جایگزین گوشت در رژیم کانادایی

جایگزین گوشت در رژیم کانادایی

جایگزین گوشت در رژیم کانادایی
جایگزین گوشت در رژیم کانادایی

در این مقاله به بررسی و معرفی جایگزین گوشت در رژیم کانادایی می پردازیم.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد رژیم کانادایی با ما در تماس باشید.

09120174510

اینفوگرافیک جایگزین گوشت در رژیم کانادایی

اینفوگرافیک جایگزین گوشت در رژیم کانادایی
اینفوگرافیک جایگزین گوشت در رژیم کانادایی

از جمله رژیم های لاغری که رعایت تمامی دستورالعمل های غذایی برای شخص رژیم گیرنده سخت و دشوار می باشد، رژیم کانادایی است که معمولاً به دو شکل هفت روزه یا (پنج روزه) و همچنین سیزده یا (پانزده روزه) به افراد مبتلا به اضافه وزن بالا توصیه می شود.

دلایل متعددی برای لاغری وجود دارد که اهداف متفاوتی در راستای دستیابی به این امر صورت می پذیرد که مستلزم رعایت کلیه دستورالعمل های پزشکی و یا رژیم غذایی است.

برای اینکه بدانید این رژیم، چقدر موثر است، با رژیم کانادایی چقدر کم کردید را مشاهده کنید.

جایگزین گوشت در رژیم کانادایی چیست؟

  • پنیر کم چرب دلمه ای
  • توفو معمولی
  • عدس طبخ شده
  • لوبیا چیتی طبخ شده
  • تخم مرغ آبپز
عناوین مقاله:

رژیم کانادایی اصلی چیست؟

تاثیر رژیم کانادایی بر روند لاغری را توضیح دهید.

در رژیم غذایی کانادایی، رعایت چه اصولی الزامی است؟

رژیم کانادایی اصلی و انواع آن

انواع گروه های غذایی مجاز و غیر مجاز در برنامه رژیم کانادایی را نام ببرید.

چه افرادی می توانند از برنامه رژیم لاغری کانادایی استفاده کنند؟

زمان مصرف وعده های اصلی غذایی در رژیم کانادایی

انجام تمرینات ورزشی در رژیم کانادایی

جایگزین گوشت در رژیم کانادایی چیست؟

مقدار کالری مجاز روزانه در رژیم کانادایی

فواید برنامه غذایی رژیم کانادایی را بیان نمایید.

جراحی Gastric Balloon چیست؟

چه افرادی کاندیدای جراحی Gastric Balloon هستند؟

مزایای جراحی Gastric Balloon

نتیجه گیری

پیشنهاد می کنیم از پست نمونه رژیم غذایی برای دیابتی ها دیدن کنید.

مناسب ترین جایگزین ها در برنامه رژیم کانادایی

با توجه به عنوان مقاله جایگزین گوشت در رژیم کانادایی، سعی داریم تا با کمک دکتر سلیمی، مناسب ترین جایگزین ها که شخص رژیم گیرنده در مدت رژیم فوق مجاز به مصرف آن است را بیان کنیم:

جایگزین گوشت در برنامه رژیم کانادایی

پنیر کم چرب دلمه سه چهارم فنجان معادل (165g) 139 Kcal و 18g protein
توفو معمولی صد و هشتاد و شش گرم 143 Kcal و 15g protein
عدس طبخ شده صد گرم 116 Kcal و 9g protein
لوبیا چیتی طبخ شده هشتاد و شش گرم 123 Kcal و 8g protein
تخم مرغ آبپز یک عدد 76 Kcal و 6g Protein

 

جایگزین کالباس در برنامه رژیم کانادایی

سوسیس بوقلمون شصت و هشت گرم 150 Kcal، 10 g protein، 12g lipid
سوسیس مرغ شصت و هشت گرم 150 Kcal، 10g protein، 11g lipid
سوسیس وگان یک عدد یا (70g) 163 Kcal، 14g protein،10g lipid
لوبیا سیاه طبخ شده صد و بیست و نه گرم 170 kcal، 11g protein، 1g lipid

 

جایگزین قهوه در برنامه رژیم کانادایی

چای سبز یک فنجان 32 mg caffeine
انرژی زا Red Bull فاقد شکر 240 ml 72mg caffeine

برای اطلاعات بیشتر، جایگزین قهوه در رژیم کانادایی را مطالعه کنید.

جایگزین چای در برنامه رژیم کانادایی

هات چاکلت فاقد خامه و شکر240 ml 0 mg Caffeine
دمنوش های گیاهی  240 ml 0 mg Caffeine

 

جایگزین اسفناج  در برنامه رژیم کانادایی

آروگولا کاهو شاهی کلم پیچ چغندر سوئیسی سبزی خردل خرفه

 

جایگزین کرفس در برنامه رژیم کانادایی

رازیانه تربچه خیار سیب هویچ لوبیا سبز فلفل دلمه سبز کلم بروکلی تره فرنگی

در خصوص جایگزین ذرت هم در این برنامه رژیم غذایی می توان به جوانه ماش، کنجد برشته، غلات کامل، برنج قهوه ای و یا کینوا اشاره کرد که هر یک از آن ها دارای مواد مغذی و ویتامین ها هستند که نه تنها برای حفظ سلامتی بدن مفید می باشند، بلکه در امر تقلیل وزن موثرند.

