لاغری پایین تنه

فهرست مطالب

در این مقاله به موضوع لاغری پایین تنه می پردازیم. همراه ما بمانید.

برای کسب اطلاعات بیشتر  در مورد لاغری پایین تنه می توانید با ما در تماس باشید

09120174510

چاقی پایین تنه که به آن لیپیدما نیز گفته می شود، نوعی اختلال است که باعث افزایش چربی در قسمت نیمه پایینی بدن می شود و مشکلات فراوانی را برای افراد به وجود می آورد.

با توجه به مشکلاتی که این نوع چاقی به وجود می آورد، بسیاری از افراد به دنبال راهی برای لاغری پایین تنه هستند.

در این مقاله به موضوع لاغری پایین تنه می پردازیم و از عوارض و مشکلات این نوع چاقی سخن می گوییم.

اگر به دنبال روشی دائمی برای لاغری هستید می توانید بنا به تشخیص پزشک معالج خود اسلیو معده و یا بای پس معده را انتخاب کنید.

اینفوگرافیک لاغری پایین تنه

اینفوگرافیک لاغری پایین تنه
اینفوگرافیک لاغری پایین تنه

دکتر سلیمی بهترین  متخصص جراحی چاقی و دکتر درمان چاقی، راه حل هایی برای رسیدن به لاغری پایین تنه در نظر دارد که در بخش های بعدی به آن ها اشاره خواهیم داشت. با ما باشید.

درمان لاغری پایین تنه 

  • درمان لاغری پایین تنه با طب سنتی
  1. کالری بیشتری دریافت کنید.
  2. غذاهای مقوی و سالم بخورید.
  3. نوشیدنی های سالم بنوشید
  4. آب بین غذا را حذف کنید
  5. پروتئین بیشتری مصرف کنید
  6. کربوهیدرات بیشتری مصرف کنید
  • درمان لاغری پایین تنه با بهترین ورزش ها

  1. حرکت لانگز  (Lungs)
  2. حرکت اسکوات (Squat)
  3. حرکت پل باسن (Bridge)
  4. حرکت شنای سوئدی
  5.  پوش آپ (Pushups)
  6.  کرانچ (Crunches)
  7. کشش (Pull-Ups)
  8. دد لیفت (Deadlift)
  9. بورپی (Burpees)
  • درمان لاغری پایین تنه با مواد غذایی
  1. شیر
  2. میوه های خشک
  3. 3 عدد تخم مرغ
  4. برنج
  5. گوشت
  6. جو دوسر
  7. سیب زمینی

پیشنهاد می کنیم از پست علت چاقی بالاتنه دیدن کنید.

عناوین مقاله:

چاقی پایین تنه

انواع چاقی

نحوه تشخیص چاقی پایین تنه

مراحل پیشرفت چاقی پایین تنه

تفاوت لیپیدما و لنف ادم

دلایل ایجاد چاقی پایین تنه چیست؟

شاخص توده بدنی چیست؟

عوارض چاقی پایین تنه چیست؟

روش های درمان چاقی

عمل چاقی راه قطعی درمان لاغری پایین تنه

مزایای جراحی چاقی چیست؟

انواع جراحی چاقی

جراحی اسلیو معده

جراحی بای پس معده

عمل مینی بای پس معده

جراحی حلقه گذاری معده

کدام روش جراحی چاقی بهتر است؟

شیوه جراحی چاقی

نکات کلیدی برای کمک به لاغری پایین تنه

تمرینات ورزشی لاغری پایین تنه

سخن پایانی

 

چاقی پایین تنه

چاقی پایین تنه
چاقی پایین تنه

طی چاقی پایین تنه چربی های زیادی در قسمت ران و باسن تجمع می یابند. علت ایجاد این نوع چاقی، ژنتیک یا اختلال در هورمون ها بوده و سبب بروز برخی از بیماری ها به خصوص افزایش فشار خون و آسیب دیدگی مفاصل می گردد.

این نوع چاقی در زنان شایع تر است. با این حال موارد نادری نیز در مردان مشاهده شده است. بسیاری از افرادی که به لیپیدما مبتلا هستند، تصور می کنند هیچ راهی برای لاغری پایین تنه وجود ندارد. اما باید گفت که با استفاده از روش هایی و با استفاده از تغییر سبک زندگی، امکان لاغری پایین تنه وجود دارد.

انواع چربی در بدن

در بدن 2 نوع چربی وجود دارد. یکی چربی سفید و دیگری چربی قهوه ای که هر کدام ویژگی های خاصی دارند. چربی سفید در بدن مسئول سوخت و ساز و تولید هورمون می باشد.

چربی سفید با تولید هورمونی به نام آدیپونکتین حساسیت کبد و عضلات را نسبت به انسولین افزایش می دهد تا دچار آسیب دیدگی نشوند. چربی قهوه ای با تولید حرارت، سیستم متابولیسم بدن را بهبود می بخشد. چربی قهوه ای بیشتر در نوزادان یافت می شود. نوزادان فاقد چربی سفید می باشند.

انواع چاقی

به صورت کلی سلول های چربی در 6 ناحیه از بدن تجمع می یابند و مشکلات مختلفی را ایجاد می کنند. انواع چاقی در بدن عبارتند از:

تجمع چربی در بالاتنه

تجمع چربی در قسمت هایی مانند شکم، سینه، بازو و شانه، چاقی بالاتنه نامیده می شود و علت عمده آن داشتن رژیم غذایی نامناسب و پر کالری است.

افراد مبتلا به چاقی بالاتنه باید سبک زندگی خود را تغییر دهند و از یک برنامه غذایی سالم پیروی کنند تا از چاقی بیش از حد جلوگیری شود و کاهش وزن اتفاق بیفتد.

تجمع چربی در اطراف کمر

در اثر مصرف بیش از حد شکر و قند، چربی زیادی در اطراف کمر تجمع می یابد که سبب ایجاد برآمدگی و نا متعادل شدن اندام می شود. وجود این چربی ها برای هر شخصی آزار دهنده است.

زیرا باعث چند تکه شدن پشت می شود. اما باید گفت که مردان نیز این نوع چاقی را تجربه می کنند و فقط مختص به زنان نیست.

مصرف بیش از حد قند و شکر علاوه بر تجمع چربی در اطراف کمر سبب ایجاد افسردگی نیز می شود. ایجاد افسردگی نیز افراد را ترغیب به خوردن شیرینی جات بیشتری می کند. در این صورت چاقی مفرط به وجود می آید.

تجمع چربی در باسن و ران

علت ایجاد این نوع چاقی اغلب مصرف زیاد گلوتن می باشد. موادی مانند گندم، جو و چاودار منابع غنی گلوتن می باشند. گلوتن در واقع پروتئین موجود در این مواد غذایی می باشد که سبب ترد شدن نان می شود.

تجمع چربی در اطراف شکم

در صورتی که سیستم تنفسی دچار اختلال گردد، چربی در نواحی اطراف شکم تجمع می یابد. دلایل ایجاد چربی اطراف شکم استعمال دخانیات، نوشیدنی های الکلی و مصرف غذاهای سنگین و پر کالری می باشد.

تجمع چربی در لگن و پاها

این نوع چاقی می تواند ارثی باشد و اغلب مشکلات فشار خون را به وجود می آورد. در صورتی که به این نوع چاقی مبتلا هستید، باید مصرف گلوتن را حذف کنید. ورزش با پله می تواند تا حدودی به آب شدن این چربی ها کمک کند.

تجمع چربی در اطراف شکم، کمر و پهلو

عواملی مانند کم تحرکی و تغذیه نامناسب سبب تجمع چربی در قسمت های شکم، کمر و پهلو می شود. شایع ترین نوع چاقی، این نوع چاقی می باشد.

برای کسب اطلاعات بیشتر، با دکتر سلیمی در ارتباط باشید.

نحوه تشخیص چاقی پایین تنه

نحوه تشخیص چاقی پایین تنه
نحوه تشخیص چاقی پایین تنه

چاقی پایین تنه به راحتی قابل تشخیص است اما برای تشخیص دقیق آن و مقایسه با بیماری های دیگر باید به پزشک متخصص مراجعه کنید.

