بعد از لاپاراسکوپی چی بخوریم

فهرست مطالب

در این مقاله به این موضوع می پردازیم که بعد از لاپاراسکوپی چی بخوریم .

اگر می خواهید به صورت دقیق بدانید که جراحی لاپاراسکوپی چیست اینجا را ببنید.

برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید با ما در تماس باشید

09120174510

اگر در حال سپری کردن دوران نقاهت بعد از لاپاراسکوپی هستید احتمالا به اینکه چه بخورید بسیار می اندیشید.

در گذشته برای هر عملی که روی بدن انسان انجام می شد، نیاز به برش های عمیق و بزرگ و اصطلاحا جراحی های باز وجود داشت.

اما رفته رفته با ظهور تکنولوژی های جدید، این عمل های سنتی در بسیاری از مواقع با عمل جدیدی به نام لاپاراسکوپی جایگزین شد. این سبک نوین و مدرن به بسیاری از نگرانی های بیماران و ترس های آن ها از جراحی پایان داده است. اما همچنان ابهاماتی درباره آن وجود دارد.

بعد از لاپاراسکوپی چی بخوریم
بعد از لاپاراسکوپی چی بخوریم

این که جراحی چاقی لاپاراسکوپی چگونه انجام می شود؟ کدام عمل ها را می توان با این روش انجام داد؟ بعد از لاپاراسکوپی چی بخوریم؟ مراقبت های قبل و بعد آن به چه شکل است؟

هزینه انجام آن چقدر است؟ و ده ها سوال دیگر که ما می خواهیم در مقاله “بعد از لاپاراسکوپی چی بخوریم” به آن ها پاسخ دهیم.

بنابراین توصیه می کنیم که این مقاله را تا انتها دنبال نمایید. در این راستا می توانید با دکتر سلیمی در ارتباط باشید و از تجربیات ارزشمند دکتر سلیمی بهره مند شوید. دکتر سلیمی، معتبرترین متخصص جراحی لاغری و فلوشیپ لاپاراسکوپی می باشد.

بعد از لاپاراسکوپی چی بخوریم

پس از این که از بیمارستان به خانه رفتید، تا دو هفته باید فقط مایعات بنوشید. ابتدا مایعات رقیق مصرف کنید و سپس در این دو هفته به تدریج مایعات را غلیظ کنید.

این مایعات عبارتند از:

آب

آب گوشت (گوشت قرمز یا مرغ را با کمی نمک و ساقه کرفس یا هویج بپزید، آب آن را خالی کرده و میل کنید).

چای سبک معمولی یا چای سبز گرم یا سرد (به دلیل کافئین بودن بیش از دو فنجان در روز ننوشید).

شیر کم چرب یا بدون چربی و در صورت عدم تحمل شیر بدون لاکتوز یا سویا

دوغ خانگی که گازدار نباشد و بسیار رقیق شده باشد.

آب میوه طبیعی رقیق شده با مقدار مساوی آب (آب کرفس، آب سیب، آب هویج، آب پرتقال یا نارنگی.

آب هندوانه نیازی به رقیق شدن ندارد.

بعد از لاپاراسکوپی چی بخوریم
بعد از لاپاراسکوپی چی بخوریم

به ادامه مقاله بعد از لاپاراسکوپی چی بخوریم توجه فرمایید.

دستورالعمل مصرف مایعات بعد از لاپاراسکوپی

برای این که تحمل بدن به مایعات بیشتر شود، به مرور و به تدریج، حجم مایع را به میزان 2 لیتر در روز افزایش دهید. با شفاف شدن ادرار (زرد روشن) میزان مایعی که برای آبرسانی به بدن نیاز دارید را کنترل کنید.

اگر ادرار شما غلیظ و کدر می شود یا حجم آن کم می شود و بوی بدی می دهد، این نشان می دهد که مایعات کافی مصرف می کنید و باید بیشتر بنوشید.

مایعات مصرفی را جرعه جرعه بنوشید. در یک ساعت یک فنجان بنوشید. از نوشیدن سریع بپرهیزید زیرا باعث اسیدیته و حالت تهوع می شود.

کمترین میزان پروتئین مورد نیاز در این مرحله 60 گرم در روز است و احتمالا در روزهای نخست بعد از عمل، قادر به تامین آن نخواهید بود، اما به تدریج با افزودن آبگوشت و شیر نرم شده یا ماست خانگی تامین می شود.

برای اطمینان از تامین روزانه پروتئین خود در این دوره، بهتر است از پودرهای پروتئینی مورد تایید پزشک استفاده کنید.

توصیه می کنیم در روزهای نخست، مایعات شیرین ننوشید

توصیه می کنیم در روزهای نخست، مایعات شیرین ننوشید. زیرا ممکن است باعث سرگیجه، تعریق و تپش قلب شوند.غذای جامد را خیلی زود (حتی برای طعم دادن) شروع نکنید.

اجتناب از نوشیدنی های گازدار بسیار مهم است زیرا نوشیدن آن ها باعث سوء هاضمه می شود.

از مصرف دخانیات و قلیان بپرهیزید زیرا باعث برگشت غذا از معده به دهان یا افزایش احتمال خونریزی گوارشی می شود.

نوشیدن مشروبات الکلی بعد از جراحی چاقی به خصوص در شش ماه اول بعد از عمل بسیار خطرناک است و ممکن است باعث شوک یا مرگ شود.

مصرف یک مولتی ویتامین مینرال به صورت قرص یا پاستیل جویدنی یک عدد در روز و یا به صورت شربت در صورت تجویز دکتر سلیمی، روزانه دو قاشق غذاخوری ضروری است.

دستورالعمل مصرف نیمه جامد بعد از لاپاراسکوپی

این غذاها باید حاوی پروتئین باشند اما چربی، قند و فیبر بالایی نداشته باشند.

مقدار غذا در هر وعده غذایی باید کم باشد و چندین بار (4 تا 6 بار در روز) بخورید. در هر روز می توانید یک غذای جدید را امتحان کنید تا بدانید بدنتان چه واکنشی به آن نشان می دهد. اگر قادر به هضم و تحمل آن بودید، به سراغ غذای جدید بروید. اگر نتوانستید غذای جدید را تحمل کنید و با مشکل مواجه شدید، آن را کنار بگذارید.

