نمونه رژیم غذایی برای دیابتی ها

فهرست مطالب

در صورتی که تمایل دارید در مورد نمونه رژیم غذایی برای دیابتی ها اطلاعات بیش تری به دست آورید با ما همراه باشید.

تغذیه علاوه بر این که بر ظاهر و جسم انسان تاثیر می گذارد تاثیر مشخصی بر سلامتی فرد خواهد داشت.

در صورت نیاز به دریافت مشاوره در زمینه درمان انواع دیابت با ما تماس بگیرید.

09120174510

هر بیماری یا دوران نقاهت و یا حتی حالت جسمی نیاز به رژیم غذایی مخصوص به خود دارد.

 برای مثال نمونه برنامه غذایی بعد از اسلیو معده با تغذیه در مینی بای پس متفاوت است.

حتی رژیم غذایی حالت عادی و حالت بعد از جراحی افراد دیابتی نیزمتفاوت است.

اهمیت وجود بعضی از مواد معدنی یا پروتئین ها برای بدن بسیار ضروری است به گونه ای که بدن بدون این عناصر نمی تواند عملکرد مناسبی داشته باشد.

رژیم غذایی برای هر فرد باید متناسب با شرایط فیزیکی و وضعیت سلامتی او تجویز شود و به هیچ عنوان نمی توان از رژیم غذایی که برای یک فرد استفاده می شود برای فرد دیگری نیز استفاده کرد.

ویدئوی نمونه رژیم غذایی برای دیابتی ها

اطلاعات مورد نیاز برای رژیم غذایی

هر فرد بسته به این که در چه مرحله ای از دیابت باشد و چه نوع از سبک زندگی را داشته باشد باید رژیم غذایی مناسبی را در پیش بگیرد.

متخصص تغذیه قبل از این که رژیم مناسب را برای شما تجویز کند باید اطلاعاتی در مورد مشخصات فردی شما، بیماری های زمینه ای، داده های حاصل از آزمایش های انجام شده، داروهایی که در حال حاضر مصرف می کنید، این که به چه مواد غذایی ممکن است حساسیت داشته باشید. میزان فعالیت های روزانه و… داشته باشد تا بتواند رژیم غذایی مناسبی را برای شما تجویز کند.

در برنامه ی غذایی دیابتی ها چه مواردی رعایت می شود

برنامه غذایی روز به روز و هفته به هفته برای افراد دیابتی متفاوت خواهد بود. در این برنامه غذایی غذاهایی که غذاهایی که برای افراد دیابتی زیان دارند با غذاهای دیگری که مفید هستند جایگزین می شوند.

اینفوگرافیک لیست غذای دیابتی ها

اینفوگرافیک لیست غذای دیابتی ها
اینفوگرافیک لیست غذای دیابتی ها

برای این که رژیم غذایی مناسبی برای افراد دیابتی داشته باشیم باید علت اصلی دیابت مشخص شود. علاوه بر این نوع دیابت تاثیر زیادی در برنامه غذایی تنظیم شده دارد. در ادامه در مورد موارد زیر بیش تر صحبت خواهیم کرد.

نمونه رژیم غذایی برای دیابتی ها 

نمونه رژیم غذایی برای دیابتی ها
نمونه رژیم غذایی برای دیابتی ها

فهرست:

دیابت چیست؟

مهم ترین نشانه های بیماری دیابت

بیماری دیابت با چه عوارضی همراه است

ساده ترین روش درمانی برای بیماری دیابت

در رژیم غذایی فرد مبتلا به دیابت چه نکاتی باید رعایت شود

رژیم غذایی برای بیماران مبتلا به دیابت نوع دو

چه غذاهایی برای بیماری دیابت مفید هستند

بهترین صبحانه برای افراد مبتلا به بیماری دیابت

بهترین برنامه ی ناهار برای افراد مبتلا به بیماری دیابت

توصیه هایی برای شام افراد مبتلا به دیابت

تاثیر میان وعده ها در تنظیم قند خون

چربی ها و پروتئین های توصیه شده در رژیم غذایی بیماران مبتلا به دیابت

هشت ماده ی غذایی مفید در برنامه ی غذایی دیابتی ها

طریقه ی مصرف چربی ها در برنامه ی غذایی افرادی که به دیابت مبتلا هستند

اهمیت نظم داشتن برنامه ی غذایی

برنامه ی غذایی هفتگی برای افراد دیابتی

لیستی از غذاهایی که برای بیماران دیابتی زیان دارند

بهترین رژیم غذایی برای دیابت بارداری

نشانه های هشدار دهنده ی بروز بیماری دیابت

پیش گیری از بیماری دیابت

نقش تغذیه در تنظیم قند خون

بهترین برنامه ی غذایی برای افراد دیابتی

مصرف دارو برای بیماری دیابت در کنار رژیم غذایی

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد نمونه رژیم غذایی برای دیابتی ها با ما همراه باشید.

دیابت چیست؟

بیماری دیابت زمانی ایجاد می شود که بنا به دلایلی قند خون افزایش پیدا کند. افزایش قند خون می تواند تاثیر بدی بر تمام سیستم های بدن داشته باشد. بیماری دیابت بسته به این که به چه علتی ایجاد شده باشد به دو دسته تقسیم بندی می شود. دیابت نوع دو و دیابت نوع یک که در ادامه درمورد هر یک این دو نوع دیابت بیش تر صحبت خواهیم کرد.

دیابت چیست؟
دیابت چیست؟

تا اینجا با مبحث دیابت چیست آشنا شدید و پیشنهاد می کنیم تا پایان مقاله نمونه رژیم غذایی برای دیابتی ها با ما همراه باشید.

دیابت نوع یک

بیماری دیابت نوع یک زمانی ایجاد می شود که غده ی پانکراس نتواند به میزان کافی انسولین تولید کند. در این بیماری باید انسولین به صورت مداوم در ساعات مشخصی از روز دریافت شود. علاوه بر این رژیم غذایی ویژه ای برای افرادی که دیابت نوع یک دارند تجویز می شود.

در این برنامه غذایی از مواد غذایی که قندهای ساده دارند؛ استفاده نمی شود. دیابت نوع یک در هر سنی ممکن است ایجاد شود و دلایل مختلفی نیز می تواند داشته باشد.

دیابت نوع یک
دیابت نوع یک

یکی از مهم ترین دلایلی که باعث ایجاد بیماری دیابت نوع یک می شود بیماری های خود ایمنی است. دیابت نوع یک را دیابت وابسته به انسولین نیز می نامند.

تا اینجا با مبحث دیابت نوع یک آشنا شدید و پیشنهاد می کنیم تا پایان مقاله نمونه رژیم غذایی برای دیابتی ها با ما همراه باشید.

پیشنهاد می کنیم از مقاله درمان دیابت جدید دیدن کنید.

دیابت نوع دو

این بیماری بیش تر در سنین بالا و به دنبال افزایش سن اتفاق می افتد. در این حالت هورمون انسولین به میزان کافی در خون وجود دارد اما گیرنده های آن به خوبی عمل نمی کنند. با کاهش عملکرد گیرنده های هورمون انسولین سلول ها عملکرد خوبی برای جذب قند نخواهند داشت و بنابراین قند خون افزایش پیدا می کند.

دیابت نوع دو را دیابت غیر وابسته به انسولین نیز می نامند. دیابت نوع دو معمولا با رعایت رژیم غذایی و داروهای خوراکی قابل کنترل است و نیازی به تزریق انسولین نمی باشد.

دیابت نوع دو
دیابت نوع دو

تا اینجا با مبحث دیابت نوع دو آشنا شدید و پیشنهاد می کنیم تا پایان مقاله نمونه رژیم غذایی برای دیابتی ها با ما همراه باشید.

مهم ترین نشانه های بیماری دیابت

تمامی افرادی که با علائم زیر به کلینیک های درمانی مراجعه می کنند برای تست قند خون به آزمایشگاه فرستاده می شوند. افزایش حجم ادرار، تکرر ادرار و عفونت های ادارای، تشنگی مدارم که در پی این تکرر ادرار و دفع آب ایجاد می شود، دفع گلوکز از کلیه ها و ایجاد مشکلات کلیوی، خستگی مزمن به خاطر نبود قند کافی در سلول ها، تاری دید و زخم هایی که به کندی بهبود پیدا می کنند از جمله مهم ترین علائمی هستند که یک فرد دیابتی را درگیر می کنند.