دکتر سلیمی اقدام به تشخیص دقیق چاقی پایین تنه می کند و متناسب با نوع چاقی، بهترین روش لاغری را انتخاب می کند. دکتر سلیمی با شناخت و بررسی علائم تشخیص می دهد که تجمع چربی ها بر اثر چربی خون به وجود آمده است یا یک اختلال دیگر مسبب آن می باشد. در صورتی که چاقی پایین تنه به موقع تشخیص داده شود، درمان راحت تر انجام می گیرد.

علائم چاقی پایین تنه

در چاقی پایین تنه معمولا ران، باسن، پاها، پشت پاها و گاهی بازوها دچار چاقی مفرط می شوند. از جمله علائم چاقی پایین تنه می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • احساس درد و تورم در ناحیه چاق شده
  • احساس نرمی و خمیری شدن بافت بدن
  • تورم بیش از حد
  • حساسیت به فشار در ناحیه متورم شده
  • کبودی بدن
  • ظاهر شدن رگ ها مانند واریس
  • ایجاد حالت بریدگی به خصوص در نواحی مچ پا

مراحل پیشرفت چاقی پایین تنه

مراحل پیشرفت چاقی پایین تنه
مراحل پیشرفت چاقی پایین تنه

چاقی پایین تنه یک بیماری پیش رونده محسوب می شود و در صورتی که جلوی چاقی گرفته نشود یا درمان به موقع انجام نگیرد، عوارض بسیار جدی برای بدن به وجود می آورد. بیماری چاقی پایین تنه یا لیپیدما دارای 4 مرحله به شرح زیر می باشد:

مرحله اول

در مرحله اول پوست تغییری نمی کند اما ورم به تدریج و در طی روز افزایش می یابد. با بالا نگه داشتن پاها، ورم کاهش می یابد. در این مرحله درمان بسیار راحت تر انجام می شود.

مرحله دوم

با پیشرفت بیماری، فرورفتگی هایی روی پوست دیده می شود و به تدریج غده های چربی ایجاد خواهند شد. تورم پاها نیز به تدریج افزایش خواهد یافت که با افزایش تورم حساسیت به لمس ایجاد می شود.

مرحله سوم

در این مرحله بیماری و چاقی پیشرفت می کند و پوست دچار ناهمواری هایی می شود. به مرور و با افزایش بافت چربی، توده های چربی و پوست حالت افتاده به خود می گیرند. در این مرحله، بیمار درد و تورم زیادی را احساس می کند و توان حرکتی او دچار اختلال می شود.

مرحله چهارم

در این مرحله تورم دائمی شده و به اوج خود می رسد. توده های چربی و پوست زیادی از بدن آویزان خواهند شد. به این مرحله از چاقی پایین تنه، لیپوالنف ادم گفته می شود.

در صورت نیاز به مشاوره، می توانید به دکتر سلیمی مراجعه نمایید.

تفاوت لیپیدما و لنف ادم

لیپیدما و لنف ادم دو نوع بیماری مختلف هستند که برخی افراد لنف ادم را با لیپیدما اشتباه گرفته و برای درمان اقدامی نمی کنند. بیماری لنف ادم در اثر انسداد سیستم لنفاوی و اختلال در خارج کردن مایع لنف از بدن به وجود می آید.

یکی از روش های تشخیص لنف ادم این است که با فشار دادن ناحیه ای از بافت متورم شده، آن قسمت دچار حفره یا تورم بیشتر می شود. در حالی که در چاقی پایین تنه چنین تغییری ایجاد نمی شود.

تورم ناشی از بیماری لنف ادم در طی روز افزایش می یابد و ممکن است در پایان شب از بین برود. اما تورم ناشی از لیپیدما به صورت دائم می باشد. در بیماری لنف ادم، بیشتر انگشتان دست و پا دچار تورم می شوند.

اما در لیپیدما تمام بخش های ران، باسن و بازوها دچار تورم می شوند. بیماری لنف ادم می تواند در اثر لیپیدما ایجاد شود. یعنی در صورتی که در فرد مبتلا به لیپیدما چربی ها در محل تخلیه لنفاوی تجمع یابند، لنف ادم به وجود خواهد آمد.

در چاقی پایین تنه هر دو طرف بدن به صورت متقارن چاق می شوند

در چاقی پایین تنه هر دو طرف بدن به صورت متقارن چاق می شوند اما در لنف ادم یک طرف بدن چاق تر و متورم تر از طرف دیگر بدن می باشد.

یکی از دلایل ورم که باید به آن توجه ویژه ای داشت، ورم ارتواستاتیک می باشد که طی آن اندام های آسیب دیده بر اثر ایستادن طولانی مدت دچار تورم می شوند. این تورم گاهی به صورت مجزا و گاهی همزمان با تجمع چربی همراه است.

این نوع لنف ادم با گذشت زمان تشدید می یابد. در صورتی که تورم در پا و یا انگشتان پا به وجود بیاید، احتمال لنف ادم ثانویه به وجود آمده است. در صورتی که لنف ادم همراه با تجمع چربی باشد، ناحیه ورم کرده با فشار یا حتی لمس کردن دردناک می باشد.

دلایل ایجاد چاقی پایین تنه چیست؟

دلایل ایجاد چاقی پایین تنه چیست؟
دلایل ایجاد چاقی پایین تنه چیست؟

برای دستیابی به لاغری پایین تنه ابتدا باید دلایل ایجاد چاقی را شناسایی کنید. در حال حاضر علت قطعی چاقی پایین تنه کشف نشده است.

با این حال بسیاری از دانشمندان علت این نوع چاقی را اختلالات ژنتیکی می دانند. در واقع افراد ممکن است چاقی پایین تنه را از پدر، مادر، خواهر یا برادر خود به ارث گرفته باشند.

علت بعدی چاقی پایین تنه می تواند تغییرات هورمونی باشد. اغلب زنان در دوران بلوغ، دوران بارداری یا یائسگی به دلیل تغییرات زیاد در میزان هورمون استروژن، دچار افزایش وزن و چاقی پایین تنه می شوند.

البته دلایل دیگری نظیر پرخوری، کم تحرکی، مصرف زیاد قند و شکر، بیماری، مصرف دارو، استرس و … نیز در ایجاد چاقی پایین تنه نقش دارند.

درجه بندی چاقی پایین تنه

طبق نظر دکتر سلیمی، درجه بندی چاقی پایین تنه بر اساس محل درگیری اندام به درجات زیر تقسیم بندی می شود:

درجه 1: درگیری باسن

درجه 2: درگیری باسن و ران

درجه 3: درگیری باسن، ران و ساق پا

درجه 4: درگیری بازو

درجه 5: درگیری پاها

شاخص توده بدنی چیست؟

شاخص توده بدنی چیست؟
شاخص توده بدنی چیست؟

قبل از این که اقدام به لاغری پایین تنه نمایید، باید بررسی کنید و ببینید که چقدر اضافه وزن دارید. معمولا خود شما با مشاهده می توانید به صورت تقریبی میزان چاقی خود را تشخیص دهید. اما پزشکان برای استفاده از روش های درمانی به اندازه گیری دقیق تری احتیاج دارند.

شاخص توده بدنی یا BMI این امکان را برای شما و پزشک فراهم می کند تا میزان اضافه وزن و چاقی پایین تنه خود را اندازه گیری کنید.

شاخص توده بدنی توسط سازمان بهداشت جهانی منتشر شده است و دارای استانداردهای جهانی می باشد. برای به دست آورن این شاخص لازم است که وزن را بر مجذور قد تقسیم کنید.

پیشنهاد می کنیم از پست راز لاغری سریع دیدن کنید.

شاخص توده بدنی به گروه های زیر تقسیم بندی می شود:

18.5 تا 24.9: وزن طبیعی

25 تا 29.9: اضافه وزن

30 تا 34.9: چاقی درجه 1

35 تا 39.9: چاقی درجه 2

40 تا 50: چاقی مرضی

50 به بالا: چاقی فوق العاده

بررسی این شاخصه ها به تشخیص و درمان چاقی پایین تنه بسیار کمک می کند. اما افرادی هم هستند که شاخص توده بدنی آن ها نرمال است اما به ظاهر دچار چاقی پایین تنه شده اند.

