیم

عمل جراحی بای پس معده کلاسیک

در پرسش و پاسخ بای پس معده یکی از مهم ترین سوال هایی که ممکن است پیش بیاید این است که این عمل جراحی چگونه انجام می شود و بر روی معده و روده های که تغییراتی اعمال می شود.

اگر بخواهیم به این سوال های پاسخ دهیم باید به طور کلی بگویم در این عمل بر دو بخش از دستگاه گوارش تغییراتی اعمال می شود. این تغییر ها که بر دستگاه گوارش وارد می شود در نهایت می تواند سبب شود که بیماری های که به چاقی مفرط مبتلا هستند  و از این بیماری رنج می برند کمک  کند تا چاقی خود را درمان کنند.

به صورت کلی می توان گفت جراحی بای پس معده دارای دو بخش است و یا این که دو مرحله انجام می شود این دو مرحله به صورت متوالی و بدون هیچ فاصله ایی در طی عمل جراحی در اتاق عمل انجام می شود و در نهایت بیماری که به چاقی مفرط مبتلا است می تواند سلامت خود را به دست آورد و به وزن نرمال برسد.

منظور از این که این عمل جراحی بای پس معده در دو مرحله انجام می شود این هست که جراحی بر دو بخش مختلف از دستگاه گوارش می تواند اثر بگذارد در ادامه درباره این مرحله های مختلف بیش از توضیح می دهیم.

عمل جراحی بای پس معده کلاسیک
عمل جراحی بای پس معده کلاسیک

بخش اولی که جراحی بای پس بر آن اثر میگذارد

همان طور که گفته شد جراحی بای پس معده در دو دو بخش و یا دو مرحله انجام می شود و می تواند باعث کاهش وزن شود در پرسش و پاسخ بای پس معده  می توان به این سوال پاسخ داد که اولین بخشی که در دستگاه گوارش بر روی آن تغییر اعمال می شود چه بخشی است.

اگر بخواهیم  به این سوال پاسخ دهیم باید بگوییم در این عمل جراحی بخش اولی که دچار تغییر میشود و در واقع مرحله اولی تغییر که بر روی بدن اعمال می شود بر روی قسمت معده است.

ویدئو پرسش و پاسخ بای پس معده

معده بخش بسیار مهمی است که در دستگاه گوارش وجود دارد و تغییر در آن به دلیل های مختلفی می تواند تغییر های اساسی در بخش های داخلی بدن مانند معده می تواند سبب تغیر های بیرونی مانند کاهش یا افزایش وزن شود.

تغییرات حساب شده روی معده

در مرحله ابتدایی عمل جراحی بای پس معده اتفاقی که می افتد این است که پزشک متخصص که مسئول جراحی بای پس است بر روی معده تغییر های حساب شده ایی را اعمال می کند.

در ابتدا بعد از این که شرایط بیمار بعد از بیهوشی ترمال شد و ضربان قلب  و همچنین فشار خون و اعلام حیاتی بیمار نرمال بود اتفاقی که می افتد این است که جراحی که در حال انجام عمل جراحی بای پس معده است بخشی از معده فرد بیماری که به چاقی مفرط مبتلا است را به کمک نخ های مخصوص بخیه می دورند و اتفاقی که می افتد

در نهایت این خواهد بود که بخش قابل توجه از کیسه معده دیگر ارتباطی با دریچه کاردیا یا همان دریچه ورودی غذا از لوله مری نخواهد داشت و نتایج غذایی  نیز به این بخش دوخته شده وارد نخواهد شد تقسیم بندی که اتفاق می افتد به صورت عمودی خواهد بود

و معده بیمار در مرحله اول و یا بخش اولی که بر روی آن جراحی انجام می شود به دو کیسه بزرگ و کوچک تقسیم می شود که فقط بخش کوچک ان به دریچه کاردیا و یا همان دریچه ورودی غذا از لوله مری متصل است در ادامه درباره مرحله دوم بیشترین توضیح می دهیم.

تغییرات حساب شده روی معده
تغییرات حساب شده روی معده

مرحله دوم جراحی بای پس

در پرسش و پاسخ بای پس معده یکی از سوال هایی که مطرح می شود این است که این عمل در مرحله دوم این عمل چه اتفاقی می افتد اگر بخواهیم به این سوال پاسخ دهیم باید بگویم بعد از این که مرحله اول جراحی با موفقیت انجام شد و بخشی از معده بیمار به کمک نخ های مخصوص دوخته شد و معده به دو کیسه بزرگ و کوچک تقسیم شد مرحله دوم جراحی معده نیز آغاز می شود.

در این مرحله یک بخش دیگر از دستگاه گوارش دچار تغییر آسای می شود. یکی دیگر از بخش های دستگاه گوارش که در جراحی بای پس معده دچار می شود روده کدچو است. بدن انسان دارای دو نوع روده است که به اصطلاح به یکی از این روده های روده باریک یا روده کوچک گفته می شود و به روده دیگر روده بزرگ نیز می گویند.

در عمل جراحی بای پس معده جراح متخصص با روده بزرگ بیماری که به چاقی مفرط مبتلا است کاری ندارد و تغیر هایی که اعمالی می نار بر بخشی از روده باریک خواهد بود.

روده کوچک نقش اصلی در فرآیند هضم و جذب غذا بازی می کند

زیرا اساسا روده باریک یا همان روده کوچک است که نقش اصلی در فرآیند هضم و جذب غذا بازی می کند و روده بزرگ نقش خیلی خاصی در این فرآیند ندارد و نمی توان برای هضم و جذب غذا در دستگاه گوارش انسان ها روده بزرگ را دخیل دانست.

ین روده بیشتر در فرآیند دفع دخالت می کند البته تا حدی نیز در فرآیند جذب دخالت دارد اما بسیار اندک است به همین جهت در عمل جراحی بای پس معده تنها بخشی که دچار تغییر میشود روده باریک یا همان روده کوچک است این تغییر پس از مرحله اول که در آن معده به دو کیسه بزرگ و کوچک تقسیم شد باید انجام شود زیرا اساسا کار به این صورت است و در غیر این حالت نیز انجام جراحی میسر نخواهد بود در ادامه درباره تغییر که بر روی روده کوچک اعمال می شود بیشترین توضیح می دهیم.

لطفا برای شناخت بیشتر از مراکز درمانی، مقاله کلینیک لاغری در سعادت آباد را مطالعه کنید.