جایگزین کرفس در برنامه رژیم کانادایی
جایگزین کرفس در برنامه رژیم کانادایی

همچنین انواع سس میوه پوره شده، توت خشک، سبزیجات پخته و یا خام و کشمش می تواند جایگزین مناسبی برای میوه در برنامه غذایی کاهش وزن فوق باشد. ناگفته نماند فلفل سبز، سبزیجات چلیپایی و مکمل ها، از جمله جایگزین های مناسب Vitamin C در رژیم کانادایی هستند.

در رژیم کانادایی، شخص تنها می تواند از گروه های غذایی مجاز به میزان مشخص در برنامه غذایی خود استفاده کند

در رژیم کانادایی، شخص تنها می تواند از گروه های غذایی مجاز به میزان مشخص در برنامه غذایی خود استفاده کند که برخی از آن ها جایگزین غذایی مناسبی دارند.

در برنامه غذایی فوق، فرد رژیم گیرنده فقط مجاز به مصرف وعده های اصلی غذایی است و هیچ میان وعده ای در این برنامه کاهش وزن توصیه نمی شود. چنانچه مایلید درباره جایگزین گوشت در رژیم کانادایی اطلاعات لازم را دریافت کنید، تا انتهای مقاله با ما همراه باشد.

در این راستا می توانید از تجربیات دکتر سلیمی بهره مند شوید. دکتر سلیمی، برترین پزشک در زمینه گوارش و معتبرترین متخصص انواع جراحی لاغری در سراسر کشور شناخته می شود.

رژیم کانادایی

پیش از توضیح در مورد جایگزین گوشت در رژیم کانادایی، بهتر است توضیحاتی در خصوص این برنامه رژیم غذایی در اختیار شما قرار دهیم. این رژیم غذایی با عناوین متعددی از جمله Copenhagen Diet معرفی می شود که در یک بازه زمانی کوتاه می تواند لاغری چشمگیری را به دنبال داشته باشد.

رژیم فوق که از جمله برنامه های غذایی شدید و سخت به شمار می آید، رعایت آن به سیستم سوخت و ساز بدن شوک بسیاری وارد می کند و در نتیجه شخص در کمترین زمان شاهد افت وزن بسیار خواهد شد.

رژیم کانادایی
رژیم کانادایی

بررسی های صورت گرفته روی رژیم گیرندگان برنامه غذایی فوق نشان می دهد که این گروه از افراد تقریباً ده کیلوگرم از وزن خود را در بازه زمانی مشخص، تحت نظر متخصصین تغذیه از دست خواهند داد. قطعاً این میزان لاغری در مدت معین، امری غیر قابل تحمل محسوب می شود که استهلاک بسیاری را برای بدن به دنبال دارد.

لازم به ذکر است که رعایت برنامه لاغری فوق برای تمامی اشخاص انتخاب مناسبی نیست، پس بهتر است پیش از هر اقدامی با کارشناسان تغذیه در ارتباط باشید. Copenhagen Diet بر حسب Mediterranean Diet است که تحقیقات لازم روی آن انجام شده است و به منظور حفظ سلامت قلب، برنامه غذایی مفید و عالی محسوب می شود.

پیشنهاد می کنیم از پست میوه های مجاز در رژیم کتوژنیک دیدن کنید.

برخی از خوراکی های مجاز که شما می توانید در این برنامه کاهش وزن از آن استفاده کنید شامل:

1) میوه ها 2) سبزیجات 3) روغن زیتون 4) ماهی 5) حبوبات 6) غلات 7) آجیل

و همین طور تقلیل شیرینی جات و یا گوشت است که متخصصین سعی کرده اند بر حسب ذائقه رژیم گیرندگان، جایگزین مناسبی برای هر گروه غذایی توصیه کنند. معمولاً پروتئین، غلات کامل، میوه و سبزیجات در این رژیم و همین طور برنامه غذایی مدیترانه ای مشابه است. اطلاعات تکمیلی را از دکتر سلیمی کسب نمایید.

برخی از خوراکی های مجاز که شما می توانید در این برنامه کاهش وزن از آن استفاده کنید شامل:
برخی از خوراکی های مجاز که شما می توانید در این برنامه کاهش وزن از آن استفاده کنید شامل:

کاهش وزن با رژیم کانادایی

اگر به گروه های غذایی که در این برنامه رژیم لاغری گنجانده شده است دقت کنید، متوجه خواهید شد که دلیل اصلی این تقلیل وزن، مواد غذایی کم کالری و سالم است.

کاهش وزن با رژیم کانادایی
کاهش وزن با رژیم کانادایی

با این که در برنامه فوق جایگزین گوشت در رژیم کانادایی توسط متخصصین تغذیه بسیار تاکید شده است، باید گفت که دریافت کمترین کالری در این رژیم کاهش وزن، سبب لاغری بسیار خواهد شد. دریافت کالری مورد نیاز رژیم گیرندگان تقریباً در حد 600 Kcal) ) است.

طبق نظر دکتر مهدی سلیمی، برنامه های غذایی که فرد در طی روز 800 kcal) ) دریافت می کند، تنها بایستی تحت نظارت حاذق ترین کارشناسان تغذیه انجام شود تا بدین وسیله شرایط شخص بیمار، مورد بررسی قرار گیرد.

اغلب افراد با کاهش کالری دریافتی بین 1200-1800 Kcal) ) در طول روز، بدون این که بدن آن ها با پیامدهای جانبی ناشی از رژیم لاغری همراه شوند، می توانند وزن قابل توجهی را از دست دهند.

