درمان قطعی دیابت

فهرست مطالب

در این مقاله سعی بر بررسی موضوع درمان قطعی دیابت را داریم. در ادامه با ما همراه باشید تا به سوالاتی که ممکن است برای شما پیش آید پاسخ دهیم .

چنانچه در زمینه درمان قطعی دیابت دیابت نیازمند مشاوره هستید می توانید با دکتر مهدی سلیمی تماس بگیرید.

09120174510

همچنین توصیه میکنیم مقاله بسیار مفید درمان قطعی قندخون را مطالعه نمایید.

برای درمان قطعی دیابت نوع 2
برای درمان قطعی دیابت نوع 2

ابتدا میخواهیم نگاهی داشته باشیم با معنی اصلی بیماری دیابت و درمان قطعی آن. دیابت یا به زبان عامیانه مرض قند به دلیل وجود میزان الای 96 میلی گرم پردسلیت است که باعث عدم تولید هورمون انسولین در بدن می شود همچنین بدن را در برابر انسولین مقاوم کرده به این معنا که بدن در برابر انسولین ساخته شده واکنش طبیعی خود را از دست می دهد.

درمان قطعی دیابت
درمان قطعی دیابت

در واقع عملکرد اصلی انسولین پایین آورنده قند خون توسط سوخت و سازهای متفاوت می باشد. این بیماری قبل از شناخته شدن با این نام بدون اعلام حضور خود، با اﯾﺠﺎد اﺧﺘـﻼل ﻣﺘﺎﺑـﻮﻟﯿﮏ ناشی از ﺑﺎﻻﺑﻮدن اﻧﺴﻮﻟﯿﻦ و ﮔﻠﻮﮐﺰ ﭘـﻼﺳﻤﺎ، باعث ایجاد و مستقر شدن ماکروواسکولر می شود. در برخی موارد پرخوری های زیاد از حد و چاقی کاذب  میتواند  یکی از علایم این نوع بیماری باشد.

در نگاه کلی درمان دیابت، نحوه ی درمان قطعی دیابت و کنترل عوارض آن در افراد مبتلا به آن متفاوت بوده و از توصیه های بهداشتی تا نحوه مصرف انسولین و دیگر دارئهای درمانی متغیر می باشد.

در این مقاله  سعی برآن است که راهنمای کلی برای درمان قطعی دیابت ذکر شود. در صورت وجود تفاوت های راه کار برای درمان می توان با پزشک مشورت کرد. قبل از هر چیز باید با مراقبت های دوران درمان و همچنین تغیراتی که باید در شیوه زندگی ایجاد شود آشنا شد.

توصیه  ﭘﺰﺷﮏ  ﻣﻌﺎﻟﺞ درﮐﺎﻫﺶ  وزن  و اﻓﺰاﯾـﺶ  ﻓﻌﺎﻟﯿـﺖ  ﺑـﺪﻧﯽ،  ﺗﻐﺬﯾـﻪ ی مناسب و ﭘﯿﮕﯿـری ﻫـﺮﺳـه ماه یک بار ضروری می باشد. حداقل باید هر سه تا شش ماه یکبار معاینه شوند در صورت نیاز می توان این فاصله ی زمانی را کاهش داد.

برخی از مراقبت های پزشکی باید توسط پزشک متخصص صورت پذیرد( مانند دیابت در زمان بارداری و قبل آن و نفروپاتی) بیماری دیابت به صورت کلی به سه دسته تقسیم می شود که در ادامه با انواع آن و راه کارهای پیش رو بیشتر آشنا می شویم .

بهترین تعریف برای دیابت چیست؟

دیابت شیرین به چه معناست؟

اﻫﺪاف درﻣﺎن دﯾﺎﺑﺖ و ﮐﻨﺘﺮل ﻣﺘﺎﺑﻮﻟﯿﮏ به چه صورت می باشد؟

پایش کنترل دیابت به چه صورت می باشد؟

آیا فعالیت های بدنی در درمان دیابت تاثیر گذار است؟

چه نوع ورزش هایی به افراد مبتلا به دیابت پیشنهاد می شود؟

افراد مبتلا به بیماری دیابت از چه رژیم غذایی باید پیروی کنند؟

چه برنامه های غذایی به افراد در درمان قطعی دیابت کمک میکند؟

داروﻫﺎی ﺧﻮراﮐﯽ ﮐﺎﻫﻨﺪه ی ﻗﻨﺪ ﺧﻮن کدامند؟

اﻧﺴﻮﻟﯿﻦ درﻣﺎﻧﯽ به چه صورت انجام میگیرد؟

چه نکاتی درﺑﺎره ی اﻧﺴﻮﻟﯿﻦ درﻣﺎﻧﯽ و ﻧﺤﻮه ی ﺗﺰرﯾﻖ اﻧﺴﻮﻟﯿﻦ حائز اهمیت است؟

در بیان کلی دیابت به چند دسته تقسیم می شود؟

دیابت نوع یک را چگونه تعریف کنیم؟

عوارض خطرناک دیابت نوع یک به چه صورت است؟

راه های تشخیص دیابت نوع یک چه هستند؟

مشکلاتی که در دراز مدت برای بیماران نوع یک به وجود می آید؟

چگونه می توان از بروز دیابت نوع یک جلوگیری کرد؟

آیا اندازه گیری مداوم گلوکز میتواند می تواند به روند درمان قطعی دیابت کمک کند؟

چگونه از واکنش انسولین در بدن با خبر شویم؟

چگونه می توان واکنش بدن به انسولین را دفع کرد؟

آیا پمپ های انسولین از تزریق آن امن تر است؟

دیابت نوع دو چیست؟

آیا کاهش استرس در درمان دیابت نوع دو موثر است؟

آیا چاقی می تواند در ایجاد دیابت نوع دو تاثیر داشته باشد؟

دیابت در حاملگی به چند صورت است؟

نحوه ﻏﺮﺑﺎﻟﮕﺮی دﯾﺎﺑﺖ ﺣﺎﻣﻠﮕﯽ به چه صورت می باشد

شاخه های فرعی دیابت چند نوع هستند؟

 

بهترین تعریف برای دیابت چیست؟

آنچه از دیابت باید بدانیم این است که دیابت به افزایش قند خون در بدن گفته میشود این روند افزایشی به گونه ای عبور غیر مجاز از میزان تعیین شده می باشد استفاده  و سوخت و ساز گلوکز را در بدن کاهش می دهد

این امر قند خون را افزایش داده که در اصطلاح علمی به آن هیپرگلیسمی (شرایط بدن به گونه ای می باشد که میزان گلوکز تا حد زیادی  مثلا 1/11 میلی مول در لیتر است) گفته میشود. مصرف بالای مواد قندی باعث چاقی زیاد از حد و همچنین و همچنین اضافه وزن زیاد می شود.

وجود قند زیاد در مدت طولانی باعث تخریب و از بین رفتن بسیاری از رگ های بدن شود که در نقاط مختلف بدن مثل کلیه، چشم، اعصاب هستند، همچنین در هنگام جراحی های قلبی عروقی میزان  ریسک عمل را افزایش می دهد. لازم به ذکر است که به انجام یک آزمایش خون ساده میتوان دیابت را تشخیص داد.

بهترین تعریف برای دیابت چیست؟
بهترین تعریف برای دیابت چیست؟

دیابت شیرین به چه معناست؟

دیابت قندی یکی از شایع ترین بیماری های طولانی مدت است که در بریتانیا وجود دارد. بیش از ۳% مردم به این بیماری مبتلا هستند . در این بیماری یا لوزالمعده ( پانکراس) به مقدار کافی هورمون انسولین تولید نمی کند یا سلول های بدن به اثرات هورمون مقاومت نشان می دهند.

به طور طبیعی انسولین به وسیله لوزالمعده تولید شده و سلول های بدن را قادر می سازد تا گلوکز ( منبع اصلی انرژی) را از خون جذب نماید. در دیابت قندی سلول های بدن از منبع انرژی دیگری استفاده می نمایند که منجر به ساخته شدن سم در بدن می گردد.

عدم استفاده از گلوکز باعث انباشته شدن آن در خون و ادرار شده و باعث بروز نشانه هایی مانند برون ده ادراری زیاد ( تکرر ادرار) و تشنگی فراوان می شود. اساس درمان ، کنترل مقدار قند خون است .

دیابت شیرین به چه معناست؟
دیابت شیرین به چه معناست؟

در میان کسانی که با دیابت قندی درمان می شوند ، ۱۰% آن ها (از هر ده نفر یک نفر) خودشان تزریق انسولین را انجام می دهند .

در بیشتر موارد استفاده ار رژیم غذایی مناسب و درمان خوراکی امیدوار کننده می باشد.

این اقدامات بیشتر افراد مبتلا را قادر می سازد تا زندگی عادی داشته باشند. با این وجود در خیلی از بیماران نهایتاً عوارض بیماری به وجود می آید اما در صورتی که درمان انجام شود شروع عوارض با تأخیر صورت می گیرد.

عوارض بیماری عبارتند از : مشکلاتی در چشم ها ، کلیه ها ، سیستم قلبی – عروقی و سیستم اعصاب . بیماری قند همچنین سیستم ایمنی بدن را تضعیف کرده و باعث افزایش حساسیت به عفونت (همانند عفونت مثانه) می شود. معمولاً این حالت دائمی بوده و بهبود نمی یابد .

 

اﻫﺪاف درﻣﺎن قطعی دﯾﺎﺑﺖ و ﮐﻨﺘﺮل ﻣﺘﺎﺑﻮﻟﯿﮏ به چه صورت می باشد؟

ﻫﺪف ازدرﻣﺎن قطعی دیابت ﭘﺎﯾﯿﻦ آوردن ﻣﯿﺰان  ﻗﻨﺪ ﺧﻮن  ﺑﻪ حد ﻣﻄﻠﻮب و ارﺗﻘﺎی ﮐﯿﻔﯿﺖ زﻧﺪﮔﯽ ﺑﯿﻤﺎران ﻣﺒﺘﻼ ﺑﻪ دﯾﺎﺑﺖ اﺳﺖ  همچنین اﺻﻼح ﻋﻮاﻣﻞ ﺧﻄﺮزای ﺑﯿﻤﺎری  ﻗﻠﺒﯽ ﻋﺮوﻗﯽ  ﻣﺜﻞ  اﺳﺘﻌﻤﺎل دﺧﺎﻧﯿﺎت ،ﻫﯿﭙﺮﻟﯿﭙﯿﺪﻣﯽ ،ﭼﺎﻗﯽ و ﮐﻨﺘﺮل  ﻓﺸﺎر ﺧﻮن ﺑﺎﻻ از دﯾﮕﺮ اﻫـﺪاف درﻣـﺎن اﺳﺖ . در اﺑﺘﺪای مرحله ی درمان  ﻻزم اﺳﺖ اﻫـﺪاف درﻣﺎن  ﺑﺮای  ﻓﺮد مبتلا به دیابت توضیح داده شود.

اﻫﺪاف درﻣﺎن قطعی دﯾﺎﺑﺖ و ﮐﻨﺘﺮل ﻣﺘﺎﺑﻮﻟﯿﮏ به چه صورت می باشد؟
اﻫﺪاف درﻣﺎن قطعی دﯾﺎﺑﺖ و ﮐﻨﺘﺮل ﻣﺘﺎﺑﻮﻟﯿﮏ به چه صورت می باشد؟

پایش کنترل دیابت به چه صورت می باشد؟

همانطور که گفته شد در تمامی مراحل درمان قطعی دیابت تاکید زیادی بر روی کنترل میزان قند خون وجود دارد. یکی از راه هایی که برای انجام این کار وجود دارد پایش کنتر دیابت می باشد. در هنگام انجام پایش خون در صورت ﻧﺪﺍﺷﺘﻦ ﻋﻼﻣﺖ  ﻧﺒﺎﻳﺪ  آن را به عنوان یک ﻧﺸﺎﻧﻪ ی ﻛﻨﺘﺮﻝ  ﺧﻮﺏ قند ﺩﺭﻧﻈﺮ ﮔﺮﻓت .

روش های پایش خون عبارتند از:

-اندازه گیری قند خون

-اندازه گیری هموگلوبین گلیکوزیله

پایش کنترل دیابت به چه صورت می باشد؟
پایش کنترل دیابت به چه صورت می باشد؟

آیا فعالیت های بدنی در درمان دیابت تاثیر گذار است؟

ﺑﺮای ﻫﺮ ﻓﺮد ﻣﺒﺘﻼ ﺑﻪ  دیابت باید ﯾﮏ  رژﯾﻢ  ﻏﺬاﯾﯽ  ﺻﺤﯿﺢ  ﻫﻤﺮاه  ﺑﺎ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ی ﻓﻌﺎﻟﯿﺖ ﺑﺪﻧﯽ و ورزش  ﻣﻨﻈﻢ  در ﻧﻈﺮ ﮔﺮﻓﺘﻪ ﺷـﻮد. اﯾﻦ  ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ  ﺑﺎﯾﺪ ﺑﺮﺣﺴﺐ  وﺿﻌﯿﺖ  بیماری، میزان پیشرفت آن ، ﺗﻨﺎﺳﺐ  ﺑﺪﻧﯽ و سنی ، نحوه درمان و داروهای مصرفی تنظیم شود.

اﻧﺠﺎم  ﻓﻌﺎﻟﯿﺖ  ﺑﺪﻧﯽ  و ورزش  ﻣﺴﺘﻤﺮﻋﻼوه ﺑﺮاﯾﻦ ﮐﻪ  در ﭘﯿﺸﮕﯿﺮی  اوﻟﯿﻪ  دﯾﺎﺑﺖ  ﻧﻮع 2، ﻣﺆﺛﺮ اﺳﺖ گام نخست در درﻣﺎن  دﯾﺎﺑﺖ ﻧﯿﺰ ﺑﻪ ﺷﻤﺎر ﻣﯽ رود .همچنین  در ﮐﺎﻫﺶ چاقی کاذب و کاهش ﺧﻄﺮ اﺑﺘﻼ ﺑﻪ ﺑﯿﻤﺎریﻫﺎی  ﻗﻠﺒﯽ ﻋﺮوﻗﯽ ﮐﻪ ﻋﺎﻣﻞ  اﺻﻠﯽ  ﻣﺮگ وﻣﯿﺮ  و ﻧﺎﺗﻮاﻧﯽ  اﻓﺮاد ﻣﺒﺘﻼ ﺑﻪ دﯾﺎﺑﺖ اﺳﺖ ﻧﻘﺶ دارد.

در ﺳﻮﺧﺖ و ساز ذﺧﺎﯾﺮ ﺳﻠﻮﻟﯽ  و کاهش غلظت انسولین پلاسما ﻧﻘﺶ  ﻣﻬﻤﯽ  دارد و با افزایش حساسیت انسولین میزان استفاده از گلوکز را در عظلات اسکلتی تا چند ساعت ادامه پیدا می کند.

ورزش و رعایت رژیم غذایی

از آن جا که چاقی یکی از علل اصلی ابتلا به دیابت می باشد فعالیت های بدنی و ورزش در اﻧﻮاع دﯾﺎﺑﺖ و ﻣﺮاﺣﻞ ﻣﺨﺘﻠﻒ ﺑﯿﻤﺎری ( بروز علایم، تشخیص، درمان و روند بهبودی) ﺑﺎ رﻋﺎﯾﺖ رژیم غذایی میتواند موجب کاهش وزن، چربی محلول در خون، قند و تنظیم فشار خون شود.

ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ ﺑﯿﻤﺎراﻧﯽ ﮐﻪ ﺗﺤﺖ درﻣﺎن ﺑﺎ اﻧﺴﻮﻟﯿﻦ ﻗﺮاردارﻧﺪ ﻣﺼﺮف اﻧﺴﻮﻟﯿﻦ آﻧﻬﺎ تا حد زیادی کاهش می یابد. در زمان انجام ﻓﻌﺎﻟﯿﺖ ﺑﺪﻧﯽ ﺑﯿﺶ ازﺣﺪ ﻣﻌﻤﻮل عضلات بدن ﺑـﺮای ﺗﻮﻟـﯿﺪ اﻧـﺮژی  ﻣﻘﺪارزﯾﺎدی  ﻗﻨﺪ ﯾﺎ ﮔﻠﻮﮐﺰ ﻣﺼﺮف ﻣﯽ ﮐﻨﻨﺪ.