این افراد باید برای بررسی های بیشتر و تشخیص نوع بیماری به دکتر سلیمی مراجعه کنند. گاهی ممکن است این چاقی ها تورم بوده و نشان از بیماری دیگری داشته باشد.

عوارض چاقی پایین تنه چیست؟

عوارض چاقی پایین تنه چیست؟
عوارض چاقی پایین تنه چیست؟

شایع ترین عارضه چاقی پایین تنه افزایش فشار خون می باشد. با این حال عوارض دیگری نظیر عوارض زیر نیز به وجود خواهند آمد و مشکلات زیادی را برای بیمار به وجود خواهند آورد:

افزایش فشار خون

زمانی که سلول های چربی در پایین تنه و سایر نقاط بدن افزایش می یابد، فرد به تدریج افزایش فشار خون و علائم ناشی از آن را تجربه خواهد کرد. در اثر پرفشاری خون نیز آسیب های جدی به قلب وارد خواهد شد.

تمام اندام ها و بافت های بدن برای زنده ماندن به اکسیژن نیاز دارند. خون اکسیژن مورد نیاز را به اندام های بدن انتقال می دهد.

در صورتی که بافت های چربی در پایین تنه افزایش یابند، نیاز به خون برای زنده ماندن بافت های چربی نیز افزایش خواهد یافت. در این صورت خون باید با فشار بیشتری عملیات اکسیژن رسانی را انجام دهد.

هر چه حرکت خون در سیستم گردش خون افزایش یابد، فشار بیشتری به دیواره های سرخرگ وارد خواهد شد که در اثر این افزایش فشار خون، قلب آسیب خواهد دید.

علاوه بر این، وجود مقدار زیادی چربی، ظرفیت عروق را برای جابه جایی کاهش می دهد که در نتیجه سبب پر فشاری خون می شود.

مشکل در حرکت

یکی از مشکلات افراد مبتلا به چاقی پایین تنه، مشکل در حرکت و فعالیت های روزانه می باشد. در اثر تجمع چربی در قسمت پایین تنه، گره هایی در سطح پوست به وجود می آید که به مرور زمان بزرگ و بزرگ تر می شوند.

همین گره ها حرکت را برای بیمار سخت می کنند. گاهی نیز با رشد سلول های چربی، رگ های عنکبوتی مانندی روی پوست پدیدار می شوند.

محققان احتمال می دهند این رگ های عنکبوتی شکل در اثر شل شدن بافت همبند ایجاد می شوند. در این صورت کبودی هایی نیز مشاهده خواهند شد.

دیابت

یکی از دلایل ایجاد دیابت نوع 2 که نقش اساسی در پیشرفت آن دارد، چاقی می باشد. با افزایش سلول های چربی در بدن، مقاومت به انسولین نیز افزایش خواهد یافت.

در این صورت گلوکز نمی تواند توسط انسولین جذب خون گردد. در این صورت افزایش قند خون در بدن اتفاق می افتد که خود این عارضه مشکلات و عوارض مختلفی را ایجاد می کند.

افزایش کلسترول

با افزایش چربی در قسمت پایین تنه شاهد افزایش کلسترول بد نیز خواهیم بود. افراد معمولا بر اثر پر خوری و داشتن تغذیه ناسالم دچار چاقی می شوند.

این تغذیه ناسالم با داشتن مقدار زیادی چربی های اشباع سبب می شود تا کلسترول خوب بدن کاهش یابد و در عوارض کلسترول بدن و تری گلیسیرید افزایش پیدا کند. با افزایش کلسترول در بدن، سلول های چربی در دیواره رگ ها رسوب خواهند کرد که در نهایت سبب انسداد عروق کرونر می شوند.

حمله قلبی

در اثر انسداد عروق کرونر با سلول های چربی، خونرسانی به قلب دچار تداخل می شود. در این شرایط، قلب سعی می کند تا برای دریافت و پمپاژ قلب، تندتر عمل کند.

در این شرایط فرد با افزایش ضربان قلب و درد قفسه سینه مواجه خواهد شد. در صورتی که مسیر خون به صورت کامل دچار انسداد شود، حمله قلبی اتفاق می افتد.

سکته مغزی

یکی دیگر از عوارض انسداد عروق کرونر در چاقی، سکته مغزی می باشد. این انسداد، سرخرگ های مغز را نیز تحت تاثیر قرار می دهد و باعث می شود که عروق مغز نیز دچار انسداد گردند.

در این صورت با کاهش گردش خون و ایجاد لخته خونی در عروق باریک مغز، انسداد کامل جریان خون و در نهایت سکته مغزی اتفاق می افتد.

آسیب دیدگی مفاصل

آسیب مفاصل یکی از مشکلات شایع چاقی به خصوص چاقی پایین تنه می باشد. مفاصلی مانند زانو، ران، مهره های کمر و … تحت فشار ناشی از تجمع چربی ها قرار می گیرند. در این صورت غضروف مفصلی تخریب شده و بیمار، درد و سوزش زیادی را متحمل می شود.

آپنه خواب

آپنه خواب یا مشکل در تنفس در زمان خواب برای افراد دارای چاقی پایین تنه کمتر پیش می آید. اما در موارد نادری که چاقی بیش از حد باشد و به بافت های بالاتنه رسیده باشد، آپنه خواب به وجود می آید. در اثر تجمع چربی ها در اطراف مجاری تنفسی، فرد بیمار با مشکل تنگی نفس مواجه می شود.

این مشکل باعث می شود تا فرد در زمان خواب دچار قطع و وصل شدن تنفس خود گردد. در این صورت یک خواب خوب و با کیفیت را از دست می دهد. در این صورت در طی روز دائم در حال چرت زدن خواهند بود.

سرطان

چاقی و سلول های چربی در بدن می توانند عاملی بر ایجاد سرطان پستان، رحم، تخمدان، پروستات، رکتوم، کولون و کیسه صفرا باشند. با درمان چاقی توسط دکتر سلیمی، از تشدید بسیاری از این سرطان ها جلوگیری خواهد شد.

کبد چرب

با تجمع چربی ها در اطراف یا داخل کبد، کبد دچار التهاب و در نهایت تخریب می گردد. در این شرایط بیماری سیروز یا نارسایی کبدی ایجاد می شود.

سنگ کیسه صفرا

با افزایش کلسترول در بدن افراد چاق، کلسترول اضافی در کیسه صفرا رسوب می کند و سبب ایجاد سنگ کیسه صفرا می شود.

ناباروری

دلیل برخی از ناباروری ها چاقی و تجمع چربی در اندام های زنانه می باشد. از این رو پزشک زنان در مرحله اولیه درمان، توصیه به کاهش وزن افراد می کند.

مشکلات روحی و کیفیت زندگی

افرادی که دارای چاقی پایین تنه هستند، اعتماد به نفس بسیار پایینی دارند و اغلب نمی توانند کارهای روزمره خود را انجام دهند. این افراد همواره مورد سرزنش اطرافیان قرار می گیرند که در نتیجه در امور روزمره آن ها تاثیر منفی می گذارد. افراد چاق در ازدواج و شغل خود نیز چندان موفق نخواهند بود.

روش های درمان چاقی

روش های درمان چاقی
روش های درمان چاقی

در این بخش از مقاله لاغری پایین تنه، به معرفی انوع روش های درمان چاقی می پردازیم. به صورت کلی برای رسیدن به لاغری پایین تنه می توانید از یکی از موارد زیر استفاده کنید:

  • فعالیت فیزیکی
  • برنامه رژیم لاغری
  • دارو
  • جراحی های چاقی تهاجمی و غیر تهاجمی

فعالیت فیزیکی

فعالیت فیزیکی به چربی سوزی کمک شایانی می کند. پزشکان در صورتی که هر یک از راه های درمان چاقی را آغاز کنند، به انجام فعالیت های فیزیکی در کنار آن تاکید فراوان دارند. فعالیت های ورزشی علاوه بر حفظ سلامت بدن، سبب چربی سوزی و رسیدن به اندامی ایده آل می شود.