روده کوچک نقش اصلی در فرآیند هضم و جذب غذا بازی می کند
روده کوچک نقش اصلی در فرآیند هضم و جذب غذا بازی می کند

تغییر های که بر روی روده کوچک اعمال می شود

در پرسش و پاسخ بای پس معده باید به این سوال پاسخ داد که چه تغییراتی بر روی بای پس معده انجام می شود این مسئله بسیار زیاد اهمیت دارد.

زیرا در طی شیوه جراحی بای پس معده دو بخش از گوارش دچار نعییر میشود یکی از آنها مرده بود که به دو کیسه بزرگ و کوچک تقسیم می شد و عمل کیسه بزرگ آن از فرایند گوارش خارج می شد

زیرا فقط کیسه کوچک است که با دریچه کاردیا و یا همان دریچه ورودی غذا از لوله مری متصل است. و کیسه بزرگ با ان دریچه ها و کیسه کوچک هیچکدام ارتباطی ندارد و بخش دیگری که دچار تغییر میشود روده باریک است.

اگر بخواهیم درباره تغییراتی که بر روی باریک انجام می شود توضیح دهیم ابتدا باید بگویم روده باریک یا همان روده کوچک دارای بخش های مختلفی است.

در کل روده به چهار بخش تقسیم میشود

در کل روده به چهار بخش تقسیم میشود که ابتدای آن به دریچه پیلور متصل است و غذا که به صورت کیموس در آمده را از ابتدای معده دریافت می کند. و بخش انتهایی روده باریک نیز به بخش کولون صعودی روده بزرگ متصل است. در عمل جراحی بای پس معده جراح متخصص بخش ابتدایی روده باریک و دریچه پیلور را از مسیر گوارشی خارج می کند.

در واقع می توان گفت در دو مرحله عمل جراحی بای پس معده دو بخش متفاوت از مسیر گوارشی که شامل هضم و جذب غذا میشود از مسیر گوارش خارج می شوند. در ادامه درباره این مسئله توضیح می دهیم که به غیر از این که بخش ابتدایی روده باریک خز مسیر خارج شد چه اتفاقی برای بخش دیگر این روده می افتد.

در کل روده به چهار بخش تقسیم میشود
در کل روده به چهار بخش تقسیم میشود

بخش انتهایی روده باریک در عمل جراحی بای پس معده

در پرسش و پاسخ بای پس معده به یکی از سوال های مهمی که باید پاسخ داد این است که پس از این که بخشی از روده باریک از مسیر گذارش خارج شد چه طور مسیر راهش ادامه پیدا میکند.

اگر بخواهیم در این مورد توضیح دهیم باید بگوییم در مرحله دوم عمل جراحی بای پس با وجود تغییراتی که اعمال می شود باید مسیر گوارش ادامه پیدا کند. زیرا نمی توان مسیر کلی گوارش را متوقف کرد.

حتی در مرحله اول جراحی بای پس معده میز این مورد صدق م کرد و بعد از این که بخشی از معده از مسیر خارج شد مسیر گوارش ادامه میدا می کرد.

در مرحله دوم بخش ابتدایی روده باریک یا همان روده کوچک که به ان دوازده گفته می شود از مسیر گوارش خارم می شود و بخش انتهای روده باریک یا همان روده کوچک به کیسه کوچک معده که متصل می شود.

این گونه مسیر گوارشی ادامه پیدا می کند اما  مسیر لوله گوارشی کوتاه ترین می شود. در این صورت مسیر لوله گوارشی بسیار کاهش پیدا می کند و نتیجه های قابل توجه ایی به وجود می آید. برای این که این اتفاق درست بیفتد باید حتما بخش ابتدایی این عمل انجام شود  تا بتوان مرحله‌ دوم را انجام داد در ادامه درباره این مسئله توضیح می دهیم.

اهمیت ترتیب مرحله های جراحی بای پس

در پرسش و پاسخ بای پس معده این سوال ممکن است پیش بیاید که ترتیب مرحله های که برای عمل جراحی بای پس معده دگر شد چه اهمیتی می تواند داشته باشد در پاسخ به این سوال باید گفت. اهمیت که این مسئله بسیار زیاد است.

زیرا در غیر این صورت عمل جراحی بای پس امکان پذیر نمی باشد. همان طور که گفته شد در جراحی بای پس ابتدا بر روی معده تغییر اعمال می شود و به دو کیسه عمودی بزرگ و کوچک تقسیم می شود و می تواند باعث شود که مسیر گوارش کوتاه تر و کم حجم تر شود.

اگر این مرحله را انجام نشود نمی توان مرحله دوم را که حذف بخش ابتدایی روده باریک و یا روده بزرگ است را انجام داد. زیرا در مرحله دوم بخش ابتدایی روده باریک که به دریچه پیلور متصل است از لوله گوارش خارج می شود

بخش دیگری از روده باریک به معده متصل می شود

و بخش دیگری از روده باریک به معده متصل می شود برای این که مزشو جراح بداند باید این بخش از روده باریک را به کجای معده متصل کند حتما باید مرحله اول جراحی به طور کامل انجام شده باشد و معده به دو کیسه تقسیم شود که کیسه اول و کوچک آن با دریچه کاردیا یا همان دریچه ورودی غذا از لوله مری متصل است و ارتباطی با دریچه پیلور ندارد و بخش بزرگتر کیسه معده به دریچه پیلور و متصل است که ارتباطی با دریچه کاردیا یا همان دریچه ورودی غذا که از مری وارد می شود ندارد.

این گونه اگر مرحله ها به ترتیب انجام شود پزشک متخصص می تواند بخش از روده باریک یا همان روده کوچک را که می خواهد به معده متصل کند درست انجام دهد.

جراح بعد از این که در مرحله اول جراحی معده را به دو کیسه تقسیم کرد بخش انتهایی روده باریک با همان روده کوچک را به کیسه کوچک تر متصل می کند و این گونه مسیر گوارش پیدا می کند اما کوتاه تر و کم حجم ترجمه می شود در ادامه درباره شیوه دیگری جراحی بای پس معده که به دلیل پیشرفت علم و تکنولوژی های پزشکی به وجود آمده توضیح می دهیم و به بررسی تفاوت های این دو عمل می پردازیم

بخش دیگری از روده باریک به معده متصل می شود
بخش دیگری از روده باریک به معده متصل می شود

عمل جراحی بای پس معده به شیوه لاپاراسکوپی

در پرسش و پاسخ بای پس معده بادی به این سوال پاسخ دهیم که عمل جراحی بای پس معده به شیوه لاپاراسکوپی به چه شکل انجام می شود اگر بخواهیم در این مورد توضیح دهیم باید گفت. این مدل از جراحی بعد از عمل جراحی کلاسیک بای پس معده به وجود آمد. این مدل از عمل به دلیل مزیت های فراوانی که داشت به وجود آمده و توانسته تاثیر بسیار مهمی در درمان هوش وزن بدن افراد داشته باشد.