در بدن فرد ﺳﺎﻟﻢ  ﺑﺪون  دﯾﺎﺑﺖ، ﻟﻮزاﻟﻤﻌﺪه  ﯾﺎ ﭘﺎﻧﮑـﺮاس به طور خودکار ﺗﻮﻟﯿﺪ اﻧﺴﻮﻟﯿﻦ را دراﯾﻦ ﻣﻮارد ﮐﺎﻫﺶ می دهد ﺗﺎ ﮐﺒﺪ ﺑﺘﻮاﻧﺪ ﺑﻪ راﺣﺘﯽ ﮔﻠﻮﮐﺰ ﻣﻮرد ﻧﯿﺎز بدن را ﺑـﺮای ﺗﻮﻟﯿﺪ اﻧﺮژی ﺑﯿﺸﺘﺮ اﯾﺠﺎد ﮐﻨﺪ به ﻫﻤﯿﻦ  ﻋﻠﺖ فرد سالم بعد از ورزش با فت قند خون و ﻫﯿﭙﻮﮔﻠﯿﺴﻤﯽ ﻧﻤﯽشود.اﻣﺎ در ﻓﺮد ﻣﺒﺘﻼ ﺑﻪ دیابت با انجام فعالیت های ورزشی ، مقدار انسولین را از دست نمیدهد.

تجمع زیاد انسولین در خون مانع ورود قند به کبد و گلوکز به عضلات می شود همین امر باعث ایجاد میزان قند خون بعد از ورزش در این افراد می شود. توصیه پزشکان در این باره مصرف کربوهیدرات ( میزان مصرف و مواد حاوی کربو هیدرات ها در ادامه  بیان می شوند) به مقدار لازم است.

 

چه نوع ورزش هایی به افراد مبتلا به دیابت پیشنهاد می شود؟

همانطور گفته شد فعالیت های بدنی تاثیر زیادی در کاهش وزن و چاقی که یکی از علل مهم در ابتلا به دیابت است، دارد. توصیه بپزشکان در این باره انجام فعالیت هایی است که باعث افزایش سوخت و ساز بدن می شودن. نمونه هایی از این ورزش ها برای شما بیان شده:

-پیاده روی

-ورزش های گروهی مثل والیبال ،تنیس ،بسکتبال، شنا

-دوچرخه سواری

در ادامه توجه داشته باشید از انجام نرم ش های طولانی مدت نرمشی و استقامتی که باعث خستگی و بی حالی افراد مبتلا به دیابت می شود باید خودداری شود.

افراد مبتلا به بیماری دیابت از چه رژیم غذایی باید پیروی کنند؟

ﻫﺪف از رژﯾﻢ ﻏﺬاﯾﯽ در اﻓﺮاد  ﻣﺒﺘﻼ ﺑﻪ دﯾﺎﺑﺖ، ﮐﻨﺘﺮل ﻣﺘﺎﺑﻮﻟﯿﮏ ﺑﻪ ﻣﻨﻈﻮر ﭘﯿﺸﮕﯿﺮی از ﻋﻮارض  ﮐﻮﺗﺎه ﻣﺪت و درازﻣﺪت دﯾﺎﺑﺖ اﺳﺖ. ﺑﻨﺎﺑﺮاﯾﻦ  رژﯾﻢ  ﻏﺬاﯾﯽ  ﺑﺎﯾﺪ به ﻃﻮری ﺗﻨﻈﯿﻢ شود ﮐﻪ ﻋﻼوه ﺑﺮ ﮐﻨﺘﺮل ﻣﯿﺰان ﻗﻨﺪ ﺧﻮن ، ﻓﺸﺎر ﺧﻮن ، وزن ﺑﯿﻤﺎر و ﻏﻠﻈﺖ لیپید ها ﻮﭘﺮوﺗﺌﯿﻦ ﻫﺎ را در صورت اﻣﮑﺎن در حد معمول نگه دارد.

رژﯾﻢ  ﻏﺬاﯾﯽ  ﺑﺎﯾﺪ ﺑﻪ ﮔﻮﻧﻪ ای  ﺗﻨﻈﯿﻢ ﺷﻮد ﮐﻪ  اﻧﺮژی  ﻣﻮرد ﻧﯿﺎز ﻓﺮد را در ﺷﺮاﯾﻂ  ﻣﻌﻤﻮﻟﯽ  و ﻧﯿﺰ در ﺷﺮاﯾﻂ خاص، ﻣﺎﻧﻨﺪ ﺣﺎﻣﻠﮕﯽ ،اﺳﺘﺮس و بیماری های متابولیک تامین کند.

ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ ﻣﯿﺰان ﭘﺮوﺗﺌﯿﻦ  وﯾﺘﺎﻣﯿﻦ ﻫﺎ و ﻣﻮاد ﻣﻌﺪﻧﯽ را درﺣﺪ ﻻزم تامین کند. برای درمان قطعی دیابت رژیم های غذایی فرد مبتلا به آن باید بر حسب توصیه و تحت نظر کارشناس تغذیه تنظیم و برنامه ریزی شود.

افراد مبتلا به بیماری دیابت از چه رژیم غذایی باید پیروی کنند؟
افراد مبتلا به بیماری دیابت از چه رژیم غذایی باید پیروی کنند؟

چه برنامه های غذایی به افراد در درمان قطعی دیابت کمک میکند؟

کنترل و پیروی از برنامه ی غذایی میتواند راه ساده ای در درمان قطعی دیابت باشد. در کنار دیگر فعالیت ها و اقدامات باید این موارد نیز رعایت شود:

 

-کنترل وزن:

حدود 60 تا 90 درصد  افراد مبتلا به بیماری دیابت نوع دو چاق هستند حتی آنها یی که قد و وزن متناسبی دارند، دارای بافت های چربی بیش از حد معمول هستند. ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ میزان گردش ﭼﺮﺑﯽ  در اﯾﻦ اﻓراد ﻏﯿﺮﻃﺒﯿﻌﯽ اﺳﺖ . ﭼرﺑﯽ ها ﻋﻼوه بر ﻧﻘﺶ  ﻣﻬﻤﯽ که در  ﭘﺎﺗﻮژﻧﺮ دیابت  دارد، در تغیرات چربی خون، فشار خون، چاقی و اﺑﺘﻼ ﺑﻪ بیماری های ﻗﻠﺒﯽ ﻋﺮوقی  نیز موثر می باشد.

بنابر این هدف از درمان  از روش تغذیه در دیابت نوع دو کاهش بافت چربی  از طریق کاهش سطح کالری دریافتی  به 250 تا 500 کالری و نیز افزایش مصرف کالری با انجام فعالیت های بدنی می باشد.

حتی با ﮐﺎﻫﺶ چند کیلو وزن  ﻧﯿﺰ ﻣﻤﮑﻦ اﺳﺖ در ﮐﻨﺘﺮل ﮔﻠﯿﺴﻤﯿﮏ  و اﻟﮕﻮی  ﻟﯿﭙﻮﭘـﺮوﺗﺌﯿﻦ ﻫﺎی ﭘﻼﺳﻤﺎ در ﻓﺮد ﻣﺒﺘﻼ ﺑﻪ دﯾﺎﺑﺖ نوع دو تاثیر گذار باشد. همچنین ﮐﺎﻫﺶ وزن باعث کاهش ﻫﯿﭙـﺮﺗـﺮی  ﮔﻠﯿﺴﺮﯾـﺪﻣﯽ ، ﮐﻠﺴﺘـرول و نیازفرد به داروهای پایین آورنده فشار خون می شود.

ﮔﺮﭼﻪ  رژﯾﻢ ﻫﺎی  ﻏﺬاﯾﯽ  با کالری ﺧﯿﻠﯽ  ﻣﺤﺪود ﻣﻤﮑﻦ اﺳﺖ ﺑﻪ کاهش خیلی سریع وزن می شود وﻟﯽ ﺑﻪ ﻃﻮر ﻣﻌﻤﻮل ﻣﻮﺟﺐ  ﮐﻢ ﺷﺪن  ﻧﺎﺧﻮاﺳﺘﻪ توده ﻣﺎﻫﯿﭽﻪ ای  ﻣﯽ ﮔﺮدد ولی به یاد داشته باشید در صورت عدم رعایت رژیم غذایی احتمال برگشت وزن تا دو برابر نیز هست. ﻣﯿﺰان  ﻣﺼﺮف  ﮐﺎﻟﺮی روزاﻧﻪ ﺷﺨﺺ  ﺑﺎﯾﺪ ﻃﻮری  ﺗﻨﻈﯿﻢ ﺷﻮد ﮐﻪ  وزن  فرد مبتلا به دیابت را در حد اعتدال  نگه دارد.

-کربوهیدرات های مصرفی

50تا 60 درصد حجم تشکیل دهنده کالری دریافتی بدن از کربوهیدرات ها است که در خوش بینانه ترین حالت از ترکیب 10تا 15 درصد قند های ساده و مابقی مرکب می باشد.2.

ﻣﻮاد ﻏﺬاﯾﯽ ﮐﺮﺑﻮﻫﯿﺪرات دار ﺗﺄﺛﯿﺮ ﻣﺘﻔﺎوﺗﯽ در اﻓﺰاﯾﺶ ﻣﯿﺰان ﻗﻨﺪ ﺧﻮن( ﺑﻌﺪ از ﺧﻮرردن ﻏﺬا) دارﻧﺪ . ﭼﮕﻮﻧﮕﯽ  ﺗﺄﺛﯿﺮ ﻣﻮاد بر ﻣﯿﺰان اﻓﺰاﯾﺶ ﻗﻨﺪ ﺧﻮن ﺑﺎ ﺷـاﺧﺺ  ﮔﻠﯿﺴﻤﯽ ﺗﻌﯿﯿﻦ ﻣﯽﺷﻮد .

در اﻓﺮاد ﻣﺒﺘﻼ ﺑﻪ دﯾﺎﺑﺖ اﺳﺘﻔﺎده  از ﻣﻮاد ﻏﺬاﯾﯽ  ﺑﺎﺷﺎﺧﺺ   ﮔﻠﯿﺴﻤﯽ  ﭘﺎﯾﯿﻦ  ﻧﻘﺶ  ﻣﻬﻤﯽ  در ﮐﻨﺘﺮل  ﮔﻠﯿﺴﻤﯽ  ﺑﯿﻤﺎر داﺷﺘﻪ  و ﻣﺼﺮف  آﻧﻬﺎ ﺗﻮﺻﯿﻪ ﻣﯽ ﺷﻮد. ﻋﻼوه ﺑﺮ ﻧﻮع  ﮐﺮﺑﻮﻫﯿﺪرات ﻫﺎ، ﻋﻮاﻣﻞ دﯾﮕﺮی  از ﻗﺒﯿﻞ ﻧﺤﻮه  ﭘﺨﺖ، نوع ﻧﺸﺎﺳﺘﻪ ، ﺗﺮﮐﯿﺐ غذا و ﻧﺤﻮه ی آمﺎده ﮐﺮدن  در ﺷﺎﺧﺺ  ﮔﻠﯿﺴﻤﯽ  دﺧﺎﻟﺖ  دارﻧـﺪ .

ﺑﻨاﺑﺮاﯾﻦ  ﻟﯿﺴﺖ ﻫﺎی ﺟﺎﻧﺸﯿﻨﯽ ﺑﺎ ﺗﺄﮐﯿﺪ ﺑﺮ ﻣﻘﺪار ﮐﺮﺑﻮﻫﯿﺪرات  ﻣﻮﺟﻮد در ﻣواد ﻏﺬاﯾﯽ  ﺑﯿﺎﻧﮕﺮ ﺗﺄﺛﯿﺮ ﻓﯿﺰﯾﻮﻟﻮژﯾﮏ  آﻧﻬﺎ ﻧﯿﺴﺖ ﺑﻠﮑﻪ  ﺑﻬﺘﺮﯾﻦ  ﺷﺎﺧﺺ  ﺑﺮای  اﯾﻦ  ﻣﻨﻈﻮر ﺷﺎﺧﺺ ﮔﻠﯿﺴﻤﯽ ﮐﺮﺑﻮﻫﯿﺪرات است .  ﺷﺎﺧﺺ  ﮔﻠﯿﺴﻤﯽ  ﻣﻮاد ﻏﺬاﯾﯽ  اﯾﺮاﻧﯽ  در ﺣﺎل  ﺣﺎﺿﺮ ﺗﺤﺖ  ﺑﺮرﺳﯽ است .

  1. میزان چربی مصرفی

20 تا 30 درصد کالری مورد نیاز بدن در روز به واسطه ی دریافت چربی ها برطرف می شود . این دریافت ها شامل یک سوم چربی ها اشباع شده ، یک سوم از اسید های چرب با یک باند مضاعف و یک سوم باقی مانده ی آن از اسید های چرب چند باند مضاعف می باشد.

استفاده از چربی امگا 3 که نقش حائز اهمیتی  در کاهش چربی های محلول در خون دارد. چربی های اﻣﮕﺎ3 اﺳﯿﺪﻫﺎی  ﭼﺮب  ﻏﯿﺮاﺷﺒﺎﻋﯽ  ﻫﺴﺘﻨﺪ ﮐﻪ  اوﻟﯿﻦ  ﺑﺎﻧﺪ ﻣﻀﺎﻋﻒ  آﻧﻬﺎ در کربن ﺷـماره 3 قراردارد. ﻣﻨﺎﺑﻊ  ﻣﻬﻢ  اﯾﻦ  ﭼﺮﺑﯽ ﻫﺎ ﻋﺒﺎرﺗﻨﺪ از: ﻣﺎﻫﯽ  ﭼـﺮب ، روﻏﻦ  ﮐﺒﺪ ﻣﺎﻫﯽ ، روﻏﻦ، آﻓﺘﺎﺑﮕﺮدان  ومغز ها ( ﮔﺮدو، بادام ، ﻓﻨﺪق، ﭘﺴﺘﻪ ،  ﺗﺨﻤﻪ)

ﮐﻠﺴﺘﺮول درﯾﺎﻓﺘﯽ ﺑﻬﺘﺮ اﺳﺖ ﺣﺪود 200 میلی گرم در روز باشد و حداکثر از 300 میلی گرم بیشتر نشود.

 -پروﺗﺌﯿﻦ ها

10 تا 15 درصد از کالری روزانه حتما باید از پروتئین ها تشکیل شود ﮐﻪ  ﺑﻬﺘﺮ اﺳﺖازﻫﺮ دو ﻧﻮع  ﭘﺮوﺗﺌﯿﻦ ﻫﺎی  ﮔﯿﺎﻫﯽ  و ﺣﯿﻮاﻧﯽ  اﺳﺘﻔﺎده ﮔﺮدد. در ﺷﺮاﯾﻂ  ﺧﺎص  ﻣﺜﻞ  ﺣﺎﻣﻠﮕﯽ ، ﺳﺎﻟﻤﻨﺪی، استرس ها، ﺑﯿﻤﺎری ﻫﺎی  ﮐﺎﺗﺎﺑﻮﻟﯿﮑﯽ  ﻣﯿﺰان  ﭘﺮوﺗﺌﯿﻦ  ﻣﻮرد ﻧﯿﺎز اﻓﺰاﯾﺶ ﻣﯽ ﯾﺎﺑد. اﻓﺮاد ﻣﺒﺘﻼ ﺑﻪ  ﻧﻔﺮوﭘﺎﺗﯽ  ﺑﺎﯾﺪ از ﻣﻘﺪار ﮐﻤﺘﺮی  ﭘﺮوﺗﺌﯿﻦ  اﺳﺘﻔﺎده نمایند.

