جراحی چاقی لاپاراسکوپی

جراحی چاقی لاپاراسکوپی

جراحی چاقی لاپاراسکوپی
جراحی چاقی لاپاراسکوپی

همراه ما باشید تا بیشتر با موضوع جراحی چاقی لاپاراسکوپی آشنا شوید.

مقدمه: عمل چاقی لاپاراسکوپی، که به آن جراحی با حداقل تهاجم (MIS) یا لاپاراسکوپی نیز گفته می‌شود، یک روش جراحی است که در آن یک دستگاه جراحی نازک و مجهز به دوربین از طریق یک یا چند برش کوچک به شکم یا لگن وارد می‌شود.

مقدمه

جراحی چاقی لاپاراسکوپی
جراحی چاقی لاپاراسکوپی

این دوربین برای راهنمایی جراح، یک فیلم از اندام‌های داخلی را روی مانیتور پخش می‌کند و عمل از طریق برش‌های کوچک انجام می‌شود.

برای اطلاعات کامل تر، مقاله لاپاراسکوپی معده چیست را مطالعه کنید.

جراحی چاقی لاپاراسکوپی چیست؟

 Laparoscopy از لوله‌های بسیار نازک نوری که بادوربین برای فیلم‌برداری وجود دارد، استفاده می‌شود.

این لوله که لاپاراسکوپ نام دارد را با برشی کوچک در شکم بیمار قرار می‌دهند تا بررسی‌های دقیقی از این ناحیه انجام شود.

 تصاویر این دوربین روی نمایشگر کامپیوتری موجود در اتاق عمل نمایش داده می‌شود.

فهرست:

۱-  عملکرد جراحی چاقی لاپاراسکوپی چگونه است؟

۲- نکات موثر در جراحی چاقی لاپاراسکوپی چیست؟

۳- اهداف جراحی چاقی لاپاراسکوپی چیست؟

۴- مراقبت بلند مدت در جراحی چاقی لاپاراسکوپی چگونه است؟

۵- اصول جراحی چاقی لاپاراسکوپی چگونه است؟

۶- موارد مصرف جراحی چاقی لاپاراسکوپی به چه صورت می‌باشد؟

۷- بررسی عوامل موثر در جراحی چاقی لاپاراسکوپی چگونه است؟

۸- هر آن چه که در مورد جراحی چاقی لاپاراسکوپی باید بدانید؟

۹-نتیجه گیری در مورد جراحی چاقی لاپاراسکوپی

پیشنهاد می کنیم از پست جراحی لاپاراسکوپی چیست دیدن کنید.

عملکرد جراحی چاقی لاپاراسکوپی

از جراحی چاقی لاپاراسکوپی می توان برای انواع مختلف جراحی ها مانند ترمیم فتق، برداشتن رحم، جراحی زخم معده و جراحی کاهش وزن استفاده کرد. عملکرد لاپاراسکوپی می تواند شامل عمل هایی باشد که نیازمند برش های فراوانی است. حتما صفحه جراحی لاپاراسکوپی چیست را برای اطلاعات کامل تر مطالعه کنید.

آنها به عنوان امری حداقل تهاجمی توصیف می شوند زیرا با برش های کوچکی انجام می شوند که طول آن ها یک چهارم تا نیم اینچ است. یک لاپاراسکوپ معمولا در برش های جراحی قرار می گیرد تا ساختارهای بدن را روی صفحه، نمایش دهد.

جراح به جای دیدن مستقیم اندام های داخلی هنگام عمل، تمام مراحل را با استفاده از تجسم پیش بینی شده بر روی مانیتور انجام می دهد. انواع مختلفی از دستگاه های جراحی چاقی لاپاراسکوپی وجود دارد و طول، عرض و درجه انعطاف پذیری یا سختی آن ها متفاوت است.

به طور کلی در جراحی لاپاراسکوپی از ابزارها و وسایل متعددی استفاده می شود.

عملکرد جراحی چاقی لاپاراسکوپی
عملکرد جراحی چاقی لاپاراسکوپی

ابزارهایی که جراح شما انتخاب می کند، بر اساس شرایط خاص شماست و ممکن است که شامل موارد زیر باشد:

– قیچی یا سایر ابزارهای برش

– فورسپس

– چنگ انداز

– وسیله ای برای نگه داشتن سوزن های جراحی

– استفاده از گرما یا هموستاز (کنترل خونریزی)

– حسگرهایی برای کمک به شناسایی بافت اندام ها و بافت ها

– یکی از نمونه های جراحی لاپاراسکوپی، عمل رباتیک بوده که در آن از تجهیزات پیشرفته و ابزارهای دقیقی استفاده می شود. در حین جراحی چاقی لاپاراسکوپی، معمولاً برای کنترل درد به بیهوشی عمومی نیاز خواهید داشت.

ممکن است که در همان روز جراحی بتوانید به خانه بروید. این امر بسته به روش خاصی که انجام می دهید، متغیر است. در واقع جراحی چاقی لاپاراسکوپی نوعی عمل تهاجمی برای حذف چربی شکم و لگن است که معمولا بسته به نیاز بیمار به او توصیه می شود.

ابزارهایی که جراح شما انتخاب می کند، بر اساس شرایط خاص شماست و ممکن است که شامل موارد زیر باشد:
ابزارهایی که جراح شما انتخاب می کند، بر اساس شرایط خاص شماست و ممکن است که شامل موارد زیر باشد:

نکات موثر در جراحی چاقی لاپاراسکوپی

جراحی چاقی لاپاراسکوپی برای همه مناسب نیست. برخی از مشکلات با این روش قابل ترمیم نیستند و اگر چنین عملی بدون دسترسی سریع برای ترمیم انجام شود، در شرایط خاصی می تواند منجر به عوارض جدی شود.

بعید به نظر می رسد که در روش های دیگر موثر باشد. اگر جراح چاقی شما نتواند از طریق چند برش به مناطق بیماری شما برسد، در این صورت ممکن است بگوید که این جراحی برای شما مناسب نیست. به عنوان مثال، گاهی اوقات ممکن است تا محل انسداد روده با استفاده از لاپاراسکوپ غیر قابل دسترسی باشد.

پیشنهاد می کنیم از پست مراحل جراحی چاقی دیدن کنید.

تشخیص مبهم:

گاهی اوقات، با آزمایش های استاندارد تشخیصی، تشخیص مشکلات پزشکی مانند درد شدید شکم دشوار است. این امر یافتن ناحیه مورد نیاز برای درمان با لاپاراسکوپ را دشوار می کند.

در حقیقت، یک لاپاراتومی اکتشافی، که در آن یک برش بزرگ شکمی یا لگنی برای تجسم و شناسایی یک مشکل ایجاد می شود، ممکن است که راه حل مناسب باشد. در صورت داشتن آبسه شکم یا لگن یا احتمال خونریزی زیاد، اصلاح موارد فوری که احتمال دارد تا در حین جراحی رخ دهد، ممکن است تا با رویکرد لاپاراسکوپی امکان پذیر نباشد.

تشخیص مبهم:
تشخیص مبهم:

روش پیچیده:

اگر روش شما به چندین مرحله مشخص و پیچیده نیاز دارد، یا اگر از جراحی های قبلی نیز دارای بافت زخم هستید، روش لاپاراسکوپی ممکن است که برای شما مناسب نباشد و از روش های دیگری استفاده نمایید.

جراحی چاقی لاپاراسکوپی روشی حداقل تهاجمی بوده و شامل خطرات استانداردی است که با هر روش جراحی همراه است. این نوع جراحی همچنین خطرات اضافی را شامل می شود که ممکن است، در مورد لاپاراتومی باز معمول نباشد.

احتمال دارد که در حین جراحی چاقی لاپاراسکوپی، این موارد رخ دهد:

– خونریزی بیش از حد که قابل کنترل نیست.

– ضایعات ترمیم شده یا کشف نشده

– آسیب های اندام یا بافت در حین جراحی

– به دلیل دهانه (های) کوچک جراحی و وابستگی به دوربین، ممکن است تا در طی جراحی، آسیب یا خونریزی تشخیص داده نشود. جراحی لاپاراسکوپی می تواند منجر به چسبندگی شود که جای زخم پس از جراحی مشخص است.

چسبندگی می تواند منجر به مشکلاتی مانند درد شکم، ناباروری یا انسداد روده شود. اگر این روش جراحی به عنوان روش حداقل تهاجم برنامه ریزی شده باشد، ممکن است لازم باشد که در حین عمل به یک روش باز تبدیل شود.