در این مدل از جراحی بای پس پزشک جراحی که این عمل را انجام می دهد دیگر لازم نیست برش بزرگی در ناحیه‌ای ابدومن یا شکم ایجاد کند تا بتواند عمل جراحی را انجام دهد و با چشم ها خود بخرید های مخوف شکم که دستگاه گوارش بر آن قرار رفته را ببیند و عمل جراحی را انجام دهد بلکه در این روش از عمل جراحی پزشک جراح برش کوچک را در نتیجه ابدمن و یا ناحیه شکم انجام می دهد.

بعد از این که برشی کوچک در ناحیه شکم وارد شد در ابتدا دستگاه لاپاراسکوپی وارد بدن می شود پس می توان گفت این شیوه از عمل سه مرحله دارد  که مرحله اول آن ورود این دستگاه لاپاراسکوپی است که در واقع دوربین بسیار کوچکی است که وارد شکم می شود.

نمایش ناحیه شکم در صفحه نمایشگر

سپس تصویر که این دوربین از داخل ناحیه شکم و از دستگاه گوارش بدن تهیه می کند بر روی صفحه های نمایشگر بزرگی نمایش داده می شود. پس از این که مرحله اول جراحی بای پس معده به شیوه لاپاراسکوپی انجام شد.

مرحله های دیگر بای پس معده نیز انجام می شود که درد این روش نیز باید پس در طی دو مرحله انجام می شود و می تواند تاثیر خود را بر کاهش وزن ایجاد کند در ادامه درباره مزیت های که این شیوه از جراحی نسبت به شیوه قدیمی دارد توضیح می دهیم.

لطفا جهت کسب اطلاعات بیشتر مقاله مراقبت بعد از عمل بای پس معده را مطالعه کنید.

نمایش ناحیه شکم در صفحه نمایشگر
نمایش ناحیه شکم در صفحه نمایشگر

مزیت جراحی بای پس معده به کمک دستگاه لاپاراسکوپی

اگر شما بخواهید چاقی مفرط خود را که می تواند زمینه ساز بسیاری از بیماری ها باشد را درمان کنید حتما برای شما سوال هایی پیش می آید یکی از سوال های که در پرسش و پاسخ بای پس معده باید به آن جواب دهیم این است که عمل جراحی بای پس معده به کمک دستگاه لاپاراسکوپی چه مزیتی نسبت بای پس معده بدون دستگاه لاپاراسکوپی دارد.

در این خصوص باید گفت عمل جراحی بای پس معده به کمک دستگاه لاپاراسکوپی دارای مزیت های فراوانی است که توانسته در بسیاری از مواد جراحی بای پس جایگزین شیوه جراحی شود. ( جهت کسب اطلاعات بیشتر، مقاله جراحی چاقی لاپاراسکوپی را مطالعه کنید.)

علم پزشکی پیشرفت های زیادی کرده است

از گذشته تا به امروز علم پزشکی به عنوان آن یکی از علم های بسیار مهم برای انسان ها دارای پیشرفت های بسیار زیاد بوده است که این پیشرفت های بسیار زیادی که در زمینه علم طب به وجود آمده با پژوهش های فراوانی که در این خصوص انجام شده است به وجود آمده است. پژوهش ها و تحقیق هایی که انجام می شود توانسته نقش بسیار مهمی در پیشرفت علوم مختلف از جمله پزشکی داشته باشد.

پژوهش های مختلفی که انجام شده است فقط بر خود علم پزشکی متمرکز نبوده است بلکه این پژوهش ها موارد گسترده تر و زمینه های مرتبط با علم پزشکی را نیز تحت پوشش قرار داده است. یکی از بخش هایی که پژوهش ها در آن پیشرفت های بسیار زیادی حاصل شد زمینه دستگاه های بود که می توانست در علم پزشکی کاربرد های فراوانی داشته باشد.

یکی از این دستگاه ها لاپاروسکوپی بود که استفاده از آن برای عمل جراحی بای پس می تواند مزیت های فراوانی داشته باشد  در ادامه درباره این مسئله بیشتر توضیح می دهیم.

علم پزشکی پیشرفت های زیادی کرده است
علم پزشکی پیشرفت های زیادی کرده است

دستگاه لاپاراسکوپی

در پرسش و پاسخ بای پس معده به شیوه لاپاراسکوپی سوالی که پیش می آید این است که دستگاه لاپاراسکوپی چیست. اگر بخواهیم به این سوال پاسخ دهیم که دستگاه لاپاراسکوپی چیست تا بتوانیم به بررسی مزیت های عمل جراحی بای پس معده به این روش بپردازیم باید درباره این دستگاه توضیحاتی داده شود.

یکی از مهم ترین توضیح هایی که در این خصوص می توان گفت این است که دستگاه لاپاراسکوپی یکی از دستگاه های پیشرفته در علم پزشکی است که در عمل های جراحی های مختلف می تواند مورد استفاده قرار بگیرد.

این دستگاه دارای بخشی دوربینی است که می تواند وارد بخش های داخلی بدن شود و بخش دیگری دارد که می تواند تصویر های که توسط دوربین ثبت می شود را به صورت زنده آنلاین  بر روی صفحه نمایش گر دیده شود.

دوربین دستگاه لاپاراسکوپی بسیار کوچک است

دوربین دستگاه لاپاراسکوپی بسیار کوچک است اما در عین این که بسیار کوچک است مزیتی که دارد این است که می تواند تصویر های را با وضوح بسیار زیاد و با کیفیت تهیه کند زیرا اساسا باید چنین دوربین در این دستگاه به کار برود تا پزشک متخصص که برای انجام عمل جراحی خود از این دستگاه استفاده می کند بتواند به درستی عمل جراحی خود را انجام دهد.

زیرا در صورتی که تصویر ها دقیق نبود انجام عمل جراحی می توانست با خطر های بسیار زیادی در این شیوه همراه باشد. اما از آنجایی که دستگاه لاپاراسکوپی به صورت دقیق طراحی شده است در عمل های جراحی مختلفی از جمله بای پس معده نیز به کار گرفته می شود و می تواند تاثیر بسیار مهم در این عمل داشته باشد در ادامه درباره تفاوت هایی که این شیوه از عمل جراحی با شیوه های دیگر دارد بیش ار توصیح می دهیم.