-فیبر غذایی

ﻓﯿﺒﺮﻫﺎ ﮐﻪ  در دو ﻧﻮع  ﻣﺤﻠﻮل  و ﻧﺎﻣﺤﻠﻮل  در مواد ﻏﺬاﯾﯽ  وﺟﻮد دارﻧﺪ در ﮐﻨﺘﺮل  ﮔﻠﯿﺴﻤﯿﮏ  ﺑﺴﯿﺎر ﻣﺆﺛﺮ ﻫﺴﺘﻨﺪ . ﻓﯿﺒﺮﻫـﺎی  ﻣﺤﻠﻮل  در آب  ﻣﺎﻧﻨﺪ ﭘﮑﺘﯿﻦ  و ﺻﻤﻎ ها دارای  ﺧﺎﺻﯿﺖ  ﮐـﺎﻫﻨﺪه کلسترول خون هستند. اﺳﺘﻔﺎده  ازﻏﺬاﻫﺎی ﭘﺮﻓﯿﺒﺮ ﻣﺎﻧﻨﺪ ﺳﺒﺰی ها، میوه ها ، غلات ﺑﺎ ﺳﺒﻮس  وﺣﺒوبات در برنامه ی غذایی فرد مبتلا به دیابت توصیه می شود.

-فیبر غذایی
-فیبر غذایی

  -ویتامین ﻫﺎ و ﻣﻮاد ﻣﻌﺪﻧﯽ

در ﺑﯿﻤﺎراﻧﯽ ﮐﻪ از رژﯾﻢ ﻏـﺬاﯾﯽ ﮐﺎﻣﻞاﺳﺘﻔﺎده می ﮐﻨﻨﺪ ، ﻧﯿـﺎزی ﺑﻪ ﻣﮑﻤﻞ ﻫـﺎی ویتامین  و ﻣـﻮاد ﻣﻌﺪﻧﯽ ﻧﯿﺴﺖ. زﯾﺮا ﯾﮏ رژﯾﻢ ﻏﺬاﯾﯽ  ﻣﺘﻌﺎدل  ﻣﻤﮑﻦ اﺳﺖ ﻧﯿﺎزﻫﺎی ﻓﺮد را به مواد ﻣﻐﺬی ﺗﺄﻣﯿﻦ ﻧﻤﺎﯾﺪ.

ﻣﯿﺰان  وﯾﺘﺎﻣﯿﻦ و ﻣﻮاد ﻣﻌﺪﻧﯽ درﯾﺎﻓﺘﯽ اﻓﺮادی ﮐﻪ ﺗﺤﺖ رژﯾﻢ ﻫﺎی ﮐﺎﻫﺶ وزن ﻫﺴﺘﻨﺪ ﺑﺎﯾﺪ ﻣﺤﺎﺳﺒﻪ ﺷﺪه و درﺻﻮرت ﻟﺰوم ﻣﺼﺮف ﻣﮑﻤﻞ ﺗﻮﺻﯿﻪ ﺷﻮد. در دوران ﺣﺎﻣﻠﮕﯽ و ﺷﺮاﯾﻂ  ﻏﯿﺮﻋﺎدی  ﻣﯿﺰان ﻧﯿﺎز ﺑﻪ وﯾﺘﺎﻣﯿﻦ ها و ﻣﻮاد ﻣﻌﺪﻧﯽ اﻓﺰاﯾﺶ ﻣﯽ یابد. نکته ﻫﺎیی  ﮐﻪ در رژﯾﻢ ﻏﺬاﯾﯽ ﯾﮏ ﻓﺮد مبتلا دﯾﺎﺑﺖ باید ﻗﺮارﮔﯿﺮد عبارتند از:

-رژﯾﻢ ﻏﺬاﯾﯽ ﺑﺎﯾﺪ ﻣﺘﻨﺎﺳﺐ با ﺷﺮاﯾﻂ  ﻫﺮ ﻓﺮد ﺗﻨﻈﯿﻢ شود.

-اﺳﺘﻔﺎده  از وﻋﺪه ﻫﺎی ﻏﺬاﯾﯽ ﻣﺘﻌﺪد و ﻣﻨﻈﻢ  ﻧﻘﺶ ﻣﻬﻤﯽ در ﮐﻨﺘﺮل ﻗﻨﺪ ﺧﻮن  دارد لازم به ذکر است که ﻓﺮد ﻣﺒﺘﻼ ﺑﻪ دﯾﺎﺑﺖ ﺑﺎﯾﺪ ﻋﻼوه ﺑﺮ ﺳﻪ وﻋﺪه ﻏﺬای  اﺻﻠﯽ، ﭼﻨﺪ ﻣﯿﺎن وﻋﺪه در ﻓﻮاﺻﻞ ﺑﯿﻦ وﻋﺪه ﻫﺎی اﺻﻠﯽ ﻏﺬاﯾﯽ داشته ﺑﺎﺷد.

ﺑﻪ ﺧﺼﻮص  اﻓﺮادی ﮐﻪ ﺷﺐ ﻫﺎ اﻧﺴﻮﻟﯿﻦ ﺗﺰرﯾﻖ ﻣﯽ ﮐﻨﻨﺪ ﺑﻬﺘﺮ اﺳﺖ ﻗﺒﻞ از ﺧﻮاب  ﯾﮏ ﻏﺬای ﺳﺎده ﻣﺎﻧﻨﺪ ﯾﮏ ﻟﯿﻮان ﺷﯿﺮ ﺑﺎ ﻣﻘﺪار ﮐﻤﯽ  ﻧﺎن  و ﭘﻨﯿﺮ میل ﮐنند. این امر در درمان قطعی بیماری می تواند مثمر ثمر باشد.

-ﺗﻨﻮع  ﺑﺮﻧﺎﻣﻪﻏـﺬا ﯾﯽ دراﻓـﺮاد ﻣﺒﺘﻼ ﺑﻪ دﯾـﺎﺑﺖ ﻣﻔﯿﺪ اﺳﺖ. ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ ﺑﺎﯾﺪ ﺳﻌﯽﺷﻮد ﺗﺎ در ﻃﻮل روز از همه ی ﮔﺮوه ﻫﺎی ﻏﺬاﯾﯽ  ﺑﻪ ﻣﯿﺰان ﮐﺎﻓﯽ اﺳﺘﻔﺎده ﻧﻤﺎﯾﻨـﺪ. اﯾﻦ  ﮐﺎر ﻋـﻼوه ﺑﺮ اﯾﺠﺎد ﺗﻨﻮع  در ﺑـﺮﻧﺎﻣﻪ ﻏﺬاﯾﯽ فرد ﻧﯿﺎزﻫﺎی  ﺗﻐﺬﯾﻪ ای  او را ﻧﯿﺰ تامین ﻣﯽﮐﻨﺪ .

 

داروﻫﺎی ﺧﻮراﮐﯽ ﮐﺎﻫﺶ دﻫﻨﺪه ی ﻗﻨﺪ ﺧون کدامند؟

داروﻫـﺎی  ﺿﺪ دﯾﺎﺑﺖ  اﻋﻢ  از ﺧﻮراﮐﯽ  ﯾﺎ اﻧﺴﻮﻟﯿﻦ  ﻧﻪ به ﻋﻨﻮان  ﺟﺎﯾﮕﺰﯾﻦ  ﺑﻠﮑﻪ  ﺑﻪ ﻋﻨﻮان  درﻣﺎن  ﮐﻤﮑﯽ در روش های ﻏﯿﺮداروﯾﯽ شناخته می ﺷﻮﻧد. اﯾﻦ داروﻫﺎ ﻓﻘﻂ  ﺑﻌﺪ از ﺷﮑﺴﺖ رژﯾﻢ درﻣﺎﻧﯽ همراه ﺑﺎ ﻓﻌﺎﻟﯿﺖ  ﺑﺪﻧﯽ در رﺳﯿﺪن ﺑﻪ ﻫﺪف درﻣﺎن  اﺳﺘﻔﺎده ﻣﯽ ﺷﻮﻧﺪ

و ﻓﻘﻂ  اﻓﺮاد ﻣﺒﺘﻼ ﺑﻪ  دﯾﺎﺑﺖ ﻧﻮع دو میتوانند تحت درﻣﺎن آﻧﻬﺎ قرار گیرﻨﺪ (ﮐﺎﻫﺶ  وزن ،اﺳﺘﻔﺎده  از ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﻏﺬاﯾﯽ مناسب و اﻧﺠﺎم  ﻓﻌﺎﻟﯿﺖ  ﺑﺪﻧﯽ به صورت دائم در ﺑﺴﯿﺎری از ﺑﯿﻤﺎران، ﻗﻨﺪ ﺧﻮن  را ﺗﺎ ﺣﺪ زﯾﺎدی  ﮐﻨﺘﺮل ﻣﯽ کند) .

ﻗﺒﻞ  از ﺷﺮوع  درﻣﺎن ﺑﺎاﯾﻦ  داروﻫﺎ ﺑﯿﻤﺎران  ﺑﺎﯾﺪ ازﻧﻈﺮ ﺣﺎﻣﻠﮕﯽ ﺷﯿﺮدادن ، ﻧﺎرﺳﺎﯾﯽ  ﻗﻠﺒﯽ ، ﮐﻠﯿﻪ و ﮐﺒﺪ  ﮐﻪ  ﺟﻬﺖ  ﻣﺼﺮف  اﯾﻦ  داروﻫﺎ ﮐﻨﺘﺮاﻧﺪﯾﮑﺎﺳﯿﻮن ﻫﺴﺘﻨﺪ ﺷﻮﻧﺪ ﮐﻨﺘﺮل شوند. بعضی از درﻣﺎن ﻫـﺎی ﺳﻨﺘﯽ و ﮔﯿﺎﻫﯽ اﺳﺖ ممکن ﻗﻨﺪ خون را ﮐﺎﻫﺶ دﻫﻨﺪ وﻟﯽ اﺛﺮ ﻃﻮﻻﻧﯽ ﻣدت آﻧﻬﺎ و ﺳﺎﻟﻢ ﺑﻮدن ﻣﺼﺮف آﻧﻬﺎ ﺑﺮرﺳﯽ و ﺛﺎﺑﺖ ﻧﺸﺪه اﺳﺖ

ﺑﻨﺎﺑﺮاﯾﻦ ﺑﻪ ﻃﻮر ﻣﻌﻤﻮل نمی ﺷﻮﻧﺪ. درﺻﻮرﺗﯽ ﮐﻪ  ﺑﯿﻤﺎر ﻗﻨﺪ ﭘﻼﺳﻤﺎی ﻧﺎﺷﺘﺎی ﺑﯿﺸﺘر از 300 تا 350 میلی گرم داشته باشد اﺣﺘﻤﺎل  ﭘﺎﺳﺦ  ﮔﻮﯾﯽ ﺑﻪ  اﯾﻦ  داروﻫﺎ ﮐﻢاﺳﺖ.

ﻫﺮ ﮔﺎه ﻫﻨﮕﺎم درﻣﺎن ﺑﺎ اﯾﻦ داروﻫﺎ، ﮐﻨﺘﺮل ﻣﺘﺎﺑﻮﻟﯿﮏ ﺑﻪ درﺳﺘﯽ ﺻﻮرت ﻧﮕﯿﺮد، ﺑﺎﯾﺪ داروﻫﺎ ﻗﻄﻊ ﺷﺪه و درﻣﺎن ﺑﺎ اﻧﺴﻮﻟﯿﻦ آﻏﺎزﺷﻮد و ﯾﺎ ﻣیتوان  ﻫﻢ زﻣﺎن  از ﺗﺮﮐﯿﺐ داروﻫﺎی ﮐﺎﻫﻨده ﻗﻨﺪ ﺧﻮن و اﻧﺴﻮﻟﯿﻦ اﺳﺘﻔﺎده ﮐﺮد.

ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ  این ﮐﻪ ﻋﺎرﺿﻪ ی ﻋﻤﺪه داروهای ﮐﺎﻫﻨﺪه ﻗﻨﺪ ﺧﻮن مخصوصا ﺳﻮﻟﻔﻮﻧﯿﻞ اوره ﻫﺎ، ﺑﺮوز ﻫﯿﭙﻮﮔﻠﯿﺴﻤﯽ اﺳﺖ ﺑـﺎﯾﺪ ﻋﻼﺋﻢ ﺑﯿﻤﺎری وﻧﺤـﻮه ی درﻣﺎن  آن ﺑﻪ ﻃـﻮر ﮐـﺎﻣﻞ به ﺑﯿﻤﺎر و ﺧﺎﻧﻮاده اش آﻣﻮزش داده شود.

داروﻫﺎی ﺧﻮراﮐﯽ ﮐﺎﻫﻨﺪه ی ﻗﻨﺪ ﺧﻮن به دو دسته تقسیم می شوند:

-سولفونیل اوره ها ( مثل گلی بن کلامید)

-بی گوانیدین ها (مثل متفورمین)

داروﻫﺎی ﺧﻮراﮐﯽ ﮐﺎﻫﻨﺪه ی ﻗﻨﺪ ﺧﻮن به دو دسته تقسیم می شوند:
داروﻫﺎی ﺧﻮراﮐﯽ ﮐﺎﻫﻨﺪه ی ﻗﻨﺪ ﺧﻮن به دو دسته تقسیم می شوند:

-سولفونیل اوره ها :

ﺑﺮای ﺗﺄﺛﯿﺮﺳﺮﯾﻊ ، ﺗﻮﻟﺒﻮﺗﺎﻣﯿﺪ و برای تاثیر ﮐﻨد ، گلی بن کلامید را می توان نام برد. این ﮔﺮوه  باعث تحریک و آزاد شدن اﻧﺴﻮﻟﯿﻦ از ﺳﻠﻮل های ﭘﺎﻧﮑﺮاس  می شود.( اﻓﺰاﯾﺶ ﺗﺮﺷﺢ اﻧﺴﻮﻟﯿﻦ) و ﺑﺎ اﻓﺰاﯾﺶ ﻣﺼﺮف ﮔﻠﻮﮐﺰ ﻣﻮﺟﺐ ﮐﺎﻫﺶ ﮔﻠﻮﮐﻮﻧﺌﻮژنز می ﺷﻮد.

ﻣﻬﻢ ﺗﺮﯾﻦ ﻋـﺎرضه ی اﯾﻦ  ﮔﺮوه از داروﻫﺎ ﻫﯿﭙﻮﮔﻠﯿﺴﻤﯽ اﺳﺖ. در اﻓـﺮاد ﻣﺴﻦ  و ﺑﻪ ﺧﺼﻮص  ﮐﺴـﺎﻧﯽ ﮐﻪ ﻧﻔﺮوﭘﺎﺗﯽ دارﻧﺪ ﺑﺎﯾﺪ ﺑﺎ اﺣﺘﯿﺎط  مصرف ﺷﻮد. ﭼﺎﻗﯽ ﺑﯿﺶ  از ﺣﺪ ﮐﺎراﯾﯽ ﺳﻮﻟﻔﻮﻧﯿﻞ اوره ﻫﺎ را ﺑﻪ ﺷﺪت ﮐﺎﻫﺶ ﻣﯽ دﻫﺪ . در اﯾﻦ ﺣﺎﻟﺖ ﺣﺘﯽ اﯾﻦ ﮔﺮوه از داروﻫﺎ ﻣﻤﮑﻦ اﺳﺖ ﺑﺎ ﺗﺤﺮﯾﮏاﻓﺰاﯾﺶ وزن به شدت آن افزوده شود.