در این دوره باید به خوردن سه وعده غذایی کوچک در طول روز عادت کنید. سعی کنید مصرف آب میوه را کاهش دهید و به جای آن از میوه طبیعی رنده شده یا له شده استفاده کنید.

از خوردن غذاهای ناسالم خودداری کنید و به طور مداوم در طول روز غذا نخورید. زیرا کاهش وزن را متوقف می کند و در صورت تداوم، باعث افزایش وزن بعد از جراحی می شود. علاوه بر این، به دلیل افزایش ترشح اسید معده، باعث نفخ و درد پیچشی می شود.

به آهسته غذا خوردن عادت کنید. برای این کار، قاشق یا چنگال را هنگام جویدن به زمین بگذارید. سعی کنید هر وعده غذایی 20 دقیقه طول بکشد. لقمه های کوچک را در دهان خود بگذارید.

احساس سیری

یاد بگیرید به محض این که احساس سیری کردید، حتی اگر بعد از لقمه دوم یا سوم آن را احساس کردید، فوراً غذا خوردن را متوقف کنید. در غیر این صورت، حالت تهوع و درد در ناحیه میانی شکم، زیر آخرین دنده و یا در ناحیه شانه را خواهید داشت.

بهتر است از بشقاب ها ی کوچک استفاده کنید. چرا که حجم مناسب غذا برای شما بعد از لاپاراسکوپی فقط به اندازه یک پیاله خواهد بود.

به این واقعیت عادت کنید که پروتئین بخشی از هر وعده غذایی است و نباید آن را کنار بگذارید. حداقل پروتئین در هر وعده 60 تا 80 گرم در روز است که باید بخش بزرگی از غذایی که می خورید را تشکیل دهد.

چنان چه نمی توانید میزان پروتئین غذای خود را تشخیص دهید، با دکتر سلیمی صحبت کنید. او به شما توصیه ها و راهنمایی های لازم را خواهد کرد. مصرف 2 لیتر (6 تا 8 فنجان) مایعات در روز را ادامه دهید.

احساس سیری
احساس سیری

اگر بعد از خوردن غذا احساس سوزش سر دل، اسیدیته، حالت تهوع، ناراحتی و سیری کردید و غذا به دهان برگشت، به این معنی است که:

  • زیاد خوردید.
  • غذا را خوب نجویده اید.
  • غذای خود را به سرعت میل کردید.
  • خیلی زود و قبل از زمان مقرر شروع به خوردن غذای جامد کردید.
  • با غذا، آب یا مایعات مصرف کردید.

برای جلوگیری از آن:

به محض این که احساس سیری، حالت تهوع یا استفراغ کردید، غذا را متوقف کنید.

غذا را خوب بجوید و از بلعیدن زود آن خودداری کنید.

سرعت خود را کم کنید و کاری کنید که هر وعده نیم ساعت به طول بیانجامد.

غذای جامد را پیش از موعد، آغاز نکنید.

حین غذا آب یا مایعات دیگر مصرف نکنید.

بهتر است در این مرحله از مصرف این غذاها خودداری کنید:

غذاهای چسبناک و بسیار غلیظ

خامه نان

پاستا، ماکارونی و نارگیل

آجیل (گردو، بادام، پسته، فندق و …)

چیپس، پیتزا، پنیر

کره بادام زمینی و روغنی

سبزیجات خام، غذاهای سرخ شده یا چرب

بهتر است در این مرحله از مصرف این غذاها خودداری کنید:
بهتر است در این مرحله از مصرف این غذاها خودداری کنید:

سس قرمز

آب میوه های صنعتی

سس سفید

شیر پرچرب

ادویه جات

ترشی جات

فلفل شیرین

شکلات

 

درباره لاپاراسکوپی

در حین عمل با این روش که جراحی سوراخ کلید یا جراحی کم تهاجمی نیز نامیده می شود، نیازی به ایجاد برش های بزرگ مانند جراحی باز نیست زیرا جراح از ابزاری به نام لاپاراسکوپ استفاده می کند.

این ابزار پزشکی یک لوله کوچک با منبع نور و دوربینی با کیفیت است که از طریق یک برش در دیواره شکم وارد می شود و در حین حرکت، تصاویر داخل شکم یا لگن را به صفحه تلویزیون منتقل می کند.

درباره لاپاراسکوپی
درباره لاپاراسکوپی

از مزایای این روش جدید جراحی می توان به کاهش مدت بستری شدن بیمار در بیمارستان پس از جراحی، امکان بهبودی سریعتر بیمار، کاهش عوارض و درد و خونریزی پس از جراحی و کاهش اندازه اسکار یا زخم روی پوست بیمار اشاره کرد.

این نوع جراحی کم تهاجمی برای تشخیص یا درمان تعداد زیادی از بیماری ها استفاده می شود

به طور کلی، این نوع جراحی کم تهاجمی برای تشخیص یا درمان تعداد زیادی از بیماری ها استفاده می شود. در نوع تشخیصی این عمل، دکتر سلیمی اندام های داخلی شکم را با کمک دوربین بررسی می کند.

اگر چه می ‌توان از انوع دیگر تصویربرداری برای بررسی مشکلات و بیماری ‌های شکم و لگن استفاده کرد،

اما اگر این آزمایش‌ ها اطلاعات کافی برای تشخیص آن‌ ها را در اختیار پزشک قرار ندهند، ممکن است به لاپاراسکوپی تشخیصی نیاز باشد. بنابراین این که این سبک از جراحی مناسب شرایط شما است یا خیر، به تشخیص پزشک بستگی دارد.

او بنابر شرایط جسمانی و روانی شما ممکن است از این روش، برای اهداف تشخیصی یا درمانی یا غیره استفاده کند.

همچنین امکان دارد که این روش را مناسب شما نداند و از سبک های سنتی جراحی برای اهداف مورد نظر خود بهره بجوید.

در هر حال این یک روش جدید و مدرن است که بسیاری از پزشکان بزرگ همچون دکتر سلیمی آن را در بسیاری از مواقع ارجح تر از سبک های قدیمی و کلاسیک می دانند.