احتمال دارد که در حین جراحی چاقی لاپاراسکوپی، این موارد رخ دهد:
احتمال دارد که در حین جراحی چاقی لاپاراسکوپی، این موارد رخ دهد:

اهداف جراحی چاقی لاپاراسکوپی

از جراحی چاقی لاپاراسکوپی برای ترمیم جراحی مشکلی در لگن یا شکم استفاده می شود. از جمله موارد زیادی که برای این نوع جراحی استفاده می شود:

– برداشتن کیست، پولیپ یا آبسه

– نمونه برداری

– کنترل رگ خونی خونریزی دهنده

– از بین بردن لخته خون

– ترمیم اشک

– برداشت تومور

– برداشتن کیسه صفرای ملتهب

– رفع انسداد

– مراقبت های انتخابی مانند بستن لوله یا وازکتومی

– جراحی اکتشافی برای مشاهده ساختارها برای اهداف تشخیصی

پیشرفت سلامتی بعد از عمل جراحی چاقی لاپاراسکوپی معمولا سریع بوده و روشی موثر برای بیماران می باشد که بهبودی خوبی را نشان داده است. فراتر از این، ممکن است که به دلایل دیگری یک روش لاپاراسکوپی انتخاب شود.

به عنوان مثال، هنگامی که یک ضایعه کوچک است اما در حفره لگن یا شکم قرار دارد، یک روش لاپاراسکوپی می تواند بهترین راه برای رسیدن به ناحیه جراحی و ایجاد اختلال در ارگان های اطراف باشد.

موضوعات اصلی که تصمیم گیری برای انتخاب جراحی لاپاراسکوپی یا لاپاراتومی باز را راهنمایی می کنند:

1- اعضای بدن در حین لاپاراسکوپی بر روی مانیتور مشاهده می شوند. اما مستقیماً از طریق یک برش بزرگ و باز در حین لاپاراتومی مشاهده می شوند.

2- جراحی در حین لاپاراسکوپی از طریق یک سوراخ کوچک انجام می شود و در حین لاپاراتومی با دسترسی مستقیم و باز انجام می شود.

3- معمولاً پس از جراحی لاپاراسکوپی کمترین درد وجود دارد. به طور کلی خطر خونریزی کمی دارد که به معنای کاهش احتمال نیاز به انتقال خون و در نتیجه کم خطر بودن عوارض انتقال خون است.

4- جراحی لاپاراسکوپی همچنین با حداقل خطر آلودگی و عفونت و همچنین هزینه کلی مراقبت و بستری کوتاه تر در بیمارستان همراه است.

5- شما و پزشک مورد نظر خود در مورد گزینه های مختلف برای درمان مشکل شکم یا لگن، جراحی چاقی و همچنین جوانب مثبت و منفی یک روش لاپاراسکوپی، صحبت خواهید کرد.

موضوعات اصلی که تصمیم گیری برای انتخاب جراحی لاپاراسکوپی یا لاپاراتومی باز را راهنمایی می کنند:
موضوعات اصلی که تصمیم گیری برای انتخاب جراحی لاپاراسکوپی یا لاپاراتومی باز را راهنمایی می کنند:

نحوه آماده سازی برای جراحی چاقی لاپاراسکوپی

قبل از جراحی چاقی لاپاراسکوپی، آزمایش های تشخیصی برای برنامه ریزی دقیق جراحی انجام می گیرد. این می تواند شامل آزمایشات تصویربرداری غیر تهاجمی و آزمایشات تهاجمی مانند آندوسکوپی، کولونوسکوپی یا هیستروسکوپی باشد.

آزمایش قبل از عمل شما ممکن است شامل شمارش کامل خون (CBC)، آزمایشات شیمی خون، آزمایش آنزیم های کبدی خون، الکتروکاردیوگرام (ECG) و اشعه ایکس قفسه سینه باشد.

پزشک شما را با این روش آشنا خواهد کرد و همچنین بدن شما را برای جراحی چاقی بررسی خواهد کرد. از جمله محل برش های شما، زمان بهبودی و شرایط پیش بینی شده و هر گونه محدودیت فعالیتی که در طول بهبودی باید دنبال کنید.

در این زمینه حتما صفحه مربوط به کارهای قبل از عمل لاپاراسکوپی را مشاهده نمایید.

نحوه آماده سازی برای جراحی چاقی لاپاراسکوپی
نحوه آماده سازی برای جراحی چاقی لاپاراسکوپی

محل

– جراحی خود را در یک اتاق عمل که در بیمارستان یا مرکز جراحی واقع شده است، انجام خواهید داد.

– می توانید در قرار ملاقات جراحی خود از هر چیز راحت استفاده کنید. بهتر است، در حین خارج شدن از بیمارستان تا حد امکان سعی کنید که لباس های راحت تری بپوشید تا کم تر اذیت شوید.

– اگر مجرای تخلیه برای شما قرار داده شده باشد، ممکن است که پزشک توصیه کند، برای دسترسی به بیرون پیراهن گشاد یا پیراهن دکمه دار بپوشید.

غذا و نوشیدنی

شب قبل از جراحی باید از مصرف غذا یا نوشیدنی خودداری کنید.

داروها

گاهی اوقات ممکن است که نیازمند داروهای ضدالتهابی باشید که پزشک برای چندین روز متوالی برای شما تجویز می کند که مصرف نمایید تا بهبودی خوبی داشته باشید.

بسته به روش، ممکن است، لازم باشد تا آنتی بیوتیک خوراکی را قبل از عمل در خانه مصرف کنید.

ممکن است که پزشک، مراقبت های خاصی را قبل از شروع عمل لاپاراسکوپی به شما توصیه کند.

داروها
داروها

داروهای رقیق کننده خون قبل از جراحی

هنگامی که برای جراحی خود اقدام می کنید، باید برای هر بخشی از عمل خود که ملزم به عمل آن هستید، نوعی شناسنامه، اطلاعات بیمه و پرداخت خود را به همراه داشته باشید. بهتر است تا فردی از اعضای خانواده خود را بعد از عمل به همراه داشته باشید تا شما را همراهی کند.

تغییرات سبک زندگی قبل از عمل

انواع مختلفی از جراحی چاقی لاپاراسکوپی وجود دارد. تغییر شیوه زندگی ش

داروها
داروها

ما قبل از عمل با توجه به نوع جراحی شما انجام می شود. به عنوان مثال، اگر تحت جراحی لاپاراسکوپی چاقی هستید، ممکن است تا لازم باشد که قبل از عمل لاغر شوید.

اگر شما برای رفع انسداد مکرر روده ای تحت عمل جراحی لاپاراسکوپی هستید، احتمال دارد که پزشک خوردن برخی غذاها را برای شما قبل از عمل ممنوع کند.

چه چیزی را باید در روز جراحی انتظار داشت

وقتی به جلسه جراحی خود می روید، باید ثبت نام کرده و فرم رضایت نامه جراحی را امضا کنید.

برای تغییر لباس بیمارستان، به یک بخش قبل از عمل خواهید رفت. درجه حرارت، فشار خون، نبض، تنفس و میزان اکسیژن شما قبل از جراحی کنترل می شود. شما باید یک خط داخل وریدی (IV، از طریق رگ) در دست یا بازوی خود قرار دهید.

احتمال این که در همان روز جراحی آزمایش داشته باشید، مانند CBC، آزمایشات شیمی خون و تجزیه و تحلیل ادرار. همچنین ممکن است که برای تجسم ناحیه جراحی خود از اشعه ایکس قفسه سینه و آزمایشات تصویربرداری دیگر مانند سونوگرافی استفاده کنید.

قبل از رفتن به اتاق عمل احتمالاً به جراح و متخصص بیهوشی خود مراجعه خواهید کرد.

قبل از جراحی چاقی لاپاراسکوپی

هنگامی که در اتاق عمل هستید، داروی بیهوشی در IV خواهید داشت. این دارو درد را کنترل می کند، عضلات شما را فلج می کند و شما را به خواب می برد. همچنین در حین انجام جراحی می توانید لوله ای برای کمک به تنفس در گلو قرار دهید و ممکن است، کاتر ادراری نیز برای جمع آوری ادرار قرار دهید.

شکم یا لگن شما با یک پارچه جراحی پوشانده می شود و ناحیه ای از پوست که برش های شما قرار می گیرد، در معرض دید قرار می گیرد. پوست با یک محلول ضد عفونی کننده تمیز می شود تا برای جراحی آماده شود.

قبل از جراحی چاقی لاپاراسکوپی
قبل از جراحی چاقی لاپاراسکوپی

در حین جراحی

جراحی شما با یک یا چند برش در پوست یا شکم شما آغاز می شود. سپس، برش های عمیق تری به مزوتلیوم، لایه ای از بافت بین پوست و اندام های شکم و لگن، ایجاد می شود.