-بی گوانیدین ها :

ﺗﻨﻬﺎ ﻓﺮآوردهی اﯾﻦ ﮔﺮوه  در اﯾﺮان  ﻣﺘﻔﻮرﻣﯿﻦ اﺳﺖ . اﯾﻦ ﮔﺮوه  از داروﻫﺎ ﺳﺒﺐ  اﻓﺰاﯾﺶ  ﺣﺴﺎﺳﯿﺖ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ اﻧﺴﻮﻟﯿﻦ  ﻣﯽ ﺷﻮﻧﺪ و ﻣﻘﺎوﻣﺖ  ﻧﺴﺒﺖ  ﺑﻪ  اﻧﺴﻮﻟﯿﻦ  را اﻓﺰاﯾﺶ ﻣﯽ دﻫﻨﺪ . ﻣﺼﺮف ﻣﺘﻔﻮرﻣﯿﻦ اﺳﺖ ممکن باعث ﮐﺎﻫﺶ وزن بسیار کمی در افراد مبتلا به بیماری دیابت  شود . ﺑﻨﺎﺑﺮاﯾﻦ از اﯾﻦ  دارو ﻣﯽ ﺗﻮان  در درﻣﺎن  اوﻟﯿﻪ  در اﻓﺮاد ﭼﺎق ﻣﺒﺘﻼ ﺑﻪ  دﯾﺎﺑﺖ ﮐﻪ روش    رژﯾﻢ  درﻣﺎﻧﯽ در آﻧﻬﺎ ﺑﯽ ﺗﺄﺛﯿﺮ ﺑﻮده،  اﺳﺘﻔﺎده ﮐﺮد.

ﻋﻮارض اﯾﻦ ﮔﺮوه از دارو ها ﻋﺒﺎرﺗﻨـﺪ از:

-ﻋـﻮارض ﮔﻮارﺷﯽ ﺣـﺎد (ممکن است ﻣﻮﺟﺐ ﺗﻬﻮع  و اﺳﻬﺎل ﺷـﻮد ﮐﻪ  ﺑﺎ ادامه ی درﻣﺎن به ﺳﺮﻋﺖ ازﺑﯿﻦ ﻣﯽ روﻧﺪ و توانایی تحمل در فرد مبتلا  اﯾﺠﺎدﻣﯽ ﺷـﻮد) .

B12-ایجاد اختلال در بدن فرد بیمار و عدم توانایی جذب ویتامین

– اﺳﯿﺪوز ﻻﮐﺘﯿﮏ ( یک نوه اسیدوز متابولیک که در کلیه ها شروع می شود و در این جالت کلیه توانایی دفع و حذف اسید های اضافی بدن را ندارد و چنانچه ساخت آن در بدن با سرعت بیشتر از حد معمول باشد، سطح اسیدیته در مایعات بدن مثل خون افزایش پیدا میکند و این امر باعث عدم   میشود.)ph تعادل

نکات درمانی قابل درمان:

 – به ﻃﻮرﻣﺘﺪاول  ﺳﻮﻟﻔﻮﻧﯿﻞ  اوره ﻫﺎ به ﻋﻨﻮان  داروﻫﺎی ﺧﻂ اول درﻣﺎن قطعی دﯾﺎﺑﺖ  ﻧﻮع دو  در اﻓﺮاد ﻻﻏﺮ ﯾﺎ ﺑﺎ وزن ﻃﺒﯿﻌﯽ شناخته و مصرف می ﺷﻮﻧﺪ ﺑﻪ ﻋﻠﺖ ﺗﺄﺛﯿﺮ ﺑﺎﻻی ﻣﺘﻔﻮرﻣﯿﻦ  در  اﯾﺠﺎد ﻣﻘﺎوﻣﺖ  ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪاﻧﺴﻮﻟﯿﻦ ، ﮐﻤﮏ  ﺑﻪ کاﻫﺶ  وزن ، نداشتن ﻋـﺎرضه ی ﻫﯿﭙﻮﮔﻠﯿﺴﻤﯽ  وبا ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﻣﻄﺎﻟﻌﺎت اﻧﺠﺎم ﺷﺪه ﺗﺠﻮﯾﺰﺳﻮﻟﻔﻮﻧﯿﻞ  اوره ﻫﺎ ﺑﻌﺪ از ﻣﺘﻔﻮرﻣﯿﻦ  ﮐﺎراﯾﯽ  آﻧﻬﺎ را اﻓﺰاﯾﺶ دﻫﺪ.

-اﺳﺘﻔﺎده از ﻣﺘﻔﻮرﻣﯿﻦ  در اﻓﺮاد ﭼﺎق  ﻣﻤﮑﻦ اﺳﺖ به ﻋﻨﻮان اوﻟﯿﻦ ﺷﯿﻮه ی درﻣﺎن ﻣﻄﺮح می شود.

-اﻓﺰاﯾﺶ  ﻣﺼﺮف  داروﻫﺎ ﺑﺎﯾﺪ به ﺻﻮرت  ﺗﺪرﯾﺠﯽ  و در 2-4 ﻫﻔﺘﻪ  ﺑﻌﺪ از ﺷﺮوع  درﻣﺎن باشد.

– ﺑﻬﺘﺮ اﺳﺖ  درﻣﺎن  را ﺑﺎ ﯾﮑﯽ  از دو دﺳﺘﻪ  دارو آﻏﺎزﮐﺮد و ﺑﻪ ﺣﺪاﮐﺜﺮ دُز رساند و درﺻﻮرت ﻋﺪم  ﮐﻨﺘﺮل  ﻣﻨﺎﺳﺐ  داروی  گروه  دوم  را نیز اضافه و مصرف ﮐﺮد ﺎﻓﻪ.

اﻧﺴﻮﻟﯿﻦ  درﻣﺎﻧﯽ به چه صورت انجام میگیرد؟

ﺗﻤﺎم  اﻓﺮاد ﻣﺒﺘﻼ ﺑﻪ دﯾﺎﺑﺖ نوع یک باید با انسولین درمان شوند.

  اﻧﺪﯾﮑﺎﺳﯿﻮن (مواردی که نحوه  درمان برای یک حالت  از بیماری مناسب نیست) ﻣﺼﺮف  اﻧﺴﻮﻟﯿﻦ  در دﯾﺎﺑﺖ  ﻧﻮع دو به ﺻﻮرت  زﯾﺮ اﺳﺖ:

-درﺻﻮرت ﻋﺪم ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ در رﺳﯿﺪن  ﺑﻪ اهداف درﻣﺎﻧﯽ  ﺑﺎ رژﯾﻢ  ﻣﻨﺎﺳب هم زمان با استفاده از دارو های خوراکی ضد دیابت

-در دﯾﺎﺑﺖ  ﺣﺎﻣﻠﮕﯽ وزﻣﺎﻧﯽ  ﮐﻪ  رژﯾﻢ درﻣﺎﻧﯽ به ﺗﻨﻬﺎﯾﯽ برای ﮐﻨﺘﺮل  ﻗﻨﺪ ﮐﺎﻓﯽ ﻧباشد

-در زﻣﺎن  ﮐﻨﺘﺮاﻧﺪﯾﮑﺎﺳﯿﻮن  ﻣﺼﺮف داروهای خوراکی

-در وﺿﻌﯿﺖ ﻫﺎی اﺳﺘﺮس آور ﻣﺎﻧﻨﺪ وﺟﻮد ﻋﻔﻮﻧﺖ ، ﺑﯿﻤﺎری ﻫﺎی  ﺣﺎد ﺷﺪﯾﺪ ﻧﻈﯿر سکته ی

ﻗﻠﺒﯽ  و در ﺟﺮاﺣﯽ ها.

اﻧﺴﻮﻟﯿﻦ  درﻣﺎﻧﯽ به چه صورت انجام میگیرد؟
اﻧﺴﻮﻟﯿﻦ  درﻣﺎﻧﯽ به چه صورت انجام میگیرد؟

چه نکاتی درﺑﺎره ی اﻧﺴﻮﻟﯿﻦ  درﻣﺎﻧﯽ  و ﻧﺤﻮه ی ﺗﺰرﯾﻖ  اﻧﺴﻮﻟﯿﻦ حائز اهمیت است؟

در اﻓﺮاد ﻣﺒﺘﻼ به دﯾﺎﺑﺖ  ﻧﻮع دو ﻗﺒﻞ  از ﺗﻐﯿﯿﺮ ﻣﺮﺣﻠﻪی  رژﯾﻢ  درﻣﺎﻧﯽ  ﺑﻪ  ﺗﺰرﯾﻖ اﻧﺴﻮﻟﯿﻦ اﻏﻠﺐ ﻧﯿﺎزی ﺑﻪ  ﺑﺴﺘﺮی  ﺑﯿﻤﺎر ازﻧﻈﺮ ﮐﻨﺘﺮل ﻣﺘﺎﺑﻮﻟﯿﮏ  ﻧﯿﺴﺖ .

-اﻧﺴﻮﻟﯿﻦ  در درﻣﺎن  ﻧﮕﻬﺪارﻧﺪه ی دﯾﺎﺑﺖ  ﻓﻘﻂ  ﺑﺎﯾﺪ به ﺻﻮرت زﯾﺮپوستی  ﺗﺰرﯾﻖ ﺷﻮد .

-در ﺣﺎل  ﺣاﺿﺮ در اﯾﺮان، درﻣﺎن  اﻓﺮاد ﻣﺒﺘﻼ ﺑﻪ دﯾﺎﺑﺖ ﻃﻮرﻋﻤﺪه  با دو نوع اﻧﺴﻮﻟﯿﻦ انجام ﺷﻮد:

-انسولین با اثر متوسط

-انسولین کریستال یا اثر کوتاه

این دو نوع انسولین را میتوان در یک سرنگ با هم ترکیب کرد.

-در زمان ترکیب کردن این دو انسولین به یاد داشته باشید که ابتدا باید انسولین کریستال داخل سرنگ کشیده شود.

نوبت های استفاده از انسلین و ساعات مصرفی آنها باید رعایت شود. انسولین  کریستال حتما باید قبل از قبل از غذا تزریق شود. اما انسولین اثر متوسط را میتوان در صورت عدم ترکیب با انسولین کریستال، قبل از خواب نیز تزریق شود.

-متداول ترین روش تزریق  اﻧﺴﻮﻟﯿﻦ ﺑﻪ ﺷﯿـﻮه ی ﻧﻮﺑﺘﯽ اﺳﺖ ﮐﻪ در ﺑﯿﺸﺘﺮ اﻓـﺮاد ﻣﺒﺘﻼ ﺑﻪ دﯾـﺎﺑﺖ از آن اﺳﺘﻔﺎده می شود که یک یا دو بار ( ﻗﺒﻞ  از ﺻﺒﺤﺎﻧﻪ  و شام) ﺗﺰرﯾﻖ اﻧﺠﺎم ﻣﯽ شود.

-از ﻧﻘﺎط  ﻣﺨﺘﻠﻒ  ﺑﺪن  ﻣﯽ ﺗﻮان  به ﻋﻨﻮان  ﻣﺤﻞ  تزرﯾﻖ  اﺳﺘﻔﺎدهﮐﺮد، وﻟﯽ  ﻣﻨﺎﺳﺐ ﺗﺮﯾﻦ  ﻣﻨﺎﻃﻖ    اﻃﺮاف ﻧﺎف اﺳﺖ ﮐﻪ  ﺟﻬﺖ  ﺟﻠﻮﮔﯿﺮی از ﻋـﻮارض ﻣﺤﻞ  تزرﯾﻖ  ﺑﺎﯾﺪ به  ﺻﻮرت  ﭼﺮﺧﺸﯽ  ﺗﻌﻮﯾﺾﺷﻮد. همچنین ﻧﺎﺣﯿﻪ  ﺑﺎزوها و ران ها ﻧﯿﺰ ﻣﻤﮑﻦ به ﻋﻨﻮان  ﻣﺤﻞ ﻫﺎی  مناسب دیگر مورد تزریق قرار بگیرد.

-وﯾﺎلﻫﺎی  اﻧﺴﻮﻟﯿﻦ ﮐﻪ ﺑﻪ ﻃﻮر داﺋﻢ ، ﻣﺼﺮف ﻣﯽ ﺷـﻮﻧﺪ ، ﻧﯿﺎز ﻧﮕﻬﺪاری در ﯾﺨﭽﺎل  ﻧﺪارﻧﺪ و در

ﺣﺮارت اتاق ﻧﯿﺰ ﻣﯽ توان آﻧﻬﺎ را ﻧﮕﻬﺪاری ﮐﺮد. وﯾﺎل ﻫﺎی  اﻧﺴﻮﻟﯿﻦ  را در ﻣﻘﺎﺑﻞ ﻧﻮر آﻓﺘﺎب  و ﯾﺎ ﺣﺮارت ﻫﺎی ﺑﺎﻻﺗﺮ از درجه ﻣﻌﻤﻮل اتاق نباید نگه داﺷﺖ.

– ﺑﻬﺘﺮ اﺳﺖ ﮐﻪ ﻫﺮ ﺗﺰرﯾﻖ ﺑﺎ ﯾﮏ ﺳـﺮﻧﮓ  اﻧﺠﺎم ﺷـﻮد

وﻟﯽ در ﺻﻮرت وﺟـﻮد ﻣﺸﮑﻼت ،از ﯾﮏ ﺳﺮﻧﮓ (ﺑﺎ رﻋﺎﯾﺖ اﺻﻮل ﺑﻬﺪاﺷﺖ) ﺗﺎ زﻣﺎن ﮐﻨﺪ ﻧﺸﺪن ﺳﺮﺳـﻮزن و ﯾﺎ ﮐﻢ رﻧﮓ ﻧﺸـﺪن درﺟﻪ ﺑﻨﺪی روی آن ﻣﯽ ﺗﻮان 7 یا 8 ﺑﺎر ﻧﯿﺰمورد  اﺳﺘﻔﺎده قرار گیرد . درﺻﻮرت وﺟﻮد ﭼﻨد فرد ﻣﺒﺘﻼ ﺑﻪ دﯾﺎﺑﺖ در ﺧﺎﻧﻮاده ﻫﺮ ﻓﺮد ﺑﺎﯾﺪ از ﺳﺮﻧﮓ وﯾﮋه اﺳﺘﻔﺎده ﮐﻨﺪ.

-ﻣﻬﻢ ﺗﺮﯾﻦ ﻋﺎرﺿﻪ در ﺗﺰرﯾﻖ اﻧﺴﻮﻟﯿﻦ ﺣﻤﻼت  ﻫﯿﭙﻮﮔﻠﯿﺴﻤﯽ اﺳﺖ ، ﮐﻪ ﺑﺎﯾﺪ ازﻧﻈﺮ وﺟﻮد و ﮐﻨﺘﺮل  ﻋﻼﺋﻢ  ﺑﯿﻤﺎر آﮔﺎﻫﯽ داده شود و ﺑﺎ ﺗﻨﻈﯿﻢ ﻣﻘﺎدﯾﺮ ﮐﺎﻟﺮی وﻋﺪه ﻫﺎی ﻏﺬایی اﺻﻠﯽ ، ﻣﺼﺮف وﻋﺪه ﻫﺎی ﺳﺒﮏ ﺑﯿﻦ ﻏﺬاﻫﺎ ، ﺗﻨﻈﯿﻢ ﻣﯿﺰان فعالیت ﻫﺎ و درﺻﻮرت ﻧﯿﺎز ﺑﺎ ﮐﺎﻫﺶ دز انسولین مصرفی از آنها جلوگیری کرد.

-شستشوی سرنگ و یا پاک کردن سوزن با الکل یا هر ﯾﺎ ﻫﺮ ﻣﺎده ی ﺿﺪﻋﻔﻮﻧﯽ دﯾﮕﺮ ممنوع اﺳﺖ.

-محل  ﺗﺰرﯾﻖ  ﺑﺎﯾﺪ ﻫﺮ دﻓﻌﻪ  ﻋﻮض شود ﺗﺎ اﺣﺘﻤﺎل تخریب و آسیب به ﻣﺤﻞ  ﺗﺰرﯾﻖ  ﮐﺎﻫﺶ یابد.

-ﺟﺬب  انسولین  از راه  ﺷﮑﻢ  ﺳـﺮﯾﻊ ﺗﺮ از راه  ران  ﯾﺎ  دیگر اﻧﺪام  های  ﻓﻮﻗﺎﻧﯽ  اﺳﺖ  و ﺑـﺮای   اﻧﺴـﻮﻟﯿﻦ ﻫﺎی  ﺑﺎ ﺗـﺄﺛﯿﺮ ﮐﻮﺗﺎه ﻣﺪت  دارد مناسب می باشد.

