جراحی مینی بای پس معده رهایی از اضافه وزن

فهرست مطالب

جراحی مینی بای پس معده یک روش قطعی، که دارای تکنیک ترکیبی است بوده و جهت درمان چاقی مورد استفاده قرار میگیرد. معمولا عملکرد عمل های چاقی به این گونه انجام می شود که پزشک متخصص با تغییر یا برش در مسیر معده و روده فرایند جذب کالری را کاهش داده و تنها مواد مغذی را برای بدن فرد نگه می دارند. در ادامه این مطلب همراه ما باشید تا به طور دقیق با جراحی مینی بای پس معده و نحوه رهایی از اصافه وزن اشنا شوید.

آشنایی با جراحی مینی بای پس معده

همانطور که می دانیم، عمل جراحی مینی بای پس، یکی از روشهای عمل چاقی است. مینی بای پس به طور کلی از ترکیب دو تکنیک بای پس و اسلیو به وجود آمده است. بنابراین می توان گفت میانه ای از عمل اسلیو و بای پس به گونه ای که از اسلیومعده تهاجمی تر و از بای پس راحت تر است. همچنین می توان گفت جراحی مینی بای پس به روش بای پس کلاسیک شباهت داشته به گونه ای که معده به دو بخش تقسیم شده و بعد از آن بخش کوچکتر به روده کوچک متصل می شود.

مراحل گام به گام جراحی مینی بای پس معده

مراحل گام به گام جراحی مینی بای پس معده - دکتر سلیمی

 

برای انجام عمل مینی بای پس می بایست ابتدا برخی آزمایش های لازم  (قبل از عمل) را انجام داده و در صورت عدم وجود مشکل حاد، مراحل زیر را طی نمایید:

  • بیهوشی کامل
  • کاهش سایز 75 درصدی معده (تقسیم به دو بخش کوچک و بزرگ)
  • اتصال معده کوچک به اواسط روده کوچک (از ابتدای روده کوچک وصل نمی شود)

انجام این عمل به این منظور انجام می شود که علاوه بر کاهش حجم معده؛ مسیر دستگاه گوارش نیز کاهش یافته و میزان کالری کمتری جذب بدن شود.

چه کسانی کاندید عمل مینی بای پس معده هستند ؟

به طور کلی همه افراد دارای اضافه وزن و به خصوص دارای بی ام آی  (BMI ) شاخصه وزن جهانی بالاتر از 30 می بایست تحت عمل چاقی مینی بای پس قرار گیرند. البته این عمل در میان برخی از افراد دیگر بسیار محبوب بوده به گونه ای که کاندید انجام این عمل هستند که شامل افرادی چون موارد زیر هستند:

  • افرادی که علاقه شدیدی به خوردن شیرینی جات دارند
  • افراد ریزه خواری که مدام مشغول ریزه خواری هستند
  • افراد مبتلا به بیماری هایی نظیر دیابت نوع 2
  • بیمارانی که به فشار خون بالا مبتلا هستند
  • افرادی که به دلیل شرایط فیزیک یا مشکلات جسمی توانایی ورزش یا رژیم گرفتن ندارند

عوارض جراحی مینی بای پس معده

معایب جراحی به روش مینی بای پس

به طور کلی مینی بای پس به نوعی، روش درمانی برای بیماران دارای اضافه وزن به شمار می رود که اگر به دست پزشک متخصص حرفه ای انجام شود، از کمترین میزان عوارض و بهترین نتیجه برخودار خواهد بود. اما در عین حال همیشه عارضه های احتمالی حین عمل مینی بای پس یا سایر عمل های جراحی وجود دارد که می بایست تحت بررسی قرار گیرد؛ این عوارض احتمالی مینی بای پس عبارت اند از:

  • یکی از احتمالی ترین عوارض جراحی مینی بای پس خونریزی یا ابتلا به عفونت است
  • احتمال ورود صفرا به درون معده
  • امکان ابتلا به کمبود های تغذیه ای (انواع مواد مورد نیاز بدن)

البته که در نظر داشته باشید مینی بای پس یک عمل چاقی است که نیاز به حرفه، تخصص و همچنین مهارت بالای پزشک دارد؛ بنابراین هنگام انجام این عمل جراحی می بایست به بهترین دکتر متخصص مراجعه کرده تا از نتایج عالی برخوردار شوید.

مزایای عمل مینی بای پس معده

مزایای جراحی مینی بای پس معده - دکتر سلیمی

انجام عمل مینی بای پس، اگر توسط پزشک متخصص حرفه ای انجام شود؛ دارای مزایای بسیار زیادی است که کاهش وزن و لاغری اولین آن است. علاوه بر آن عمل مینی بای پس دارای مزایای دیگری است که عبارت اند از: :

  • این روش لاغری نوعی عمل کم تهاجم و تقریبا بی خطر است
  • کاهش سه چهارم وزن به صورت درست
  • جذب کالری اضافه کمتر؛ در نتیجه افزایش وزن بهتر و اصلی تر
  • بهبود انواع مشکلات جسمی و بیماری هایی نظیر دیابت و فشار خون
  • احساس سیری زود هنگام (حین خوردن غذا )