این نوع جراحی کم تهاجمی برای تشخیص یا درمان تعداد زیادی از بیماری ها استفاده می شود
این نوع جراحی کم تهاجمی برای تشخیص یا درمان تعداد زیادی از بیماری ها استفاده می شود

در بخش بعدی مقاله بعد از لاپاراسکوپی چی بخوریم به بررسی تاریخچه این روش از جراحی خواهیم پرداخت.

پیشینه عمل لاپاراسکوپی

این روش از جراحی برای اولین بار در سال 1902 روی حیوانات آزمایش شد و در انسان، این روش برای اولین بار برای تشخیص بیماری به کار برده شد تا نوع تشخیصی آن به اولین مورد استفاده شده روی بدن انسان بدل شود.

نوع درمانی آن در سال 1981، در آلمان توسط یک جراح به نام هانس کریستین جاکوبز انجام شد. او این سبک از جراحی را در قالب یک مقاله به برترین متخصصان و مارکز علمی جهان ارسال کرد تا نظر آن ها را جویا شود.

آن ها به دلیل این که فکر می کردند در تمام نقاط دنیا نمی توان از این نوع جراحی استفاده کرد، آن را رد کردند.

یکی دیگر از پزشکانی که از این عمل استفاده کرد، دکتر ماد اریک نام داشت. او در سال 1985 این عمل را روی بیماری که از مشکلات مربوط به کیسه صفرا رنج می برد، انجام داد. اما جامعه پزشکی او را طرد کرد.

امروزه این روش توسعه یافته است و بسیاری از پزشکان برای تشخیص و درمان بیماری ها از این روش استفاده می کنند.

پیشینه عمل لاپاراسکوپی
پیشینه عمل لاپاراسکوپی

تا جایی که این روش در بسیاری از جراحی ‌های بزرگ و چالش برانگیز مانند تومورهای روده بزرگ، فتق‌ های شکمی، تراکئوستومی یا جراحی ریه و جراحی‌ های زنان استفاده می ‌شود.

این نوع عمل، بیشتر در جراحی های زنان استفاده می شود. متخصصان جراحی زنان چه در جهان و چه در ایران جزو اولین کسانی هستند که از آن استفاده می کنند.

به ادامه مقاله بعد از لاپاراسکوپی چی بخوریم توجه فرمایید.

پیشنهاد می کنیم از پست دوران نقاهت بعد از لاپاراسکوپی دیدن کنید.

چه زمانی به جراحی لاپاراسکوپی نیاز خواهیم داشت؟

اگر علائم مشکلات تولید مثل در مردان و زنان، یا مشکلات کلیوی یا مجاری ادراری یا مشکلات گوارشی که نیاز به جراحی دارند، دارید، این عمل معمولاً به دلیل عوارض و خطرات کم، اولین گزینه برای پزشک شما است.

گفتنی است که این عمل برای همه شرایط و تمام بیماران دچار مشکلات بالا مناسب نیست. مثلاً در مواردی که تومور، نواحی مختلف بدن را درگیر کرده است، پزشک باید یک عمل باز انجام دهد و بدن را به خوبی از این عوارض پاک کند.

چه زمانی به جراحی لاپاراسکوپی نیاز خواهیم داشت؟
چه زمانی به جراحی لاپاراسکوپی نیاز خواهیم داشت؟

پزشکان ابتدا از این روش در جراحی کیسه صفرا و زنان و بعداً در جراحی روده، کبد و سایر اندام ها استفاده کردند.

متداول ترین دلایل انجام عمل با استفاده از لاپاراسکوپی

ممکن است این سوال به ذهن خطور کند که علت انجام عمل با این روش در حالی که می توان با آزمایش های تصویربرداری پیشرفته فعلی بیماری ها را تشخیص داد، چیست؟ در واقع، اغلب می توان با استفاده از روش های غیر جراحی مانند:

تصویربرداری اولتراسوند، اسکن توموگرافی کامپیوتری (CT) یا تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (MRI) بیماری ها را تشخیص داد.

با این حال، گاهی اوقات تنها راه برای تایید تشخیص قطعی، بررسی مستقیم قسمت آسیب دیده بدن با این تکنولوژی است.

متداول ترین دلایل انجام عمل با استفاده از لاپاراسکوپی
متداول ترین دلایل انجام عمل با استفاده از لاپاراسکوپی

به همین دلیل، در حال حاضر از این روش برای تشخیص بسیاری از بیماری های مختلف و جست و جوی علائم خاص مانند موارد زیر استفاده می شود:

بیماری التهابی لگن (PID):

یک عفونت باکتریایی در بخش بالای دستگاه تناسلی زنانه از جمله رحم، لوله‌های فالوپ و تخمدان‌ ها می باشد.

آندومتریوز:

که در آن بخش های کوچکی از پوشش داخلی رحم (اندومتر) در خارج از رحم قرار دارد.

حاملگی خارج از رحم:

نوعی بارداری است که در خارج از رحم رخ می دهد.

کیست های تخمدان:

یا کیسه های پر از مایع که در تخمدان ها تشکیل می شوند.

فیبروم ها:

تومورهای غیر سرطانی هستند که در داخل یا اطراف رحم رشد می کنند.

ناباروری زنان

بیضه نزول نکرده:

این را می توان یکی از متداول ترین بیماری های مردان در نوجوانی دانست که در آن یک یا هر دو بیضه وارد کیسه بیضه نمی شود.

آپاندیسیت یا تورم دردناک آپاندیس (کیسه کوچک متصل به روده بزرگ)

درد غیر قابل توضیح در لگن یا شکم

بیضه نزول نکرده:
بیضه نزول نکرده:

این روش همچنین ممکن است برای تشخیص انواع خاصی از سرطان استفاده شود. معمولاً از این ابزار برای تهیه نمونه ای از بافت مشکوک به سرطان استفاده می شود و سپس نمونه برای تجزیه و تحلیل به آزمایشگاه فرستاده می شود. اساساً سرطان هایی که با استفاده از این روش قابل تشخیص هستند، عبارتند از:

  • سرطان کبد
  • سرطان پانکراس
  • سرطان تخمدان
  • سرطان مجرای صفراوی
  • سرطان کیسه صفرا

جالب است بدانید که امروزه از این روش برای درمان بیماری های مختلفی مانند موارد زیر استفاده می شود:

  • برداشتن آپاندیس ملتهب، به خصوص در مواردی که خطر آپاندیسیت بالاست.
  • کوله سیستکتومی که به منظور رفع سنگ کیسه صفرا به کار گرفته می شود.
  • برداشتن قسمتی از روده که اغلب برای درمان بیماری ‌های گوارشی مانند بیماری کرون یا دیورتیکولیت استفاده می ‌شود، زیرا این مشکلات به داروها پاسخ نمی ‌دهند.
  • ترمیم فتق به خصوص در ناحیه کشاله ران
  • زخم معده که متداول ترین مشکل مربوط به معده است.
  • جراحی چاقی (در این مورد می توانید صفحه لاپاراسکوپی معده چیست را مطالعه کنید.)
  • برداشتن برخی از اندام های سرطانی مانند تخمدان، پروستات، کبد، روده بزرگ، کلیه ها و مثانه
  • درمان حاملگی خارج رحمی به منظور برداشتن جنین و جلوگیری از آسیب به لوله های فالوپ
  • از بین بردن فیبروم
  • هیسترکتومی که گاهی اوقات برای درمان سرطان رحم، بیماری التهابی لگن (PID) و اندومتریوز استفاده می شود.

این نوع عمل معمولاً تحت بیهوشی عمومی انجام می‌ شود و در طی آن، دکتر سلیمی یک یا چند برش کوچک در شکم ایجاد می ‌کند تا بتواند لوله را وارد بدن نماید.

با این دستگاه، یک لوله پمپاژ گاز به داخل شکم وارد می شود تا بافت های داخلی باز شود و دید جراح افزایش یابد. در صورتی که نیاز به برداشتن بافت خاص یا اندام کوچکی مانند صفرا باشد، می توان یک ابزار ویژه این کار را از طریق برش ها به داخل بدن بیمار منتقل کرد.

پس از انجام عمل، گاز پمپ شده از شکم شما خارج می شود، برش ها با بخیه بسته شده و بانداژ می شود. اغلب می توانید در همان روزی که عمل انجام می شود، به خانه بروید، اگرچه بنا به صلاحدید جراح ممکن است لازم باشد تا یک شب در بیمارستان بمانید.

به ادامه مقاله بعد از لاپاراسکوپی چی بخوریم توجه فرمایید.

چه عواملی هزینه لاپاراسکوپی را تعیین می کنند؟

بیایید پیش از پرداختن به موضوع اصلی مقاله “بعد از لاپاراسکوپی چی بخوریم” کمی درباره هزینه این عمل حرف بزنیم. عوامل زیادی ممکن است بر هزینه نهایی این جراحی تاثیر بگذارد. در این بخش به چند نمونه از مهمترین آن ها اشاره می کنیم.

برای اطلاعات کامل تر هزینه عمل لاپاراسکوپی در تهران را ببنید.

چه عواملی هزینه لاپاراسکوپی را تعیین می کنند؟
چه عواملی هزینه لاپاراسکوپی را تعیین می کنند؟

بیمه

در برخی موارد، بیمه بخشی از هزینه این جراحی ها را پرداخت می کند. در این صورت از نظر اقتصادی فشار کمتری به بیمار وارد می شود.

بیمه حدود 10 درصد از هزینه این جراحی را پوشش می دهد. گروهی از جراحان، قراردادی با برخی شرکت های بیمه دارند که هزینه جراحی را برای بیمار کاهش می دهد.

دستگاه های جراحی لاپاراسکوپی

با گسترش روز به روز علم پزشکی، تجهیزات و امکانات جدیدی هر روز به جراحی ها اضافه می شود. بسته به میزان تجهیزات استفاده شده و کیفیت آن ها، هزینه جراحی می تواند بالا و پایین شود. به عنوان مثال، این جراحی به دلیل دقت بیشتر، هزینه بیشتری نسبت به جراحی باز دارد.

نوع بیمارستان

معمولا بیمارستان های خصوصی به دلیل خدمات بیشتری که برای رفاه حال بیماران ارائه می کنند یا حداقل به سبب این ادعا، هزینه های بیشتری نسبت به بیمارستان های دولتی دریافت می کنند. بنابراین یکی دیگر از مواردی که می تواند بر هزینه این عمل ها تاثیر بگذارد، نوع بیمارستان است.

مهارت و تجربه جراح

یکی از مهم ترین عواملی که در هزینه جراحی تاثیر شایانی دارد، مهارت و تجربه جراح است. این یکی از مهم ترین مواردی است که شما مسئولیت صددرصدی در قبال آن دارید.

یعنی باید بکوشید تا بهترین پزشک و جراح را برای عمل خود انتخاب کنید. توصیه می کنیم در این موارد هرگز فریب مبالغ پایینی که برخی از جراحان می گیرند را نخورید.

این یک مسئله طبیعی است که پزشکان ماه تر و با تجربه تر حتما دستمزد بالاتری خواهند گرفت و در مقابل نتیجه بهتری می توانید از عمل خود به دست آورید.

لذا توصیه ما این است که عمل خود را به یک پزشک با دانش و ماهر مثل دکتر سلیمی که یکی از جراحان نامدار کشور است، بسپارید. البته دکتر سلیمی هم هزینه مناسبی را دریافت می نماید.

به ادامه مقاله بعد از لاپاراسکوپی چی بخوریم توجه فرمایید.

انواع جراحی لاپاراسکوپی

همان طور که می بینید، سه هدف تشخیص، درمان یا نمونه گیری برای انوع عمل وجود دارد. گاهی اوقات از این جراحی برای ترمیم جراحی های قبلی استفاده می شود.

برای مثال در بسیاری از موارد دیده شده است که دکتر سلیمی پس از جراحی های چاقی به علت جمع شدن مایع در زیر پوست (سروما) مجبور به انجام عمل ترمیمی با استفاده از این روش شده است.

انواع جراحی لاپاراسکوپی را می توان به شکل زیر لیست کرد:

  • لاپاراسکوپی تشخیصی
  • لاپاراسکوپی درمانی
  • لاپاراسکوپی نمونه برداری
  • لاپاراسکوپی ترمیمی

عوارض احتمالی جراحی لاپاراسکوپی

مانند سایر جراحی ها، این عمل نیز ممکن است عوارض جانبی داشته باشد. این عارضه ها نامطلوب اما اغلب موقتی است که ممکن است پس از انجام این عمل در بیماران و به خصوص در زنان رخ دهد. این عوارض جانبی عبارتند از:

  • کاهش میزان خونریزی واژن
  • درد و ناراحتی شکم
  • درد شانه
  • احساس خستگی
  • کبودی اطراف زخم ها
  • احساس تهوع

اگر چه احساس ناراحتی در دو یا سه روز اول پس از عمل نسبتاً رایج است، اما باید به زودی بهبود پیدا کنید. اگر احساس ضعف ادامه یافت و عوارض جانبی همچنان رفع نشد، باید برای معاینه به بیمارستان مراجعه کنید.