آیا در زمان ابتلا به بیماری دیابت شرایط خاصی وجود دارد؟

ﻃﯽ  دورﻫﺎی اﺑﺘﻼ ﺑﻪ  اﻧﻮاع ﻋﻔﻮﻧﺖ ﻫﺎ، ﺳﺎﯾﺮ ﺑﯿﻤﺎری ﻫﺎ و وﺿﻌﯿﺖ ﻫﺎی  اﺳﺘﺮس آور ﻣﺜﻞ  ﺟـﺮاﺣﯽ ، ﻣﻤﮑﻦ اﺳﺖ در ﮐﻨﺘﺮل  ﻣﺘﺎﺑﻮﻟﯿﮏ اﺧﺘﻼل اﯾﺠﺎد ﺷﻮد ، که در اﯾﻦ  دوران  ﺑﺮای  پیشگیری از ﻋﻮارض ﺑﯿﻤﺎر ی ﻫﺎ ﺑﺎﯾﺪ اﻗﺪامﻫـﺎی زﯾﺮ اﻧﺠﺎمﺷﻮد:

-ﭘﺎﯾﺶ ﺑﯿﺸﺘﺮ ﻗﻨﺪ ﺧﻮن و ادرار

-ﭘﺎﯾﺶ ﮐﺘﻮن ادرار

-ﺷﻨﺎﺧﺖ ﻋﻼﺋﻢ و ﻧﺸﺎﻧﻪ ﻫﺎی ﮐﺘﻮاﺳﯿﺪوز و ﺳﻨﺪرم ﻫﯿﭙﺮﺗﻮﻧﯿﮏ ﻏﯿﺮ ﮐﺘﻮﺗﯿﮏ

-در ﻋﻔﻮﻧﺖ ﻫﺎ  ﺑﺎﯾﺪ مدام ﻣﻘﺪار ﻫﻤﯿﺸﮕﯽ اﻧﺴﻮﻟﯿﻦ ﺗﺰرﯾﻖ ﺷﻮد ﺣﺘﯽ در ﺷﺮاﯾﻄﯽ از  ﺑﯿﻤﺎری ﮐﻪ ﺑﯿﻤﺎر از ﺧﻮردن ﻏـﺬا اﻣﺘﻨﺎع می ﮐﻨﺪ مخصوصا در شرایطی که فرد دچار عوارضی همچون تهوع ، اﺳﻬﺎل و  اﺳﺘﻔﺮاغ  می شود اﯾﻦ ﻣﻮرد اﻫﻤﯿﺖ ﺑﯿﺸﺘﺮی پیدا می کند.

آیا در زمان ابتلا به بیماری دیابت شرایط خاصی وجود دارد؟
آیا در زمان ابتلا به بیماری دیابت شرایط خاصی وجود دارد؟

در بیان کلی دیابت به چند دسته تقسیم می شود؟

دیابت یکی از مشهور ترین بیماری های غدد می باشد که در نقاط مختلف جهان به شکل متفاوت در حال پیشرفت می باشد.  مصرف انواع نوشیدنی های قندی مثل نوشابه همراه با غذای فست فودی این روزها مرسوم شده است که علاوه بر بالا بردن وزن و بروز چاقی میتواندعامل اصلی دیابت در افراد شود. در نگاهی کلی دیابت به سه دسته تقسیم می شود

البته دیابت در شاخه های فرعی انواع مختلفی دارد که در ادامه از آن ها نام برده میشود همچنین درمان  هر بخش  به اختصار توضیح داده میشود. ابتدا با شاخه های اصلی دیابت و درمان قطعی دیابت  آشنا می شویم :

دیابت نوع یک

دیابت نو دو

دیابت بارداری

 

دیابت نوع یک را چگونه تعریف کنیم؟

شروع این نوع از دیابت معمولا از سنین پایین و از کودکی و نوجوانی است اما بروز آن در سنین بالاتر نیز امکان پذیر می باشد. دیابت نو یک  یک  نوع بیماری اتوایمیون است که علایم بالینی به سرعت شروع میشوند همچنین عدم وجود راه حل مشخص برای پیشگیری و شیوع کم این بیماری روش های غربالگری و کشف راه های پیشگیری را کم اهمیت می کند .

در حدود 10 تا 15 درصد از مجموع بیماران دیابت ، از این نوع رنج می برند. در این نوع بیماری که با تخریب سلول های پلانکراس به دلایل مختلف، تولید انسولین متوقف می شود.

دیابت نوع یک از شایع ترین انواع دیابت می باشد که باید درمان آن به صورت جدی پیگیری شود زیرا عدم توجه به آن باعث بروز خطراتی جانی جبران ناپذیری می شود .

دیابت نوع یک را چگونه تعریف کنیم؟
دیابت نوع یک را چگونه تعریف کنیم؟

همانطور که گفته شد در دیابت نوع یک سلول های پانکراس که وظیفه ی ساخت انسولین ( هورمون انسولین هورمونی حیاتی برای بدن می باشد

زیرا وظیفه ی تبدیل قند به انرژی را در بدن بر عهده دارد و زمانی که عمل تجزیه و تبدیل مختل شود میزان قند موجود در بدن به سطح خطرناکی می رسد

و دیگر قادر به ساخت انسولین به صورت مادام العمر نمی باشند.)  را برعهده دارد،  مورد حمله ی  سلول های دفاعی و ایمنی فرد مذکور یا انواع ویروس های مختلف که از راه های متفاوت وارد بدن شده اند ، قرار میگیرد و باعث ایجاد اختلال در مراحل ساخت و جذب انسولین میشود . از علایم این نوع از دیابت که یک باره ظاهر می شوند میتوان به :

-تشنگی مکرر

-خشکی و بوی بد دهان

-تکرر ادرار

-افزایش اشتها در مقابل کاهش وزن بی دلیل

-کمبود انرژی و خواب آلودگی

 مشکلات پوستی ایجاد شده در این نوع بیماری:

-عفونت های باکتری و قارچی

-خشکی و خارش پوست

-کاهش شدید گردش خون

یکی از مشکلات شایعی که در دختران مبتلا به دیابت نوع یک به وجود می آید عفونت و قارچ در ناحیه ی تناسلی می باشد و در کودکان این مشکل به صورت کاندیدیاز (نوعی عفونت قارچی به شکل قارچ مخملی به نام کاندیدا آلبیکانس که معمولا در نواحی مرطوب قابل رشد می باشد.)است و باعث سوزش در نواحی ران و شکم می شود.

عوارض خطرناک دیابت نوع یک به چه صورت است؟

زمانی که کنترل قدر خون با مشکل مواجه شود مشکلات زیر بروز میکنند:

-بی حسی یا سوزش پا

-افت قند خون

-تار دید و بی هوشی های پی در پی

صفحه درمان عوارض دیابت مطالعه کنید.

راه های تشخیص برای درمان قطعی دیابت نوع یک چه هستند؟

برای درمان قطعی یک بیماری ابتدا باید نوع بیماری و راه های ورودی آن مشخص شود

پزشکان قند ناشتا خو فرد را چک می کند یا یک تست خون اتفاقی می گیرد. آنها حتی می توانند  سطح خون در 2 یا 3 ماه قبل را هم بررسی کنند. تست قند باید در دو روز جداگانه انجام شود. تست تحمل گلوکز نیز می تواند به پزشک کمک کند که بتواند دیابت نوع یک را تشخیص دهد.

راه های تشخیص برای درمان قطعی دیابت نوع یک چه هستند؟
راه های تشخیص برای درمان قطعی دیابت نوع یک چه هستند؟

مشکلاتی که در دراز مدت برای بیماران نوع یک به وجود می آید؟

وجود حجم زیاد قند در خون برای مدت طولانی می تواند آسیب های جدی به برخی از سیستم های بدن وارد کند. دیابت نوع یک نیز شاخه اصلی از بیماری دیابت می باشد و این مطلب برا آن نیز صدق می کند. برخی از مشکلات به وجود آمده به شرح ذیل می باشد:

-بیماری های قلبی

-نارسایی کلیوی

-سکته مغزی

-تاری دید و یا نابینایی کامل

-بیماری های لثه و تخریب دندان

– تخریب عصب های دست ، پا و. . . ..

صفحه درمان قطعی دیابت نوع 1 در ایران را مطالعه کنید.

چگونه می توان از بروز دیابت نوع یک جلوگیری کرد؟

برای پیشگیری از عوارض و درمان قطعی دیابت مراحل مختلفی باید طی شود. در این مراحل باید ابتدا میزان سطح قند خون را باید کنترل کرد. در این روش خراشی بر روی انگشت ایجاد کرده و قطره خون را روی نوار تست قرار دهید .

نوار داخل دستگاه گذاشته می شود . نتایج به دست آمده میتواند در تشخیص نوع بیماری و برنامه ریزی بهتر برای درمان آن به شما کمک می کند. زمانی که سطح قند خون در حد نرمال باشد فرد انرژی بالایی دارد و کمتر دچار مشکلات پوستی وهمچنین با مشکلات و بیماری های قلبی  کمتری روبرو می شود.

چگونه می توان از بروز دیابت نوع یک جلوگیری کرد؟
چگونه می توان از بروز دیابت نوع یک جلوگیری کرد؟

آیا اندازه گیری مداوم گلوکز میتواند می تواند به روند درمان قطعی دیابت کمک کند؟

اندازه گیری سطح گلوکز میتواند در درمان دیابت کمک بسزایی داشته باشد. این روش به این صورت می باشد که با کمک یک سنسور در هر ثانیه مقدار گلوکز خون را مشخص و کنترل می کند.

اطلاعات به دست آمده را بر روی دستگاه ثبت و نشان داده میشود. این دستگاه به طور متوسط مقدار گلوکز خون را تا هفتاد و دو ساعت ذخیره میکند و برحسب نتیجه ی به دست آمده تجویزات پزشکی صورت می پذیرد. اما باید توجه داشته باشید که این دستگاه تنها با هدف تعیین مقدار گلوکز و روند آن استفاده می شود و نمی تواند جای دستگاه تست خون رابگیرد.

یکی دیگر از راه های درمان قطعی  دیابت تزریق انسولین است. به بیان دیگر هر کسی که دیابت نوع یک را دارد باید انسولین تزریق کند. روند تزریق  انسولین باید چند بار در روز باشد و مقدار آن برحسب تجویز پزشک طی آزمایشات گرفته شده می باشد . هدف اصلی  این روش نگه داشتن سطح  در حالت طبیعی می باشد.

چگونه از واکنش انسولین در بدن با خبر شویم؟

برای فهمیدن اثرات و واکنش بدن نسبت انسولین باید نشانه هایی را کنترل کرد. این حالات در افراد متفاوت می باشد و میتواند در حالت های خفیف، متوسط و شدید باشد . واکنش به انسولین زمانی اتفاق می افتد که انسولین سطح قند خون را تا حد خطرناکی پایین آورده باشد. نشانه ها عبارتند از:

-از دست دادن سطح هوشیاری وتشنج

-عرق کردن، ضعف و رنگ پریدگی

-عدم تعادل در تکلم و تفکر

-عدم هماهنگی عظلات

-خستگی و بی حالی غیر عادی

 

چگونه می توان واکنش بدن به انسولین را دفع کرد؟

همانطور که گفته شد واکنش بدن نسبت به انسولین در همه افراد متفاوت می باشد. برای دفع این واکنش ها راه های متفاوتی وجود دارد به عنوان مثال همیشه حداقل 15 گرم کربوهیدرات همراه تان باشد.

کربوهیدرات سطح قند خون  را به سرعت بالا می برد و از افت قند و واکنشبدن به انسولین جلوگیری می کند . کربوهیدرات می تواند از راه های زیر تامین شود:

-یک دوم فنجان آب میوه یا نوشابه های غیر رژیمی

-یک فنجان شیر

-دو قاشق غذاخوری کشمش

-5 عدد آبنبات یا 3 قرص گلوکز

چگونه می توان واکنش بدن به انسولین را دفع کرد؟
چگونه می توان واکنش بدن به انسولین را دفع کرد؟

در صورتی که بعد از 15 دقیقه میزان قند خون شما پایین نیامده بود مجددا 15 گرم دیگر کربوهیدرات را به واسطه مواد خوراکی نام برده مصرف نمایید

در صورت عدم استفاده استفاده از کربوهیدرات حجم قند محلول در خون اقزایش پیدا می کند و ممکن است در اثر افزایش آن یکی از واکنش های نام برده برای فرد اتفاق می افتد. ممکن است باعث بیهوشی فرد شود.

در این حالت باید اقدامات لازم را از قبل انجام دهد. در صورت بیهوشی فرد، اطرافیان باید به او کمک کنند. فرد مبتلا به بیماری باید همیشه مشخصه ای از مبتلا بودن را همراه خود داشته باشد.

به عنوان مثال همراه خود پلاک یا کارتی داشته باشد که روی آن نوشته شده باشد که فرد مبتلا به دیلبت است. همچنین همراه خود کیت گلوکاگون داشته باشید. تزریق گلوکاگون زیر پوست به بهبود شما کمک خواهد کرد. اطرافیان شخص مبتلا به دیابت  باید با نشانه ها ی واکنش به انسولین آشنایی داشته باشند همچنین باید نحوه ی تزریق گلوکاگون را از قبل آموخته باشند.

 

آیا پمپ انسولین از تزریق آن امن تر است؟

پمپ انسولین یک نوع دستگاه برای کاهش واکنش های احتمالی می باشد.  این دستگاه به واسطه یک لوله ی باریک زیر پوست قرار می گیرد و به صورت برنامه ریزی شده انسولین را به بدن تزریق میکند.

همچنین با ثابت نگه داشتن سطح قند خون در بدن می توان رژیم غذایی بهترو سبک تری برنامه ریزی کرد.  البته باید به یاد داشته باید که استفاده سرخود از پمپ انسولین دارای اشکالاتی است پس بهتر است قبل از استفاده با پزشک خود مشورت کنید.

دیابت نوع دو چیست؟

آن چه که بیان گر و مشخصه ی اصلی دیابت نوع دو می باشد عدم محدودیت سنی برای ابتلا به آن است. علایم این بیماری به نامحسوس بوده به نحوی که یک سوم افرادی که به این بیماری مبتلا هستند از وجود آن بی خبر می باشند.

هدف اصلی این بیماری ناتوان کردن بدن برای تجزیه و تبدیل کربو هیدراتها به انرژی است. علاوه  بر این با اقزایش سطح قند موجود در خون باعث بروز بیماری های قلبی ، بینایی و تخریب و آسیب به دیگر نواحی بدن می شود.

دیابت نوع دو چیست؟
دیابت نوع دو چیست؟

آیا کاهش استرس در درمان دیابت نوع دو موثر است؟

آنچه باعث بالا رفتن میزان فشار خون در بدن می باشد استرس و اضطراب است. علاوه بر آن باعث گلوکز در بدن می باشد. تقریبا دوو سوم افراد برای فرار از استرس خوردن غذا روی می آورند. پرخوری ناشی از این امر علاوه بر بروز چاقی مزمن باعث بروز انواع بیماری های قلبی عروقی ، کلسترول ، چربی کبد و در مواردی نارسایی های کلیوی می شود.

برای جلو گیری از این امر با انجام ورز ش های توصیه شده توسط پزشک مربوطه و همچنین پیروی از رژیم خاص از بروز چاقی و اختلالات تحت تاثیر آن جلوگیری کرد.

آیا کاهش استرس در درمان دیابت نوع دو موثر است؟
آیا کاهش استرس در درمان دیابت نوع دو موثر است؟

آیا چاقی میتواند در ایجاد دیابت نوع دو تاثیر داشته باشد؟

همانطور که گفته شد چاقی یکی از عوامل ابتلای فرد به دیابت می باشد. افراد چاق بیشتر از دیگر افراد در معرض بیماری دیابت قرار دارند . دیابت نوع دو که به دیابت مقاوم دربرابر انسولین یا  دیابت بزرگسالان شناخته شده است بیشتر تحت تاثیر چاقی افراد می باشد .

در افراد با وزن بالا به علت چاقی ، سلول های بافت چربی مواد مصرفی بیشتر از حد نیاز خود را دریافت می کند. مواد اضافی در لا بلای بافت ذخیره شده و در زمان استرس باعث التهاب سلول ها می شوند.