میزان فعالیت های روزانه شما، ترکیب بدن، جنسیت و یا حتی سن، از مهمترین عوامل در مقدار کالری مورد نیاز روزانه برای لاغری است

دقت داشته باشید میزان فعالیت های روزانه شما، ترکیب بدن، جنسیت و یا حتی سن، از مهمترین عوامل در مقدار کالری مورد نیاز روزانه برای لاغری است.متخصص تغذیه با توجه به تمامی موارد عنوان شده، میزان کالری لازم را برای رسیدن به وزن طبیعی بر اساس رژیم کانادایی و افزایش سوخت و ساز بدن به رژیم گیرندگان متذکر می شوند.

در برنامه غذایی فوق، شما مجاز به مصرف گروه های غذایی مملو از پروتئین نظیر گوشت مرغ، گاو و یا تخم مرغ هستید که بهتر است در رابطه با جایگزین گوشت در رژیم کانادایی، از دکتر سلیمی اطلاعات لازم را دریافت کنید زیرا انرژی بیشتری برای گوارش آن ها نیاز است.

هنگامی که غذاهای فوق تاثیر حرارتی بسیاری به دنبال دارند، کالری بسیاری نیاز است تا گوارش به راحتی انجام شود. به طور کلی راز لاغری در این برنامه غذایی، وجود مواد غذایی حاوی پروتئین است که گوارش سخت تری را به همراه دارند.

اصول غذایی در رژیم کانادایی

همان طور که گفتیم، این برنامه غذایی با این که سخت و دشوار است، اما مدت رعایت آن در یک بازه زمانی کوتاه انجام می شود. در رژیم کانادایی، شما بایستی کلیه قوانین غذایی را در مدت دو هفته رعایت کنید و چنانچه کوتاهی و یا اشتباهی در این بازه زمانی پیش آید، شخص بایستی بلافاصله از ادامه رژیم صرف نظر کند و به این مورد توجه داشته باشد که اجازه انجام این رژیم غذایی را تا مدت شش ماه ندارد.

اصول غذایی در رژیم کانادایی
اصول غذایی در رژیم کانادایی

قوانینی که شما به غیر از جایگزین گوشت در رژیم کانادایی موظف به رعایت آن هستید، عبارتند از:

خوردن وعده های اصلی غذایی (صبحانه، شام، ناهار) که بایستی شخص رژیم گیرنده طبق همان برنامه و به مقدار مشخص در هر وعده میل کند.

ممکن است فرد مجاز به مصرف (یک حبه قند+ ماست+ ژامبون یا ماهی (یک تکه) به همراه کمی آبغوره) فقط در یک روز مشخص باشد. اما بایستی طبق برنامه غذایی و بدون دریافت کالری اضافی باشد.

در رژیم کانادایی، میان وعده وجود ندارد

در رژیم کانادایی، میان وعده وجود ندارد و رژیم گیرنده نمی تواند خوراکی دیگری را به برنامه غذایی فوق بیفزاید.

یکی از مهمترین قوانینی که شخص بایستی در رژیم فوق به آن پایبند باشد، مصرف آب زیاد و همین طور پرهیز از تمرینات فیزیکی شدید است.

زمان مجاز خوردن وعده های اصلی غذایی، از دیگر ضوابط رژیم کانادایی است. به این علت که رژیم لاغری بیش از توجه به مقدار کالری مصرفی بسیار حائز اهمیت است.

طبق بررسی های صورت گرفته، زمان خوردن وعده های اصلی غذایی در امر لاغری و رسیدن به وزن طبیعی، اثر زیادی دارد. هر چند زمان دقیقی برای انجام این امر ذکر نشده و ممکن است برای اشخاص متعدد زمان فوق متفاوت باشد.

اغلب کارشناسان تغذیه معتقدند که وعده شام بایستی سریعتر میل شود

اغلب کارشناسان تغذیه معتقدند که وعده شام بایستی سریعتر میل شود، بهتر است بین 2 الی 3 ساعت پیش از خواب، غذای سالم و سبکی را برحسب کالری مورد نیاز در وعده شام صرف کنید. این امر سبب می گردد تا کمی از کالری دریافتی را پیش از خواب از دست بدهید و خواب راحت تری داشته باشید.

در ضمن مصرف شام در ساعات نخست شب علاوه بر چربی سوزی، ناشتا بودن بدن را هم افزایش می دهد و در نتیجه هورمون هایی که روی گلوکز خون و یا حتی اشتهای فرد اثر می گذارد را تنظیم می کند. لذا، بایستی متذکر شد که اشخاصی در کاهش وزن از طریق این برنامه غذایی موفق هستند که به کلیه قوانین برنامه لاغری فوق، پایبند بوده اند.

اغلب کارشناسان تغذیه معتقدند که وعده شام بایستی سریعتر میل شود
اغلب کارشناسان تغذیه معتقدند که وعده شام بایستی سریعتر میل شود

رژیم کانادایی اصلی و انواع آن

به طور کلی این رژیم لاغری که در آن جایگزین گوشت در رژیم کانادایی برای افرادی که به مصرف گوشت در برنامه غذایی خود علاقه ای ندارند، گروه های غذایی سالم و مفید دیگری را در دوره های سیزده تا پانزده روزه در اختیار رژیم گیرندگان قرار داده است. این برنامه غذایی که معروف به رژیم دانمارکی است، رژیم یویو  (Diet yoyo) هم نامیده می شود.