مهم ترین نشانه های بیماری دیابت
مهم ترین نشانه های بیماری دیابت

افراد دیابتی با اختلالات جنسی و مشکلاتی در انزال نیز مواجه هستند. بسیاری از علائم بیماری دیابت با کنترل قند خون به صورت خود به خود بر طرف می شوند.

تا اینجا با مبحث مهم ترین نشانه های بیماری دیابت آشنا شدید و پیشنهاد می کنیم تا پایان مقاله نمونه رژیم غذایی برای دیابتی ها با ما همراه باشید.

لطفا از پست درمان پیش دیابت دیدن کنید.

علائم بیماری دیابت نوع یک

دیابت نوع یک زمانی ایجاد می شود که انسولین به میزان کافی تولید نشود. در صورتی که انسولین به میزان کافی در خون وجود نداشته باشد قند خون افزایش یافته و سلول ها قادر به استفاده از این قند نیستند. اما با این حال نمی توان گفت کاهش انسولین خون لزوما نشانه ی بیماری دیابت نوع یک است.

علائم بیماری دیابت نوع یک
علائم بیماری دیابت نوع یک

تا اینجا با مبحث علائم بیماری دیابت نوع یک آشنا شدید و پیشنهاد می کنیم تا پایان مقاله نمونه رژیم غذایی برای دیابتی ها با ما همراه باشید.

علائم بیماری دیابت نوع دو

دیابت نوع دو نیز با افزایش قند خون خود را نشان می دهد اما با این تفاوت که در این نوع از دیابت انسولین به میزان کافی در خون وجود دارد. اما سلول ها قادر به جذب این انسولین نیستند.

دیابت بارداری نیز با علائمی مشابه دیابت نوع دو خود را نشان می دهد. برای درمان بیماری دیابت نوع دو بیش تر از داروهای مکمل و رژیم غذایی استفاده می شود. تزریق انسولین برای کاهش علائم دیابت نوع تاثیری ندارد چرا که انسولین به میزان کافی در بدن فرد وجود دارد. علائم بیماری دیابت نوع دو و دیابت بارداری با رعایت رژیم غذایی و کاهش وزن به صورت خود به خود تا حد زیادی بر طرف می شود.

لطفا برای آشنایت بیشتر از داروهای مبتلایان دیابتی، مقاله داروی تقویتی برای افراد دیابتی را بخوانید.

علائم بیماری دیابت نوع دو
علائم بیماری دیابت نوع دو

تا اینجا با مبحث علائم بیماری دیابت نوع دو آشنا شدید و پیشنهاد می کنیم تا پایان مقاله نمونه رژیم غذایی برای دیابتی ها با ما همراه باشید.

بیماری دیابت با چه عوارضی همراه است

بیماری دیابت و افزایش قند خونی که در پی آن ایجاد می شود بدن را با مشکلات زیادی مواجه می کند. افزایش زمان بهبودی زخم ها و عفونت های مزمن گاهی منجر به از دست رفتن اندام های حرکتی مانند دست پا می شود. آسیب به مویرگ های بینایی می تواند باعث از بین رفتن بینایی در فرد شود.

در صورتی که قند خون فرد تنظیم نشود احتمال آسیب به کلیه ها وجود دارد. به طور کلی افرادی که به دیابت مبتلا شده اند باید رژیم غذایی خاصی را رعایت کنند.

عوارض دیابت بارداری 

در صورتی که بیماری دیابت در زمان بارداری به موقع تشخیص داده نشود می تواند باعث بروز آسیب های زیادی به جنین و حتی سقط جنین شود. در اثر افزایش قند خون جنین دچار افزایش وزن شده و ممکن است در شکم مادر دچار خفگی شود. احتمال زایمان زود رس و سزارین در افرادی که دیابت دارند بیش تر است.

عوارض دیابت در سنین پایین

افرادی که در سنین پایین به بیماری دیابت مبتلا می شوند با عوارض شدید این بیماری مواجه می شوند. همین امر باعث ایجاد آسیب های روحی زیادی به فرد می شود. تزریق انسولین در سنین پایین می تواند برای فرد دردناک و غیر قابل تحمل باشد. علاوه بر این رعایت رژیم غذایی و محدودیت در خوردن غذا برای افرادی که در سنین پایین به این بیماری مبتلا شده اند ناراحت کننده باشد.

عوارض بیماری دیابت در سنین بالای چهل سال

در سنین بالا دیابت می تواند باعث افزایش فشار خون و بیماری های قلبی شود. علاوه بر این احتمال سکته ی قلبی و سکته ی مغزی در افرادی که دیابت دارند بیش تر از افراد عادی است. زخم های مزمنی که در اثر دیابت در سنین بالا ایجاد می شود باعث قطع عضو می شود.

عوارض بیماری دیابت در سنین بالای چهل سال
عوارض بیماری دیابت در سنین بالای چهل سال

تا اینجا با مبحث عوارض بیماری دیابت در سنین بالای چهل سال آشنا شدید و پیشنهاد می کنیم تا پایان مقاله نمونه رژیم غذایی برای دیابتی ها با ما همراه باشید.

ساده ترین روش درمانی برای بیماری دیابت

با توجه به این که داروهای مصرفی برای درمان بیماری دیابت با عارضه هایی همراه هستند و تزریق انسولین نیز می تواند باعث افت شدید قند خون شود درمان با استفاده از روش های ساده تری مانند رعایت رژیم غذایی و ورزش کردن می تواند بهترین روش برای فرد دیابتی باشد.

استفاده از مواد غذایی سالم می تواند قند خون را به صورت طبیعی تنظیم کرده و علائم بیماری دیابت را تا حد زیادی بهبود بخشد. علاوه بر این در دیابت نوع دو یا دیابت غیر وابسته به انسولین به علت افزایش وزن سلول ها توانایی جذب انسولین از خون را ندارند. رعایت رژیم غذایی و کاهش وزن از طریق ورزن کردن باعث بهبودی علائم بیماری دیابت در این افراد و جذب انسولین از خون می شود.

مزایای رعایت رژیم غذایی برای افراد دیابتی

افرادی که به دیابت نوع دو مبتلا هستند در اثر افزایش وزن و کاهش توانایی گیرنده ی انسولین در سلول ها قند خونشان افزایش پیدا می کند. مسلما کاهش وزن و رعایت رژیم غذایی باعث می شود گیرنده ی انسولین عملکرد بهتری داشته باشد و سلول ها بتوانند قند خون را جذب کنند. ورزش کردن می تواند در کنار رژیم غذایی برای فرد دیابتی بسیار موثر باشد.

تغذیه ی افراد دیابتی

در رژیم غذایی افراد دیابتی مصرف قندهای پیچیده و کامل و سبزیجات و میوه ها ضروری است. مصرف گوشت قرمز و چربی های حیوانی و قندهای ساده از مضرترین مواد غذایی است.

بهترین جایگزین برای گوشت قرمز گوشت ماهی و گوشت سفید است. مواد غذایی صنعتی و شیمیایی می تواند از پر زیان ترین مواد غذایی برای افراد مبتلا به بیماری دیابت باشد.

در برنامه ی غذایی افراد دیابتی باید علاوه بر این که سعی می شود تمام مواد غذایی مورد نیاز به صورت روزانه وجود داشته باشد، مواد غذایی که زیاد آور هستند از برنامه حذف شوند.

تغذیه ی افراد دیابتی
تغذیه ی افراد دیابتی

در رژیم غذایی فرد مبتلا به دیابت چه نکاتی باید رعایت شود

در صورتی که وعده ی غذایی شام دیر مصرف شود قند خون ناشتای فرد در صبح روز بعد افزایش پیدا می کند. بالا بودن قند خون ناشتا می تواند دردسرهایی را برای فرد ایجاد کند.

بهتر است در وعده ی شام مواد غذایی حاوی فیبر و پروتئین مصرف شود. در صورتی که در ساعات آخر شب تمایل به خوردن در شما تشدید شد می توانید این حس را با خوردن یک دمنوش بر طرف کنید و به هیچ عنوان در ساعات آخر شب غذا نخورید.