با التهاب سلولی پروتئینی به نام سیتوکینز آزاد شده و سیگنال های دریافت کننده ی انسولین و در نهایت جذب انسولین را قطع می کند. التهاب سلولی علاوه بر عدم جذب انسولین امکان بروز بیماری های قلبی را به دلیل چاقی های محدود نشده چند برابر می کند.

تنها راه درمان فطعی دیابت نوع دو جراحی متابولیک می باشد.

همانطور که گفته شد چاقی یکی از عوامل ابتلای فرد به دیابت می باشد. افراد چاق بیشتر از دیگر افراد در معرض بیماری دیابت قرار دارند . دیابت نوع دو که به دیابت مقاوم دربرابر انسولین یا  دیابت بزرگسالان شناخته شده است بیشتر تحت تاثیر چاقی افراد می باشد .
همانطور که گفته شد چاقی یکی از عوامل ابتلای فرد به دیابت می باشد. افراد چاق بیشتر از دیگر افراد در معرض بیماری دیابت قرار دارند . دیابت نوع دو که به دیابت مقاوم دربرابر انسولین یا  دیابت بزرگسالان شناخته شده است بیشتر تحت تاثیر چاقی افراد می باشد .

 دیابت در حاملگی به چند صورت است؟

-دیابت در زمان حاملگی

-دیابت قبل از حاملگی

ﻋﺪم  ﺗﺤﻤﻞ  ﮐﺮﺑﻮﻫﯿﺪرات ﻫﺎ ﺑا درجه های ﻣﺨﺘﻠﻒ ﮐﻪ ﺑﺮای اوﻟﯿﻦ ﺑﺎردردوران ﺣﺎﻣﻠﮕﯽ  ﺑﺮوز می ﮐﻨﺪ دﯾﺎﺑﺖ ﺣﺎﻣﻠﮕﯽ  ﻧﺎﻣﯿﺪه ﺷﻮد. در این نوع از ابتلا به بیماری افراد به دو گروه ” علامت دار” و ” بدون علامت” تقسیم می شوند.

ﻋﻼﻣﺖ دار

قند خون در این افراد غیر معمولی بوده است. همچنین لازم به ذکر می باشد که در این گروه انجام آزمایش تحمل گلوکز لزومی ندارد. اﺑﺘﻼ ﺑﻪ دﯾﺎﺑﺖ در اﯾﻦ  ﮔﺮوه  همراه با ﻋﻼﺋﻤﯽ ﻣﺎﻧﻨﺪ :

-مصرف زیاد مایعات

-ﭘﺮﺧﻮری

-تکرر ادراری

– ﮐﺎﻫﺶ  وزن

– ﮔﯿﺠﯽ

-اﺧﺘﻼل ﻫﺎی بینایی و تاری دید

ﺑﺪون ﻋﻼﻣﺖ

ﺑﺘﻼ ﺑﻪ دﯾﺎﺑﺖ دراﯾﻦ  ﮔﺮوه  ﺑدون ﻋﻼﺋﻢ  ﺑوده  و ﻣﺸﮑﻞ  اﺻﻠﯽ ﺗﺸﺨﯿﺺ ﺑﯿﻤﺎری در آﻧﻬﺎ  اﺳﺖ . اﮐﺜـﺮ ﻣﺒﺘﻼﯾﺎن دﯾﺎﺑﺖ ﺣﺎﻣﻠﮕﯽ دراﯾﻦ  ﮔﺮوه  ﻗﺮارﻣﯽ ﮔﯿﺮﻧﺪ  ﺑﻪ طوری که حدود 70 درصد ﻣﻮارد دیابت حاملگی ﺑﺪون ﻋﻼﺋﻢ  ﺑاﻟﯿﻨﯽاﺳﺖ.

ﺑﺮای  ﺗﺸﺨﯿص  دﯾﺎﺑﺖ در اﯾﻦ ﮔﺮوه از ﺑﯿﻤﺎران ﺑـﺎ ﻫﺪف ﺟﻠﻮﮔﯿﺮی  و ﮐﺎﻫش ﻋﻮارض در ﻣـﺎدر و ﺟﻨﯿﻦ (ﻋﺪم  ﮐﻨﺘﺮل  دیاﺑﺖ تا 90 درصد در نوزاد و تا 30 درصد در مادر با مرگ و میر همراه است) تشخیص زودرس اﯾﻦ اﺧﺘـﻼل ﺑﺎ ﮐﻤﮏ آزﻣـﺎﯾﺶ ﻏﺮﺑﺎﻟﮕﺮی ﻃﯽ دوره ی ﺣـاملگی ﺿﺮوری اﺳﺖ و اﻣﮑﺎن اﻧﺠﺎم اﻗﺪامﻫﺎی  ﭘﯿﺸﮕﯿﺮانه را فراهم می کند. در دﯾﺎﺑﺖ ﺣﺎﻣﻠﮕﯽ ﺑﺪون ﻋﻼﻣﺖ به طور معمول ﻗﻨﺪ ﺧﻮن ﻣﺎدر ﺑاردار حدود 20 درصد کمتر از حد معمول است.

شما در حال مطالعه مقاله درمان قطعی دیابت هستید

نحوه ﻏﺮﺑﺎﻟﮕﺮی دﯾﺎﺑﺖ ﺣﺎﻣﻠﮕﯽ به چه صورت می باشد؟

در اوﻟﯿﻦ مراﺟﻌﻪ ﭼﻨﺎﻧﭽﻪ زن باردار در ﻣﻌﺮض ﺧﻄﺮ ﺑﺎﺷـﺪ (دارای سابقه ی تولد فرزند مرده، سقط حداقل دو بار بدون دلیل خاص، تولد نوزاد 4 کیلو گرم و بیشتر و سابقه دیابت در افراد درجه خانواده و چاقی ) یک باید آزمایش تحمل گلوکز را با 50 گرم گلوکز در شرایط غیر ناشتا انجام شود.

در صورت وجود پلاسمای وریدی به میزان کمتر از 130 میلی گرم در نتیجه ی یک ساعته آزمایش قند، فرد فاقد علایم دیابت میباشد این آزمایش باید در هفته های 24 تا 28 حاملگی نیز مجددا تکرار شود.

نحوه ﻏﺮﺑﺎﻟﮕﺮی دﯾﺎﺑﺖ ﺣﺎﻣﻠﮕﯽ به چه صورت می باشد؟
نحوه ﻏﺮﺑﺎﻟﮕﺮی دﯾﺎﺑﺖ ﺣﺎﻣﻠﮕﯽ به چه صورت می باشد؟

دیابت قبل از حاملگی

آﻣﻮزش و درﻣﺎن زﻧﺎن ﻣﺒﺘﻼ ﺑﻪ دﯾﺎﺑﺖ، ﮐﻪ ﻗﺼﺪ ﺣﺎﻣﻠﮕﯽ  دارﻧﺪ، ﺑﺎﯾﺪ ﭼﻨﺪ ﻣﺎه  ﻗﺒﻞ ازﺣﺎﻣﻠﮕﯽ  اﻧﺠﺎم ﺷﻮد ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ  ﺑﺎﯾﺪ از مراحل کنترل دقیق قند خون در ماه اول مخصوصا هفته ی اول مطمئن شود. (ﻫﯿﭙﺮﮔﻠﯿﺴﻤﯽ ﻋﺎﻣﻞ اﺻﻠﯽ  ﻣﺎﻟﻔﻮرﻣﺎﺳﯿﻮن ﻫﺎی مادرزادی ﺑﻪ ﺧﺼﻮص در هشت ﻫﻔﺘﻪ اول حاﻣﻠﮕﯽ اﺳﺖ ). موارد ذیل چند نمونه از مراقب تهای زمان بارداری می باشد:

-زﻧﺎﻧﯽ  ﮐﻪ  ﺑﺎ داروﻫﺎی  ﺧﻮراﮐﯽ  ﺑﻪ ﺧﻮﺑﯽ  ﺗﺤﺖ  ﮐﻨﺘﺮل ﻫﺴﺘﻨﺪ، درﺻﻮرت  ﺗﺼﻤﯿﻢ ﺑﺮای ﺣﺎﻣﻠﮕﯽ  ﺑﺎید ، ﻗﺒﻞ  از ﺣﺎﻣﻠﮕﯽ درﻣﺎن آﻧﻬﺎ توسط انسولین ﺗﻐﯿﯿﺮﮐﻨﺪ.

-زﻧﺎﻧﯽ ﮐﻪ ﺗﻨﻬﺎ ﺑﺎ رژﯾﻢﻏﺬاﯾﯽ ﺗﺤﺖ درﻣـﺎن ﻫﺴﺘﻨﺪ، ﺑﺎﯾﺪ تا زمانی که ﮐﻨﺘﺮل قند خون را به ﺧﻮبی اﻧﺠﺎم ﺷﻮد، درﻣﺎن   اداﻣﻪ  ﭘﯿﺪاﮐﻨﺪ اما درﻏﯿﺮ اﯾﻦ ﺻﻮرت باید اﻧﺴﻮﻟﯿﻦ درمانی آغاز شود. درﻣﺎﻧﯽ

ﺑﻪ ﻃﻮرﮐﻠﯽ ﺑﺎید ﻗﺒﻞ ازﺣﺎﻣﻠﮕﯽ ﺑﻪ ﻣﻌﯿﺎرﻫﺎی ﻫﺪف  درمان ( رسیدن ﺳﻄﺢ ﮔﻠﻮﮐﺰ در وعده های ﻗﺒﻞ و ﺑﻌﺪ از ﻏﺬا در ﺣﺪ ﻣﻌﻤﻮل ﺑاشد.) رسید. زﻧﺎﻧﯽ ﮐﻪ ﻓﺸﺎر ﺧﻮن ﺑﺎﻻ دارﻧﺪ، ﺑﺎﯾﺪ داروﻫﺎی  ﮐﻨﺘﺮل  ﻓﺸﺎر ﺧﻮن به ﻣﺘﯿﻞ  دوﭘﺎ، ﻫﯿﺪراﻻزﯾﻦ و ﯾﺎ دیگر داروﻫﺎی ﻣﺠﺎز دردوران ﺣﺎﻣﻠﮕﯽ  ﺗﺒﺪﯾﻞ ﺷﻮد.

شما در حال مطالعه مقاله درمان قطعی دیابت هستید

شاخه های فرعی دیابت چند نوع هستند؟

علاوه بر دسته بندی اصلی دیابت به سه دسته ی : دیابت نوع یک، دیابت نوع دو و دیابت حاملگی، انواع دیگری از این بیماری وجود دارد که در ادامه به معرفی آن ها و مراحل درمان قطعی دیابت در این شاخه ها می پردازیم.

-نوروﭘﺎﺗﯽ و پای دﯾﺎﺑﺘﯽ

ﻧﻮروﭘﺎﺗﯽ یک نوع ﻋﺎرﺿﻪ ﺷﺎﯾﻊ  دﯾﺎﺑﺖ اﺳﺖ. در این عارضه  ﻫﺮدو ﮔﺮوه اﻋﺼﺎب  ﺣﺴﯽ حرکتی ﻣﺤﯿﻄﯽ و ﻧﯿﺰ ﺳﯿﺴﺘﻢ  اﻋﺼﺎب  ﺧﻮدﮐﺎر(اﺗﻮﻧﻮم ) تحت تاثیر قرار میگیرند. ﻧﺸﺎﻧﻪ ی ﻣﺸﺨﺺ  از تحریکات اعصاب خودکار فلج معدی ،یبوست، اختلالات مثانه و… می شود.

عوارض درگیر شدن اﻋﺼﺎب  ﻣﺤﯿﻄﯽ ﺧﻮدﮐﺎر میتواند: ﺑﯿﻤﺎری عروق محیطی به شکل ﻣﯿﮑﺮو وﻣﺎﮐﺮوآﻧﮋﯾﻮﭘﺎﺗﯽ فرد مبتلا به  زﺧﻢ  و ﻋﻔﻮﻧﺖ  ﭘﺎها ﻣﯽ ﮐﻨﺪ واﮔﺮ زود ﺗﺸﺨﯿﺺ  د اده ﻧﺸﻮد ﻣﻤﮑﻦ اﺳﺖ ﺑﻪ  ﻗﻄﻊ پا منجر شود.

با توجه به این که مهمترین روش عدم ابتلا به این بیماری روش های پیشگیرانه می باشد باید آموزش های لازم از بروش این گونه عوارض و آسیب ها جاو گیری کرد.

نقطه ی حساس و آسیب پذیر در این نوع از دیابت پاشنه ی پا می باشد که باید حداقل روزی یک یا دو بار ویزیت شود تا در صورت بروز خطرات احتمالی به سرعت اقدامات لازم انجام گیرد.

شما در حال مطالعه مقاله درمان قطعی دیابت هستید

-نفروپاتی دیابتی

ﻧﻔﺮوﭘﺎﺗﯽ دﯾﺎﺑﺘﯽ ﯾﮑﯽ دیگرازﻋﻮارض ﻣﻬﻢ دﯾگر دیابت و یکی از علت های اصلی مرگ ومیر در افراد ابتلا به دیابت  می باشد. ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ از عوامل ﻣﻬﻢ  اﯾﺠﺎد ﻧﺎﺗﻮانی و درﻧﺘﯿﺠﻪ اﻓﺰاﯾﺶ ﻫﺰﯾﻨﻪ ﻫـﺎ  اﺳﺖ.

ﻧﻔﺮوﭘﺎﺗﯽ ﺑﺎ ﻋﻼﺋﻢ اﻓﺰاﯾﺶ ﻓﺸﺎرخون ، چاقی و نارسایی خفیف کلیه خود را نشان میدهد که در صورت عدم تشخیص و درمان به موقع باعث بروز نارسایی شدید کلیوی و در مرحله ی آخر به دیالیز یا پیئند کلیه ختم شود. نفروپاتی در 30 تا 50 درصد از بیماران دیابت نوع یک و 20 تا25 درصد بیماران مبتلا به دیابت نوع دو شناسایی شده است.

-نفروپاتی دیابتی
-نفروپاتی دیابتی

راه های پیشگیری از عارضه ی نفروپاتی

-ﮐﻨﺘﺮل دﻗﯿﻖ ﻗﻨﺪ ﺧﻮن

-درﻣﺎن ﺟﺪی ﻓﺸﺎر ﺧﻮن بالا

-پرهیز از مصرف نفروتوکسیک ها و درمان سریع و موثر عفونت های کلیه.

شما در حال مطالعه مقاله درمان قطعی دیابت هستید

ﺷﯿﻮه ﻫﺎی درﻣﺎﻧﯽ:

– کاهش وزن

– ﻓﻌﺎﻟﯿﺖ  ﺑﺪﻧﯽ  ﻣﻨﺎﺳﺐ  و مستمر

-ﻣﺤﺪودﯾﺖ ﻧﻤﮏ و ﭘﺮوﺗﺌﯿﻦ  ﻣﺼﺮﻓﯽ

-پیشگیری از چاقی

رﺗﯿﻨﻮﭘﺎﺗﯽ دﯾﺎﺑﺘﯽ

ﺧﻄﺮ ﺿﺎﯾﻌﻪ ﻫﺎی  ﭼﺸﻤﯽ در اﻓﺮاد ﻣﺒتلا به دیابت 25 ﺑﺮاﺑﺮ اﻓﺮاد ﻋﺎدی اﺳﺖ. رﺗﯿﻨﻮﭘﺎﺗﯽ به طور  واﺿﺢ  و ﻣﺸﺨﺺ در 5 ﺳﺎل اول  اﺑﺘﻼی ﺑﯿﻤﺎران  به دﯾﺎﺑﺖ  ﻧﻮع 1 و ﻗﺒﻞ از ﺑﻠﻮغ ﮐﻤﺘﺮ و به ندرت به وجود می آید.