همه درمان ها خطراتی دارند. اما نحوه عملکرد این خطرات برای شما و دیگران متفاوت است. اگر هر گونه نگرانی دارید، از دکتر سلیمی برای کسب اطلاعات درباره نگرانی هایتان صحبت کنید.

این عمل وقتی که با اهداف تشخیصی انجام می شود، ممکن است درست کار نکند. به این معنی که جراح این جراحی را انجام می دهد ولی در نهایت بیماری شما مشخص نمی شود یا اهداف تعیین شده، برآورده نمی شوند.

زمانی که مشکلاتی در حین یا بعد از جراحی رخ می دهد، عوارض ایجاد می شود. مشکلات احتمالی هر جراحی عبارتند از:

  • واکنش غیرمنتظره به بیهوشی
  • خونریزی شدید
  • لخته شدن خون، معمولاً در شریان پا (ترومبوز ورید عمقی)
  • زخم معده

سایر عوارض احتمالی این عمل عبارتند از:

سایر اندام های داخلی شکم مانند روده، مثانه، رحم یا رگ های خونی ممکن است در حین جراحی آسیب ببینند.

در صورت بروز عوارض در حین عمل، ممکن است نیاز به جراحی باز باشد. این بدان معنی است که جراح باید برش بزرگتری در شکم ایجاد کند.

عفونت دستگاه ادراری ممکن است رخ دهد.

فتق (برآمدگی در بافت) ممکن است در نزدیکی زخم ایجاد شود. توده ای در زیر پوست که زمانی ایجاد می شود که یک تکه بافت از زخمی که به طور کامل بهبود نیافته، بیرون می آید. گاهی اوقات فتق ممکن است سالها پس از جراحی ایجاد شود.

شما می توانید برای به حداقل رساندن این عوارض، اقداماتی را انجام دهید. یکی از مهم ترین اقداماتی که می توانید برای کاهش عوارض انجام دهید، این است که عمل خود را به یکی از جراحان ماهر و با تجربه کشور همچون دکتر سلیمی بسپارید.

آیا می توان از جراحی لاپاراسکوپی جلوگیری کرد؟

جراحی با روش لاپاراسکوپی اگر چه کمتر تهاجمی است، اما عوارضی دارد و بهتر است در موارد ضروری انجام شود. مطمئن باشید که اگر در سنین پایین زندگی سالمی داشته باشید، قطعاً در سنین بالا نیازی به این عمل و عمل های دیگر نخواهید داشت.

سبک زندگی سالم به معنای خوردن انواع غذاهای کم چرب، کم قند و متنوع، عمدتاً میوه ها و سبزیجات، پرهیز از غذاهای فرآوری شده و فست فودها، ورزش روزانه حداقل 30 دقیقه یا پیاده روی سریع و پرهیز از مصرف تنباکو و الکل است. (صفحه ورزش بعد از عمل لاپاراسکوپی را مشاهده کنید.)

انواع اهداف درمانی که با لاپاراسکوپی محقق می شوند

در قسمت های قبلی مقاله بعد از لاپاراسکوپی چی بخوریم گفتیم که از این روش می توان برای درمان بسیاری از بیماری ها استفاده کرد. بیماری هایی از قبیل:

  • توده خوش خیم در شکم یا لگن
  • کوله سیستکتومی به دلیل سنگ کیسه صفرا
  • دفع سنگ کلیه از نواحی مختلف مجاری ادراری
  • درمان فتق و زخم معده
  • هیسترکتومی به دلایل مختلف
  • درمان حاملگی خارج رحمی
  • کمک به حذف آپاندیس
  • و…

معمولاً بسته به نوع عملی که انجام می شود، از شما خواسته می شود که 6 تا 12 ساعت قبل چیزی نخورید یا ننوشید.

اگر از داروهای رقیق کننده خون مانند آسپرین یا وارفارین استفاده می کنید، ممکن است از شما خواسته شود که مصرف آن را چند روز قبل متوقف کنید. این برای جلوگیری از خونریزی در طول عمل است.

اگر سیگار می کشید، ممکن است به شما توصیه شود که چند هفته قبل و بعد از جراحی سیگار را ترک کنید زیرا سیگار می تواند روند بهبودی پس از جراحی را به تاخیر بیندازد و خطر عوارضی مانند عفونت را افزایش دهد.

در طول عمل، جراح 1 تا 5 برش کوچک ایجاد می کند

در طول عمل، جراح 1 تا 5 برش کوچک ایجاد می کند. این برش معمولا  1.5 سانتیمتر است. اگر از این عمل برای یک اهدافی نظیر برداشتن آپاندیس استفاده شود، معمولاً برش های بیشتری در شکم شما ایجاد می شود.

ابزارهایی که درمان به آن ها وابسته است، از طریق برش ها وارد شکم شده و به محل مورد نظر انتقال می یابند تا  جراح با استفاده از تصاویر مانیتور، کار خود را انجام دهد.

برخی از بیماران پس از عمل به دلیل اثرات بیهوشی، سردرد یا استفراغ را تجربه می کنند. تا زمانی که بعد از عمل دیگر قادر به خوردن، نوشیدن یا ادرار نشوید، باید تحت نظر پرستار باشید.

قبل از ترک بیمارستان، در مورد مراقبت های بعد از عمل، نحوه تمیز نگه داشتن برش ها و زمان بخیه زدن به شما گفته می شود.

تا چند روز بعد از عمل، در محل برش احساس درد و ناراحتی خواهید کرد و اگر در حین عمل از لوله تنفسی استفاده کنید، ممکن است گلودرد نیز داشته باشید. برای تسکین درد به شما مسکن داده می شود.