ممکن است برش های اضافی در معده، مری، روده کوچک، روده بزرگ، رحم یا سایر مناطقی که شما تحت درمان جراحی قرار می گیرد، انجام شود.  پزشک شما برای تجسم بهینه، لاپاراسکوپ را در قسمت جراحی شما قرار می دهد. تیم جراحی شما قادر است، ساختارهای داخلی شما را روی مانیتور در اتاق عمل ببیند.

حفره شکم یا لگن به آرامی با دی اکسید کربن تحت فشار CO2 متورم می شود

گاهی اوقات حفره شکم یا لگن به آرامی با دی اکسید کربن تحت فشار CO2 متورم می شود تا دید بهتری داشته باشد. سپس جراح شما مراحل جراحی را ادامه می دهد. این می تواند شامل مراحلی مانند دوختن پارگی، از بین بردن تومور یا برش مناطقی باشد که تحت تأثیر بیماری قرار دارند. جراحی شما می تواند شامل چند مرحله باشد.

بسته به روش خاصی که انجام می دهید، ممکن است تا یک آزمایش تصویربرداری مانند سونوگرافی، توموگرافی کامپیوتری (CT) برای ارزیابی ترمیم های جراحی ؛در حالی که هنوز در اتاق عمل هستید، انجام دهید. گاهی اوقات یک تخلیه موقت جراحی در حفره شکم یا لگن قرار می گیرد.

این لوله از طریق یک دهانه بسیار کوچک به خارج از بدن گسترش می یابد تا مایعات مانند مایعات التهابی یا معده را جمع کند. طبق توصیه های پزشک، باید چند روز یا چند هفته پس از جراحی در جای خود باقی بمانید.

بعد از اتمام عمل جراحی چاقی لاپاراسکوپی، لاپاراسکوپ برداشته می شود

بعد از اتمام عمل جراحی چاقی لاپاراسکوپی، لاپاراسکوپ برداشته می شود و برش های عمیق و سطحی شما با منگنه یا بخیه بسته می شود.

زخم شما با پانسمان جراحی پوشانده می شود و بیهوشی معکوس می شود. لوله تنفسی شما برداشته می شود و تیم تأیید می کند که شما به تنهایی تنفس کافی را قبل از انتقال به منطقه بهبودی بعد از عمل انجام می دهید.

بعد از اتمام عمل جراحی چاقی لاپاراسکوپی، لاپاراسکوپ برداشته می شود
بعد از اتمام عمل جراحی چاقی لاپاراسکوپی، لاپاراسکوپ برداشته می شود

بعد از جراحی

وقتی بعد از جراحی به هوش آمدید، به یک بخش بهبودی بعد از عمل خواهید رفت. فشار خون، نبض، میزان تنفس و اکسیژن شما همچنان کنترل می شود. ممکن است که برای کنترل درد، دارو دریافت کنید. اگر تخلیه داشته باشید، تیم پزشکی شما مطمئن می شوند که به درستی کار می کند.

اگر کاتر ادرار داشته باشید، برداشته می شود. پس از به هوش آمدن، ممکن است لازم باشد از توالت فرنگی استفاده کنید. احتمالا بعد از به هوش آمدن و هوشیار شدن به پیاده روی نیاز داشته باشید و یک پرستار می تواند در این امر به شما کمک کند.

شما قادر خواهید بود تا مایعات شفاف بنوشید

شما قادر خواهید بود تا مایعات شفاف بنوشید. اگر معده، مری یا روده خود را تحت عمل جراحی قرار داده اید، باید چندین روز مصرف غذا و نوشیدنی خود را به آرامی پیش ببرید. اگر شما جراحی لگن انجام داده باشید، ممکن است بتوانید رژیم خود را با سرعت بیشتری پیش ببرید.

پرستاران محدودیت های غذایی شما را توضیح می دهند و در مورد انتظارات و چگونگی ادامه کار در روزهای آینده به شما راهنمایی می کنند. بسته به روش خاص خود و آن چه انجام شده است، ممکن است بتوانید در روز جراحی به خانه بروید و یا ممکن است لازم باشد تا چند روز در بیمارستان بستری شوید.

هنگامی که از بیمارستان مرخص می شوید، دستورالعمل های خاصی در مورد زمان مراجعه بعدی به پزشک و نحوه مراقبت از خود هنگام بهبودی دریافت خواهید کرد.

شما قادر خواهید بود تا مایعات شفاف بنوشید
شما قادر خواهید بود تا مایعات شفاف بنوشید

بهبودی در جراحی چاقی لاپاراسکوپی

بهبودی شما به نوع جراحی چاقی لاپاراسکوپی بستگی دارد. در بعضی مواقع، ممکن است تا بعد از عمل، جراحت و زخم هایی روی بدن شما باشند که بهبودی بیشتری نیاز داشته باشند.

شما باید یک جلسه پیگیری در مورد خود با جراح خود داشته باشید. پزشک مربوطه با توجه به عمل انجام شده، به بررسی بخیه های شما می پردازد و در صورت امکان در برخی موارد ممکن است، آزمایشاتی را برای بهبودی شما تجویز کند.

در طول دوره بهبودی بعد از عمل، احنمالا کمی درد داشته باشید. در این مدت می توانید از داروهای ضد درد که توسط پزشک تجویز شده است،  استفاده کنید. به طور معمول عوارض ناشی از این عمل در چند روز  اول طبیعی است،

اما در صورت بدتر شدن درد، بهتر است تا به پزشک خود مراجعه کنید. شما باید زخم خود را تمیز و خشک نگه دارید. حتی اگر برش شما کوچک باشد، باید از آن ها مراقبت شود. اگر تخلیه دارید، باید تخلیه خود را به صورت دوره ای اجرا کنید. جراح به شما اطلاع می دهد که تخلیه طبیعی چگونه است.

بهبودی در جراحی چاقی لاپاراسکوپی
بهبودی در جراحی چاقی لاپاراسکوپی

مراقبت از برش بعد از جراحی چاقی لاپاراسکوپی

در صورت مشاهده هر یک از این علائم؛ که می تواند نشاندهنده مسئله ای باشد که نیاز به درمان فوری دارد، منتظر تماس با پزشک خود نباشید:

– درد مداوم

– تورم

– اتساع شکم یا لگن (بزرگ شدن)

– خونریزی یا تراوش مایع یا چرک در اطراف زخم

– قرمزی در اطراف زخم

– تب

– حالت تهوع یا استفراغ

– کنار آمدن با بازیابی

ممکن است، چندین روز طول بکشد تا بعد از جراحی چاقی لاپاراسکوپی احساس آمادگی کنید که بتوانید راه بروید و احتمالا لازم باشد تا چندین هفته از انجام فعالیت های بدنی شدید پرهیز کنید. یبوست می تواند پس از جراحی دستگاه گوارش یا به عنوان یک عارضه جانبی داروهای ضد درد اپیوئیدی رخ دهد.

پزشک تغذیه ممکن است، بسته به عمل جراحی لاپاراسکوپی شما، رژیم های غذایی موثری را برای بهبودی سلامتی شما تجویز کند تا از بروز مشکلات بعدی جلوگیری کند. اگر این مشکلات طی چند هفته بهبود نیافت، حتماً با پزشک معالج خود تماس بگیرید.

مراقبت بلند مدت در جراحی چاقی لاپاراسکوپی

در صورت بهبودی سریع و بدون درد در عمل جراحی چاقی لاپاراسکوپی، نیازی به رسیدگی و توجه طولانی مدت ندارید. کافی است کمی استراحت کنید تا درمان سریع انجام شود. به عنوان مثال، اگر شما برای حذف تومور  یا درمان چاقی، جراحی کرده اید؛ ممکن است تا لازم باشد که پس از جراحی، نظارت بر بازگشت و درمان سرطان سیستمیک را انجام دهید.

مراقبت بلند مدت در جراحی چاقی لاپاراسکوپی
مراقبت بلند مدت در جراحی چاقی لاپاراسکوپی

جراحی های احتمالی در آینده

گاهی مواقع لازم است تا بعد از جراحی لاپاراسکوپی، جراحی دیگری هم داشته باشید که باید این امر تحت نظر و حمایت پزشک صورت گیرد.

به عنوان مثال: اگر جراحی شما مرتبط با عمل پولیپ روده شما می باشد، ممکن است در حین عمل، نوعی چسبندگی در روده های شما ایجاد شود که نیازمند عمل دیگری باشید که در این صورت باید به سرعت پیگیری کنید.

تنظیمات سبک زندگی

به طور کلی، تنظیمات سبک زندگی پس از جراحی لاپاراسکوپی بر مدیریت مشکل پزشکی متمرکز است که در وهله اول مداخله جراحی را ضروری می کند.