یکی از فواید فعالیت های ورزشی این است که با انجام تمریناتی خاص می توانید نقاط مشخصی از بدن را تحت تاثیر چربی سوزی قرار دهید.

از این رو برای رسیدن به لاغری پایین تنه می توانید از فعالیت های فیزیکی مخصوصی استفاده کنید که در بخش های بعدی به معرفی این فعالیت های مخصوص خواهیم پرداخت.

برنامه رژیم لاغری

برنامه رژیم لاغری
برنامه رژیم لاغری

امروزه برنامه های رژیم لاغری زیادی طراحی شده اند که مورد استفاده بسیاری از افراد قرار می گیرند. بسیاری از متخصصان تغذیه برای جلوگیری از بروز عوارض چاقی، یک برنامه غذایی سالم تجویز می کنند.

در این برنامه ها میزان مصرف کربوهیدرات بسیار کاهش می یابد تا بدن برای تامین انرژی خود از چربی های ذخیره شده استفاده کرده تا لاغری اتفاق بیفتد.

دارو

در بازار داروهای زیادی برای کاهش وزن و چربی سوزی وجود دارد که یکی از موارد مصرف آن ها لاغری پایین تنه می باشد. پزشکان و متخصصان خیلی روی این داروها تاکید ندارند.

زیرا ترکیبات شیمیایی مختلفی در این داروها وجود دارد که سلامت بدن را به خطر می اندازند. بسیاری از داروهای موجود در بازار بدون مجوز می باشند و سازمان غذا و دارو نیز آن ها را تایید نمی کنند. پس برای لاغری پایین تنه بهتر است از راه های سالم و بی خطر استفاده کنید.

پیکر تراشی

پیکر تراشی یک نوع عمل تهاجمی بوده که طی آن جراح با برش مناطق مورد نظر، حجم زیادی از چربی ها را خارج می کند. امروزه با ورود دستگاه های جدید به حوزه پیکر تراشی، برش مناطق مورد نظر بسیار کاهش یافته است.

یعنی پزشک با ایجاد سوراخ های بسیار کوچک و ورود یک میله مخصوص دستگاه، عملیات حذف چربی ها را انجام می دهد. پیکر تراشی از جمله روش های سریع برای رسیدن به لاغری پایین تنه می باشد.

جراحی چاقی

عمل های چاقی در دو نوع تهاجمی و غیر تهاجمی مورد استفاده قرار می گیرند. این نوع روش درمان چاقی پایین تنه روشی سریع وبی خطر بوده و جان افراد را از بسیاری از خطرات چاقی در امان نگه می دارد.

اطلاعات تکمیلی در خصوص انواع جراحی چاقی را از دکتر سلیمی بخواهید. دکتر سلیمی بهترین متخصص جراحی های لاغری شناخته می شود.

جهت کسب اطلاعات بیشتر مقالات زیر را مطالعه کنید:

  1. جراحی لاغری در رشت
  2. جراحی معده برای لاغری
  3. کوچک کردن معده

عمل چاقی، راه قطعی درمان لاغری پایین تنه

عمل چاقی، راه قطعی درمان لاغری پایین تنه
عمل چاقی، راه قطعی درمان لاغری پایین تنه

با توجه به این که چاقی عوارض و خطرات زیادی را برای بدن به وجود می آورد، محققان به فکر ابداع روشی سریع و موثر به نام جراحی های چاقی افتاده اند. البته روش های عمل چاقی چندین سال است که مورد استفاده قرار می گیرد.

جراحی چاقی روش های مختلفی دارد که اغلب با تغییراتی روی معده با هدف کاهش وزن دنبال می شود. بسیاری از افراد مبتلا به چاقی پایین تنه سعی می کنند از روش های آسان تر یعنی رژیم غذایی، ورزش و تغییر سبک زندگی برای رسیدن به لاغری پایین تنه استفاده کنند.

این روش ها گاهی موثر واقع می شود و فرد خیلی زود به اهداف کاهش وزن و تناسب اندام خود می رسد. اما گاهی نیز این روش ها فایده ای نداشته و فقط وقت و زحمت زیادی را هدر می دهد. در این شرایط، روش جراحی چاقی به کمک این افراد می آید.

چه زمانی جراحی چاقی باید مورد استفاده قرار بگیرد

یعنی جراحی چاقی زمانی باید مورد استفاده قرار بگیرد که رژیم لاغری و ورزش سبب رسیدن به اهداف در زمان معین نمی شود.

در مواردی نیز پزشک برای درمان بیماری های ناشی از چاقی به بیمار توصیه می کند تا در زمان کوتاهی وزن زیادی را کم کند تا جانش در امان بماند. در این صورت دکتر سلیمی یکی از روش های جراحی چاقی را پیشنهاد می دهد.

جراحی چاقی روشی ایمن و کم خطر است. با این حال بهتر است تا جایی که ممکن است از روش های آسان تری مثل ورزش و رژیم لاغری استفاده شود.

اما جراحی چاقی به افرادی که نتیجه دلخواه را از این روش ها به دست نیاورده اند، کمک شایانی می کند. علاوه بر این مزایای زیادی نیز دارد که در بخش های بعدی به آن ها اشاره خواهیم داشت.

مزایای جراحی چاقی چیست؟

مزایای جراحی چاقی چیست؟
مزایای جراحی چاقی چیست؟

کاهش وزن سریع

علت اصلی محبوبیت جراحی های چاقی، کاهش وزن در مدت زمان بسیار کوتاهی است. جراحی های چاقی به تدریج وزن زیادی را از بدن کاهش می دهند و سبب تناسب اندام می شوند. بسیاری از افرادی که به دنبال لاغری پایین تنه در زمان کوتاهی هستند، باید جراحی های چاقی را انتخاب کنند.

با این حال شما انتظار معجزه از این عمل ها را نباید داشته باشید. زیرا کاهش وزن شما به تدریج در چند ماه انجام می گیرد. این روش ها آثاری دائمی داشته و شما را از رژیم های لاغری و ورزش های سخت و طاقت فرسا رها می کند.

بسیاری از افراد از طریق رژیم لاغری و ورزش اقدام به کاهش وزن می کنند. اما به نتیجه مطلوب دست نخواهند یافت. همان مقدار وزنی هم که کم کرده اند باز می گردد. عمل های جراحی چاقی با تاثیر بر اشتهای فرد، کاهش وزن سریع و دائمی را به وجود می آورند.

بهبود بیماری های ناشی از چاقی

همان طور که بیان شد، در اثر چاقی پایین تنه بیماری های مختلفی به وجود می آید که شایع ترین آن افزایش فشار خون و حملات قلبی و مغزی می باشد. با کاهش وزن سریع ناشی از جراحی های چاقی، بیماری های چاقی نیز بهبود خواهند یافت. در برخی موارد، بیماری به صورت کلی درمان خواهد شد.

بهبود کیفیت زندگی

در اثر جراحی چاقی و کاهش وزنی که بر اثر آن اتفاق می افتد، زندگی افراد بسیار متحول می گردد. افراد لازم است برای ماندگاری اثرات کاهش وزن، سبک زندگی خود را تغییر دهند.

افراد چاق با دیدن نتایج حاصل از جراحی چاقی، امید و انگیزه بسیار زیادی برای پیروی از سبک زندگی سالم به دست می آورند. چنین تغییراتی باعث می شود تا علاوه بر داشتن یک زندگی با انگیزه، اعضای بدن نیز سلامت خود را حفظ کنند.

افراد بعد از گذراندن دوره درمان لاغری نیز به این سبک زندگی سالم عادت کرده و تا پایان عمر زندگی سالمی خواهند داشت.

بهبود مسائل روان شناختی

افراد چاق با کاهش وزن زیاد و سریعی که از جراحی های چاقی به دست می آورند، دوباره از اعتماد به نفس بالایی برخوردار خواهند شد. لاغری پایین تنه باعث می شود افراد به تناسب اندام برسند.

در این صورت دیگر مشکلی برای حضور در اجتماع و بحث های مختلف نخواهند داشت. با کاهش وزن سریع و زیاد ناشی از جراحی های چاقی، افراد دیگر مشکلی برای ازدواج و پیدا کردن شغل نیز نخواهند داشت.