مهمترین ویژگی این نوع از برنامه های غذایی، تقلیل وزن قابل توجه در یک بازه زمانی کوتاه است.

نتایج ناپایدار رژیم های کاهش وزن فوق، یکی از مهمترین مواردی است که فرد بایستی پیش  از انتخاب رژیم غذایی خود به آن توجه بسیار داشته باشد، زیرا احتمال این که بدن شخص بعد از مدتی با افزایش وزن روبرو شود، بسیار است.

خوردن غلات و میوه ها در رژیم کانادایی اصلی با هدف تسریع در امر کاهش وزن تا حد زیادی کاهش می یابد زیرا بدن در شرایط به خصوصی قرار می گیرد. از انواع رژیم کانادایی می توان به موارد زیر اشاره داشت:

رژیم کانادایی پانزده روزه:

برنامه فوق همچون رژیم کاهش وزن سیزده روزه است که از لحاظ کلی، تفاوت بسیاری میان آن ها وجود ندارد. رژیم گیرندگانی که از این برنامه غذایی استفاده می کنند، بلافاصله تغییر سایز در بخش های مختلف بدن احساس خواهند کرد. گفتیم که برنامه غذایی فوق بسیار مشکل بوده و شخص بایستی در این مسیر، پشتکار و توانایی بسیار داشته باشد.

بعد از اتمام رژیم سعی کنید از گروه های غذایی کم کالری و سالم به میزان کم استفاده کنید تا مجدداً با افزایش وزن مواجه نشوید. در این مدت، شخص امکان تغییر در بعضی از گروه های غذایی همچون جایگزین گوشت در رژیم کانادایی را دارد که اگر دقت کرده باشید، این حق انتخاب در برنامه غذایی سیزده روزه وجود ندارد.

لازم به توضیح است که ممکن است این بازه زمانی صدمات جدی را به بدن شما وارد کند، پس بهتر است تحت نظر کارشناسان تغذیه و بنا بر تاکید جایگزین گوشت در رژیم کانادایی بر حسب کالری مورد نیاز روزانه غذا میل کنید.

رژیم کانادایی هفت روزه:

از دیگر رژیم های لاغری این برنامه غذایی، 7 روزه است. رژیم لاغری فوق با افت وزن قابل توجهی که به همراه دارد، ممکن است برای شخص رژیم گیرنده پیامدهای بسیاری را در این مدت کوتاه ایجاد کند.

لاغری بسیار در این مدت، شخص را به ادامه این رژیم تشویق می کند. اگر چه برنامه غذایی فوق از نظر متخصص تغذیه با اشکالاتی همراه است، اما افت وزن بین شش تا سیزده کیلوگرمی را به دنبال دارد.

دقت داشته باشید با این که لاغری در رژیم فوق خیلی سریع انجام می شود، باید گفت که با اتمام زمان رژیم، کوتاهی و یا عدم رعایت دستورالعمل های پزشکی در برنامه رژیم غذایی و یا حتی عدم توجه به کالری مورد نیاز در هر وعده و مصرف میان وعده های پرکالری، می تواند برگشت وزن بسیاری را به همراه داشته باشد. لذا، توصیه می شود تحت نظر دکتر سلیمی، بخشی از وزن اضافی خود را از دست بدهید.

رژیم کانادایی هفت روزه:
رژیم کانادایی هفت روزه:

غذاهای مجاز در برنامه رژیم غذایی کانادایی

گفتیم با این  که می توانید مناسب ترین جایگزین گوشت در رژیم کانادایی را داشته باشید، سبزیجات و پروتئین از دیگر گروه های غذایی هستند که فرد مجاز به مصرف آن ها به میزان کم است. انواع متعددی از این رژیم وجود دارد که در تمامی برنامه های غذایی فوق، شخص رژیم گیرنده تنها می تواند مواد غذایی سالم و مفید در حد بسیار محدود را مصرف کند.

ممکن است جایگزین گوشت در رژیم کانادایی برای شما در نظر گرفته شود، اما بایستی به این نکته توجه داشته باشید که مقدار مصرف آن همچون سایر مواد غذایی محدود است.

در رژیم فوق که یکی دیگر از انواع رژیم یویو است، رژیم گیرنده بایستی فرآورده های لبنی، غلات کامل و حتی کلیه میوه ها را از برنامه غذایی خود حذف کند. به غیر از جایگزین های مناسب گوشتی، فرد می تواند از نان چاودار و یا ماست ساده هم استفاده کند.

نوشیدنی های فاقد کالری مانند آب، سبزیجات با کربوهیدرات های پایین، تخم مرغ، گوشت و تنها تعداد اندکی از میوه ها، جزء گروه های غذایی هستند که شخص مجاز به مصرف آن ها در این مدت است.

دیگر مواد غذایی طبق لیست زیر می باشد:

مواد غذایی مجاز در برنامه رژیم غذایی سیزده روزه کانادایی
گوشت بدون چربی ماهی مرغ بدون پوست استیک گوشت گاو
تخم مرغ بوقلمون گوشت خوک سبزیجات(گوجه، کلم، اسفناج) چای گزنه یا سبز، قهوه

همان طور که مشاهده می کنید، اصل این رژیم بر پایه مصرف پروتئین ها است. گوشت از مهمترین منابعی است که حاوی پروتئین بسیار است و در این برنامه غذایی گنجانده شده است و شاید دلیل اصلی جایگزین گوشت در رژیم کانادایی، وجود پروتئین های مورد نیاز روزانه است. در این برنامه غذایی؛ گوشت مرغ، گوساله، خوک و یا کالباس مشاهده می شود که حاوی چربی کمتر و پروتئین بالا است.