استفاده از چه مواد غذایی برای فرد مفید است

در عین این که رژیم غذایی خود را رعایت می کنید بهتر است از دسته ای از چاشنی ها و سبزیجاتی که در کنترل قند خون مفید هستند، بیش تر استفاده کنید تا فرایند کنترل قند خون به بهترین شکل ممکن پیش برود. یکی از گیاهانی که سطح قند خون را تا حد زیادی کاهش می دهد ریحان است.

دمنوش بابونه علاوه بر این که آرامبخش است می تواند در کاهش قند خون نیز موثر باشد. دارچین از جمله ترکیبات گیاهی است که علاوه بر این که قند خون را کنترل می کند می تواند التهاب را کاهش دهد از این رو برای بهبود زخم ها در دیابت بسیار موثر است. زیره ی سیاه، قاصدک، شوید، رازیانه، سیر، زنجبیل، نعنا، رزماری، مریم گلی،

استویا، ترخون و آویشن نیز از جمله گیاهانی هستند که سطح قند خون را کاهش می دهد. علاوه بر این می توان از آن ها به عنوان چاشنی و دم نوش استفاده کرد. طریقه ی مصرف این مواد غذایی بسیار راحت است و تاثیر بسیار خوبی بر روی فرد خواهند داشت.

کاهش وزن

استفاده از ترکیباتی که باعث کاهش وزن می شوند نیز می تواند به صورت موثری وزن را کاهش دهد. کاهش وزن بیش ترین تاثیر را در بهبود عوارض دیابت دارد.

رژیم غذایی برای بیماران مبتلا به دیابت نوع دو

افراد مبتلا به دیابت نوع دو به اندازه ی کافی انسولین دارند اما انسولین به گیرنده ی سلول ها متصل نمی شود. در صورتی که انسولین به سلول های هدف اتصال پیدا نکند این سلول ها قند خون را جذب نمی کنند و قند خون افزایش پیدا می کند. ماهی سالمون، سرکه ی سفید، عدس و وادرچین از جمله مواد غذایی هستند که برای افرادی که دیابت نوع دو دارند می توانند مفید باشند.

مواد غذایی که برای دیابت مفید هستند

بهتر است سبزیجات و قندهای طبیعی در برنامه ی غذایی افراد مبتلا به دیابت نوع دو وجود داشته باشند. چربی ها و پروتئین های گیاهی برای دیابت نوع دو بهتر هستند. غذاهایی که شاخص گلیسمی پایینی دارند بهترین گزینه برای افراد دیابتی هستند. این غذاها قند خون را به صورت تدریجی بالا می برند و قند به صورت تدریجی به سلول های بدن جذب می شود.

مصرف کربوهیدرات ها در بیماری دیابت

کربوهیدارت های پیچیده مانند نشاسته و فیبر شاخص گلایسمی پایینی دارند. این مواد غذایی قند خود را به کندی به خون وارد می کنند و سلول ها فرصت بیش تری برای جذب قند خون خواهند داشت.

اما کربوهیدرات های ساده مانند شکر به سرعت هضم و جذب شده و به خون وارد می شوند و به صورت ناگهانی قند خون را بالا می برند و فرد را با مشکلات عدیده ای رو به رو می کنند. به همین دیلی است که افراد دیابتی باید مواد غذایی حاوی فیبر را مصرف کنند.

برنج قهوه ای، گندم، جو دو سر، میوه، سبزیجات، لوبیا و عدس همگی دارای کربوهیدرات های پیچیده ای هستند که می توانند علائم بیماری دیابت را کاهش دهند. نان سفید، شکر، نوشابه ی گازدار، ماکارونی و پاستا، هندوانه، چربی های ترانس، لبنیات پر چرب و کربوهیدارت های پر چرب برای بیماران دیابتی بسیار زیان آور هستند.

مصرف کربوهیدرات ها در بیماری دیابت
مصرف کربوهیدرات ها در بیماری دیابت

چه غذاهایی برای بیماری دیابت مفید هستند

بیماران دیابتی باید سعی کنند قندهای ساده را از برنامه ی غذایی خود حذف کنند. میوه ها و سبزیجات می توانند جایگزین مناسبی برای تنقلات و آبمیوه های صنعتی باشند.

روغن زیتون و گوشت ماهی و مرغ را به جای گوشت قرمز و پر چرب جایگزین کنید. یک بیمار دیابتی باید طبق برنامه ی روزانه ای که متخصص تغذیه برای او تنظیم کرده است پیش برود و سعی کند هیچ یک از گروه های غذایی را از برنامه ی غذایی خود حذف نکند. مواد غذایی صنعتی و مواد غذایی پر چرب که باعث افزایش وزن می شوند می توانند برای فرد بسیار زیاد داشته باشند.

تصورات غلط در مورد بیماری دیابت

بسیاری از افراد تصور می کنند که خوردن قند زیاد می تواند باعث ایجاد بیماری دیابت شود. اما در حقیقت بیماری دیابت بیش تر در افرادی ایجاد می شود که زمینه ی ژنیتیکی دارند.

نیازی نیست برای این که دیابت دارید از خوردن تمامی مواد غذایی خودتان را محروم کنید و تنها رعایت یک برنامه ی غذایی طبق نظر پزشک می تواند قند خون شما را کنترل کند. اگر چه مصرف پروتئین برای افراد دیابتی مفید است اما مصرف زیاد این مواد غذایی می تواند برای فرد مشکل آفرین باشد.

حذف مواد غذایی مورد علاقه

در صورتی که تمایل دارید رژیم غذایی مورد نظر خود را به بهترین شکل ممکن انجام دهید بهتر است مواد غذایی مورد علاقه خود را به عنوان پاداشی برای رعایت رژیم غذایی خود در نظر بگیرید. هیچ دلیلی وجود ندارد که بخواهید مواد غذایی مورد علاقه ی خود را به طور کامل حذف کنید.

در صورتی که تمایل دارید از دسرها در وعده های غذایی خود استفاده کنید بهتر است از مواد شیرین کننده ی مصنوعی برای شیرین کردن دسرهای خود استفاده کنید. میزان دسر مصرفی را نصف کنید.

دسر را مواد غذایی مغذی مثل مغزیجات استفاده کنید و برای این که از همه ی گروه های مواد غذایی استفاده کنید از میوه ها و ماست به عنوان دسر استفاده کنید.

حذف مواد غذایی مورد علاقه
حذف مواد غذایی مورد علاقه

بهترین صبحانه برای افراد مبتلا به بیماری دیابت

با توجه به این که صبحانه بهترین و مفیدترین وعده ی غذایی برای افراد مختلف است. در صورتی که خوردن صبحانه را به تعویق بیندازید با افت شدید قند خون مواجه می شوید.

حتی اگر تمایلی به خوردن صبحانه ندارید باید یک وعده غذایی کوچک را در صبح مصرف کنید. توجه داشته باشید خوردن مواد غذایی چرب در وعده ی صبحانه می تواند برای فرد بیش ترین زیان را داشته باشد چرا که چربی ها باعث مقاومت سلول ها به انسولین می شوند.

از چربی های غیر اشباع مانند روغن زیتون در وعده ی صبحانه می تواند باعث کاهش چربی کبد شود و برای افراد مبتلا به بیماری دیابت مفید است.

مهم ترین نکته ای که در رژیم غذایی افراد دیابتی اهمیت دارد این است که بین وعده های غذایی نباید فاصله بیوفتد. چرا که این فاصله باعث افت شدید قند خون می شود. افت شدید قند خون می تواند باعث تشنج و کما شود.

مصرف مغزها در وعده ی صبحانه

یکی از ضروری ترین مواد غذایی برای افراد مبتلا به دیابت مغزها هستند. مغزها حاوی چربی های غیر اشباع هستند. علاوه بر این با مصرف مغزها بسیاری از مواد مغذی مورد نیاز برای بدن شما تامین می شود.

استفاده از ماست و تخم مرغ آب پز می تواند علاوه بر این که نیازهای فرد را به تمام گروه های غذایی بر طرف کند به عنوان یک ماده ی غذایی بدون زیان برای فرد باشد.

مصرف چه مواد غذایی برای افراد دیابتی ممنوع است

قندهای ساده در وعده ی صبحانه ی افراد دیابتی بسیار زیان آور هستند و به هیچ عنوان نباید مصرف شوند. لبنیات پر چرب مانند کره، خامه و شیر پر چرب می تواند برای فرد بسیار زیان داشته باشد. در صورتی که تمایل به شیرینیجات در شما زیاد است از شیرین کننده های مصنوعی و قندهای پیچیده ی طبیعی به عنوان صبحانه استفاده کنید.