در این شرایط  فشارهای عصبی مانند استرس، اضطراب، خجالت و عدم اعتماد به نفس نیز درمان خواهد شد.

به صورت کلی جراحی چاقی سبب بهبود موارد زیر در زندگی خواهد شد:

  • فرصت شغلی بیشتر
  • بهبود تنفس
  • افزایش انرژی
  • داشتن خواب با کیفیت
  • افزایش اعتماد به نفس
  • داشتن فرصت های بهتر برای ازدواج
  • تنوع در انتخاب لباس
  • انجام بهتر فعالیت های فیزیکی

افزایش طول عمر

با عوارضی که در بخش های قبلی از چاقی بیان کردیم، به این نتیجه می رسیم که بروز عوارض و بیماری های ناشی از چاقی خطر مرگ را به همراه دارد. با کاهش سریع وزن با استفاده از جراحی چاقی به کمک دکتر سلیمی و از بین رفتن بیماری های ناشی از چاقی، احتمال بروز مرگ بسیار کاهش خواهد یافت.

صرفه جویی در هزینه

افرادی که به چاقی دچار هستند، محدودیتی برای مصرف غذاهای فست فودی و آماده برای خود ایجاد نمی کنند. از این رو ماهیانه هزینه زیادی را بابت خرید این نوع غذاها صرف می کنند.

با استفاده از جراحی های چاقی، فرد باید سبک زندگی سالمی را دنبال کند. علاوه بر این اشتهای فرد نیز کم می شود. در این صورت هزینه ناشی از خرید تنقلات و غذاهای آماده از بین خواهد رفت.

از بین رفتن بیماری های ناشی از چاقی در اثر جراحی چاقی سبب می شود که هزینه های درمان بیماری نیز از بین برود. علاوه بر این، افراد چاق برای دستیابی به کاهش وزن هزینه های زیادی را خرج باشگاه ها و برنامه های رژیم لاغری می کنند.

اگر همه این موارد را در نظر بگیریم، متوجه خواهید شد که با یک بار هزینه برای جراحی چاقی، از هزینه های جانبی چاقی رها خواهید شد. ممکن است جراحی چاقی نیز هزینه های زیادی را در بر گیرد اما در نهایت، هزینه نهایی عدم درمان چاقی بسیار بیشتر خواهد بود.

انواع جراحی چاقی

انواع جراحی چاقی
انواع جراحی چاقی

جراحی چاقی به 3 روش اسلیو معده، بای پس معده و حلقه گذاری انجام می شود که هر یک از این روش ها مزایا و اثرات خاصی دارند. دکتر سلیمی با توجه به سیستم متابولیک و میزان چاقی پایین تنه، یکی از روش ها را برای لاغری پایین تنه به کار می گیرد.

لاغری پایین تنه زمانی اتفاق می افتد که میزان کالری دریافتی بدن از میزان کالری مورد نیاز آن کمتر باشد. در روش جراحی چاقی نیز با در نظر گرفتن این موضوع، تغییراتی روی معده انجام می گیرد.

با ایجاد کاهش اشتها، بدن برای تامین انرژی خود مجبور است از بافت چربی ذخیره شده استفاده کند. در این صورت کاهش وزن رخ می دهد. در زیر هر یک از این روش ها و روند انجام کار آن ها را معرفی خواهیم کرد.

شرایط لازم برای انجام جراحی چاقی چیست؟

شرایط لازم برای انجام جراحی چاقی چیست؟
شرایط لازم برای انجام جراحی چاقی چیست؟

جراحی چاقی مزایای زیادی دارد با این حال تمام افراد نمی توانند از آن بهره ببرند. افرادی که شرایط زیر را دارند، کاندید مناسبی برای عمل های چاقی هستند:

  • افراد با BMI بالای 35
  • افراد با شاخص توده بدنی بالا اما با ظاهری چاق
  • افراد مبتلا به بیماری های ناشی از چاقی
  • افراد دارای انگیزه بالا برای تغییر سبک زندگی

بهتر است قبل از انجام جراحی های چاقی در مورد روش های آن اطلاعات کاملی داشته باشید. با داشتن اطلاعات در مورد روش جراحی از انجام روند درمان و مشکلات ناشی از آن آگاهی کامل خواهید داشت.

در این زمینه، مراجعه به دکتر سلیمی بسیار کمک کننده است.

جراحی اسلیو معده

جراحی اسلیو معده
جراحی اسلیو معده

در این روش جراحی چاقی، بخشی از معده با هدف دریافت کمتر کالری حذف می شود. در واقع با این روش، معده دیگر فضایی برای دریافت مواد غذایی ندارد و اشتهای فرد به شدت کاهش می یابد.

در نتیجه لاغری پایین تنه و دیگر اعضای بدن اتفاق می افتد. با حذف بخش زیادی از معده، هورمون های گرسنگی یا گرلین نیز دیگر تولید نخواهند شد.

در این صورت پیغام گرسنگی کمتری به مغز می رسد. معده جدید شبیه به یک موز یا لوله می باشد. محققان خارجی معده جدید را شبیه به پیراهن آستین می دانند.

از این رو نام این جراحی اسلیو (= Sleeve آستین) نامگذاری شد. در این روش در واقع بخشی از معده حذف می گردد که کارایی خاصی جز ایجاد گرسنگی در بدن ندارد.

بخش مهم معده که وظیفه دریافت و هضم غذا را دارد، سالم مانده و به عملکرد خود ادامه می دهد. در این صورت می توان گفت که جراحی اسلیو معده مشکلات و عوارض خاصی را به دنبال ندارد.

جراحی اسلیو معده برای افرادی که در اثر پرخوری دچار گشادی معده شده اند، بسیار مناسب است. جراحی اسلیو معده از پر طرفدارترین روش های جراحی چاقی می باشد و به دلیل این که روشی دائمی است، بسیار مورد توجه افراد قرار گرفته است.

عمل جراحی بای پس معده

عمل جراحی بای پس معده
عمل جراحی بای پس معده

عمل بای پس معده یکی دیگر از روش های جراحی چاقی می باشد که بعد از اسلیو معده طرفداران زیادی دارد. در این روش نیز مانند روش اسلیو معده، سعی می شود تا تغییراتی روی معده صورت گیرد تا کاهش اشتها اتفاق بیفتد. با این تفاوت که مسیر جذب مواد غذایی نیز دچار تغییراتی می شود تا کالری کمتری جذب بدن گردد.

عمل بای پس معده به این صورت است که پزشک معده را به دو بخش کوچک و بزرگ تقسیم می کند. قسمت کوچک تر به مری متصل است.

به دلیل این که فضای دریافت مواد غذایی تنگ شده است، فرد با خوردن کمترین مقدار غذا احساس سیری می کند. پزشک در مرحله بعد قسمتی از روده کوچک را به معده کوچک متصل می کند.

در این صورت مواد غذایی، مسیر کوتاه تری را برای هضم و جذب طی می کنند. در این شرایط بخشی از مواد غذایی بدون جذب از بدن دفع می گردد. با عدم جذب مواد غذایی، کالری کمتری وارد بدن می گردد.

مزیت این روش این است که تغییرات صورت گرفته روی معده و روده قابل برگشت است. یعنی فرد هر زمانی که تمایل داشت، می تواند به دکتر سلیمی مراجعه کند و تغییرات اعمال شده را به حالت عادی برگرداند.

عمل مینی بای پس معده

عمل مینی بای پس معده زیر گروه عمل بای پس معده می باشد. در این روش روی روده تغییراتی ایجاد نمی شود و فقط معده با هدف کاهش اشتها به دو بخش تقسیم می گردد.

طبیعی است که روند کاهش وزن در این روش نسبت به بای پس معده کمتر است و کاهش وزن کمتری اتفاق می افتد. این روش مناسب افرادی با BMI کمتر است.

یکی از مزایای این روش این است که تغییرات صورت گرفته روی معده قابل برگشت است و فرد هر زمان که تمایل داشت، می تواند معده را به حالت عادی برگرداند.

جراحی حلقه گذاری معده

جرای جایگذاری حلقه روی معده برای کاهش اشتها یکی دیگر از روش های لاغری پایین تنه و دیگر اعضای بدن می باشد. طی این روش، جراح یک حلقه را که از جنس سیلیکون است، دور معده قرار می دهد.