دیگر مواد غذایی طبق لیست زیر می باشد:
دیگر مواد غذایی طبق لیست زیر می باشد:

مواد غذایی غیر مجاز در رژیم کانادایی

در برنامه غذایی فوق با هدف کاهش وزن سریع، شما کالری دریافتی کمتری را مصرف می کنید. دریافت تنها ششصد کالری در طول روز در هر وعده یعنی میزان بسیار محدودی از مواد غذایی که مجاز به مصرف آن ها هستید که در کنار آن فهرستی از گروه های غذایی ناسالم و پرکالری که خوردن آن ها توصیه نمی شود.

مواد غذایی غیر مجاز در برنامه رژیم کانادایی سیزده روزه
الکل کالری موجود در این نوشیدنی مضر بسیار بالا است زیرا از طریق کبد به گلوکز تبدیل می شود و در واقع چیزی که شخص رژیم گیرنده در برنامه غذایی فوق مجاز به مصرف آن نیست.
شیرینی و قند حذف مهمترین گروه غذایی در این رژیم لاغری قند است که بهتر است از کلیه خوراکی های حاوی قند در برنامه غذایی خود بپرهیزید.
آدامس این خوراکی پرطرفدار حاوی قند است. لذا شما مجاز به خوردن آن نیستید.
روغن و چربی برنامه کاهش وزن فوق بدون هر گونه چربی و روغن است.
غلات و دانه ها کربوهیدرات های بسیار موجود در این گروه غذایی به افرادی که از رژیم کانادایی پیروی می کنند، توصیه نمی شود.
کربوهیدرات در رژیم کانادایی بایستی تمامی گروه های غذایی که حاوی کربوهیدرات ها هستند نظیر ماکارونی، برنج، نان و یا سیب زمینی را کنار بگذارید.
میوه ها در این برنامه غذایی، بیشتر میوه ها حذف می شوند و شخص می تواند طبق توصیه پزشک، تنها از تعداد محدودی از میوه ها استفاده کند.

چه افرادی می توانند از رژیم کاهش وزن کانادایی استفاده کنند؟

با این که مناسب ترین جایگزین گوشت در رژیم کانادایی برای رژیم گیرندگان توصیه شده است، اما با بررسی های صورت گرفته بر این برنامه غذایی، باید گفت که رژیم فوق از جمله برنامه هایی است که با محدودیت های غذایی بسیاری به منظور از دست دادن وزن همراه است.

گروه های غذایی سالم و میزان محدود موجود در این برنامه، سبب گردیده تا سوخت و ساز این گروه از مبتلایان به اضافه وزن بالا تا حد قابل توجهی افزایش یابد. لذا مناسب هر شخصی نیست.

افرادی که نمی توانند از مزایای این رژیم کاهش وزن بهره مند شوند، معمولاً بانوان باردار یا شیرده، اشخاص رده سنی بیش از پنجاه سال، مبتلایان به فشار خون، نوجوانان، اختلالات زمینه ای، افرادی که با بیماری گوارشی همراه هستند، بایستی از دیگر متدهای لاغری استفاده کنند.

چه افرادی می توانند از رژیم کاهش وزن کانادایی استفاده کنند؟
چه افرادی می توانند از رژیم کاهش وزن کانادایی استفاده کنند؟

در ضمن مشاغلی که مستلزم قدرت بدنی بالا می باشد مانند ورزشکاران؛ به دلیل دریافت کمترین کالری، نمی توانند از برنامه غذایی فوق بهره مند شوند.

هر رژیم لاغری همچون این برنامه غذایی ممکن است پیامدهایی را به دنبال داشته باشد، پس بهتر است تحت نظر متخصصین تغذیه، مناسب ترین و بهترین گروه های غذایی را با در نظر گرفتن جایگزین گوشت در رژیم کانادایی در پیش بگیرید.

زمان مصرف وعده های اصلی غذایی در رژیم کانادایی

اغلب برنامه های غذایی کاهش وزن همچون رژیم کانادایی برای درشت مغذی ها و کیفیت مواد غذایی بیش از در نظر گرفتن کالری مورد نیاز روزانه تمرکز دارند. به تازگی متخصصین تغذیه به ساعات مجازی که شخص بایستی از برنامه غذایی کم کالری و سالم خود در هر وعده استفاده کنند، تاکید بسیار داشته اند.

تحقیقات گسترده ای بر رژیم گیرندگان زیادی که به زمان خوردن مواد غذایی در ساعات مشخص اهمیت شایانی می دهند، صورت گرفت که بیانگر لاغری چشمگیر آن ها بود.

ممکن است زمان های فوق در اشخاص متعدد متفاوت باشد، پس زمان دقیقی ذکر نشده است. اما بعضی نکات کلی و کاربردی برای زمان بندی مواد غذایی وجود دارد که دکتر سلیمی در اختیار شما قرار می دهند.

اغلب متخصصین به مبتلایان به اضافه وزن بالا توصیه می کنند که شام را در ساعات نخست شب میل کنند. زیرا این امر به کالری سوزی بدن پیش از خواب کمک می کند و سبب می گردد تا شخص با مصرف گروه های غذایی سالم، خواب راحت تری را تجربه کنند. به عبارتی مصرف شام در ساعت پنج عصر برای فرد رژیم گیرنده، با از دست دادن وزن و نزدیک تر شدن به زمان داخلی بدن می تواند تاثیرگذار باشد.