دوربین دستگاه لاپاراسکوپی بسیار کوچک است
دوربین دستگاه لاپاراسکوپی بسیار کوچک است

تفاوت های عمل جراحی بای پس معده به کمک دستگاه لاپاراسکوپی با عمل جراحی لاپاروسکوپی بدون این دستگاه

همان طور که گفته شد عمل جراحی بای پس معده به دو شیوه متفاوت انجام می شود یکی از این عمل ها با کمک دستگاه لاپاراسکوپی بود و شیوه دیگر جراحی بای پس معده بدون کمک این دستگاه انجام می شود. یکی از سوال های که در پرسش و پاسخ بای پس معده به وجود می آید این این است که این دو شیوه عمل جراحی میتواند تفاوتهایی با یکدیگر داشته باشد.

اگر بخواهیم در این خصوص توضیح دهیم باید گفت این  شیوه ها که یکی از آن ها قدیمی تر و دیگری به روز تر است دارای تفاوت های مختلف است.

زیرا این شاید این دو نوع عمل با یکدیگر تفاوت های بسیار زیادی در مرحله های عمل نداشته باشند و اصلی ترین تفاوتی که ممکن است در این دو شیوه انجام عمل بای پس به چشم بیاید استفاده کردن و یا نکردن از دستگاه لاپاراسکوپی است اما به غیر از این تفاوت بسیار نمایان که در این دو نوع از عمل جراحی بای پس معده وجود دارد تفاوت دیگری نیز در انجام عمل جراحی بای پس معده وجود دارد.  در ادامه به چند مورد از این تفاوت ها اشاره می کنیم.

تفاوت های عمل جراحی بای پس معده به کمک دستگاه لاپاراسکوپی با عمل جراحی لاپاروسکوپی بدون این دستگاه
تفاوت های عمل جراحی بای پس معده به کمک دستگاه لاپاراسکوپی با عمل جراحی لاپاروسکوپی بدون این دستگاه

افزایش دقت

یکی از مهم ترین تفاوت های که بین دو شیوه عمل جراحی وجود دارد این است که عمل جراحی بای پس معده به کمک دستگاه لاپاراسکوپی می تواند سبب افزایش بسیار زیاد دقت پزشک شود.

ممکن است در پرسش و پاسخ بای پس معده این سوال پیش بیاید که چگونه استفاده از دستگاه لاپاراسکوپی در عمل جراحی بای پس می تواند سبب افزایش دقت عمل شود در این خصوص باید گفت عمل جراحی بای پس معده زمانی که به کمک  دستگاه لاپاراسکوپی انجام می شود

به دلیل این که تصویر ها بر روی صفحه نمایشگر نمایش داده می شود تصویر ها با وضوح و با کیفیت بزرگی داریم که نمایش این تصویر ها می تواند تاثیر بسیار زیادی در افزایش دقت داشته باشد

رگ ها و بخش های مختلف بدن بسیار باریک و کوچک است

زیرا رگ ها و بخش های مختلف بدن بسیار باریک و کوچک است و باید به دقت برش یا اتصال ها انجام شود زمانی که عمل جراحی بای پس معده به کمک دستگاه لاپاراسکوپی انجام می شود به دلیل این که دوربین می تواند بخش های مختلف را زوم کند و در ابعاد بسیار بزرگ نمایش دهد

اینگونه زمانی که بخش های حساس که بسیار کوچک هستند در ابعاد بزرگ نمایش داده می شوند پزشک متخصص که در حال جراحی بای پس معده است می تواند با دقت بیشتری معده را به دو کیسه تقسیم کند و از طرفی با دقت بسیار زیادی می تواند برش راه در بخش انتهایی روده باریک و یا همان روده کوچک انجام دهد تا آن را به کیسه کوچک  معده متصل کند

اما این تنها تفاوتی نیست که این دک شیوه عجل دارند در ادامه به یکی دیگر از تفاوت های که می تواند این دو نوع عمل بای پس معده با یکدیگر داشته باشند توضیح می دهیم.

رگ ها و بخش های مختلف بدن بسیار باریک و کوچک است
رگ ها و بخش های مختلف بدن بسیار باریک و کوچک است

افزایش سرعت عمل جراحی

افزایش سرعت عمل در عمل جراحی بای پس معده به کمک دستگاه لاپاراسکوپی یکی دیگر از تفاوت هایی این که شیوه از عمل با عمل جراحی بدون دستگاه لاپاراسکوپی دارد. یکی از سوال های که در پرسش و پاسخ بای پس معده به وجود می آید این است که چگونه عمل جراحی به کمک دستگاه لاپاراسکوپی با سرعت بیشتر نسبت به شیوه دیگر عمل جراحی که بدون دستگاه انجام می شود دارد.

اگر بخواهیم به این پرسش پاسخ دهیم باید گفت زمانی که پزشک می تواند در هنگام عمل جراحی بخش های مختلف دستگاه گوارش را در زمانی عمل جراحی با وضوح بالا ببیند می تواند با سرعت بیشتری عمل جراحی را انجام دهد زیرا این گونه باید زمان زیادی را صرف کند تا بتواند مکان دقیق اتصال های و یا برش های که باید انجام دهد را به دست آورد.

در نتیجه زمان بررسی ها و تشخیص ها مکان که باید برش و یا اتصال انجام شود کاهش پیدا می کند و سرعت عمل در جراحی بای پس معده به کمک دستگاه لاپاروسکوپی افزایش پیدا می کند.

سرعت داشتن در انجام عمل جراحی می تواند بسیار زیاد اهمیت داشته باشد. زیرا زمانی که بیمار در شرایط بیهوشی وجود دارد باید تا حد امکان کاهش پیدا کند در ادامه درباره  اهمیت این موضوع بیشتر توضیح می دهیم.

افزایش سرعت عمل جراحی
افزایش سرعت عمل جراحی

اهمیت افزایش سرعت عمل

همان طور که گفته شد یکی از تفاوت هایی که جراحی بای پس یه کمک دستگاه لاپاراسکوپی با عمل جراحی بدون این دستگاه دارد این است که سرعت عمل در جراحی بای پس با کمک دستگاه لاپاراسکوپی افزایش پیدا می کند در پرسش و پاسخ بای پس معده یکی از سوال هایی که ممکن است به وجود بیاید این است که سرعت عمل در انجام جراحی بای پس معده چه اهمیتی دارد اگر بخواهیم در این خصوص توضیح دهیم.