مصرف چه مواد غذایی برای افراد دیابتی ممنوع است
مصرف چه مواد غذایی برای افراد دیابتی ممنوع است

بهترین برنامه ی ناهار برای افراد مبتلا به بیماری دیابت

افرادی که به بیماری دیابت مبتلا هستند نمی توانند از تمام مواد غذایی به اندازه ی دلخواه استفاده کنند. در برنامه ی ناهار افراد دیابتی تنها مواد غذایی خاصی آن هم به مقدار مشخصی گنجانده می شود.

وعده ی ناهار فرد مبتلا به بیماری دیابت باید به گونه ای باشد که علاوه بر این که سطح انرژی بدن را در ادامه ی روز حفظ می کند قند خون فرد را در سطح ثابتی نگه دارد.

ناهار مفید برای افراد مبتلا به بیماری دیابت

چنانچه می خواهید در وعده ی غذایی شما فیبر وجود داشته باشد می توانید از بادمجان، پیاز و کدو در وعده ی غذای خود استفاده کنید. مرغ بریان شده، ماهی تن منبع پروتئین هستند و بهترین گزینه برای ناهار افراد مبتلا به دیابت به حساب می آیند.

سس مایونز را از تمامی وعده های غذایی حذف کنید و به جای آن از چربی های غیر اشباع گیاهی مانند روغن زیتون یا روغن دانه های گیاهی برای سالاد استفاده کنید. استفاده از لوبیا در سالاد علاوه بر این که نشاسته و فیبر را به بدن می رساند ترکیب خوشمزه ای را به وجود می آورد.

چند ماده ی غذایی که نباید در برنامه ی غذایی افراد دیابتی وجود داشته باشد

نان، پاستا و برنج سفید حاوی کربوهیدرات های ساده هستند و قند خون را در زمان کوتاهی بالا می برند. بهترین برنامه غذایی برنامه ای است که قند خون فرد را بالا نبرد و لذت خوردن غذا را از فرد نگیرد. گوشت قرمز به علت داشتن چربی های اشباع نباید در وعده ی ناهار فرد دیابتی باشد.

گوشت بوقلمون و مرغ می تواند جایگزین مناسبی برای گوشت قرمز باشد. نان و ماکارونی تهیه شده از آرد گندم کامل می تواند بهترین گزینه برای صرف ناهار باشد. سبزیجات به علت داشتن فیبر فراون قند را به تدریج به خون آزاد می کنند و می توانند در وعده ی ناهار مفید و موثر باشند.

چند ماده ی غذایی که نباید در برنامه ی غذایی افراد دیابتی وجود داشته باشد
چند ماده ی غذایی که نباید در برنامه ی غذایی افراد دیابتی وجود داشته باشد

توصیه هایی برای شام افراد مبتلا به دیابت

افراد مبتلا به بیماری دیابت می توانند مانند افراد سالم تنوع زیادی در برنامه ی غذایی خود داشته باشند. با اندکی ابتکار عمل می توانید غذاهای سالم و مناسب برای بیماری دیابت را تهیه کنید و از آن لذت ببرید.

وعده های شام فرد دیابتی باید کم قند و کم کالری باشد. توجه داشته باشید برای این که قند خون خود را به یک وضعیت ثابت برسانید هیچ یک از وعده های اصلی نباید حذف شوند. حذف شام باعث می شود فرد در روز بعد دچار افت قند خون شود. این افت قند خون می تواند باعث شود فرد به حالت اغما برود.

تنوع در وعده ی شام

تکراری بودن وعده های غذایی می تواند برای فرد به نوعی دل زدگی را به همراه آورد. به همین جهت در این بخش چند دستور ساده برای پخت شام دیابتی برای شما قرار داده ایم. با ما همراه باشید.

کلم پلو یکی از غذاهای مفید و خوشمزه ای است که می توانید در وعده ی شام خود مصرف کنید. این غذا علاوه بر داشتن فیبر می تواند نیاز به ویتامین ها و مواد معدنی را نیز در فرد مبتلا به دیابت بر طرف کند.

لوبیا سیاه و برنج نیز یک شام مقوی و ساده است که افراد دیابتی می توانند از خوردن آن لذت ببرند.

مرغ بخار پز با سبزیجاتی مانند ساقه کرفس، کلم بروکلی، قارچ، آویشن و… می تواند یک غذای ساده و خوشمزه را فراهم آورد.

خوردن سوپ جو در وعده ی شام  کمک می کند قند خون خود را در یک وضعیت ثابت نگه دارید.

لذت بردن از خوردن غذا

برای این که علاوه بر سلامت جسم روح سالمی نیز داشته باشید باید بتوانید از شرایط فعلی خود لذت ببرید. با اندکی خلاقیت می توانید یک وعده ی غذایی سالم و خوشمزه را تهیه کنید و از خوردن آن لذت ببرید.

سعی منید در تمامی وعده های غذایی به اندازه کافی غذا بخورید و از خوردن غذاهایی که برای سلامتی شما زیان دارند اجتناب کنید. سعی کنید لیستی از مواد غذایی و میوه هایی که برای دیابت مفید هستند تهیه کنید و از این مواد غذایی به عنوان میان وعده استفاده کنید.

تاثیر میان وعده ها در تنظیم قند خون

در برنامه ی غذایی فرد مبتلا به دیابت نه تنها هیچ یک از وعده های غذایی حذف نشده اند بلکه میان وعده ها نیز به این وعده ها اضافه شده اند. میان وعده ها باید مفید و مختصر باشند و شالمل مواد غذایی باشند که برای بهبود دیابت مفید هستند.

میان وعده ها برای افراد سالم اهمیت چندانی ندارند اما اشخاص مبتلا به دیابت نقش مهمی در رژیم غذایی دیابتی ها دارند. در میان وعده ها باید تلاش شود خوردن مواد قندی را کم کرد و از قندهای پیچیده که به کندی در بدن جذب می شوند استفاده کرد.

تخم مرغ آب پز، ماست، بادام، آووکادو، سیب خورد شده، نخود آب پز، پنیر کوتاژ، انواع سالادها، پاپ کورن، میوه های خشک شده و… می توانند به عنوان یک میان وعده ی مناسب برای افراد دیابتی مفید و باشند.

ویژگی های بهترین میان وعده برای فرد دیابتی

مهم ترین ویژگی که باید در یک میان وعده وجود داشته باشد این است که میان وعده باید شاخص گلیسمی پایینی داشته باشد. پایین بودن شاخص گلیسمی یک میان وعده باعش می شود که قند خون به آرامی بالا رود. بالا رفتن تدریجی قند خون کمک می کند سلول ها فرصت کافی برای جذب قند خون داشته باشند.

برای این که بتوانید میان وعده ی خوبی داشته باشید سعی کنید هنگام خرید مواد غذایی دقت کافی داشته باشید و مواد غذایی که برای بیماری دیابت زیان دارند را با مواد غذایی مفید جایگزین کنید.

ضرورت خوردن میان وعده ها برای افراد دیابتی

بیماری دیابت می تواند تا مدت ها به صورت خاموش باقی بماند و فرد هیچ گونه علامتی از خود بروز ندهد. از این رو داشتن سبک زندگی سالم برای تمام افراد جامعه ضروری است.

زمانی که از انسولین استفاده می کنید ممکن است قند خون به صورت ناگهانی افت کند، میان وعده ها از افت شدید قند خون در بین وعده های اصلی جلوگیری می کنند. افت قند خون در صورتی که شدید باشد می تواند تاثیر بدی بر سلامت فرد داشته باشد.

چربی ها و پروتئین های توصیه شده در رژیم غذایی بیمارن مبتلا به دیابت

افرادی که دیابت دارند علاوه بر این که با محدودیت هایی در مصرف قند مواجه هستند باید نوع خاصی از چربی و پروتئین را در برنامه ی غذایی خود داشته باشند.

همانطور که قبلا هم گفته شد گوشت قرمز برای بیماران دیابتی خطر آفرین است، چرا که چربی موجو در این نوع از پروتئین از دسته چربی های اشباع است. در ادامه در مورد چربی های و پروتئین هایی که مصرف آن ها برای افراد دیابتی مفید هستند بیش تر صحبت خواهیم کرد با ما همراه باشید.