احتمالاً کمترین اثربخشی در روند لاغری در ساعت ناهار است

احتمالاً کمترین اثربخشی در روند لاغری در ساعت ناهار است که لازم به ذکر است که بایستی حجیم ترین وعده غذایی به این وعده اختصاص داشته باشد. چرخه خواب، راندمان بدن را در ساعات نخست روز برای گوارش مواد غذایی، تنظیم هورمون ها و یا سوزاندن کالری دریافتی تا حد بسیار افزایش می دهد.

افرادی که به دنبال رسیدن به وزن طبیعی و ایده آل هستند، باید به این مورد توجه داشته باشند که بین شام و نخستین وعده اصلی غذایی، بایستی تقریباً دوازده ساعت زمان باشد.

بهتر است از مغذی ترین خوراکی ها در وعده صبحانه استفاده کنید

بهتر است از مغذی ترین خوراکی ها در وعده صبحانه استفاده کنید. بر همین اساس، زمان صرف وعده های اصلی غذایی در این برنامه کاهش وزن این گونه است که:

وعده صبحانه در ساعت هشت صبح که شامل (آب + قهوه سیاه) است، وعده ناهار در یک عصر که می تواند (گوشت فاقد چربی (150-200g) )+سبزیجات (یک لیوان) و یا تخم مرغ (دو عدد) باشد و همچنین شام که بهتر است در شش بعدازظهر صرف شود. در انتها متذکر می شویم به هیچ عنوان بعد از خوردن شام تا روز بعد، از هیچ خوراکی و یا میوه ای استفاده نکنید.

انجام تمرینات ورزشی در رژیم کانادایی

هر چند در این برنامه کاهش وزن، توصیه ای به انجام تمرینات فیزیکی نشده است، اما باید گفت که انجام فعالیت های ورزشی کامل کننده یک برنامه لاغری است. تمامی متخصصین تغذیه به منظور موفقیت بیشتر فرد در امر لاغری سعی می کنند تا هشتاد درصد از این برنامه را به رژیم غذایی و مابقی آن را به تمرینات ورزشی مستمر اختصاص دهند.

با توجه به این که هدف کلی شما لاغری در یک بازه زمانی پانزده روزه است، بهتر است علاوه بر انتخاب بهترین جایگزین گوشت در رژیم کانادایی که حاوی پروتئین بسیار بالایی است، تمرکز خود را به بخشی از فعالیت های ورزشی معطوف کنید و در این راستا سعی کنید روزانه به طور منظم بین چهل و پنج الی شصت دقیقه به تمرین بپردازید.

شنا کردن، ایروبیک، دویدن، دوچرخه سواری و پیاده روی از جمله تمرینات قلبی مناسبی هستند که شما می توانید همراه با رعایت دستورالعمل های غذایی رژیم کانادایی، بخشی از وزن اضافی خود را از دست دهید.

لازم است متذکر شد که به منظور افزایش روند چربی سوزی در حین انجام این تمرینات، آب فراوان بنوشید. به این ترتیب برای تسریع در امر کالری سوزی و همین طور بهبود سوخت و ساز بدن، توصیه می شود فعالیت های هوازی را همراه با وزنه انجام دهید.

 

مقدار کالری مجاز روزانه در رژیم کانادایی

توضیحات بیان شده در رابطه با این برنامه غذایی، بیانگر این است که رژیم گیرندگان می توانند در یک بازه زمانی مشخص تقریباً 10kg) )از وزن اضافی خود را از دست دهند و این مقدار برای این گروه از رژیم گیرندگان امری بسیار حائز اهمیت تلقی می شود. افراد، روزانه می توانند بین 600-1500 ( kcal) از سالم ترین و مناسب ترین گروه های غذایی را در برنامه رژیم غذایی خود استفاده کنند.

اما تقلیل انرژی دریافتی و در عین حال افزایش فعالیت های شخصی، مهمترین مواردی است که در زمان رعایت برنامه غذایی فوق، شخص رژیم گیرنده موظف به رعایت آن است.

دقت داشته باشید چنانچه به گروه های غذایی که در برنامه رژیم لاغری شما گنجانده شده است علاقه ای ندارید و مصرف آن ها برای شما سخت است، می توانید از بهترین خوراکی ها همچون جایگزین گوشت در رژیم کانادایی استفاده کنید تا ادامه این رژیم برای شما راحت تر باشد.

فواید برنامه غذایی رژیم کانادایی

اغلب کارشناسان تغذیه معتقدند که برنامه غذایی فوق، سوخت و ساز بدن شخص رژیم گیرنده را به طور پیوسته تغییر می دهد و در نتیجه، این تقلیل وزن می تواند با رعایت یک برنامه غذایی کم کالری، تا مدت ها حفظ شود.

طبق برنامه فوق، شما بایستی از سبزیجات و میوه ها زیاد مصرف کنید که این امر با دریافت فیبر کافی به روند کاهش وزن شما کمک شایانی می کند.

تقلیل مصرف نوشیدنی های حاوی الکل و یا گلوکز، از دیگر مزیت های رژیم کانادایی است. از دست دادن وزن و دریافت سالم ترین گروه های غذایی به میزان بسیار محدود سبب می گردد تا خلق و خوی شما تا حد قابل ملاحظه ای بهبود یابد و در نهایت بهتر در جامعه حضور داشته باشید. دریافت تنها هشتصد کالری در طی روز منجر به افزایش سوخت و ساز بدن و گوارش بهتر می شود.