این حلقه قابلیت تنظیم دارد. به این گونه که محتوای داخلی حلقه خالی بوده و پزشک از طریق یک لوله آن را از هوا پر می کند. در این صورت میزان کاهش اشتها برای فرد قابل تنظیم است.

با تنگ کردن حلقه، اشتها بسیار کاهش می یابد. اما با گشاد بودن حلقه، مواد غذایی از قسمت بالای معده به قسمت پایینی منتقل می شوند که در این صورت فرد کمی احساس سیری می کند.

لوله متصل به حلقه از قسمتی از بدن خارج می باشد. در این صورت پزشک در هر زمانی می تواند میزان اشتهای فرد را تغییر دهد. از مزایای این روش این است که فرد هر زمانی که تمایل داشت، می تواند برای برداشتن حلقه اقدام کند.

کدام روش جراحی چاقی بهتر است؟

کدام روش جراحی چاقی بهتر است؟
کدام روش جراحی چاقی بهتر است؟

روش هایی که در بالا بیان کردیم، هر کدام مزایا و معایب خاصی دارند و اثرات متفاوتی بر لاغری پایین تنه می گذارند. یعنی میزان کاهش وزن با اسلیو معده و بای پس معده در زمان یکسان متفاوت است.

دکتر سلیمی بر اساس سیستم متابولیسم افراد و شاخص توده بدنی آن ها مناسب ترین روش را پیشنهاد می دهد. دکتر سلیمی ممکن است برای بررسی بیشتر و انتخاب دقیق نوع جراحی، آزمایش هایی را نیز انجام دهد.

به طور مثال افرادی که ناراحتی مری دارند، نمی توانند عمل اسلیو معده انجام دهند. به صورت کلی انتخاب نوع عمل جراحی چاقی بستگی به سوابق پزشکی فرد و میزان شاخص توده بدنی آن دارد.

شاخص توده بدنی تاثیر زیادی بر انتخاب روش جراحی دارد

شاخص توده بدنی تاثیر زیادی بر انتخاب روش جراحی دارد. به طور مثال افرادی که BMI بالای 50 دارند، باید از روش بای پس معده استفاده کنند تا کاهش وزن بیشتری در آن ها اتفاق بیفتد. اما افرادی با BMI 35 باید از روش مینی بای پس معده استفاده کنند تا دچار کاهش وزن بیش از حد نشوند.

هدف از کاهش وزن نیز نقش موثری بر انتخاب نوع روش جراحی دارد. در صورتی که شما از اهداف خود از کاهش وزن بگویید، پزشک تصمیم بهتری برای انتخاب روش جراحی می گیرد. به طور مثال برخی افراد برای درمان بیماری های ناشی از چاقی، مجبورند در زمان کمی وزن زیادی را کاهش دهند.

در این صورت پزشک از روش سریع تری اقدام می کند. به همین دلیل نمی توان گفت کدام یک از روش های ذکر شده بهترین گزینه برای لاغری پایین تنه می باشد.

شیوه جراحی چاقی

شیوه جراحی چاقی
شیوه جراحی چاقی

بسیاری از افراد به دلیل ترس از برش جراحی حاضر نیستند تحت عمل های جراحی چاقی قرار بگیرند. باید گفت که جراحی چاقی توسط روش نوین لاپاراسکوپی انجام می گیرد.

در این روش، کمترین برش روی شکم ایجاد می شود. به همین دلیل فرد دوره نقاهت کوتاه تری را تجربه خواهد کرد. با توجه به عوارض زیاد جراحی لاپاراتومی (جراحی باز) امروزه بسیاری از جراحی ها از طریق لاپاراسکوپی انجام می گیرد.

لاپاراسکوپی به وسیله چند لوله انجام می شود. روی شکم چند برش بسیار کوچک در حد چند میلیمتر ایجاد می گردد. سپس لوله های لاپاراسکوپی وارد سوراخ ها می شوند.

سر یکی از لوله ها دوربین و چراغی متصل است. این دوربین تصاویر داخل بدن را به مانیتور موجود در اتاق عمل ارسال می کند. از این طریق پزشک کنترل عمل را به دست گرفته و تغییرات مورد نظر را روی معده و روده ایجاد می کند.

دیگر لوله های لاپاراسکوپی برای انجام عمل، مورد استفاده قرار می گیرند. وسیله های پزشکی نیز از طریق همین لوله ها وارد بدن می شوند.

زمانی که پزشک تغییرات مورد نظر را روی معده و روده انجام داد، وسیله های پزشکی از طریق همین لوله ها خارج شده و در نهایت لوله ها نیز از بدن خارج می گردند. سپس پزشک محل برش ها را بخیه می زند.

مزایای روش لاپاراسکوپی چیست؟

مزایای روش لاپاراسکوپی چیست؟
مزایای روش لاپاراسکوپی چیست؟

لاپاراسکوپی نسبت به روش جراحی باز مزایای بسیار زیادی دارد. به همین دلیل علاوه بر جراحی چاقی، در بسیاری دیگر از عمل های داخلی شکم و حفره لگن مورد استفاده قرار می گیرد. این روش با کاهش برش ها سبب ایجاد مزایای زیر خواهد شد:

  • درد کمتر
  • خونریزی کمتر
  • کوتاه بودن دوره نقاهت
  • کوتاه بودن دوره بستری
  • به جا ماندن جای زخم کمتر
  • کاهش احتمال آسیب دیدن بافت های مجاور
  • هزینه کمتر
  • زمان کمتر
  • از بین بردن احتمال ایجاد عفونت

سن مناسب برای عمل چاقی چه سنی است؟

سن مناسب برای عمل چاقی چه سنی است؟
سن مناسب برای عمل چاقی چه سنی است؟

دکتر سلیمی بهترین سن برای انجام عمل های چاقی را سنین جوانی و میانسالی می داند. افراد در این سنین از انگیزه بالایی برای تغییر سبک زندگی برخوردار هستند. علاوه بر این بدن آمادگی لازم برای رویارویی با چنین تغییراتی را دارد.

به همین دلیل دکتر سلیمی سن مراجعان را نیز مورد بررسی قرار می دهد. جنسیت خیلی برای انجام عمل های چاقی مورد بررسی قرار نمی گیرد. اما سن از جمله معیارهای لازم برای کاندیدای مناسب این عمل است.

علاوه بر این، در سنین بالا با کاهش وزن، پوست دچار تغییرات زیادی خواهد شد و آسیب خواهد دید. اما با کاهش وزن در جوانی، پوست دچار کمترین تغییرات خواهد شد. اما افراد سالمند ممکن است توان تحمل تغییرات ایجاد شده را نداشته باشند.

از این رو دکتر سلیمی بهترین سن جراحی چاقی را قبل از 50 سالگی و بعد از 18 سالگی می داند. چون بدن تا قبل از 18 سالگی در حال رشد است و تغییرات هورمونی زیادی اتفاق می افتد. بهتر است عمل جراحی چاقی به بعد از 18 سالگی موکول شود.

نکات کلیدی برای کمک به لاغری پایین تنه

نکات کلیدی برای کمک به لاغری پایین تنه
نکات کلیدی برای کمک به لاغری پایین تنه

دکتر سلیمی به افراد متقاضی انجام جراحی های چاقی توصیه می کند در کنار انجام جراحی، سبک زندگی خود را تغییر دهند و از یک برنامه غذایی اصولی و سالم پیروی کنند.

در صورتی که افراد بعد از جراحی چاقی به پرخوری ادامه دهند و به کالری دریافتی بدن توجهی نداشته باشند، تغییرات صورت گرفته روی معده نتیجه مطلوب را برای لاغری ایجاد نمی کند.

لازم نیست از یک برنامه غذایی خاص و سخت پیروی کنید. تنها لازم است به نکات و توصیه هایی در خصوص کاهش وزن دقت داشته باشید تا جلوی افزایش وزن مجدد گرفته شود و لاغری پایین تنه با موفقیت انجام گیرد.