چربی های مفید برای بیماری دیابت

چربی ها باعث ایجاد حس سیری در فرد می شوند و ولع و تمایل به غذا خورد ن را تا حد زیادی کاهش می دهند. اما این که چه نوع چربی برای بیماری دیابت مفید است اندکی جای تامل دارد.

چربی های گیاهی و غیر اشباع مانند روغن زیتون، انواع مغزها و آجیل، چربی موجود در دانه های روغنی مانند کنجد علاوه بر این که خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی را کاهش می دهند باعث می شوند فرد راحت تر بتواند وزن خود را کاهش دهد.

پروتئین هایی که برای دیابت مفید هستند

در برنامه ی غذایی افرادی که به دیابت مبتلا هستند گوشت قرمز جایگاهی ندارد اما به جای آن پروتئین هایی با منبع گیاهی می توانند جایگزین مناسبی باشند.

مصرف گوشت سفید به جای گوشت قرمز می تواند بهترین تاثیر را برای کنترل قند خون داشته باشد. حبوبات، غذاهای دریایی، سویا، گوشت پرندگان و تخم مرغ بهترین مواد غذایی حاوی پروتئین هستند که می توانند برای افراد مبتلا به دیابت مفید باشند.

مصرف درشت مغذی ها می تواند قند خون را در یک وضعیت پایدار نگه دارد و نیاز به مصرف دارو و انسولین را کاهش دهد. درشت مغذی ها پروتئین ها و چربی های مفیدی هستند که در این بخش به آن ها اشاره شد.

پروتئین هایی که برای دیابت مفید هستند
پروتئین هایی که برای دیابت مفید هستند

هشت ماده ی غذایی مفید در برنامه ی غذایی دیابتی ها

تغییر در سبک زندگی و رژیم غذایی به معنای محرومیت از همه ی غذاها و شیرینیجات نیست در صورتی که می توانید با داشتن یک رژیم غذایی مطلوب در عین این که قند خون خود را کنترل می کنید از خوردن غذا لذت کافی را ببرید.

مهم ترین عامل در بهبودی هر نوع از دیابت این است که وزن خود را کاهش دهید. داشتن رژیم غذایی اصولی می تواند وزن شما را کاهش داده و علائم بیماری دیابت را بهبود بخشد.

جایگزینی مواد غذایی

با جایگزین کردن مواد غذایی زیر می توانید یک ماده ی غذایی که برای دیابت زیان دارد را با ماده ی غذایی مفید جایگزین کنید. برای مثال به جای برنج سفید می توانید از برنج قهوه ای استفاده کنید. چیپس و سیب زمینی آب پز را با سیب زمینی شیرین یا پوره ی گل کلم جایگزین کنید.

به جای ماکارونی و پاستای سفید از پاستای گندم کامل استفاده کنید و به جای نان سفید از نانی استفاده کنید که با آرد کامل تهیه شده باشد. از غلات فیبر دار برای صبحانه استفاده کنید و جو دو سر را در برنامه ی غذایی خود مصرف کنید. استفاده از حبوباتی مانند نخود و سبزیجاتی مانند ریحان می تواند تاثیر خوبی بر روند بهبودی بیماران دیابتی داشته باشد.

دیابت داشتن به معنی نخوردن غذاهای خوشمزه نیست در صورتی که شما هم می توانید چند وقت یکبار از خوردن مواد غذایی دلخواه خود لذت ببرید. در واقع می توانید لذت خوردن یک ماده ی غذایی را به عنوان پاداشی برای رعایت رژیم غذایی خود در نظر بگرید.

قندهای پنهان در مواد غذایی

دسته ای از مواد غذایی هستند که از مواد قندی به میزان کم در ترکیب آن ها استفاده شده است. قبل از مصرف این گونه مواد غذایی دقت کافی داشته باشید. سس های گوجه فرنگی دارای مقدار کمی مواد قندی هستند که می توانند به صورت پنهان قند خون فرد را بالا ببریند.

قندهای پنهان در مواد غذایی
قندهای پنهان در مواد غذایی

طریقه ی مصرف چربی ها در برنامه ی غذایی افرادی که به دیابت مبتلا هستند

بسیاری از مواد غذایی که ادعا می شود از روغن بدون ترانس برای تهیه آن ها استفاده شده است دارای روغن ترانس هستند و باید از مصرف آن ها خودداری کنید. در صورت چربی ها را به صورت برنامه ریزی شده مصرف کنید نه تنها ضرری ندارند بلکه مفید هم هستند.

از آن جایی که افراد دیابتی بیش تر از افراد معمولی در معرض بیماری های قلبی عروقی هستند با دقت بیش تری در مصرف چربی ها  داشته باشند. چربی ها را می توان در چند دسته مورد بررسی قرار داد که در ادامه در مورد هر کدام توضیحات بیشتری خواهیم داد.

چربی های ترانس

چربی های ترانس چربی های اشباع شده هستند که در صورتی که در قالب مواد غذایی طبیعی مانند ماهی سالمون و شیر به بدن برسند زیان چندانی نخواهند داشت. اما در صورتی که به صورت فراوری شده باشند و در مواد غذایی صنعتی وجود داشته باشند می توانند برای بدن بسیار مضر باشند.

استفاده از مواد غذایی اُرگانیک برای افراید که دیابت دارند بیش تر توصیه می شود. در صورتی که تمایل داشتید گوشت قرمز را از برنامه ی غذایی خود حذف نکنید از گوشت اُرگانیک استفاده کنید و تا حد امکان از گوشت حیوانات و پرنده های پرورشی استفاده نکنید.

چربی های سالم

مواد غذایی حاوی اُمگا3 علاوه بر این که التهاب را کاهش می دهند می توانند به سلامت عروق قلب و مغز کمک زیادی کنند. به جای استفاده از روغن های صنعتی از روغن زیتون و روغن مغزهایی مانند کنجد استفاده کنید. چربی ها در غالب مواد غذایی سرخ شده می توانند بسیار زیان داشته باشند. چرا که در حین سرخ شدن چربی ها تا حد زیادی هیدروژنه می شوند و به حالت اشباع در می آیند.

اهمیت نظم داشتن برنامه ی غذایی

افراد مبتلا به بیماری دیابت به هیچ عنوان نباید هیچ یک از وعده های غذایی خود را حذف کنند. در رژیم غذایی بیماران مبتلا به دیابت نه تنها هیچ وعده ای حذف نشده بلکه باید تعداد وعده های غذایی را نیز زیاد و حجم غذای مصرفی را کم کرد. برای این که بتوانید به صورت تدریجی وزن خود را کم کنید باید از یک برنامه ی غذایی خاص پیروی کنید.

اهمیت نظم داشتن برنامه ی غذایی
اهمیت نظم داشتن برنامه ی غذایی

افراید که برای کم کردن وزن خود از یک برنامه غذایی منظم پیروی می کنند بهتر می توانند وزن خود را کم کرده و در یک وضعیت ثابت نگه دارند. برنامه ی غذایی باید تمام گروه های مواد غذایی را در خود جای دهد و از نظم خاصی پیروی کند.

ورزش کردن در کنار برنامه ی غذایی برای افراد دیابتی

در کنار برنامه ی غذایی منظمی و کامل ورزش کردن را نیز در برنامه ی خود قرار دهید. انجام دادن حرکات ورزشی به صورت روزانه باعث افزایش سوخت و ساز بدن می شود و عضلات را جایگزین چربی های بدن می کند. ورزش هایی مثل پیاده روی، دو چرخه سواری و شنا می توانند برای افراد دیابتی بسیار مفید باشند.

تاثیر کاهش وزن بر بهبود علائم بیماری دیابت

داشتن برنامه ی ورزشی و برنامه ی تغذیه منظرم میتواند تا حد زیادی وزن شما را کاهش دهد. مهم ترین عاملی که باعث ایجاد بیماری دیابت نوع یک می شود افزایش وزن و چربی های بدن است.

بنابراین در صورتی که وزن فرد کاهش پیدا کند بدن به حالت قبلی خود برگشته و قند خون به صورت خود به خودی تنظیم می شود.از این رو در مراحل اولیه ی درمان دیابت به فرد توصیه می شود که طبق یک برنامه ی غذایی منظم پیش برود و وزن خود را کاهش دهد.