این نکته به این معنی می باشد که شما باید دارو مصرف کنید، رژیم غذایی محدودی را دنبال کنید یا از مواردی که باعث تشدید برخی بیماری های گوارشی می شوند (مانند سیگار کشیدن یا الکل) خودداری کنید.

جراحی لاپاراسکوپی یک روش رایج است که برای به حداقل رساندن اندازه برش های جراحی و کوتاه شدن زمان بهبودی استفاده می شود.

با این حال، این روش جراحی لزوما خطر عوارض جراحی یا بعد از عمل را کاهش نمی دهد و در صورت بروز عوارض در حین جراحی، ممکن است که تبدیل به جراحی باز ضروری باشد. جراح شما را در مورد بهترین روش جراحی برای بهینه سازی بهبودی در شرایط خاص شما راهنمایی می کند.

تنظیمات سبک زندگی
تنظیمات سبک زندگی

هیچ کس به هر دلیلی نمی خواهد جراحی شود

اگر به شما گفته شود که برای یک بیماری باید جراحی کنید، اگر چشمانتان کمی گشاد شود یا قلب شما کمی سریعتر یا تندتر بزند، قابل درک است. هیچ کس به هر دلیلی نمی خواهد جراحی شود، اما برای بسیاری از ما در برخی از دوره های زندگی این امر یک ضرورت است. گاهی اوقات این نیاز فوری است.

مانند جراحی برای یک آسیب تروماتیک یا درمان چاقی. در حالی که در سایر مواقع ما این گزینه را داریم که از قبل برنامه ریزی کنیم که چه زمان و کجا می توان یک عمل جراحی را انجام داد.

در اصل دو نوع جراحی وجود دارد

صرف نظر از این که نیاز به جراحی فوری است یا خیر، در اصل دو نوع جراحی وجود دارد. “جراحی باز” نوعی جراحی است که به طور سنتی شناخته می شود و در آن یک برش به طور معمول 6 – 12 اینچ به جراح اجازه می دهد تا اندام ها یا بافت هایی را که نیاز به ترمیم یا برداشتن دارند، آشکارا مشاهده کرده و به آن ها دسترسی پیدا کند.

نوع دیگر جراحی، جراحی “کم تهاجمی” یا لاپاراسکوپی است که شامل برش های بسیار کوچکتر است. یک ابزار کوچک فیبر نوری یا لاپاراسکوپ، با یک دوربین و نور در انتهای آن، از طریق برش کوچک وارد بدن می شود.

لاپاراسکوپ، تصاویر را به صورت واقعی بر روی یک مانیتور تصویری با کیفیت بالا منتقل می کند و به جراح اجازه می دهد تا جراحی را به روشی مشابه با جراحی باز انجام دهد.

در اصل دو نوع جراحی وجود دارد
در اصل دو نوع جراحی وجود دارد

مزایای روش های جراحی چاقی لاپاراسکوپی

بزرگترین تفاوت در این است که برش های جراحی چاقی لاپاراسکوپی بسیار کمتر از آن هایی است که جراحان برای انجام جراحی های باز نیاز دارند.

در نتیجه، اگر یک جراح اشاره کند که جراحی شما می تواند از طریق یک روش کم تهاجمی مانند لاپاراسکوپی انجام شود، دلایل مختلفی وجود دارد که شما ممکن است خوشحال باشید که این گزینه را به جای یک عمل جراحی سنتی باز دارید.

مزایای روش های جراحی چاقی لاپاراسکوپی
مزایای روش های جراحی چاقی لاپاراسکوپی

از مزایای جراحی لاپاراسکوپی در مقابل جراحی های باز، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

– برش های کوچک تر، در نتیجه جای زخم کمتری ایجاد می شود.

– اقامت کوتاه تر در بیمارستان، اغلب با ترخیص یک روز.

– زمان بهبودی کلی کوتاه تر.

– درد کمتر، کاهش نیاز به داروهای افیونی یا داروهای ضد درد.

– کاهش خطر ابتلا به عفونت ها.

– خطر پایین تر خونریزی.

– میزان پایین تر فتق های برشی.

– بیماران اغلب اظهار نظر می کنند که روش کم تهاجمی بسیار آسانتر از تصور آن ها بود و زمان بهبودی کوتاهتر از حد انتظار آن ها بود.  جدا از جراحی، لاپاراسکوپی اغلب برای اهداف تشخیصی برای کشف منبع درد شکم، لگن یا قفسه سینه استفاده می شود. بسته به آن چه جراح از طریق لاپاراسکوپ قادر به مشاهده آن است،

سپس می تواند تشخیص دهد که آیا جراحی ضروری است یا خیر. این در صورتی مفید است که سایر روش های تشخیصی مانند سونوگرافی، سی تی اسکن و MRI قادر به تشخیص یک علامت یا مشکل مداوم نیستند.

بسته به سلامت بیمار و شرایط پزشکی خاص، جراحی های لاپاراسکوپی می تواند در داخل شکم، حفره لگن و قفسه سینه انجام شود.

برخی از جراحی های شایع لاپاراسکوپی که توسط جراحان در انجمن جراحی انجام می شود عبارتند از:

– آپاندکتومی

– برداشتن کیسه صفرا (کوله سیستکتومی)

– برداشتن بافت کبد

– برداشتن بافت لوزالمعده

– ترمیم فتق

– روش های چاقی

– ترمیم مری

– ترمیم معده

– برداشتن جزئی یا ترمیم روده بزرگ یا روده کوچک

– برداشتن یا ترمیم طحال

– برداشتن یا ترمیم غده فوق کلیه

– نمونه برداری و تشریح غدد لنفاوی

– نمونه برداری از ریه یا برداشتن بافت

– ترمیم دیافراگم

روش های لاپاراسکوپی به طور مداوم در حال پیشرفت است. بنابراین انواع روش هایی که بیماران، ممکن است از آن ها بهره مند شوند، احتمالاً ادامه خواهد یافت.

علاوه بر این روش های لاپاراسکوپی، جراحان از جراحی های کم تهاجمی که به کمک ربات انجام می شود، استفاده می کنند. در صورتی که این به بیشترین مزیت بیمار برسد.

جراحی هایی که به کمک ربات انجام می شوند

جراحی هایی که به کمک ربات انجام می شوند، امکان دقت و انعطاف پذیری بسیار زیاد و همچنین برش های کوچکتر از جراحی باز را فراهم می کنند و این امر می تواند حتی در درمان چاقی در جراحی چاقی لاپاراسکوپی موثر باشد.

از طرفی جراحی لاپاراسکوپی در کودکان موضوع جدیدی نیست. جراحان اطفال از پیشگامان جراحی لاپاراسکوپی در اوایل دهه 1970 بودند،  اما توانایی بالقوه این رویکرد “کم تهاجمی” برای درمان کودکان با شرایط جراحی اخیراً تحقق یافته است.

جراحی هایی که به کمک ربات انجام می شوند
جراحی هایی که به کمک ربات انجام می شوند

برای بیش از دو دهه، لاپاراسکوپی کودکان عمدتا به استفاده تشخیصی محدود شد. در اوایل دهه 1990، انفجار جراحی لاپاراسکوپی در بزرگسالان در نتیجه موفقیت کوله سیستکتومی لاپاراسکوپی رخ داد. با این وجود، علاقه به جراحی لاپاراسکوپی در کودکان در ابتدا محدود به علاقه مندان بود، در حالی که بقیه جامعه جراحی کودکان نگرشی دیگر داشتند.

اخیراً، با افزایش تجربه در روش های لاپاراسکوپی کودکان و پیشرفت در ابزار دقیق، بالاخره جای لاپاراسکوپی در سلاح های جراحی مدرن کودکان پذیرفته شد. تخمین زده می شود كه 82٪ از جراحان اطفال جراحی لاپاراسکوپی را انجام می دهند.

جراحی هایی که به کمک ربات انجام می شوند
جراحی هایی که به کمک ربات انجام می شوند

اصول جراحی چاقی لاپاراسکوپی

جراحی چاقی لاپاراسکوپی شامل قرار دادن دوربین برای تجسم می باشد. در ابتدا، نور کافی و تصاویر واضح فقط با تلسکوپ های نسبتاً بزرگ قابل دستیابی بود،

اما در چند سال گذشته تلسکوپ های کودکان با کیفیت خوب و قطر 2 میلی متر نیز در دسترس بودند. تلسکوپ معمولاً از طریق ناف وارد می شود و در نتیجه جای زخم نامرئی ایجاد می شود.