پمپاژ گاز در حین عمل ممکن است عوارضی مانند:

  • ورم
  • گرفتگی عضلات
  • درد شانه

و … را تجربه کنید. البته نباید نگران آن ها باشید. چرا که بعد از چند روز کاملا بهبود می یابند. در روزها یا هفته‌ های پس از عمل، احتمالاً بیش از حد معمول احساس خستگی خواهید کرد زیرا بدن شما به انرژی زیادی برای بهبودی نیاز دارد.

زمان بهبودی پس از عمل برای همه بیماران یکسان نیست و به نوع اهداف نیز بستگی دارد. اگر این عمل تشخیصی باشد، ممکن است بتوانید پس از 5 روز فعالیت های عادی خود را از سر بگیرید.

پس از جراحی جزئی مانند برداشتن آپاندیس، ممکن است بتوانید در عرض 3 هفته فعالیت های عادی خود را از سر بگیرید و پس از جراحی های بزرگ مانند برداشتن تخمدان ها یا کلیه ها به دلیل سرطان، زمان بهبودی ممکن است تا 12 هفته طول بکشد.

پمپاژ گاز در حین عمل ممکن است عوارضی مانند:
پمپاژ گاز در حین عمل ممکن است عوارضی مانند:

به ادامه مقاله بعد از لاپاراسکوپی چی بخوریم توجه فرمایید.

طب سنتی جایگزنی برای لاپاراسکوپی

امروزه طب سنتی درمان های زیادی را کشف کرده است که می تواند با داروهای گیاهی از انجام برخی از عمل ها جلوگیری کند.

برای مثال، کسانی که در طب سنتی سررشته دارند، بر این باورند که با استفاده از داروهای گیاهی می توان سنگ های صفراوی را از بین برد یا از تشکیل آن جلوگیری کرد.

دیدگاه مشابهی برای سنگ کلیه وجود دارد. روش های سنتی را می توان حتی در مورد مشکلات زنان یا بیماری های دستگاه گوارش استفاده نمود. لذا برخی عقیده دارند که قبل از انجام لاپاراسکوپی نیز بهتر است به دنبال روش های طبیعی و سنتی بگردید و در صورت نیافتن راه چاره، به این عمل اقدام نمایید.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر علائمی دارید که پزشک فکر می کند نیاز به جراحی این عمل دارد، طبق دستورات او عمل کنید. بیست و چهار ساعت اول بعد از جراحی نیز بسیار مهم است.

به همین دلیل توصیه می شود که در این مدت در بیمارستان بمانید.

در صورت مشاهده هر یک از علائم زیر حتماً پس از ترخیص، مجدداً به دکتر سلیمی مراجعه کنید:

  • دمای بدن 38 درجه سانتیگراد یا بالاتر
  • لرز
  • استفراغ شدید یا مداوم
  • افزایش درد شکم
  • قرمزی، درد، تورم، خونریزی یا ترشح در اطراف زخم
  • ترشحات غیر طبیعی واژن یا خونریزی واژن
  • درد و تورم در یک پا
  • احساس سوزش هنگام ادرار کردن
  • یبوست
در صورت مشاهده هر یک از علائم زیر حتماً پس از ترخیص، مجدداً به دکتر سلیمی مراجعه کنید:
در صورت مشاهده هر یک از علائم زیر حتماً پس از ترخیص، مجدداً به دکتر سلیمی مراجعه کنید:

چگونه برای جراحی لاپاراسکوپی آماده شویم؟

شما با پزشک خود ملاقات خواهید کرد تا در مورد روش و مراقبت های اولیه صحبت کنید. هر بیمار با توجه به نیازهای خود آماده می شود.

جراح نحوه آماده شدن برای عمل را توضیح می دهد. به عنوان مثال، اگر سیگار می‌ کشید، از شما خواسته می ‌شود که آن را ترک کنید. زیرا سیگار، خطر ابتلا به عفونت‌ها و زخم ‌ها را در قفسه سینه افزایش می‌ دهد که می‌ تواند بهبودی را به تاخیر بیندازد.

چنان چه هدف شما از این عمل تشخیص یک بیماری باشد، معمولاً همان روز بعد از عمل به خانه می روید. اگر قرار است برای درمان یک بیماری این جراحی را انجام دهید، ممکن است لازم باشد تا یک شب در بیمارستان بمانید.

داروی بیهوشی ممکن است باعث ایجاد احساس بیماری در شما شود، بنابراین بسیار مهم است که تا شش ساعت قبل از عمل چیزی نخورید.

شما می توانید تا دو ساعت قبل از عمل آب بنوشید

شما می توانید تا دو ساعت قبل از عمل آب بنوشید. متخصص بیهوشی یا پزشک به شما می گوید که قبل از عمل چه کاری باید انجام دهید. اگر سوالی دارید، از پزشک بپرسید.

در بیمارستان، پرستار ضربان قلب و عروق خونی شما را بررسی می کند. معمولاً آزمایش ادرار خواهید داشت. این آزمایش ادرار برای اطمینان از باردار نبودن بانوان انجام می شود. پزشکان همچنین شرایط خاصی را بررسی می کنند که می تواند بر روند کار یا سلامت شما تأثیر بگذارد.

ممکن است از شما خواسته شود که جوراب واریس بپوشید تا از تشکیل لخته خون در شریان های پاهایتان جلوگیری شود.

ممکن است به جای پوشیدن این جوراب‌ ها، تزریق داروی ضد انعقاد ضروری باشد. پرستار یا جراح در مورد آن چه در حال وقوع است یا هر دردی که ممکن است احساس کنید، با شما صحبت خواهند کرد. اگر سوالی دارید، از پزشک بپرسید. هیچ سوال بی اهمیتی وجود ندارد.

داشتن اطلاعات کافی باعث می شود تا احساس راحتی بیشتری داشته باشید و همچنین به شما این امکان را می دهد که رضایت خود را از ادامه روند کار ابراز کنید. با امضای فرم رضایت، از شما خواسته می شود که این کار را انجام دهید.

شما می توانید تا دو ساعت قبل از عمل آب بنوشید
شما می توانید تا دو ساعت قبل از عمل آب بنوشید

به ادامه مقاله بعد از لاپاراسکوپی چی بخوریم توجه فرمایید.