تاثیر کاهش وزن بر بهبود علائم بیماری دیابت
تاثیر کاهش وزن بر بهبود علائم بیماری دیابت

برنامه ی غذایی هفتگی برای افراد دیابتی

افراد مبتلا به دیابت با توجه به محدودیت هایی که برای خوردن غذا دارند باید از برنامه ی غذایی خاصی پیروی کنند. در این بخش یک برنامه ی هفتگی مناسب برای فرد مبتلا به دیابت  را همراه با نمونه مثال هایی برای شما قرار می دهیم. با ما همراه باشید.

صبحانهمیان وعده ی اولناهارمیان دعده ی دومشام
روز اولنصف فنجان جو دوسر پخته شده در شیر و آب + 2 عدد گردو+ یک آلویک چهارم فنجان ماست یونانی کم چربدو تکه نان + 56 گرم گوشت بوقلمون + نصف سیب خورد شدهیک سیب کوچک + نصف قاشق چایخوری عسل و کمی دارچینکم تر از نصف فنجان سوپ سبزیجات + یک واحد نان تست

روز دوم

یک واحد نان تست + 25 عدد پستهنصف فنجان میوهیک فنجان و نیم سوپ سبزیجات + دو قطعه نانیک عدد سیب متوسط + دارچیننصف فنجان سالاد سبزیجات + عدس
روز سومیک واحد ماست + یک قاشق چایخوری تخم کتان + سه عدد گردو خورد شدهیک آلوی متوسطمخلوط سبزیجات با عدسیک عدد پرتقال متوسطنصف فنجان برنج قهوه ای پخته شده + خوراک مرغ + سالاد سبزیجات
روز چهارمجو دو سر پخته شده + تخم کتان + 2 عدد گردو + یک آلوی خورد شدهنصف فنجان میوه ی فصلساندویچ سبزیجات + سه عدد برگ زرد آلویک پرتقال متوسطیک واحد ماهی سالمون یا غزل آلا +یک واحد غلات کامل
روز پنجمیک واحد نان تست + آوکادو + 20 عدد گیلاس6 عدد زرد آلوی خشکنصف یک نان بزرگ + 99 گرم گوشت بوقلمون + یک فنجان مخلوط سبزیجات + دو قاشق غذا خوری پنیر چدار رنده شدهنصف یک گلابی خورد شده + مقداری دارچینیک برش نان گندم + یک واحد اسپاگتی + یک قاشق غذا خوری پنیر + اندکی رزماری خورد شده
روز ششمیک واحد ماست + یک قاشق چایخوری تخم کتان + سه عدد گردو خورد شدهنصف فنجان میوه ی فصلدو فنجان سوپ سبزیجات + یک قطعه نانیک پرتقال متوسطپوره ی کدوی سبز + یک واحد جوجه + روغه زیتون + آویشن تازه
روز هفتمدو عدد پنکیک + بلوبری و گردویک پرتقال متوسطدو فنجان مخلوط سبزیجات + نصف یک نان کاملیک عدد سیب متوسطیک واحد گوشت با سس قارچ + نصف فنجان برنج قهوه ای + یک فنجان کلم بروکلی کبابی

جدول نمونه رژیم غذایی برای دیابتی ها

لیستی از غذاهایی که برای بیماران دیابتی زیان دارند

افرادی که با بیماری دیابت دست و پنجه نرم می کنند با لیست بزرگی از غذاها مواجه می شوند که می توانند برایشان زیان داشته باشند. در صورتی که مصرف مواد غذایی که برای دیابت زیان دارند را کاهش دهید به نوعی از بروز این بیماری در خودتان پیشگیری خواهید کرد. در ادامه در مورد غذاهایی که برای بیماران دیابتی ضرر دارند بیش تر صحبت خواهیم کرد.

لیست غذاهایی که برای بیماران دیابتی ضرر دارند

یکی از این غذاها برنج سفید است. برنج سفید میزان کربوهیدرات بالایی دارد و برای بیماری دیابت نوع دو بسیار زیان آور است. دسرهایی که با قندهای ساده شیرین شده اند مانند بستنی یا کیک را با مواد غذایی مثل میوه یا ماست کم چرب جایگزین کنید.

شیرین کننده های مصنوعی به منظور کم کردن قند مصرفی مورد استفاده قرار می گیرند اما بعضی از این شیرین کننده ها می توانند برای فرد زیان داشته باشند. انجمن دیابت آمریکا شیرین کننده های ساخارین آسپارتام و سوکرالوز را بهترین شیرین کننده مصنوعی معرفی می کند.

چند نمونه عادت بد غذایی که برای افراد دیابتی خطرناک هستند

یکی از عادت های بد غذایی که یک فرد دیابتی می تواند داشته باشد این است که صبحانه را از وعده ی غذایی خود حذف کند. استفاده از چربی ها در وعده ی غذایی افراد دیابتی باید کنترل شده باشد. چربی های غیر اشتباع می توانند برای فرد مفید باشند چرا که باعث کاهش چربی کبد می شوند.

برنامه ی غذایی که شامل غذاهای چرب می تواند تاثیر بدی بر بیماری دیابت داشته باشد. استفاده نکردن از مواد غذایی پروتئینی در وعده ی غذایی و فاصله انداختن بین وعده های غذایی باعث می شود فرد دچار هایپوگلایسمی شود.

خوردن غذاهایی که باعث افزایش وزن در فرد می شوند نیز می تواند برای فرد زیان داشته باشد. چرا که کاهش وزن می تواند مقاومت به انسولین را کاهش داده و باعث بهبودی علائم دیابت نوع دو شود.

بهترین رژیم غذایی برای دیابت بارداری

افزایش قند خون در دوران بارداری را دیابت بارداری می نامند که بعد از زایمان و کاهش وزن به صورت خود به خودی بر طرف می شود. افرادی که در دوران بارداری وزن به صورت ناگهانی دچار اضافه وزن می شوند با مشکلات زیادی مواجه می شوند.

یکی از این مشکلات دیابت بارداری است. دیابت بارداری احتمال سقط جنین را زیاد می کند. زیاد شدن قند خون موجب می شود جنین دچار اضافه وزن شده احتمال خفگی جنین زیادتر شود.

یکی از آزمایش هایی که در سه ماهه اول بارداری انجام می شود آزمایش قند خون ناشتا است. در صورتی که قند خون فرد بالا باشد رژیم غذایی ویژه ای برای او تجویز می شود. در بسیاری از موارد قند خون با یک رژیم غذایی و برنامه ی غذایی منظم قابل کنترل است.

عوارض دیابت بارداری برای مادر و جنین 

دیابت در دوران بارداری می تواند باعث سقط جنین و زایمان زود رس شود. اکثر افراید که به دیابت ابارداری مبتلا هستند علائم چندانی از خود بروز نمی دهند اما دسته ای از افراد با افزایش قند خون دچار تکرر ادرار، خستگی و احساس تشنگی شدید می شوند.

احتمال ایجاد دیابت بارداری در زنان بالای 30 سال، افرادی که در خانواده ی آن ها سابقه ی بیماری دیابت هست زنان چاق و افرادی که در زایمان های قبلی نوزاد بزرگ داشته اند بیش تر است. بسیاری از افراید که به دیابت بارداری مبتلا می شوند با رعایت رژیم غذایی این بیماری را کنترل می کنند.

رژیم غذایی بیماران دیابتی

اشخاصی که به دیابت بارداری مبتلا هستند باید از نان تهیه شده از گندم کامل یا نان جو استفاده کنند. میوه هایی که شاخص گلایسمی پایینی دارند می توانند گزینه ی مناسبی به جای تنقلات معمول باشند که علاوه بر این که ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز برای بارداری را تامین می کنند فیبر فروانی دارند. نارنگی، انار، توت فرنگی، زغال اخته، سیب، آلبالو و گیلای میوه هایی هستند که شاخص گلایسمی پایینی دارند.

رژیم غذایی بیماران دیابتی
رژیم غذایی بیماران دیابتی

نشانه های هشدار دهنده ی بروز بیماری دیابت

اغلب افرادی که به تازگی به بیماری دیابت مبتلا شده اند دچار تشنگی شدیدی می شوند. به توجه به این که قند خون افزایش پیدا می کند فشار خون افزایش می یابد. این افزایش فشار خون می تواند بسیار خطرناک باشد.

در صورتی که اشتها شما به صورت ناگهانی افزایش پیدا کند و تغییرات ناگهانی در وزن خود داشته باشید باید برای تست قند خون به کلینیک مراجعه کنید.