هر چه توصیه ها و نکاتی را که دکتر سلیمی تجویز می کند در زندگی روزمره خود وارد کنید، احتمال موفقیت در لاغری پایین تنه و دیگر اعضای بدن افزایش خواهد یافت.

توصیه ها و برنامه های تجویز شده برای افراد مختلف متفاوت می باشد. به همین دلیل لازم است برای دریافت آن ها به پزشک مراجعه کنید. اما نکات و توصیه های زیر در همه برنامه های کاهش وزن وجود دارد:

رژیم غذایی سالم

رژیم غذایی سالم
رژیم غذایی سالم

مصرف غذاهای فست فودی و آماده را کنار بگذارید. برای داشتن تغذیه سالم اراده کنید و از میوه، سبزیجات، غلات کامل و حبوبات تغذیه نمایید. انواع چربی های ترانس و اشباع شده در غذاهای فراوری شده می باشد که با مصرف آن ها علاوه بر آسیب به بدن، سبب چاقی و افزایش وزن خواهید شد.

مصرف فیبر

سعی کنید در برنامه روزانه خود غذاها و میوه های فیبر دار را زیاد مصرف کنید. فیبر حجم زیادی از معده را پر می کند. در این صورت فرد احساس سیری طولانی مدتی در طی روز خواهد داشت. علاوه بر این مصرف فیبر سبب می شود تا میزان جذب کربوهیدرات کاهش یابد.

توجه به وعده های غذایی

توجه به وعده های غذایی
توجه به وعده های غذایی

افرادی که برای لاغری و کاهش وزن اقدام می کنند، باید تعداد وعده های خود را افزایش دهند. مصرف وعده های غذایی با حجم زیادی از غذا سبب تجمع چربی ها در بدن می گردد.

افراد برای موثر واقع شدن روند کاهش وزن باید وعده های خود را افزایش داده و در مقابل حجم غذا را کاهش دهند. بهتر است 3 وعده اصلی و 2 میان وعده با حجم کمی از غذا در طی روز مصرف گردد.

میزان مصرف غذا

شما در مصرف میوه های کم قند و سبزیجات آزاد هستید. اما برای مصرف غذاهای کربوهیدرات دار باید وسواس به خرج دهید. اندازه بشقاب خود را کنترل کنید. برای کمتر خوردن از بشقاب و قاشق کوچک تری استفاده کنید.

لطفا از پست آیا قرص چربی خون باعث لاغری می شود دیدن کنید.

توجه به مواد غذایی بسته بندی شده

غذاهای بسته بندی شده اغلب میزان کمی داشته اما کالری زیادی دارند. به طور مثال میزان کالری موجود در در یک بسته چیپس بسیار بیشتر از آن چیزی است که تصور می کنید.

تمرکز روی خوردن غذا

مطالعات نشان داده است افرادی که در حین غذا خوردن تلویزیون تماشا می کنند یا مشغول انجام کاری هستند، غذای بیشتری مصرف می کنند.

زیرا در ارسال پیغام سیری به مغز تداخل ایجاد می شود. علاوه بر این اگر افراد حین غذا خوردن مشغله ذهنی داشته باشند، کالری بیشتری مصرف خواهند کرد.

بنابراین زمان غذا خوردن هر گونه کار و مشغله ذهنی را کنار گذاشته و روی میزان دریافت کالری خود تمرکز کنید. هر زمان که احساس کردید سیر شده اید، دست از غذا خوردن بردارید.

آرام غذا خوردن

بسیاری از پزشکان در کنار تجویز برنامه رژیم لاغری، توصیه می کنند که غذا را به آرامی بخورید. برای این که سیگنال های سیری به مغز برسند، حدود 10 دقیقه زمان لازم است.

اگر شما با سرعت زیادی غذا بخورید، زمان کافی برای ارسال سیگنال های سیری به مغز وجود ندارد. در این صورت شما زمانی احساس سیری می کنید که مقدار زیادی کالری وارد بدن شده است.

با آرام غذا خوردن به روند کاهش وزن و کاهش اشتهای طولانی مدت کمک شایانی خواهید کرد. علاوه بر این با آرام غذا خوردن شما از بو، مزه و طعم غذا لذت بیشتری خواهید برد که این سبب رضایت بیشتر شما نسبت به دریافت کالری کم می شود.

شناسایی عوامل احساسی

عوامل احساسی نظیر استرس و اضطراب اشتها را دو چندان می کند. علاوه بر این افراد در شرایط افسردگی، عصبانیت، تنهایی و شادی نیز احساس گرسنگی بیشتری خواهند داشت.

شما باید در این مواقع خود را به گونه دیگری آرام کنید. به طور مثال از دمنوش های آرامبخش استفاده کنید. شما باید به طرزی خود را به جز غذا خوردن آرام کنید.

شناسایی بیماری های بدن

چاقی بدن به خصوص چاقی پایین تنه گاهی بر اثر برخی از بیماری ها به وجود می آید. به عنوان مثال کم کاری تیروئید و سندروم کوشینگ سبب اختلال در سیستم متابولیسم می گردند که در نتیجه چاقی و تجمع چربی ها را به همراه دارد.

البته بیماری های دیگری نیز هستند که روی سیستم متابولیسم تاثیر می گذارند. برای شناسایی این بیماری ها باید به دکتر سلیمی مراجعه کنید و به صورت مرتب چکاپ انجام دهید.

درمان اختلالات هورمونی

یکی از علت های ایجاد چاقی به خصوص چاقی پایین تنه، اختلالات هورمونی در زنان می باشد. زنان در طول عمر خود با اختلالات هورمونی زیادی نظیر بلوغ، بارداری و یائسگی روبرو می شوند که در نتیجه آن اندام های بدن به خصوص نواحی پایین تنه دچار چاقی خواهند شد.

معمولا نمی توان جلوی وقوع این امر را گرفت. اما بهتر است داروهایی را که پزشک تجویز کرده است، مصرف نمایید تا میزان هورمون ها در بدن تنظیم شوند.

مصرف پروتئین

پروتئین یکی از موادی است که به روند کاهش وزن بسیار کمک می کند. در صورتی که از برنامه غذایی پر پروتئین پیروی کنید، احساس سیری طولانی مدتی را تجربه خواهید کرد.

در اثر کاهش وزن ممکن است عضلات دچار تحلیل شوند. پروتئین از تحلیل عضلات جلوگیری می کند. سعی کنید منابع پروتئین کم چرب مانند لوبیا، سبزیجات، ماکیان سفید و لبنیات کم چرب را انتخاب کنید. علاوه بر این منابع پروتئین با چربی سالم نظیر ماهی، آجیل و غذاهای سویایی مصرف نمایید.

بهتر است پروتئین را در طول روز به تدریج مصرف نمایید تا اثر بهتری روی کاهش وزن داشته باشد. طبق مقاله منتشر شده در سال 2015 در خصوص رژیم های لاغری، دریافت روزانه حداقل 25 گرم پروتئین در هر وعده غذایی می تواند به کاهش اشتها و کاهش وزن کمک شایانی بکند. اما افراد مبتلا به بیماری کلیوی و افراد مسن باید در مصرف پروتئین زیاده روی نکنند.

عدم محدودیت غذاها

برخی از رژیم های لاغری مصرف برخی از غذاهای پر کالری را به صورت کلی حذف می کنند. باید گفت که این کار کاملا اشتباه است. لازم است رژیم غذایی شما متنوع باشد تا تمام مواد مغذی را دریافت کنید. اما بهتر است تمام مواد غذایی را در دسترس نداشته باشید. در دسترس بودن مواد غذایی سبب می شود وسوسه برای خوردن آن زیاد شود.

توجه به کالری مایعات

ممکن است کالری یک ماده غذایی و یک لیوان نوشیدنی حاوی قند، برابر باشد. اما نوشیدنی حاوی قند هیچ گونه احساس سیری به فرد نمی دهد. در این صورت خیلی راحت مقدار زیادی کالری وارد بدن می گردد.

بهتر است نوشیدنی هایی مانند آب، قهوه و چای را جایگزین نوشیدنی های حاوی قند بکنیم تا کمکی به کاهش وزن کرده باشیم. به جای مصرف آبمیوه نیز خود میوه را مصرف کنید تا فیبر بیشتری هم وارد بدن گردد.