در دیابت نوع 2  ممکن است تا 20 درصد در زمان تشخیص بیماری رتینوپاتی داشته باشند و اما درصد بالایی از این افراد در 10 تا 15 سال بعد مبتلا می شوند. در ﺣﺎل ﺣﺎﺿﺮدﯾﺎﺑﺖ ﺷﺎﯾﻊ ﺗﺮﯾﻦ ﻋﻠﺖ ﮐﻮری در ﺑﺎﻟﻎ اﻓﺮاد ﻣﺤﺴﻮب می ﺷﻮد و عامل اصلی ایجاد اختلال در ببینایی افراد مبتلا به دیابت  رﺗﯿﻨﻮﭘﺎﺗﯽ است. عدم کنترل دقیق دیابت باعث افزایش بروز رتینوپاتی می شود.

رﺗﯿﻨﻮﭘﺎﺗﯽ دﯾﺎﺑﺘﯽ
رﺗﯿﻨﻮﭘﺎﺗﯽ دﯾﺎﺑﺘﯽ

ﻋﻼﺋم رﺗﯿﻨﻮﭘﺎﺗﯽ :

ﻋﻼﺋﻢ رﺗﯿﻨﻮﭘﺎﺗﯽ ﻋﺒﺎرﺗﻨﺪ از:

-ﺗﺎری  دﯾﺪ

-دوﺑﯿﻨﯽ

-ﮐﺎﺗﺎراﮐﺖ

-کاهش ﺗﯿﺰﺑﯿﻨﯽ ، ﮐﺎﻫﺶ ﻧﺎﮔﻬﺎﻧﯽ دید

درﻣﺎن رﺗﯿﻨﻮﭘﺎﺗﯽ:

از ﻟﺤﺎظ  درمانی درﻣﺮاﺣﻞ  ﺷﺮوع  رﺗﯿﻨﻮﭘﺎﺗﯽ و اﯾﺠﺎد ﻣﯿﮑﺮوآﻧﻮرﯾﺴﻢ  ﮐﻪ  ﺑﺎ آﻧﮋﯾﻮﮔﺮاﻓﯽ  ﻓﻠﻮﺋﻮرﺳﯿﻦ ﻣﺸﺨﺺ ﻣﯽ ﺷﻮد ، درﻣﺎن  ﺑﺎ ﻟﯿﺰر و ﺗﻮﺳﻂ اﻓﺘﺎﻟﻤﻮﻟﻮژﯾﺴﺖ انجام می ﮔﯿﺮد.

نحوه پیشگیری از رتینوپاتی و کاهش بینایی

-ﮐﻨﺘﺮل ﻣﻄﻠﻮب ﺧﻮن ﻗﻨﺪ (ﻣﻬﻢ ﺗﺮﯾﻦ ﻋﺎﻣﻞ ﭘﯿﺸﮕﯿﺮی از ﭘﯿﺸﺮﻓﺖ رتینوپاتی)

-ﮐﻨﺘﺮل دﻗﯿﻖ ﻓﺸﺎر خون

-ﺟﺴﺘﺠﻮ و درﻣﺎن زودرس ﺗﻐﯿﯿﺮات رﺗﯿﻦ

-ﺟﺴﺘﺠﻮ و درﻣﺎن زودرس ﮐﺎﺗﺎراﮐﺖ

-ﺟﺴﺘﺠﻮ و درﻣﺎن زودرس ﮔﻠﻮﮐﻮم

شما در حال مطالعه مقاله درمان قطعی دیابت هستید

آترواسکلروز چیست؟

در این جا می توان آترواسکلروز را این گونه تعریف کرد. تجمع و رسوب  چربی ها در لایه های ضخیم بر روی دیواره های داخلی سرخرگ ها که در نهایت منجر به حملات قلبی و سکته مغزی می شود. این واقعیت تلخ وجود دارد که درصد بروز آترواسکلروز در بیماران دیابتی چند برابر دیگر افراد می باشد.

دیابت قندی یکی از عوامل ابتلا به بیماری های عروق کرونر برای ایجاد این عارضه می باشد. فشار خون، وزن بالا،استعمال دخانیات ، اختلال لیپیدها ی سرم و چاقی ( که خود علت اصلی افزایش فشار خون، هیپرگلیسمی، دیابت در هر دو نوع و …) در این عارضه موثرند.

در اﻓﺮاد ﻣﺒﺘﻼ ﺑﻪ دﯾﺎﺑﺖ ﺗﺠﻤﻊ ﭘﻼﮐﺘﯽ ﻧﯿﺰ اﻓﺰاﯾﺶ ﻣﯽ ﯾﺎﺑﺪ و ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺳﯿﺴﺘﻢ اﻧﻌﻘﺎدی ﻣﻮﺟﺐ ﮐﺎﻫﺶ ﻓﺮآﯾﻨﺪ ﻓﯿﺒﺮﯾﻨﻮﻟﯿﺰو اﻓﺰاﯾﺶ ﺗﻤﺎﯾﻞ  ﺑﻪ ﺗﺮوﻣﺒﻮز ﺧﻮاﻫﺪ ﺑﻮد ﮐﻪ ﻧﺘﯿﺠﻪ اﯾﻦ ﺗﻐﯿﯿﺮات اﻓﺰاﯾﺶ  ﻣﺸﮑﻼت ﻗﻠﺒﯽﻋﺮوﻗﯽ ﺑﺎ ﺷﯿﻮع و ﺷﺪت ﺑﯿﺸﺘﺮدراﯾﻦ ﺑﯿﻤﺎران اﺳﺖ

ﺑﻪ ﻃﻮری ﮐﻪ از ﻧﻈﺮ اﭘﯿﺪﻣﯿﻮﻟﻮژی  ﻣﺸﮑﻼت ﻗﻠﺒﯽ ﻋﺮوﻗﯽ در ﻣﺮدان دوﺑﺮاﺑر و در زﻧﺎن ﺳﻪ ﺑﺮاﺑﺮ ﺑﯿﺸﺘﺮ از اﻓﺮاد ﺳﺎﻟﻢ ﺑﻮده و ﺷﺪت ﮔﺮﻓﺘﺎری عروقی ﻫﻢ  دراﯾﻦ  اﻓﺮاد ﺑﯿﺸﺘﺮ اﺳﺖ. ﺑﺎ اﺻﻼح  ﺟﺪی ﻫﯿﭙﺮﮔﻠﯿﺴﻤﯽ ﻓﺸﺎر ﺧـﻮن، دﯾﺲ ﻟﯿﭙﯿﺪﻣﯽ و ﺗﻌﺪﯾﻞ ﺳﺎﯾﺮ ﻋﻮاﻣﻞ  ﺧﻄﺮدر اﻓﺮاد ﻣﺒﺘﻼ ﺑﻪ دﯾﺎﺑﺖ ﻣﯽ ﺗﻮان ﻣﺮگ ﻧﺎﺷﯽ از ﺑﯿﻤﺎری ﻫﺎی ﻗﻠﺒﯽ ﻋﺮوﻗﯽ را ﮐﺎﻫﺶ داد.

آترواسکلروز چیست؟
آترواسکلروز چیست؟

بیماری های ﻗﻠﺒﯽ ﻋﺮوﻗﯽ ، ﻓﺸﺎر ﺧﻮن ﺑﺎﻻ و دیابت

ﺑﯿﻤﺎری ﻫﺎی  ﻗﻠﺒﯽ ﻋـﺮوﻗﯽ  ﻋﻠﺖ  اﺻﻠﯽ  اﯾﺠﺎد ﻋـﻮارض  به خصوص و ﮐﺎﻫﺶ  ﻃﻮل  ﻋﻤﺮ در اﻓﺮاد ﻣﺒﺘﻼ ﺑـﻪ دﯾﺎﺑﺖ اﺳﺖ و ﺗﻘﺮﯾﺒﺎ ﺗﻤﺎم  ﻧﺎﺗﻮاﻧﯽ ﻫﺎی  ﻧﺎﺷﯽ  از دﯾﺎﺑﺖ  ﻧﻈﯿﺮ اﺧﺘﻼل ﻫﺎی  ﺛـﺎﻧویه به ﺑﯿﻤﺎری  ﻋﺮوق  ﮐـﺮوﻧﺮ، ﻧﺎرﺳﺎﯾﯽ  اﺣﺘﻘﺎﻧﯽ  ﻗﻠﺐ  و ﻓﺸﺎر ﺧﻮن  ﺑﺎﻻو ﺣﺘﯽ ﻧـﺎرﺳـﺎﯾﯽ ﮐﻠﯿﻪ ﺛـﺎﻧﻮﯾـﻪ ﺑﻪ ﺑﯿﻤﺎری ﻣﯿﮑﺮوواﺳﮑﻮﻻر در اﺛر ﺑﯿﻤﺎری های ﻗﻠﺒﯽ ﻋﺮوﻗﯽ است.

بیماری های ﻗﻠﺒﯽ ﻋﺮوﻗﯽ ، ﻓﺸﺎر ﺧﻮن ﺑﺎﻻ و دیابت
بیماری های ﻗﻠﺒﯽ ﻋﺮوﻗﯽ ، ﻓﺸﺎر ﺧﻮن ﺑﺎﻻ و دیابت

فشار خون بالا

بیش از دو سوم اﻓﺮاد ﻣﺒﺘﻼ ﺑﻪ دﯾﺎﺑت ﻓﺸﺎر ﺧﻮن ﺑﺎﻻ دارﻧﺪ ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ دﯾﺎﺑت ﯾﮑﯽ ازﻋﻠﺖ ﻫﺎی  ﺷﺎﯾﻊ  ﻓﺸﺎرﺧﻮن ﺑﺎﻻاﺳﺖ. ﻓﺸﺎر خون ﺑﺎﻻ ﻋﻮارض  ناشی از دیابت را بیشتر و بدتر می کند.

فشارﺧﻮن ﺑﺎﻻ همراه ﺑﺎ دﯾﺎﺑﺖ از ﻋﻮاﻣﻞ ﺧﻄﺮﺟـﺪاﮔﺎﻧﻪ در ﺑﯿﻤﺎری ﻗﻠﺒﯽ ﻋﺮوﻗﯽ، ﮐﻠﯿـﻪ ، ﻣﻐﺰی و ﻋﺮوق  ﻣﺤﯿﻄﯽ ﻫﺴﺘﻨﺪ و ﺑﻪ ﻫﻤﯿﻦ ﻋﻠﺖ دراﻓﺮاد ﻣﺒﺘﻼ ﺑﻪ دﯾﺎﺑﺖ ﻓﺸﺎر ﺧﻮن ﺑﺎﻻ ﺑﺎﯾﺪ ﺳﺮﯾﻊ ﺗﺸﺨﯿﺺ داده ﺷﻮد و ﺗﺤﺖ درمان جدی ﻗﺮارﮔﯿﺮد .

دستورالعمل های درمان فشار خون بالا در دیابت

اصول درمان:

-ﮐﻨﺘﺮل ﻣﻄﻠﻮب ﻗﻨﺪ ﺧﻮن

-ﺗﻌﺪﯾﻞ  ﺳﺎﯾﺮ ﻋـﻮاﻣﻞ ﺧﻄﺮ ﻗﻠﺒﯽ ﻋﺮوﻗﯽ  ازﻃﺮﯾﻖ ﻋـﺪم ﻣﺼﺮف دﺧﺎﻧﯿﺎت، ﮐﺎﻫﺶ وزن، اﻧﺠﺎم    ﻓﻌﺎﻟﯿﺖ ﺑﺪﻧﯽ ﻣﺴﺘﻤﺮ، اﺻﻼح ﺗﻐﺬﯾﻪ و درﻣـﺎن داروﯾﯽ

-ﻫﺪف از رژﯾﻢ  درﻣﺎﻧﯽ  ﺗﻤﺮﮐﺰ روی  ﻣﺼﺮف  ﮐﻢ  ﻧﻤﮏ (ﻣﺼﺮف  ﻧﻤﮏ  ﮐﻤﺘﺮ از100میلی مل در روز یا 3 گرم در روز) و ﻣﺼﺮف  ﮐﻢ  ﭼﺮﺑﯽ  اﺷﺒﺎع  ﺷﺪه ﺻﺤﯿﺢ ﻫﻤﺮاه ﺑﺎ ﺣﻔﻆ رژﯾﻢ  دﯾﺎﺑﺖ اﺳﺖ.

-اﻓﺮاد چاق  ﺑﺎﯾﺪ ﺑﺎ ﻣﺼﺮف ﻣﻘﺪار ﮐﺎﻟﺮی ﮐﻤﺘﺮﻫﻤﮕﺎم  ﺑﺎ ﻓﻌﺎﻟﯿﺖ ﺑﺪﻧﯽ ﻣﺴﺘﻤﺮ و ﻣﻨﻈﻢ  ﺑﻪ ﺗﺪرﯾﺞ وزن  کم کنند.

-ﺑﺎﯾﺪ از ﻣﺼﺮف اﻟﮑﻞ ﺧﻮدداری ﺷﻮد، زﯾﺮا ﺑﺎﻋﺚ اﻓﺰاﯾﺶ ﺳﻄﺢ ﺗﺮی ﮔﻠﯿﺴﺮﯾﺪ ﺷﺪه و اﺳﺘﻔﺎده ی زﯾﺎد از آن ﻓﺸﺎر ﺧﻮن را ﺑﺎﻻ ﻣﯽ ﺑﺮد.

-روش های درﻣﺎﻧﯽ وزن ﻏﯿﺮداروﯾﯽ  ﻧﻈﯿﺮ ﮐﺎﻫﺶ وزن، ﺣﻔﻆ  رژﯾﻢﻏﺬاﯾﯽ، ﺻﺤﯿﺢ  و اﻓﺰاﯾﺶ  ﻓﻌﺎﻟﯿﺖ ﺑﺪﻧﯽ ﻋﻼوه ﺑﺮ اﺛﺮات ﻣﺜﺒﺖ  روی  ﻓﺸﺎر ﺧﻮن  و ﺑﯿﻤﺎری ﻫﺎی  ﻗﻠﺒﯽ ﻋﺮوﻗﯽ  ﺳﺒﺐ  ﮐﺎﻫﺶ  ﻣﻘﺎوﻣﺖ  ﺑﻪ  اﻧﺴﻮﻟﯿﻦ  ﻣﯽ شود.

 

درﻣﺎن داروﯾﯽ

درﺻﻮرت ﻧﯿﺎزﺑﻪ اﻧﺠﺎم  درﻣﺎن  داروﯾﯽ  ﺑﺎﯾﺪ ﻫﻤﯿﺸﻪ درﻣﺎن ﻫﺎی ﻏﯿﺮداروﯾﯽ  ذﮐﺮﺷﺪه ﻫﻢ زﻣﺎن انجام شود. داروی  ﻣﺼﺮﻓﯽ  ﺑﺎﯾﺪ ﻋﻼوه بر ﮐﺎﻫﺶ  ﻓﺸﺎرﺧﻮن اﺛﺮات ﻣﺘﺎﺑﻮﻟﯿﮏ ﻣﺜﺒﺖ و ﻣﻨﺎﺳﺐ و ﻧﯿز اﺛﺮات ﺣﻤﺎﯾﺘﯽ روی ﻗﻠﺐ و ﮐﻠﯿﻪ داﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ.  ﺑﻨﺎﺑﺮاﯾﻦ داروی ﺧﻂ اول دردرﻣﺎن  ﻓﺸﺎرﺧﻮن  ﺑﺮای افراد ﺳـﺎﻟﻢ ﺑﻪ ﻃﻮر داروی  اﻧﺘﺨﺎﺑﯽ افراد ﻣﺒﺘﻼ ﺑﻪ  دﯾـﺎﺑﺖ ﻧﯿﺴﺖ.