تشخیص دیابت تنها از طریق انجام تست قند خون امکان پذیر است. زمانی که علائم اولیه ی بیماری دیابت را در خودتان مشاهده کردید باید برای انجام آزمایش های اولیه به پزشک مراجعه کنید.

علائم و نشانه های اولیه در بیماری دیابت

با افزایش قند خون، کلیه ها گلوکز اضافه را از طریق ادرار دفع می کنند. برای دفع گلوکز از کلیه ها مقدار زیادی آب نیاز است، بنابراین حجم ادرار افزایش پیدا میکند. از طرف دیگر دفع آب بدن باعث می شود فرد احساس تشنگی دائمی داشته باشد و مرتب آب بنوشد. احتمال ابتلا به بیماری های عفونی در بیماران دیابتی بیش تر است و کلیه ها و چشم های فرد دیابتی آسیب پذیری بیش تری دارند.

از دست رفتن سلامتی

در صورتی که بیماری دیابت کنترل نشود می تواند باعث از بین رفتن کلیه ها، از دست رفتن بینایی و حتی قطع عضو شود. نوروپاتی در افراد دیابت می تواند مهم ترین عامل قطع عضو ونا بینا شدن باشد. در این حالت نورون های سلول های عصبی از بین رفته و فرد در مقابل آسیب های ایجاد شده دردی را حس نمی کند.

عفونت ها بدون درد می تواند پیشروی کرده و در نهایت باعث قطع عضو شود. از آن جایی که بیماری دیابت با رعایت رژیم غذایی و ورزش کردن قابل کنترل است توصیه می شود همه ی افرادی که سابقه ی بیماری دیابت را در اقوام خود دارند سبک زندگی سالمی داشته باشند.

پیش گیری از بیماری دیابت

با توجه به این که درمان بیماری دیابت امکانپذیر نیست تمام افرادی که زمینه ی ژنیتیکی این بیماری را دارند باید اقدامات پیشگیرانه ی لازم برای این بیماری را بدانند. دیابت نوع دو با کاهش وزن بهبود پیدا می کند از این رو سعی کنید وزن خود را در یک سطح نورمال نگه دارید.

داشتن رژیم غذایی سالم می تواند فرد را از بسیاری از بیماری هایی که در سنین بالا ایجاد می شوند حفظ کند. فشار خون و چربی خون از دسته بیماری هایی هستند که با داشتن رژیم غذایی سالم می توان از بروز آن ها جلوگیری کرد.

بسته به این که وضعیت سلامت جسمانی فرد و میزان تحرک او در چه سطحی باشد برنامه ی غذایی متفاوتی برای فرد تنظیم می شود. از این رو هر فرد باید برنامه ی غذایی منحصر به فرد خود را داشته باشد و هیچ کس نمی تواند از برنامه ی غذایی که برای فرد دیگری نوشته شده است استفاده کند.

پیشگیری از آسیب به کلیه ها

کلیه های فردی که به بیمار یدیابت مبتلا شده است در معرض آسیب های جدی است. در صورتی که بیماری دیابت کنترل نشود به دلیل دفع پروتئین از کلیه ها نفرون های کلیه به مرور زمان از بین می روند، به همین جهت رژیم غذایی افراد دیابتی پروتئین را به صورت محدود شده در بر دارد. هر اندازه بیماری سریع تر تشخیص داده شود درمان آن موثرتر خواهد بود.

پیشگیری از اختلالات عصبی

یکی دیگر از آسیب هایی که برای افراد دیابتی ایجاد می شود نوروپاتی یا اختلالات عصبی است. این اختلالات عصبی باعث می شوند زمانی که قسمتی از بدن آسیب می بیند دردی حس نشود.

اختلالات عصبی در بسیاری از موارد منجر به از دست رفتن اندام های بدن می شود. همزمان با رعایت رژیم غذایی باید اندام هایی مثل دست و پا کنترل شوند تا زخم یا عفونتی ایجاد نشده باشد.

نقش تغذیه در تنظیم قند خون

بیماری دیابت به نوعی نقص در متابولیک قند است. در دیابت نوع یک انسولین به میزان کافی تولید نمی شود و در دیابت نوع دو انسولین توسط سلول ها جذب نمی شود.

بالال رفتن قند خون موجب آسیب هایی به مغز و اعصاب محیطی و بینایی می شود. بیماری دیابت را نمی توان به صورت قطعی درمان کرد اما با داشتن رژیم غذایی مناسب می توان این بیمارای را کنترل کرد.

بیماران مبتلا به بیماری دیابت نباید به هیچ عنوان قندهای ساده ای که به سرعت جذب خون می شوند را مصرف کنند. این مواد قندی باعث می شوند قند خون به سرعت افزایش پیدا کند و بدن برای دفع قند از کلیه ها کمک بگیرد. کمک گرفتن از کلیه ها باعث می شود به کلیه ها آسیب های جدی وارد شود.

کمک گرفتن از مشاور تغذیه

هر فرد بسته به این که دیابت او در چه مرحله ای باشد و وضعیت سلامتی و میزان فعالیت های بدنی اش به چه صورت باشد باید مورد بررسی قرار بگیرد و در نهایت یک برنامه ی غذایی مشخص برای او تنظیم شود.

کاهش وزن تا حد زیادی کمک می کند قند خون تنظیم شود. بدون داشتن رژیم غذایی مناسب و ورزش کردن نمی توانید وزن چندانی کم کنید. زمانی که قصد دارید وزن خود را کاهش دهید در نظر داشته باشید تمام گروه های غذایی را در برنامه ی خود داشته باشید تا دچار سو تغذیه نشوید.

رعایت رژیم غذایی

داشتن سبک زندگی سالم مهم ترین اصل در حفظ سلامت است. ورزش کردن و داشتن رژیم غذایی مناسب می تواند به نوعی از بسیاری از بیماری ها پیشگیری کند. تمام مواد غذایی که برای سلامت شما زیان دارند باید با مواد غذایی مفید جایگزین شوند. با مصرف مواد غذایی سالم می توانید سلامتی خود را بیمه کنید.

رعایت رژیم غذایی
رعایت رژیم غذایی

بهترین برنامه ی غذایی برای افراد دیابتی

داشتن یک رژیم غذایی اصولی و کامل باعث می شود علاوه بر این که قند خون فرد کنترل می شوداز سوء تغذیه جلوگیری می کند. رعایت رژیم غذایی کامل و صحیح نقش مهمی در کنترل قند خون فرد دیابتی دارد.

افراد مبتلا به دیابت باید روزانه تمام گروه های مواد غذایی را به اندازه ی مشخصی دریافت کنند. محدودیت مصرف مواد غذایی و مواد قندی نمی تواند به تنهایی بیماری دیابت را درمان کند.

مصرف پنج الی شش وعده ی غذایی در طول روز برای فرد الزامی است. میان وعده ها باید مفید و متنوع باشند. علاوه بر این فرد باید مقدار مشخصی کربوهیدرات را در هر وعده مصرف کند. فیبرها و پروتئین ها می توانند کربوهیدرات های لازم را به صورت تدریجی آزاد کنند و مانع از افزایش قند خون فرد می شوند.

رژیم غذایی شامل ویتامین ها و مواد معدنی

یک رژیم غذایی سالم و کامل باید تمام ی مواد معدنی و ویتامین های لازم را در بر داشته باشد. فرد مبتلا به دیابت با توجه به محدودیت های تغذیه ای ممکن است دچار کمبود ویتامین ها و مواد معدنی خاصی شود، از ین رو برای بسیاری از افراد مکلمل های ویتامین و مواد معدنی تجویز می شود که به صورت روزانه مصرف کنند.

علاوه بر این با توجه به تکرر ادرار عناصر ضروری مانند روی و منیزیوم در فرد کاهش پیدا می کند و استفاده از مکمل های حاوی این عناصر به یک ضرورت تبدیل می شود.

چربی و پروتئین مصرفی در رژیم غذایی فرد دیابتی

همان طور که قبلا هم گفته شد چربی های غیر اشباع و پروتئین های گیاهی بهترین گزینه برای افراد مبتلا به دیابت هستند. پروتئین دریافتی برای افراد دیابتی به اندازه ی افراد سالم است اما در صورتی که فرد دچار مشکلات کلیوی شده است مصرف پروتئین با محدودیت مواجه می شود.