باید گفت سرعت عمل در انجام عمل جراحی می تواند از جهات مختلف دارای اهمیت بسیار زیادی باشد یکی از دلیل هایی که می تواند باعث شود بگویم سرعت عمل در انجام عمل جراحی بای پس معده اهمیت بسیار زیادی دارد این است که زمان بیهوشی کاهش پیدا می کند.

اگر زمان بیهوشی لازم برای عمل جراحی کاهش پیدا کند در نتیجه مقدار دارویی که باید برای بیهوشی بیمار به آن تزریق شود بسیار زیاد کاهش پیدا می کند و در این صورت تاثیر های منفی که دارو بیهوش می تواند بر افراد مختلف داشته باشد نیز کاهش پیدا می کند. در ادامه به یکی دیگر از تفاوت های عمل جراحی می پردازیم.

اهمیت افزایش سرعت عمل
اهمیت افزایش سرعت عمل

کاهش خونریزی

یکی دیگر از تفاوت های که انجام عمل جراحی بای پس به کمک دستگاه لاپاراسکوپی با عمل جراحی بدون این دستگاه دارد این است که احتمال خون ریزی در این نوع بسیار کم تر است. یکی از سوال های که ممکن است در پرسش و پاسخ بای پس معده به وجود باید این است که چگونه کاهش خونریزی در عمل جراحی بای پس معده به کمک دستگاه لاپاراسکوپی به وجود می آید. اگر بخواهیم در این خصوص توضیح دهیم.

باید گفت در عمل جراحی بای پس به کمک دستگاه لاپاراسکوپی برش کوچکی در ناحیه ابدومن ایجاد می شود تا ابزار های جراحی و دوربین بسیار کوچک بتواند وارد ناحیه ابدومن شود و عمل جراحی نیز انجام شود

عمل با کمک دستگاه لاپاراسکوپی

اما در عمل جراحی بای پس معده که به کمک دستگاه لاپاراسکوپی انجام می شود لازم است تا برش بزرگ تری در ناحیه ابدومن ایجاد شود تا پزشک جراح متخصص بتوانند با چشم خود بخش های مختلف معده و روده باریک و یا همان روده کوچک را ببیند تا بتواند عمل جراحی را انجام دهد.

این گونه اگر در ناحیه ابدومن برش کوچک تری وارد شود طبیعتا بخش های کمتری از بافت پوست و فاسیا و رگ های خونی که در این قسمت ها وجود دارد آسیب می بیند و این گونه خونریزی نیز کاهش پیدا می کند

اما اگر برش بزرگ تری در داشته باشیم بخش های بیشتر ی از رگ های خونی آسیب پیدا می کند و این گونه خونریزی ریزی بیش تر می شود  به غیر از این مورد که به ان اشاره شد تفاوت بسیار مهم دیگری نیز وجود دارد که در ادامه به ان اشاره می کنیم.

عمل با کمک دستگاه لاپاراسکوپی
عمل با کمک دستگاه لاپاراسکوپی

کاهش خطرات و ریسک جراحی

عمل های جراحی مختلف دارای ریسک های و خطرات به اندازه ها مختلف هستند. عمل جراحی که به کمک دستگاه لاپاراسکوپی انجام می شود دارای خطر کم تر و ریسک کمتری نسبت به عمل جراحی بای پس بدون دستگاه لاپاراسکوپی است.

چگونه انجام عمل به کمک دستگاه لاپاراسکوپی می تواند باعث کاهش خطرات شود

یکی از سوالهای که در پرسش و پاسخ بای پس معده می تواند به وجود بیاید این است که چگونه انجام عمل به کمک دستگاه لاپاراسکوپی می تواند باعث کاهش خطرات شود در پاسخ به این سوال باید گفت در طی سال های مختلف از گذشته تا به امروز بخشی از پژوهش های علم پزشکی بر کاهش ریسک های عمل جراحی تمرکز داشته است. عمل جراحی بای پس معده به کمک دستگاه لاپاراسکوپی که به کمک این پژوهش ها به وجود آمده است.

می تواند باعث کاهش خطرات شود. این عمل به شیوه های مختلفی می تواند باعث کاهش خطرات و ریسک های معمول جراحی شود. کم شدن میزان برشی که در ناحیه ابدومن وارد می شود یکی از این دلی های یاهست که باعث کاهش ریسک جراحی می شود زیرا این گونه ترمیم ناحیه برش خورده به راحتی انجام میشود و احتمال خونریزی و عفونت در آن ناحیه بسیار کاهش پیدا می کند.

همچنین از ان جایی که سرعت عمل و دقت در جراحی افزایش پیدا می کند ریسک جراحی بای پس معده به کمک دستگاه لاپاراسکوپی بسیار زیادی کاهش پیدا می کنند در ادامه درباره  این مسئله توضیح می دهیم که عمل جراحی بای پس می تواند سبب کاهش وزن شود

کاهش وزن توسط عمل جراحی

مهم ترین هدفی که برای ان عمل جراحی بای پس انجام می شود کاهش وزن است. یکی از مهم ترین سوال هایی که می تواند در پرسش و پاسخ بای پس معده به وجود بیاید این است که چگونه عمل جراحی بای پس معده میتواند باعث کاهش وزن شود اگر بخواهیم به این سوال پاسخ دهیم باید گفت.

عمل جراحی بای پس معده می تواند سبب کاهش وزن افراد مختلف درس سرعت بسیار زیادی شود و به آنها کمک کند تا سلامت خود را به دست بیاورند.

هر چند که ممکن است بعضی از افراد این عمل جراحی را به دلیل های دیگری انجام دهند و به غیر از کاهش وزن برای انجام عمل جراحی بای پس معده دلیل دیگری مانند درمان بیماری های دیگر خود داشته باشند.

تجربه کاهش وزن سریع

و به همین دلیل عمل بای پس معده را انتخاب کرده باشند که این عمل جراحی می تواند به آنها کمک کند به سرعت کاهش وزن را تجربه کنند اگر بخواهیم در این خصوص توضیح دهیم که چگونه با انجام عمل جراحی بای پس معده وزن این فاراد کاهش پیدا می کند باید بگوییم عمل جراحی بای پس معده از درون بدن بر دو بخش مختلف دستگاه گوارش اثر می گذاشت همانطور که از درون بدن بر دو بخش مختلف دستگاه گوارش تغییر اعمال شده در نتیجه لاغر شدن و کاهش وزن نیز از طریق این عمل به دو دلیل انجام می شود.