تصویر به یک یا چند مانیتور تلویزیون منتقل می شود. تعداد موارد موثر در ابزار دقیق مورد نیاز مربوط به پیچیدگی روش درمانی است. به عنوان مثال، یک یا دو مورد برای قطع لاپاراسکوپی واریکوسل، چهار مورد برای انجام فوندو پلاس لاپاراسکوپی انجام می گیرد.

ابزار لاپاراسکوپی با همان اهداف استفاده شده در جراحی باز طراحی شده است:

نگه داشتن بافت، تشریح، جمع شدگی، هموستاز، بخیه زدن، و غیره. این روزها، قطر بیشتر ابزارهای لاپاراسکوپی کودکان 2–5 میلی متر است.

یک وسیله 10 میلی متری فقط برای موارد پیچیده مانند دستگاه های منگنه سازی مورد نیاز است. نوآوری های فنی مانند جراحی چاقوی چربی و لیزر فعال شده هارمونیک (فراصوت) تشریح لاپاراسکوپی و هموستاز را بسیار آسان کرده است.

برای لاپاراسکوپی معمولاً پنوموپریتونئوم مورد نیاز است. نفوذ دی اکسید کربن در کودکان به فشار 15-15 میلی متر جیوه محدود می شود تا آتل بندی دیافراگم به حداقل برسد. لاپاراسکوپی بدون گاز با برداشتن دیواره شکم با جمع کننده های خاص زیر جلدی امکان پذیر است، اما اصلاح آن به طور گسترده ای انجام نمی شود.

برای جراحی کلیه یا آدرنال، می توان با باز کردن فضای اطراف کلیه با تشریح بلانت، یک روش رتروپریتونئال اتخاذ کرد. جراحی توراکوسکوپی برای آسیب شناسی قفسه سینه معادل جراحی لاپاراسکوپی برای بیماری های شکم است و تهویه ریه را به همراه دارد. این امر نیاز به همکاری نزدیک بین جراح و متخصص بیهوشی دارد.

ابزار لاپاراسکوپی با همان اهداف استفاده شده در جراحی باز طراحی شده است:
ابزار لاپاراسکوپی با همان اهداف استفاده شده در جراحی باز طراحی شده است:

مزایای دیگر جراحی چاقی لاپاراسکوپی

بر خلاف سایر پیشرفت های عمده در مدیریت جراحی چاقی لاپاراسکوپی، مانند تغذیه تزریقی و پیوند اعضا که شامل معرفی مفاهیم جدیدی از درمان است، لاپاراسکوپی، فقط یک روش جایگزین برای انجام همان روش های جراحی باز را فراهم می کند که با رویکرد جدید روش های درمانی بهبود می یابند و مزایای آن از نظر کیفیت زندگی بعد از عمل مشاهده می شود. اگر چه ایده لاپاراسکوپی به فناوری وابسته است،

اما عناصر انسانی بسیاری در پیشرفت آن دخیل هستند. مزایای اصلی جراحی چاقی لاپاراسکوپی برای بیماران، درد کمتر بعد از عمل، کاهش عوارض زخم،  حداقل زخم، بستری کوتاهتر در بیمارستان و بازگشت زودتر به فعالیت های طبیعی از جمله تغذیه، حرکات روده و محل کار است.

در بحث جراحی باز در مقابل لاپاراسکوپی در کودکان، این استدلال قدیمی که “برش من از سایت های تروکار شما کوچکتر است” با توسعه ابزارهای لاپاراسکوپی ظریف ضعیف شده است. از نظر اقتصادی، اگر چه بازگشت زودهنگام کودکان به فعالیت عادی پس از جراحی لاپاراسکوپی، بهره وری را مستقیماً اضافه نمی کند،

اما این امر در بزرگسالان کمی متفاوت است. هزینه های بیمارستان همچنین می تواند برای جراحی لاپاراسکوپی در نتیجه کاهش اقامت در بیمارستان و داروهای مسکن کمتر باشد. اما این ممکن است با افزایش زمان عمل و مواد مصرفی گران جبران شود.

میزان کم عارضه

از همه مهمتر، هزینه کمتر بیمارستان برای جراحی لاپاراسکوپی بستگی به میزان کم عارضه دارد که ممکن است، فقط در مراکز معتبر حاصل شود. از نظر جراح، لاپاراسکوپی به دلیل روشنایی و بزرگنمایی مناسب برای عمل در حفره های عمیق کودکان کوچک، به عنوان مثال، هیاتوس و لگن، جذاب است.

در حالی که دیدگاه ناظران در مورد روش های جراحی باز در کودکان کوچک محدود است، تصویر برداری با ویدئو از لاپاراسکوپی به دستیاران جراحی، بیهوشی و پرستاران اجازه می دهد تا ببینند که جراح لاپاراسکوپی چه کاری انجام می دهد و در این روش ها به طور فعال در این عمل شرکت می کنند.

مواد مصرفی گران قیمت

جراحی چاقی لاپاراسکوپی جدا از زمان عمل طولانی تر، مواد مصرفی گران قیمت و هزینه سرمایه زیادی را به دنبال دارد که برای جراح، محدودیت های ذاتی ایجاد می کند.

این ها شامل یک تصویر بصری دو بعدی، از دست دادن حس لامسه، مشکل در کنترل خونریزی (مکش محدود، عدم فشار دستی)، محدودیت در تعداد و جهت ابزارها، دشواری در بخیه زدن است.

در نتیجه، مهارت های جدید باید کسب شوند. خوشبختانه دوره های آموزشی فشرده و کاملاً ساختار یافته اکنون به راحتی در دسترس هستند. با این وجود، یک منحنی یادگیری وجود دارد و مهارت های لاپاراسکوپی باید حفظ و بهبود یابند.

این یک چالش بزرگتر از سمت جراحان اطفال نسبت به جراحان بزرگسال است که برای بهبود مهارت های لاپاراسکوپی خود یک روش منظم مانند کوله سیستکتومی لاپاراسکوپی انجام می دهند.

برای کوله سیستکتومی لاپاراسکوپی، منحنی یادگیری از 10 تا 75 روش است

برای کوله سیستکتومی لاپاراسکوپی، منحنی یادگیری از 10 تا 75 روش است. میزان بالقوه این روش در قسمت اولیه منحنی یادگیری یکی از ناراحت کننده ترین حقایقی است که جراح باید با آن روبرو شود، به ویژه هنگامی که این مورد در برابر نتایج عالی بسیاری از روش های اطفال حاصل از جراحی باز مورد قضاوت قرار می گیرد.

یک نظرسنجی اخیر که بر محبوبیت روزافزون جراحی لاپاراسکوپی تأکید دارد، حاکی از آن است که بسیاری از جراحان کودکان در اوایل منحنی یادگیری خود هستند. بیشتر موارد موثر در جراحی چاقی لاپاراسکوپی کودکان مربوط به تکنیک است.

خونریزی یک عارضه مخوف است. زیرا کنترل خونریزی داخل صفاقی به روش لاپاراسکوپی دشوارتر است و کودکان به اختلالات همودینامیکی پاسخ ضعیفی می دهند.

آسیب ناخواسته احشایی هنگام قرار دادن تروکار یکی دیگر از عوارض ترسناک آن است. استفاده از یک تکنیک باز برای قرار دادن اولین تروکار و قرار دادن تروکارهای بعدی تحت دید مستقیم، صدمات عمده ناخواسته عروق و احشای بدن را به حداقل می رساند.

طراحی های جدید تروکارها با مکانیسم های ایمنی، چنین خطرات را بیشتر کاهش می دهد

طراحی های جدید تروکارها با مکانیسم های ایمنی، چنین خطرات را بیشتر کاهش می دهد. آسیب دیاترمی می تواند منجر به سوراخ شدن روده شود. محدودیت های فنی می تواند منجر به عدم موفقیت آمیز این روش شود که ممکن است که از طریق عمل جراحی یا بعد از عمل تشخیص داده شود.

در حقیقت، برای جراحان بسیار بهتر است که تبدیل یک روش لاپاراسکوپی به جراحی باز را به عنوان یک عارضه تلقی نکنند، بلکه به عنوان تلاشی برای جلوگیری از عوارض قلمداد کنند.

ایمنی بیمار بسیار مهمتر از خود جراح است که باید در روش جراحی چاقی لاپاراسکوپی بررسی شود. به ندرت، عوارض ناشی از نفوذ CO2 در حین لاپاراسکوپی ایجاد می شود. این موارد شامل آمبولی، سازش قلبی عروقی، هیپرکاپنی است.

با استفاده از نفوذ کم فشار CO2 در کودکان، خطرات به حداقل می رسد. افزایش اندکی CO 2 و فشار اوج ممکن است در حین عمل، شناسایی  شود. این را معمولاً می توان با تزریق بیش از حد خفیف جبران کرد. به طور کلی، در مراکز معتبر، می توان به میزان کم عارضه (1-2٪) جراحی لاپاراسکوپی در کودکان دست یافت.