چربی و پروتئین مصرفی در رژیم غذایی فرد دیابتی
چربی و پروتئین مصرفی در رژیم غذایی فرد دیابتی

مصرف دارو برای بیماری دیابت در کنار رژیم غذایی

ممکن است علی رغم این که رژیم غذایی مناسبی دارید و ورزش را در رژیم غذایی خود قرار داده اید قند خونتان همچنان بالا باشد و نیاز به مصرف داروهای دیابت باشد.

انواع گوناگون داروهای ایرانی و خارجی بسته به شرایط شما تجویز می شوند که مکانیسم اثر گوناگونی دارند. بسته به این که به کدام نوع از دیابت مبتلا شده باشید داروهای متفاوتی را باید مصرف کنید.

برای مثال دیابت نوع دو نیازی به تزریق انسولین ندارد و تنها با کاهش وزن می توان قند خون را به ثبات رسانید. اما برای کاهش عوارض دیابت نوع یک باید انسولین تزریق شود تا قند خون تنظیم شود.

درمان دیابت با رژیم غذایی و دارودرمانی

استفاده از لبنیات کم چرب و نان سبوس دار، جایگزین کردن غذاهای کبابی و بخارپز با غذاهای سرخ شده، استفاده از میوه ها به جای تنقلاتی که زیان دارند، جایگزینی گوشت سفید به جای گوشت های قرمز و پر چرب، لوبیا و تخم مرغ و… غذاهایی هستند که برای افراد دیابتی مفید هستند.

گاهی در کنار رژیم غذایی لازم است فرد داروهایی را برای کاهش قند مصرف کند. مصرف داروهای کاهش دهنده ی قند خون می تواند وزن فرد را نیز تا حد زیادی کاهش دهد. روند کاهش وزن در دیابت نوع دو از اهمیت زیادی برخودار است.

مخاطب گرامی شما در حال مشاهده پست نمونه رژیم غذایی برای دیابتی ها هستید.

کاهش قند خون با استفاده از انسولین

در صورتی که رژیم غذایی و قرص های کاهش قند تاثیر چندانی نداشته باشند فرد به تزریق انسولین نیاز پیدا می کند. می توان گفت هیچ گونه روش درمانی قطعی برای درمان دیابت وجود ندارد و فرد تنها می تواند با استفاده از روش های درمانی و تنظیم قند خون از عوارض این بیماری جلوگیری کند. با رعایت رژیم غذایی مناسب می توانید تعداد دفعات تزریق انسولین را کاهش دهید.

کاهش قند خون با استفاده از انسولین
کاهش قند خون با استفاده از انسولین

نتیجه گیری نهایی

بیماری دیابت بر اساس این که به چه علت ایجاد شده باشد به چهار دسته تقسیم بندی می شود. دیابت نوع اول، دیابت نوع دوم، دیابت بارداری و دیابت نهان. بسته به این که فرد به کدام نوع از دیابت مبتلا شده باشد از شیوه ی درمانی متفاوتی استفاده می شود. دیابت نوع اول زمانی ایجاد می شود که پانکراس توانایی تولید هورمون انسولین را نداشته باشد. دیابت نوع اول را دیابت وابسته به انسولین می نامند.

دیابت نوع اول با تزریق انسولین کنترل می شود. دیابت نوع دوم زمانی ایجاد می شود که در اثر افزایش وزن انسولین موجود در خون به سلول های هدف خودش اتصال پیدا نمی کند.

در نتیجه انسولیت در خون وجود دارد اما قند خون همچنان بالا است. دیابت نوع دوم با کاهش وزن تا حد زیاید قابل کنترل است. دیابت بارداری که در دوران بارداری ایجاد می شود و بعد از زایمان به صورت خود به خودی بهبوبد پیدا می کند.

دیابت بارداری معمولا با رژیم غذایی کنترل می شود. دیابت نهان نیز نوعی از دیابت است که فرد علائم ظاهری چندانی از دیابت را بروز نمی دهد اما قند خون او بالا است و به بیماری دیابت مبتلا است.

شما در حال خواندن پست نمونه رژیم غذایی برای دیابتی ها هستید.

استفاده از رژیم غذایی برای درمان دیابت

ساده ترین روش درمانی برای درمان دیابت استفاده از رژیم غذایی و برنامه ورزشی منظم است. در برنامه ی غذایی غذاهایی که باعث افزایش قند خون می شوند را محدود می کنند و غذاهایی که برای بیماری دیابت مفید هستند را به جای این غذاها جایگزین می کنند.

امیدواریم تا اینجا از پست نمونه رژیم غذایی برای دیابتی ها اطلاعات مفیدی کسب کرده باشید.

استفاده از داروها و تزریق انسولین برای درمان دیابت

بیماری دیابت در اولین مراحل تشخیص با ورزش و رژیم غذایی مناسب قابل کنترل است. در صورتی که رژیم غذایی و ورزش باعث تنظیم قند خون نشود فرد باید داروهای مشخصی را در کنار این برنامه ی غذایی و ورزش مصرف کند. در صورتی که داروهای خوراکی تاثیر چندانی بر تنظیم قند خون نداشته باشد فرد باید از انسولین برای کاهش قند خون خود استفاده کند.

از اینکه تا پایان مقاله نمونه رژیم غذایی برای دیابتی ها با ما همراه بودید متشکریم و امیدواریم از خواندن مقاله نمونه رژیم غذایی برای دیابتی ها بهره لازم را برده باشید.

در پایان توصیه می کنیم مقاله تغذیه در مینی بای پس را مطالعه کنید.

دکتر مهدی سلیمی

دکتر مهدی سلیمی

دکتر سلیمی متخصص جراحی عمومی و فوق تخصص لاپاروسکوپی پیشرفته و جراحی چاقی و متابولیک. عضو انجمن بین المللی جراحان چاقی(IFSO) شماره نظام پزشکی 100674 دکتر مهدی سلیمی جراح چاقی با سال ها تجربه در کنار شماست تا به راحتی به وزن دلخواه خود برسید. توجه داشته باشید تلاش شما در جراحی های چاقی نیز بسیار موثر است.
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
14 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
حسین دهقان
حسین دهقان
3 سال قبل

با سلام و احترام، واقعا مطالب مفیدی رو پست کردید،خدا خیرتون بده خسته نباشید

بهار
بهار
3 سال قبل

عالی بود مچکرممم

نرجس
نرجس
3 سال قبل

خیلی ممنون،خدا خیرتون بده استفاده کردم.

رستم مهباغی
رستم مهباغی
3 سال قبل

با سلام
مطالبتون خیلی مفید و ارزشمند است.
ممنون

محمد شمشکی
محمد شمشکی
3 سال قبل

با سلام و عرض تشکر از مقاله بسیار عالیتان . سپاس دکتر . شمشکی

محمد
محمد
3 سال قبل

سلام ممنون از راهنمایی خوبتون واقعا مفید بود

زهرا
زهرا
3 سال قبل

چرا همه جا نوشته ۶ وعده ولی رژیمشون ۵ وعده داره؟

مهري
مهري
3 سال قبل

سلام
اين مطالب خيلي كامل و جامع بود متشكرم

عبدالرضا بیتانه
عبدالرضا بیتانه
3 سال قبل

مطالب خوب و مفیدی بود ۹،۶،۱۴۰۰

نصرت اله محمودی
نصرت اله محمودی
2 سال قبل

سلام
زحمت کشیده اید. خدا خیرتان بدهد.

شمسی محمد خانی
شمسی محمد خانی
2 سال قبل

عالی بود سپاس

امیری
امیری
2 سال قبل

کامل و جامع واقعا ممنون

فرهاد
فرهاد
2 سال قبل

با سلام و تشکر مفید بود

زری
زری
1 سال قبل

سلام من تازه دچار قند خون شدم بی اندازه ناراحت هستم. توضیحات شما خوب بود ولی من فک می کنم دنیام تموم شد و باید با بیماری های متعدد بقیه عمرم رو سپری کنم و به همین خاطر کاملا خودم رو باختم بیش از اندازه نگرانم و نمیتونم زندگی کنم

لطفا جهت دریافت مشاوره با ما تماس بگیرید

٠٩١٢٠١٧٤٥١٠

آخرین مقالات

به اشتراک بگذارید

پشتیبانی و سئو سایت توسط آلمانت

با یک کلیک تماس بگیرید