و کسی که به چاقی مفرط مبتلا است و به دلیل این بیماری ممکن است بیماری های زمینه دیگری نیز داشته باشد بعد از عمل جراحی بای پس معده به دو دلیل دچار کاهش وزن می شود در ادامه درباره این دو دلیل که باعث می شود فردی که چاقی مفرط دارد دچار کاهش وزن شود بیشتر توضیح می دهیم.

تجربه کاهش وزن سریع
تجربه کاهش وزن سریع

کاهش حجم معده

یکی از دلیل های این مورد که با انجام عمل جراحی پس کاهش وزن خواهیم داشت این مسئله است که وزن افراد مختلف در اثر کوچک شدن حجم معده  کاهش پیدا می کند.

ممکن است در پرسش و پاسخ بای پس معده این سوال برای بعضی از افراد که میخواهند عمل جراحی بای پس معده را انجام دهند به وجود بیاید  که چگونه کوچک شدن معده می تواند باعث شود که کاهش وزن داشته باشند. در پاسخ به این سوال باید به موارد مختلفی اشاره کرد.

یکی از دلیل های این مسئله که کوچک شدن حجم معده می تواند باعث کاهش وزن شود این است که اگر حجم معده دریافت عمل جراحی بای پس کاهش پیدا کند. اتفاقی که می افتد این خواهد بود که معده کمتر پیام گرسنگی به مغز خواهد فرستاد در نتیجه میل افراد مختلف برای غذا خوردن کاهش پیدا می کند.

احساس گرسنگی

زیرا احساس گرسنگی که به وجود می آید و افراد مختلف در صورتی که این حس را داشته باشند باید غذا بخورند طی یک فرایند عصبی به وجود می آید و در این فرآیند عصبی به دلیل خالی ماندن معده و مدت زمانی طولانی گیرنده های این پیام را از طریق دندریت ها دریافت می کند و سپس از طریق آکسون ها این پیام تا مغز هدایت می شود بعد از این که توسط نورون های مغزی این میام دریافت و تحلیل شد.

یکی از بخش های مغز پیام گرسنگی را صادر می کند و توسط نورون های مختلف این پیام فرستاده می شود و بدن احساس گرسنگی می کند اما اگر اندازه معده کاهش پیدا کند در نتیجه احساس گرسنگی کاهش پیدا می کند و اینگونه افراد مختلف کمتر میل به غذا خوردن دارند اما به غیر از دیان مورد کوچک شدن معده به نحو دیگری نیز می تواند سبب کاهش وزن شود در متن زیر به این مورد نیز اشاره می کنیم.

احساس گرسنگی
احساس گرسنگی

کاهش حجم غذا مصرفی پس از کاهش حجم معده

در متن بالا درباره این مسئله توضیح دادیم که کاهش معده می تواند باعث شود تا مغز کمتر پیام گرسنگی ارسال کند و این گونه افراد  مختلف میل کمترین برای غذا خوردن داشته باشند اما به غیر از این مسئله دلی دیگری نیز می تواند باعث کاهش وزن از طریق کاهش حجم معده شود.

کاهش حجم غذای که افراد مختلف پس از عمل جراحی بای پس معده نیز می تواند باعث کاهش وزن از طریق کوچک شدن اندازه معده بشود یکی از سوال هایی که در طی پرسش و پاسخ بای پس معده رخ می دهد این است که آیا بعد از این عمل جراحی بای پس معده غذای مصرف کاهش پیدا میکند

معده به دو بخش عمودی تقسیم می شود

در جواب این سوال باید گفت بعد از عمل جراحی بای پس معده که توسط جراح متخصص انجام میشود معده با اتصال های بخیه مانند که توسط نخ های مخصوص زده می شود به دو بخش عمودی تقسیم می شود و این گونه حجم دو کیسه با اندازه مختلف بداریم که کیسه کوچک تر همان بخشی است که در مسیر گوارش باقی می ماند و غذا را از دریچه کاردیا دریافت می کند و هیچ ارتباطی با کیسه بزرگتر ندارد.

در نتیجه مس توان گفت حجم معده به کم تر از نصف کاهش پیدا می کند. در این صورت دیگر معده با مصرف اندکی غذا پر می شود. زمانی که معده پر شود و غذا به صورت کیموسی در آمده باشد که قابلیت خروج از معده و ورود به روده باریک و یا کوچک را داشته باشد مغز پیامبرا از طرف معده دریافت می کند

و سپس پیام سیری را می دهد در نتیجه این مسئله پس از مصرف کمی غذا افرادی که عمل جراحی بای پس معده را داشتند احساس سیری می کنند و این گونه می شود که آیت افراد غذای کمترین دریافت می کند

اما به غیر از این دلیل که گفته شد کاهش حجم معده به شیوه دیگری نیز می تواند سبب کاهش وزن افرادی که جراحی بای پس داشتند بشود کا در ادامه به ان اشاره می کنیم.

معده به دو بخش عمودی تقسیم می شود
معده به دو بخش عمودی تقسیم می شود

کاهش فرآیند هضم

همان طور که توضیح داده شد با کاهش حجم معده پس از عمل جراحی بای پس به دلیل کوچک شدن اندازه معده افراد پس از خوردن کمی غذا احساس سیری می کنند و در صورت خالی بودن معده کمتر احساس گرسنگی می کنند و این گونه است که با کاهش حجم معده بدن، افراد مختلف دچار کاهش وزن می شود اما سوالی که ممکن است در پرسش و پاسخ بای پس معده پیش بیاید این است که فقط این دو اتفاق در اثر کاهش حجم معده رخ می دهد و افراد مختلف که این جراحی را انجام می دهند به این دو دلیل کاهش وزن دارند.

در جواب این سوال باید گفت خیر فقط این دو اتفاق در اثر کاهش حجم معده نمی افتد و یک مسئله دیگر نیز در اثر کاهش معده میتواند باعث شود تا کاهش وزن اتفاق بیفتد.

در اثر کوچک شدن معده بخشی از معده که می توانست بر فرآیند هضم موثر باشد حذف میشود. این مسئله یکی از مهم ترین اتفاق های است که در عمل جراحی بای پس می افتد. زیرا ممکن است افراد مختلف بتوانند خودشان غذا کمتری مصرف کنند و حتی اگر احساس گرسنگی کردن غذا بخورند تا دچار کاهش وزن شوند اما هیچ کس بدون عمل جراحی بای پس نمی تواند بخشی از فرآیند هضم غذا را حذف کند تا دچار کاهش وزن شود.