با وجود مشکلات فنی درک شده از کار در یک فضای محدود، جراحی لاپاراسکوپی با موفقیت در بزرگسالان به عنوان عاملی برای کاهش وزن  آنان انجام می گیرد.

موارد مصرف جراحی چاقی لاپاراسکوپی

بیشتر اقدامات جراحی چاقی به روش لاپاراسکوپی انجام شده است. با این حال، از آنجا که یک عمل را  زمانی می توان به روش لاپاراسکوپی انجام داد که به طور کامل به وضعیت بیمار اشراف کامل داشت.

فاکتورهای مهمی وجود دارد که باید در نظر گرفته شود، اولویت بیمار یا والدین، تجربه جراح، پیچیدگی روش، وضعیت پزشکی بیمار و هزینه های آن در مقایسه با جراحی باز باید بررسی شود. متاسفانه، در دوره پزشکی مبتنی بر شواهد، تعداد کمی از آزمایشات بالینی مورد بررسی در جراحی چاقی لاپاراسکوپی در دسترس است.

تقسیم شرایط یا رویه های جراحی به نشانه های خوب، نشانه های مبهم و غیر اندیکاسیون برای لاپاراسکوپی کاملاً فردی است. همچنین ممکن است که با گذشت زمان تغییر کند.

زیرا در این نوع جراحی صحنه سریع حرکت می کند. بیشتر و بیشتر جراحان از منحنی های یادگیری خود عبور می کنند. جراحان جوان در اوایل کار خود به خوبی در زمینه تکنیک های لاپاراسکوپی آموزش دیده اند.

فناوری ویدیو و ابزار دقیق همچنان در حال پیشرفت است. آن چه اکنون به عنوان یک نشانه مبهم یا غیر نشانه برای جراحی لاپاراسکوپی طبقه بندی می شود، می تواند در آینده به نشانه خوبی تبدیل شود.

نشانه های خوب در جراحی چاقی لاپاراسکوپی

از آن جایی که امروزه جراحی چاقی لاپاراسکوپی جایگزین جراحی باز به عنوان یک عامل استاندارد و تشخیصی برای بسیاری از افراد است، موجب شده که امکان محلی سازی دقیق بخش های داخل شکمی و همچنین شناسایی عدم وجود بخش های غیر ضروری را با تجسم مستقیم دوره های عروق و مجاری دیگر فراهم کند.

بخش های داخل شکمی را می توان با لاپاراسکوپی، که شامل تقسیم عروق کوتاه با تامین خون از مجرا برای رسیدن به کیسه داخل بدن است را درمان کرد.

از طرف دیگر، قسمت های داخلی شکمی و چربی های اضافی، بهتر است برداشته شوند. تقسیم لاپاراسکوپی عروق نیز روش رضایت بخشی از درمان واریکوسل است.

با این حال، آمبولیس از طریق جلدی به عنوان یک روش جایگزین برای واریکوسل مورد حمایت قرار گرفته است. پیگیری طولانی مدت برای ارزیابی باروری و بازگشت مجدد برای تصمیم گیری در مورد انتخاب روش لازم است.

همان طور که مدت هاست که متخصصان زنان و زایمان می دانند، لاپاراسکوپی یک روش ایده آل برای ارزیابی آسیب شناسی تخمدان هم است. بیماری های خوش خیم تخمدان را می توان با لاپاراسکوپی نیز به طور موثر درمان کرد، به عنوان مثال کیست تخمدان و غدد دیس ژنیک.

کوله سیستکتومی لاپاراسکوپی

کوله سیستکتومی لاپاراسکوپی روش انتخابی برای درمان سنگ های صفراوی در بزرگسالان است. سنگ صفرا در کودکان بسیار نادر است و معمولاً مربوط به بیماری های همولیتیک است.

با این وجود، در مراکز معتبر، برتری کوله سیستکتومی لاپاراسکوپی نسبت به کوله سیستکتومی باز در کودکان به طور مشابه تایید شده است.

دو سری بزرگ از عمل های چاقی لاپاروسکوپیک در مجموع در بیش از 600  بزرگسال گزارش شده است.  با مهارت کافی و دانش به روز، زمان کارکرد را می توان به کمتر از یک ساعت کاهش داد. متوسط اقامت در بیمارستان بعد از عمل معمولا یک روز بود.

در 10٪ بیماران عوارض رخ داده است. در صورت لزوم می توان این روش را با گاستروستومی برای تغذیه ترکیب کرد. تجربه اولیه استفاده از روش لاپاراسکوپی برای بیماری هیرشپرونگ مطلوب بوده است. نتایج 75 دستاورد لاپاراسکوپی از چهار مرکز نشان می دهد که روش ایمن است و اقامت در بیمارستان پس از عمل (به طور متوسط، دو روز) کاهش می یابد.

روش لاپاراسکوپی می تواند به عنوان یک روش اولیه انجام شود

روش لاپاراسکوپی می تواند به عنوان یک روش اولیه انجام شود، اما انجام کولوستومی اولیه در بیمارانی که با انتروکولیت همراه هستند، همچنان توصیه می شود.

نفرکتومی لاپاراسکوپی به ویژه برای کلیه های غیر فعال در افراد چاق مناسب است. بیمارانی که وضعیت همودینامیکی ناپایداری دارند، برای روش های لاپاراسکوپی که شامل زمان های طولانی عمل هستند، مناسب نیستند.

در بیماران مبتلا به بیماری های قلبی شدید، نارسایی ریوی یا اختلالات خونریزی باید از انجام لاپاراسکوپی خودداری شود. لاپاراسکوپی در بیماران مبتلا به زخم شکم و چسبندگی ناشی از انجام مکرر عمل های شکمی و در بیماران مبتلا به ایلئوس، انسداد روده و بارداری خطرناک تر است.

صفحه بهترین زمان بارداری بعد از عمل لاپاراسکوپی را بخوانید.

در بیماران مبتلا به سپسیس شکم، لاپاراسکوپی خطر گسترش عفونت را افزایش می دهد. برداشتن لاپاراسکوپی تومور بدخیم منع مصرف دارد.

بررسی عوامل موثر در جراحی چاقی لاپاراسکوپی

جراحی چاقی لاپاراسکوپی یکی از روش های بررسی دقیق اندام های شکم و اندام های تولید مثل است. این روش می تواند برای کمک به تشخیص شرایط مختلف پزشکی و گرفتن نمونه برداری، نمونه هایی از بافت مورد آزمایش قرار گیرد. لاپاراسکوپی به طور کلی یک روش ایمن است که عوارض کمی دارد.

لاپاراسکوپی نوعی روش جراحی تشخیصی است که ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی می تواند با استفاده از آن بدن شما را در اندام های شکمی و تولید مثلی بررسی کند.

این روش همچنین می تواند برای جمع آوری نمونه های بافت (نمونه برداری) برای آزمایش استفاده شود. یک لاپاراسکوپ، یک لوله نازک شبیه به تلسکوپ است که از طریق یک برش کوچک در شکم شما عبور می کند.

استفاده از لاپاراسکوپ

با استفاده از لاپاراسکوپ، ارائه دهنده خدمات شما می تواند مستقیماً به قسمت داخلی بدن شما نگاه کنند و سپس تشخیص خود را قطعی کنند:

– رحم.

– تخمدان.

– لوله های فالوپ.

– کبد.

– پانکراس.

– كيسه صفرا.

– طحال.

– معده.

– اگر سایر آزمایش های تشخیصی، سونوگرافی و اشعه ایکس، نتوانند علت یک بیماری را تایید کنند، ارائه دهندگان در این زمینه و پزشکان، ممکن است تا لاپاراسکوپی را توصیه کنند. ارائه دهنده شما ممکن است که از لاپاراسکوپی استفاده کند تا:

– علت درد را در مناطق لگن و شکم پیدا کنند.

– توده بافتی را بررسی کنند.

– آندومتریوز یا بیماری التهابی لگن را تایید کنند.

– به دنبال انسداد لوله های رحمی یا سایر دلایل ناباروری باشند.

جراحی لاپاروسکوپی: فواید لاپاراسکوپی در مقابل جراحی باز

جراحی لاپاراسکوپی معمولاً به عنوان جراحی با حداقل تهاجم (MIS) شناخته می شود. برای انجام لاپاراسکوپی برش های کوچکی در شکم و حفره های لگن ایجاد می شود.

بر خلاف اشکال سنتی جراحی، جراحی با حداقل تهاجم از برش های بسیار کوچک برای انجام عمل استفاده می کند. روش های مشابه معروف به جراحی سوراخ کننده برای اقدامات جراحی در گلو یا حفره قفسه سینه با استفاده از مانیتور تلویزیون استفاده می شود.