قبل از انجام جراحی لاپاراسکوپی چه کنیم؟

برای این عمل، باید پزشک خود را در مورد داروهای تجویزی یا بدون نسخه ای که مصرف می کنید، مطلع کنید. پزشک به شما می گوید که چگونه این داروها را قبل و بعد از عمل مصرف کنید.

پزشک شما همچنین ممکن است دوز داروهایی را که ممکن است بر نتیجه عمل تأثیر بگذارد، تغییر دهد. این داروها شامل:

  • داروی ضد انعقادی
  • داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (مسکن) از جمله آسپرین یا ایبوپروفن
  • داروهای دیگری که بر لخته شدن خون تأثیر می گذارند.
  • مکمل های غذایی یا گیاهی
  • ویتامین K

بانوان باید در صورت باردار بودن یا شک داشتن به بودن یا نبودن، با پزشک در این زمینه صحبت کنند. این می تواند برای سلامت جنین ضروری باشد.

قبل از انجام عمل، پزشک ممکن است آزمایش خون، آزمایش ادرار و الکتروکاردیوگرام را توصیه کند. پزشک شما همچنین ممکن است برخی از آزمایشات عکاسی مانند سونوگرافی، سی تی اسکن یا MRI را انجام دهد.

این آزمایشات می تواند به پزشک شما کمک کند تا ناهنجاری های احتمالی بدن شما را بهتر تشخیص دهد

این آزمایشات می تواند به پزشک شما کمک کند تا ناهنجاری های احتمالی بدن شما را بهتر تشخیص داده و برای آن ها آماده شود. نتایج همچنین به پزشک شما یک راهنمای قابل مشاهده در مورد بدنتان می دهد. این می تواند عملکرد و نتیجه عمل را بهبود ببخشد.

ممکن است لازم باشد که حداقل هشت ساعت قبل از عمل از خوردن و نوشیدن خودداری کنید. شما همچنین باید با یکی از اعضای خانواده یا دوست خود هماهنگ باشید تا شما را پس از عمل به خانه ببرد.

این عمل اغلب تحت تأثیر بیهوشی عمومی انجام می شود که باعث می شود چند ساعت بعد از عمل احساس خواب آلودگی و عدم توانایی رانندگی یا ایستادن کنید.

اگر نمونه گیری انجام شده باشد، متخصص آسیب شناسی آن را بررسی می کند. یک آسیب شناس، در تجزیه و تحلیل بافت تخصص دارد. او بررسی های لازم را انجام داده و نتیجه را به پزشک شما گزارش می کند.

نتایج آندوسکوپی عمل نشان می دهد که هیچ خونریزی در شکم، فتق یا انسداد روده وجود ندارد. همچنین این بدان معنی است که تمام اندام های شما سالم هستند.

نتایج غیر طبیعی و نتایج حاکی از موارد خاص عبارتند از:

  • چسبندگی یا زخم جراحی
  • فتق
  • التهاب روده
  • تومورهای فیبر یا رشد غیر طبیعی در رحم
  • کیست
  • سرطان
  • التهاب کیسه صفرا
  • بیماری التهابی لگن
  • عفونت اندام های تناسلی

پزشک شما یک قرار ملاقات با شما ترتیب می دهد تا نتایج را به شما اطلاع دهد. اگر یک بیماری جدی تشخیص داده شود، دکتر سلیمی گزینه ‌های درمانی مناسب را با شما در میان می ‌گذارد و با شما صحبت می‌ کند تا برنامه ‌ای برای درمان آن ایجاد کند.

نتایج غیر طبیعی و نتایج حاکی از موارد خاص عبارتند از:
نتایج غیر طبیعی و نتایج حاکی از موارد خاص عبارتند از:

در طی جراحی لاپاراسکوپی چه اتفاقی می افتد؟

همان طور که در بخش های قبلی مقاله بعد از لاپاراسکوپی چی بخوریم گفتیم، این عمل معمولاً تحت بیهوشی عمومی انجام می شود. این بدان معنی است که شما در طول عمل به خواب می روید.

این نوع جراحی جراحی سوراخ کلید نیز نامیده می شود. این به این دلیل است که جراح با ایجاد یک یا چند برش کوچک در شکم، معمولاً در ناف، وارد شکم شما می شود.

لوله از یکی از برش ها وارد می شود که جراح از طریق آن دی اکسید کربن را به شکم تزریق می کند. این کار باعث می شود که شکم به آرامی متورم شود تا جراح دید بهتری از داخل شکم داشته باشد.

یک لوله دیگر که حامل یک دوربین و یک منبع نور می باشد نیز به درون بدن بیمار منتقل می شود. این دوربین تصاویر را به مانیتور پزشک ارسال می کند و پزشک با استفاده از آن تصاویر زنده، عمل را انجام می دهد.

با توجه به اهداف عمل، جراح تصمیم می گیرد که ابزار مخصوص دیگری را هم از طریق شکاف های ایجاد شده به بدن بیمار وارد کند و در راستای هدف معین شده، عمل جراحی را شروع کند. بعد از تمام شدن پروسه عمل، تمام ابزار و گاز از بدن خارج شده و شکاف ها با بخیه بسته می شود.

در طی جراحی لاپاراسکوپی چه اتفاقی می افتد؟
در طی جراحی لاپاراسکوپی چه اتفاقی می افتد؟

به ادامه مقاله بعد از لاپاراسکوپی چی بخوریم توجه فرمایید.

مراحل بهبود پس از جراحی لاپاراسکوپی

باید استراحت کنید تا اثر داروی بیهوشی از بین برود. ممکن است پس از به هوش آمدن، احساس ناراحتی و درد داشته باشید، اما در صورت لزوم، ممکن است توسط دکتر سلیمی، مسکن تجویز شود.

بیهوشی عمومی می تواند باعث ضعف و بی حالی شود. ممکن است متوجه شوید که خیلی سرحال نیستید یا نتوانید درست فکر کنید. این مشکل باید ظرف 24 ساعت حل شود.

اما قبل از آن، باید از رانندگی، کار با ماشین آلات یا امضای اسناد مهم خودداری کنید. همچنین ممکن است خونریزی واژینال را تجربه کنید. برای جلوگیری از خونریزی می توانید از نوار بهداشتی استفاده کنید.

اگر خونریزی شبیه یک پریود سنگین است یا بیش از دو روز لخته خون دارید، باید با بیمارستان تماس بگیرید و به دنبال مشاوره پزشکی باشید.