نقش معده در فرآیند هضم و جذب

معده نقشی در جذب مواد غذایی ندارد اما می تواند به فرایند هضم فیزیکی و تا حدودی شیمیایی مواد غذایی کمک کند در معده غده های مختلفی وجود دارد که آنزیم هایی را ترشح میکند که می تواند به فرایند هضم کمک کند. زمانی که بخشی از معده در طی عمل جراحی بای پس معده از فرآیند هضم خارج می شود در این صورت بخشی از غده های ترشح کننده آنزیم ها نیز در معده حذف خواهند شد.

در نتیجه آنزیم های کمتری روی مواد غذایی مصرف شده توسط انسان اثر می گذارند و ایم گونه فرآیند هضم نیز با کم شدن طول فرآیند گوارش کاهش پیدا می کند و در نتیجه در روده باریک نیز فرآیند جذب کمتر می شود.

همچنین به غیر از این مورد که به ان اشاره شد درد طی عمل جراحی بای پس که حجم معده کاهش پیدا می کند هضم فیزیکی مواد غذایی مصرف شده را نیز کاهش پیدا می کند و این گونه نیز مواد هضم کاهش پیدا می کند.

در نتیجه می توان گفت کاهش اندازه معده می تواند تاثیر زیادی در کاهش وزن داشته باشد اما یکی دیگر از دلیل های که می توانست سبب کاهش وزن شود تغییر بود که بر روی روده باریک انجام می شود در ادامه درباره این موضوع توضیح می دهیم.

کاهش وزن با تغییر روده باریک

یکی دیگر از دلیل هایی که می تواند باعث کاهش وزن در اثر جراحی بای پس معده شود این است که تغییر های در روده باریک پیش می آید.

یکی از سوال های که ممکن است در پرسش و پاسخ بای پس پیش بیاید این است که چگونه تغییر های روده باریک می تواند سبب شود تا کاهش وزن رخ دهد. در جواب این پرسش باید گفت تغییر که بر روده باریک ایجاد می شود می تواند سبب دو اتفاق متفاوت شود و سبب کاهش وزن شود.

اتفاق های که برای معده می افتد در کنار این دو اتفاق روده باریک یا همان روده کوچک می تواند تاثیر قابل توجه ایی در کاهش وزن افراد مختلف داشته باید در ادامه درباره این مسئله بیشتر توضیح می دهیم .

کاهش هضم در روده باریک

یکی از اتفاق های که در روده باریک یا همان روده کوچک می افتد این است که کاهش هضم رخ می دهد. درد عمل جراحی بای پس معده دو مرحله وجود داشت که ور مرحله اول معده به دک کیسه تقسیم می شد.

و در مرحله دومی که اتفاق می افتد روده باریک در بخش شمای برش داده می شود و بخش های ابتدایی روده باریک از مسیر لوله گوارش خارج می شوند و بخش انتهایی غذا کیموس شده را از معده دریافت کنند.

زمانی که طول روده باریک کاهش پیدا می کند در نتیجه هضم مواد غذایی نیز کاهش پیدا کند و این گونه فرآیند جذب نیز بسیار زیاد کاهش پیدا می کند و اینگونه وزن افراد مختلف کاهش پیدا می کند اما به غیر از این مسئله نیز اتفاق دیگری می تواند سبب کاهش وزن شود کخ در ادامه به ان اشاره می کنیم

کاهش وزن از طریق کاهش جذب

یکی از سوال های که در پرسش و پاسخ بای پس معده می تواند به وجود بیاید این است که تغییر که بر روی روده باریک وارد می کشد چگونه می تواند سبب کاهش وزن شود در پاسخ به این سوال باید گفت این تغییر ها که در طی عمل جراحی بای پس بر روی روده باریک و یا روده کوچک می تواند به وجود بیاید این است که علاوه بر کاهش هضم این تغییر ها می تواند سبب کاهش جذب شود. این مسئله برای کاهش وزن بسیار اهمیت دارد.

در طی عمل جراحی بای پس معده روده باریک که بخش های مختلفی دارد به دو بخش تقسیم می شود و این گونه بخش ابتدایی یکه بخش بزرگ ترین را تشکیل میدهد از فرایند گوارش خارج میشود و بخش انتهایی آن به کیسه کوچک معده متصل می کشد اینگونه بخش زیادی از سلول های روده باریک که توانایی جذب مواد غذایی را دارند کاهش پیدا می کند و این گونه مواد غذایی کمتری جذب می کشد.

اگر مواد غذای که هضم شدند کم تر جذب شوند تین گونه جذب نیز اتفاق اتفاق افتد. این گونه کاهش وزن نیز کم ترین می شود در ادامه درباره سرعت و مقدار کاهش وزن توسط جراحی بای پس معده توضیح می دهیم.

کاهش وزن از طریق کاهش جذب
کاهش وزن از طریق کاهش جذب

چگونگی روند کاهش وزن توسط عمل جراحی بای پس

یکی از سوال های که در پرسش و پاسخ بای پس معده می تواند به وجود بیاید این است که بعد از انجام عمل جراحی بای پس معده روند کاهش وزن چگونه پیش می رود ور پاسخ به این سوال باید گفت که در صورتی که جراحی بای پس معده انجام شود می توان به سرعت زیاد انتظار کاهش وزن را داشته باشید و این کاهش وزن در مقدار زیاد و زمان کم انجام می شود.

عمل جراحی بای پس معده در بین عمل های مختلف که برای جراحی لاغری انجام می شود می تواند بیشتر تاثیر را در کاهش وزن داشته باشد زیرا همان طور که گفته شد این عمل جراحی بای پس معده به روش های مختلفی می تواند سبب کاهش وزن شود

در عمل های جراحی لاغری دیگر تمام دلیل های که در این عمل میتواند سبب کاهش وزن شود وجود ندارد به همین دلیل این عمل جراحی نمی تواند سبب کاهش وزن شود همچنین این عمل جراحی بای پس معده نسبت به عمل های جراحی لاغری دیگر می تواند سریع تر باعث کاهش وزن شود به همین دلیل افرادی که چاقی مفرط دارند و میخواهند به سرعت چاقی مفرط خود راه درمان کند باید از این روش عمل جراحی استفاده کنند

افرادی که باید عمل جراحی بای پس بکنند

یکی از سوال های و پرسش های که می توانند در پرسش و پاسخ بای پس معده به وجود بیاید این است که این عمل جراحی برای چه کسانی مناسب است و چه کسانی باید این عمل جراحی را انجام دهند.