ﻋﻮارض ﺣﺎد دﯾﺎﺑﺖ

ﻋﻮارض  ﺣﺎد دﯾﺎﺑﺖ از ﻋﺒﺎرﺗﻨﺪ :

-کتواسیدوز دیابتی

-قند خون حاد

-هیپوگلیسمی

شما در حال مطالعه مقاله درمان قطعی دیابت هستید

نحوه درمان و برخورد با کتواسیدوز دیابتی

درهربیمار مبتلا به دیابت (به ویژه نوع یک) که به ﻃﻮر ﺣﺎد ﺑﺎ  ﯾﮏ ﻋﻼﻣﺖ ﯾﺎ ﻣﺠﻤﻮﻋﻪ ای ازﻋﻼﺋﻢ ذﯾﻞ  ﻣﺮاﺟﻌﻪ ﺑﻮد ﻧﻤﺎﯾﺪ، ﺑﺎﯾﺪ ﺑﻪ  ﻓﮑﺮ ﮐﺘﻮاﺳﯿﺪوز دﯾﺎﺑﺘﯽ بوده ﺑﻪ  ﺳﻄﺢ  ﺑﺎﻻﺗﺮارجاع ﺷﻮد: ( اﻓﺰاﯾﺶ  ﻧﺎﮔﻬﺎﻧﯽ درﺣﺠﻢ ادرار و اﺣﺴﺎس  ﺗﺸﻨﮕﯽ ، درد ﺷﮑﻢ ،اﺳﺘﻔﺮاغ، ﺑﻮی  ﺗﻨﻔﺲ  ﮐﺘﻮﻧﯽ ،  ﺗﻨﻔﺲ ﺗﻨﺪ و ﻋﻤﯿﻖ، دﻫﯿﺪراﺗﺎﺳﯿﻮن  ﺧﻔﯿﻒ  ﺗﺎ ﺷﺪﯾﺪ و ﺑﯽ ﻗﺮاری ، درجه های مختلف اختلال در هوشیاری ، وﺟﻮد ﻋﻔﻮﻧﺖ، ﮐﺎﻫﺶ ﯾﺎ ﻋﺪم ﺗﺰرﯾﻖ اﻧﺴﻮﻟﯿﻦ، استرس های روﺣﯽ  ﺷـﺪید )

-نحوه درمان و برخورد با کتواسیدوز دیابتی
-نحوه درمان و برخورد با کتواسیدوز دیابتی

-نحوه درمان و برخورد با قند خون حاد

سندرمی که در پی ﯾﮏ  ﺳﻠﺴﻠﻪ  اﺧﺘﻼ ل ﻫﺎی ﻧﺎﺷﯽ ازاﻓﺰاﯾﺶ  ﻗﻨﺪ ﺧﻮن  ﺳﺒﺐ ﺑﺮوز دﯾﻮرزاﺳﻤﻮﺗﯿﮏ  ﻣﯽﺷﻮد و ﺑﻪ ﻃﻮر ﮐﻠﯽ ﻋﺪم  درﯾﺎﻓﺖ ﮐﺎﻓﯽ ﻣﺎﯾﻌﺎت در ﯾﮏ ﺳﯿﺮ ﻃﻮﻻﻧﯽ تراز کتواسیدوز دیابتی ( که  ﮔﺎﻫﯽ ﺳﺎﺑﻘﻪ  ﺗﺎ ﭼﻨﺪ ﻫﻔﺘﻪ وﺟﻮددارد) در اﻓﺮاد ﻣﺴﻦ ﻣﺒﺘﻼ به دﯾﺎﺑﺖ ﻧﻮع دو اتفاق می افتد. 40 درصد از اﻓﺮاد ﻣﺒﺘﻼ ﺑﻪ قند خون حاد  ﺗﺎرﯾﺨﭽﻪ ی ﺑﯿﻤﺎری دﯾـﺎﺑﺖ ﺧـﻮد را ﺑﯿـﺎن ﻧﻤﯽ ﮐﻨﻨﺪ. ﺑﻨاﺑﺮاﯾﻦ یک پزﺷﮏ  در ﻫﺮ فرد ﻣﺴﻦ ﺑﺎ اﺧﺘﻼل ﻫﻮﺷﯿﺎری ﺑﺎﯾﺪ ﺑﻪ ﻓﮑﺮ اﯾﻦ ﺳﻨﺪرم باشد.

-نحوه درمان و برخورد با قند خون حاد
-نحوه درمان و برخورد با قند خون حاد

ﻧﺤوه درﻣﺎن ﺑﺎ و ﺑﺮﺧﻮرد ﻫﯿﭙﻮﮔﻠﯿﺴﻤﯽ

ﻫﯿﭙﻮﮔﻠﯿﺴﻤﯽ ﻋـﺎرﺿﻪ ﺷﺎﯾﻊ درﻣﺎن ﺑﺎ دارو به ﺧﺼﻮص در اﻓﺮادی اﺳﺖ ﮐﻪ  اﻧﺴﻮﻟﯿﻦ ﻣﺼﺮف ﻣﯽ ﮐﻨﻨﺪ. ﻣﻮارد ﺷﺪﯾﺪ ﻣﻤﮑﻦ اﺳﺖ ﻋﻮارض ﺟﺪی اﯾﺠﺎد ﮐﻨﺪ و ﺣﺘﯽ درﺻﻮرت ﻋﺪم اﺻﻼح ﺑﻪ ﻣﺮگ منجر ﺷﻮد. ﺑﺮﺧﯽ ﺷﺮاﯾﻂ اﯾﺠﺎد ﻫﯿﭙﻮﮔﻠﯿﺴﻤﯽ اﺳﺖ ﺑﻪ اﯾﻦ ﺷﺮح است :

-ﺣﺬف ﯾﮏ وعده ﻏﺬاﯾﯽ ﻏﺬایی ﯾﺎ ﻣﺼﺮف ﻧﺎﮐﺎﻓﯽ غذا

-ﻓﻌﺎﻟﯿﺖ ﺑﺪﻧﯽ و ورزش ﻏﯿﺮﻣﻌﻤﻮل ﮐﻪ ﻓﺮد ﻫﻤﯿﺸﻪ ﺑﻪ آن ﻋﺎدت  ﻧﺪاﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ.

-اﻓﺰاﯾﺶ  اﻧﺴﻮﻟﯿﻦ ﯾﺎ ﺳﻮﻟﻔﻮﻧﯿﻞ اوره

-ﻣﺼﺮف اﻟﮑﻞ ﺑﻪ ﺧﺼﻮص ﺑﺪون ﺻﺮفﻏﺬا

-ﮐﺎﻫﺶ ﻧﯿﺎز ﺑﻪ انسولین در اﺛﺮ اﺧﺘﻼل ﻋﻤﻞ ﮐﻠﯿﻪ

درﻣﺎن ﻫﯿﭙﻮﮔﻠﯿﺴﻤﯽ

-ﻫﯿﭙﻮﮔﻠﯿﺴﻤﯽ ﯾﮏ اورژاﻧﺲ ﭘﺰﺷﮑﯽ اﺳﺖ  و ﺑﺎﯾﺪ ﺑﻪ ﺳﺮﻋﺖ درﻣﺎن ﺷﻮد.

– در ﻣﻮارد ﻣﺸﮑﻮک  ﻗﻨﺪ ﺧﻮن ﺑﺎﯾﺪ اﻧﺪازه ﮔﯿﺮی ﺷﻮد، وﻟﯽ درﺻﻮرﺗﯽ ﮐﻪ  اﻣﮑﺎن  اﻧﺪازه ﮔﯿﺮی  ﻓﻮری ﻗﻨﺪ ﺧﻮن در دﺳﺘﺮس  نیست ، ﺑﺎﯾد ﻣﻮارد ﻣﺸﮑﻮک هم به عنوان هیپوگلیسمی ﺷﻮﻧﺪ.

-در ﻣﻮارد ﺧﻔﯿﻒ فرد ﻣﺒﺘﻼ ﺑﻪ دﯾﺎﺑﺖ  ﺑﺎﯾﺪ ﯾﮏ ﮐﺮﺑﻮﻫﯿﺪراتﻣﺎﻧﻨﺪ آب  ﻗﻨد ﮐﻪ  ﺳﺮﯾﻊ  ﺟﺬب ﻣﯽ ﺷﻮد ﺑﺨﻮرد و درﺻورت ﻧﯿﺎز اﯾﻦ  ﮐﺎر را ﺗﮑﺮارﮐﻨﺪ.

-در ﻣﻮاردی  ﮐﻪ  ﻓﺮد دﭼﺎر ﮔﯿﺠﯽ  ﯾﺎ بیﻫﻮﺷﯽ اﺳﺖ و ﻧﻤﯽ ﺗﻮاﻧﺪ ﻫﻤﮑﺎری  ﮐﻨﺪ. 10 تا 20 گرم ﮔﻠﻮﮐﺰ ﺑﻪ میزان 20 تا 50 درصد و به صورت وریدی تزریق شود. با توجه به شدت و علت هیپوگلیسمی 10 تا 30 گرم در ساعت اول داده شود.

-ﻫﯿﭙﻮﮔﻠﯿﺴﻤﯽ ﻧﺎﺷﯽ ازﺳـﻮﻟﻔﻮﻧﯿﻞ اوره  ﯾﺎ اﻧﺴﻮﻟﯿﻦ ﻫﺎی ﺑﺎ اﺛﺮ ﻃﻮﻻﻧﯽ ﻣﻤﮑﻦ اﺳت مدت دارباﺷد. بنابراین اﻧﺪازه ﮔﯿﺮی  ﺑﻌﺪی  ﻗﻨﺪ ﺧﻮن ﺑﺮای ارزﯾﺎﺑﯽ اثرات ﻣﻔﯿﺪ درمان ﻫﯿﭙﻮﮔﻠﯿﺴﻤﯽ و ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ ﺟﻬﺖ اﻃﻤﯿﻨﺎن  از ﻋﺪم ﺑﺎزﮔﺸﺖ آن ﻻزم اﺳﺖ. در ﺷﺮاﯾﻂ  ﻫﯿﭙﻮﮔﻠﯿﺴﻤﯽ  ﮐﻪ  ﻓﺮد دﭼﺎرﮔﯿﺠﯽ ﯾﺎ ﺑﯽ   ﻫﻮﺷﯽ ﺷﺪه اﺳﺖ ﭘﺲ ازاﻗﺪام ﺑﻪ درﻣﺎن ﺳﺮﯾﻊ اوﻟﯿﻪ ﺑﺎﯾﺪ ﻓﻮری او را به بیمارستان رساند.

از همراهی شما نهایت تشکر را داریم امید است به سوالات پیش آمده تا حد امکان پاسخ داده شده باشد.

پیشنهاد می کنیم صفحه درمان قطعی دیابت در ترکیه و درمان قطعی دیابت در آلمان را مطالعه کنید

دکتر مهدی سلیمی

دکتر مهدی سلیمی

دکتر سلیمی متخصص جراحی عمومی و فوق تخصص لاپاروسکوپی پیشرفته و جراحی چاقی و متابولیک. عضو انجمن بین المللی جراحان چاقی(IFSO) شماره نظام پزشکی 100674 دکتر مهدی سلیمی جراح چاقی با سال ها تجربه در کنار شماست تا به راحتی به وزن دلخواه خود برسید. توجه داشته باشید تلاش شما در جراحی های چاقی نیز بسیار موثر است.
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
19 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
امیر رضا
امیر رضا
4 سال قبل

پسر من 12سال دارد، حدود یک سال است که متوجه شدیم قند خون نشتا، تا حدود 250بالا میرود، ودو ساعت بعد از غذا تا حدود 500بالا میرود با نظر پزشک معالج، دوز انسولین را امتحان کردیم، ولی قندش تنظیم نمیشود، اگر کمکم کنید ممنون میشم، هر اطلاعاتی هم بخواهیددر خدمتتان هستم

محمودی
محمودی
2 سال قبل
پاسخ به  امیر رضا

سلام خسته نباشید ، خوهر زاده من هم مشکل فرزند شمارو پیدا کردن ، میخاستم ببینم مشک فرزند گلتون حل شد ان شالله ؟ چکار کردید؟ ممنون میشم راهنمایی کنید

الای
الای
3 سال قبل

دختری ۲۳ ساله مبتلا ب دیابت نوع اول ازشهر ارومیه هسم دوس دارم با پسری دیابت نوع اول داره ازدواج کنم ۰۹۰۱۷۲۰۳۶۳۵

باربد
باربد
2 سال قبل
پاسخ به  الای

این خانم که میگه از ارومیه هستم دروغ میگه میخواد سر کیسه تون کنن ،کلاهبردارن

رز
رز
2 سال قبل
پاسخ به  باربد

درود بر شما
وقتتون نیکو
من 42 سالم هست و قند ناشتا 60 هستم. هموگلوبین خونم پایینه. تریگلیسرید خونم 12 هست و کلسترول مفید خونم 30 . عمومن از افتادن قند خون لرزش و لقوه می افتم. عصبی و پرخاشگر میشم. چاق نیستم اما انگار ورم داره بدنم. بازوهام و شکمم پوستش پف میکنه. یعنی مشخصه که پوست تا سه فاق ورم هست نه چربی. در یک دو هفته یک تا دو سایز لباسی کم و زیاد میشم. غذای زیاد نمیخورم. بیشتر میوه خوارم. هر 2 ساعت یک سیب یا هر میوه ای باشه . یک وعده غذا حداکثر 6 عصر. البته احساس گرسنگی ندارم. احساس تشنگی ندارم. پدرم هم همینطور هست. ایشون فشارش خیلی روی 6 یا 7 هست. در بهترین حالت 9 میرسه ولی ایشون لاغر هست و سنش 75

الای
الای
3 سال قبل

دختری ۲۳ ساله مبتلا ب دیابت نوع اول ازشهر ارومیه هسم دوس دارم با پسری دیابت نوع اول داره ازدواج کنم ۰۹۰۱۷۲۰۳۶۳۵ هرکسی تمایل داره میتونه تماس بگیره

باربد
باربد
2 سال قبل
پاسخ به  الای

سلام این خانم دروغ میگه میخواد سر کیسه تون کنن بهش زنگ نزنید گفتم که بدونید

ثریا
ثریا
3 سال قبل

مقاله رو مطالعه کردم بسیار عالی و کاربردی

عماد
عماد
3 سال قبل

دستتون درد نکنه مطالب خوبی در این مقاله بود

حمیدی
حمیدی
3 سال قبل

بسیار عالی بووود

دنیا
دنیا
3 سال قبل

عموی من دیابت داره واقعا دیابت خیلی بده

amin sadeghi
amin sadeghi
2 سال قبل

دیابت من با روش آقای دکتر درمان شد. ممنونم.

حسن علی سلطانی
حسن علی سلطانی
2 سال قبل

سلام ۵۷ سالمه دیابت از نوع دو دارم لااقل ده سال است که متوجه شدم قبلا را نمی دانم قرص متفورمین وگلی بنگلامین میخورم ولی تعصیر چندانی ندارد لطفا راهنمای کنید ممنون

علی
علی
2 سال قبل

سلام آقای دکتر شبتون بخیر
من قریب به 9 ماهه بعد از فوت پدرم دچار افزایش قند خون شدم وتاکنون داروی شیمیایی نوردم وبا دمنوشهای گیاهی میزان قند ون رو از240 تا 150 آوردم ولیکن نوسان خودش را دارد بین 150 تا 200 واقعا خسته شدم لطفا راهنمایی بفرمایید ضمنا من 60 سال سن دارم وکارمند بازنشسته هستم

علی
علی
2 سال قبل

باسلام مقاله تان را خوندم خیلی خوبه من قند خونم ناشتا ۱۲۰ وبعضاتا۱۴۰ هم میشه مراقبت میکنم برای اینکه قندم پایین بیاد دقیقا چکار کنم.ممنون از لطفتون.

غلامرضا
غلامرضا
2 سال قبل

سلام قند خون من چند وقتی هست رفته بالا اقای دکتر ایا با طب سنتی میتونم قند خون رو پایین بیارم؟

رضا
رضا
2 سال قبل

سلام شمتره تماسی که دادید زنگ میزنم میگه اشتباست

م . ن
م . ن
1 سال قبل

با سلام آیا قند ۱۳۰ برای افراد حدود ۵۵ سال می تواند علت چربی نوع ۳ کبد باشد

لطفا جهت دریافت مشاوره با ما تماس بگیرید

٠٩١٢٠١٧٤٥١٠

آخرین مقالات

به اشتراک بگذارید

پشتیبانی و سئو سایت توسط آلمانت

با یک کلیک تماس بگیرید