از لاپاراسکوپی برای تشخیص و درمان تعدادی از بیماری ها مانند بیماری کرون، آندومتریوز و حاملگی خارج رحمی و درمان چاقی با موفقیت استفاده شده است.

کلید جراحی لاپاراسکوپی استفاده از ابزاری به نام لاپاراسکوپ است. نوعی آندوسکوپ است که مجهز به منبع نوری است و تجسم اندام های شکم را امکان پذیر می کند. جراحی لاپاراسکوپی موجب آسایش بیماران در سراسر جهان شده است.

زمان بهبودی این روش کمتر از جراحی باز سنتی است. جراحی سوراخ کننده منجر به کاهش درد به دلیل برش های کمتر و سرعت سریع تر و بازگشت به حالت طبیعی می شود.

پیشرفت های فناوری

امروزه، به دلیل پیشرفت های فناوری، جراحی با حداقل تهاجم بسیار ایمن تر از گذشته شده است. در زیر چند مزیت جراحی لاپاراسکوپی یا جراحی کم تهاجمی وجود دارد که برای شما بیان شده است:

– لاپاراسکوپی منجر به کاهش درد و دوره نقاهت کوتاهتر می شود. این روش، جراحی را برای بیماران قابل قبولتر می کند. (لطفا از پست دوران نقاهت بعد از لاپاراسکوپی دیدن کنید.)

– جراحی لاپاراسکوپی به عنوان یک ابزار تشخیصی و گزینه های درمانی برای چندین بیماری و سایر شرایط مانند بارداری خارج رحمی، آندومتریوز، بیماری کرون و درمان و بهبود چاقی در  افراد استفاده می شود.

– این روش برای عمل هایی مانند کوله سیستکتومی لاپاراسکوپی برای سنگ های صفراوی، جراحی چاقی، نفرکتومی (برداشتن کلیه)، هیپرپلازی خوش خیم پروستات، سایر روش های اورولوژی برای برداشتن سنگ ها، روش های کوله سیستکتومی لاپاراسکوپی و غیره به روش انتخابی تبدیل شده است.

– روش جراحی لاپاراسکوپی باعث کاهش استفاده از اندام های داخلی می شود. این به طور خودکار باعث کاهش عفونت ها می شود.

هر آن چه که در مورد جراحی چاقی لاپاراسکوپی باید بدانید

جراحی چاقی لاپاراسکوپی یک روش جراحی است که شامل ابزاری به نام لاپاراسکوپ است. در این روش متخصص جراحی از وسایل و ابزارهای دقیقی جهت ایجاد برش در شکم شما استفاده می کند.

در واقع این روش بیشتر برای شناسایی اختلالات و بیماری های مرتبط با لگن و شکم می باشد که بسته به تجویز پزشک، این عمل انجام می گیرد. در این عمل پزشک با ایجاد سوراخ هایی در شکم شما یا مناطق دیگر، به بهبود بیماری شما کمک می کند.

معمولاً در حالی که بیمار تحت بیهوشی عمومی است، این روش را انجام می دهند. افراد هنگام انجام لاپاراسکوپی معمولاً کاملاً در خواب خواهند بود.

هر آن چه که در مورد جراحی چاقی لاپاراسکوپی باید بدانید
هر آن چه که در مورد جراحی چاقی لاپاراسکوپی باید بدانید

با این حال، در صورت لزوم می توان از بی حس کننده منطقه ای استفاده کرد. اگر چه می توان از لاپاراسکوپی در تعدادی از روش های درمانی مختلف مانند ترمیم فتق شکمی و برداشتن آپاندیس استفاده کرد، اما با این حال جهت بررسی و تشخیص چاقی بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد.

لاپاراسکوپی یک روش تشخیصی است

یک جراح از یک دستگاه نازک با نور و دوربین متصل استفاده می کند تا به آن ها کمک کند تا آسیب دیدگی و بیماری اعضای بدن را به وضوح ببینند.

در این نوع جراحی چاقی، از وسایل مخصوصی به نام کاتر برای ایجاد برش در شکم استفاده می شود که این امر موجب می شود تا تصویر برداری از بخش های مختلف شکم به راحتی و وضوح بیشتری صورت گیرد.

همچنین در حین عمل از سایر لوازم و وسایل دیگر هم برای بررسی بخش های مختلف بدن استفاده می شود. بهتر است که برای انجام این عمل از یک متخصص مرتبط در این زمینه کمک بخواهید و از او درخواست انجام جراحی را داشته باشید.

لاپاراسکوپی یک روش تشخیصی است
لاپاراسکوپی یک روش تشخیصی است

مهارت و دانش

در واقع پزشک با توجه به مهارت خود و دانش و پیشرفتی که روز به روز شاهد آن هستیم، به سرعت به شکم شما دسترسی پیدا می کند تا محل مورد نظر را از چربی های اضافی تخلیه کند و در این روش از همیاری و کمک دستیاران خود بهره می برد.

در این روش پزشک تا جای ممکن چربی های اضافی بدن را خارج می کند و سپس بعد از جراحی سعی می کند برش های ایجاد شده را با دقت و حوصله تمام بخیه بزند و محل زخم را به خوبی بپوشاند.

در بعضی موارد گزارش شده است که ممکن است تا افراد بعد از عمل دچار نوعی سردرد، بیهوشی و در مواردی حالت تهوع شوند. بیشتر افراد در روز جراحی از بیمارستان مرخص می شوند،

اگر چه ممکن است تا بستری شدن در بیمارستان برای برخی از افراد امکان پذیر باشد تا بتوانند بهبودی کامل پیدا کنند، مانند بعد از جراحی چاقی با لاپاراسکوپی را که شامل برداشتن و حذف چربی اضافی است، انجام دهند.

هدف جراحی چاقی لاپاراسکوپی

لاپاراسکوپی می تواند به دلایل زیادی، شرایط سلامتی و تشخیص های به موقع انجام شود، از جمله بستن لوله، روش های تشخیصی و درمان در برخی شرایط. دلایل عمده انجام لاپاراسکوپی عبارتند از:

– تشخیص و درمان آندومتریوز، درد مزمن لگن، بیماری التهابی لگن و علل ناباروری

– برداشتن فیبروم، رحم، کیست تخمدان، غدد لنفاوی یا حاملگی خارج رحمی

– درمان انواع اختلالات، از جمله بی اختیاری ادرار، افتادگی اندام لگن و برخی از انواع سرطان

– ارزیابی برخی از سرطان ها، از جمله موارد تخمدان، رحم و دهانه رحم

– حذف چربی اضافی به وسیله این روش

– این روش مانند سایر عمل های دیگر جراحی چاقی با مزایا و معایب فراوانی همراه است.

هدف جراحی چاقی لاپاراسکوپی
هدف جراحی چاقی لاپاراسکوپی

از مزایای مفید این روش می توان به موارد زیر اشاره کرد:

– درد کمتر از یک روش باز

– بهبود سریعتر

– برش های کوچکتر

– خطر کمتر عفونت

– عمل جراحی

چشم انداز بلند مدت در جراحی چاقی لاپاراسکوپی

جراحی چاقی لاپاراسکوپی نوعی درمان پزشکی موثر می باشد که به بررسی و شناسایی بیماری های مرتبط با شکم از قبیل: حذف چربی های اضافی بدن، درمان سرطان های مختلف از قبیل: رحم و … استفاده می شود. در این روش پزشک با تخصص و مهارت خود به ایجاد برش هایی در شکم شما می پردازد.

در حقیقت در این نوع جراحی معمولا از لوله های باریک و نازکی برای فرو بردن در شکم استفاده می شود که این کار تحت نظارت پزشک می باشد.

لاپاراسکوپ تصاویر را به صفحه فیلم در اتاق عمل منتقل می کند. قبل از ظهور لاپاراسکوپی، پزشکان برای بررسی اندام های داخلی و حذف چربی برای درمان چاقی، مجبور به ایجاد شکاف های بزرگ و برش لایه هایی از بافت بودند. لاپاراسکوپی زمان بهبودی بیمار را بسیار کاهش می دهد.

چشم انداز بلند مدت در جراحی چاقی لاپاراسکوپی
چشم انداز بلند مدت در جراحی چاقی لاپاراسکوپی

مواردی که با لاپاراسکوپی تشخیص داده شده یا درمان می شوند

برخی از مواردی که با لاپاراسکوپی ممکن است، تشخیص داده شود یا درمان شوند، عبارتند از:

ناباروری زنان:

لاپاراسکوپی به پزشکان این امکان را می دهد تا مشکلاتی مانند بافت اسکار، آندومتریوز و تومورهای فیبروئید را بررسی کنند و ببینند که آیا رحم، لوله های رحمی و تخمدان به هیچ وجه غیر طبیعی نیستند.