فواید برنامه غذایی رژیم کانادایی
فواید برنامه غذایی رژیم کانادایی

سم زدایی بدن، یکی دیگر از فواید این برنامه غذایی است که رژیم گیرندگان می توانند از آن بهره مند شوند. بررسی های صورت گرفته نشان می دهد که ابتلا به یبوست و یا  ) IBSسندروم روده تحریک پذیر) تا حد قابل توجهی با رعایت برنامه غذایی فوق درمان می شود.

این رژیم با زمان بندی مشخص و بسیار سخت برای افرادی که به دنبال کاهش وزن سریع هستند، تنظیم شده است

در انتها خاطر نشان می شویم که این رژیم با زمان بندی مشخص و بسیار سخت برای افرادی که به دنبال کاهش وزن سریع هستند، تنظیم شده است. برنامه های غذایی ثابت و به خصوصی در مدت رژیم لاغری شما لحاظ شده است که فرد تنها مجاز به رعایت آن ها می باشد. همچنین در کوتاهترین زمان می توانید به نتایج قابل قبولی دست یابید که تمامی این موارد در کنار هم از بارزترین مشخصه های رژیم کانادایی محسوب می شود.

لازم به توضیح است که:

برنامه های غذایی متعددی از جمله رژیم کانادایی وجود دارد که با دریافت کمترین کالری در یک بازه زمانی مشخص، مناسب ترین اقدام برای دستیابی به تناسب اندام محسوب می شوند اما اثربخشی آن ها در دراز مدت از بین می رود و ممکن است فرد به تدریج با افزایش وزن مواجه شود.

تغییر در شیوه زندگی

تغییر در شیوه زندگی از طریق این برنامه غذایی و مصرف سالم ترین گروه های غذایی و انجام منظم تمرینات ورزشی، سبب می گردد تا شما بخشی از اضافه وزن خود را از دست دهید و به تناسب اندام و وزن طبیعی دست یابید.

اما بایستی متذکر شد که تمامی این اقدامات می تواند موقتی باشد و شخص با عدم رعایت یک برنامه غذایی سالم و مفید، با افزایش وزن مجدد روبرو شود.

بر این اساس طبق نظر دکتر مهدی سلیمی، مناسب ترین اقدام برای بهره مندی از کاهش وزن دائمی، انجام جراحی چاقی است که در ادامه مقاله، یکی از مناسب ترین و در عین حال موثرترین متدهای جراحی متابولیک تحت نظر دکتر سلیمی را متذکر خواهیم شد.

جراحی لاغری گاستریک بالون (Gastric Balloon)

Balloon ابزاری کوچک است که تقریباً (3/1) از ظرفیت معده را با ورود به بخش داخلی اشغال می کند. عمل فوق که از جمله جراحی های کاهش وزن به شمار می آید، سبب می شود که از پرخوری بسیار فرد پیشگیری کند. به دلیل این که شما از طریق این روش جراحی، تقلیل وزن بسیاری را تجربه خواهید کرد.

طبق نظر دکتر مهدی سلیمی فوق تخصص لاپاراسکوپی پیشرفته، این متد جراحی یکی از موثرترین و رایج ترین عمل های لاغری محسوب می شود که به افرادی که در پی رژیم کانادایی موفق به از دست دادن وزن چشمگیری نبوده اند، توصیه می شود. با دریافت مواد غذایی کمتر، شخص بیمار با حس سیری مضاعف همراه خواهد شد که در واقع این امر می تواند لاغری چشمگیری را به دنبال داشته باشد.

این جراحی در مقایسه با سایر شیوه های جراحی چاقی به عنوان یکی از متدهای کمتر تهاجمی شناخته می شود

این جراحی در مقایسه با سایر شیوه های جراحی چاقی به عنوان یکی از متدهای کمتر تهاجمی شناخته می شود که بدون این که عمل جراحی روی بیمار انجام شود، فرد می تواند در طولانی مدت از مزایای آن بهره مند شود.

بهتر است بدانید که به دلیل این که در ساختار سیستم گوارشی تغییری ایجاد نمی شود، جراحی Gastric Balloon روشی دائمی محسوب نمی شود و این مورد یکی از مهمترین مزیت های این عمل است. معمولا بالن بین شش الی دوازده ماه در درون معده می ماند و این امر سبب می گردد تا شخص مبتلا به شاخص توده بدنی بالا، تقریباً  10-30 kg) ) از وزن اضافی خود را از دست دهد.

این جراحی در مقایسه با سایر شیوه های جراحی چاقی به عنوان یکی از متدهای کمتر تهاجمی شناخته می شود
این جراحی در مقایسه با سایر شیوه های جراحی چاقی به عنوان یکی از متدهای کمتر تهاجمی شناخته می شود

گفتنی است که ترشح اسید معده به تدریج روی مواد تشکیل دهنده این وسیله کوچک مخصوص جراحی تاثیر گذاشته و صدماتی را ایجاد می کند. لذا، قرار گرفتن دائم آن در داخل معده امکانپذیر نیست.

افراد کاندیدای جراحی بالون معده

این متد درمانی تاثیرگذار، مناسب افرادی است که برنامه ریزی های لازم را در شیوه زندگی خود و تغییراتی را در برنامه رژیم غذایی برای یک بازه زمانی طولانی مدت ایجاد کرده اند.