معمولاً می توانید چند ساعت پس از احساس آمادگی به خانه بروید. حتما از کسی بخواهید که شما را به خانه ببرد و یک نفر باید تا زمانی که اثر بیهوشی از بین برود، همراه شما باشد.

پرستار اطلاعات لازم را در مورد نحوه مراقبت از زخم، رعایت بهداشت و شست و شو در اختیار شما قرار می دهد. ویزیت و معاینه های بعدی ممکن است برنامه ریزی شود.

اگر بخیه های شما قابل جذب باشند، خود به خود از بین می روند. از طرف دیگر، اگر بخیه ها قابل جذب نیستند، باید بعد از حدود پنج تا هفت روز دوباره به دکتر سلیمی مراجعه نمایید تا بخیه ها کشیده شوند. بخیه ها را معمولاً پرستارها هم بر می دارند.

مراحل بهبود پس از جراحی لاپاراسکوپی
مراحل بهبود پس از جراحی لاپاراسکوپی

لاپاراسکوپی چقدر طول می کشد تا بهبود یابد؟

پس از پایان عمل جراحی، چند ساعت قبل از ترخیص از بیمارستان تحت نظر خواهید بود. علائم حیاتی مانند تنفس و ضربان قلب به دقت کنترل می شود.

کارکنان بیمارستان همچنین شما را برای هرگونه واکنش نامطلوب به بیهوشی یا جراحی و همچنین خونریزی طولانی مدت تحت نظر خواهند داشت.

زمان ترخیص شما متفاوت خواهد بود و به عوامل مختلفی بستگی دارد:

  • وضعیت عمومی جسمانی شما
  • نوع بیهوشی مورد استفاده
  • واکنش بدن شما به جراحی

در برخی موارد، ممکن است مجبور شوید تا یک شب در بیمارستان بمانید.

اگر بیهوشی عمومی داشته اید، یکی از عزیزانتان باید شما را به خانه ببرد. معمولاً چند ساعت طول می کشد تا اثرات بیهوشی عمومی از بین برود، بنابراین رانندگی پس از جراحی ممکن است ناامن باشد.

در روزهای پس از عمل، ممکن است در ناحیه ای که برش ها ایجاد شده است، درد مبهم و ضربان دار احساس کنید. هر گونه درد یا ناراحتی باید ظرف چند روز بهبود یابد. پزشک ممکن است برای تسکین درد، دارو تجویز کند.

شایع ترین درد بعد از این جراحی درد شانه است. این درد معمولاً ناشی از گاز دی اکسید کربن است که برای بزرگ کردن شکم و باد کردن شکم برای ایجاد فضای کاری برای وسایل جراحی استفاده می شود.

گاز می تواند دیافراگم را که به اعصاب شانه ها متصل است، تحریک کند

گاز می تواند دیافراگم را که به اعصاب شانه ها متصل است، تحریک کند. همچنین ممکن است باعث نفخ شود. این ناراحتی ها باید ظرف چند روز از بین بروند.

معمولاً می توانید تمام فعالیت های عادی خود را ظرف یک هفته از سر بگیرید. شما باید دو هفته پس از عمل، برای معاینه به پزشک مراجعه کنید.

برای اطمینان از بازیابی کامل، می توانید از موارد زیر استفاده کنید:

زمانی که خود را آماده دیدید و پزشک اجازه داد، شروع به کار کنید تا خطر ابتلا به لخته شدن خون را کاهش دهید.

بیشتر از حد معمول بخوابید.

از قرص های مکیدنی برای تسکین گلو درد استفاده کنید.

لباس گشاد و راحت بپوشید.

گاز می تواند دیافراگم را که به اعصاب شانه ها متصل است، تحریک کند
گاز می تواند دیافراگم را که به اعصاب شانه ها متصل است، تحریک کند

جمع بندی

ما در مقاله بعد از لاپاراسکوپی چی بخوریم سعی کردیم شما را با عمل لاپاراسکوپی آشنا کنیم. به این منظور درباره مطالب زیادی که به این عمل مربوط می شود، حرف زدیم و نکات زیادی را به بررسی گذاشتیم.

با مطالعه این مقاله دریافتید که این عمل یک عمل کم تهاجم بوده و تنها از طریق چند برش کوچک انجام می شود. همچنین برای پاسخ به سوال بعد از لاپاراسکوپی چی بخوریم نیز پاسخی دادیم که طبق آن دانستید که باید بعد از عمل از مایعات شروع کرده و به تدریج رژیم غذایی نیمه جامد و جامد را آغاز نمایید.

شما می توانید برای کسب اطلاعات تکمیلی در این زمینه و توصیه های مختص خود درباره عمل و مراقبت های قبل و بعد از آن به یک پزشک با تجربه و با دانش که در این زمینه فعالیت می کند، مراجعه کنید. ما در اینجا دکتر سلیمی را که یکی از متخصصان نامدار کشور در این حوزه است به شما پیشنهاد می کنیم.

در انتهای مقاله بعد از لاپاراسکوپی چی بخوریم آرزو می کنیم که با ارائه این مطلب توانسته باشیم تا کمی به حفظ یا بازیابی سلامتی شما کمک کنیم.

در پایان توصیه می کنیم جهت تکمیل اطلاعات خود صفحه بهترین زمان بارداری بعد از عمل لاپاراسکوپی را مطالعه نمایید.

منابع:

https://tinyurl.com/

https://bit.ly/

https://cutt.ly/

دکتر مهدی سلیمی

دکتر مهدی سلیمی

دکتر سلیمی متخصص جراحی عمومی و فوق تخصص لاپاروسکوپی پیشرفته و جراحی چاقی و متابولیک. عضو انجمن بین المللی جراحان چاقی(IFSO) شماره نظام پزشکی 100674 دکتر مهدی سلیمی جراح چاقی با سال ها تجربه در کنار شماست تا به راحتی به وزن دلخواه خود برسید. توجه داشته باشید تلاش شما در جراحی های چاقی نیز بسیار موثر است.
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

لطفا جهت دریافت مشاوره با ما تماس بگیرید

٠٩١٢٠١٧٤٥١٠

آخرین مقالات

به اشتراک بگذارید

پشتیبانی و سئو سایت توسط آلمانت

با یک کلیک تماس بگیرید