مراقبت های بعد از جراحی مینی بای پس معده

می دانیم که انجام عمل جراحی یکی از مهمترین بخش های فرایند درمان می باشد. انجام عمل مینی بای پس نیز نیازمند رعایت برخی نکات مراقبتی است که رعایت رژیم غذایی یکی از مهمترین و اساسی ترین آنهاست. بنابراین در مرحله اول، حفظ رژیم غذایی از جمله مصرف انواع غذاهای سالم، پوره شده یا میکس شده یکی از مهمترین مراقبت های بعد از عمل مینی بای پس است. برخی از دیگر مراقبتها عبارت اند از:

  • نوشیدن مایعات زیاد
  • استفاده از آبگوشت، سوپ، پوره
  • کاهش مصرف کافئین
  • مصرف پروتئین، ویتامین ها و مواد مغذی و مورد نیاز بدن
  • پرهیز از مصرف الکل
  • عدم مصرف غذاهای بسیار چرب یا شیرین
  • پرهیز از شنا
  • حذف غذاهای پر ادویه یا سنگین
  • عدم مصرف سیگار
  • پرهیز از انجام فعالیت های سنگین

انتخاب جراح مناسب برای جراحی مینی بای پس معده

دکتر مهدی  سلیمی یکی از بهترین متخصصان جراحی مینی بای پس در ایران هستند که دارای فوق تخصص لاپاراسکوپی پیشرفته و جراحی چاقی هستند. اگر به دنبال یک پزشک متخصص حرفه ای که عمل مینی بای پس را برای شما انجام دهد هستید، ، ایشان یکی از بهترین های این حوزه درمانی زیبایی هستند.

می دانیم که ظاهر و اندام بخش زیادی از اعتماد به نفس و نحوه فعالیت های اجتماعی و گروهی را تحت تاثیر قرار می دهد. انجام عمل مینی بای، علاوه بر کاهش وزن، می تواند تاثیر زیادی بر سلامت روان و جسم افراد به همراه داشته باشد. برای مثال فردی را در نظر بگیرید که به دنبال چاقی نتوانسته لباس مورد علاقه خود را بپوشد، یا از انجام بسیاری از ورزش ها منع شده است؛ یا حتی به بیماری های قند خون مبتلا شده. انجام عمل مینی بای پس به مرور زمان همه این مشکلات را برطرف کرده و انرژی مثبت حاصل  از درمان و ظاهر خوب برای فرد به همراه می آورد.

سوالات متداول در مورد جراحی مینی بای پس

سوالات متداول (پرسش های متداول) در مورد جراحی بای پس کوچک معده

1. جراحی مینی بای پس چقدر طول می کشد؟

این عمل بسته به تخصص بیمار و جراح معمولا بین 1 تا 2 ساعت طول می کشد.

2. مدت زمان بستری شدن در بیمارستان بعد از عمل مینی گاستریک بای پس چقدر است؟

بیماران معمولاً 1 تا 3 روز پس از جراحی بسته به سرعت بهبودی در بیمارستان می مانند.

3. چه زمانی می توانم به فعالیت های عادی برگردم؟

اکثر بیماران می توانند در عرض 3-4 هفته فعالیت های عادی خود را از سر بگیرند. با این حال، از بلند کردن اجسام سنگین و ورزش های سنگین باید حداقل به مدت 6 هفته اجتناب شود.

4. چقدر می توانم انتظار کاهش وزن داشته باشم؟

به طور متوسط، بیماران در سال اول پس از جراحی حدود 60 تا 80 درصد از وزن اضافی خود را از دست می دهند. رژیم غذایی و ورزش مداوم می تواند این کاهش وزن را به حداکثر برساند و حفظ کند.

5. آیا بعد از عمل مینی بای پس محدودیت غذایی وجود دارد؟

بله، پس از جراحی، به بیماران توصیه می شود که برنامه غذایی خاصی را دنبال کنند، از مایعات شروع کنند، سپس به سمت غذاهای پوره، غذاهای نرم و در نهایت غذاهای معمولی پیش بروند.

نتیجه

جراحی مینی بای پس معده چیزی بیش از یک عمل پزشکی است. این یک تجربه متحول کننده است که هم بر جسم و هم بر ذهن تأثیر می گذارد. با داشتن اطلاعات کافی و اتخاذ رویکردی جامع برای بهبودی، بیماران می توانند از طیف کاملی از مزایای جراحی برخوردار شوند. خواه جوانسازی فیزیکی ناشی از کاهش وزن اضافی باشد یا سفر احساسی در آغوش گرفتن خود جدید، سفر پس از عمل جراحی عمیق و تغییر دهنده زندگی است.

دکتر مهدی سلیمی

دکتر مهدی سلیمی

دکتر سلیمی متخصص جراحی عمومی و فوق تخصص لاپاروسکوپی پیشرفته و جراحی چاقی و متابولیک. عضو انجمن بین المللی جراحان چاقی(IFSO) شماره نظام پزشکی 100674 دکتر مهدی سلیمی جراح چاقی با سال ها تجربه در کنار شماست تا به راحتی به وزن دلخواه خود برسید. توجه داشته باشید تلاش شما در جراحی های چاقی نیز بسیار موثر است.
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

لطفا جهت دریافت مشاوره با ما تماس بگیرید

٠٩١٢٠١٧٤٥١٠

آخرین مقالات

به اشتراک بگذارید

پشتیبانی و سئو سایت توسط آلمانت

با یک کلیک تماس بگیرید