سایر مسائل سیستم تولید مثل زنان:

از جمله کف لگن و افتادگی واژن. برخی از انواع هیسترکتومی را می توان با استفاده از جراحی لاپاراسکوپی نیز انجام داد.

حاملگی خارج رحمی:

جنین در داخل لوله رحمی قرار می گیرد و رشد می کند. جنین در حال رشد در نهایت لوله رحمی را پاره می کند. مگر این که با جراحی برداشته شود.

چسبندگی:

وجود بافت اسکار در حفره لگن.

بیماری های سیستم ادراری:

از جراحی لاپاراسکوپی جهت درمان و تشخیص مواردی از قبیل: بیماری های مرتبط با شکم، مثانه و سرطان های گوناگون می توان استفاده نمود.

سرطان های اندام های داخلی:

با استفاده از لاپاراسکوپی می توان سرطان های کبد و لوزالمعده را تشخیص داد و برای برخی از سرطان های روده بزرگ می توان جراحی لاپاراسکوپی را انجام داد.

آسیت یا مایع در داخل حفره شکم:

لاپاراسکوپی می تواند به تعیین علت کمک کند.

– برداشتن و حذف موثر چربی های اضافی در داخل یا اطراف شکم به وسیله لاپاراسکوپی که این روش در اکثر موارد توسط بسیاری از افراد در حال حاضر در حال انجام است و موجب شده تا بسیاری از افراد به دلیل اضافه وزن از آن به صورت کاربردی استفاده نمایند و موجب برداشتن چربی های فراوان در اطراف و یا داخل شکم خود شوند.

سایر موارد دیگر:

اندام های بیمار (مانند کیسه صفرا و آپاندیس) را می توان با لاپاراسکوپی برداشته و فتق ها را ترمیم کرد. قبل از انجام این روش، شما باید طیف وسیعی از مسائل را با پزشک یا جراح خود در میان بگذارید. از جمله:

– نتیجه احتمالی جراحی

– خطرات و عوارض احتمالی لاپاراسکوپی

– سابقه پزشکی، از جمله واکنش های آلرژیک به هر دارو یا مشکلات قبلی با بیهوشی.

لاپاراسکوپی می تواند تحت بی حسی موضعی یا بیهوشی عمومی انجام شود، این بستگی به نوع عمل جراحی چاقی دارد. پس از ایجاد برش (معمولاً در کنار ناف)، لاپاراسکوپ به داخل حفره شکم وارد می شود.

سپس دی اکسید کربن یا گاز اکسید نیتروژن به داخل حفره منتقل می شود تا دیواره شکم از اندام های زیرین جدا شود. این امر بررسی ارگان های داخلی را آسان تر می کند.

هر جایی از بدن بین یک تا سه برش دیگر ایجاد می شود تا امکان دسترسی به سایر ابزارهای جراحی فراهم شود. به عنوان مثال، برای مواردی مثل لیزر این امر فراهم می شود.

به محض تشخیص یا برطرف شدن مشکل (یا هر دو)، ابزارها خارج می شوند و اجازه می دهد که گاز خارج شود و برش ها دوخته می شوند. بخیه ها ممکن است که در مرحله بعد توسط پزشک برداشته شوند.

بلافاصله پس از جراحی چاقی لاپاراسکوپی می توانید انتظار داشته باشید:

– درد در اطراف محل برش وجود داشته باشد که ممکن است به داروی مسکن نیاز داشته باشید.

– درد شانه، ناشی از گاز پمپ شده به حفره شکم است که بعد از جراحی برطرف می شود.

– احساس نفخ شکم

– حالت تهوع

– گرفتگی شکم

– یبوست

– فقط برای روش های لگن، خونریزی یا ترشحات خفیف از واژن، این روش انجام نمی گیرد.

به بیماران پس از جراحی چاقی لاپاراسکوپی توصیه می شود که به دلیل دارویی که قبل از انجام این روش تجویز می شود، در مسیر رفتن به خانه رانندگی نکنند.

مطمئن شوید که یکی از اقوام یا دوستان خود را دارید که شما را از بیمارستان به خانه منتقل کند یا با تاکسی تماس بگیرید. بیشتر علائم جراحی چاقی لاپاراسکوپی طی یک یا دو روز برطرف می شود، در غیر این صورت، می توانید سریعا به پزشک مراجعه کنید.

نکات توصیه ای پزشکان به افراد تحت جراحی چاقی لاپاراسکوپی

– بعد از جراحی چاقی لاپاراسکوپی بهتر است که توسط پزشک خود راهنمایی شوید و تحت نظر او قرار گیرید. اما پیشنهادات کلی شامل موارد زیر است:

– اکثر بیماران می توانند طی چند روز تا یک هفته فعالیت های عادی خود را از سر بگیرند.

– حدوداً یک هفته یا بیشتر هیچ فعالیت بدنی سنگینی انجام ندهید و سعی کنید تا حد امکان استراحت کنید تا بهبود یابید.

– روز بعد باندهای خود را بردارید. زخم ها را خشک نگه دارید تا عفونت نکند.

– به دنبال لاپاراسکوپی لگن، برای کنار آمدن با هر گونه خونریزی یا ترشحات واژن، از دستمال های بهداشتی به جای تامپون استفاده کنید.

– اگر تب شدید، لرز، استفراغ، مشکلات ادرار کردن، افزایش قرمزی در محل برش یا بدتر شدن درد را دارید، بلافاصله با پزشک خود تماس بگیرید.

برش های کوچک

– برش های کوچک به این معنی است که زمان بهبودی بسیار سریع است. اکثر بیماران می توانند طی یک هفته پس از جراحی به فعالیت های عادی خود برگردند. درد پس از عمل در طی چند روز برطرف می شود و جای زخم به حداقل می رسد.

چاقی به شدت با اختلال در اجزای مختلف عملکرد تنفسی ارتباط دارد. عوامل مکانیکی و فیزیوپاتولوژیک در کاهش حجم جزر و مد و ریه و میزان تنفس بالاتر نقش دارند، در حالی که سایر اجزای عملکرد تنفسی عملاً بدون تغییر باقی می مانند.

بیهوشی عمومی و جراحی شکم عملکرد تنفسی فیزیولوژیکی را در بیماران چاق به چالش می کشد. بروز آتلکتازی مربوط به کلینیک یا بدون علامت افزایش می یابد.

در حالی که چاقی به عنوان یک عامل مستقل برای عوارض جانبی تنفسی در دوره بعد از عمل جراحی چاقی لاپاراسکوپی شناخته شده است.

مانورهای بیهوشی

انواع مانورهای بیهوشی بررسی شده برای حفظ عملکرد طبیعی ریوی نشانگر دشواری مدیریت این بیماران در دوره حین عمل و اوایل بعد از عمل است.

به حداقل رساندن ضرر به جراحی با استفاده از روش های لاپاراسکوپی منجر به کاهش عوارض ریوی در روش های جراحی قسمت فوقانی شکم شده است.

با وجود این اثرات مفید لاپاراسکوپی در بیماران غیر چاق، این موارد ممکن است که در حضور چاقی کمتر مشخص شوند. برای ایجاد نمای لاپاراسکوپیک، فشارهای داخل شکمی بیشتر معمولاً مورد نیاز است.

آن ها به دلیل کاهش انطباق دیافراگم بر عملکرد ریوی تأثیر منفی می گذارند. استفاده از شل کننده های عضلانی اضافی معمول است و عامل خطر اضافی برای حوادث تنفسی حاد در دوره بعد از عمل است . این روش با هدف بررسی میزان وقایع بالینی تنفسی ریوی پس از جراحی لاپاراسکوپی یا باز در بیماران چاق انجام شده است.

نتیجه گیری:

لاپاراسکوپی یک روش پزشکی است که برای بررسی داخلی حفره های شکم یا لگن برای تشخیص یا درمان (یا هر دو) تعدادی از بیماری ها و بیماری های مختلف استفاده می شود. لاپاراسکوپی با استفاده از یک لوله باریک (لاپاراسکوپ) که از طریق یک برش کوچک وارد شده است، فضای داخلی حفره شکم یا لگن را بررسی می کند. برش های کوچک به این معنی است که زمان بهبودی نسبتاً سریع است.

در پایان توصیه می کنیم از هزینه عمل لاپاراسکوپی در تهران و ورزش بعد از عمل لاپاراسکوپی نیز مطلع شوید.

مقالات زیر را حتما مطالعه کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

با یک کلیک تماس بگیرید