محدودیت در مصرف غذاهای شیرین

غذاها و خوراکی های شیرین در دنیا طرفداران خیلی زیادی دارد. با مصرف شیرینی جات، یک نوع ماده شیمیایی در سیستم عصبی آزاد می شود که در نتیجه آن، فرد احساس لذت خواهد کرد.

در این صورت شما اشتیاق بیشتری برای مصرف آن خواهید داشت. با محدودیت مصرف شیرینی جات و قند، میل و اشتهای شما به مصرف این نوع خوراکی ها کاهش می یابد.

خواب کافی

کم خوابی و چاقی رابطه مستقیمی با یکدیگر دارند. در صورتی که مشغله کاری و زندگی شما زیاد است، باز هم سعی کنید به برنامه خواب خود اهمیت زیادی بدهید. کم خوابی و عدم داشتن خواب با کیفیت، باعث بروز بسیاری از بیماری ها خواهد شد.

ضمن این که سبب افزایش اشتها و دریافت بیش از حد کالری خواهد شد. لازم است برای جلوگیری از افزایش وزن، حداقل 6 الی 7 ساعت خواب راحت در شبانه روز داشته باشید.

وزن کشی مرتب

در صورتی که به صورت مرتب خود را وزن کنید، اراده و انگیزه شما دو چندان خواهد شد. در صورتی که میزان کاهش وزن به سمت درستی پیش برود، به شما انگیزه می دهد تا مسیر را بهتر و با کیفیت تر ادامه دهید.

طبق آمار، وزن کردن به صورت منظم یک استراتژی موثر برای کاهش و حفظ وزن می باشد که آثار خوبی را هم در پی داشته است. بهتر است حداقل هفته ای یک بار خود را وزن کنید.

تعیین اهداف واقع گرایانه

تعیین اهداف واقع گرایانه
تعیین اهداف واقع گرایانه

باید اهداف خود از لاغری پایین تنه را واقع گرایانه در نظر بگیرید. انتظار نداشته باشید با جراحی چاقی یا دیگر روش های لاغری مثلا در یک هفته 10 کیلو وزن کم کنید. در مورد روند کاهش وزن از دکتر خود سوال کنید و مطابق با آن برنامه ریزی داشته باشید.

خسارت های کم و زیاد را در نظر بگیرید. در صورتی که حتی 5 تا 10 درصد از وزن خود را کاهش دهید، سلامت بدن تامین می شود. هر چند که با جراحی چاقی بیشتر از این مقدار وزن کم خواهید کرد. باید گفت بسته به بدن و ژنتیک، میزان کاهش وزن در یک زمان در افراد متفاوت می باشد.

داشتن فعالیت بدنی

فعالیت بدنی یکی از مهم ترین بخش های برنامه های لاغری می باشد. شما حتی اگر از روش جراحی چاقی استفاده کرده اید، لازم است فعالیت بدنی داشته باشید تا از برگشت چاقی جلوگیری کنید.

حتی اگر وقت ورزش کردن ندارید، در هنگام انجام فعالیت های روزانه سعی کنید بدن خود را بیشتر به حرکت در بیاورید. این کار به حفظ سلامت بدن نیز کمک می کند.

تمرینات ورزشی لاغری پایین تنه

تمرینات ورزشی لاغری پایین تنه
تمرینات ورزشی لاغری پایین تنه

برای لاغری پایین تنه لازم است فعالیت های فیزیکی مخصوصی انجام دهید. در زیر برخی از تمرینات ورزشی که به لاغری پایین تنه کمک می کند را بیان کرده ایم.

اسکات

این نوع حرکت ورزشی بیشتر بخش های پایین بدن را درگیر می کند. با انجام تمرین اسکات همسترینگ، ماهیچه های سرینی، ماهیچه های چهارسر و ماهیچه های راست کننده ستون فقرات به حرکت در خواهند آمد. در این صورت چربی ها به مرور از بین می روند.

برای انجام این حرکت لازم است پاها را به اندازه عرض شانه باز کنید. سپس پنجه ها را کمی به سمت بیرون بچرخانید. بدن را به حالت نشستن پایین بیاورید تا جایی که باسن و زانوها در یک راستا و موازی با زمین قرار بگیرند. زانوها باید در حالتی باشند که جلوتر از پنجه ها قرار نگیرند. چند ثانیه در این حالت بمانید و به وضعیت ایستاده برگردید.

لانژ رونده

لانژ رونده نیز از جمله حرکت هایی است که پایین تنه را درگیر می کند. لانژ رونده کمی از اسکات دشوارتر است. در این حرکت ماهیچه های سرینی درگیر می شوند و دامنه حرکت نیز بیشتر است. در لانژ بر خلاف اسکات اسپیلیت که حرکتی ایستایی است، گام ها باید به جلو حرکت کنند.

لانژ بر عکس

این حرکت مانند لانژ معمولی است با این تفاوت که با هر بار گام برداشتن به سمت جلو، مجدد به وضعیت قبلی باز می گردید. با انجام لانژ بر عکس، همسترینگ و ماهیچه های سرینی درگیر خواهند شد.

اسکات یک چهارم

در این حرکت باید به اندازه یک چهارم اسکات معمولی باسن و ران ها را پایین بیاورید. با انجام این حرکت، ماهیچه های چهارسر و ماهیچه های سرینی در گیر خواهند شد و موجب کشش لگن می شود.

اسکات اسکیت سوار

در این حرکت باید مانند اسکات معمولی، باسن و ران ها را پایین بیاورید. اما مانند اسکیت سوارها یک پا را به سمت عقب هدایت کنید. با انجام این حرکت ماهیچه های سرینی و همسترینگ درگیر خواهند شد.

حرکت استپ آپ (پله)

در این حرکت باید یک پا را روی زمین و دیگری را روی پله قرار دهید. لازم است بدن را به سمت بالا هدایت کنید. اما نباید پای دیگر را روی پله بگذارید. از زمین بلند شوید و مجدد به حالت قبلی بازگردید. این حرکت ماهیچه های سرینی و چهارسر را درگیر می کند.

حرکت پل

برای انجام حرکت پل، روی زمین دراز بکشید و کف پاها را روی زمین قرار دهید. زانوها را خم کرده و دست ها را در کناره ها قرار دهید. اکنون باید باسن را بلند کنید و مجدد به حالت اولیه بازگردانید. این حرکت بیشتر از همه حرکت ها، ماهیچه های سرینی را درگیر می کند و بهترین گزینه برای فرم دهی باسن است.

پل تک پا

این حرکت همانند حرکت پل می باشد با این تفاوت که یک پا روی زمین و پای دیگر در هوا قرار می گیرد. به صورت نوبتی باید دو پا را تعویض کنید. برای این که درجه سختی حرکت بیشتر شود، برخی افراد پاها را روی پله یا استپ قرار می دهند.

سخن پایانی

سخن پایانی
سخن پایانی

لاغری پایین تنه زمانی اتفاق می افتد که شما اراده و انگیزه خود را افزایش دهید. عدم توجه به این نوع چاقی و عدم درمان باعث بروز عوارض زیادی می شود.

شایع ترین عرضه چاقی پایین تنه افزایش فشار خون و مشکلات ناشی از آن می باشد. پس بهتر است همین امروز برای درمان به دکتر سلیمی مراجعه کنید.

دکتر مهدی سلیمی

دکتر مهدی سلیمی

دکتر سلیمی متخصص جراحی عمومی و فوق تخصص لاپاروسکوپی پیشرفته و جراحی چاقی و متابولیک. عضو انجمن بین المللی جراحان چاقی(IFSO) شماره نظام پزشکی 100674 دکتر مهدی سلیمی جراح چاقی با سال ها تجربه در کنار شماست تا به راحتی به وزن دلخواه خود برسید. توجه داشته باشید تلاش شما در جراحی های چاقی نیز بسیار موثر است.
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

لطفا جهت دریافت مشاوره با ما تماس بگیرید

٠٩١٢٠١٧٤٥١٠

آخرین مقالات

به اشتراک بگذارید

پشتیبانی و سئو سایت توسط آلمانت

با یک کلیک تماس بگیرید