عمل جراحی بای پس برای افرادی که شاخص توده بدنی آنها از حد نرمال بیشتر است حتما باید انجام شود زیرا چاق مفرط می تواند سبب بروز بیماری های مختلف بشود و حتما باید درمان شود در غیر این صورت مشکل های مختلفی را می تواند برای افرادی که چاقی مفرط دارند به وجود بیاورند. بعضی از دلیل های چاقی فقط ناشی از پرخوری نیست.

چاق می تواند علت های به غیر از پرخوری داشته باشد که یکی از این علت ها می تواند بیماری، کم تحرکی، دلیل های عصبی و یا ژنتیکی داشته تصرف. در این صورت چاقی مفرط بسیار شدید خطرناک است و نمی توان زمان زیادی صرف کرد تا این بیماری با روش های همانند رژیم یا ورزش کردن برطرف شود بلکه باید چاقی مفرط افرادی که شاخص توده بدنی بسیاری بالایی را دارند به کمک روش های جراحی درمان کرد. که یکی از این روش های جراحی لاغری بای پس معده است.

در صورتی که این عمل جراحی بای پس معده انجام نشود برای افراید که چاقی مفرط دارند می تواند نظر های زیادی داشته باشد در ادامه درباره این مسئله بیشتر توضیح می دهیم.

افرادی که باید عمل جراحی بای پس بکنند
افرادی که باید عمل جراحی بای پس بکنند

خطراتی که انجام ندادن عمل بای پس دارد

یکی از سوال هایی که می تواند برای افراد مختلف در پرسش و پاسخ بای پس معده به وجود بیاید این است انجام ندادن این عمل چه خطراتی می تواند برای افراد چاق به وجود بیاورد در پاسخ به این سوال باید گفت انجام ندادن جراحی بای پس می تواند مصران بسیار زیاد داشته باشد.

اگر کسی به چاقی مفرط مبتلا است باید حتما این بیماری را درمان کنند زیرا بیماری چاقی مفرط می تواند مشکل های مخالفی را به وجود بیاورد.

چاقی مفرط می تواند باعث بروز بیماری های زمینه ایی بسیاری بشود به عنوان مثال چاقی مفرط می تواند می تواند سبب این مسئله بشود که بعضی از افراد به دیابت نوع دو به وجود بیاورد در نتیجه انجام ندادن همان جراحی لاغری بای پس معده و درمان نکردن چاقی مفرط می تواند باعث این مسئله بشود که افراد به بیماری های زمینه ایی صعب العلاج مانند دیابت مبتلا شوند

یا این که افرادی که به بیماری چاقی مفرط مبتلا هستند می توانند به بیماری های قلبی مختلف نیز دچار شوند و این چاقی مفرط می تواند سبب گرفتگی عروق و مشکل های بسیار وخیم شود در نتیجه باید حتما بیماری چاقی مفرط با عمل جراحی بای پس معده انجام شود.  در ادامه درباره مزیت های که انجام عمل جراحی بای پس دارد توضیح می دهیم.

خطراتی که انجام ندادن عمل بای پس دارد
خطراتی که انجام ندادن عمل بای پس دارد

مزیت عمل جراحی بای پس معده

عمل جراحی بای پس می تواند مزیت های فراوانی داشته باشد افراید که می خواهند این عمل را بکنند ممکن است در پرسش و پاسخ بای پس معده این سوال را بپرسند که انجام عمل جراحی می تواند چه فایده هایی داشته باشد

در پاسخ به این سوال باید گفت عمل جراحی بای پس می تواند مزیت های فراوانی داشته باشد که یکی از مهم ترین مزیت های که می تواند داشته باشد این است که کاهش وزن برای افراد که به چاقی مفرط مبتلا بودند در سریعترین زمان ممکن اتفاق بیفتد.

اما به غیر از این مسئله که به ان اشاره شد عمل جراحی بای پس می تواند مزیت های دیگری داشته باشد زیرا کاهش وزن در افراد که به چاقی مفرط مبتلا هستند می تواند مزیت های فراوانی داشته باشد.

به عنوان مثال در افرادی که به دیابت مبتلا هستند و چاقی مفرط دارند می توانند با انجام عمل جراحی بای پس امیدوار باشند که سطح قند خون آنها تنظیم می شود.

و یا افرادی که به چربی مبتلا هستند می توانند امیدوار باشند که با انجام این عمل جراحی مشکل آنها حل می شود همچنین این عمل جراحی برای افرادی که به فشار خون و یا دیابت مبتلا هستند توصیه می شود تا با انجام این غم بود درمان چاقی مفرط بتوانند سلامت خود را به دست بیاورند.

مراقبت های قبل از عمل جراحی بای پس

برای انجام هر عملی و مخصوصا عمل جراحی بای پس معده باید مراقبت هایی انجام شود تا بتوان از نتیجه بخش بودن عمل و بی خطر بودن آن اطمینان حاصل کرد یکی از سوال های که در پرسش و پاسخ بای پس معده می تواند به وجود بیاید این است که قبل از عمل باید چه مراقبت هایی را انجام داد در پاسخ به این سوال باید گفت قبل از عمل جراحی بای پس معده باید هر کاری که پزشک متخصص توصیه می کند زل انجام دهید

زیرا در غیر این صورت مشکل های مختلفی خواهید داشت. یکی از توصیه های بسیار مهمی که پزشک ها متخصص دارند این است که باید قبل از عمل رژیم غذایی مخصوص  را رعایت کرد. همچنین به افرادی که به دخانیات اعتیاد دارند توصیه می شود تا مدتی قبل از عمل از مصرف مواد دخانی مانند سیگار بپرهیزند.

همچنین لازم است بیماری که در بیمارستان بستری می شود قبل از این که عمل جراحی را انجام می دهند رژیم غذایی مایع داشته باشد و تا ساعتی قبل از عمل مواد غذای مضر نشود

نتیجه گیری

عمل جراحی بای پس یکی از عملهای لاغری است که می تواند به درمان چاقی مفرط کمک کند.

دکتر مهدی سلیمی

دکتر مهدی سلیمی

دکتر سلیمی متخصص جراحی عمومی و فوق تخصص لاپاروسکوپی پیشرفته و جراحی چاقی و متابولیک. عضو انجمن بین المللی جراحان چاقی(IFSO) شماره نظام پزشکی 100674 دکتر مهدی سلیمی جراح چاقی با سال ها تجربه در کنار شماست تا به راحتی به وزن دلخواه خود برسید. توجه داشته باشید تلاش شما در جراحی های چاقی نیز بسیار موثر است.
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

پشتیبانی و سئو سایت توسط آلمانت

با یک کلیک تماس بگیرید