به این ترتیب شخص بیمار بایستی از یک برنامه رژیم کاهش وزن کنترل شده و خاصی در مدت درمان و حتی پس از خروج این وسیله از معده تحت نظر متخصصین تغذیه داشته باشند.

در مجموع اشخاصی کاندیدای مناسبی برای این متد جراحی هستند که بی ام آی آن ها بین 25-37 kg) ) است. طبق نظر دکتر مهدی سلیمی، شاید مبتلایان به شاخص توده بدنی بالا که با اختلالات مرتبط به اضافه وزن بالا مواجه هستند، برای انجام این عمل جراحی کاندیدای مناسبی باشند.

در این راستا، ارزیابی های لازم از شخص بیمار توسط پزشک در خصوص اهداف فرد از لاغری و همچنین کنترل بر شاخص توده بدنی انجام می شود.

به طور کلی گاستریک بالون مناسب افرادی است که:

–        پیش از انجام سایر جراحی های کاهش وزن، بایستی وزن قابل توجهی را از دست دهند. این امر به تقلیل خطر جراحی در این گروه از مبتلایان کمک شایانی می کند.

–        افرادی که مایلند از شیوه های غیر جراحی همچون gastric balloon برای تسریع در روند لاغری استفاده کنند.

–        اشخاصی که در پی متد لاغری برگشت پذیر هستند، این روش درمانی می تواند انتخاب مناسبی باشد.

–        اغلب مبتلایان به اضافه وزن بالا به دنبال تکنیک های درمانی کمتر تهاجمی هستند که معالجه فوق با ایجاد یک توقف کوتاه مدت در زندگی می تواند تقلیل وزن قابل توجهی را به دنبال داشته باشد.

در ضمن، این گروه از مبتلایان به اضافه وزن بالا که واجد شرایط این متد جراحی هستند، بایستی از یک رژیم غذایی طولانی مدت در برنامه غذایی خود استفاده کنند که بهتر است زیر نظر مجرب ترین و حاذق ترین کارشناسان تغذیه انجام شود.

به طور کلی گاستریک بالون مناسب افرادی است که:
به طور کلی گاستریک بالون مناسب افرادی است که:

مزایای جراحی Gastric Balloon

مهمترین موضوع در رژیم گیرندگانی که از طریق رژیم کانادایی قادر به از دست دادن وزن نبوده اند و یا ادامه این مسیر برای آن ها سخت و دشوار بوده است، مزیت و فواید جراحی چاقی است که سعی داریم در ادامه مبحث جایگزین گوشت در رژیم کانادایی به این موضوع بسیار مهم بپردازیم.

این متد جراحی لاغری به شخص کمک می کند تا لاغری و یا به عبارتی افت شاخص توده بدنی دائمی و یا ماندگاری را تجربه کند.

خلق و خوی بهتر، انجام فعالیت های روزانه و یا شغلی آسان تر، افزایش انرژی و از همه مهمتر بالا رفتن اعتماد به نفس در این گروه از بیماران، به دلیل حذف بافت های چربی انباشته در بخش های مختلف بدن از مهمترین مزایای جراحی بالون معده به شمار می آید.

مزایای جراحی Gastric Balloon
مزایای جراحی Gastric Balloon

علاوه بر این، تحقیقات گسترده نشان می دهد که تقلیل ریسک اختلالات مربوط به عارضه چاقی مانند مشکلات قلبی عروقی، دیابت، آپنه خواب انسدادی، پرفشاری خون، انواع سرطان ها و بیش از ده بیماری دیگر که در رابطه با این عارضه ممکن است فرد به آن درگیر شود، از بارزترین مشخصه ی جراحی فوق محسوب می شود.

پیشنهاد می کنیم از پست میزان قند خون در دیابت نوع 2 دیدن کنید.

نتیجه گیری

در این نوشتار، به رژیم کانادایی که یکی از انواع برنامه های رژیم لاغری یویو است، پرداختیم و سعی کردیم علاوه بر انواع آن، به مهمترین اصول و قوانین این برنامه غذایی بپردازیم. مناسب ترین جایگزین گوشت در رژیم کانادایی را با توجه به کالری مورد نیاز روزانه متذکر شدیم.

در انتها خاطر نشان شدیم که یکی از بهترین و در عین حال ماندگارترین روش های کاهش وزن، انجام جراحی چاقی است که بهتر است برای تسریع در امر لاغری، از یک برنامه رژیم غذایی کم کالری و سالم در کنار فعالیت های ورزشی منظم استفاده کنید.

در انتها تاکید می کنیم که برای مشاوره گرفتن در خصوص مناسب ترین روش های لاغری، از دکتر مهدی سلیمی به عنوان معتبرترین متخصص در این زمینه مشورت بگیرید.

مقالات زیر را حتما مطالعه کنید

یک پاسخ

  1. سلام
    وقت‌ بخیر من دو سال از رژیم کانادایی استفاده کردم و خدارو شکر با تلاش و لطف خداوند نتیجه مطلوب و قابل قبولی گرفتم.
    اما قابل برگشت میخواستم از روش جراحی معده استفاده کنم اما وزن من اونقدر زیادی نیست بنده با قد ۱۵۶ حدود ۶۵ کیلوهستم. در حال حاضر کسی که این عمل روبخواد براش دکتر تجویز کنم حداقل وزنی که باید داشته باشه ۱۵۰ کیلو میباشد. من میخواستم بدونم که میشود با این وزن هم این عمل رو انجام بدم. باتشکر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

با یک کلیک تماس بگیرید